andi

قره باغ

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

قره‌باغ (ترکی آذری: Qarabağ، ارمنی: آرتساخ) نام استان خودمختاری است که جزو قلمرو جمهوری آذربایجان بوده و اهالی آن را مردم ارمنی و مردم آذری تشکیل می‌دهند. مرکز قره‌باغ شهر خان کندی (استپاناکرت) است.

قره باغ به دلیل وضعیت سیاسی‌اش مورد توجه است. پس از جنگ قره باغ مقامات این ناحیه خود را یک کشور مستقل می‌دانند، ولی تا امروز تنها ارمنستان این کشور را به رسمیت شناخته‌است. سازمان ملل نیز هنوز این بخش را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند.

نام قره‌باغ از دو کلمه ترکی قره و باغ به معنی باغ سیاه و یا باغ بزرگ بوجود آمده‌است. این نام اولین بار در منابع گرجی و ایرانی آمده‌است. نام این منطقه در زمان حکومت آلبانیای قفقاز آرتساخ بوده که ارمنیان امروزه قره‌باغ را با همین نام می‌نامند.

جدایی از ایران

همراهی خانان ارمنی قره‌باغ با روس‌ها یکی از علل اصلی شکست ایران در جنگ اول ایران و روسیه می‌باشد که به بسته شدن معاهده گلستان منجر شد.


دوران روسیه تزاری و شوروی

پس از انعقاد قرارداد گلستان و ترکمنچای یا ترکمانچای روسها اقدام به کوچاندن ارامنه ایران به منطقه تحت تسلط خود شدند و ایالات مسلمان نشین ایروان و قره باغ را برای اسکان ارامنه تازه وارد درنظر گرفتند. پس از جنگهای عثمانی و روسیه ارامنه مناطق شرقی امپراطوری عثمانی که همراه روسها علیه عثمانیها وارد جنگ شده و پیروزیهایی بدست آورده بودند پس از عقب نشینی روسها مجبور به فرار به داخل مرزهای روسیه شده و ترکیب جمعیتی خان نشین ایروان و قره باغ را به نفع ارامنه تغییر دادند.

ترکیب جمعیتی

جمعیت قره باغ در سال ۱۹۸۸ میلادی ۱۹۲۰۰۰ نفر بوده که ۷۶٪ انان را ارامنه و ۲۳٪ را آذربایجانیها و بقیه را روسها و کردها تشکیل می‌داده‌اند.در خلال جنگ قره باغ تمامی اهالی آذربایجانی منطقه آواره و به جمهوری آذربایجان پناهنده شدند.

[color=red]مناقشه قره باغ[/color]

- مناقشه قره باغ مناقشه اي قديمي از لحاظ تاريخي است و مرحله جديد آن از سال ۱۹۸۸ آغاز شده است. در پي درخواست بخش ارمني نشين قره باغ از مقامات شوروي براي تغيير مرزها، به شكلي كه قره باغ بخشي از ارمنستان شود اين مناقشه به شكل سياسي آغاز شد. آذربايجان اين راه حل يا اين تغيير (مرزها) را نپذيرفت و دليل شروع مناقشه اين بود، سپس اين مناقشه به دلايلي نظامي شد و در نتيجه عمليات نظامي انجام شد كه آوارگاني را در دو سوي مرزها بويژه در مرز آذربايجان به جا گذاشت. نه تنها قره باغ بلكه مناطق اطراف آن تحت كنترل ارمنستان درآمد.
در جريان اين عمليات نظامي، ميانجي گري هايي مثلا از سوي ايران انجام شد. برخي از اين ميانجي گري ها به آتش بس انجاميد. آتش بس با موفقيت در سال ۱۹۹۴ برقرار شد و از آن زمان تلاش هايي براي برطرف كردن اثرات جنگ و همچنين بررسي راههاي دستيابي به توافقنامه درباره وضعيت ناگارنو قره باغ صورت گرفته است. تاكنون تنها موفقيتي كه به دست آمده همان آتش بس بوده است. مذاكرات و تلاش هاي متفاوت بويژه از طريق ميانجي گري هاي OSCE (سازمان امنيت و همكاري اروپا) ناموفق بوده است. البته اين به اين معني نيست كه (اين تلاش ها) كاملاً بي نتيجه بوده ا


وضعیت فعلی

در تقسیمات اداری شوروی بخشی از جمهوری آذربایجان بود. در سال ۱۹۸۸ نیروهای ارمنی جنگ خود را برای تصرف این زمین‌ها آغاز کردند. مدتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جنگ تشدید شد، و در سال ۱۹۹۴ پس از اینکه ارتش ارمنستان این بخش‌ها را به تصرف خود در آورد، جنگ با آتش‌بس تمام شد.

مقامات این ناحیه خود را یک کشور مستقل می‌دانند، ولی تا امروز تنها ارمنستان این کشور را به رسمیت شناخته‌است. سازمان ملل نیز هنوز این بخش را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند. و در رسانه‌های جهان (از جمله ایران) در هنگام نام بردن از این ناحیه یا رهبران آن، با لفظ «خودخوانده» بیان می‌شود.


