Arash

شهید تیمسار سرلشکر یعقوب علیاری

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]شهید تیمسار سرلشکر یعقوب علیاری فرمانده لشکر ۵۸ ذوالفقار (نفر اول از راست)
مهرماه سال ۱۳۱۸ شهر ارومیه شاهد تولد یکی از رشیدترین سربازان این مرز و بوم بود، زنده یاد علیاری در سال ۱۳۳۸ وارد دانشکده افسری شد و در سال ۱۳۴۱ با درجه ستوان دومی و رسته پیاده به دوره‌ی مقدماتی اعزام شد که بعد از یکسال با نمره ممتاز فارغ التحصیل و به یگان چترباز که بعدها تیپ ۲۳ نیروهای مخصوص نام گرفت منتقل گردید.

دوره های چتربازی، مربی پرش چتربازی و دوره نیروی ویژه را در ایران و دوره نیروهای مخصوص SPECIAL FORCE و دوره رنجر را در آمریکا و همچنین دوره آموزش زبان انگلیسی را در مرکز آموزش زبان های خارجی با نمره‌ی ممتاز به پایان برد . دوره اسکی و جنگ در کوهستان را نیز در فرانسه طی نمود.

تا قبل از انقلاب فرماندهی تیم عملیاتی نیروی ویژه، فرماندهی تیم ب عملیاتی نیروی ویژه، افسر رکن سوم گردان ۱۳۷ تیپ ۲۳ نوهد و گردان ۱۳۷ نیروی مخصوص را به عهده داشت و سپس به عنوان استاد در آموزشگاه جنگهای نا منظم تیپ ۲۳ نوهد دانش و اطلاعات خود را همکاران جوانش انتقال داد .

دوره عالی پیاه نظام را در سال ۱۳۵۱ با نمره ممتاز به پایان برد و مجددا به تیپ ۲۳ نوهد منتقل گردید . در سال ۱۳۵۳ با سپاه صلح سازمان ملل به مدت ۶ ماه به کشور ویتنام اعزام گردید که خود عاملی برای پیشرفت و بالا بردن دانش نظامی بود . در چندین دوره نماینده ارتش ایران در طرح ریزی های نظامی در کشور آلمان، پایگاه آمریکایی نیروهای ویژه در شهر بدترلز و کشور عمان شرکت نمود . از افتخارات خدمتی اش اینکه دو سال متوالی و پی در پی در درجه سرگردی به نمایندگی ارتش ایران در پیمان ناتو شرکت نموده و در زمینه طرح ریزی و هدایت جنگ های نا منظم اظهار نظر کرد که به ثبت رسیده است .

زبان انگلیسی را خیلی روان صحبت می کرد .آخرین دوره نظامی (دوره فرماندهی و ستاد مشترک ارتش و یا به عبارتی دوره دافوس) را در کشور پاکستان در شهر کویته (دانشگاه نظامی کویته) که از معتبرترین دانشگاههای نظامی خاورمیانه است به پایان برد . با کوله باری از اطلاعات و دانش نظامی برای خدمت به کشور بازگشت و باز زمانی کوتاه بعنوان مدرس در دانشکده فرماندهی و ستاد مشترک اطلاعات خدمت کرد .

پس از انقلاب در سال ۱۳۵۸ طی فرمانی که ابلاغ گردید تأسیس ، سازمان دهی، آموزش و فرماندهی تیپ ۵۸ تکاور ذوالفقار را به عهده گرفت و پس از آموزش با همان تیپ تکاور به جبهه اعزام گردید . مأموریت های ابلاغ شده را با شجاعت و مدیریت لازم انجام داد که مورد تشویق و تقدیر مقامات ارتش قرار گرفت و به علت ماموریت های موفق تیپ در عملیاتهای مختلف پس از آن سازمان و وضعیت آن به لشکر ۵۸ ارتقاء پیدا نمود .

امیر سرلشکر حسنی سعدی معاون هماهنگ کننده ستاد کل نبرو ها مسلح جمهوری اسلامی ایران درباره‌ی این شهید بزرگوار می گوید : "در شروع جنگ تحمیلی اولین مأموریت خود را در منطقه غرب شیاه کوه و چرمیان با افتخار و غرور و با پیروزی انجام داد .مدیر ، مدبر و از خصوصیات بارز یک فرمانده برخوردار بود . "

در جواب یکی از خبرنگاران که به امیر گفته بود : شما را از زمان فرماندهی در تیپ۵۸ تکاور ذوالفقار می شناسیم می گوید : تا آخرین نفس همیشه سربازیم و بعد می گوید : «تیپ ۵۸ تکاور ذوالفقار تمام افتخارات من و تمام افتخارات نیروی زمینی ارتش بود . از من فرمانده تا آخرین ستوان و آخرین گروهبان همه در عملیاتهای مختلف مجروح شده ایم»

در نهایت بعنوان فرمانده سپاه و قرارگاه عملیاتی غرب کشور که هدایت و طرح ریزی عمده عملیات جنگ تحمیلی را بعهده داشت منصوب گردید .

