hamed_713

تجاوز ابرقدرت‌ها و نوكرانشان را بايدجدي بگيريم.(تحليل نظامي)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با توجه به تهديدات وسيع انجام شده در خصوص حمله احتمالي به ايران با يد نكاتي را در نظر گرفت.ابتدا بايد نقاط ضعف را شناسايي كنيم و راهكارهاي عملي را ارايه نماييم.

اما نقاط ضعف ما در برابر حملات احتمالي دشمن كدامند؟

1- وجود شكاف فن آوري در سامانه ها و تسليحات پدافند هوايي به علت پيشرفت سريع سامانه‌هاي آفندي و پدافندي و عدم امكان تهيه سامانه‌هاي مدرن پدافند هوايي بعلت هزينه‌هاي كلان و بي انتها بودن اين روند.
2- آسيب پذيري سامانه‌هاي پدافند هوايي در برابر جنگ الكترونيك پيشرفته دشمن.
3- غافلگير شدن سامانه‌هاي پدافند هوايي در برابر هواپيما‌هاي تهاجمي و موشك‌هاي كروز و بالستيك بعلت پرواز در ارتفاع پائين و استفاده از نقاط كور راداري و پرتاب موشك از ماوراء برد جنگ افزارهاي پدافند هوايي.
4- برتري هوائي دشمن.
5- عدم امكان پوشش كامل پدافندي مراكز حياتي و حساس و مهم و مراكز جمعيتي كشور به علت وسعت سرزميني و روند آمار افزايشي ساخت و احداث مراكز حياتي و حساس جديد.
و...

نكته اي كه حاض اهميت است دفاع در برابر حمله دشمن است.

سون تزو مي‌گويد، كسي كه اولين ضربه را مي‌زند برنده نيست، بلكه كسي كه آخرين ضربه را تحمل مي‌كند برنده است و شكست ناپذيري مربوط به دفاع مي باشد.

البته در كنار دفاع اقدامات پيشگيرانه ضروري است.مثلا حمله به عقبه دشمن و قطع پشتيباني خطوط حمله.كه اين هم از نقاط قوت ماست.

همچنين بايد از تجارب جنگهاي اخير منطقه و جنگ تحميلي استفاده مناسب شود.در خلال جنگ جهاني دوم براي از بين بردن يك نيروگاه با احتمال انهدام 96 درصد كه ابعادي معادل 400 در 500 فوت مربع داشت تعداد 650 بمب 500 كيلوگرمي توسط 110 بمب‌افكن B-17 به كار مي‌رفت اما در جنگ خليج فارس، هر نيروگاه توسط دو بمب هدايت شونده به طور دقيق منهدم گرديد يعني هر هواپيماي بمب‌افكن در جنگ خليج فارس معادل 110 بمب‌افكن B-17 كارايي داشت.
در جنگ سال 1991 (جنگ خليج فارس) پالايشگاه‌ها و مخازن نفتي با 1200 تن بمب طي 500 سورتي پرواز بر روي 28 پالايشگاه عراق بمباران و توليد نفت عراق به طور كلي متوقف گرديد.

اما ضرورت داشتن عوامل دفاعي و بازدارنده چيست؟

نوام چامسكي قبل از وقوع جنگ اخير عراق در مقايسه ميان عراق و كره شمالي مي‌گويد "به نظر مي‌رسد به واسطه بي‌دفاع بودن عراق، تهاجم به اين كشور باموفقيت انجام مي شود" اگر كره شمالي و عراق را با هم مقايسه كنيم ، عراق بي‌دفاع‌ترين و ضعيف‌ترين رژيم منطقه است در حالي كه يكي از مخوف‌ترين ديكتاتورها در آنجا حكومت مي‌كند در مقابل، كره شمالي يك تهديد به حساب مي‌آيد و به يك دليل ساده به آن حمله نمي‌شود زيرا كره شمالي از يك عامل بازدارنده قوي برخوردار است يعني توپخانه عظيمي كه سئول را هدف گرفته است در صورتي كه امريكا به اين كشور حمله كند كره شمالي مي‌تواند قسمت زيادي از كره جنوبي را نابود كند، به عبارت ديگر امريكا به كشورهاي دنيا مي‌گويد: "اگر بي‌دفاع هستيد ما هر زمان كه دلمان بخواهد به شما حمله مي‌كنيم و اگر سدي داريد ما عقب‌نشيني مي‌كنيم".

