zed

نداجا 67 روز پس از آغاز جنگ دو سوم نيروي دريايي عراق را از بين برد

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=justify][b]نداجا 67 روز پس از آغاز جنگ دو سوم نيروي دريايي عراق را از بين برد[/b]
خبرگزاري فارس: فرمانده منطقه يكم نيروي دريايي ارتش گفت: نداجا پس از گذشت 67 روز از آغاز جنگ، دو سوم نيروي دريايي عراق را از بين برد.

امير دريادار دوم ستاد فريبرز قادرپناه امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در بندرعباس با اشاره به مقوله بااهميت روند صادرات و واردات در جنگ تحميلي براي شريان اقتصادي كشور اظهار داشت: نداجا در روزهاي آغازين جنگ با برنامه‌هاي مدون و استفاده از ترفندهاي جنگي موفق به اسكورت 10 هزار شناور در خليج فارس شده است.
وي با بيان اينكه اسكورت اين تعداد از شناور توسط يك نيرو در تاريخ جنگ‌هاي دنيا بي‌سابقه است، افزود: در طول جنگ تحميلي تنها 100 فروند كشتي از ناوگان مربوط به صادرات و واردات كشور مورد حمله قرار گرفته است.
فرمانده منطقه يكم نيروي دريايي ارتش ادامه داد: در ابتداي جنگ، نداجا متوجه ارسال ادوات و تسليحات جنگي توسط كشورهاي عربي به عراق شد و تمهيدات‌انديشي اين نيرو و جلوگيري از رسيدن كشتي‌ها به بنادر عراق، آنها را ناچار به در پوشش قرار دادن كشتي‌هاي حامل مواد ديگر به مقصد بنادر كشورهاي همسايه عراق در آمدند كه نداجا با درايت متوجه اين نقشه آنها نيز شد به طوري كه با گذشت زمان به اندازه‌اي در اين كار خبره شد كه اين چنين كشتي‌هايي را به محض ورود به تنگه هرمز شناسايي مي‌كرد.
قادرپناه اضافه كرد: نداجا در طول جنگ تحميلي با تعداد بسياري از كشتي‌ها مواجه مي‌شد كه حامل تسليحات و مواد شميايي ساخت بمب به مقصد عراق بودند و آنها را پس از توقيف به بنادري همانند بندرعباس ارجاع مي‌داد.

[b]*طراحي و اجراي نخستين عمليات كلاسيك در جنگ توسط نداجا [/b]
وي ادامه داد: نداجا در حين انجام ماموريت اسكورت كشتي‌ها متوجه شد كه دشمن تاسيسات راداري و رصد در اسكله‌هاي البكر و الاميه مستقر كرده و از اين طريق ناوگان نداجا را مورد حمله قرار مي‌داد.
قادر پناه ابراز داشت: نداجا در راستاي از بين بردن و ساقط كردن اسكله‌هاي مذكور دست به طراحي نخستين عمليات كلاسيك جنگ تحميلي در سه مرحله و اجراي آن در آبان‌ماه زد.
فرمانده منطقه يكم نيروي دريايي ارتش افزود: حمله نخستين به دو اسكله البكر و الاميه سبب عدم توانايي پهلوگيري كشتي‌ها و قطع موقت صادرات نفت عراق به ساير كشورها شد.
قادرپناه همچنين افزود: نداجا در عمليات «صفري» با پياده كردن نيرو بر روي اسكله‌هاي مذكور توانست به طور كامل صادرات نفت عراق و روحيه دشمن در بخش دريايي را تضعيف كند.
وي با اشاره به عمليات‌هاي نداجا همانند «اشكان و مرواريد» يادآور شد: عمليات‌هاي موفقيت‌آميز نداجا در روزهاي نخستين جنگ سبب ارتقاي هرچه بيشتر روحيه ساير نيروها نيز شد.

