ColonelShak

رزم شبانه

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/86-U_S_%2BArmy%2Bphoto%2Bby%2BSpc_%2BMatthew%2BFreire.jpg[/img]

پیدایش وسایل نوین رزم ،جنگ افزارهای توانا و توسعه نیروی هوایی توأم با افزایش قدرت و سرعت هواپیماها،سبب گردیده است که بیشتر عملیاتها بویژه حرکات ، در شب انجام گیرد .بدیهی است انجام این عملیات مستلزم داشتن آموزش ویژه میباشد.زیرا شب با ویژگیهایی از قبیل : دید محدود و ایجاد هراس سبب می شود که همراه با آموزشهای روزانه افراد را با تمرینات کافی برای رزم در شب نیز آماده نموده و روحیه آفندی ، مبارزه و جسارت را در آنها پرورش داد.

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/night-combat.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_night-combat.jpg[/img][/url]

موفقيت در رزم شبانه مقدار نسبتاً زيادي به سه اصل هدايت ، كنترل و غافلگيري بستگي دارد . به خاطر اينكه احتمــال دارد به هزار و يك دليــل تك شبانه واقع شود ؛ بايد براي آن تدارك و پيش بيني نمود . مخصوصاً اين پيش بيني دقيق براي تداوم هدايت عمليات و كنترل آن ، تأمين و حفاظت از سرّي بودن تك تهيه گردد . با توجه به قدرت و كارايي تجهيزات پيشرفته ، تكهاي شبانه احتمالاً در آينده بسيار بيشتر خواهد شد . بويژه كمك تاريكي در عبور از مناطق و خطوطي كه در اجراي تك شبانه در سطح واحدهاي كوچك بايد يكسري عوامل را مد نظر قرار داد كه اهم آنها عبارتند از :
1ـ عمومي

بسياري از ارتشهاي نظامي و شبه نظامي دنيا بعضي از انواع تجهيزات رزم شبانه و دسته بنديهاي مختلفي از رادارهاي هوشمند تا دوربينهاي مادون قرمز ديد در شب را در اختيار دارند . يافتن اكثر اين تجهيزات در بازارهاي تجاري دنيا با قيمتهاي قابل قبول و مناسب نسبتاً آسان مي باشد . مادامي كه دشمن از توانايي ها و قابليتهاي مقابله با آفند در شب برخوردار مي باشد ؛ براي تسلط و توفيق در تك شبانه نياز به روش ، فنون و مراحـل اجراي روشهاي ( تاكتيكي ) كه باعث افزايش برتري هاي تكنولوژي شبانه است ، مي باشد .
2ـ فرماندهي و كنترل

الف : مهمترين عامل در تك شبانه ، فرماندهي و كنترل عمليات است كه وظيفه اش همزماني و تطبيق آتشهاي اجرايي و مانور بر روي نقطه مشخص شده مي باشد و بزرگترين هدفش بايد از بين بردن دشمن بدون انجام تيراندازي اشتباهي نيروهاي خودي به يكديگر در شب مي باشد . براي رسيدن به اين هدف همه سربازان بايد از چنان مهارتي برخوردار باشند كه تك در شب را ماهرانه تر از تك روز انجام دهند . علاوه بر اين فرماندهان نيز بايد در كنترل و فرماندهي مراحل رسيدن به اين اهداف كارآزموده و مجرب باشند .

ب : فرمانده براي دسترسي به اهداف و كنترل عمليات و مراحل تاكتيكي و تكنيكي نيازمند دوربين هدف ياب AN / PVS-78 ، دوربين شناسايي كننده اهداف AN / PAQ-78 و نشان دهنده ي دستي ليزري و كنترل هدايت كننده آتش هاي خودي بر روي اهداف مي باشد . هنگامي كه مهارت كافي در اجراي اين كارها نباشد ، اشتباهات طبيعي در شب عمليات مي تواند با اشتباهات بزرگتر همراه شود . بعد از اجراي روشها و فنون رزم شبانه در يك طرح مانور ، به دليل وجود انواع اشعه هاي مادون قرمز در منطقه عملياتي ، فرمانده تيم براي كنترل و هدايت نيروها و نشان دادن اهداف نبايد از نشان دهنده ي دستي و ليزري استفاده كند ، چون نيروها در يافتن هدف دچار اشتباه و گمراهي مي شوند . به جاي آن ، مسئــول تيم مي تواند از دوربين AN / PAQ-4 و گلوله هاي رسام براي هدايت سربازان و تعيين اهداف استفاده كند .

