apadana11

Members
  • تعداد محتوا

    15
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

پست ها ارسال شده توسط apadana11


  1. 7 hours قبل , sasasasa گفت:

     

    سلام حرف های شما درست ولی ارتباط درست ان با عرایض بنده مشخص نیست. شخصی پرسید سوخوهای 35 مصر دانگرید است بنده جواب دادم بله احتمالا هست. حالا چون اوضاع نهاجا خوب نیست من بگم خیر دانگرید نیست؟؟؟؟؟ اگر نوشته های بنده را بخوانید نوشتم که من موافق تحویل سوخو های مصری فعلا هستم ولی در ادامه باید سعی کرد هواپیماهای به روز تر و کمتر دانگرید شده خرید.

    بحث دانگرید بحث کمی نیست. به هر حال پول مملکت داده میشود. الان عراق از امریکا اف 16 خرید ولی تمام سیستم های ان غیر فعال است و هیچ ارزش نظامی قابل قبولی ندارد. عملا با وجود اف 16 عراق نیروی هوایی ندارد. میگ 29 هایی هم شوروی سابق به عراق داده بود تقریبا همین وضعیت را داشت. محض اطلاع شما میگ 29 یکی از پرتیراژترین هواپیماهای نظامی دنیا است ولی هیچ برتری هوایی تایید شده ای در نبرد های هوایی نداردعلت هم دانگرید شدید است. 

    حالا  که دولت ما بعد از 40 سال بی حرف پیش و با سلام صلوات ان هم بر مبنای شنیده ها می خواهد دست در جیب کند و هواپیما بخرد به هر حال باید بر ان دقت شود.  چون امیدی هم نیست یک ده سال دیگر دوباره دست در جیب کند و هواپیماها را ارتقا دهد. یعنی اگر سوخوهای مصر را قرار شد بخرن باید با دقت و توجه کامل به مشخصات ان شود و بلای که سر عراق امد سر ما نیاید

     

     

    با سلام

    من متوجه عرایض شما هستم. اما جنابعالی بر اساس کدوم منبع معتبر میگید سوخوهای ساخته شده برای مصر دانگرید شده هستن؟منبع معتبر؟نه شنیده ها یا تحلیل شخصی

    دوم، من هم با شما موافقم پس از نزدیک به ۳۰ سال هر هواپیمایی نباید خرید.مثلا اس ام تی یا میگ-۳۵ یا جنگنده دست دوم اما اوضاع نیروی هوایی بسیار بدتر از چیزی هست که شما بخواهید آینده نگری ایده آل داشته باشید.

    از این بابت که اصلا معلوم نیست این پنجره سیاسی یا به عبارتی روشن تر روابط مثبت با کشور روسیه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ دیگر اینکه محض اطلاع شما، در تنش های تایوان، سوخو-۳۵ های چینی با رادار آرایه فازی غیر فعال و سوخو-۳۰ که اتفاقآ هر دو نسخه صادراتی هم هستن میدان دار بودن نه انواع جی های چینی با رادارهای آرایه فازی فعال. حالا شما خانواده توانمند فلانکر و در راس اونها سوخو-۳۵ رو با طرح نه چندان موفق میگ-۲۹ مقایسه و شبیه سازی تاریخی میکنید به خودتون ارتباط داره.

    نکته آخر، عجالتآ تا زمانی که شما منبع معتبری برای دانگرید بودن سوخوهای مصری ارائه ندید؛نظرات شما در مورد مشکل دار بودن سوخوهای مصری فاقد اعتباره!

    • Like 2
    • Downvote 1

  2. 16 hours قبل , sasasasa گفت:

    گفته شده که مصر در صدد تحویل گرفتن سوخوهای 35 سفارش داده شده است. از دیدگاه بسیاری این به مفهوم کاهش شانس ایران برای تحویل گرفتن سوخو 35 بوده است. 

    به نظر بنده با توجه به شکل تهدیدات اطراف ایران کشور باید تلاش کند که سوخو 57 و یا سوخو 35 با موتور جدیدی که برای سوحو 57  در حال ساخت است و رادار ارایه فازی فعال سوخو 57 تحویل بگیردو  تحویل سوخو 35 های مصر که احتمالا خیلی دانگرید شده اند مناسب نبوده است.

    مطمئن هستم بسیاری الان می نویسن که روسیه به ما سوخو 30 را هم نمی دهد چه برسه به سوخو 57. ولی باید توجه کرد که شکل مناسبات ما با روسیه در حال تغییر است. گفته می شود که در صورت احیای برجام روسیه از ما برای دور زدن تحریم میخواهد استفاده کند. همچنین با بسته شدن راه های ترانزیت روسیه به غرب، روسیه بر روی مسیر ما و خلیج فارس حساب می کند. یعنی گلوگاه های روسیه در دست ما است. روسیه در جنگ یا اوکراین فقط از ما توانست کمک بگیرد. سابقا روسیه سعی می کرد به اروپا بعنوان  مشتری گاز خود نزدیک باشد  و ما را به غرب میفروخت  ولی الان غرب و اروپا در حال جنگ با روسیه هستند. 

