Skyhawk

دستاورد های ایران در صنعت هواپیماسازی

Recommended Posts

به همت محققان ايراني امكان ساخت هواپيماهايي با بدنه‌ نانوكامپوزيتي ايجاد شد.


نانوپودرهاي كامپوزيتي آلومينا ـ زيركونيا براي استفاده در ساخت هواپيما توسط محققان دانشگاه تربيت مدرس سنتز شد.


نانوپودر آلومينا ـ زيركونيا با روش‌هاي متفاوتي همچون آسياب خشك يا تر مخلوط پودرهاي آلومينا و زيركونيا، سل ـ ژل و روش‌هاي ماده اوليه مايع تهيه مي‌شود. محققان دانشگاه تربيت مدرس از روش سل ـ ژل بهره گرفته‌اند. زيرا در روش‌هاي متداول مانند روش آسياب خشك يا تر، حضور مخلوط ناهمگن ذرات و ميكروساختار غير يكنواخت اجتناب‌ناپذير است.
همچنين روش سل ـ ژل نسبت به ساير روش‌هاي متداول مزيت‌هايي دارد كه مي‌توان به حصول نانوپودرهاي كامپوزيتي همگن، كاهش درجه حرارت سينترينگ، افزايش ساختار دانه ريز و سادگي و صرفه اقتصادي اشاره كرد.
ايوب تعاوني گيلان مجري اين طرح سيستم آلومينا ـ زيركونيا را يكي از نانوكامپوزيت‌هاي سراميكي سودمند دانست و گفت: اين نانوكامپوزيت به دليل خصوصيات مكانيكي عالي شامل استحكام، چقرمگي، مقاومت به خوردگي و پايداري گرمايي و شيميايي، به طور گسترده‌اي در ساخت بدنه هواپيما، ابزارهاي برشي، ادوات زرهي، قطعات با استحكام بالا، پره‌هاي توربين و قالب‌ها يا اجزاي مصنوعي طبي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
در سيستم آلومينا ـ زيركونيا، ساختار و خصوصيات كامپوزيت نهايي به خصوصيات نانوپودر تهيه شده مانند همگني، توزيع اندازه ذرات و خلوص آن بسيار وابسته است. از اين رو، پژوهشگران روي كاهش اندازه ذرات پودر كامپوزيتي اوليه و نيز مورفولوژي دانه نهايي در ريزساختار متمركز شده‌اند.
به گفته مهندس تعاوني، پژوهشي با هدف رسيدن به نانوپودري همگن با سايز نانو و سطح ويژه بالا كه توانايي سينترينگ بسيار بالايي داشته و بتواند زيركونياي موجود در نانوپودر را در فاز تتراگونال تثبيت كند و بدين وسيله خاصيت چقرمگي و استحكام بالاي نانوكامپوزيت ساخته شده را افزايش دهد، انجام شده است.
در اين پژوهش، نانوپودرهاي آلومينا – زيركونيا با درصدهاي متفاوت زيركونيا با استفاده از مواد اوليه آلكوكسيدي با روش سل - ژل سنتز شدند. در نهايت، ژل‌هاي خشك شده بدست آمده، تحت عمليات حرارتي قرار گرفتند.
عضو هيئت علمي دانشگاه جامع علمي-كاربردي استان كرمانشاه توضيح داد: آناليزهاي BET نشان دادند كه افزايش درصد زيركونيا باعث كاهش سطح ويژه و افزايش سايز حفره‌اي ذرات مي‌شود. همچنين با افزايش درصد زيركونيا، گذار فازي آلوميناهاي انتقالي به فاز پايدار آلفا - آلومينا به درجه حرارت‌هاي بالاتر انتقال پيدا مي‌كند. همچنين آناليز SEM حاكي از آن بود كه نانوپودرهاي به دست آمده تقريباً كروي شكل بوده و اندازه‌اي بين 75-15 نانومتر دارند.
جزئيات اين پژوهش كه به عنوان بخشي از پروژه كارشناسي ارشد ايوب تعاوني گيلان با راهنمايي احسان طاهري نساج و همكاري آخوندي در دانشگاه تربيت مدرس انجام شده، در مجله Journal of Non-Crystalline Solids (جلد 355، صفحات 316–311، سال 2009) منتشر شده است.

