inge

لیزر

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با درود, دوستان علاقه مندان به علم لیزر جهت دریافت اطلاع و دادن اطلاع در این گفتگو شرکت کنند، با سپاس
کلمه لیزر laser Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation که به معنی تقویت نور توسط گسیل القایی تابش است، گرفته شده است. برتری لیزر در این است که از منبعی برای نور و تابشهای کنترل شده ، تکفام و پرتوان تولید می‌کند. تابش لیزر ، با پهنای نوار طیفی باریک و توان تمرکزیابی شدید ، چندین برابر درخشانتر از نور خورشید است. اولین لیزر گازی He - Ne توسط دکتر علی جوان در آزمایشگاه شرکت Bell در آمریکا ساخته شد. در سال 1986 کشف شد که منبع لیزر می‌تواند نور همدوس تابش کند، به گونه‌ای که دامنه و فاز آن در تمامی‌ نقاط فضا ، قابل سنجش و تعیین باشد. یکی دیگر از خواص لیزر ، همگرایی بالای آن است. به دلیل این ویژگی ، تمامی انرژی پرتو لیزر تقریبا در یک فرکانس متمرکز می‌‌شود. لذا تکفامی و بالا بودن شدت آن ایده‌آل است. نخستین لیزر در 1960 بوسیله میلمن ، با استفاده از یاقوت قرمز ساخته شد .
نحوه ایجاد پرتو لیزر
اولین شرط ایجاد لیزر ، داشتن ماده یا محیطی است که بتواند انرژی را در خود ذخیره کند. نمونه‌هایی از این مواد عبارتند از: بلورهایی مثل یاقوت ، ایتریوم ، آلومینیوم گارنت یا گازهایی مثل CO2 و He - Ne و مایعاتی مانند رنگهای رودآمین – 6G می‌‌باشد. انیشتین در سال 1916 نشان داد که گسیل القایی نور را می‌توان از یک اتم برانگیخته بدست آورد.

چنانچه اتم و یا مولکول در تراز بالاتر E2 واقع شود و فوتونی با فرکانس‌ v با اتم برانگیخته وارد برهمکنش شود. بطوری که
hv = E2 _ E1 باشد، در این صورت احتمال معینی وجود خواهد داشت که اتم به تراز پایینتر بیافتد. در نتیجه ، دو فوتون حاصل می‌‌شود، فوتون القا کننده و القا شونده ، که هر دو همفاز هستند.در عین حال ، اگر اتمهایی به تعداد N2 در تراز E1 باشند، می‌توانند با جذب فوتونهای فوق ، برانگیخته شده و به تراز انرژی E2 برسند.

چنانچه هدف به دست آوردن تابش همدوس باشد، باید سعی شود که N2 >> N2 گردد، به عبارت دیگر ، تجمع معکوس رخ دهد. فرآیندی که طی آن تجمع معکوس صورت می‌‌گیرد، دمش می‌نامند. وقتی یک سیستم دو ترازی با محیط اطراف خود در حال تعادل گرمایی باشد، جمعیت تراز انرژی بالاتر Nj کمتر از جمعیت تراز Ni خواهد بود. با استفاده از فرآیند اشباع شدن می‌توان Ni را با Nj مساوی گردانید. بطوری که مقدار جذب به صفر تنزل یابد.

چنانچه بتوان مقدار Nj را بیشتر از Ni نمود، اکثر اتمهای سیستم که به حالت برانگیخته می‌‌روند، تمایل خواهند داشت که به حالت انرژی کمتر برگردند. بدیهی است که این تمایل به وسیله کوانتای تابش فرودی تشدید می‌گردد. بدین معنی که سیستم نه تنها فوتون فرودی را جذب نمی‌کند بلکه فوتون فرودی باعث برانگیختگی سیستم برانگیخته شده که با سقوط به حالت پایینتر دو کوانتا انرژی تابشی از دست می‌دهد (فوتون مربوط به اتم برانگیخته به همراه فوتون فرودی). تمام این فرآیندها تابش لیزر را بوجود می‌آورند.

قرار دادن محیط تولید لیزر در یک مشدد نوری با انتهای آینه‌ای که تابش را در محیط تولید لیزر به جلو و عقب می‌فرستد، سبب تراکم تابش سطوح بالا در تشدید کننده بوسیله ادامه گسیل القایی می‌شود. سپس تابش لیزر از طریق آینه‌ای نیمه شفاف ، از یک انتهای کاواک به بیرون گسیل می‌شود.
تفاوت پرتو لیزر با نور معمولی
پرتو لیزر دارای چهار خاصیت مهم است که عبارتند از: شدت زیاد ، مستقیم بودن ، تکفامی‌ و همدوسی. لیزرها در اشکال گوناگون وجود دارند. ممکن است تصور شود که پرتو لیزر همانند اشعه ایکس ، گاما ، ماورا بنفش (UV) و مادون قرمز (IR) ، جایگاهی معین در طیف الکترومغناطیسی را داراست، حال آنکه این پرتو می‌تواند هر کدام از فرکانسهای محدوده طیف نامبرده را در برگیرد، با این تفاوت که دارای مشخصاتی از قبیل تکفامی ، همدوسی و شدت زیاد است.
نمونه‌هایی از لیزرهای متداول

لیزرهای متدوال مادون قرمز, لیزرهای محدوده نامرئی و لیزرهای محدوده ماورای بنفش
قسمت دوم وارد بحث کاربردلیزر در بخش نظامی خواهیم شد.
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خلاصه و مفید بود خسته نباشی. خودت نوشتی؟ :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سعید جان از نوشتن آره خودم جمع آوری، ترجمه کرده و نوشتم ادامش نظامی وخواهد بود آنهم اطلاعات که مطالعه و ترجمه کرده ام. هم فارسی و هم انگلیسی، فعلا.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پس منتظر بقیه مطالب جالب شما هستیم این مطلب که مفید و جدید هست. -------------------- در ضمن انتهای مطالبی که کاربران تهیه میکنند کپی رایت خود رو بنویسید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به زودی قسمت دوم را تو تاپیک جدی و چند قسمتی ویرایش خواهم کرد، برا اینکه سنگین و خسته کننده نشه. فعلا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اينو ميگن يه پست خوب كه ميشه توش كلي بحث علمي و مفيد كرد. :| دستت درد نكنه.ادامه مطالب بايد خيلي جالب تر باشه. :lol: :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عالي بود دوست عزيز دستت درد نكنه و خسته نباشي من يك مبتدي تو سايت شما هستم و اميدوارم با كمك دوستان خوبي مثل شما اطلاعات خوبي درباره ليزر نظامي جمع كنم . موفق و پاينده باشي. دوست دار پيشرفت كشور عزيزمان ايران در زمينه ليزر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.