    بنابراین مناسبات کلا عوض شده و ما باید بیشترین بهره برداری را بکنیم. یک مسئله می تواند احیا نهاجا با خرید بهترین هواپیماهای روسی و شاید احیانا انتقال تکنولوژی قسمت هایی مانند موتور باشد و یک مسئله حضور فعال در قفقاز است. روسیه همواره مانع حضور ما در قفقاز شده است. به نظر من بهترین فرصت برای حضور نظامی در ارمنستان است. احتمالا ارمنستان استقبال خواهد کرد. اینکار به مفهوم بر سر جای خود نشاندن دولت بادکوبه است. 

    به هر حال هر چقدر این چند دهه روسیه سو استفاده کرده نوبت ما است که تلافی کنیم

    سلام

    تنها مطلبی که در این رابطه منتشر شده یک ترجمه گنگ از مشرق هست که در انتها از آغاز کار ساخت نیروگاه اتمی مصر توسط روس ها خبر میده و جالب اینکه از قول یه مقام مصری میگه این خبری هست که فعلآ نیاز به انتشارش نبوده و هنوز زوده ازش حرف زده بشه و تا به حال هم منبع معتبری این موضوع رو تایید نکرده.اگر بنا به شایعات باشه حتی صحبت از فشار آمریکا برای تحویل فالکروم های مصری به اوکراین هست!!

    به هر صورت فکر نمیکنم مصری که به خاطر اوضاع نه چندان مطلوب اقتصادی برای وام از صندوق بین المللی پول؛له له میزنه،بخواد با خرید سوخو-۳۵ به پای خوش شلیک کنه‌.از بعد نظامی هم با تحویل رافال های بیشتر و همینطور جنگنده تایفون احتیاجی به سوخو-۳۵ نداره.ضمنآ فروش ۲۴ فروند سوخو-۳۵ قطعآ نمیتونه موازنه قوا رو در آسمان به نفع ایران در مقابل اسرائیل و اعراب تغییر بده اما میتونه محرک خوبی برای یه رقابت تسلیحاتی به منظور فروش جنگده به عربستان،اسرائیل و سایر دوستان حتی عراق باشه.در حالی که فروش سوخو به مصر این مزیت رو هم نداره!

    در ضمن شما صحبت از تکنولوژی نه چندان به روز سوخو-۳۵ کردید!!فکر میکنم یه نگاهی به تکنولوژی اف-۱۴،اف-۴ ومیگ-۲۹ آ نهاجا هم بندازید بد نیست.کلیت صحبتتون رو قبول دارم ولی فعلآ باید این جنگنده ها رو هر چه سریعتر وارد کرد و در فاز بعدی با دیپلماسی به فکر مدرنسازی بیشترشون باشیم.ضمنآ روسیه نشون داده حتی بعد از تحریم های سال ۲۰۱۴؛توان تولید انبوه سوخو-۳۵ رو داره اما در مورد سوخو_۵۷ خوب اما و اگرهایی هست

    از طرف دیگه، چینی ها بعد از جدی شدن سفر نانسی پلوسی با همین سوخو-۳۵ گرد و خاک کردن!و میدان دار اصلی سوخو-۳۵ در کنار سوخو-۳۰ها بود

    • Like 1
    • Upvote 5

  3. با عرض سلام خدمت دوستان گرامی میلیتاری

    از زمان وقوع حادثه برای ناو خارک،عمده تحلیل ها( چه در فضای مجازی و چه در میلیتاری) احساسی و بر دو سمت نشانه رفته است.اول اینکه، با از دست رفتن خارک توان نیروی دریایی ارتش در اقیانوس پیمایی با چالش جدی مواجه خواهد شد و دوم بی کفایتی فرمانده فعلی نیرو؛ جناب خانزادی 

    ابتداً عرض کنم که من هم موافقم ناو خارک نقش پررنگی هم در لجستیک ناوهای جنگی ما در آبهای آزاد و هم در آموزش دانشجویان نیروی دریایی ایفا می کرده و از دست دادن این ناو آنهم در شرایط فشار حداکثری، ضربه بسیار بدی است، اما........

    در اینجا یک " اما" ی بزرگ وجود داره.دوستان در میلیتاری و عزیزان در فضای مجازی مثل کانال های جنگاوران،وقایع الاتفاقیه و .... چنان در مورد آسیب خوردن توان اقیانوس پیمایی نیروی دریایی ایران قلم فرسایی می کنند گویی، نیروی دریایی ارتش ایران یک نیروی دریایی " آبی" است و نیروی دریایی هر فصل یک ناوگروه شامل ناو هواپیمابر،ناوشکن،فریگیت و ناوهای لجستیک به اقصی نقاط عالم اعزام می کرده.

