DeAtH-EaGlE

مانورهاي اساسي در نبردهاي نزديك جنگنده ها

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

مانور Herbst

اين مانور كه به نام مانور J-Turn نيز شناخته ميشود، يكي از مانورهاي جنگ هوايي است كه از فناوري پس واماندگي مانند جهت دهنده گازهاي خروجي موتور و سيستمهاي كنترل پرواز پيشرفته براي رسيدن به زواياي بالاي حمله استفاده ميشود.

(پس واماندگي لحظه اي است كه كنترلهاي پرواز نرمال مثل فلپها ديگر عمل نميكنند و هواپيما از كنترل خارج ميشود، هدف فناوري پس واماندگي سعي در كنترل هواپيما در اين لحظات است، اين فناوري در مانورهاي دفاعي نيز كاربر دارد)

مانور Herbst به جنگنده اجازه ميدهد كه به سرعت جهت خود را با تركيب زاويه بالاي حمله (AOA) و چرخش عوض كند.

مراحل انجام مانور به ترتيب زير است :

1- هواپيما سرعت خود را به بيش از 0.5 ماخ ميرساند.
2- هواپيما درحين كم كردن سريع سرعت شروع به افزايش زاويه حمله ميكند.
3- هواپيما از محدوديت معمول آيروديناميكي ميگذرد (براي كنترل نياز به تغيير جهت دهنده گازهاي خروجي است)
4- زاويه حمله به حداكثر 70 درجه ميرسد.
5- هواپيما به سرعت شكل مخروطي جهت حركت خود را تغيير ميدهد.
6- هواپيما دماغه را پايين ميآورد و سرعت ميگيرد.
7- حالا هواپيما در جهت عكس حركت ميكند.

تصویر

اين مانور در رده مانور Cobra كه در نمايشهاي هوايي استفاده ميشود قرار دارد ولي اين مانور در موقعيتهاي رزمي پركاربردتر است.
ان مانور اولين بار توسط جت آزمايشي X-31 در 29 اپريل 1993 انجام شد؛ F-22 نيز قابليت انجام اين مانور را دارد.
اين مانور به نام دكتر Wolfgang Herbst از كارمندان Messerschmitt-Bölkow-Blohm گذاشته شده است.
Herbst پايه گذار Rockwell Snake بود كه مباني پروژه X-31 را تشكيل داد و يكي از اصلي ترين طراحان فناوري پس واماندگي است.

فيلمي از اين مانور :
NASA

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مانور Pugachev's Cobra

اين مانور نمايشي از كنترل عمودي، زاويه بالاي حمله و مطابقت "موتور/ورودي موتور" در زواياي بالاي حمله هواپيماست كه به آن قابليت فوق مانور مي گويند.
اين مانور اجازه يك گردش بسيار سريع را ميدهد كه ميتواند باعث شكست يك حمله و قرار دادن خلبان در موقيت اجراي يك حمله شود. اين مانور يك نمونه مانور جنگ هوايي پس واماندگي است.
اين مانور يكي از هيجان انگيز ترين و عمومي ترين مانورها در نمايشهاي هوايي است.
اين مانور به نام Viktor Pugachev، خلبان آزمايش اداره طراحي سوخو نام گذاري شده است كه اولين بار در سال 1989 در نمايشگاه هوايي Le Bourget پاريس انجام شد.

تصویر

اين مانور شامل قراردادن جنگنده در زاويه 90 تا 120 درجه حمله و سپس برگشتن به 0 است. در طول انجام اين مانور هواپيما در يك راستا به صورت عمودي پرواز ميكند.
حالت عمودي اين مانور كبري ناميده ميشود كه از حالت مشابه مار كبري گرفته شده است.انجام مانور بر روي جنگنده افقي Hook ناميده ميشود و اين مانور يكي از پركاربردترين و موثر ترين مانورها در موقيعيتهاي رزمي است.
تاثير اين مانور ماندد تاثير مانور خروجي موتور بالاي هريرهاي نيروي دريايي سلطنتي انگلستان در جريان جنگ فالكلند است كه نتيجه آن توقف موثر در زمان شليك دشمن است كه جنگنده را در راستاي روبه جلو در زمان حمله موشك جنگنده دشمن قرار ميدهد.

