Phantom3

نخستین پروازها در ایران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

نظر دولت نظامی ایران پس ازکودتای 1299 ‏ه.ش و مخصوصآً پس ازسفرهای هوایی خلبانان نمایشی روسیه شوروی، فرانسه و انگلستان به تهران و پرواز در آسمان پایتخت، به خرید هواپیما برای قشون معطوف شده بود و در وهله نخست متوجه بریتانیا شد تا از آن کشور هواپیمای نظامی خریداری کند. اما انگلیسیها، علیرغم حمایت از کودتای 1299 ‏، تاسیس نیروی هوایی را برای ایران زوذ می دانستند و مایل نبودند بنیه نظامی و تسلیحاتی ایران از حدود معین وحساب شده ای فراتر رود. در مرحله بعد دولت ایران خرید اسلحه از ایالات متحده آمریکا، فرانسه، روسیه و آلمان را مد نظر قرار داد .
جز دولت آمریکا که به عنوان اینکه برگزار کننده و موسس کنفرانس خلع سلاح می باشد از فروش اسلحه خود داری کرد، سه کشور دیگر با این امر موافقت کردند و تعدادی هواپیما به ایران فروختند . در پایان انگلستان نیز بدانان پیوست و فروش هواپیما به ایران را از سال 1317 ‏به بعد در انحصار خود در آ ورد . آلمانها و در رأس آنها کمپانی یونکرس اولین تامین کنندگان نیاز ایران از نظر هواپیما بودند و می توان این کمیانی را پایه گزار هواپیمایی غیر نظامی و نظامی ایران نامید.
[size=18]یونکرس در ایران[/size]
مساله کسب امتیاز هوانوردی در ایران بوسیله کمپانی هواپیمایی منظم یونکرس یک امر دو جانبه بود که با استقبال دولت ایران نیز روبرو شد. این دو جانبه بودن موضوع از آنجا ناشی می شد که در حالی که یونکرس به نوبه خود مایل بود ، پایگاهی در خاور میانه داشته باشد و از مقتضیات جوی فلات ایران برای بالا بردن سطح تمرینهاو خلبانان خود استفاده کند، متقابلاً دولت ایران برای مجهز ساختن ارتش به هواپیما های نظامی و مقابله هوایی با عشایر و کمک رسانی رزمی به واحدهای زمینی خود همچنین ایجاد سرویس های پستی و حمل و نقل و آسان ساختن مراوده با ایالات و ولایات دوردست اشتیاق وافری به در اختیار داشتن هواپیما های نظامی، بازرگانی مسا فربری و پستی داشت و یونکرس این نیاز دولت را در ازای قراردادی برآورده می ساخت. سرو کله نمایندگان یونکرس برای نخستین بار در آغاز سال 1301 ‏شمسی 1922 ‏میلادی در تهران نمایان شد.
‏یونکرس پویای طرحی بزرگ بود: ایجاد ارتباط غرب و شرق یا خط هوایی برلین .مسکو _ باکو . انزلی _ تهران _کاپل و پکن و در حقیقت آلمان _ چین.
‏عامل مهمی که یونکرس را به اجرای این طرح بلند پروازانه تشویق می کرد اجازه دولت شوروی به کمیانی آلمانی برای دایر ساختن تاسیسات هواپیماسازی خود در خاک آن کشور بود روسیه و آلمان در پایان جنگ جهانی تقریبا همدرد و هم تراز بودند. روسیه پس از انقلاب و قبول عهد نامه برست لیتوفسک در 1918بخشی از سرزمینهای اروپا یی خود را از دست داده و در عین حال به علت خصلت ستیزه گر و ضد غربی رژیم جدید مورد حمله متفقین سابق خود واقع شده بود. ارتشهای انگلیس و آمریکا از نیروهای ضد انقلابی ژنرالهای ارتش منحله تزاری در جنگ علیه بلشویسم فعالانه و پیگیرانه حمایت می کردند. کمتر از یکسال بعد آلمان نیز به سرنوشت روسیه جدید دچار و با شکست قیصر و تسلیم کشور بار خواری و ذلت شکست و تجزیه بخشهایی ازکشور را تحمل کرد. دول آنگلوساکسون و دولت فرانسه و دیگر دولتهای اروپا یی به شوروی به چشم دشمن می نگریستند و همین انزوا رهبران شوروی را به سوی دولت جدید و درهم شکسته آلمان جلب کرد. مدتی بعد روسها طی پروتوکولی محرمانه اجازه دادند یونکرس در خاک کشور شان کارخانه هواپیما سازی دایر کند و در صدور و فروش این هواپیماها با یونکرس شریک شدند.