    در پاسخ به این دوستان اولآ باید گفت که " اعمال قدرت" نیروی دریایی ارتش ایران در برابر نیروهای دریایی متخاصم ؛به شکل واقع بینانه تنها منحصر به دریای عمان و به شکل خوشبینانه شمال اقیانوس هند تا مدار 10 درجه است.البته قادر به " اعمال قدرت" در برابر دزدان دریایی تا تنگه باب المندب و خلیج عدن هست کما اینکه تاکنون هم چنین بوده.در ضمن پرسنل نداجا نشان داده اندکه دریانوردان قابلی هم هستند و 2 بار سفر به مدیترانه و 2 بار سفر به آسیای شرقی و 1 بار تا آفریقای جنوبی و هم اکنون هم به سمت آمریکای لاتین( که در نوع خود یک رکورد برای تاریخ دریانوردی نظامی ایران محسوب می شود) موید این مطلب است، اما تفاوت هست مابین دریانوردی و سفرهای موردی با یک کشتی جنگی و یک ناو پشتیبان؛ با اعزام ناوگروه های استاندارد به نقاط مختلف دنیا.

    بیایید بی پرده با حقیقت روبه رو شویم.حتی اگر ژ-3 های قدیمی تفنگداران ما با مصاف جایگزین شود،حتی اگر پهپاد فطرس جایگزین شاهد-129 گردد و پهپاد سجیل اضاف شود،حتی اگر هر 3 فروند هاورکرافت پیروزان،عملیاتی شود.حتی اگر 2 فروند مین روب صبا به ناوگان بپیوندد و در کنار اینها ناوچه های دنا،تفتان، ناو اطلاعاتی شیراز ،ناو آموزشی لقمان یا خلیج فارس و زیردریایی های فاتح-2، 3 و 4 هم اضاف شود و حتی اگر گام فراتر بگزاریم و 4 یا 5 ناوشکن پروژه نگین و زیردریایی پروژه قائم هم اضافه شود و ناوهای قدیمی کلاس الوند و بایاندر و پروین و هاورکرافت های قدیمی انگلیسی هم بازنشست شوند باز هم نیروی دریایی ارتش ما یک نیروی دریایی " آبی" نخواهد بود. کافیست به ناوگان دریایی چین، روسیه،آمریکا و انگلستان چه سطحی و چه زیرسطحی ؛ هم از نظر تعداد و کمیت،هم از نظر کیفیت تکنولوژی و هم تناژ نگاه کوتاهی بیندازیم.حتی خیلی راه دور نریم و به نیروی دریایی ترکیه نگاه کنید؛ متوجه همه چیز خواهید شد.در ضمن،داخل پرانتز خدمت عزیزان با این تفکر عرض کنم که حدود 2 الی 2/5 سال ناو خارک به خاطر تعمیرات اساسی زمینگیر بود و دریانوردی به سمت آب های آزاد و یا آموزش دانشجویان؛ هرگز متوقف نشد.

    اما در مورد اعتقاد برخی دوستان به بی کفایتی فرمانده حاضر  نیرو که 3 مورد حوادث اخیر رو به مدیریت ایشون نسبت میدن.به دوستان یادآوری می کنم که ساخت ناو محافظ دماوند با ویژگی هایی که با دریای مازندران سازگار نبود و از همه مهمتر نبود داک مناسب برای شناوری در این ابعاد،در زمان مدیریت جناب سیاری فرمانده شایسته نیرو انجام شد. و عملا جناب خانزادی یک کار آماده اما پرنقص رو تحویل گرفت.

    در مورد هدف قرار گرفتن " کنارک" ، آنچه که در منابع باز میدانیم به خاطر اشکال در موشک ساخت وزارت دفاع بوده که پس از تحویل قرار بر تست توسط نداجا بوده،دقیقآ نقش کفایت فرمانده نیرو در این نقص فنی کجاست؟

    و در آخر بحث ناو خارک.بیشترین احتمال از نظر من " خرابکاری" است.شاید بتوان ایراداتی در این زمینه به جناب خانزادی گرفت اما یادآوری می کنم در این کشور اگر فرض خرابکاری رو بپذیریم، رویداد خارک در خلا اتفاق نیفتاده.مثال قدیمی؛ فرار رجوی و بنی صدر آنهم از طریق فرودگاه مهرآباد در زمان فرماندهی شهید فکوری بر نیروی هوایی است.واقعآ شهید فکوری فرمانده بی لیاقتی بود.؟مثال جدید هم 2 انفجار فاجعه بار در نیروگاه هسته ای نطنز هست.آیا دکتر صالحی مدیر بی لیاقتی است؟ قضاوت با خودتان.....

