Arash

Members
  • تعداد محتوا

    1,330
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

  • Days Won

    1

Arash آخرین امتیاز شما در روز 12 دی 1392

Arash شما بیشتری مطالب مورد علاقه کاربران را دارید!

اعتبار در انجمن

6,957 Excellent

درباره Arash

  • رتبه حساب کاربری
    Master Sergeant

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    shiraz

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

4,679 نمایش های پروفایل
  1.   فکر نکنم فوتوشاپ باشه . هرچند منبع عکس من نیستم . بابک تقوایی هم معمولا فوتوشاپ کار نمیکنه 3 تا بودن که تا اونجا که حضور دهن دارم هر سه در ایران هستند حلا اینکه چی به سرشون اومده در حد شایعه هست =======================   نبرد اشباح، ببرها و گربه‌های ایرانی برفراز انارک   بابک تقوایی نویسنده و پژوهشگر دفاعی در حال حاضر رزمایشی با نام فدائیان حریم ولایت-شش در مناطق مرکزی ایران به مرکزیت پایگاه هشتم شکاری تاکتیکی بابایی (خاتمی) اصفهان در حال جریان است. در این رزمایش، نیروی هوایی ارتش ایران برای نخستین بار اقدام به اجرای تاکتیک‌های ابداعی خود در عملیات جنگال (جنگ الکترونیک)، بمباران شبانه با جنگنده بمب‌افکن های فانتوم و عملیات دیگر کرده است. در این گزارش کوتاه به بررسی اجمالی این رزمایش سه روزه خواهیم پرداخت.   برگزاری مسابقات تیراندازی و رزمایش هوایی توسط نیروی هوایی کشورهای مختلف جهان در وهله اول برای افزایش توان رزمی یگان‌ها و پرسنل است و در وهله دوم پیامی است برای دشمنان احتمالی که آنها را از آمادگی رزمی برای مقابله با هرگونه تهاجم به مرزهای خاکی و دریایی کشورشان مطلع سازد. نیروی هوایی ایران نیز از این امر مستثنی نبوده و در سال‌های اخیر رزمایش‌هایی با نام‌های میلاد نور ولایت، فدائیان و مدافعان حریم ولایت برگزار کرده است.   در شهریورماه سال ۱۳۹۴ نیروی هوایی ارتش ایران برای نخستین بار در سال‌های اخیر، اقدام به انجام رزمایشی به نام فدائیان حریم ولایت-پنج به مرکزیت پایگاه هشتم شکاری تاکتیکی در اصفهان، در مرکز ایران، نمود.   پیشتر نیروی هوایی عمدتا از پایگاه‌هایی چون دوم شکاری تاکتیکی در تبریز و سوم شکاری تاکتیکی در همدان رزمایش‌هایی برای مقابله با خطرات احتمالی در شمال‌غرب (تهدید نیروی هوایی ترکیه) انجام داده بود و برای آمادگی مقابله با تهاجم هوایی از جنوب کشور و خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، رزمایش‌هایی را در جنوب ایران برگزار کرده بود؛ در پایگاه نهم شکاری تاکتیکی در بندرعباس (رزمایش فدائیان حریم ولایت-۴ در سال ۱۳۹۲) و دهم شکاری تاکتیکی در چابهار (میلاد نور ولایت در تیرماه ۱۳۸۸).   در رزمایش سال گذشته تنها ۴۵ فروند هواپیما و دو فروند هلیکوپتر نیروی هوایی از هشت پایگاه شکاری نیروی هوایی شرکت داشتند. در روز نخست آن عملیات مقابله با تهاجم زمینی دشمن فرضی از طریق انجام ماموریت‌های پشتیبانی نزدیک هوایی توسط جنگنده های اف-۴، اف-۵ و اف-۷ نیروی هوایی انجام شده و سپس در روز بعد جنگنده‌های یاد شده به همراه بمب‌افکن‌های سوخو ۲۴ تحت پوشش رهگیرهای اف-۴ و اف-۱۴ و میگ ۲۹ به یک پایگاه هوایی دشمن فرضی حمله کردند؛ همچنین تکاوران ارتش عملیات چتربازی و بار ریزی هوایی را با استفاده از هواپیماهای ترابری و دو فروند هلیکوپتر اجرا کردند.   