Life

جنگ شهري

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

¬جنگيدن در مناطق شهري و ساختماني به سبب محدوديت استفاده از خودروهاي زرهي و هواپيما ها عدم توانايي برخي از جنگ افزارها و كم شدن ميدان ديد و تيريگان هاي درگير شرايط خاصي ايجاد مي كند و نبرد در اين مناطق با بكارگيري تاكتيك وي‍ژه امكان پذير است كه به آن جنگ شهري مي گويند.
در عمليات نظامي پيروزي كامل با جنگ زميني بدست مي آيد و باگسترش دامنه جنگ در گيري بداخل شهر ها كشيده ميشود هدف از تصرف شهرها دست يابي به اهداف اسراتژيك و منابع اقتصادي آن است و تسلط يا عدم تسلط بر شهر تاثيرات سرنوشت سازي را بدنبال خواهد داشت كه در پيروزي يا شكست نبردهاي بعدي موثر مي باشد اكنون نگاهي مختصر به تاكتيك جنگ شهري در دوران مختلف تاريخ مي اندازيم:
از ابتداي حيات بشر تا كنون انسان در معرض خطرهايي همچون حمله هم نوعان ، حيوانات وحشي و شرايط بد جوي قرار مي گرفت‌، انسانهاي اوليه به جستوجويي محلي امن جهت سكونت پرداخته و غار را به عنوان اولين مسكن خويش انتخاب كردند پس از گذشت ساليان دراز انسان داراي تجربه و توانايي بيشتر شد و كم كم دشت را به جاي غار جهت سكونت برگزيد ، ذات اجتماعي زيستن انسان باعث بوجود آمدن دهكده ها و روستاها شد و براي دفاع در برابر حمله قبايل ديگر و دزدان و جلوگيري از ورود حيوانات وحشي اطراف روستا را ديوار يا خندق مي كشيدند ولي با اين وجود ساكنين از گزند حمله مهاجمين در امان نبودند و مي بايست محل هاي سكونت مستكمي طراحي مي شد و اين امر سر آغازي براي ساخت قلعه ها گشت.
راه نفوذ و تسخير قلعه ها با داشتن ديوارها و دروازه هاي بلند و مستحكم و پست هاي نگهباني در اطراف آن بسيار دشوار بود و مهاجمين با توجه به شرايط از تاكتيك هاي زير جهت تصرف قلعه استفاده ميكردند :
1.جنگيدن و از بين بردن مدافعين
2.خراب كردن ديوارها و دروازه ها با روش هاي گوناگون
3.نقب زدن و ورود از راه هاي مخفي
4.نفوذ ستون پنجم به داخل قلعه
5.استفاده از ادوات جنگي مانند منجنيق
6.محاصره هاي طولاني و قطع ارتباط با بيرون
7.توسط عوامل ميكروبي و بيمار كردن مردم قلعه
8.قطع مسير جريان آب رودخانه به قلعه
9.اجراي جنگ رواني جهت ترساندن و تسليم مدافعان
10.آتش زدن قلعه
در قرن پنجم قبل از ميلاد كوروش هخامنشي تصميم به فتح بابل مي گيرد ، آن زمان استحكامات و برجهاي آن شهر مشهور آفاق بود ، پارسي ها با بابلي ها در نزديكي شهر جنگ كرده و آنان را شكست دادند و پادشاه مغلوب با عده زيادي از سپاهيان به داخل شهر گريخت.
تصرف بابل با حمله محال بود و با وجود مزارع وسيع داخل شهر محاصره آن هم به درازا مي كشيد، در اين وضعيت كوروش تاكتيك ويژه اي بكار برده و دستور مي دهد مسير آب فرات كه به داخل شهر جريان داشت را برگردانند ، پس از كم شدن اب در مجراي ورودي به شهر سپاهيان پارس از آن محل بداخل يورش برده وبدون كشتار و غارت بابل را فتح مي كنند.
طي ساليان دراز و گذشت زمان ساختمان ها و شهر ها تكامل يافته و باورود تسليحات و تجهيزات جديددر تاكتيك جنگ شهري نيز تغييرات عمده اي حاصل شده است ، در جنگ جهاني دوم آلمانها داراي تاكتيك برتر در زمينه جنگ شهري بودند آنها در ابتداي جنگ به دليل وجود خط دفاعي مستحكم ماژينو كه فرانسوي ها آن را در ساسر مرزهاي مشترك خود با آلمان كشيده بودند نمي توانستند به فرانسه حمله كنند اما ديري نپاييد كه آلمانها با تصرف بلژيك در سال 1940 ميلادي از طريق مرزهاي آن كشور به منطقه استراتژيك آردن در شمال شرق فرانسه حمله و شهر سدان را تصرف كردند و به اين طريق جبهه فرانسوي ها شكافته و وارد آن كشور شدند لازم به ذكر است اين شهر در طول تاريخ جنگ هاي زيادي به خود ديده و همان شهري است كه در سال 1870 ميلادي در آن از قواي پروس شكست خورده و ناپلئون سوم سقوط كرد .
البته هميشه نيز پيروزي نصيب آلمانها نمي شد آن ها در سال 1942 ميلادي بر خلاف نظر ژنرال هالدر رئيس و.قت ستاد ارتش آلمان كه طراح اصلي حمله به روسيه بود و بنا به دستور مستقيم هيتلر به استالينگراد حمله كردند ژنرال پاولوس مامور فتح استالينگراد گرديد وي در آن شهر با مقاومت سر سختانه روس ها مواجه شد و تصرف شهر با نبردهاي خانه به خانه و كوچه به كوچه به كندي پيش مي رفت و سر انجام نيز در حلقه محاصره گرفتار شدند فيلد مارشال پاولوس به همراه 23 ژنرال ديگر و 20 هزار نفر از سربازان باقي مانده اش به دليل دادن تلفات سنگين و نرسيدن كمك خود را تسليم قواي روس كردند.
