zed

اطلاعات مربوط به دستاوردهاي فضايي ايران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=justify]ماهواره‌هاي طلوع، مصباح 2، نويد علم و صنعت و موتور ماهواره بر سيمرغ به عنوان جديدترين دستاوردهاي علمي کشور در عرصه فضايي صبح امروز( چهارشنبه) با حضور رييس جمهوري رونمايي شد .

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، اطلاعات ماهواره هايي که روز چهارشنبه رونمايي شد به شرح زير است:

[b]1- نمونه مهندسي ماهواره ملي طلوع (رونمايي) [/b]
ماهواره سنجش از دور طلوع که توسط متخصصين زبده و دانشمندان متعهد شرکت صنايع الکترونيک وزارت دفاع طراحي و ساخته شده است ، قابل پرتاب با ماهواره‌بر سيمرغ داراي فناوري‌هاي جديد مانند محموله تصويربرداري، کنترل وضعيت، مکانيزم‌ها، سلولهاي خورشيدي مي‌باشد که براي نخستين بار در آن به کار رفته است. مأموريت اصلي اين ماهواره، تصويربرداري تک طيفي با تفکيک‌پذيري 50 متر، ذخيره و ارسال داده‌هاي تصوير به ايستگاههاي زميني دريافت تصوير مي باشد که به اين منظور با ايستگاههاي زميني تله متري ، ردگيري و فرمان (TT&C) و مرکز کنترل پرواز (FCC) ، قابليت تبادل داده‌هاي پايش و کنترل ماهواره را دارد. با توجه به ويژگيهاي تصاوير ماهواره طلوع مي توان کاربردهايي چون؛ نقشه برداري زمين در مقياس بزرگ ، مطالعه و بررسي حوضچه‌هاي آبي و دريا، مشاهده و ارزيابي تخريب منابع انساني، بررسي علوم کشاورزي ، جنگلي، مشاهده پوشش ابرها، پراکندگي انساني و ارزيابي بلاياي طبيعي نظير زمين‌لرزه ، سيل‌ها، آتش‌سوزي و ... را براي آن ذکر کرد. مدار ماهواره طلوع از نوع ارتفاع پائين دايروي و ارتفاع مدار آن بيش از 500 کيلومتر است و 2 سال عمر مفيد براي آن پيش بيني مي شود. انرژي اين ماهواره نيز توسط آرايه‌هاي خورشيدي بر روي بدنه و باتريهاي ثانويه تأمين مي گردد. جرم اين ماهواره 100 کيلوگرم و ابعاد سازه آن مقطع شش ضلعي به عرض 86 و ارتفاع 100 سانتي‌متر است.

[b]2- نمونه مهندسي ماهواره ملي مصباح -2 (رونمايي)[/b]
ماهواره ملي مصباح 2که توسط دانشمندان سازمان فضايي کشور ، وابسته به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ساخته شده ، ازنوع ماهواره‌هاي مخابراتي است که در باندUHF کار مي‌کند. مأموريت اين ماهواره شامل ذخيره و بازيابي اطلاعات (Store and Forwand) ، جمع‌آوري و پخش داده‌ها روي مناطق وسيع و پراکنده(Data Collection System DCS)، خواندن از راه دور (Remote Measuring) و ناوبري (Navigation) است. ماهواره مصباح -2 با جرم 70 کيلوگرم داراي مداري از نوع خورشيد آهنگ و ارتفاع 15+700 کيلومتر بوده و طول عمر آن سه سال پيش بيني مي شود. هدف از توسعه طرح مصباح -2 « کسب دانش فني طراحي، تحليل، ساخت و آزمايش ماهواره به صورت بومي»، « دستيابي به فضا از طريق طراحي و پرتاب يک ماهواره نزديک به زمين بمنظور جمع‌آوري، بازيابي و پردازش، ضبط و ارسال مجدد داده‌ها» و « ايجاد يک شبکه ارتباطي ماهواره‌اي براي ارتباط با کاربران در مناطق دورافتاده ايران با ديگر نواحي جغرافيايي دنيا» است.