نیروهای حاضر در رزمایش امسال به دو گروه تقسیم شدند، نیروی آبی (دفاعی) و نیروی قرمز(تهاجمی).   پیش از آغاز رزمایش مدافعان حریم ولایت-شش، معاونت عملیات نیروی هوایی فرمانی صادر کرد برای اعزام ۱۹ فروند هواپیمای شکاری بمب افکن از شش پایگاه شکاری تاکتیکی نیروی هوایی به محل پایگاه اصفهان برای شرکت در این رزمایش. این هواپیماها عبارت بودند از:   شش فروند هواپیمای اف-۴ئی فانتوم دو (McDonnell Douglas F-۴E Phantom II) از پایگاه‌های ششم و نهم شکاری به ترتیب در بوشهر و بندرعباس   شش فروند جنگنده اف-۵ از مدل‌های E و F و دو فروند جنگنده صاعقه (اف-۵ مجهز به دو سکان عمودی) از پایگاه‌های دوم و چهارم شکاری به ترتیب در تبریز و دزفول   یک فروند میگ ۲۹ یو بی جمعی پایگاه دوم شکاری   سه فروند سوخو ۲۴ ام کِی از پایگاه هفتم شکاری شهید دوران   یک فروند هواپیمای شناسایی آر اف-۴ئی (RF-۴E) از پایگاه سوم شکاری تاکتیکی نوژه (شاهرخی) همدان.   این ۱۹ فروند هواپیما در کنار شش فروندجنگنده رهگیر اف-۱۴آ تامکت و شش فروند اف تی-۷ ان (FT-۷N) جمعی پایگاه هشتم شکاری تاکتیکی نیروهای دفاعی را برای حفاظت از قلمرو و نیروهای زمینی تشکیل دادند (نیروی آبی).   در سایر پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی در تهران، تبریز، همدان، شیراز شماری دیگر از جنگنده ها برای پرواز و حمله به نیروهای آبی اختصاص یافتند (نیروی قرمز).   رزمایش روز دوشنبه ۲۶ مهرماه آغاز شد و نخستین ماموریت یعنی شناسایی راهبردی اهدافی که باید شب هنگام بمباران می‌شدند را یک فروند هواپیمای شناسایی آر اف-۴ئی و چند فروند هواپیماهای بدون سرنشین ابابیل ۳ و مهاجر ۴ ملقب به هدهد انجام دادند.   ساعاتی بعد پس از تفسیر تصاویر موقعیت نیروهای آبی و قرمز مشخص گردیده و پس از مشخص شدن اهداف، جنگنده های نیروی آبی مستقر در پایگاه هشتم شکاری اقدام به بمباران آنها در تاریکی شب با استفاده از یک روش ابداعی جدید (به گفته سخنگوی نیروی هوایی) نمودند.   این بمباران را چهار فروند جنگنده بمب افکن اف-۴ئی مجهز به بمب‌های سقوط آزاد مارک ۸۱ انجام دادند و در همان حال دو فروند جنگنده رهگیر اف-۱۴آ مجهز به موشک‌های هدایت حرارتی سایدویندر و هدایت راداری اسپارو، پوشش هوایی برای محافظت از فانتوم‌ها را بر عهده داشتند. همچنین برای نخستین بار در سالهای اخیر یک فروند هواپیمای ترابری سی ۱۳۰ ملقب به هرکولس عملیات بار ریزی تاکتیکی شبانه را در ارتفاع ۱۸ هزار پایی انجام داد.   