00Amin

ایا میدانید (5) ؟!

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

گالیله اولین کسی است که در جریان مطالعه ی حرکت آونگ به مقاومت هوا پی برد. او متوجه شد که حرکت آونگ بتدریج کند میشود و کوشید رابطه ی بین سرعت ومقاومت هوا راتعین کند. آزمایش گالیله عبارت بود از دو آونگ همانند که از دو کره ی با وزن یکسان آویزان از نخهای با طول برابر تشکیل میشدند.یکی را به اندازه ی 10 درجه و دیگری را به اندازه ی 160 درجه از وضع قائم منحرف و سپس رها کرد.بعد از مدت معینی تعداد نوسانهایی که آونگها انجام داده بودند با هم برابر بود. گالیله با توجه به نسبت سرعتها 1 و 16 فکر کرد مقاومت هوا با سرعت متناسب است . اما تنها نیوتن بود که قانون تناسب مقاومت هوا با مجذور سرعت مجذور ابعاد خطی جسم و چگالی هوا را بیان کرد. به علاوه این دانشمند انگلیسی اساس کار اتاق دمش را ریخت که سه قرن بعد تحقق یافت. بعدها برای سرعتهای بالاتر نادرستی متناسب بودن مقاومت هوا با مجذور سرعت به اثبات رسید.در واقع آزمایشهای حرکتهای پرتابی نشان داد که مقاومت هوا در مقابل پیشروی پرتابه ها خیلی بیش از مجذور سرعت افزایش می یابد . از همان هنگام کوششهای مربوط به پیشبرد هیدرودینامیک و مکانیک نظری سیالات در جریان نیمه دوم قرن هجدهم و تمام قرن نوزدهم به پیشرفت های بزرگی نایل آمد. برنولی که قضیه مهمی را بیان داشت که بر جریان شاره های غیر قابل تراکم حاکم است و بعدا به قضیه ی برنولی معروف شد. اویلر که به مطالعه ی هیدرودینامیک علاقه مند شد و بدین طریق توانست چندین قانون بنیادی مکانیک سیالات را اثبات کند و همچنین اوست که نظریه ی مقاومت سیال را روی جسم در حال حرکت بر اساس فشار بیان داشت. لاپلاس فرمول درست سرعت انتشار صوت در هوا را پیدا و ثابت کرد که سرعت صوت در هوا با جذر دمای مطلق هوا متناسب است. در جریان قرن نوزدهم برای اولین بار پرتابه ها وارد توپخانه ها شدند وبدین سان مطالعه روی پدیده های فراصوتی آغاز شد.آزمونهای تیراندازی بویژه در فرانسه تا سرعتهای حدود 1500 متربر ثانیه انجام میگرفت.در جریان همین آزمایشها بود که ماخ _فیزیکدان اتریشی_در جسمی که با سرعت فرا صوت حرکت میکرد موجهای شوک را کشف کرد.روش استریوسکوپی مشاهده جریانهای فراصوتی که ماخ آن را ابداع هنوز هم مورد استفاده است .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی جالب بودن ممنون فقط میشه در مورد "موجهای شوک" یه توضیح کوچیکی بدین

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به طور مثال انفجار مواد منفجره موج شوک ايجاد مي کند. هر نوع واکنشی ایجاد موج میکند که به ان موج شوک گویند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
00Amin
تشکر
ولی بهتر نبود که از اول تمامی این پست ها رو در یک تاپیک ایجاد می کردید؟ یا حداقل همه را در یک بخش ارسال می کردید؟ یکی در مباحث کلی و عمومی نظامی و دیگری در متفرقه در مورد نیروی هوایی و .........

تا فردا یک تاپیک جدید ایجاد کنید و تمامی قسمت های آیا میدانید را در آن ارسال کنید و لینک این 6 قسمت را که در بخشهای متخلف انجمن ارسال کردید را هم به صورت یک پست جداگانه ارسال کنید تا آنها را حذف کنم. در غیر این صورت همگی قفل خواهند شد peace_sign

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خدمت دوست عزیز : یکم سلیقه بخرج بدید اگه تمام مطالب رو بخوام یکجا قرار بدم 1- خسته کننده 2- از زیبای کار وهمچنین از طراوت سایت کم خواهد شد. :lol: مگر بد هست که روزی 10 تا از ندانسته ها به ما اضافه شود peace_sign از اینکه در دو بخش ارسال شده اینو پای خطای انسانی بگذارید :rose:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
00Amin

اگه تمام مطالب رو بخوام یکجا قرار بدم 1- خسته کننده 2- از زیبای کار وهمچنین از طراوت سایت کم خواهد شد.

اینجوری که ارسال کردید سایت شلوغ و بهم ریخته میشه.

مگر بد هست که روزی 10 تا از ندانسته ها به ما اضافه شود

هیچ اشکالی نداره که روزی 10 تا از ندانسته های ما به دانسته هامون تبدیل بشه ولی برای این کار میشه یک تاپیک ایجاد کرد و هر روز توی همون تاپیک مطالب جدیدی رو ارسال کرد. نه اینکه برای 10 خط مطالب یک تاپیک جداگانه ایجاد کنید.

پس دوباره تکرار می کنم
تا فردا یک تاپیک جدید ایجاد کنید و تمامی قسمت های آیا میدانید را در آن ارسال کنید و لینک این 8 قسمت را که در بخشهای متخلف انجمن ارسال کردید را هم به صورت یک پست جداگانه در همان تاپیک جدید ارسال کنید تا آنها را حذف کنم. در غیر این صورت همگی قفل خواهند شد.

امیدوارم که تذکر بنده را جدی بگیرید. در غیر این صورت بر خلاف میلم مجبور می شوم تا مطابق مقررات سایت با شما برخورد کنم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.