[b]3- نمونه مهندسي ماهواره نويد علم و صنعت (رونمايي)[/b]
ماهوارة نويد علم و صنعت که توسط سربازان سنگر ولايت در عرصه علم و فناوري، اساتيد و دانشجويان پرتلاش و مستعد دانشگاه علم و صنعت طراحي و ساخته شده است ، نخستين ماهواره ملي ـ دانشجويي کشور است که به دست متخصصان جوان دانشگاه علم و صنعت ايران طراحي و ساخته شده است.اين ماهواره (IRANSAT--IUST) يک ماهوارة کوچک با ابعاد 50×50×50 سانتي‌متر مکعب و جرم 40 کيلوگرم مي‌باشد که به منظور استقرار در مدار بيضوي با ارتفاع 250 تا 375 کيلومتر و زاويه انحراف مداري 55 درجه طراحي شده است. ارتباط ماهواره با ايستگاه زميني از طريق سه فرستنده و گيرنده در باندهاي VHF و UHF برقرار مي شود و تأمين انرژي آن نيز بوسيله صفحات خورشيدي نصب شده بر بدنه جانبي سازه ماهواره در کنار باتري و بهره‌گيري از تنظيم‌کننده‌ها و مبدل‌هاي ولتاژ صورت مي‌گيرد.مأموريت ماهواره نويد علم و صنعت ، تصويربرداري از زمين با رزولوشن (وضوح تصوير) 750 متر مبتني بر روش جاروبي (Push broom) و به صورت تک باند است. به طور کلي، کاربرد تصاوير دريافتي از اين ماهواره در زمينه‌هايي چون جو و علوم هواشناسي (خصوصيات ابرها، بارندگي، رطوبت و دماي هوا، مواد شيميايي جو، بادها، ديناميک جو و تراکم بخار)، منابع (ماهيگيري، آبهاي ناشي از برف و يخ، آبهاي اقيانوسها، گردبادها، طوفانها و جزر و مد درياها) و بلاياي طبيعي (خشکسالي ، آلودگي محيط زيست و زمين لرزه) مي‌باشد.

[b]4- نمونه مهندسي ماهواره‌بر سيمرغ (رونمايي)[/b]
اين ماهواره بر توسط سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع طراحي و ساخته شده است. ماهواره چندمرحله‌اي سيمرغ در راستاي دستيابي به بخشي از اهداف برنامه مصوب فضايي جمهوري اسلامي ايران طراحي و ساخته شده که قادر است با استفاده از نسل جديد و پيشرفته موتورهاي سوخت مايع، انرژي لازم براي قرار دادن ماهواره‌هايي تا وزن 100 کيلوگرم در مدار 500 کيلومتري زمين را تأمين نمايد. ماهواره‌بر سيمرغ با بهره‌مندي از اين موتورها توانايي دستيابي به سرعتي برابر 7500 متر بر ثانيه در مدار 500 کيلومتري را جهت استقرار ماهواره دارا مي باشد.

[b]5- موتور ماهواره بر سيمرغ (رونمايي)[/b]
موتور ماهواره‌بر سيمرغ که توسط متخصصان زبده و کارآمد سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع طراحي و ساخته شده است ، از ترکيب چهار موتور 32 تن تشکيل شده است که با کلاستر (خوشه‌اي) شدن اين چهار موتور، تراست (Trust) ايجاد شده به ميزان 128 تن افزايش مي يابد. در مرحله نخست اين ماهواره بر از موتور 128 تن به همراه يک موتور کنترلي 15 تن استفاده مي‌شود که در مجموع تراست اين مرحله ماهواره بر به 143 تن خواهد رسيد. اين موتور مي تواند در ماهواره برهايي با قدرت زيادتر نيز در آينده مورد استفاده قرار گيرد و ماهواره‌هايي با وزن 700 کيلوگرم را در مدار 1000 کيلومتري زمين قرار دهد.