‏ضمناً اجازه دایر کردن خط هوایی بین المللی را به آن کمیانی دادند. یونکرس به تشویق شوروی خط هوایی مهمی بین برلین _ مسکو و مسکو_ باکو دایر کرد که در بسیاری از شهر های بین راه نیز شعبه دریافت کالا و قبول مسافر داشت.
‏وقتی کار خط هوایی در مسیر برلین _مسکو_باکو ادامه یافت کمیانی در صدد برآمد مسیر این خط را گسترش دهد و پروازهایی تا چین نیز داشته باشد.
‏روسها یونکرس را تشویق کردند از دولت ایران امتیاز واجازه ادامه پرواز از باکو تا انزلی و تهران را دریافت دارد و قراردادی در این مورد به امضا رسید.
‏در آن دوران، انزلی دروازه ایران به سوی اروپا به شمار می رفت و تقریبا 95 ‏ درصد مسافرین ایرانی و خارجی که عازم اروپا بودند از این بندر به جنوب باکو حرکت می کردند زیرا روسها چند خط کشتیرانی منظم و مرتب در دریای خزر دایر کرده بودند و فاصله نزدیک انزلی تا تهران نیز، مسافرت از طریق اخیر را آسانتر از مسیر آذر بایجان یا عراق عرب یا خلیج فارس می نمود. دولت شور وی در نظر داشت
علاوه بر سرویس های کشتیرانی موجود، خط هوایی میان انزلی _باکو دایر کند وارتباط میان شوروی و ایران را تسریع سازد. ‏در تابستان سال 1301 ‏ه.ش 1922 ‏میلادی «کارل یار لمک»» نماینده کمیانی یونکرس همراه با چند فروند هواپیمای فلزی یکباله از نوع «یونکرس اف 130 ‏» از طریق روسیه _انزلی به تهران آمد و به دولت پیشنهاد کرد سرویس حمل و نقل و پست هوایی در ایران دایر کند. چون وزارت پست و تلگراف نیز در آنزمان امکان دایرکردن چنین خطی را مدنظر قرار داده بود، نماینده کمپانی طی چندین جلسه با مسوؤلان وزارت یاد شده به کفتگو نشست و حاصل آن کفتگوها این بودکه دو سرویس هوایی یکی به عراق عرب و دوم از مرکز به آذر بایجان هر سرویس با سه پرواز در هفته دایر شود و قرار شد هفت هواپیما برای این منظور خریده شود. آن چنانکه از مقاله مندرج در وورنامه نیمه رسمی ایران مورخ مرداد ماه 1301 ‏برمی آید مقامات دولتی و اجتماعی ایران ضمن واقف بودن به مشکلات احداث فرودگاه و تربیت خلبان و مکانیسین از این سه موضوع استقبال می کردند که با دایر شدن پست هوایی، مکتوبات مردم یک روزه به مقصد خواهد رسید. به هنگام کوچ ایلات به ییلاق و قشلاق محصولات پستی دستخوش غارت و سرقت نخواهد شد و به علاوه طیارات پستی در مواقع لازم به وزارت جنگ هم کمک خواهندکرد بدین معنی که با تجهیز کردن طیاره به یک توپ یا مسلسل مجهز، هواپیما به صورت بهترین حربه برای متفرق کردن اشرار وسارقین طرق و شوارع درخواهد آمد.
هنگامی که طرحهای بلند بالای وزارت پست و تلگراف برای خرید هواپیمای پستی در کمیسیونها وجلسات اداری دست به دست و میز به میز می دد، یونکرس در اولین مرحله موفق شد یک فروند هواپیمای فلزی یک باله و یک موتوره از نوع اف-13 ‏ را به ارتش بفروشد. این هواپیما در فرودگاه قلعه مرغی مستقرشد و چون ایران فاقد خلبان و مکانیسین بود دو نفر خلبان و مکانیسین آلمانی نیز بصورت قراردادی به استخدام قشون (ارتش) ایران درآمدند.
‏یونکرس دوسال بعدموفق شد دو فروند هواپیماو دیگر، یک فروند از مدل آ-20 ‏ و دیگری از مدل اف-13 به ارتش ایران بفروشد.

F-130
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/f130.jpg[/img]

A-20
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/A-20_Havoc_LightBox.jpg[/img]

F-13
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/JuF13CH91.jpg[/img]

منبع:تنش بزرگ
نویسنده:خسرومعتضد

[color=red]استفاده از این مطلب تنها با ذکر نام نویسنده و لینک به سایت Military.ir بلامانع است.[/color]
ادامه دارد...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فانتوم جان اگه گیرت بیاد می تونی از آرشیو سال اول و دوم مجله پرواز هم استفاده کنی خیلی کامله(در این خصوص)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خسته نباشي مرتضي جان

ميگم از قديم اين آلمان براي همه شريك خوبي بوده ولي هيچ وقت براي خودش متحد درست و حسابي نتونسته پيدا كنه!

