Ehsanm4

جنگ های روم با ملل شرق و غرب

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

رومی ها پس از برتری بر کارتاژ به سوی شرق مدیترانه شتافتند. جایی که نبردهای بسیار سختی را با دولت های مقدونیه و سلوکیه انجام دادند.
[b]جنگ اول مقدونیه[/b]
زمانی که روم از سمت کارتاژ آسوده خاطر شد ، در پی نابودی مقدونیه برآمد ؛ زیرا ، این دولت به رهبری فیلیپ پنجم بسیار خطرناک و متجاوز شده بود. فیلیپ پنجم می کوشید یونان را تسخیر کند و رومی ها در مقابل این اقدامات او در 200 ق.م. به مقدونیه اعلان جنگ دادند.
[center][img]http://s3.picofile.com/file/7429240535/%D9%81%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%BE_%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85_%D9%85%D9%82%D8%AF%D9%88%D9%86%DB%8C.jpg[/img][/center]
[center]فیلیپ پنجم مقدونی[/center]
در ابتدا جنگ به کندی پیش می رفت اما هنگامی کنسول [b]فلامینیوس[/b] به رهبری ارتش روم رسید ، دولت های یونانی به اتحاد با روم رضایت دادند. سپس رومی ها توانستند در [b]سینوسفال[/b] واقع در تسالی بر مقدونی ها پیروز شوند. (197 ق.م.)
فیلیپ پس از این شکست طی عهدنامه توهین آمیزی موافقت کرد که از تمامی متصرفاتش در خارج از مقدونیه دست کشید و دولت های کوچک یونانی را مستقل اعلام کرد. همچنین مقدونیه روم را به عنوان قیم خود پذیرفت.
[b][font="Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif"]جنگ شام[/font][/b]
آنتیوخوس سوم پادشاه دولت سلوکیه ، که از قدرت خود مغرور شده بود ، شهرهای یونانی آسیای صغیر را تصرف کرده بود.سپس [b]رودس[/b] و پادشاهی پرگامون را تهدید کرد. از طرفی هانیبال را به دربار خود راه داد و از این طریق ، باعث خشم و رنجش رومی ها شد.
[center][img]http://s1.picofile.com/file/7429240321/%D8%A2%D9%86%D8%AA%DB%8C%D9%88%D8%AE%D9%88%D8%B3_%D8%B3%D9%88%D9%85.jpg[/img][/center]
[center]آنتیوخوس سوم[/center]
روم تصمیم به مقابله با آنتیوخوس گرفت. در سال 192 ق.م. ارتش سلوکیه بدون تجهیزات کافی به یونان وارد شده بود ، در ترموپیل شکست خورد و عقب نشینی کرد. فاتح کارتاژ ،[b]سیپیون[/b] ملقب به آفریقایی ، به همراه برادرش وارد آسیای صغیر شدند و در [b]مانیزی[/b] ارتش سلوکیه را ، که دارای شتر و فیل های فراوان بود ، شکست دادند. طی عهدنامه ی پس از آن ، سلوکیه تمام آسیای صغیر را به اضافه ی ناوگان دریایی خود از دست داد. (190 ق.م.)
روم که تصمیم نداشت سرزمین های متصرفی را به خود ملحق کند ، آنها را به متحدانش داد : [b]لیدی[/b] ، [b]فریزی[/b] و [b]پامفیلی[/b] را به [b]پرگامون[/b] داد ؛ [b]تسالی[/b] به مقدونیه رسید و اتحادیه [b]آکئی[/b] (اتحادیه مرکب از دولت-شهرهای یونانی ) [b]پلوپونز[/b] را در اختیار گرفت.
[b]جنگ دوم مقدونیه[/b]
فیلیپ پنجم مقدونی پیش از آنکه بتواند از رومی ها انتقام بگیرد، درگذشت و پسرش [b]پِرسِه[/b] جای او را گرفت. او نتوانست متحدانی برای خود بیابد و مجبور شد به تنهایی علیه رومیان اقدام کند (172 ق.م.). در ابتدا هیچ یک از طرفین تدبیر و نقشه ی مناسبی برای جنگ پیاده نکردند.
