hexman

ارتش سرخ از افغانستان خارج شد

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

هزار سرباز شوروي در جنگ ده ساله افغانستان شكست خوردند. فروپاشي شوروي شروع شد. يك خبر كه در چهاردهم آوريل ۱۹۸۸ به جهان مخابره شد ميليونهانفر مردم شوروي، افغانستان وجهان غرب وشرق را به حيرت آورد.
خبراين بود: وزراي امورخارجه شوروي، افغانستان ، پاكستان وآمريكا در ژنو موافقت كردند ارتش شوروي از افغانستان خارج شود. تصميم دراين زمينه را بدون ترديد ميخائيل گورباچف رهبر شوروي اتخاذ كرد. به موجب اين موافقتنامه نيمي از ارتش ۱۱۵هزارنفري شوروي بايد افغانستان را بين ۱۵ مه تا ۱۵ اوت ترك كنند.
درهرحال تا نه ماه كليه سربازان ارتش سرخ بايد افغانستان را ترك كنند.دولت شوروي وآمريكا در مورد كمك يا عدم كمك به نيروي مجاهدان افغاني يا دولت آن كشور تصميمي اتخاذ نكردندبا اين حال به روشني معلوم بود كه پس ازخروج ارتش سرخ از افغانستان ، آمريكا از طريق پاكستان وكمك عربستان سعودي جنگ را با دولت كابل توسط مجاهدان ادامه خواهد داد.
نخستين گروه
در نهم اوت اولين گروه از سربازان ارتش سرخ از كابل خارج شدند و راه شوروي را در پيش گرفتند. اين واقعه كمك بزرگي به فروپاشي شوروي در مجموع كرد. طي مدت كوتاهي دهها هزار نفر ديگر از سربازان شوروي افغانستان را ترك كردند.
پس از جنگ دوم جهاني اين نخستين بار بود كه شوروي نيروهاي خود را از كشوري كه دولت آن متمايل به كمونيسم بودخارج مي كرد.
ارتش دولت آمريكا نيز با نخستين شكست پس از جنگ دوم جهاني در ويتنام روبرو شد.
ارتش سرخ در دسامبر ۱۹۷۹ كه ببرك كارمل با تمايل كمونيستي رئيس دولت افغانستان بود وارد آن كشور شد.
طرح «سيا»
در آن زمان شايع بود ارتش پاكستان با توصيه آمريكا مي خواهد به افغانستان حمله كند. روسها پيش دستي كرده و وارد كابل شدند. چندسال بعد معلوم شد سازمان اطلاعاتي آمريكا «سيا» عمداً اين خبر را پخش كرده بود كه نيروهاي شوروي وارد افغانستان شوند و با همان ماجرايي كه آمريكا در ويتنام با آن روبرو شد روبرو شوند. برنامه «سيا» اجرا شد وپس از كشته شدن صدها تن از سربازان ارتش سرخ وافغانستان شوروي باچنين شكستي روبرو شد و نه سال جنگ بي حاصل درآن كشور جريان داشت . پس از خروج ارتش سرخ از افغانستان دولت ببرك كارمل سقوط كرد و دولت نجيب الله امور آن كشور را به عهده گرفت.
پس از چندي مجاهدان و اسلامي ها در كابل به كشمكش پرداختند. اين وضع تا سال ۱۹۹۵ ادامه يافت. نجيب الله را اعدام كردند ومردم افغانستان روي آرامش نديدند. ناگهان طالبان با كمك عربستان سعودي ، پاكستان وآمريكا در راه كسب قدرت هويدا شدند.
بتدريج همه شهرهاي بزرگ ومناطق مهم وكابل به دست طالبان افتاد ولي در شرق وشمال شرقي مجاهدان به رهبري احمدشاه مسعود به مقابله با طالبان كه افراطي مذهبي بودند به نبرد پرداختند. اين جنگ بيش از ۷سال طول كشيد. در اوايل سپتامبر ۲۰۰۱ احمدشاه مسعود را كشتند و واقعه ۱۱ سپتامبر در نيويورك روي داد. آمريكا به افغانستان حمله كرد وحكومت حامد كرزاي در كابل مستقر شد.



http://www.azmoone-melli.com/index.php?number=2365

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.