جنگندهاي زير توانايي انجام اين مانور را دارند :
1- Su-27 Flanker (از حالت افقي)
2- MiG-29(از زاويه 30 درجه به بالا)
3- SAAB J-35 Draken
4- F/A-18E/F (از حالت افقي)
5- جنگندهايي با قابليت تغيير جهت گازهاي خروجي مانند (F-22 Raptor، Su-30 Flanker، Su-37 Flanker-F، Su-47 Berkut، MiG 1.42، F-15 ACTIVE، F-16 MATV/VISTA و NASA X-31)

جنگنده هاي ياد شده در مورد پنجم اين مانور را بسيار راحتتر انجام ميدهند.
نكته اي كه در انجام اين مانور مهم است توانايي كنترل جريان ورودي هوا در هنگام انجام مانور است. جنگنده هاي روسي كه براي مانورهاي عالي طراحي ميشوند، اين مانور را با هيجان بيشتري در نمايشهاي هوايي انجام ميدهند.
اخيرا نيروي هوايي آلمان اين مانور را با ميگهاي 29 دوره جنگ سرد در سال 2002 و در پايگاه هوايي Glize-Rijen انجام داده است.
جنگنده Eurofighter Typhoon نيز بايد بتواند اين مانور را انجام دهد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مانور Cobra Turn اين مانور نوعي مانور Pugachev's Cobra است كه بعد از رسيدن به زواياي بالا به جاي آنكه به پرواز سطحي برگردد با كمك سكانها يا جهت دهنده گازهاي خروجي به پايين برميگردد. اين مانور در ابتدا توسط جنگنده هاي روسي Su-27، Su-35 و Su-37 در نمايشهاي مهم هوايي اروپاي انجام شد و Su-37 اولين جنگنده اي بود كه اين مانور را انجام داد. F-22A Raptor نيز توانايي انجام اين مانور را دارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مانور Kulbit

Kulbitinscy يا به زبان ساده Kulbit نوعي مانور هوايي است كه توسط خلبانان روسي ابداع شده است.
در اين مانور هواپيما يك گردش باور نكردني 360 درجه با قطر بسيار كم ميزند كه معمولا كمي بيشتر از طول پرنده است، Kulbit به زبان روسيه به معناي دايره است.
اين مانور نمونه اي از مانور پس واماندگي است و نياز به قابليت فوق مانور دارد.
مانور Kulbit سرعت جنكنده را كم ميكند و به صورت تئوري ميتواند باعث شود كه جنگنده مورد تعقيب در موقعيت حمله قرار بگيرد.
اين مانور به مانور Pugachev's Cobra خيلي نزديك است با اين تفاوت كه در اين مانور گردشي كه در مانور Cobra قطع ميشود را ادامه ميدهد.

مراحل انجام اين مانور :

1- خلبان در حال پرواز افقي به سرعت دماغه را بالا مي آورد (با استفاده از سيستم پرواز بوسيله سيم و جهت دهنده گازهاي خروجي) -- موقعيت 1 تا 5
2- در زاويه 90 درجه سرعت هواپيما شديدا كم ميشود ولي هواپيما هنوز به سمت جلو حركت ميكند.
3- هنگاميكه سرعت به زير 50 نات ميرسد هواپيما برعكس ميشد و دماغه به پايين مي افتد -- موقعيت 6 تا 8
4- در حاليكه هواپيما سرعت ميگيرد خلبان دماغه را به پايين و سپس به حالت افقي بر مي گرداندو هواپيما به سمتي كه مانور را آغاز كرده به حركت خود ادامه ميدهد. -- موقعيت 9 تا 12

تصویر

اين مانور تاكنون در يك جنگ واقعي آزمايش نشده است.

جنگنده هايي كه توانايي انجام اين مانور را دارند :

1- MiG-29OVT
2- Su-30MKI
3- Su-37
4- F-22 Raptor

جنگنده هاي فوق اين مانور را تا بحال انجام داده اند و به نظر ميرسد Su-27 نيز توانايي انجام اين مانور را داشته باشد.
جنگنده هايي با تغيير جهت دهنده گازهاي خروجي فوق مدرن مانند Su-47 نيز از لحاظ تئوري بايد بتوانند اين مانور را انجام دهند.
F-22 Raptor نيز اين مانور را در نمايش هوايي Langley در سال 2007 انجام داد.
F-15 ACTIVE نيز بايد بتواند اين مانور را انجام دهد.