     

    • Upvote 4
    • Downvote 3

  4. 18 hours قبل , MR9 گفت:

     

     

    4808199.jpg

     

    روسیه آماده است تا مجموعه دفاع موشکی اس-400 را به ایران عرضه کند ولی تابحال در این رابطه از تهران درخواستی دریافت نکرده است.

     

    https://ir.sputniknews.com/world/201906284915783-روسیه-ایران-اس-400/

     

    پی نوشت

    برای شروع بحث و تحلیل ، به نظرم با توجه به اثبات کارآمدی سامانه های ایرانی و احتمالا" خبرهای جدید از  باور373 و این بار اعلام آمادگی عجیب روسها برای فروش تسلیحات  ( که از نتایج  قضیه اسقاط گلوبال هاوک باید بوده باشد  ) به جای تاکید روی خرید سامانه های پدافندی ، با یک آینده نگری جدید و  ( اتمام تحریم های شورای امنیت در خصوص خرید سلاح براساس مفاد برجام ) مذاکرات جدی را برای خبر قدیمی خرید 250 فروندی ( کمتر یا بیشتر )  یکی از گونه های خانواده سوخو  ( خرید قطعات ckd ، مونتاژ ، ایجاد تاسیسات بومی مونتاژ و تعمیر و نگهداری ( نظیر آنچه که برای هند در نظر گرفته شد و یا حتی گسترده تر ، مجدد در دستور کار مذاکرات قرار بگیرد . با توجه به نیاز به مذاکرات طولانی برای عقد این قرارداد گسترده ، از همین الان مقدماتش شروع شود ، به نظرم بهتر هست .

     

     

     جناب MR9 گرامی

     

     اعلام آمادگی روس ها نه برای " فروش" بلکه برای " ارسال". این آمادگی از سوی کشوری اعلام می شود که در حال حاضر حتی حاضر به فروش 24 فروند جنگنده آموزشی Yak-130 که نه برای خودش، نه برای کشورهای عربی و نه برای اسرائیل کوچکترین خطری ندارد؛ نیست و از طرفی فرایند فروش اس-300 رو 8 سال به درازا کشاند و به نظر من در آن برهه خاص بیشتر " نهایی شدن برجام" و ترس از افتادن ایران در دامان آمریکا به اضافه مکملی به نام " شکایت 4 میلیارد دلاری ایران" و مسائل مربوط به "اشغال کریمه" در این فروش بیشتر تاثیر گذار بود.ضمن اینکه آمریکایی ها همیشه اعلام کرده اند که اجازه برهم خوردن توازن قوا به نفع ایران رو نمی دهند و ناگهان سروکله 12 فروند اف-22 در منطقه پیدا میشه که این می تواند دلالت بر " خبرهای جدید از باور-373" باشد.

    از زاویه دیگری هم می شود به موضوع نگاه کرد. غرب با برگ های قدرت ایران مشکل داره.حتماً زیاد شنیدید، برنامه هسته ای، برنامه موشکی و.... حالا فکر نمیکنم با توجه به " اثبات کارآمدی سیستم های ایرانی" بخواهند در مورد " برنامه پدافندی" ایران هم دغدغه داشته باشند.پس در همان روز ملاقات پوتین و ترامپ نه پیشنهاد " فروش" بلکه پیشنهاد " ارسال"!!!! مطرح میشه و برای تکمیل پازل، 12 فروند اف-22 هم به منطقه ارسال میشن تا ایران رو برای خرید اس-400 متقاعد کنن.چرا؟ به دلیل اینکه اونها برای سرنگونی جمهوری اسلامی( به عنوان یک حکومت مستقل) و تجزیه ایران " باید" و " حتماً" برگ های قدرت جمهوری اسلامی رو از دستش بگیرن و قطعاً مایل نیستن بعد از برنامه هسته ای و موشکی حالا برگ دیگری به اسم پدافند برای اونها مشکل ساز بشه.پس در همون نطفه میخوان برنامه تولید " باور" رو خفه کنن.به این شکل هم دغدغه غرب برطرف میشه، هم پول بیشتری برای توسعه و تولید اس-500 نصیب روسیه میشه و در هر حمله احتمالی به ایران، اس-400 برگی برای چانه زنی و گرفتن امتیاز از غرب میشه.درست به همون سبکی که فرانسوی ها نقاط ضعف "رولند" رو در سال 1991 در ازای امتیازاتی در اختیار آمریکایی ها گذاشتن

     

     

    • Upvote 8

  5. بر 23 دی 1397 در 23:45 , MR9 گفت:

    خوب ، به سلامتی !!!!!!!!  نیروی هوایی یکی ازسوخترسان های خودش را از دست داد و همچنان سیر نزولی این نیرو ادامه دارد . ظاهرا" هم مسئولین امر ، عین خیالشان هم نیست .

