00Amin

محققان ایرانی سوخت سبز تولید کردند

Recommended Posts

محققان زیست فناوری دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق به تولید سوخت سبز بیودیزل از گونه بومی ریز جلبک کلامیدوموناس منطقه فارس و ثبت توالی ژنی آن در پایگاه داده های جهانی ژن ها ncbi شدند.


به گزارش واحد مرکزی خبر ، بیو دیزل نوعی سوخت پاک است که از منابع طبیعی و قابل تجدید مانند روغن های گیاهی یا چربی های حیوانی ساخته می شود.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تولید بیودیزل در این طرح از طریق مشتق سازی اسیدهای چرب بلند زنجیر استحصالی از گونه بومی ریز جلبک کلامیدوموناس استان فارس انجام شده است.

دکتر نیک نهاد تجدید پذیری ، غیر سمی بودن ، قابلیت تجزیه در محیط زیست و تولید ذرات جامد سرطان زای کمتر در مقایسه با سوخت های معمولی را از ویژگی های بیودیزل دانست.

وی با اشاره به اینکه عمده سوخت مورد استفاده در صنعت و مصارف خانگی ، سوخت های فسیلی هستند افزود: منابع سوخت های فسیلی در دهه های آینده رو به پایان است بنابراین کشورهای بسیاری از جمله ایران به دنبال یافتن منابع جدید برای تهیه انرژی هستند که یکی از ایده های مطرح شده استفاده از سوخت های زیست BIOFUEL از منابع طبیعی تجدیدپذیر از قبیل دانه های برخی گیاهان روغنی ، چربی های حیوانی ، جانداران تک سلولی مانند باکتری ها ، ریز جلبک ها و دیگر موجودات فتو سنتز کننده تک سلولی است.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به انواع سوخت های زیستی نظیر بیواتانول یا الکل زیستی ، بیوگاز و بیودیزل اشاره کرد و گفت: در این طرح از ریز جلبک های استان فارس برای تهیه بیودیزل یا سوخت سبز استفاده شده است.

وی افزود: از میان منابع بسیار برای تهیه سوخت سبز ، امروزه میکرو الگ ها ( ریز جلبکها ) به سبب توانایی رشد سریع تر ، قابلیت انجام فتو سنتز ، بازدهی تولید بیشتر و قابلیت صنعتی شدن راحت تر تنها منبعی هستند که امید است بتوان تا چند دهه دیگر برای تولید بیودیزل از آنها استفاده کرد.

دکتر نیک نهاد گفت:این طرح را دکتر محمد حسین مروت با همکاری دکتر یونس قاسمی ، دکتر سارا و رسول امینی در مرکز تحقیقات دارویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اجرا کرد.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: شناسایی اینگونه بر اساس ویژگی های مورفولوژیک ، فیزیولوژیک و استفاده از مارکرهای مولکولی انجام گرفت.

وی گفت: یکی از کارهای مهمی که در خلال این طرح انجام شد تکثیر و تعیین توالی یکی از ژن های این سویه به روش pcr بود که این ژن در طبقه بندی و تاکسونومی این گونه اهمیت زیادی دارد و توالی این ژن نیز نخستین بار در دنیا در پایگاه داده های جهانی ژنی به نام ایران ثبت شد.

نیک نهاد افزود: ثبت توالی ژنی این گونه از کلیدی ترین کارهای انجام شده در این طرح بود که پس از کشت دادن این گونه در مقیاس آزمایشگاهی به جدا سازی اسیدهای چرب آن پرداختیم و پس از مشتق سازی آنها وجود حداقل 9 گونه ترکیب بیودیزل را که هر کدام می توانند به عنوان یک سوخت جایگزین در موتورها به کار روند اثبات کردیم.

وی درباره کاهش آلودگی هوا در صورت استفاده از سوخت سبز نیز گفت: پدیده گازهای گلخانه ای یکی از آلودگی های مطرح در محیط زیست است که خود باعث بروز تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین می شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: عمده گاز خطرناک موجود در این پدیده ، دی اکسید کربن است که در صورت تهیه سوخت های بیودیزلی از ریز جلبک ها امکان بروز این پدیده وجود ندارد زیرا ریز جلبک ها برای فتوسنتز کردن از گاز دی اکسید کربن موجود در اتمسفر استفاده می کنند و بنابراین می توانند در کاهش آلودگی هوا نیز نقش مهمی را ایفا کنند.

وی افزود: این سوخت های سبز را در مقیاس آزمایشگاهی تولید کرده ایم و در صورت در اختیار داشتن ابزارهایی همچون بیوراکتور و برخورداری از حمایت مراکز مربوطه توانایی تولید این محصول در مقیاس بیشتر را هم داریم و در این زمینه مهمترین هدف ما اثبات تکرار پذیری آنالیز بیودیزل تولید شده ، بررسی امکان تولید بیودیزل از سایر منابع ریز جلبکی بومی ایران ، اندازه گیری بازده تولید بیودیزل و بررسی میزان هزینه مصرفی در تولید بیو دیزل است.

نیک نهاد با بیان اینکه مراکزی برای حمایت از تولید این سوخت در کشور وجود دارند ابراز امیدواری کرد با سرمایه گذاری بر روی این طرح بتوانیم آن را در مقیاس نیمه صنعتی و صنعتی تولید کنیم.

لینک
http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=80035

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.