در دومین روز رزمایش یعنی امروز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه نیروهای آبی با شبیه‌سازی حمله شیمیایی به پایگاه هشتم شکاری تاکتیکی بابایی مواجه شدند و نیروهای مقابله با حملات شیمیایی و بیولوژیکی اقدام به شناسایی و پاکسازی محل‌های آلوده نمودند. در این عملیات از انواع سامانه‌های رفع آلودگی BFM۵۰۰،‌ درخش ۶ و ۷ و آشکارسازهای DSM و نسل جدید استتار استفاده شد و یک فروند جنگنده رهگیر اف-۱۴آ نیز برای رفع آلودگی شیمیایی با مواد ویژه شسته شد.   پس از این مرحله، دو فروند جنگنده صاعقه و چهار فروند اف-۴ به همراه ۴ فروند اف-۵ و ۴ فروند اف تی-۷ ان که شب گذشته مجهز به بمب‌های تمرینی مارک ۸۲ به وزن ۲۲۷ کیلو شده بودند اقدام به بمباران منطقه انارک کردند. در همین زمان بار دیگر دو فروند اف-۱۴ یکی مجهز به دو فروند موشک هوا به هوای هدایت فروسرخ AIM-۹J سایدویندر و دیگری مجهز به همین نوع موشک اما به همراه دو تیر موشک هوا به هوای آشیانه یاب فعال راداری AIM-۷E اقدام به محافظت از جنگنده های نیروی آبی عازم از اصفهان نمودند.   در مقابل نیز تعداد چهار فروند جنگنده فانتوم از پایگاه سوم شکاری تاکتیکی نوژه (شاهرخی) برخاسته و پس از سوخت‌گیری از یک فروند هواپیمای سوخت‌رسان بوئینگ ۷۰۷ به منطقه انارک رفته و در قالب جنگنده‌های نیروی قرمز اقدام به بمباران موقعیت نیروهای آبی نمودند.   پس از عملیات پاکسازی شیمیایی و بمباران هوایی، دو فروند اف-۱۴ در حین گشت هوایی از پایگاه هشتم شکاری اقدام به تمرین درگیری هوایی با دو فروند میگ ۲۹ نیروهای قرمز (متعلق به پایگاه یکم شکاری اعزامی از تهران) بر فراز منطقه رزمایش نمودند با این تفاوت که میگ‌های ۲۹ نیروی قرمز از پشتیبانی نخستین هواپیمای جنگ الکترونیک نیروی هوایی موسوم به سایه برخوردار بودند که مجهز به تکنولوژی‌ای بود که امروزه نیروهای هوایی غربی برای اختلال رادارها و سامانه‌های رادیویی و ناوبری استفاده می‌کنند.   هواپیمای جنگال سایه، یک فروند فالکن ۵۰ پیشین نیروی هوایی عراق ملقب به سوزانا بود که پیشتر در جنگ ایران و عراق اقدام به انهدام دهها نفت‌کش ایرانی در خلیج فارس و همچنین نابودی یک فروند ناو نیروی دریایی آمریکا با نام یو اس اس استارک کرده بود. این هواپیما به همراه بیش از ۱۴۰ فروند هواپیمای عراقی دیگر برای سالم ماندن از گزند حمله متحدان در جنگ اول خلیج فارس، در دی ماه ۱۳۶۹ به ایران فرستاده شد و در فرودگاه مهرآباد فرود آمد.   در سال ۱۳۹۰ نیروی هوایی تصمیم به بازسازی این فالکن ۵۰ برای تبدیل آن از هواپیمای ضد کشتی به هواپیمای جنگال گرفت و چند پیمانکار خصوصی با استفاده از جدیدترین تکنولوژی موجود کاربری این هواپیما را تغییر دادند. این هواپیما نخستین پرواز خود را پس از تغییر کاربری در سال ۱۳۹۱انجام داد و در سال ۱۳۹۲ کار تجهیز آن به پایان رسید و اولین بار در رزمایش فدائیان حریم ولایت-۵ در سال گذشته شرکت داشت و برای نخستین بار در رزمایش امسال رسما به رسانه‌ها معرفی شد.   همزمان با درگیری هوایی میگ‌های ۲۹ و اف-۱۴ ها، دو فروند جنگنده بمب افکن سوخو ۲۴ جمعی گردان ۷۲ شکاری اعزام به اصفهان و دو فروند اف-۴ئی فانتوم دو جمعی گردان‌های ۶۱ و ۹۱ شکاری اعزامی به اصفهان، انهدام اهداف با استفاده از موشکهای هوا به سطح را آغاز کردند.   