منبع : http://dastavardiran.blogfa.com/post-688.aspx

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ایران به دانش ساخت موتور هواپیما دست یافت

معاون پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد: درحال حاضر پروژه های مهمی در بخش هوافضا مانند اجرای پروژه عمردهی به هواپیما، ساخت جنگنده های سبک و سنگین و موتور هواپیما و نیز ساخت موتورهای الکتریکی با دقت موتورهایی که در جت ها به کار می رود، در دستورکار قرار گرفته و در این راستا اعتبارات مناسبی نیز در نظر گرفته شده است.ساخت موتور هواپیمایکی از این پروژه هاست که یک فناوری بسیار مهم و پیچیده است و درحال حاضر کشور های معدودی این فناوری را در اختیار دارندکه خوشبختانه چنین دانشی در حال حاضر در اختیار محققان ماست.

سردار نقدی معاون آماد و پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته در همایش ملی توانمند ی های صنایع هوایی و فضایی ایران در بخش خصوصی، طی سخنانی افزود: فعالان حوزه فناوری های هوا و فضا باید با توجه به مزیت های موجود چشم انداز های آتی خود را ترسیم کنند که البته اساس و محور این برنامه، ائتلاف بخش دولتی و خصوصی است.وی هم چنین با تاکید بر این که محققان کشور باید در زمینه تولید قطعات و تجهیزات هواپیما وارد عمل شوند، تصریح کرد: در این زمینه لازم است اقدامات اساسی در حوزه موتورهای الکتریکی با دقت موتورهایی که در جت ها به کار می رود، صورت گیرد که البته در این زمینه برنامه ها و اعتبارات مناسبی در نظر گرفته شده است.وی هم چنین خاطرنشان کرد: هم اکنون معاونت پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح پروژه های مهمی در بخش هوا و فضا در دست اقدام دارد که مهم ترین آن ها عمردهی به هواپیماهایی است که عمر آن ها به سر آمده است. این برنامه در حال حاضر آغاز شده و موفقیت های خوبی نیز به دست آمده است.وی هم چنین یکسان سازی زیرسامانه ها را از دیگر اقدامات این معاونت عنوان کرد و گفت: اجزای زیرسامانه های هواپیماهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و این موجب هزینه بر بودن این گونه پروژه ها می شود و از این رو، ما به کمک محققان کشور درصدد ژنریک سازی و سامان دهی زیرسامانه ها هستیم که این اقدام می تواند باعث کاهش هزینه های تعمیر و نگه داری و کاهش قیمت تولید شود.سردار نقدی هم چنین ساخت جنگنده های سبک و سنگین را از دیگر پروژه های مهم و مصوبات معاونت پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد و گفت: درحال حاضر این پروژه ها آغاز و اقدامات اساسی در این زمینه انجام شده است.وی هم چنین به اهداف و برنامه های این ستاد برای ساخت موتور هواپیما نیز اشاره کرد و گفت: ساخت موتور هواپیما یک فناوری بسیار مهم و پیچیده ای است که درحال حاضر کشور های معدودی این فناوری را در اختیار دارند. به جرات می توان گفت که ساخت موتور هواپیما از بسیاری صنایع حساس به مراتب پیچیده تر است و به فناوری بالاتری نیاز دارد که خوشبختانه چنین دانشی در حال حاضر در اختیار محققان ماست. وی هم چنین بر کاربردی شدن پژوهش ها در کشور تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلات عمده در کشور ما کاربردی نشدن بسیاری از پژوهش هاست درحالی که باید ساز و کاری اندیشیده شود تا به جای این که مقالات محققان کشور در کشورهای دیگر کاربردی شود، این پژوهش ها در داخل کاربردی و مشکلی از مشکلات صنعت حل شود. وی هم چنین تصریح کرد: البته ما به وضع موجود قانع نیستیم چون ظرفیت های ما بیش از این هاست و باید با بهینه کردن مدیریت و ایجاد سازگاری بین بخش های مختلف علم، صنعت و بازار، به سمت بهبود شرایط حرکت کنیم. بر همین اساس حمایت های ما در سال های اخیر از شرکت های فناوری و مراکز علمی کشور به صورت بستن درها به روی خرید خارجی بوده است به طوری که در بخش دفاعی تقریبا قسمت خریدهای خارجی ما بیکارند و باید کم کم تعطیل شوند. چون معتقدیم که در این حوزه باید از توانایی های داخلی بهترین استفاده را به عمل آورد.وی هم چنین از اجرای آیین نامه همکاری نیروهای مسلح و دانشگاه ها خبر داد و گفت: این آیین نامه با همکاری وزارت علوم و معاونت فناوری رئیس جمهوری تدوین شده و برنامه ریزی های مفصلی با هدف همکاری صنعت و دانشگاه صورت گرفته است. وی افزود: بیشتر از یک سال است که در زمینه تقسیم کار و تعیین قطب های علمی و فنی و همکاری آن ها با دانشگاه ها فعالیت کرده ایم که در این راستا در حال حاضر حدود ۸۰ مرکز علمی و پژوهشی در موضوعات موردنظر تشکیل شده است.