[color=red]جنگ قره باغ پس از سال ۲۰۲۶ رخ می دهد[/color]

به نقل از خبرگزاری رگنوم روسیه، لون ملیك شاخ نظریان، تحلیلگر مستقل ارمنی افزود:«جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در آینده نزدیك رخ نخواهد داد چرا كه اقتصاد آذربایجان به حدی در اقتصاد اروپا و شرق در آمیخته است كه این كشور قدرت تصمیم‌گیری مستقل خود را به طور كامل از دست داده است و وقوع جنگ در این منطقه به سود هیچ یك از قدرتهای بزرگ كه منافعی در این منطقه دارند نیست.»
وی اشاره كرد:«شركت نفتی بریتیش پترولیوم تا سال ۲۰۲۶ مالك خط لوله باكو -تفلیس -جیحان است و تا آن زمان انتظار نمی رود جنگی بین دو كشور رخ دهد. در این مدت ارمنستان باید متحدان خود را انتخاب كند و همكاری با آنها را برای آمادگی جنگی كه پس از ۲۰۲۶ رخ خواهد داد تقویت كند.»
این تحلیلگر افزود:«اكنون بهترین زمان برای ارمنستان است تا متحدان خود در منطقه را پیدا كند ولی در انتخاب این متحدان باید به ملاحظات مربوط به تمدن كشورها توجه دقیق داشته باشد چرا كه همكاری استراتژیك تنها زمانی شكل می گیرد كه كشورهای متحد شباهتهایی در پیشینه تمدن و فرهنگ داشته باشند.


شمار اتباع اسير و ناپديد شده قره باغ

كميسيون دولتي امور افراد ناپديد شده جمهوري آذربايجان، شمار اتباع اسير و ناپديد شده اين كشور در جريان جنگ قره‌باغ را چهار هزار و ‪ ۴۷۱‬نفر اعلام كرد.

به گزارش روز جمعه اين كميسيون ، سه هزار و ‪ ۵۹۱‬نفر از اين افراد نظامي و بقيه شهروندان غير نظامي از جمله ‪ ۵۱‬نفر كودك ، ‪ ۱۹۲‬زن و ‪ ۳۸۴‬سالمندان هستند.

بر اساس اين گزارش ، طبق اطلاعات رسيده به كميسيون مذكور تعداد ‪ ۷۸۳‬نفر از مجموع اين افراد هم اكنون در اسارت و يا گروگان نيروهاي ارمني هستند.

اين گزارش افزود : علاوه براين تا به حال يك هزار و ‪ ۳۹۱‬نفر از شهروندان جمهوري آذربايجان از جمله ‪ ۳۴۳‬زن ، يك هزار و ‪ ۴۷‬مرد و ‪ ۱۶۸‬كودك از اسارت ارامنه آزاد شده‌اند.

در اين گزارش آمده است ، بر اساس اطلاعات رسيده به كميسيون دولتي مذكور ‪ ۴۵۱‬نفر از آذريها در جريان مناقشه قره‌باغ در حين اسارت به قتل رسيده و يا به علل مختلف جان خود را از دست دادند كه ‪ ۸۶‬نفر از آنها زن بودند.

اقدامات جدايي‌طلبانه ساكنان ارمني قره‌باغ كوهستاني پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي سابق موجب درگيري نظامي در سالهاي ‪ ۱۹۹۲‬الي ‪ ۱۹۹۴‬ميلادي ميان جمهوري آذربايجان و ارمنستان شد.

جمهوري آذربايجان در جريان اين درگيري نظارت بر قره‌باغ كوهستاني را از دست داد و علاوه بر آن هفت شهرستان ديگر اين كشور واقع در اطراف اين منطقه به اشغال ارمني‌ها درآمد و نيز قريب يك ميليون نفر آذري از جمله ساكنان قره‌باغ كوهستاني آواره شدند.

تاكنون تلاش‌هاي بين‌المللي براي حل مسالمت آميز مناقشه قره‌باغ به علت وجود اختلاف نظرهاي جدي ميان جمهوري آذربايجان و ارمنستان به نتيجه‌اي نرسيده است.



[color=red]عکس هایی از جنایات ارامنه در قره باغ [/color]
:evil: :evil:


[CODE][url="http://oi28.tinypic.com/2a6tt2p.jpg"]http://oi28.tinypic.com/2a6tt2p.jpg[/url][/CODE]
[CODE][url="http://oi39.tinypic.com/juib0n.jpg"]http://oi39.tinypic.com/juib0n.jpg[/url][/CODE]
[CODE][url="http://oi19.tinypic.com/2mdmq36.jpg"]http://oi19.tinypic.com/2mdmq36.jpg[/url][/CODE]

منابع :
[url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D8%A8%D8%A7%D8%BA"]http://fa.wikipedia....rg/wiki/قره‌باغ[/url]
[url="http://www.hamshahrionline.ir/hamnews/1382/820513/world/intep.htm"]http://www.hamshahri...world/intep.htm[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red]جنايات ارامني در آذربايجان:

http://arja4.blogfa.com/post-6.aspx
[/color]
[color=darkred]ادعاهای دروغین قتل عام ارامنه برای سرپوش نهادن به جنایات خود در قره باغ آزربایجان:

http://arja4.blogfa.com/post-2.aspx[/color]
[color=orange]


قتل و عام مردم آذربایجان و سکوت مجامع بین الملل :

http://arja4.blogfa.com/post-4.aspx[/color]
[color=brown]


دروغ بزرگ ارامنه:

http://arja4.blogfa.com/post-1.aspx[/color]


جنايات ارامنه در ايران:

http://arja4.blogfa.com/post-5.aspx
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هرکس این مطلب را به پست مستقل تبدیل کرد دمش گرم :lol: :lol: icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این هم نمونه دیگری از تفرقه بنداز و حکومت کن! اختلاف بین ارامنه و مسلمانان منطقه دقیق نمیدونم از کدوم دوره شروع شد ولی تا جایی که مطالعه کردم دو قرن قبل شهر ایروان 80 درصد جمعیتش مسلمان بود! این ارامنه از کجا ادعاهای اکثریت بودن رو طرح کردن با کدوم سند تاریخی اطلاع ندارم! آرشیو تاریخی امپراطوری عثمانی هم با میلیونها صفحه سند معتبر دلیلی بر کذب بودن ادعای ارامنه هست!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.