جنگنده‌های سوخو ۲۴ هر کدام مجهز به چهار تیر موشک هدایت لیزری خا ۲۵ ام ال (Kh-۲۵ML) اقدام به شلیک نیمی از موشک‌هایشان بر علیه اهدافی با دقت کمتر از یک متر نمودند. این نخستین بار در سالهای اخیربود که در جریان یک سورت پرواز رزمی جنگنده‌های نیروی هوایی چهار موشک هوا به سطح شلیک شده است.   پیش‌بینی می‌شود در بامداد و صبح سوم و نهایی رزمایش یعنی فردا چهارشنبه ۲۸ مهرماه جنگنده بمب افکن‌های فانتوم نیروی هوایی ارتش از مهمات بومی مثل بمب‌های نقطه‌زن هدایت تلویزیونی قاصد و هدایت لیزری ستار در کنار موشک هوا به سطح هدایت تلویزیونی ماوریک ساخت ایالات متحده برای انهدام اهداف زمینی استفاده کنند. همچنین جنگنده‌های اف-۴ و اف-۱۴ موشک‌های هوا به هوای اسپارو و سایدویندر و میگ ۲۹ موشک حرارتی آر-۷۳ را بر ضد اهداف پروازی چون هدف پرنده کرار شلیک خواهند کرد.   همچنین بر اساس برنامه‌ریزی فردا با استفاده از دو فروند سوخت‌رسان بوئینگ ۷۰۷ و ۷۴۷ نیروی هوایی به جنگنده‌های اف-۱۴ و اف-۴ نیروهای آبی و قرمز بار دیگر عملیات سوخت‌رسانی هوایی انجام خواهد شد و بار دیگر هواپیمای سایه اقدام به ایجاد و شبیه‌سازی محیط جنگال در طول رزمایش خواهد کرد. در سراسر رزمایش نیز هواپیماهای شنود صبا و صدف نقش هواپیماهای فرماندهی میدان نبرد را برای هدایت و رصد شرکت کنندگان رزمایش به عهده خواهند داشت و نقش ثانویه آنها نیز رصد رادیویی و الکترونیکی حریم هوایی ایران برای شناسایی ناظران بین‌المللی رزمایش است.   پایان   بابک تقوایی   منبع http://www.bbc.com/persian/37692865
  2.   همونی هست که ناو استارک رو زد . چند تا از نفت کش های ما رو هم زد سال 91 هم به ایران پناهنده شد      
  3.         سال 1359 سال خونین نیروی هوایی ایران به پایان رسید نیروی هوایی ایران در این سال علی رغم دادن تلفات سنگین چه از لحاظ نیروی انسانی و چه از لحاظ تجهیزات تلفات سنگینی بر پیکره تمامی نیروهای دشمن وارد آورد . عملا در شش ماهه اول جنگ این نیرو پا را فراتر از ماموریتهای تعیین شده خود گذاشت و به کمک نیروهای زمینی ایران آمد و به جرات می توان گفت بخش عظیمی از عدم پیشرفت عراق و تصرف مساحت بیشتری از خاک ایران مرهون رشادتهای این نیرو بود . شهدای بسیاری تقدیم این مرز و بوم نمود و بجز آن تعدادی زیادی از خلبانان اسیر شدند و تعدادی هم چه در خاک خودمان و چه در خاک دشمن توسط تیم رسیکیو نیروی هوایی ، دریایی و زمینی نجات پیدا نمودند .    از شروع درگیری ها نیروی هوایی 105 خلبان شهید را تقدیم نمود و پس از شروع رسمی جنگ تحمیلی :    61 نفر از خلبانان شهید در خاک خودمان چه توسط پدافند خودی و چه توسط پدافند دشمن هدف قرار گرفتند و 44 نفر از خلبانان شهید در خاک دشمن هدف قرار گرفتند   پیکر پاک 48 نفر از خلبانان شهید از مجموع 105 نفر تاکنون کشف نگردیده است    از مجموع این 105 عقاب خونین بال نوع جنگنده به شرح ذیل می باشد :   خلبان اف 4 : 62 نفر  خلبان اف 5 : 38 نفر  خلبان سی130 : 3 نفر  خلبان