EBRAHIM

بررسی رادار AN/APQ-153 و AN/APQ-159 تایگر F-5

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[color=red][align=center]
[/color][size=24]AN/APQ-153 & AN/APQ-159[/size]
[color=brown][size=18]F-5 Freedom Fighter Radar System[/size][/color]
[/align]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_f5_64%7E0.jpg[/img][/align]
[b]
[color=darkblue]درسیستم رادار مذکور لازم دانسته شد که برای سوار کردن و محدودیت فضا در اصل, رادار اف-5 کوچکتر باشد به همین جهت, مــــــــد های هوا به هوای نسبتا" ساده و یک محدوده کشف کوتاه را ارائه می داد.AN/APQ-157 هم یک سیستم مشابه بود با این تفاوت که دو صفحه نمایش و کنترل داشت و آن را برای نمونه دو سرنشینه اف-5 یعنی نمونه آموزشی F-5F ساختند. AN/APQ-153 یک سیستم رادار پالس داپلر نسبتا" ساده بود که مقرر شده بود که گانری ( تیر اندازی) را برای جنگنده اف-5 تهیه کند.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/5kd3m6bz9i7iqrxszdov_thumb.jpg[/img][/align]

آن رادار چهار حالت عملیاتی ارائه می کرد:

جستجوی هوا به هوای هدف AA1 و AA2 در محدوده های مختلف, داگ فایت که بر روی هدف نزدیک قفل می کرد ,فاصله را مشخص می نمود و توپ را راهنمایی می کرد و در نهایت یک مــــــــد راهنمای هدف گیری موشک که پوشش درگیری AIM-9 سایدویندر را برآورد و کمک شایانی به راهنمایی و هدایت خلبان برای پرواز درمحدوده مورد پوشش می کرد.

آنتن لزوما" کوچک بود و آن یک "دیش سهمی " وار 16x12 اینچ بود که علی الحساب برای مانور نظامی ثابت شده بود. یک نمایشگر B اسکوپ کوچک 5 اینچی در کاکپیت نیز متصل شده بود.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/rr1icsvthsy9q2oit265_thumb.jpg[/img][/align]

در طرف دیگر رادار AN/APQ-159 هم رادار اراتقا داده شده نمونه 153 بود که دوباره توسط شرکت امرسون الکتریک برای جنگنده نورث روپ یعنی اف-5 طراحی شد. این رادار جدیدتر در محدوده فرکانس باند L و J کار می کرد.

رادار مورد نظر برد تقریبا" دوبرابر را ارائه می داد.زوایای رهگیری off-boresight (تطبیق هدف گیری و سرعت بالا از یک توپ) افزایش داده شد و قابلیت اطمینان این رادار بسیار بسیار بالاتر رفته بود.
به طور نمونه اف- 5 های مدرنیزه شده برای یک رادار کاملا" جدید بنام AN/APG-69 پیشنهاد شدند و در اصل این رادار نامزد جایگزین شده برای اصلاحات بیشتر و پیشرفته تر رادار (قدیمی) AN/APQ-167 بود.

مشابه رادار سابق APQ-159 , APQ-153 صرفا" یک سیستم راداری هوا به هوا بود. سیستم 4 مــــــد اصلی عملکرد داشت, 2 مــــد جستجو با رنج متفاوت که از یک نمایشگر ساده B-scop استفاده می کرد, یک مـــد داگ فایت که در واقع یک نمایشگر گانری boresight با برد و قفل کن اتوماتیک بود و یک مـــــد مشابه استفاده AIM-9 سایدویندر که پوشش در گیری موشک را برآورد می کرد و راهنمای آماده شده برای خلبان برای پرواز به داخل پوشش بود.

رادار APQ-159 مـــد هوا به زمین را کلا" ارائه نمی داد همچنین سیستم با وجود قابلیت فرا دیدBVR فاقد توانایی شلیک AIM-7 اسپارو را داشت.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/bacj89k7mctdvi6ol89x_thumb.jpg[/img][/align]

آپگرید های اولیه از رادار های APQ-159 منجر به تغییر و جایگزینی آنتن سهموی شکل و دیش مانند APQ-153 با آنتن آرایه فازی شده ی پلانر (تخت) جدید بود.آنتن ساخته شده کوچکتر بود و اجازه زوایای بیشتری در دماغه را می داد. چون گین ( بهره آنتن) بهبود داده شده بود ,بنابراین تشعشات جانبی آن خیلی کم شده بود و این اجازه می داد تا بـــــــرد تقریبا" 10 ناتیکال مایل ( 18 کیلومتر) APQ-153 به 20 ناتیکال مایل ( 36 کیلومتر) درAPQ-159 افزایش یابد. چالاکی فرکانس افزایش یافته و به طور چشمگیری مشخصه MTBF ( زمان میانگین مابین نقص فنی ) از حدود 62 ساعت در APQ-153 به 125 ساعت در مدل های اخیر 159 بهبود و افزایش داده شده بود که واقعا" نشان داده و اثبات شده که مشخصه فوق در میدان به 150 ساعت هم می رسد, به علاوه تجهیزات الکترونیک هم ارتقا داه شدند.

نگارش های چند از APQ-159 بر روی طول عمر ساخته شده بودند.در ابتدا آن در چهار مدل با رادار الکترونیک مشابه اما صفحه نمایش متفاوت ارائه شده بودند. مدل های 1 و 2 از APQ-159 یک نمایشگر به کار می بردند که می توانست در حالت تلویزیونی عمل کرده و برای موشک هوا به سطح AGM-65 مارویک عمل کند در صورتیکه مدل های 3و 4 فاقد این قابلیت بودند.

اختلاف میان اعداد زوج و فرد نمونه های نامگذاری شده به دلیل وجود یک مجموعه دوم از نمایشگر ها و کنترل ها برای گونه های نامگذاری شده ی زوج بود برای بکار بردن در نمونه دو سرنشینه F-5F!
به عنوان مثال یک جت اف-5 که از رادار 159 با شماره 1 استفاده می کرد یک هواپیمای تک سرنشین ( نمونه E ) با توانایی حمل مارویک است.
نمونه رادار APQ-159 -5 یک نمونه بهسازی شده که وزن آن کمتر,قابلیت اطمینان آن بهبود و بیشتر شده و ساختار ارتقا ها ساده تر شده بود . نمونه آخر AN/APQ-159- 7 بــود.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/51p0f18et8u2gno3iq85.jpg[/img][/align]
______________________
با تشکر از SAMAN.M.S از سنترال کلاپز
منبع اصلی: Jane's Avionics, July 12, 2002
[/b]
[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عالی بود ابراهیم جان دستت درد نکنه.

[quote]تایگر های خودمون هم از اینا دارن؟![/quote]

تایگرهای خودمون بهترشو دارن، برد رادار تایگرهای ما خیلی بیشتر شده البته با تغییرات و بهسازی هایی که روی اون انجام شد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.