    با سلام

    متاسفانه ما ایرانی ها( از جمله خود بنده) همواره یا دچار افراطیم و یا تفریط.متاسفانه صحبت های تبلیغاتی( گاهآ کودکانه) به این روند دامن میزنه.استاد گرامی ، اگر اجازه دهید در زمینه " نزول نیروی هوایی " با شما مخالفت کنم! اگر از جمله مشعشع " نیروی هوایی ایران جزء 10 نیروی هوایی برتر دنیاست" !! بگذریم، ما پیشرفت های زیادی در زمینه هوایی کرده ایم! مثلآ در آخرین مصاحبه فرمانده نیروی هوایی ارتش صحبت از کروزهای با برد بالای 1000 کیلومتر( احتمالآ همان سومار هواپایه) و یا پهپاد با برد 1000 تا 2000 کیلومتر ( به احتمال قریب به یقین باید همان پهپاد غدیر باشد) می کند.آیا اینها دستاورد کوچکی هستند؟ در سال 2014 وزارت دفاع رسمآ از موشک هوا به هوای " مقصود" با برد 160 کیلومتر صحبت می کند .آیا دستاورد کمی است؟ ( حالا اینکه این پروژه در پیچ و خم های بودجه و برخی مسائل دیگر مانده بحث دیگری است).همین بمب هواسر " یاسین" با برد 60 کیلومتر که در حقیقت نسخه وطنی JDAM-ER است، گام کوچکی است؟ جالب واکنش اسپوتنیک روسیه در سال گذشته بود که پس از رونمایی از یاسین ، مقاله ای نوشت تحت عنوان :" ایران چه نیازی به بمب هوشمند دارد؟"!!! مشرق پس از رونمایی از فکور، صحبت از یک موشک ماژولار بر پایه فکور با سرعت 5 ماخ؛ با قابلیت ضدکشتی،ضد رادار و ضد اهداف سطحی می کند.ورود چنین سلاحی قابلیت کوچکی است؟ آیا ساخت بمب 10 تنی ، ( به قول سردار حاجی زاده) " پدر همه بمب ها" دستاورد بی اهمیتی است؟  منصفانه نگاه کنیم چند نیروی هوایی در جهان سلاح هایی در این سطح در اختیار دارد؟

    در حضور شما درس پس میدهم اما برخلاف نظر جنابعالی ، بنده اعتقادی به فوق العاده بودن این پرنده ندارم! در یکی از جلسات کنگره آمریکا نمایندگان مخالف فروش هواپیمای مسافربری نو به ایران متفق القول از پنتاگون استناد می آوردند که ایران توانایی تبدیل این هواپیماها به سوخترسان هوایی را دارد . (من باب مثال سال هاست که 3 فروند 747 نسبتآ جوان ماهان دارند خاک میخورند) حال اینکه ما خودمان برنامه ای برای این کارها داریم یا خیر ، بحثی است مجزا

    حالا هم که صحبت از " نسل 5 "می کنند، که اگر منظور نسل 5 صاعقه یا کوثر!!!  نباشد، ،چه ادامه پروژه قاهر باشد و چه جی-31 بومی!! و یا ........ نمی توان آن را گام بی اهمیتی تلقی کرد و مسیر نیرو را در جهت نزولی دانست

     

     