[b]6- افتتاح نخستين مرکز پردازش تصاوير ماهواره‌اي ايران[/b]
نخستين مرکز تخصصي پردازش تصاوير ماهواره‌اي ايران که توسط سازمان جغرافيايي وزارت دفاع ايجاد شده است ، به صورت کاملاً بومي در کشور طراحي شده تا مطابق با پارامترهاي نامي بازتابي لايه LEO محاط بر آسمان جمهوري اسلامي ايران ، معين و در جهت برنامه‌ريزي شده به پايش داده‌هاي ماهواره‌اي بپردازد. مرکز تخصصي پردازي تصاوير ماهواره‌اي ايران قادر است تغييرات دوره‌اي پديده‌هاي متحول سطح زمين را نشان دهد و در مواردي چون بررسي تغيير مسير رودخانه‌ها، تغيير حد و مرز پيکره‌هاي آبي چون درياچه‌ها، درياها، تغيير موفورلوژي سطح زمين بسيار کارساز است. افزون بر اين سيستم مذکور با توجه به اينکه بر اساس ثبت تغييرات و اختلافهاي بازتابش الکترومغناطيسي از پديده‌هاي مختلف کار مي‌کند، مي‌تواند حد و مرز پديده‌هاي زميني اعم از مرز انواع خاکها، سنگها، گياهان، محصولات کشاورزي گوناگون و ... را مشخص کند. مرکز تخصصي پردازش تصاوير ماهواره‌اي ايران در پيش بيني و اندازه‌گيري ميزان خسارت ناشي از بلاياي طبيعي ، کشف آلودگي آبها و لکه‌هاي نفتي در سطح دريا، اکتشافات معدني نيز کاربرد دارد. استفاده از اين فن در مطالعات اکتشافي و منابع طبيعي و ساير موارد پيش گفته نه تنها سرعت انجام مطالعات را بيشتر مي کند، بلکه از نظر دقت و هزينه و نيروي انساني نيز بسيار باصرفه‌تر است. با بهره‌برداري از مرکز تخصصي پردازش تصاوير ماهواره‌اي ايران مي توان گسترة بسيار وسيع زير پوشش هر تصوير ماهواره‌اي ، تشخيص و تمايز گونه‌هاي گياهي مختلف، محاسبه سطح زير کشت محصولات کشاورزي ، مطالعه مناطق آسيب ديده کشاورزي بر اثر کم آبي و يا حمله آفتهاي مختلف به آنها، تهيه نقشه جامع پوشش گياهي هر منطقه، تهيه نقشه آبراهه‌ها و ارتباط آنها با مناطق مستعد کشت و برآورد ميزان محصول زير کشت، تعيين راهبرد مناسب براي جلوگيري و کاهش خسارت بلاياي طبيعي از ديگر توليدات نخستين مرکز تخصصي پردازش تصاوير ماهواره‌اي ايران به شمار مي‌رود.

[b]7- افتتاح آزمايشگاه سه بعدي مجازي ماهواره‌اي[/b]
اين آزمايشگاه که توسط اساتيد و دانشجويان متعهد و پرتلاش دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ايجاد شده است ، قابليت شبيه سازي محيط واقعي حرکت مداري ماهواره در مدارهاي LEO با تغيير پارامترهاي مداري و مدار GEO را داراست. مشاهده آنلاين المانهاي مداري، زواياي اويلر و سرعت چرخهاي عکس العملي بر روي نمودارهاي مجزا، مشاهده پارامترهاي مختلف زير سيستم تأمين انرژي نظير توان دريافتي از آرايه‌هاي خورشيدي ، ولتاژ و جريان باتريها، ظرفيت الکترونيکي و عمق دشارژ باتريها از جمله قابليتهاي ويژه اين آزمايشگاه بشمار مي‌رود. آزمايشگاه شبيه ساز سه بعدي مجازي توانايي چرخش 360 درجه‌اي حول محورهاي عمودي و افقي را داشته و همچنين مي تواند 25+ درجه حول محور پيچ کج شدن در صفحة عمومي بچرخد. اين آزمايشگاه با ايجاد بستر مناسب تحقيقات و آموزش براي دانشجويان و متخصصان همچنين قابليت ارزيابي و امتيازدهي به کاربران در حال آموزش را براي مربيان فراهم مي کند.

8[b]- کاوشگر - 3[/b]
بدنبال پرتاب موفقيت‌آميز کاوشگر 1و2 به فضا، دانشمندان و متخصصان فضايي کشورمان موفق شدند براي نخستين بار محموله زيستي موجود زنده را توسط کاوشگر3 به فضا پرتاب نمايند. در اين کاوشگر با فرستادن کپسول زيستي بر اساس ضوابط و استانداردهاي مربوط ، جبهة جديدي از فعاليتهاي علمي در عرصه فناوري فضايي جمهوري اسلامي ايران گشوده شد. کاوشگر -3 که با همکاري پژوهشگاه هوافضا و سازمان صنايع هوافضا وزارت دفاع طراحي و ساخته شده است ، از زيرسامانه‌هاي سازه، محفظه زيستي، تغذيه، ارسال داده‌هاي تله‌متري، تصويربرداري و ارسال همزمان، رايانه‌پرواز، سنجش محيطي و بازيابي تشکيل شده است. تله‌متري فعاليتها و عملکرد کاوشگر در فرآيند پرتاب ، ارسال تصاوير همزمان به ايستگاه زميني تحرک، کنترل رايانه پرواز در کل فرآيند ، کنترل عمليات فرامين و جدايش ، نمايش کپسول زيستي و موجودات زندة درون آن به صورت بهنگام ، دستيابي به مجموعه‌ امکانات آزمايشگاهي براي داده‌برداري از فضاي جو رقيق و خارج از جو و آزمايش زيرسيستم فضايي از ديگر دستاوردهاي پرتاب کاوشگر 3 به فضا به شمار مي‌رود. گفتني است کاوشگرهاي فضايي، کاوشگرهاي زير مداري هستند که پرتابي به شکل U وارونه دارند و قادرند تا ارتفاع خاصي در نقطة اوج مداري بالا رفته و سپس به زمين بر‌گردند.