بالگرد : 2 نفر   از مجموع این 105 عقاب خونین بال هنگام شهادت درجه افراد به شرح ذیل بوده  ستوان : 45 نفر  سروان : 43 نفر  سرگرد : 15 نفر  سرهنگ : 2 نفر   این 105 عقاب خونین بال به ترتیب در ماه های ذیل شهید شدند : تیر ماه : 1 نفر  شهریور ماه : 8 نفر  مهر ماه : 58 نفر  آبان ماه : 19 نفر  آذز ماه : 5 نفر  دی ماه : 6 نفر  بهمن ماه : 6 نفر  اسفند ماه : 2 نفر   میانگین سنی شهدای این سال به شرح ذیل می باشد : 35 تا 37 سال : 9 نفر 30 تا 35 سال : 49 نفر 25 تا 30 سال : 45 نفر 20 تا 25 سال : 2 نفر   سهم هر پایگاه در شهدای سال اول به شرح ذیل می باشد : پایگاه یکم شکاری : 10 نفر  پایگاه دوم شکاری : 11 نفر  پایگاه سوم شکاری : 12 نفر  پایگاه چهارم شکاری : 25 نفر  پایگاه ششم شکاری : 23 نفر  پایگاه نهم شکاری : 21 نفر  پشتیبانی مرکز : 3 نفر   از مجموع شهدای این سال 4 نفر بر اثر سانحه بدون دخالت پدافند به شهادت رسیدند   شهید غلامحسین باستانی اولین شهید قبل از شروع رسمی جنگ و شهید فیروز شیخ حسنی اولین خلبان شهید نیروی هوایی پس از شروع رسمی جنگ است و ایشان اولین خلبان شهید نیروی هوایی پس از شروع رسمی جنگ است که بدون جنگنده و روی باند هدف گلوله دشمن قرار گرفته است    شهیدان محمد صالحی و خالد حیدری اولین خلبانان شهید نیروی هوایی در خاک دشمن می باشند    شهیدان ذیل بدون جنگنده به شهادت رسیدند : علی شمس بیگی داخل هلی کوپتر  فیروز شیخ حسنی روی باند پایگاه چهارم شکاری  ابراهیم شریفی روی ناوچه پیکان  حسین ناری قمی در غرب اهواز   شهید عبدالحسین حاتمی به طرز فجیهی به همراه جوانان روستای کرخه زنده به گور شد   شهیدان شوقی ، عزیزی مقدم و حاجی بعد از اسارت جهت تضعیف روحیه دیگر خلبانان به طرز فجیهی به شهادت رسیده اند    تا پایان جنگ تحمیلی این آمار خوشبختانه هیچ وقت تکرار نشد و نیروی هوایی هرگز این تعداد شهید نداد    روحشان شاد و یادشان گرامی باد
  4. جهان‌آفرین تا جهان آفرید *** پرنده ای زشت تر از این نیامد پدید   کاوازاکی سی یک  Kawasaki C-1 یه هواپیمای برد کوتاه ترابری ست که توسط نیروی هوایی ژاپن استفاده میشه که از 1974 در حال خدمت هست . 31 فروند هم ازش تولید شد   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10266/68-1018-jasdf-kawasaki-c-1_PlanespottersNet_100905.jpg][/url]   که البته در این پست در مورد این هواپیما نمیخوام صحبت کنم بلکه در مورد تمرینی جنگ الکترونیک این هواپیما کاوازاکی ای سی یک Kawasaki eC-1 صحبت میکنیم. دو فروند از اون 31 فروند به این استاندارد ارتقاع داده شدند . اولین پروازش در سال 1984 اتفاق افتاد و تا سال 1985 بیش از 100 تست پروازی رو پشت سر گذاشت . تجهیزات ECM این هواپیما XJ/ALQ-5 توسط صنایع جنگ الکترونیک میتسوبیشی طراحی و ساخته شد . یکی روی دماغه یکی روی دم و دوتا در کناره ی این پرنده تعبیه شد و دو آنتن هم برای تبادل اطلاعات با C-1 های دیگه داشت .     [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10266/Kawasaki_EC-12C_Japan_-_Air_Force_01.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10266/Kawasaki_EC-12C_Japan_-_Air_Force_03.jpg][/url]