    با سپاس

    • Upvote 5
    • Downvote 1

  6. با سلام

    در ابتدا میخواستم چند نکته رو در پاسخ به برخی انتقادات عرض کنم.دوستی از این صحبت کردن که ای کاش پروژه موج در همین دماوند پایان میافت.اما مایلم به این دوست عزیز و کسانی که مثل ایشون فکر میکنن عرض کنم که بد نیست توجه داشته باشید که نیروی دریایی ما جدای از بحث کیفیت در بحث کمیت هم مشکلات اساسی دارد؛ کافیست نگاهی به بزرگی ناوگان دریایی ترکیه و یا خریدهای دریایی تازه پاکستان بیاندازید تا متوجه شوید.تازه عمده همین ناوگان نه چندان بزرگ ما هم ، عمر بسیار بالایی دارند.3 ناوچه ( ناو محافظ) سبلان، البرز و الوند عمری حدود 47 سال و ناوچه های نقدی و بایاندور عمری حدود 60 سال دارند.قایق های موشک انداز کلاس پیکان هم عمری بالای 36 سال دارند.موردی که شاید علت بسیاری از دلسردی هاست همین به کار بردن لفظ ناوشکن است، حقیقت این است که سهند را چه یک " ناوچه" ؛ " ناو محافظ" یا " ناو پاسور" بنامیم اما هر چه هست ، ناوشکن نیست و نباید آن را مثلآ با رزم ناوهای کلاس اسلاوا ساخت شوروی با 64 موشک اس-300 ، 6 گتلینک AK-630 و 16 موشک ضدکشتی مافوق صوت مقایسه کرد( البته این صحبت من توجیه کننده این رونمایی بسیار بد سهند بدون رادار عصر، رادار کنترل آتش ثامن ، رادار کنترل آتش کمند و وجود 4 موشک قدیر به جای 8 فروند وعده داده شده در سال های قبل نیست).در مورد ساخت تجهیزات کاربردی تر، کافیست به آرشیو میلیتاری در سال 91 یعنی رونمایی از کاسه سازه سهند در حضور رهبر انقلاب مراجعه کنید که مطابق برنامه قرار بوده تا ناوشکن 7000 تنی خلیج فارس در سال 97 الحاق گردد!! و مسلمآ این ناوچه های کلاس موج باید تمامآ تا قبل از سال97 الحاق میشدند که خوب با توجه به وضعیت بودجه نیروی دریایی ارتش در تمامی این سال ها، این امر تحقق نیافته و شخصآ بعید میدانم تا سال 1400 هم شاهد الحاق ناو خلیج فارس باشیم.مورد بعدی انتقاد از کم بودن تعداد موشک های پدافندی سهند ( 2 فروند محراب) است.به عقیده من به اصطلاح عوام " گلوی نداجا پیش اومخونتو ( پدافند ساخت آفریقای جنوبی) گیر کرده" و این تنها یک حرکت فرمالیته برای خالی نبودن عریضه تا رسیدن به این پدافند است در غیر این صورت بعید است که نصب پدافند تلاش بر روی ناوچه های کلاس موج با توجه به توان فنی ایران؛ مستلزم این میزان از زمان( از سال 92 و رونمایی رسمی از صیاد 2) تا امروز باشد.در آخر مایلم توجه دوستان رو به نکات مثبت سهند نسبت به 2 ناوچه قبلی مثل 30 درصد رادارگریزی بیشتر، توان حمل سوخت بالاتر، وجود یک CIWS واقعی به جای توپ های فتح ( بوفورس) 40 میلیمتری منسوخ و صد البته سیستم رانش بهینه تر جلب کنم.

    • Upvote 12
    • Downvote 1

  7. بر 14 آبان 1397 در 13:43 , MR9 گفت:
    13 hours قبل , TAHA-SH گفت:

    با سلام

    1-علت برگشت به عقب از طرح دو سکان عمودی به یک سکان اونهم بعد از آنهمه تبلیغ درشباهت به اف 18 قابل درک نیست جز اینکه این طرح کوثر فقط یک ارتقا است و بس برای بیش از  یکصد فروند اف5 موجود 

    2-بسیار بعید است از موشک فکور روی این هواپیما استفاده شود - بنابراین سوال این است که صرفا نمونه های وطنی شده سایند ویندر (فاطر) و اسپارو  قرار است روی آن بکار رود ؟ منظور از موشکهای هوا به هوای تلوزیونی و لیزری چیست ؟ 

    3- رادار نصب شده برای کوثر طبق اطلاعات فعلی برد 80 کیلومتر برای هدفی به ابعاد 2 متر مربع دارد که می توان گفت عملا در مقابل تهدیدات  فعلی به حساب نمی آید  بنابراین بطور قطع برای اهداف نیمه پنهانکار در برد بلند متکی به رادارهای زمینی است و شاید رادار فعلی در شرایط محدود کاربرد داشته باشد   همه اینها یعنی فعلا این هواپیما قابلیت حضور درخط اول بعنوان جنگنده را ندارد - ضمن اینکه درمقابل هواپیما های مانور پذیر شرقی و غربی هم حرف زیادی برای گفتن ندارد    بعبارتی  این قدم صرفا یک قدم متوسط و شروع کار تلقی می شود و نقش عمده ای در توانمند سازی نیروی هوایی ما ندارد   فقط یک نوسازی و به روز آوری است 

    بیشتر به نظر میرسد این کار یک فشار تبلیغاتی برای خرید مناسبتر  و یک قدم لازم برای ایجاد یک خط تولیدمحصول بهتر می باشد 

    طبعا نه در موتور و نه در رادار و نه در موشک  شرایط فعلی در این پروژه امیاز بالایی ندارند  اما همین هم برای ادامه توان نظامی ما کاری بسیار لازم بود