پس از پايان جنگ جهاني دوم قوانين بين المللي تا حدودي عمليات نظامي را در شهرها با محدوديت مواجه مي سازد هر چند كه در مواردي مانند ويتنام اين قوانين توسط مجريان خود نقض گرديد!!!
آمريكايي ها بعد از جنگ ويتنام با بهره گرفتن از تجارب و ايجاد تغيير در تاكتيك هاي خود توانستند در عمليات هاي بعدي مانند نبرد عادلانه در پاناما 1989 ميلادي و نبرد موگاديشو در سومالي 1993ميلادي موفقيت نظامي بدست آورند. هرچند كه در عمليات هاي گسترده بعدي در افغانستان و عراق با وجود پيروزي نظامي نتوانستند ثبات و امنيت را به ارمغان بياورند و امروز جهان شاهد نا امني و اقدامات گسترده تروريستي در اين كشورها است . اكنون تاكتيك جديد جنگ شهري جايگزين روش هاي سنتي پيشين شده است البته در بعضي از مواقع نيز دولت هايي مانند صدام حسين ديكتاتور سابق عراق ترجيح مي دهند براي رسيدن به اهداف خود به هر روش غير انساني متوسل شده و قوانين بين المللي را زير پا گذاشته و با بكاربردن سلاح هاي ممنوعه شيميايي در مناطق شهري موفقيت هاي پوشالي نصيب خود كنند . موفقيت در جنگ شهري مسلزم رعايت اصول و قواعد آن است كه بصورت مختصر به بيان پاره اي از آن مي پردازيم .
قبل از اجراي عمليات جنگ شهري بايستي اطلاعات و براوردهاي زير را بدست آورد و شناسايي هاي لازم را انجام داد :
1.نقشه شهر را تهيه نمود و كليه نقاط حساس ، مرتفع و مستكم را در آن علامت گذاري كرد بدون داشتن نقشه عمليات با مشكل مواجه خواهد شد.
2.وضعيت دشمن از لحاظ تعداد نفرات، تجهيزات و امكانات شناسايي شود ، بايد توان رزمي دشمن را سنجيد و نقاط ضعف و قوت او را در نظر گرفت .
3.جنبه هاي تاكتيكي زمين شامل وضعيت و كليه عوارض حساس شناسايي شود .
4.وضعيت جوي را از قبيل سردي و گرمي هوا ، ميزان روشنايي و بارش احتمالي در نظر داشت و قبل از عمليات وضعيت كامل جوي پيش بيني شود.
5.حضور غير نظاميان در شهر باعث حساسيت عمليات مي شود ، تدابير لازم جهت حفاظت از جان آنها اتخاذ گردد.
اطلاعات فوق را مي توان از طريق نقشه ها ، عكس هاي ماهواره اي ، عكسبرداري ، ستون پنجم ، زندانيان جنگي ، غير نظاميان و .... بدست آورده و اقدام به طراحي عمليات كرد سپس نيروها را نسبت به وظايف خود توجيه نمود و هنگام نبرد نيز به موارد زير توجه داشت :
1. دستورات فرماندهي را اجرا كرده و يگانها از هماهنگي لازم برخوردار باشند.
2. كليه كليه ساختمانها نقاط حساس ، مرتفع و مستحكم را جهت داشتن ميدان ديد و تير برتر در اختيار گرفت.
3. با رعايت قوانين اختفا و پوشش به دقت به سمت دشمن تير اندازي شود.
4. در صورت امكان عمليات با آتش دقيق سلاح هاي سنگين و نيمه سنگين پشتيباني شده و از مواد منفجره جهت رخنه به ساختمانها استفاده گردد.
5. براي ارتباطات از بيسم ، پيك و ارتباط بصري استفاده شود.
6. راههايي كه به آن نياز نداريد جهت جلوگيري از استفاده دشمن مسدود شود.
7. نسبت به پاكسازي ساختمانها از وجود دشمن اقدام شود.
8. در سطح شهر اقدام به گشت زني و بر پايي ايست و بازرسي كرد.
نكته مهم برخورد با غير نظاميان است كه بايستي با آنها طبق مقررات بين المللي و اصول انساني برخورد شود و نيروهاي نظامي اقداماتي از قبيل خلع سلاح ، سرشماري ، رفع نيازها(مسكن ، غذا، دارو)و پاكسازي شهر از مواد منفجره عمل نكرده و تله هاي انفجاري را انجام دهند .
موافق يا مخالف بودن غير نظاميان تاثير به سزايي در اوضاع دارد و بايد با اجراي عمليات رواني فضاي آرامي را حاكم ساخت و اقداماتي را جهت شناسايي و دستگيري ستون پنجم بعمل آورد.
امروزه مسائل سياسي و قوانين بين المللي به سبب حضور غير نظاميان باعث محدوديت استفاده از برخي جنگ افزار ها و ادوات نظامي در شهرها شده و انعكاس اخبار به سراسر دنيا هم واكنش مختلف مجامع بين المللي و جهاني را نسبت به موضوع در پي دارد و همين امر تغييراتي را در تاكتيك جنگ شهري ايجاد كرده است.
مجله جنگ افزار شماره 22
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کل کیفه جنگ شهری اینه که با یک SVD تو خرابه های مسلط به شهر مخفی بشی و منتظر دشمن باشی! آی کیف میده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]با تشکر

