hamed_713

دستگاههای دقیق ناوبری در هواپیما(قسمت دوم)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بعد از بررسي نشانگرهاي ژيرسكوپي در ادامه به بررسي برخي آلات دقيق ناوبري كه در كاكپيت هواپيماهاي امروزي بيشتر ديده مي شوند مي پردازيم.

MFD
نمایشگر چند منظوره( Multi-function Display )


[align=center]تصویر

تصویر[/align]

این نمایشگر که در طرف راست آلات دقیق واقع شده،در میان تمامی دستگاههای یک جنگنده از کاربرد بیشتری برخوردار می باشد و بسته به حالت اویونیکی انتخاب شده ،انواع مختلف اطلاعات را در اختیار قرار می دهد .(ام اف دی) به طور کل بسته به حالت اویونیکی انتخاب شده ، از طریق علائم ونشانه های ویژه ، یک دید "بالا به پایین " را نشان می دهد. موقعیت فعلی شما با شکل شماتیک یک هواپیمای کوپک نشان داده می شود.(ام اف دی) موقعیت شما ،نقطه بین راه بعدی و مسیر پرواز مناسب به سوی نقطه بین راه انتخاب شده بعدی را با علائم مخصوص وبه صورت سمبل نشان می دهد.
بر روی (ام اف دی)، هواپیماهای دشمن با علائم مثلثی شکل و هواپیماهای خودی به صورت دایره نشان داده می شوند و هر هدف رد یابی شده دارای یک زاویه مسیر منظری می باشد که جهت و موقعیت آن را نسبت به هواپیمای شما نشان میدهد.
عدد موجود در گوشه ی بالایی (ام اف دی)فاصله ی موجود از لبه ی پایینی (ام اف دی)تا لبه ی بالایی آن را بر حسب کیلومتربیان می نماید .هر اندازه که هدفها به لبه ی بالایی نزدیکتر باشنداز هواپیمای شمادورتر خواهند بود.


HUD
نمایشکر بالای سر هاد(Heads-Up-Display )


[align=center]تصویر[/align]

نمایشگر بالای سر (هاد)، مهمترین دستگاه چند منظوره ی جنگنده های امروزی می باشد.این نمایشگر ،بسته به حالت اویونیکی انتخاب شده ،اطلاعات وسیعی را در مورد وضعیت پرواز ،ناوبری ،تسلیحات وهدف یابی در اختیار خلبان قرار می دهد.به طور کلی (هاد)همواره سرعت (بر حسب کیلومتر در ساعت)،ارتفاع( بر حسب متر)،سمت ووضعیت پرواز هواپیمای شما (پیچ وبنک )را نشان می دهد.
نمایشگر ارتفاع بین (ام اس ال)ارتفاع از سطح دریا و(ای جی ال)راداری(ارتفاع از سطح زمین )تغییر می نماید.هنگام نمایش ارتفاع از سطح زمین (ای جی ال)علامت (پی)ویا حرف روسی (آر)در کنار عدد ارتفاع ظاهر می شود.داده های ارزتفاع راداری فقط در هنگام بنک کمتر از 45 درجه یا پیچ کمتر از 70درجه معتبر می باشد.هاد همچنین حالت اویونیکی انتخاب شده فعلی را در گوشه ی چپ پایین به نمایش می گذارد

AOA
دستگاه ترکیبی شتاب سنج و نشان دهنده ی زاویه ی حمله ای اُ ای


این دستگاه در گوشه ی سمت چپ وبالای بخش آلات دقیق هواپیما قرار دارد.صفحه ی مدرج بخش سمت چپ دستگاه نشان دهنده زاویه ی حمله (ای اُ ای)می باشدواز 20 تا40 درجه مثبت مدرج شده است .عقربه ی روی صفحه ی مدرج ،نشانگر حداکثر زاویه ی حمله ی منفی در حالت عادی است.دستگاه شامل صفحه ی شتاب سنج می باشد که با فواصل مساوی هر 2 جی از4-تا10+تقسیم بندی شده است.

گرداوري:
hamed_713


به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلب جالبی بود حامد جان و دستت درد نکند. درباره مدیریت پی ام بزن صحبت کنیم. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا حامد لطفا ادامه بده.من بد جوري به اين اطلاعات احتياج دارم. icon_cheesygrin icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.