    مشکل اصلی در کند بودن حرکت است   وقتی یک تیم قوی طراح ایجاد شود ادامه کار بسیار سریعتر خواهد بود  متاسفانه در مجموعه وزارت دفاع و سپاه به نظر می رسد بعضی کار ها دوبار و بصورت تکراری درحال انجام و موازی کاری می شود وبه یک تکنولوژی باید دوبار و در دو نیرو دستیافته شود  این یعنی هدر روی زمان و هزینه   

     

    بهر حال  جا دارد تشکر  قدر دانی از نیروهای زحمتکش نظامی را بجا بیاوریم

     

    با سلام

    قطعاً جناب بابک تقوائی رو میشناسید و نظر ایشون راجع به نظام جمهوری اسلامی رو می دانید.اما حتی این شخص هم در صفحه توئیترش اشاره کرده که " مجتمع اوج نیروی هوایی حدفاصل سال های 2007 تا 2011 ، 7 بدنه F-5F رو میسازه (و به بازدید فرمانده نیروی هوایی عمان از مجتمع اوج در آن تاریخ اشاره میکند) اما پروژه به علت نبود موتور J-85 و برخی قطعات دیگر ناکام میمونه و این بدنه ها به انبار فرستاده میشوند و مجددآ بعد از 7 سال در  پروژه کوثر مورد استفاده قرار گرفتن.این نظریه با خوردگی که بر روی برخی سازه ها دیده میشه و برخی دوستان هم بهش ایراد گرفتن، مطابقت داره.آنچه که از شواهد برمیاد قطعآ اینها F-5F اورهال شده نیستند و حداقل 7 فروند جنگنده به دارایی نهاجا افزوده خواهد شد.(اینکه این هواپیماها در شرایط حاضر دردی از نهاجا درمان میکنند یا خیر بحث دیگری است). این جنگنده اگر بیش از این 7 فروند تولید شود نهایتاً شاید و البته شاید گزینه جایگزین برای 24 فروند YAK-130 هست که روس ها با فروش اون به ایران موافقت نکردند، به قول شخص وزیر دفاع ؛ " جنگنده رزمی - آموزشی ". انتظار یه جنگنده خط مقدم یا برتری هوایی از کوثر نباید داشت.شخصآ دیدگاهم در مورد این پروژه همانند جناب M-ATF است.

    • Like 2
    • Upvote 5
    • Downvote 1

  8. 56 minutes قبل , EMP گفت:

    دقت تجهیزات مشابه خارجی هم خیلی بالا نیست در شرایط واقعی چه روسی چه آمریکایی. البته آنچه شما به آن اشاره دارید به دلیل انجام ندادن درست پروسه تحقیق و توسعه هست و برای مثال تحلیل بدترین حالت مدار را بی خیال می شوند و انجام نمی دهند که این تازه یکی از موارد ظریفی هست که در چنین تولیدی باید رعایت شود. در دانشگاه ها هم این چیزها درس داده نمی شود (اساتید اصولا کار صنعتی نکرده اند) و وقتی یک سری نخبه دانشگاهی جمع می شوند و یک کاری می کنند چون هیچ اطلاع صنعتی ندارند این اتفاقات طبیعی است. اگر چنین تحلیلی انجام شده باشد، محصول شما در تولید مشابه نمونه کار خواهد کرد و اگر این تحلیل انجام نشده باشد خیر.

    کار ساده ای نیست. محصولات از قطعاتی تشکیل شده اند که تلرانس غیر قابل پیش بینی دارند و دقیقا مشابه هم نیستند. شما باید اثبات کنید که در همه شرایط ممکن و قرار گرفتن بدترین تلرانس قطعات در کنار یکدیگر مدار شما درست کار می کند که کار هر کس نیست. اگر به مدار حرفه ای ها نگاه بکنید می بینید که از کمترین قطعه ممکن تشکیل شده است و دلیلش فقط پایین آوردن هزینه نیست دلیلش این هست که هر چه تعداد قطعات بالا برود قابلیت اطمینان پایین می آید و تحلیل بدترین حالت مدار هم مشکل تر می شود. در مورد نرم افزار هم دقیقا شرایط مشابهی وجود دارد و شما با ریاضیات باید اثبات کنید که نرم افزار شما فقط کاری که برای آن طراحی شده را می تواند انجام بدهد و نه هیچ کار دیگر. تحلیل بدترین زمان اجرا، تحلیل availability انجام FMEA و FMEDA و FTA و SFMEA و SCA و.... برای چنین محصولاتی ضروری است اما این کار ها زمان بر و پر هزینه و نیازمند افرادی متفاوت از نخبه های دانشگاهی است. فناوری آن در کشور موجود است اما برخی شرکتها دوست ندارند کارشان را درست و دقیق انجام بدهند. همین که کارفرما راضی باشد و متوجه عیب نشود کافی است.