همیشه در مناطق عملیاتی در خطوط مقدم جبهه حضور داشت ، در منطقه عملیاتی، کوتاهی و قصور و سهل انگاری را از هیچکس نمی پذیرفت .

سه مرتبه مورد اصابت ترکش گلوله های دشمن قرار گرفت و از ناحیه سینه ،پای راست ،زانو ، ریه و گوش به شدت مجروح شد و به قول رئیس بهداری ارتش جای سالمی در بدن نداشت .

به گفته یکی از نزدیکان شهید که شاهد عمل جراحی ایشان در بیمارستان خانواده بود به این شرط و با اصرار عمل جراحی را قبول کرده بود که اولا من چتربازم و بایستی دو باره توان پریدن را پیدا نمایم.دوم اینکه من فقط یک شب در بیمارستان خواهم ماند . دکتر معالج به اوگفت : شما همیشه چتربازی نگران نباش عملی که ما انجام می دهیم در پیشرفته ترین کشورها همین طور عمل می کنند . شب دوم نیز بیمارستان را ترک نمود و به جبهه بازگشت و فقط یک شب در بیمارستان خوابید .

نقش ایشان در عملیاتهای ذیل گوشه کوچکی از کوله بار تجربه و عشق ایشان به میهن است:

- در عملیات مطلع الفجر (شیاه کوه چرمیان)، فرمانده تیپ عمل کننده قرارگاه نصر.

- در عملیات بیت المقدس فرمانده تیپ عمل کننده قرارگاه نصر.

- در عملیات رمضان فرمانده تیپ عمل کننده قرارگاه نصر.

- در عملیات محرم فرمانده تیپ عمل کننده قرارگاه نصر.

- عملیات کربلای ۶ در غرب کشور بعنوان فرمانده‌ی قرارگاه عملیاتی غرب کشور.

و نهایتا در عملیات مرصاد با هدایت عملیات در محور ایلام - اسلام آباد در تار و مار کردن گروهک منحله منافقین با موفقیت شرکت نمود و ۲ نشان درجه دوم فتح از دست فرماندهی کل قوا دریافت کرد.

سرلشکر شهید یعقوب علیاری که در مورخه ۱۹ فروردین ۱۳۶۲ در منطقه عملیاتی جزیره مجنون بر اثر بمباران شیمیایی دشمن از ناحیه ریه دچار ضایعه شده سرانجام در تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۸۵ بعد از تحمل سالها درد و رنج به علت تشدید عوارض شیمیایی در بیمارستان ۵۰۵ ارتش دار فانی را وداع گفته و به کاروان شهدای هشت سال دفاع مقدس پیوست . هم اکنون آرامگاه وی در قطعه ۲۹ سرداران شهید بهشت زهرای تهران میعادگاه و چشم انتظار مردم قدرشناس کشور است.

نام و یاد این سرباز رشید کشور همواره در قلبها زنده باد[/font][/size]
[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]تهيه و تدوين :روابط عمومی لشگر 58 تکاور ذوالفقار[/font][/size]

[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif][url="http://www.urmia-ag.ir/tabid/1317/ctl/ArticleView/mid/1942/articleId/5997/---.aspx"]منبع[/url][/font][/size]

[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif][url="http://rq4lsa.bay.livefilestore.com/y1p7WqBGh7pjtZLyc0muA5uf5QeP0UhAQ41d66ckymExUADPuESVsZm89AFIHmBfnujPCXfQ_6iUknJrHN7iBYPJ-ipz6U2Jn3-/6.jpg"]http://rq4lsa.bay.livefilestore.com/y1p7WqBGh7pjtZLyc0muA5uf5QeP0UhAQ41d66ckymExUADPuESVsZm89AFIHmBfnujPCXfQ_6iUknJrHN7iBYPJ-ipz6U2Jn3-/6.jpg[/url][/font][/size] ویرایش شده در توسط arash666
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.