mahdavi3d

ژاپن به دنبال نسل بَعد و جایگزین راکت پرتابگر H-2A

Recommended Posts

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]صنایع سنگین میتسوبیشی، که به عنوان پیمانکار اصلی راکت‌های H-2A و H-2B شناخته می‌شود به احتمال فراوان کنسرسیومی صنعتی به منظور توسعه، تولید و به‌کارگیری راکت جدید H-3 ژاپن را رهبری خواهد کرد.
جاکسا در 27 فوریه از صنایع ژاپن برای انتخاب شریک صنعتی در توسعه H-3 دعوت به عمل آورد. انتخاب تا پایان ماه مارس میلادی انجام خواهد شد.
برنامه اولیه که از طرف کمیته سیاست‌گذاری فضایی ملی دفتر کابینه اعلام شده خواستار اولین پرتاب این راکت جدید در سال 2020 میلادی است.[/font][/size]

[center][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/h3_400325.jpg[/img][/font][/size][/center]
[center][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][i]طرح‌های مفهومی برای راکت H-3 در پیکربندی های مختلف، با و بدون بوستر‌های راکتی سوخت جامد[/i][/font][/size][/center]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]جاکسا در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود، پرتابگر جدید را با هدف تضمین قابلیت پرتاب مستقل ماهواره‌ها و سایر محموله‌ها از ژاپن و در عین حال حضور در رقابت‌های بین المللی در زمینه حمل و نقل فضایی و حفظ و توسعه پایگاه های فنی و صنعتی، عنوان کرده است.
به نقل از مقامات ژاپنی راکت دو مرحله‌ای H-3 باید برای پرتاب ماهواره‌های دولتی و تجاری انعطاف پذیری بیشتر و هزینه کمتری نسبت به سلف خود داشته باشد.
موتور هیدروژنی LE-X برای طبقه اول این راکت در دست توسعه است. دو عدد از این موتورها هر کدام با تراست 300 هزار پوند، طبقه اول راکت جدید را نیرو خواهند داد.

با توجه به مستندات فنی منتشر شده توسط مهندسان جاکسا، LE-X از روش حلقه باز بهره می‌بَرَد که طی آن هیدروژن از طریق توربوپمپ به کانال‌های خنک کننده محفظه اصلی احتراق هدایت شده و پس از آن برای درایو توربین‌ها قبل از تزریق به جریان احتراق در امتداد نازل استفاده می‌شود.
مهندسان اذعان دارند چنین روشی که تاکنون تنها برای طبقات فوقانی استفاده شده، با به کارگیری در طبقه اصل راکت موجب ساده‌تر شدن طراحی، کاهش فشار و دمای داخل موتور و کاهش حرارت توربین‌های توربوپمپ، و تقویت موتور در مقابل خطر از کار افتادن و شکست، می‌شود. البته در عوض، LE-X نسبت به پیشینیان خود در راکت H-2A، سنگین‌تر خواهد بود.

با توجه به طرح مفهومی کنونی جاکسا، این راکت می‌تواند با پیکربندی‌هایی در صفر، دو، چهار، یا شِش بوستر راکتی سوخت جامد به کار گرفته شود. در حالت پایه (بدون بوستر جامد) باید قادر به قرار دادن بیش از 3 تُن متریک محموله در مدار خورشید‌آهنگ باشد.
قوی‌ترین نسخه، با شش بوستر، قادر به انتقال 6.5 تُن محموله به مدار انتقالی ژئو خواهد بود.

با توجه به اسناد منتشر شده توسط دفتر کابینه ژاپن، بودجه 2014 دولت ژاپن برای این پروژه شامل حدود 70 میلیون دلار یا 7 میلیارد ین، برای شروع توسعه H-3 و انجام یک مرور تعریف سیستم‌ها و به دنبال آن مرحله طراحی اولیه است. .البته هنوز نیاز به تایید بودجه توسط پارلمان ژاپن وجود دارد.
پیش بینی شده که توسعه H-3 به هزینه حدود 1.9 میلیارد دلار یا 190 میلیارد ین در طول هشت سال آینده نیاز دارد.
جاکسا امیدوار است با عملیاتی شدن H-3 هزینه‌ها را از 100 میلیون دلار پرتاب H-2A به 50 تا 65 میلیون دلار کاهش دهد. به گفته جاکسا از جمله روش‌ها می‌تواند بهره‌گیری از اشتراکات در اویونیک و بوستر راکتی سوخت جامد با راکت ژاپنی اپسیلون، که سال گذشته برای پرتاب ماهواره های کوچک عرضه شد، باشد.[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]راکت H-2A میتسوبیشی به رغم سابقه 22 پرتاب موفق در میان 23 تلاش پرتاب از اولین پرواز در ماه اوت سال 2001، موفقیت کمی در برگرداندن قراردادهای تجاری داشته است.
نسخه H-2B با عرض وسیعتر و دو موتور در طبقه اول، تاکنون با موفقیت صد درصدی، چهار محموله باری HTV را به ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل کرده است.
میتسوبیشی یک ماهواره رصد زمین کره ای را در سال 2012 تحت یک قرارداد تجاری به فضا پرتاب کرد، و یک قرارداد نیز در ماه سپتامبر برای پرتاب ماهواره کانادایی تل‌استار-12 در اواخر سال 2015 توسط یک راکت H-2A اعلام کرده است.
قرارداد تل استار پس از کاهش ارزش ین در برابر دلار در سال 2013 به امضا رسید.

[color=#FF8C00]4 مارس 2014 میلادی / 13 اسفند 1392 هجری شمسی[/color]
منبع:
[url="http://www.spaceflightnow.com/news/n1403/04h3rocket/#.Uxt-toUsAo7"]http://www.spaceflig...t/#.Uxt-toUsAo7[/url][/font][/size]


[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][b]تاپیک‌های مرتبط:[/b][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://www.military.ir/forums/topic/24777-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D8%A8%DA%AF%D8%B1-hii-a-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86/"][b]مستند نگاهی به تاریخچه راکت پرتابگر HII-A ژاپن[/b][/url][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://www.military.ir/forums/topic/23255-%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D8%A8%DA%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%BE%D8%B3%D9%84%D9%88%D9%86-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82/"][b]راکت پرتابگر اپسلون ژاپن برای اولین‌بار با موفقیت پرتاب شد / حامل SPRINT-A[/b][/url][/font][/size]
  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/Captura-de-pantalla-2014-03-14_65656.jpg[/img][/font][/size][/center]

[center][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/Captura-de-pantalla-2014-03-14-a-_659416.jpg[/img][/font][/size][/center]

[center][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/65461.jpg[/img][/font][/size][/center]
[center][size=2][font=tahoma,geneva,sans-serif]http://danielmarin.naukas.com/2014/03/14/h-3-el-nuevo-cohete-japones/[/font][/size][/center]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.