امروزه می بایست جنگ های شهری را دشوارترین بخش از نبردهای زمینی به شمار بیاوریم.

بهترین خودروهایی که می توان از آن به خوبی و با کارآیی بالا در جنگ های شهری استفاده کرد ، خودروی BMP _ T به همراه خودروهای امرپ قوی مثل گولان است.


BMP-T

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/BMP-T_tourelle_Defence_Talk_.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_BMP-T_tourelle_Defence_Talk_.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/BMP-T_profil.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_BMP-T_profil.jpg[/img][/url]





GOLAN

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Golan_035.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Golan_035.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/LAND_Golan_5-view_lg%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_LAND_Golan_5-view_lg%7E0.jpg[/img][/url]




منتقل شد.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آمادگی ارتش ها برای جنگ شهری اهمیت ویژه ای ... کما اینکه ارتش عراق چون این مورد پیش بینی نکرده بود فتح خرمشهر عوض 3 روز 6 ماه براش طول کشید اونم در برابر نیرو مدافع مردمی که دارای حداقل امکانات بود ... جدا از رشادت بی نظیر مدافعان شهر عدم آمادگی ارتش عراق دلیل مهم به درازا کشیدن این نیرد بود ... جال این هست ارتش عراق بلعکس در دفاع شهری هم یکی بدترین عملکرد ها رو داشت چه در بازپسگیری خرمشهر جه فاو و چه کلیه جنگ هائی که با آمریکا کردند ... جالب این هست که ارتش المان که در استالینگراد گرفتار شد بهترین سریازان ورماخت بودند سربازانی اکثرشون از لهستان تا استالینگراد جنگیده بودند ولی آمادگی کامل یک جنگ شهری نداشتند ... شخصا فکر می کنم برای جنگ شهری باید ارتش ها دارای نیروهای ویژه این نبرد ها باشند که آموزش بالائی دیده باشند .... خودرو های وِیژه ... اسلحه های مناسب جنگ شهری ... تک تیراندازان کارآمد که بارها ثابت شده نقش اساسی بازی می کنن ... تجهیزات فردی مثل انواع نارنجک و فلاش بنگ ها که امروزه نقش حیاتی دارن و پشتیبانی هوائی ... در جنگ شهری واحد ها باید کوچک باشن قدرت تحرک بالائی داشته باشن ... مثلا شوروی در جنگ جهانی واحدهای 5 نفره جنگ شهری داشت مجهز به مسلسل و نارنجک که عملکرد فوق العاده ای داشتن ... اینها که گفتم برای مهاجم بود ولی در نقش مدافع به فرض عمومی کمبود امکانات و تسلیحات این نیرو فقط در یک صورت موفق میشه انگیزه بسیار بالا ... روحیه قوی و فداکاری و از جان گذشتگی ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام
در جنگ شهری از همه چیز مهم تر روحیه مردم شهر مدافع است .در نوار غزه در جنگ 22 روزه در خرمشهر در همه جا جنگ شهری به نیروهای مدافع بستگی دارد نه مهاجم اگر مهاجم بخواهد شهری را تصرف کند باید انرا نابود کند و گرنه ک جنگ پر هزینه خواهد داشت .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
متشكر . بسيار جالب بود !