فرمانده گروه و بالاتر از آن مي تواند براي اجراي راحت تر عمليات و كنترل و هدايت آن از نشان دهنده ي دستي ليزري استفاده و زمان و نوع نشان دهنده دستي ليزري ، پخش اشعه مستمر يا بصورت علامتهاي قطع و وصل با زمان مشخص را تعيين كند .

ج : فرماندهان بايد قابليتها و توانايي هاي تك در شب دشمن را قبل از شروع عمليات و فرمان دستور عملياتي بررسي كرده باشند . تكنولوژي موجود براي عمليات نيز بايد با شرايط و وضعيت منطقه نبرد همخواني و سازگاري داشته باشد . مثلاً در يك طرح عملياتي ، هنگامي كه دشمن داراي امكانات ديد در شب مي باشد ، بايد روشهايي انتخاب كرد كه خاصيت ديد اشعه مادون قرمز را از بين ببرد . در شرايطي كه دشمن از تجهيزات ديد در شب برخوردار نمي باشد ، اگر امكان دارد بدون فوت وقت از اشعه مادون استفاده كنيد . به هر حال ، حتي در حالت آخر هم بايد جزئيات طرح را بررسي ، تعداد و چگونگي بكارگيري اشعه را مشخص كرد .

د : آئين نامه و مقررات سبكي براي يك ساختار تازه و قابل تشخيص در اشعه مادون قرمز قرار دارد . تكنولوژي جديد به دستگاه اشعه مادون قرمز ، قدرت تشخيص و معين كردن نوع رنگها را نمي دهد . رنگها و نورهاي اشعه فقط بوسيله شدت و زيادي نور و اندازه آن با يكديگر متفاوت هستند .

ه - استفاده فرماندهان از اشعه براي علامت دادن به سربازان بايد واضح و شفاف باشد .

و ـ فرماندهان بكارگيري صحيح ، به موقع و نوع استفاده تكنولوژي را مشخص مي كنند . هرگز تكنولوژي كاربردي را فقط به خاطر اين كه در شرايط ويژه تاكتيكي در اين جزوه آورده شده بكار نبريد . از فكرتان كمك بگيريد .

ز - شرايط غير منتظره اي را كه ممكن است با آن مواجه شويد تحليل و بررسي كنيد . از تجربيات در اين زمينه كمك بگيريد .
3ـ آموزش
الف : استراتژي آموزش

آموزش ، كليد يافتني مهارت در شب مي باشد .براي يافتن مهارت سربازان و فرماندهان بايد مقدار زيادي تمرين براي شرايط غيرعادي و بحراني داشته باشند . لازمه نيروي مؤثر رزم بودن اين است كه فرماندهان دسته و گروه بطور مداوم با سربازان تمرين كرده و مطالب تاكتيكي و تكنيكي را مرور و اصلاح كنند . برنامه آموزش انفردي آشنايي با خصوصيات شب و رزم شبانه لشگر براي اطمينان يافتن از مهارت همه سربازان و شبه نظاميان در كسب مهارتهاي انفرادي مخصوص رزم شبانه و آشنايي با شب طراحي شده است . فرمانده بايد به نحوه بكارگيري و استفاده آموزشي آشنايي كامل داشته و مطمئن باشد كه نيروهاي دسته يا گروهش در كسب مهارتهاي آموزش مورد نياز در شب رزم ماهر مي باشند . فقط صِرف بلد بودن كار با انواع AN / PVS-7 بدين معني نيست كه شما مهارت لازم رزم در شب را دارا مي باشيد . غلبه بر شب را از خودتان شروع كنيد .