[b]9- ممهور نمودن تمبرهاي يادبود طرحهاي ملي و فضايي در روز فناوري فضايي[/b]
1- تمبر يادبود ماهواره ملي طلوع 2- تمبر يادبود ماهواره ملي مصباح 3- تمبر يادبود ماهواره نويد علم و صنعت 4- تمبر يادبود روز فناوري فضايي ستاد برگزاري مراسم روز فناوري فضايي 9- کاوشگر -3راکتهاي کاوش (جستجو)، راکتهاي زير مداري هستند که يک پرتاب به شکل U وارونه انجام مي‌دهند؛ يعني تا ارتفاع خاصي در نقطه اوج مداري بالا مي روند و سپس به زمين بازمي‌گردند و وارد مدار خاصي نمي‌شوند. راکت کاوش شامل تجهيزاتي براي ثبت و مخابره اطلاعات از فضا به زمين است و موارد استفاده فراواني همچون کاوشهاي هواشناسي و پديده‌هاي علمي خاصي را دارند . استفاده از کاوشگرها يکي از راههاي ميان بر استفاده از کاوشگرها يکي از راههاي ميان بر استفاده از فضا با هزينه‌هاي بسيار کم است که با توجه به منويات و تاکيدات مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) مبني بر استفاده راههاي ميان بر ، مورد توجه ويژه مسئولان امر مي باشد. در سالهاي گذشته پرتاب راکت کاوش 1و 2 بمنظور آزمايش عملکردي و محيطي زيرسامانه‌هاي فضايي تحت شرايط واقعي با موفقيت انجام شد . به پشتوانه موفقيت‌هاي کسب شده در پرتاب سفير اميد و کاوشگرهاي 1 و2 ، متخصصان به منظور دستيابي به اهداف جديد، کاوشگر-3 را به فضا پرتاب کردند. هدف از پرتاب کاوشگر -3 علاوه بر ارتقاي زيرسيستم‌هاي پيشين، حمل نخستين محموله زيستي موجود زنده به فضا بوده است. در اين کاوشگر با فرستادن کپسول زيستي به فضا بر اساس ضوابط و استانداردهاي مربوط و رعايت حقوق حيوانات، نخستين گام در اين مسير برداشته شد. کاوشگر -3 از زيرسامانه‌هاي سازه، محفظه زيستي، تأمين توان ، ارسال داده، تصويربرداري و ارسال، رايانه‌پرواز، سنجش محيطي و بازيابي تشکيل شده است. از جمله دستاوردهاي اين نوع کاوشگر مي توان به موارد ذيل اشاره کرد: 1- دستيابي به مجموعه آزمايشگاه فضايي براي داده‌برداري از فضاي جو رقيق و آزمايش زيرسيستم‌هاي فضايي و دستيابي به سيستم بازيابي 2- ارسال نخستين محموله زيستي با يک سامانه فضايي ايران 3- ايجاد دانش فني بازيابي محموله‌هاي علمي با سرعتهاي مافوق صوت4- دستيابي به فناوري طراحي و ساخت سازه‌هاي ماژولار با پروفيل بهينه ايروديناميکي 5- ايجاد فناوري تله متري داده و تصوير بر خط بلادرنگ در شرايط سخت (20 گرم) 6- توسعه فناوري تغذيه مدارهاي الکترونيکي براي مدت زمان و شرايط سخت پرواز 7- تجربه کار گروهي و اجراي موفق محققان و پژوهشگران دانشگاهي در يک پروژة علمي ـ فن‌آوري.

لينك خبر : http://www.rajanews.com/detail.asp?id=44128[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.