راستي اين قضيه يكباله چيه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]دستت درد نکنه و خسته نباشی
نظر خاصی ندارم

[quote]راستي اين قضيه يكباله چيه؟[/quote]

منظور همان هواپیماهای قدیمی هستند که بال سرتاسری دارند،طوری که یک بال به نظر میاد![/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نكنه.
چند وقت پيش بود كه مطلبي در مورد فرود هواپيما در ميدان مشق خوندم. كه بر اثر خارج شدن كنترل از دست خلبان دچار صدمه شد.
عكسي هم ازش گرفته بودند كه كارت پستال كردن. (مربوط به اولين پرواز در اسمان تهران )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ميگم از قديم اين آلمان براي همه شريك خوبي بوده ولي هيچ وقت براي خودش متحد درست و حسابي نتونسته پيدا كنه![/quote]
درسته رضا جان.دلیلش هم اختلافات سیاسی داخلی آلمان در زمان شروع استعمار بود.اگر این اختلافات نبود آلمان چندین برابر بریتانیا پیشرفت می کرد.(البته با پایمال کردن کشور ها ، مثل بریتانیا)

[quote]فانتوم جان اگه گیرت بیاد می تونی از آرشیو سال اول و دوم مجله پرواز هم استفاده کنی خیلی کامله(در این خصوص)[/quote]
ممنون دوست من . اما حیف که دسترسی ندارم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
‏ وجوهی که بابت خرید این هواپیماها به یونکرس پرداخت شد بوسیله تیپ مستقل شمال گیلان و مازندران و به زور سرنیزه امیر لشکر آیرم از مردم (ظاهراً به عنوان اعانه) جمع آوری شده بود. هر دو هواپیما را خلبانان و مکانیسین های آلمانی هدایت می کردند که بصورت قراردادو از سوی دولت ایران استخدام شده بودند. آنان بلافاصله برای سرکوب کردن عشایر جنوب که با قوای دولتی می جنگیدند به آن سرزمین اعزام شدند. یونکرس برای جلب نظر رئیس دولت به خرید هواپیما از آن کمپانی، برخلاف شیوه مرسوم و متداول شرکتهای هواپیمایی بازرگانی، خلبانان و مکانیسین های خود را درحوادث داخلی وکشمکش های ایران مشارکت می داد و بهانه اش این بود که ایرانیان خلبان و مکانیسین ندارند و اگر کمیانی هواپیما را بدون خلبان و مکانیسین تحویلشان بدهد از خرید آن استقبال نخواهندکرد.
‏دولت ایران در آغاز تابستان 1303ه-ش/ ژوییه 1924 ‏کوشید از انگلستان نیز هواپیما های جنگی خریداری کند.
1 ‏-دولت کنونی ایران علاقه وافری به نیروی هوایی پیدا کرده است رضاخان نخست وزیر ایران که اصلاً سرباز بوده ، مردی است پرقدرت و نیرومند که با کوشش خود بدین مقام رسیده. و مقام نخست وزیری و وزارت جنگ را با هم در دست دارد. وی مساعی خود را صرف بهبود وضع نظامی ایران می کند.
2 ‏- دولت ایران اخیراً هفت هواپیمای یونکرس به وسیله روسیه از آلمان خریداری کرده است و شش هواپیمای دیگر نیز از فرانسه خریده و عده ای آلمانی و فرانسوی را به خدمت گرفته تا از آنها مراقبت و نگهدار وکنند.
3 ‏-درباره هواپیما های یونکرس آلمان، آگاهی چندانی در دست نیست ولی هوابیماهای فرانسوی
‏خوب ازکار درنیامده اند و نخست وزیر ایران تقاضا کرده است که وسیله نیروی هوایی امپراتوری در بغداد، تعدادی هواپیما از انگلستان خریداری شود. وزارت نیروی هوایی انگلستان پیشنهاد می کند که این اصول به دولت ایران اطلاع داده شود:
1 ‏. دولت انگلیس حاضر است اطلاعاتی را که درباره هواپیماها وسازمان نگهداری آنها لارم است در اختیار دولت ایران بگذارد و برای این منظور یکی از افسران نیروی هوایی مقیم بغداد را به تهران گسیل دارد.
2 ‏- آنچه در وهله اول مورد نیاز است عده ای از مکانیک ها است زیرا بی وجود متخصص کافی، خرابی هر ماشین اجتناب ناپذیر و حتمی است.
3 -نخست باید کار با هواپیماهایی که ارزان تراست شروع شود که البته از آنها برای مقاصد جنگی نیز می توان استفاده کرد.
3 ‏- تحویل هواپیماها و یدکی های آنها در بغداد ممکن نیست و باید از انگلستان حمل شود.
‏5- بهای آنها باید نقدا پرداخت شود.
‏6- به نظر وزارت نیروو هوایی، بعید به نظر می رسد که دولت ایران بتواند نیروی هوایی از خود داشته باشد. این پیشنهادها بر این اساس است که چون نمی توان ایران را ازخرید هواپیما بازداشت پس بهتر آن است که این خرید از انگلستان باشد.
7- پیشنهاد نمی شود که افسران و مکانیک های ایرانی برای آموزش به انگلستان بیایند زیرا چنین پیشنهادی در حال حاضر در نظر ایرانیان نشانه تسلط تلقی خواهد شد؟
‏وزارت امور خارجه موافقت می کناکه درمورد این پیشنهادها دستور لازم به کاردار انگلیس در تهران بدهد و تقاضا می کند این بیشنهاد ابتدا تقدیم هیأت دولت ایران شود.