براي حركت ، تيراندازي و ارتباط و آشنايي در شب آموزش ببينيد و مسائل زير را در آموزش در نظر بگيريد :

1ـ از وسايل و عينكهاي ديد در شب نگهداري كنيد .

2ـ از وسايل و عينكهاي ديد در شب استفاده كنيد .

3- با كمك عينك و وسايل ديد در شب اهداف مورد نظر را كشف ، شناسايي و رديابي كنيد .

4ـ اهداف را با كمك وسايل و ابزار ديد در شب تصرف كنيد .

ب : برنامه آموزش انفرادي سربازان در كسب مهارتهاي انفرادي غلبه بر شب .

اين برنامه شامل عادت به تاريكي و ديد در شب بدون چشم مسلح ، آموزش ديد در شب با دوربيــن ديد در شب و چشم مسلــح ، تمرين تيرانــدازي شبانه و آموزش راننـدگي در شب مي باشد . همچنين به سربازان روح اعتماد و اطمينان بخشيده و براي تمام سربازان بعنوان يك نيازمندي سالانه محسوب مي شود .


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/106254dz7.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_106254dz7.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/2002242391382978618_rs.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_2002242391382978618_rs.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/NightGhostscopy.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_NightGhostscopy.JPG[/img][/url]

برگرفته از : http://amoozeshnezami.blogfa.com/post-224.aspx

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]دستت درد نکنه کلنل جان .

به بخش متفرقه در مورد نیروی زمینی انتقال یافت .[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]دستتون درد نکنه کلنل جان،مفید بود...
در جنگ تحمیلی اکثر عملیات ها شبانه آغاز میشد،منتها با سربازان بدون تجهیزات... icon_cheesygrin
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته در اون زمان توانایی دشمن ( عراق ) هم در همان حد ما بود ولی در حال حاضر باید به وسائل پیشرفته برای رسیدن به کمترین تلفات در برابر دشمن مجهز شویم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Night_4.jpg[/img]


دشمن همیشه سعی می کند که مواضع و محل جنگ افزارها را کشف نماید.با توجه به اینکه تیراندازی باعث کشف موضع می شود،برای استعمال صحیح از جنگ افزار مطالب زیر را باید مورد توجه قرار داد :

1 – زمانی باید آغاز به تیراندازی کنید که مطمئن شوید دشمن در تیر رس شما قرار گرفته و تیر شما به خطا نمی رود و به هدف اصابت خواهد کرد.

2 – هیچ وقت نباید بدون هدف تیراندازی کنید.

3 – ممکن است اشیاء در شب غیر طبیعی و متحرک بنظر آیند ، در اینصورت باید با خونسردی هدفهای مشکوک را زیر نظر بگیرید.

4 – تا آنجایی که امکان دارد باید در شب از پرتاب نارنجک استفاده کنید ، زیرا شعاع ترکش آن امکان اصابت به اهداف مشکوک را زیادتر می کند.

5 – برای کشف موضع دشمن باید از مواضع فرعی چند تیر بطرف دشمن تیراندازی و به محض پاسخ دادن و مشاهده برق دهانه سلاح ،او و موضعش را کشف کنید.

6 – در پدآفند هر وقت که دشمن را دیدید به طرف او آتش کنید ولی در آفند هنگامی تیراندازی کنید که دشمن شما را کشف و تیراندازی کرده باشد.


روش تیراندازی در شب :


1 – بواسطه دید کم در شب ، باید هر دو چشم را باز و از روی لوله جنگ افزار به هدف نشانه روی و تیراندازی کنید.

2 – چون تیراندازی در شب دقیق نیست ، برای زدن هدف بهتر است با رگبارهای 2 تا 3 فشنگی آتش کنید.

3 – برای تیراندازی در شب باید از لبه سنگر یا کنده درخت بمنظور تکیه گاه و نگاه داشتن سلاح استفاده نمائید.

4 – بعد از تیراندازی در صورت امکان بهتر است اندکی به سمت راست و یا چپ تغییر مکان دهید.

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/28_01.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_28_01.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/mURI_temp_a197c39b.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_mURI_temp_a197c39b.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Night_5.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Night_5.jpg[/img][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Night_3.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Night_3.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.