منبع : http://www.khorasannews.com/news.aspx?12_17269_11_158.XML

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جام جم آنلاین: محققان دانشگاه صنعتی شیراز موفق به طراحی هواپیمای عمود پروازی شدند که رادار گریز بوده و قادر است مأموریتهای نظامی و غیر نظامی را انجام دهد.


علی محمد کاظمی کارشناس پژوهشی دانشگاه صنعتی شیراز در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: این هواپیما نوعی میکرو هواپیما است که در ابعاد کمتر از 40 سانتیمتر طراحی و ساخته شده است که به صورت عمود از زمین بلند شده و افقی پرواز می کند.

وی با منحصر به فرد خواندن تکنولوژی این هواپیما افزود: این هواپیما دارای دو موتور است. زمانی که هواپیما از زمین بلند می شود بدون چرخش موتور، عمل بلند شدن توسط دو موتور انجام می شود و با استفاده از یک موتور به صورت افقی ادامه مسیر می دهد و از راه دور کنترل می شود.

کاظمی تأکید کرد: این هواپیمای بدون سرنشین برای پرواز در ارتفاع پایین طراحی شده است و قادر است بدون شناسایی شدن توسط رادار ماموریتهای ویژه ای را که برای آن تعریف می شود، به خوبی انجام دهد.

کارشناس پژوهشی دانشگاه صنعتی شیراز به کاربردهای نظامی و غیر نظامی این نوع هواپیما اشاره کرد و اظهار داشت: این هواپیما قادر است به صورت افقی و عمودی پرواز و اقدام به عکسبرداری و فیلمبرداری کند. ضمن آنکه قادر است از دیوارهای سدها و خطوط نفت و گاز فیلمبرداری کند و گزارشهای لازم را در اختیار مرکز کنترل قرار دهد.

وی همچنین به بیان کاربردهای نظامی این هواپیما پرداخت و خاطر نشان کرد: این هواپیما رادار گریز است و می تواند مأموریتهای نظامی را بدون شناسایی شدن از طریق رادار انجام دهد.

کاظمی با تأکید بر اینکه تکنولوژی ساخت این نوع هواپیما در اختیار کشورهای آمریکا و رژیم صهیونیستی است، ادامه داد: این طرح مورد توجه وزیر علوم و مسئولان لشکری و کشوری قرار گرفت و قرار است بودجه ای برای تکمیل و ساخت هواپیمای عمود پرواز اختصاص داده شود.

منبع : http://www.tebyan.net/Weblog/sead123/post.aspx?PostID=43111

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به همت محققان صنايع دفاع سيستم بازخوان جعبه سياه هواپيما در كشور طراحي و ساخته شد

مهندس محمد حسين صفايي در حاشيه بازديد خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي از صنعت قطعات نيمه هادي صا ايران كه از پيشرفته‌ترين مراكز تحقيقات الكترونيك و تنها مركز تحقيقاتي در زمينه نيمه‌هادي‌ها در كشورست، با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: جعبه سياه كه در هواپيما و هلي‌كوپتر نصب مي‌شود كليه اطلاعات عملكرد هواپيما و افرادي كه در آن كار مي‌كنند ذخيره كرده و پس از سقوط جهت بررسي علت بروز سانحه در اختيار كاركنان قرار مي‌گيرد.

طراحي سنسورهاي يك پرنده و طراحي كابل نوري تاكتيكي با استفاده از توانمندي‌هاي كشور كه كاربرد آن روز به روز افزايش يافته و مي‌تواند در عمليات تاكتيك نظامي و غير نظامي به كار رود از ديگر دستاوردهاي محققان اين مركز است.

وي با بيان اين كه رشد چشمگير صنعت الكترونيك در دنيا مديون صنعت نيمه هادي هاست، به فعاليت‌هاي اين بخش از صنعت در وزارت دفاع اشاره كرد و گفت: ما توانستيم در اين صنعت از ساخت ترانزيستور اصلي به صورت مستقل وارد ساخت مدارهاي مجتمع با كاربردهاي خاص شويم.