در 168 ق.م. [b]پل امیل[/b] ، پسر سرداری که در جنگ کان کشته شده بود ، به فرماندهی ارتش روم منصوب شد و به مقدونیه حمله کرد. در [b]پیدنا[/b] پیروزی فراموش نشدنی نصیب رومی ها شد و آنان ارتش مقدونیه را خرد کردند.
پرسه دستگیر شده و در زندان مرد. رومی ها مقدونیه را به چهار جمهوری مستقل تقسیم کردند و این گونه به عمر پادشاهی مقدونیه ، یکی از بازماندگان امپراتوری اسکندر ، خاتمه دادند. رومی ها پس از این پیروزی ، رفتاری خصمانه با متحدانشان ،رودس و پرگامون، در پیش گرفتند؛ به طوری که ، ترس و وحشت از روم در همه جا پیچیده بود.
[b]جنگ با ساکنان جنوب آلپ[/b]
رومی ها پس از آرامش خاطر از جانب کارتاژ ، عملیاتی را در ناحیه جنوب آلپ به اجرا درآوردند. در بین سالهای 198 تا 180 ق.م. رومی ها در دشت [b]پو[/b] با گل ها و در سواحل [b]جنوا[/b] با اقوام [b]لیگور[/b] درگیر شدند. این طوایف از قلمرو خویش با شجاعت تمام دفاع می کردند. رومی ها پس از قتل عام این اقوام ، تمدن رومی را به طور کامل در ایتالیای شمالی گستراندند. پس از این جنگ ، رومی ها تا مدتی درگیر نبرد در کارتاژ بوده و نتوانستند بر دیگر نواحی قلمرو خود تمرکز کنند.
[center][img]http://s1.picofile.com/file/7429243973/%D8%A7%D9%85%D9%BE%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C_%D8%B1%D9%88%D9%85_%D8%AF%D8%B1_86_%D9%82_%D9%85_.gif[/img][/center]
[center]امپراتوری روم در 86 ق.م.[/center]
[b]فتح اسپانیا[/b]
پس از پایان جنگ دوم پونیک، شرق و غرب اسپانیا کاملاً تحت سلطه ی رومیان قرار گرفت و از همین زمان ، رومی ها شروع به پیشروی در دیگر بخش های اسپانیا کردند. پیشروی آنان بسیار کند انجام گرفت ؛ زیرا ، قبایل [b]سلت[/b] و [b]ایبرها[/b] در مقابل ارتش روم شجاعانه مقاومت می کردند.
در ابتدا قوم [b]لوزیتانی[/b] (در غرب اسپانیا) شخصی به نام [b]ویریات[/b] را به پادشاهی انتخاب کردند که توانست در چند نبرد بر ارتش روم پیروز شود ولی عاقبت در 139 ق.م. در جنگ کشته شد. پس از آن ، لوزیتانی ها به اطاعت روم در آمدند.
در شمال اسپانیا جنگ همچنان جریان داشت. شهر [b]نومانس[/b] مرکز مبارزان شمالی بود و آنان در این شهر به فعالیت های خود ادامه می دادند. رومی ها با وجود تلاش بسیار موفق به تصرف نومانس نشدند اما همین که [b]سیپیون آفریقایی[/b] به فرماندهی ارتش اسپانیا منصوب شد ، شهر نومانس مغلوب شد و ساکنان آن به بردگی گرفته شدند(133 ق.م.).مدتی بعد جزایر [b]بالئار[/b] به دست روم افتاد و فقط ناحیه شمال غربی اسپانیا ([b]گالیسیا[/b]) به دلیل موقعیت کوهستانی اش مستقل باقی ماند.
[b]فتح یونان و مقدونیه[/b]
در اواسط قرن دوم پیش از میلاد شخصی به نام آندریسکوس ادعای کرد که پسر پرسه می باشد و در مقدونیه بر تخت پادشاهی نشست. سپس به پیروزی هایی رسید ولی مدتی بعد دستگیر شد و در 148 ق.م. مقدونیه یکی از ایالات رومی شد.
در یونان میان اعضای اتحادیه آکئی جنگ و درگیری بود. آنها اطاعت روم را نمی پذیرفتند؛ پس ارتش روم به یونان لشکرکشی کرد و با غارت دولت-شهر کرنت و فتح دیگر شهرها به عمر این اتحادیه خاتمه بخشید و در ضمن ، یونان به جزئی از جمهوری روم تبدیل شد. (146 ق.م.)

http://civilizations.blogfa.com/post/60
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.