     

     

    بسیار سپاسگذارم


  9. با سلام

    نکته ای که چه در تصاویر قرار داده شده توسط دوست عزیزمان از زلزال هدایت شونده، چه در شلیک آزمایشی موشک ذوالفقار توجه من رو به خودش جلب کرده،میزان دقت اصابت این موشک ها و راکت ها در شلیک های آزمایشی است که قابل تحسینه.اما وقتی به شرایط عملیاتی می رسیم همانند عملیات تلافی جویانه بر ضد داعش، و یا شلیک 2 فروند موشک ضد کشتی خلیج فارس در رزمایش بر ضد ماکت ناو هواپیمابر( که باز شرایط کاملا جنگی نبود) این دقت بالا با یک افت چشمگیر رو به رو می شود.دلیل این تفاوت فاحش در چیه ؟ از طرفی آیا این میزان از دقت شلیک در شرایط کنترل شده نمی تواند تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان سیاسی و نظامی ما را برای روز مبادا تحت تاثیر و شاید هم فریب دهد؟


  10. 9 hours قبل , aminjabbary گفت:

    متاسفانه ما آنطور که باید از جنگ سوریه درس نگرفتیم؛ما میتونستیم سلاح های ساخت خودمون رو تو سوریه تست میدانی بکنیم اونم مقابل لیست بلند بالایی از جنگ افزار های غربی و شرقی؛اونوقت بود که هم حباب فرماندهان میترکید و هم بیشتر با واقعیت ها روبرو میشدیم تا وقت و بودجه یه مملکت رو واسه طرحهایی مثل اقارب و ذولفقاروصاعقه و...تلف نکنیم...افسانه لئوپارد اومد و تست شد و دیدیم که توالباب چه بلایی سرش اومد کاش همین ذوالفقار که نزدیکه بیست ساله در حد یه طرح که دو سه تا ازش ساخته شده رو میاوردیم و نتیجه ادعا ها و بلف ها مشخص میشد...این بحث بارها در میلیتاری مطرح شده و ای کاش به گوش بالایی ها برسه...امروز در عملیات در بادیه سوریه جای هوانیروز به چشم میخوره ولی متاسفانه به دلیل فرسودگی شدید کبراها و چند طرح مقوایی توان حضور نداریم و این یه نقصه بزرگه    

    جناب aminjabary محترم

    اتفاقاً برعکس عقیده شما،تصور میکنم ؛ هم تسلیحات ایرانی در میدان سوریه تست شده و هم بسیاری از حباب ها ترکیده ،هر چند که فرماندهان خیلی بر روی آن مانور نکنند.خرید اسلحه AK-103 از روسیه و ورود آن به سپاه ،مدرنیزاسیون تانک های تی-72 به استاندارد کرار،  آزمایش اسلحه هجومی مصاف و احتمال به کار گیری آن توسط ارتش ، مجهز کردن بالگردهای هوانیروز ارتش به سیستم های دید در شب ( در حال حاضر در جریان است ) و سفارش تعداد بیشتری بالگرد توفان-2 توسط هوانیروز ارتش و سپاه، پروژه بالگرد تهاجمی شاهد-216 ( فارغ از حرف و حدیث هایی که پیرامون لغو آن شنیده می شود) ،این در و آن در زدن سردار دهقان ؛ وزیر محترم دفاع برای خرید جنگنده سوخو-30 ( که با دندان گردی روس ها تا به حال ناکام مانده ) و دستور رهبر انقلاب مبنی بر ارتقا یگان های تکاوری سپاه به نیروی ویژه ، همگی موید این مطلب است. در مورد آزمایش تسلیحات ایرانی  ،اخیراً بابک تقوایی مقاله ای در بی بی سی فارسی منتشر کرد و در آن از حضور 5 فروند پهپاد شاهد-129 و انجام صدها سورتی پرواز توسط آنها در سوریه در 3 سال اخیر خبر داد( 2 فروند از این پهپادها توسط آمریکا سرنگون شد).شلیک 1 تیر موشک قیام و 6 تیر ذوالفقار به دیرالزور هم که در پوشش پاسخ حمله تروریستی تهران، انجام گرفت.حتماً بهتر از من آگاهید که موشک های ضد زره طوفان و دهلاویه نیز  در عراق توسط حشدالشعبی و اسلحه تک تیرانداز صیاد( کپی ایرانی اشتایر) هم در عراق و هم در سوریه به طور گسترده استفاده شد.


  11. جناب bds110 گرامی

    ما 4 گردان اس-300 خریداری کردیم.به شکل استاندارد،هر گردان اس-300 شامل 4 آتشبار و هر آتشبار متشکل از 4 پرتابگر 4تایی است،به عبارت دیگر؛ آنچه که به وضوح در تصویر هم مشخص است،استقرار یک آتشبار اس-300 است نه یک گردان

    • Upvote 1
    • Downvote 1