صفايي افزود: براي ساخت تراشه‌هايي با كاربرد خاص ASIC كه تعيين كننده مدار الكترونيكي هستند نياز به ابزارها و دانش فني خاصي وجود دارد كه داشتن اتاقهاي تميز و گران قيمت وجود آزمايشگاههاي پيشرفته از آن جمله مي‌باشد.

وي صنعت كشور را تكنولوژي محور عنوان و خاطر نشان كرد: در اين صنعت دو تكنولوژي محوري با عنوان ميكرو الكترونيك و آپتوالكترونيك به وجود آمده و برخلاف صنايع ديگر الكترونيك، ‌كاربردي نمي‌باشد. به وسيله تكنولوژي ميكرو الكترونيك، ‌توانايي طراحي زير ساختهاي الكترونيكي وجود دارد .

در حال حاضر گستره فعاليت‌هاي ميكروالكترونيك در وزارت دفاع را افزايش داده‌ايم و با ايجاد دانش پايه‌اي در ميكرو الكترونيك وارد عرصه هنر و نانوتكنولوژي شده‌ايم.

وي افزود: همچنين به وسيله تكنولوژي آپتوالكترونيك در زمينه الكترونيك نورمرئي و نامرئي، امكان ساخت انواع سنسورهاي آپتوالكترونيك مادون قرمز جهت استفاده از دوربين‌هاي ديد در شب براي پليس، استفاده از سيستم‌هاي حفاظتي از جمله سخت افزار و نرم افزار به ويژه با نور غير مرئي در اين واحد فراهم شده است.

مدير صنعت قطعات نيمه هادي با اشاره به دستاوردهاي ديگري كه در اين بخش به دست آمده گفت: اندازه‌گيري دماي كوره‌هاي داغ از راه دور، تشخيص و شناسايي افراد زنده در زير آوار، ساخت سنسورهاي آشكار ساز گازهاي سمي و ساخت سيستم ناوبري هوايي با استفاده از تكنولوژي موجود كه مي‌توان به وسيله گيرنده‌هاي هوايي، موقعيت هواپيما را تشخيص داد از ديگر دستاوردهاي اين مركز است.

اين سيستم داراي راندمان بالا و مطابق با استانداردهاي بين‌المللي ساخته شده و علاوه بر هواپيماهاي نظامي هواپيماهاي غير نظامي قادر به استفاده از آن هستند.

وي افزود: يكي ديگر از نتايج تحقيقات متخصصان ما طراحي كنترل هوشمند خطوط لوله است كه امكان تشخيص نشتي داخل لوله‌هاي انتقال نفت و گاز كشور را فراهم مي‌كند.

مهندس صفايي توليد كارت اسكرچ را از توانمندي‌هاي ديگر در اين بخش عنوان كرد و افزود: اين كارت كه داراي كد و لايه محافظ مي‌باشد جهت استفاده از اينترنت و تلفن‌هاي خارج از كشور كاربرد دارد .

توليد اين كارت نياز به رعايت ضوابط ايمني و سرعت توليد بالايي دارد كه ما اين توانمندي‌ را براي توليد اين كارت‌ها ايجاد كرده‌ايم به نحوي كه حتي اپراتورها نيز از پس‌وردهاي كارت‌هاي توليدي مطلع نمي‌شوند.

نمونه اين كارت‌ها در پايان سال گذشته به خارج از كشور نيز صادر شد.

مدير صنعت قطعات نيمه هادي با اشار به اين كه بسياري از سيستم‌هاي موجود در كشور در صنايع مختلف دچار نقص هستند افزود: اغلب اين صنايع قادر به تعمير اين سيستم‌ها نمي‌باشند بنابراين بسياري از اين سفارشات را كه از سوي وزارت دفاع به ما عرضه مي‌شود، زيرسازه‌هاي آن را طراحي و قابليت و توانمندي آن را افزايش مي‌دهيم.

وي در پايان با بيان اينكه ايران در زمينه نيمه‌هادي قدرت اول منطقه به شمار مي‌رود، خاطر نشان كرد: صنعت قطعات نيمه هادي به عنوان صنعتي High Tech مطرح است كه به غير از آمريكا و ژاپن كه حرف اول را در اين زمينه مي‌زنند، كره جنوبي نيز در اين صنعت بسيار پيشرفت كرده و براي كسب بازارهاي جديد رقابت مي‌كند.