جنگ شهري جنگيه كه مثل ميدان مين ميمونه !! اولين اشتباه آخرين اشتباه ! اگه حركت اشتباه بكني تو فضاي كوچيك شهر همه رو قتل عام ميكنند !!

[quote]بهترین خودروهایی که می توان از آن به خوبی و با کارآیی بالا در جنگ های شهری استفاده کرد ، خودروی BMP _ T به همراه خودروهای امرپ قوی مثل گولان است.[/quote]
بسيار متشكر !! اين گولان در نداره ؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رمپ ورود و خروج گولان

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Golan_wheeled_armoured_vehicle_personnel_carrier_Israeli_Army_Israel_010.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Golan_wheeled_armoured_vehicle_personnel_carrier_Israeli_Army_Israel_010.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
[quote]
آمادگی ارتش ها برای جنگ شهری اهمیت ویژه ای ... کما اینکه ارتش عراق چون این مورد پیش بینی نکرده بود فتح خرمشهر عوض 3 روز 6 ماه براش طول کشید اونم در برابر نیرو مدافع مردمی که دارای حداقل امکانات بود ... [/quote]

34 روز ، البته تکاوران نیروی دریایی رو شما از قلم انداختید !!


................


البته اینجا یک نکته ای هست ، اون حجم عظیم سرمایه و وقتی که توسط ارتشهای حرفه ای صرف ساخت سامانه ها و دستگاه های مناسب جنگ شهری است ... در مقابل عملا هیچ کشوری وقت صرف ساخت شیوه ها و سلاح های نوین جنگ شهری علیه نیروهای مهاجم نمی کنه ( البته به جز ایران ، که اونم اگه بخوایم نسبت به بودجه ای که دیگر ارتشها می کنند در نظر بگیرم ، عملا هیچه !! )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من بعد از تجربه عراق و افغانستان ... امریکا , متحدینش در جنگهای شهری اینده حتما از روباتها و تانکهای رباتیک استفاده میکنه که هم کارایی بالایی دارن هم هزینه انسانی ندارن ..

[img]http://www.strangehorizons.com/2008/20081110/swords.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام
[quote]
آمادگی ارتش ها برای جنگ شهری اهمیت ویژه ای ... کما اینکه ارتش عراق چون این مورد پیش بینی نکرده بود فتح خرمشهر عوض 3 روز 6 ماه براش طول کشید اونم در برابر نیرو مدافع مردمی که دارای حداقل امکانات بود ... [/quote]

34 روز ، البته تکاوران نیروی دریایی رو شما از قلم انداختید !!


................


البته اینجا یک نکته ای هست ، اون حجم عظیم سرمایه و وقتی که توسط ارتشهای حرفه ای صرف ساخت سامانه ها و دستگاه های مناسب جنگ شهری است ... در مقابل عملا هیچ کشوری وقت صرف ساخت شیوه ها و سلاح های نوین جنگ شهری علیه نیروهای مهاجم نمی کنه ( البته به جز ایران ، که اونم اگه بخوایم نسبت به بودجه ای که دیگر ارتشها می کنند در نظر بگیرم ، عملا هیچه !! )[/quote]
تشکر حق با شما بود نمی دونم این تاریخ از کجا تو ذهن من اشتباه شده بود ... در مورد تکاوران نیروی دریائی تعداد و امکاناتشون اطلاعی دارید ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]نکته همین جاست که متاسفانه تو این عصر به حقوق غیر نظامیان چندان توجه نمیشه icon_rolleyes[/quote]
کاملا موافقم باید از همه چیزشون حمایت کرد مثل خارج

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.