mahdavi3d

XCOR در پی تحقق پروازهای فضایی تجاری / هواپیمای فضایی Lynx

Recommended Posts

روياي سفرهاي توريستي - فضايي محقق مي‌شود
اعزام نخستين گردشگران فضايي در سال 2014


رؤياي سفرهاي توريستي - فضايي در سال 2014 با اعزام نخستين گردشگران به فضا تحقق مي‌يابد.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رؤياي سفرهاي توريستي به فضا با پرتاب موشك‌هاي بالدار در سال 2014 تحقق مي‌يابد. شركت XCOR Aerospace مستقر در موهاوي كاليفرنيا در حال طراحي هواپيماي فضايي زيرمداري Lynx با هدف اعزام مسافران توريستي به فضا است.
هواپيماي فضايي داراي دو صندلي بوده و براي حمل يك خلبان و يك مسافر طراحي شده است. اين وسيله مي‌تواند تا 4 بار در روز را پرواز كرده و قادر به اوج‌گيري و فرود در يك باند پرواز معمولي است.
به گفته يكي از مجريان ارشد، اين شركت در نظر دارد در سال 2013 پروازهاي عملياتي Lynx را از پايگاه فضايي موهاوي آغاز كرده و يك سال بعد نيز از جزيره كوراكائو واقع در جزاير كارائيب اين اوج‌گيري را صورت دهد.
اين مدير اجرايي كه در حضور جمعي از مقامات فضايي سخن مي‌گفت، اقدام مزبور را گامي مهم در عصر فضا خواند و گفت: روش‌هاي قديمي كاوش در كيهان كه توسط دولت برنامه‌ريزي مي‌شد، به تدريج منسوخ مي‌شوند و صنعت فضايي تجاري جديدي پيش روي انسان قرار دارد.
مقامات XCOR در 7 ژوئن همكاري جديد خود را با كمپاني هلندي توريسم فضايي SXC اعلام كردند. بر طبق توافقات صورت گرفته، SXC مسوول فروش صندلي‌هاي هواپيماي فضايي خواهد بود.
همچنين به تازگي شركت سازنده ساعت Luminox همكاري خود با SXC را به منظور ساخت ساعت‌هاي ويژه براي توريست‌هاي فضايي اعلام كرد. ساعت‌هاي طراحي شده قادر خواهند بود نيروهاي گرانش زمين را تحمل كنند.
گفته مي‌شود، هزينه هر بار سفر توريستي به فضا 95 هزار دلار عنوان شده است.

۲۲ خرداد ۱۳۹۱
منبع: ايسنا

 

*******************
وسيله زيرمداري لينكس (Lynx Suborbital Vehicle)


mURI_temp_4ab7921f.jpg

thumb_mURI_temp_1da38141.jpg thumb_mURI_temp_14acc02e.jpg thumb_mURI_temp_b20a9c75.jpg thumb_mURI_temp_72180ea3.jpg thumb_mURI_temp_8f90bfc4.jpg

منبع:
http://www.xcor.com/gallery/main.php/v/vehicles/lynx/

ویرایش شده در توسط mahdavi3d
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

normal_14-08-11_lynx-assembly-1250.jpg

 

در 10-اُمین سالگرد اعطای جایزه اکس انصاری به SpaceShipOne و تاخیرهایی که ویرجین‌گالاکتیک برای توسعه SpaceShipTwo دست به گریبان بوده است، کمپانی دیگر فعال در این عرصه یعنی XCOR از پیشرفت‌های چشمگیر در توسعه وسیله  Lynx Mark I خود خبر می‌دهد.

 

کمپانی هوافضایی XCOR روز 7 اکتبر اعلام کرد آنها با یکپارچه‌سازی کاکپیت و بدنه (fuselage) هواپیمای فضایی Lynx به پیشرفت قابل توجهی در مسیر تحقق پرواز فضایی تجاری دست یافتند. پس از گرذآوری و اتصال بدنه، کابین تحت فشار و اِستریک‌ها (strakes)، نوبت به یکپارچه‌سازی زیرمجموعه‌هایی چون ارابه فرود در آشیانه شرکت در موهاوی می‌رسد.

علاوه بر پیشرفت فوق، سیتم پیشرانش راکتی Lynx که از فناوری پمپ پیستونی سوخت راکت اختصاصی آن شرکت بهره می‌برد نیز مراحل آزمون جریان-سرد و آتش-داغ خود را بر روی یک فیوزلاژ نسل اول طی می‌کند.

 

normal_XCOR-1.jpg

 

آنچه در برنامه کمپانی قرار دارد ابتدا توسعه وسیله مارک-I به عنوان رهیافت توسعه عملیات‌های پروازی و خدمات تجاری است، این وسیله قادر به دستیابی به ارتفاع 60 کیلومتر است. شرکت در زمانی کمتر از یکسال، وسیله قابلتر مارک-II که قادر است خلبان و یک مسافر بلیط‌دار (و یا محموله آزمایشی) را به ارتفاع 100 کیلومتری ببرد، وارد میدان خواهد کرد. آنها در حال حاضر با توجه به شرایط لیست ارائه شده توسط بازوی بازاریابی خود، وسیله مارک-I را برای نیمه دوم 2015 میلادی و مارک-II را برای 2016 در برنامه دارند.