  5.   توپخانه ی خوب تا حدود زیادی ضعف نداشتن ایرساپرت خوب رو میتونه پوشش بده ( البته هنوز ایر ساپوت یه چیز دیگه هست ) تو سوریه جنگنده نداریم . توپخانه و خمپاره که میتونیم ببریم 
  6.   یه توصیه دوستانه خالی رو کم ببند که همیشه بتونی ببندی  icon_eek  icon_eek  icon_eek
  7.     این بالایی توضیح خود سایت بود ولی من خودم یه توضیح رو اضافه میکنم فیلم در مورد گروهان e با نام Easy Company از لشکر 101 هوابرد آمریکا هست . که در روز D-Day و حمله به نرماندی در پشت خطوط آلمان ها فرود میان و مراحل جالب نبرد تا حمله ی آخر آلمان ها به چنگل آردن که توسط این نیروها سد میشه تا چنرال پاتون با نیروی زرهی میاد و خط دفاعی آلمان ها رو میشکنه و نهایتا تسلیم آلمان همونطور که بالا هم گفته شد داستان واقعی هست و خود کهنه سرباز هایی که هنوز زنده موندن میان و توضیحاتی میدن . به نظر خودم یکی از باخالترین خاطره ها این بود   " یکی میرفت نیروی هوایی یکی دیگه نیروی دریایی اون وسط یکی بود که داشت برای هوابرد تبلیغ میکرد . به گوشم نخورده بود گفتم ماجراش چی هست ؟ گفت از هواپیما با چتر پشت دشمن میپری پایین . بلند گفتم کدوم خری حاضر میشه همچین کاری بکنه ؟ گفت حقوق ش ماهی 50 دلار بیشتره . و من همون لحظه ثبت نام کردم " ( البته نقل به مضمون بود )  :laughing:  :laughing:  :laughing:   یکی از نکته های جالب این سریال اینه که یکی از نویسنده هاش تام هنکس icon_cheesygrin  icon_cheesygrin  icon_cheesygrin  هست .    رتبه ی سریال هم که 9.6 از 10 هست   نمیدونم چی باعث میشه کسی این سریال رو نبینه   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10266/band_of_brothers_banner_by_social_iconoclastd5gthsa.png][/url] ( برای دیدن عکس در سایز بزرگ روی آن کلیک کنید ) بازیگر ها به همراه نام شخصیت های حقیقی   کهنه سرباز های جوان
  8.     این نتیجه گیری بعد از عملیاتی شدن اف 35 های عمود پرواز جالب تر خواهد شد چون تا قبل از ا 35 کل برنامه اینه که دیکوی ها رو زیاد کنن و ... خلاصه سر چینی ها رو گرم کنن تا احتمال آسیب جدی خودشون کمتر بشه
  9.   با اجازه از استاد سلام این پروژه پروژه جدیدی نیست و همون زمان جنگ روی بعضی از تامکت ها اعمال شد . در واقع در اواخر جنگ به خاطر کم شدن تعداد فانتوم های عملیتای گفتن وظیفه بمبر رو به تامکت هم بدن که تست های گانری و ... هم با تامکت ها در همون زمان جنگ انجام شد و حتی در یکی از مناطق درگیری با عراق تامکت ها عملیات بمباران رو تست کردند تا در شرایط واقعی نبرد هم یه تست عملیاتی انجام شده باشه هرچند اهمیت تامکت برای دفاع هوایی آنقدر زیاد بود که دل فرماندهان راضی نشد به این پرنده عملیات بمباران عراقی ها رو بسپارند و تامکت تا آخر جنگ همچنان به وظیفه ی اصلی خودش که همون رهگیری بود پرداخت   فکر کنم بالا جوابتون رو گرفته باشید   بستگی به نوع نبرد داره ولی قطعا مثل فانتوم که برای این کار طراحی شده نخواهد بود بعلاوه اینکه تامکت ه توانایی بمباران لیزری و بمباران دقیق رو ندارند و در نهایت نباید انتظاری بیش از کارپت بامبینگ ازشون داشته باشیم