منبع: http://www.m-ganji.com/news/newsbody.asp?code=119

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عنوان طرح: هواپیمای بدون خلبان (روبات پرنده)

طراح: محمد حسن برزگر

استان:شهر تهران

رتبه:اول پژوهش های كاربردی

واحد آموزشی:دبیرستان امام جواد(ع) منطقه یک -تهران

مشخصات و ویژگی های علمی و فنی طرح

این طرح یک هواپیمای بدون خلبان و قابل کنترل از راه دور را شامل می شود که امکانات مختلف ارتباطی و کنترلی در آن تعبیه شده است. این هواپیما با قابلیت پرواز در ارتفاعات کم می تواند به عنوان یک نمونه از هواپیماهای بدون خلبان به منظورهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

از قابلیت های آن، پرواز اتوماتیک و عبور از موانع به صورت خودکار می باشد. قطعات چوبی بدنه هواپیما توسط دانش آموز ساخته شده است و سیستم های مخابراتی و کنترلی هواپیما نیز توسط طراح ترکیب و اسمبل شده است.

قابلیتها و امکانات روبات پرنده عبارتند از:

1. امکان مانورهای مختلف پروازی 2. امکان فرودهای مختلف 3. تصویر برداری از محیط عملیاتی 4. امکان سنجش دمای موتور، دور موتور و دمای محیط و ارسال به ایستگاه زمینی 5. امکان مشاهده ارتفاع روبات از سطح دریا و سطح زمین در ایستگاه زمینی 6. مشاهده سرعت زمینی و هوایی روبات در ایستگاه زمینی 7. مشاهده مختصات جغرافیایی و فشار هوا در ایستگاه زمینی

منبع : http://www.sstc.semnan.mihanblog.com/post/category/15

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
براي نخستين بار در خاورميانه؛ ارابه فرود هواپيماي جنگنده در صنايع هوايي وزارت دفاع طراحي و ساخته شد

همزمان با سفر استاني هيات دولت به استان اصفهان با حضور سردار سرتيپ مصطفي محمد نجار وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح طراحي و ساخت ارابه فرود هواپيماي جنگنده مافوق صوت در سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع اتمام يافت و به مرحله توليد رسيد.

اين دستاورد مهم كه با همت متخصصان اقتدارآفرين شركت هواپيماسازي ايران (هسا) طراحي و توليد شده است، علاوه بر صرفه‌جويي ارزي 250 هزار دلاري براي هر ارابه، ساخت اين محصول استراتژيك را كه در انحصار سه كشور آمريكا، انگليس و روسيه بود شكست.

سردار نجار در آيين ويژه‌اي كه به همين مناسبت در شركت هواپيماسازي ايران (هسا) برگزار شد، طي سخناني طراحي و ساخت انواع قطعات پيچيده‌ي هوايي را گامي بزرگ در خودكفايي صنايع دفاعي و نمادي از تحريم‌شكني خواند و افزود: اراده‌ي استوار جوانان برومند و متخصصان كشورمان هر گونه تحريم را فاقد كارآيي و كاملا بي‌اثر كرده است.

وزير دفاع با اشاره به بازديد تاريخي فرمانده معظم كل قوا از نمايشگاه جلوه‌هاي خودباوري و اقتدار دفاعي وزارت دفاع در روز سوم خرداد، گفت: وزارت دفاع در اجراي تدابير و فرامين فرمانده‌ معظم كل قوا به خلق فن‌آوري‌هاي مدرن و جديد دفاعي شتاب بيشتري خواهد كرد.


وي پيشرفت‌هاي صنعت دفاعي را مرهون تعامل خوب صنايع دفاعي با مراكز علمي و دانشگاهي كشور دانست و تاكيد كرد: با تقويت جنبش نرم‌افزاري و نهضت علمي و علمي جوانان مستعد و نخبه‌ي ايراني ديگر مرزهاي دانش و فن‌آوري در انحصار هيچ قدرتي باقي نخواهد ماند.

وزير دفاع در پايان با تجليل و قدرداني از زحمات و تلاش‌هاي شركت صنايع هواپيماسازي ايران اقدامات اين شركت در طراحي و توليد انواع هواپيما، بالگرد و قطعات مورد نياز صنعت هوايي موجب غرور، افتخار ملي و تحقق‌بخش اصلي بازدارندگي است.


منبع : http://www.centralclubs.com/forum-f181/topic-t27392.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.