اجتناب‌ناپذير بودن وقوع جنگ‌ها در طول تاريخ بشري ، وقوع حداقل 4 جنگ مهم در حريم مرزهاي سرزمين ميهن اسلامي در چند ساله اخير و اهداف راهبردي امريكا در محاصره، مهار، تضعيف و براندازي جمهوري اسلامي، وجود طيف گسترده تهديدات بالقوه و بالفعل كانون‌هاي بحران در پيرامون كشور، اين پيام را به ما مي‌دهد،"همچنان‌كه نبايد مرعوب تهديدهاي دشمن گرديد، از سوي ديگر مي‌بايست با اقدامات و تدابير موثر دفاعي، خود را آماده مقابله با تهديدات بالقوه و بالفعل دشمن نمود" و با ايجاد راهكارهاي دفاعي (عامل و غيرعامل)جهت خنثي سازي و تقليل و كاهش خسارات حملات احتمالي هوايي دشمن به مراكز ثقل(مراكز فرماندهي - مديريتي - زيرساختها و...) ميهن اسلامي و بالا بردن آستانه مقاومت ملي مي‌باشد. شايسته است اين رهنمود و سخن حكيمانه امام راحل، را فرا روي خود قرار دهيم كه:در هر شرايطي بايد بنيه دفاعي كشور در بهترين وضعيت باشد، مردم در طول سال‌هاي جنگ و مبارزه، ابعاد كينه و قساوت و عداوت دشمنان خدا و خود را لمس كرده‌اند، بايد خطر تهاجم جهانخواران در شيوه‌ها و شكل‌هاي مختلف احتمال تجاوز را مجددا از سوي ابرقدرت‌ها و نوكرانشان بايدجدي بگيريم.

منبع:www.military.ir
نويسنده:hamed_713

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برخی شواهد دیپلماتیک حاکی از آن است که سناریوی حمله نظامی آمریکا به ایران باردیگر در دستور کار مقام‌های کاخ سفید قرار گرفته‌است.
در یک بررسی کوتاه از تحولات دیپلماتیک جهانی در دو ماه گذشته، می‌توان به هفت نشانه‌ رسید که هریک به تنهایی پیام مهمی برای ایران و هم‌پیمانان تهران در مناقشه هسته‌ای این کشور محسوب می‌شوند.
هفت نشان دیپلماتیک احیای سناریوی جنگ علیه ایران عبارتند از:

۱- سفر دیک‌چنی، معاون رییس‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه.
۲- سفر وزیرخارجه و دفاع آمریکا به روسیه.
۳- استعفای ویلیام فالون فرمانده نظامی آمریکا درعراق.
۴- استقرار کشتی‌های جنگی آمریکا در سواحل لبنان.
۵- اظهارات شیمعون پرس رییس‌جمهوری اسرائیل مبنی براین ‌که آن کشور به تنهایی به ایران حمله نمی‌کند.
۶- حمله اسرائیل به تاسیسات نظامی سوریه در نزدیکی "دیر الزور".
۷- اولتیماتوم اخیر کوفی‌عنان و لاوروف به نتایج وخیم حمله نظامی به ایران.
این نشانه‌ها همگی حاکی از احیای سناریوی حمله نظامی آمریکا به ایران است که مقدمه آن، شورش‌ و آشوب‌هایی است که در تبت، منطقه‌ای استراتژیک برای چین و بحران کوسوو برای روسیه و هم پیمانانش رخ داده است. بحرانی شدن این دو مسئله اقدامی حساب‌شده از سوی واشنگتن است تا از آن به عنوان اهرم فشار علیه روسیه و چین - دو هم‌پیمان ایران - استفاده کند.