فيلمي از انجام اين مانور توسط Su-37 :
Su-37 Kulbit Maneuver

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مانور Bell

مانور حركت دم يا Bell با يك حركت عمودي آغاز ميشود (موقعيت 1 و 2)، اما سرعت يه شدت كاهش مي يابد و به 0 نات ميرسد. در بالا (موقعيت 3) به وسيله تغيير جهت دهنده گازهاي خروجي، خلبان اين موقعيت را 2 تا 4 ثانيه حفظ ميكند، سپس هواپيما را به پشت ميچرخاند (موقعيت 4 تا 6) و اجازه ميدهد دماغه هواپيما به سمت پايي حركت كند و در حال سرعت گرفت هواپيما را مي چرخاند.

تصویر

به گفته Skip Holme يك خلبان پيشين نيروي هوايي امريكا اين مانور براي جنگهاي نزديك با يك جنگنده پنهانكار با كمتر از 5 مايل فاصله مناسب است.
اين خلبان به عنوان خلبان آزمايش لاكهيد كار كرده و با Su-27 نيز پرواز كرده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مانور Frolov Chakra اين مانور نوعي مانور گردش نيمه است كه توسط Su-37 انجام شده است. اين مانور مانند مانور كبري است با اين تفاوت كه به جاي بازگشت به پرواز سطحي، حركت دماغه را به عقب ادامه ميدهد و در يك لحظه در جهت عكس حركت ميكند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مانور Aileron Roll

اين مانور، يك مانور اكروباتيك است كه بوسيله آن هواپيما يك گردش 360 درجه را حول محور طولي بدون تغيير ارتفاع انجام ميدهد.
اين مانور از اولين مانورهايي است كه در مباني اكروباتيك هوايي آموخته ميشود.

تصویر

انجام اين مانور در يك جهت انجام ميشود و خلبانان جتهاي آموزشي براي جلوگيري از دست رفتن كنترل هواپيما به سمت پايين شيرجه مي روند تا سرعت افزايش يابد، سپس دماعه را 20 تا 30 درجه بالا مي آورند تا از كم شدن سريع ارتفاع جلوگيري كنند، آنگاه به انجام مانور مي پردازند.
پيچيده كردن و تركيب اين مانور به سكان مناسب نياز دارد.

اين مانور در نمايشهاي هوايي استفاده ميشود و به تنهايي در موقعيتهاي رزمي كاربردي ندارد، ولي از تركيب آن مانورهايي مانند Split S بوجود مي آيند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
DeAtH-EaGlE, به قول معروف ایول ایول داش مهران و ایول! icon_frown تاپیک بسیار مفیدی است راستی یه مطلب درباره 10 20 مانور مختلف دارم فقط انگلیسی هست صبر کنی فردا بت میدم. icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

DeAtH-EaGlE,
به قول معروف ایول ایول داش مهران و ایول! icon_frown
تاپیک بسیار مفیدی است راستی یه مطلب درباره 10 20 مانور مختلف دارم فقط انگلیسی هست صبر کنی فردا بت میدم. :)


مرسي خيلي زيبا بود
مطلبي رو گردآوري كرديد كه توي كمتر سايتي پيدا مي شد


تشکر عالی بود.
جدا جای چنین مطلبی در سایت خالی بود.


از همه دوستان متشكرم icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مانور Split S

اين مانور معكوس Immelmann Turn يا Split-S (با يك خط فاصله) نيز ناميده ميشود.
مانور Spli S از قديمي ترين مانورهاي جنگهاي هوايي است، ولي همچنان پركاربرد در ميادين رزمي كه بيشتر براي خارج شدن از ميدان جنگ استفاده ميشود.
براي انجام مانور Split S خلبان هواپيماي خود را به پشت مي چرخاند و سپس يك نيم دور ميرند و در جهت عكس حركت مي كند.

