nasirirani

رادار تشخیص میزان باروری ابرها در دانشگاه امام حسین (ع) ساخته شد

Recommended Posts

[b]با تابش الکترومغناطیس به ابر و دریافت امواج بازگشتی، می توان اطلاعات دریافت شده از این امواج را به اطلاعات قابل فهم تبدیل کرد.[/b]

ˈدکتر مرتضی سپه وندˈ عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) و یکی از اعضای تیم سازنده این محصول روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: این رادار هواشناسی برای نخستین بار در کشور با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شده است.

این محقق با بیان اینکه در حال حاضر شش کشور در دنیا سازنده رادارهای هواشناسی در دنیا هستند، از روسیه، آلمان، چین، آمریکا، ایتالیا و هلند به عنوان تولید کنندگان این رادارها نام برد و گفت: ایران با ساخت این رادار به باشگاه تولید کنندگان این فناوری پیوست.

وی تاکید کرد: این رادارها با یک پنجم قیمت نمونه خارجی آن تولید شده است.

سپه وند اظهار داشت: در کل دنیا مرسوم است که فضای یک کشور را از نظر هواشناسی با استفاده از فناوری رادار پوشش داده و کنترل می کنند که این پایش در زمینه برآورد میزان بارش، برآورد وزش باد، پدیده های خطرناک، حجم ذرات آب و یخ ابرها و دیگر موارد است.

وی با بیان اینکه ˈاین قابلیت اکنون در کشور به میزان محدود وجود دارد به طوری که فقط چند رادار در اختیار سازمان هواشناسی کشور داردˈ، گفت: این درحالی است که برای پوشش کل کشور 41 دستگاه رادار مورد نیاز است .

وی با بیان اینکه اکنون 528 رادار هواشناسی در سراسر آمریکا قرار دارد، خاطرنشان کرد: این درحالی است که ایران اکنون شش تا هفت رادار از این نوع در اختیار دارد.

سپه وند دیگر کاربردهای این نوع رادار را تشخیص ابرهای سیویل عنوان کرد. ابرهای سیویل ابرهایی هستند که در ارتفاعات بالا وجود دارند و شامل یک دیواره از آب و یخ هستند که نباید با هواپیما برخورد کند. از این رو این نوع رادارها برای تشخیص ابرهای سیویل کاربرد دارند وحتی در هواپیماها نیز استفاده می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: وظیفه این نوع رادارها ترجمه پدیده های هواشناسی به سیگنال های راداری و قابل فهم برای کاربران از جمله کارشناسان هواشناسی است.

وی با بیان اینکه قرار است تا تمام مناطق هوایی کشور تحت پوشش این رادارها قرار گیرد، گفت: با تابش الکترومغناطیس به ابر و دریافت امواج بازگشتی، می توان اطلاعات دریافت شده از این امواج را به اطلاعات قابل فهم تبدیل کرد.

وی افزود: ساخت این نوع رادارها به صورت طراحی از صفر بوده است و کاربرد اصلی آن تخمین میزان بارور بودن ابرها است.

به گزارش ایرنا، نمونه تجاری این نوع رادار در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل ارایه شده بود.این نمایشگاه در روزهای 11 تا 14 آبان در مصلی تهران برپا بود.

[url="http://www.irna.ir/fa/News/80900050/%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85/%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1_%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5_%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C_%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D9%87%D8%A7_%D8%AF%D8%B1_%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86_%28%D8%B9%29_%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87_%D8%B4%D8%AF"]http://www.irna.ir/f...ین_(ع)_ساخته_شد[/url]
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عکسی از خودش یا نمونه خارجی نداری ببینیم چه شکلیه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ظرز کارش چطوره ؟ یعنی امواج با برخورد به ذرات اب منعکس می شن ؟ این چه معنی می تونه داشته باشه در پیشرفت تکنولوژی ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر شما کاربرد یه همچین رادارهایی در تشخیص هواگردهای پنهانکار چی می تونه باشه؟! hee_hee
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='MOHAMMAD' timestamp='1384251180' post='348077']
به نظر شما کاربرد یه همچین رادارهایی در تشخیص هواگردهای پنهانکار چی می تونه باشه؟! hee_hee
[/quote]
منظورتون اثرات امواج الکترومغناطیس ساطع شده از هواگرد ها بر روی ابرهاست ؟ شما ها هم یاد گرفتید هی تیکه میپرونید و دیگه موضوع رو باز نمی کنید !
الان من تا 2 روز فقط باید به این موضوع فکر کنم ! :|
حداقل یکم درست توضیح بدید تا آدم خواست بره دنبالش بدونه از کجا شروع کنه ! ...
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]شما ها هم یاد گرفتید هی تیکه میپرونید و دیگه موضوع رو باز نمی کنید ![/right][/font][/color][/quote]

آقا ما ... بکنیم از این ...ها بکنیم!

اصلا ما کی هستیم یا چی بلدیم که از این ادعاها بکنیم.

[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]منظورتون اثرات امواج الکترومغناطیس ساطع شده از هواگرد ها بر روی ابرهاست ؟[/right][/font][/color][/quote]

شاید اینم باشه، ولی همه جا ابرها نیستند، باید یه چیزی باشه که در همه حال و همه شرایط آب و هوایی یا اکثر اوقات قابل کاربری باشه.

شنیدم که این رادارها می تونن حرکات توده های ابر، [b]جریانات پر فشار و کم فشار[/b] و ارتفاع اونها رو رصد کنند و با افزایش قدرت آنالیزشون، [b]دقت و تفکیک ارائه شده[/b] توسط اونها بطور غیر قابل چشم پوشی ای افزایش پیدا می کنه.

حالا دیگه ربطش با خوانندگان گرامی.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون

الان تازه می فهمم اون قسمت استفاده از لیدار ها برای بررسی ابرها ، باد و ... هم به همچین دردی می خوره.... . البته لیدار برای بررسی نقطه ای و قسمت خاصی از فضا عالیه ! نه بررسی کل فضا ...
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[font=comic sans ms,cursive][size=4][quote][/size][/font]
[right][font=comic sans ms,cursive]البته لیدار برای بررسی نقطه ای و قسمت خاصی از فضا عالیه ! نه بررسی کل فضا ...[/font][/right]
[font=comic sans ms,cursive][/quote]

[size=4]بله درسته، برای همین هم ابتدا با استفاده از تکنیکهای [/size][/font][color=#282828][font='comic sans ms', cursive][right]اقدامات آگاهی از سیگنال یا [/right][/font][/color][color=#282828][font='comic sans ms', cursive][right]SIGINT ، همچنین اقدامات جاسوسی الکترونیک یا [/right][/font][/color][color=#000000][font='comic sans ms', cursive]ELINT ، ضد اقدامات ESM و همچنین جاسوسی ارتباطات یا [/font][/color][color=#000000][font='comic sans ms', cursive]COMINT ابتدا موقعیت حدودی هدف پیدا و سپس با استفاده از لیدار موقعیت دقیق هدف پیدا می شود.[/font][/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.