[size=18]یونکرس پا پیش می گذارد[/size]
متعاقب رد درخواست دولت ایران از سوی دولت انگلیس و در همان حال که نخستین دسته هواپیماهای فرانسوی و روسی بتدریج به تهران می رسیدند کمپانی یونکرس تصمیم گرفت تنها به فروش هواپیما به ایران اکتفا نکند و نقس فعالی در برقراری ارتباطات هوایی این کشور ایفا کند.
‏در 18 ‏شهریور 1303 ‏ه-ش روزنامه نیمه رسمی ایران اطلاع داد که کمپانی یونکرس از دولت ایران درخواست صدور مجوز برای پرواز هواپیماهای کمپانی بین رشت و بادکوبه و ایجاد خط پست هوایی را کرده است.
‏یونکرس در تماس با مطبوعات ایران سوابق فعالیت بین المللی خود را اعلام داشت. تا آنزمان یونکرس بیش از 22 ‏شعبه هواپیمایی درکشورهای مختلف جهان دایر ساخته بود. همزمان یارلمک نماینده یونکرس مسافرتی به خراسان و چند ایالت و ولایت دیگر کشور انجام داد و مطالعاتی برای احداث فرودگاه و تاسیس شعبه به عمل آورد. ‏هواپیماثی در سا لهای دهه سوم قرن بیستم، تکنیک پیشرفته توام با پیچیدگی امروز را نداشت. هواپیماها بدون احتیاج به باند اسفالت از زمین برمی خاستند و در زمین هموار خاکی فرود می آمدند ، آنها حتی فاقد بیسپم و وسایل تماس با زمین بودند، خلبانان فقط به چشم خود متکی بودند و تعمیر و کارایی در پرواز. از اینرو احداث فرودگاه منوط به یافتن زمین هموار مناسب و حداکثر برافراشتن یک بادبادک هواشناسی برای تشخیص شدت باد بود. در بنادر برای فرود و پرواز از دریا استفاده می شد و هواپیما های آب نشین به سهولت روی آب فرود می آمدند. ‏در اواخر سال 1303 ‏یارلمک به آلمان بازگشت و موافقت کمپانی را با تاسیس خطوط هوایی در ایران گرفت. بزودی پنج فروند هواپیما از مسکو به انزلی و تهران پروازکردند. از پنج فروند مزبور، دو فروند هوایبمای دریا یی (هیدروپلان) بودند که در انزلی روی آب می نشستند و بلند می شدند و پس از رسیدن به باکو به جای فرودگاه روی آبهای بندری آن شهر فرود می آمدند.
‏از دو فروند هواپیمای دیگر برای پرواز بین تهران و انزلی استفاده می شد و یک هواپیما در اختیار خود یارلمک بودکه برای پرواز به نواحی مختلف ایران و شناسایی امکانات دایرکردن خطوط جدید بکار برده می شد.
‏یارلمک در نظر داشت خطی بین تهران _مشهد و خط دیگری بین تهران _بوشهر دایر کند.
‏یکی ازهواپیما های یونکرس در 22 ‏ آذرماه 1303 ‏پس ازهفت ساعت و 16‏دقیقه پرواز از بوشهر به تهران رسید و این هواپیما در بین راه تنها توقف کوتاهی در اصفهان کرده بود.

هواپیمای دیگر در پرواز از انزلی به تهران دو تن از بانوان ایرانی را که از سفر با هواپیما نترسیده بودند به تهران آورد.

[color=brown]و اینها شروعی بود برای پرواز در ایران[/color]
پایان
منبع : تنش بزرگ
نویسنده:خسرو معتضد

[color=red]استفاده از این مطلب تنها با ذکر نام نویسنده و لینک به سایت Military.ir بلامانع است.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نكنه بشخصه از خوندن مطالب تاريخي لذت مي برم از بعد عبرت آموزييش البته.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.