سفر سه‌مقام آمریکایی به منطقه
سفر دیک‌چنی معاون جرج بوش به منطقه، که با سفر کوندولیسا رایس وزیر خارجه آمریکا و رابرت گیتس وزیردفاع این کشور به روسیه هم‌زمان است، یکی از مهمترین پیام‌های محیطی سیاست‌خارجی آمریکا به کشور‌های همسایه است، مبنی براینکه، احتمال آغاز جنگ برضد ایران وجود دارد.
هرچند کاخ سفید اعلام کرده است، هدف از سفر گیتس و رایس به مسکو مذاکره درباره سپر دفاع موشکی است که روسیه با آن مخالفت کرده است. اما ناظران سیاسی می‌گویند: اگر چینی به خاورمیانه سفر نکرده بود و قبل از آن نیز فالون استعفا نداده بود، شاید این سخن درست بود، اما آنان می‌دانند که سفر رایس و گیتس به مسکو و دیدارشان با همتایان روسی خود و همچنین دیدار با دو رئیس جمهوری قدیم و جدید این کشور برای حل اختلاف نظرها با مسکو است که به طور ناگهانی موضع خود را در قبال ایران تغییر داده است.
گفتنی است که رایس قبل از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ نیز به مسکو سفر کرد تا موافقت روسیه را برای حمله به عراق در ازای توافق واشنگتن و مسکو بر سر مسئله چچن بدست بیاورد.
اهمیت سفر چینی به خاورمیانه و سفر به امیرنشین عمان از این جهت است که این کشور بخشی از تنگه هرمز را در اختیار دارد که نفت منطقه از آنجا به کشورهای غربی صادر می‌شود. این تنگه برای ایالات متحده اهمیت استراتژیک دارد و ایران اعلام کرده است در صورت هرگونه حمله آمریکا به این کشور تنگه هرمز را می بندد. اما سفر چینی به عربستان برای این است که واشنگتن می‌خواهد حمایت آن کشور را در صورت حمله به ایران بدست آورد تا در صورتی که ایران تنگه هرمز را بر روی صادرات نفت ببندد، عربستان نفت بیشتری تولید کند.

استعفای دریاسالار فالون
استعفای فالون نیز یکی از نشانه‌های احیای سناریوی جنگ آمریکا علیه ایران است. فالون در یک مصاحبه با روزنامه اسکوایر گفته بود که با سیاست‌های بوش در قبال ایران مخالف است.
مسئولیت نظامی برای هر‌ حمله به ایران به عهده نیروی دریایی آمریکا در منطقه خاورمیانه است و ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی مربوط به واحدی است که در اختیار ژنرال مستعفی آمریکایی و مخالف با حمله به ایران قرار داشت. همزمان با استعفای فالون، نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه آمریکا نیز از مقام خود کناره گیری کرد. وی نیز یکی از برجسته‌ترین مقامات آمریکایی مخالف با هرگونه طرح نظامی علیه تهران بود.

رزمناو‌های آمریکایی
حرکت رزمناوهای هواپیما‌بر آمریکائی به سوی سواحل لبنان نیز از جمله نشانه‌های نزدیکی حمله آمریکا به ایران است. هدف اصلی از این اقدام ارائه خدمات به هواپیماهای اسرائیلی است که قرار است در حمله به ایران مشارکت داشته باشند و همچنین بازداشتن موشک‌های ایرانی است که انتظار می‌رود به سوی اسرائیل شلیک شود.

مواضع اسرائیل
سخنان شیمعون پرز رئیس جمهوری اسرائیل نیز یکی از نشانه‌های این مسئله است. وی در ابتدای ماه جاری گفته بود که اسرائیل به تنهایی اقدام به حمله به ایران نمی‌کند. از دیگر نشانه‌ها، حمله اسرائیل به یکی از تاسیسات نظامی سوریه در منطقه دیر الزور در سپتامبر گذشته است که هدف اسراییل از این اقدام، آزمایش رادارهای سوریه در صورت پرواز هواپیماهایی برای حمله به ایران بوده است.

حمله اسرائیل به لبنان
نشانه دیگر، حمله اسرائیل در تابستان ۲۰۰۶ به لبنان است که هدف اصلی از این جنگ آزمایش توان بازدارندگی موشکی حزب الله در شمال لیطانی بود. واشنگتن و تل آویو در نظر داشتند از طریق قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت و ممنوعیت حضور نیروی نظامی در جنوب لیطانی مانع حضور نیروهای حزب الله در این منطقه شوند، اما حزب الله اعلام کرد که با وجود نظارت نیروهای بین المللی وابسته به سازمان ملل، توانایی بازیافتن و بهبود قدرت دفاعی و تسلیحاتی خود را دارد.

اظهارات اخیر وزیر خارجه روسیه
و عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل

آخرین نشانه احیای سناریوی جنگ بوش برضد ایران را می‌توان در اظهارات اخیر وزیر امورخارجه روسیه و دبیرکل سابق سازمان ملل جستجو کرد. آن‌جایی که بدون مقدمه و غیرمنتظره گفتند: "حمله به ایران عواقب بدی بدنبال خواهد داشت."

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تحلیل جالبی بود. این حامد همینطوری پیش بره آینده خوبی داره! حالا ببین کی گفتم. یه روز تو خبرگزاری فارس دیدی تحلیلهاش چاپ شد! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.