  10.   اگه در ایران ساخته بشه و انتقال فناوری انجام بشه خوبه وگرنه اگه صرف بحث خرید باشه  جنازه بوئینگ و ایرباس به هواپیماهاش شرقی شرف داره
  11.   همه ی تایپ ها که صرفا حرف بود وگرنه همین حالا هم هر کاری کنیم روی اف5 و اف 7 نمیتونیم همچین موشکی لود کنیم (آویزگاه هاشون همچین اجازه ای نمیده )   غربی و شرقی بودن تجهیزات هم زیاد مهم نیست چون ماکسیمم تا 2025 قراره تو خدمت باشند نه 50 سال دیگه   برنامه هایی هم بود که یک رادار تولید بشه و هواگرد ها از همون یکی استفاده کنند که خبری نشد   نیازی نیست خود استاندارد توانایی ارتقای بالایی داره و آخرین مدلش هم در آمریکا با بوستر بردی بیشت از 150 کیلومتر داره
  12.   [aparat]5YgMy[/aparat]
  13.   موشک فونیکس کلا آنالوگ هست ، چیزه عجیبی هم نیست چون در زمان ساخت اش هم تکنولژی هنوز آنالوگ بود رسما میگم حماقت هست اگه الان ما بریم و مدارات آنالوگ این موشک رو مهندسی معکوس کنیم اون هم زمانی که میتونی برد های دیجیتال رو طراحی و جایگزین کنیم همون کاری که ایران کرد و بردهای فونیکس رو جایگزین کر عکس هاش هم در میلیتاری و رهروان موجود هست   میدونی موشک هاوک رو چطور روی اف 14 نصب کردند ؟ مترجم براش گذاشتند به طوری که واسطه شد بین رادار تامکت و سیکر هاوک و این مترجم رو میشه روی پرنده های دیگه هم نصب کرد ، طراحی و برنامه نویسی اش فرق میکنه وگرنه کلیت یکی هست     کلیات حرف من این بود که اگر بخوایم فونیکس رو روی پرنده های دیگه اتفاده کنیم به خاطر وزن بالاش شدنی نیست باید کوچک اش کنیم که همین کوچک کردن ، یعنی طراحی موشک جدید پس چه بهتر کاری که آمریکا با آمرام کرد ما هم بکنیم و یک موشک طراحی کنیم که جسه و وزن زیادی نداشته باشه و بشه روی همه ی تایپ پرنده هامون استفاده اش کنیم . یه استراحتی هم به اسپارو های کم دقت و پر دردسر مون هم میدیم و بازنشسته شون بکنیم
  14.   باید خیلی کوچک بشه که خودش یعنی یه موشک کاملا جدید . از این لحاظ به صرفه نیست یه موشک طراحی کنیم که رو همه ی تایپ پرنده هامون منجمله تامکت لود بشه کار بهتری هست چیری مثل آمرام   از موشک فکور اطلاع دارید ؟
  15.   وقتی دوستت اشتباه میکنه باید جلوش رو بگیری و از اشتباه اش آگاه اش کنی   داگفایت اف 16 و تامکت https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CBwQtwIwAGoVChMIx7vDwNvoyAIVQdkUCh0d2gEF&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DkSlnAhSxPWY&usg=AFQjCNHrh152inX_T-bw2RD3TfzCXW3wlw پی نوشت :  1 صدایی زیبا تر از صدای سیکر سایدواندور و کلا موشک ها حرارتی هست ؟ 2 تصویر های hud عالی هستند 3 F-16 نیروی دریایی خیلی سبک ر و تند و تیز تر از F-16 نیروی هوایی هست 4 صرف داگفایت یه پرنده رو ضعیف یا قوی نمیکنه