تصویر

اين مانور معمولا در داگ فايت و در زماني كه خلبان فرصت دور شدن از ميدان با نتيجه مساوي را دارد استفاده ميشود. بر خلاف تفكر عمومي اين مانور هيچ گاه براي فرار از يك موشك هوا به هوا قفل شده استفاده نميشود. به هر حال ميتواند در حين خروج از ميدان نبرد، تاكتيك مفيدي براي جلوگيري از قفل موشك توسط دشمن بين موقعيت ساعت 8 و 5 باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مانور Immelmann Turn

اين مانور به نام خلبان آلماني جنگ جهاني اول، Max Immelmann نام گذاري شده است.
اين مانور يك مانور آكروباتيك است و كمي درموقعيتهاي رزمي تمريني كاربرد دارد.
براي انجام اين مانور خلبان به سرعت مناسب جهت انجام نيم دور ميرسد و شروع به زدن نيم دور ميكند (با كمك سكان و كنترل كننده هاي گردش از خارج شدن هواپيما از مسير جلوگيري ميكند)، سپس يك گردش 180 درجه انجام ميدهد و هواپيما به حالت عادي باز ميكردد و در جهت عكس حركت مي كند.

تصویر

ادامه دارد...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نگاهي مختصر به زندگي Max Immelmann

تولد : 21 سپتامبر 1890
مرگ : 18 ژون 1916
خلبان تك خال نيروي هوايي آلمان در جنگ جهاني اول.

تصویر

در Dresden به دنيا آمد و در بين سالهاي 1913 تا 1914در همان شهر محل تولدش مهندسي مكانيك خواند.
بعد از شروع جنگ جهاني اول در نوامبر 1914 به Luftstreitkräfte براي آموزش خلباني منتقل شد و در منطقه اي در شمال فرانسه به عنوان خلبان شناسايي مستقر شد.
در سوم ژون 1915 توسط يك خلبان فرانسوي مورد اصابت قرار گرفت ولي توانست با موفقيت در پشت خطوط خودي بنشيند.
در اواخر سال 1915 خلبان جنگنده شد و لقب Der Adler von Lille به معناي عقاب ليل را گرفت.
او اولين كسي بود كه مانور Immelman Turn را انجام داد. با هواپيماهاي ضعيف 1915-1916 چيزي كه به عنوان اين مانور در جنگ جهاني اول شناخته ميشود عبارت بود از يك گردش سكان در حالت اوج گيري سريع و در نهايت يك شيرجه سريع كه الان wingover ناميده ميشود.

چرخش Immelmann، چيزي كه در قطارهاي پرپيچ و خم شهر بازي ميبينيد، به نام همين خلبان و از روي يكي ديگر از مانورهاي او به نام Immelmann Loop گرفته شده است.
او اولين خلباني بود كه مدال Pour le Mérite - بالاترين مدال ارتش آلمان - را گرفت. اين مدال در نيروي هوايي آلمان به نام Blue Max به ياد Max Immelmann نيز شناخته ميشود.
او در Sallaumines، منطقه اي در شمال فرانسه كشته شد.
به گفته نيروي هوايي آلمان هوپيماي او در اثر آتش اشتباه ضد هوايي خودي از بين رفت ولي به گفته ديگران و همچنين برادرش، هواپيماي او در اثر نقص فني سقوط كرده است، ولي در اين بين بريتانيا بر اين باور است كه هواپيماي او توسط يك فروند F.E.2b متعلق به اسكادران 25 ام نيروي هوايي سلطنتي ساقط شده است كه توسط ستوان دوم G.R. McCubbin و با كمك سرجوخه J.H.Waller هدايت ميشده مورد اصابت قرار گرفته است.

Immelmann توانست تا 30 مارس 1916 15 پيروزي را نصيب خود كند.

نشانها و مدالها :

Pour le Mérite
Iron Cross, First Class
Iron Cross, Second Class
Knight's Cross with Swords of the Royal House Order of Hohenzollern
Military Order of St. Henry, Commander's Cross
Military Order of St. Henry
Knight's Cross Albert Order
Knight 2nd Class with Swords
Silver Friedrich August Medal
Military Merit Order 4th Class with Swords
Friedrich Cross
Hanseatic Cross
Army Pilot's Badge

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا مطلب فوق العاده ای بود، با شبیه ساز فلنکر بعضی مانور های هوایی رو میشه انجام داد (البته اغلب مانورهایی که شما نوشتید مانورهایی هستند که باید در شرایط واقعی و توسط خلبانان با تجربه انجام شوند) در هر صورت باز هم تشکر icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.