مارک-III قدم بعدی است، که یک فضای خارج-بدنه با قابلیت کاربرد در کارهای تحقیقاتی و یا یک پرتابگر گسترش‌پذیر برای حمل ماهواره‌های کوچک، در یک غلاف پشتی به همراه خواهد داشت. به نظر می رسد با توجه به رویکرد قابل توجه شرکت، بتوانیم اولین پرواز یک هواپیمای فضایی Lynx را در سال 2015 شاهد باشیم.

 

برخی زمان‌های مهم در مورد وسیله هوا-فضاپیما (هواپیمای فضایی) زیرمداری با قابلیت برخاست افقی، فرود افقی (HTHL) با موتور راکتی Lynx :

تاسیس کمپانی هوافضایی XCOR توسط Jeff Greason در سال 1999

ارایه طرح مفهومی پرنده زیرمداری Xerus در سال 2003

اعلان طرح پرنده عملیاتی Lynx و آغاز آزمون‌های موتور اصلی XR-5K18 در سال 2008

تکمیل بخش عمده‌ای از آزمون‌های موتور و انجام دو آزمون تونل باد در اتمام فرایند طراحی آئرودینامیکی وسیله، و انجام سومین آزمون توسط یک مدل یک-شصتم در تونل باد مافوق‌صوت در سال 2011

در اوت 2012 قیمت هر بلیط، 95 هزار دلار تخمین زده شد.

آغاز ساخت نمونه پروازی Lynx Mark I در اواسط سال 2013 و اعلان پیشبینی اولین پرواز در سال 2014 و آغاز پروازهای تجاری، 6 ماه یا یکسال پس از آن.

 

normal_XCOR13-03-16_lynx-cutaway_v02a-pu

 

ویژگی‌های نمونه اولیه مارک-I

حداکثر ارتفاع پروازی: 62 کیلومتر

ظرفیت حمل داخلی اصلی: 120 کیلوگرم

فضاهای محموله ثانویه: شامل یک قسمت کوچک در داخل کاکپیت در پشت خلبان و یا در خارج وسیله در دو ناحیه در عقب فیرینگ بدنه

استفاده از تانک اکسیژن مایع (LOX) کامپوزیتی

سرعت صعود معادل 2 ماخ

بارگذاری هنگام بازگشت به جو: معادل 4 جی شتاب جاذبه زمین.

 

ویژگی‌های مدل تولیدی مارک-II

حداکثر ارتفاع پروازی: +107 کیلومتر

ظرفیت حمل داخلی اصلی: 120 کیلوگرم

فضاهای محموله ثانویه : همانند مارک-I

استفاده از تراستر سیستم کنترل واکنشی (RCS) غیر سمی (غیر هیدرازینی)

استفاده از تانک اکسیژن مایع (LOX) از جنس نوعی کامپوزیت برودتی، Nonburnite

 

ویژگی‌های مارک-III

مشابه وسیله مارک-II که به یک غلاف خارجی پشتی مجهز شده است: 650 کیلوگرم و با فضای به اندازه کافی بزرگ برای نگهداری حامل دو طبقه‌ای لازم برای پرتاب یک ریزماهواره یا چند نانوماهواره به مدار پایین زمین.

 

normal_11-03-29_5K18-with-nozzle-6286-24

 

در مقایسه با وسیله SpaceShipTwo ویرجین که از موتور هیبریدی بهره می‌بَرَد و موتور آن پس از هر پرواز باید تعویض شود (مخزن اکسید‌کننده و لوله‌کشی‌ها دست نخورده باقی می‌ماند)، Lynx از چهار موتور راکتی کروسین/اکسیژن مایع با قابلیت استفاده مجدد 100درصدی بهره می‌برد. گرچه 2900 پوند نیروی تولیدی توسط هر موتور آن، بسیار کمتر از مقادیر لازم برای دستیابی به مدار زمین است اما فناوری پمپ پیستونی اختصاصی به کار رفته برای تولید جریان سوخت، قابلیت مقیاس‌پذیری دارد. به نظر می‌رسد همراه با این واقعیت که این طرح خواستار عملیات‌ به صورت "پروازهای متعدد در روز" است، یک رویکرد "سوخت بزن و بِران" را به معنای واقعی کلمه دنبال می‌کند که یک قابلیت کلیدی در مفهوم دسترسی آسان به فضا محسوب می‌شود.

موتور نوع expander cycle اکسیژن مایع/کروسینی XR-5K18 از طریق پمپ پیستونی تغذیه می‌شود و نازل نوع Regenerative cooling آن از طریق جریان RP-1 خنک می‌شود. آزمون یکپارچه موتور/نازل در سال 2011، توانایی نازل آلومینیومی برای مقاومت در برابر درجه حرارت بالای گازهای خروجی موتور راکتی را اثبات کرد.

 

normal_XCORpistonpump.jpg

 

طبق گزارشی در سال 2010 ، ایرفریم مارک-I از کامپوزیت استر کربن/اپوکسی استفاده می‌کند در حالی که مارک-II از کربن/سیانیت با دماغه‌ای از جنس آلیاژ نیکل و حفاظت حرارتی در لبه حمله بهره می‌بَرَد.

هزینه توسعه مارک-Iء، 10 میلیون دلار و مارک-IIء، 12 میلیون دلار اعلام شد.

 

http://innerspace.net/space-tourism/xcors-path-to-space/

http://en.wikipedia.org/wiki/XCOR_Lynx

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.