[b]*قطع صادرات نفت، عراق را مجبور به اخذ تسهيلات از كشورهاي عربي كرد [/b]
قادرپناه اضافه كرد: پس از قطع مسير مواصلاتي دريايي و كوتاه شدن دست عراق از خليج فارس، اين كشور در راستاي تامين هزينه‌هاي جنگ خود مجبور به اخذ تسهيلات از كشورهاي عربي شد و اين امر تا حدود زيادي فشار‌ها را در روزهاي نخستين جنگ بر صدام و دولت بعثي اضافه كرد.
فرمانده منطقه يكم نيروي دريايي ارتش گفت: عراق در راستاي ايجاد مزاحمت براي خطوط كشتيراني ايران و تهديد سكوهاي نفتي پس از مشخص شدن اقتدار نداجا در دريا به استفاده از هلي‌كوپتر و هواپيما با استفاده از خاك كشورهاي عربي و بلند كردن آنها بر فراز خليج فارس آورد.

[b]*نداجا پس از گذشت 67 روز از آغاز جنگ، دو سوم نيروي دريايي عراق را از بين برد [/b]
وي گفت: نداجا پس از تسلط كامل عملياتي بر حوزه شمالي خليج فارس توانست با انجام عمليات‌هاي موفقيت آميز 67 روز پس از آغاز جنگ ضربات سنگين و غير قابل جبراني را به نيروي دريايي عراق وارد آورد و اين نيرو تاكنون نتوانسته است وجوديت خود را دوباره اعلام كند و اين امر سبب شده تا كشورهايي همانند انگليس و آمريكا كه اكنون در اين كشور حضور دارند در سال‌هاي اخير به فكر دوباره شكل‌دهي نيروي دريايي عراق در بعدهاي آموزشي، تاكتيكي و تجيهزاتي بيافتند.
قادرپناه ادامه داد: طراحي نخستين عمليات كلاسيك جنگ در روزهاي نخستين،‌ قطع خطوط مواصلاتي دريايي دشمن و تقويت سيادت دريايي در بخش شمالي خيلج فارس پس از روي‌آوري عراق به استفاده از هلي‌كوپتر و هواپيما برفراز خليج فارس از دستاوردهاي مهم نداجا در دفاع مقدس به شمار مي‌رود.

[b]*شهادت قابل توجهي از تكاوران نداجا در جنگ 34 روزه خرمشهر [/b]
وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود به ساير دستاوردهاي متعدد نداجا در جنگ تحميلي اشاره و بيان كرد: نيروهاي نداجا جزو آخرين كساني بودند كه در جنگ 34 روزه با شركت در نبردهاي تن به تن شهر را ترك و تا آخرين لحظه مبارزه كردند و بدين ترتيب نقش بسزايي را در پايداري شهر رقم زدند.
قادرپناه با اشاره به تعداد شهداي نداجا در طول جنگ تحميلي يادآور شد: در جنگ خرمشهر تعداد قابل توجهي از تكاوران زبده و خبره نيروي دريايي خون خود را تقديم به نظام و انقلاب كردند.
فرمانده نيروي دريايي ارتش ادامه داد: حفظ چرخه واردات سوخت به كشور پس از بين رفتن تعدادي از تاسيسات نفتي و پالايشگاهي كشور از ديگر افتخارات نداجا است كه نقش تعيين كننده‌اي را در پيروزي كشور ايفا كرد.
قادرپناه افزود: پدافند تاسيسات نفتي در جزاير و سكوهاي ايراني خليج فارس به ويژه جزيره خارك از ديگر وظايف مهم نداجا در جنگ بود كه به لطف خداوند موفق به انجام مطلوب آن شد.
وي در پايان ضمن بزرگداشت ياد و خاطره شهداي نيروي دريايي ارتش در دوران‌هاي مختلف گفت: انتظار بر اين است كه مردم همانند گذشته بدانند كه سربازان كشورشان در جنگ چه كارهايي را براي حفظ و سيادت از خاك ميهن انجام داده‌اند.

لينك خبر : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8809070695[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.