hamed_713

Transponder - aviation

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center]normal_CessnaARC-RT-359ATransponder04.jp[/align]

ترانسپاندار دستگاه فرستنده – گیرنده ای است که وظیفه آن انتقال خودکار سیگنالها در زمان دریافت درست بازپرسی از رادار است . منظور اصلی از «ترانسپاندر» تقویت توان سیگنال بازگشتی در جهت سیگنال روشن کننده (بازپرس) است .

کاربرد این وسیله به طور نوعی در رادارهای ثانویه ای است که روی وسایل پرنده ، کشتیها ، موشکها و ماهواره ها برای کشف انتقال بازپرسنده و پاسخ با یک جواب رمزگونه معرفی کننده وسیله نقلیه ، ارتفاع پرواز (برای وسایل پرنده) و غیره نصب می شود.

ترانسپاندر مشتمل است بر آنتن ، گیرنده و فرستنده ای که معمولاً از وسایل کم مصرف هستند.این وسایل از نظر پیچیدگی متنوعند: بعضی از انواع آنها از شکل موجهای رمزگونه متنوع برای ارایه اطلاعات در مورد وضعیت وسیله نقلیه میهمان استفاده می کنند ، در حالی که انواع دیگر تنها «سیگنال بیکن غیر مدوله» را انتقال می دهند و ردیابی وسیله نقلیه میهمان را از طریق رادارها آسان می سازد.

[align=center]ymqzjl3ii9l3yh1e1nf1.jpg
A modern miniaturized transponder with separate control panel unit, for use in General Aviation[/align]

از آنجایی که مسیر انتقال از «ترانسپاندر» یک طرفه است ، معادلات بیکن رادار بر آن حاکم است.اگر «ترانسپاندر» تکرار کننده باشد ، معادله دوطرفه بر مختل کننده تکرارگر حاکم خواهد بود.
معمولاً «ترانسپاندر ها»، در حالت پالسی ، کار می کنند و به رده های فعال و منفعل تقسیم بندی می شوند. ترانسپاندرهای منفعل از بازتابنده های راداری متمرکز کننده سیگنال رشن کننده با آنتن سهموی شکل استفاده می کند که آن را برای انتقال بسامد و انتقال دوباره از راه همان آنتن به مدولاتور می فرستد. ترانسپاندرهای فعال و منفعل در کشتیها کاربرد داشته و از نوع فعال فقط در هواپیما و بالگرد استفاده می شود.

بازپرسی از طریق رادار نظارتی ثانویه انجام می گیرد.سیگنال دریافتی از آنتن ترانسپاندر سپس از یک فی*لتر برای انتخاب سیگنال بازپرسنده در باند مقرر عبور کرده و سپس به گیرنده می رود.سیگنالهای وارد شده به گیرنده به رمزگشا می رودکه سیگنالهای دریافتی را رمزگشایی کرده و پاسخ را به رمز درمی آورد که به مدولاتور انتقال دهنده رفته و سپس برای انتقال به آنتن می رود.

hamed_713

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر حامد جان مطلب علمی و بسیار خوبی بود که مثل سایر موارد شما جزو اولینها به زبان فارسی محسوب میشه. icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از آقا سعید مدیر عزیز سایت میلیتاری .
شاید اینگونه مطالب در قیاس با تاپیکهای خبری یا پستهای بسیار مفید دوستان گرامی سایت از اقبال کمتری برخوردار باشد اما امید دارم که که مورد توجه علاقه مندان قرار گیرد.

Transponder در واقع دستگاه کنترل زمینی است که درون هواپیما قرار دارد و توسط کدهایی که روی این دستگاه میتوانیم ست کنیم شناسایی هواپیما توسط Controller بسیار راحت خواهد شد .

Transponder = Transmitter + Responder

در اصل Transponder لازمه کار با رادارهای SSR میباشد . بطوری که با ست کردن کدهایی چهار رقمی که معمولا از طرف ATC به خلبان داده میشود میتوان Sector به Sector تغییر مسیر داد . زمانی که کد مورد نظر را روی Transponder ست میکنیم سه دسته اطلاعات به ATC میدهد که عبارتند از :

1) Call Sign Or Flight Number

2) Ground Speed

3) Altitude

به طور کلی Transponder دارای دو مد A و C است . اگر از مد A استفاده شود همیشه در کنار Target دو آیتم Call Sign و Ground Speed مشخص است اما اگر از مد C استفاده شود علاوه بر دو آیتم فوق Altitude نیز روی صفحه رادار ظاهر میشود پس میتوان گفت که مد C مخصوص ارتفاع است .

متداول ترین نوع Transponder ی که در هواپیمایی مورد استفاده قرار میگیرد 4096 کدی است که تعدادی از این کد ها Standard Code هستند که در قوانین آمده است که با ست کردن این کدها Alarm برای Controller به صدا در خواهد آمد و شکل Target روی صفحه تغییر میکند که این کدها عبارتند از :

1) Emergency 7700

2) Radio Frailer 7600

3) Hi Jack 7500


نام دیگر SSR همان Air Traffic Control Beacon System (A.T.C.B.S) است .

Transponder Receiver :

در قسمت Radio Panel هواپیما قرار دارد و دارای یک Knob است که دارای چند حالت میباشد که حالات آن عبارتند از :

1) Standby Position :

زمانی که Transponder روی این حالت قرار دارد عملا جوابی به ایستگاه زمینی نمیفرستد یکی از کارایی های این حالت این است که باعث Warm Up شدن دستگاه میشود که معمولا بین 1 تا 2 دقیقه طول میکشد . در کل میتوان گفت در زمان Ground Operation هواپیما Transponder باید در این حالت باشد .

2) On Position :

معمولا قبل از Take Off یعنی زمانی که هواپیما در ابتدای باند قرار دارد Transponder باید روی این حالت قرار گیرد تا بتواند نسبت به ایستگاه زمینی آماده پاسخگویی باشد . در این حالت چراغ روی Transponder به حالت چشمک زن در می آید .

3) Ident Position :

معمولا از این حالت زمانی استفاده میکنیم که ATC از ما بخواهد . هر زمان Transponder روی این حالت قرار بگیرد جوابی که به ایستگاه زمینی میفرستد با پالسهای قوی تر است و باعث میگردد که Target روی Scope نورانی تر و نمایانتر گردد و این باعث میشود شناسایی کردن آن برای ATC راحت تر شود .

4) Test Position :

قبل از پرواز Transponder باید چک شود به همین دلیل زمانی که Transponder را روی این حالت قرار میدهیم یک مدار داخل سیستم میفرستد که یک Self Test را برای دستگاه انجام میدهد که اگر دستگاه درست باشد چراغ روی Transponder به حالت چشمک زن در می آید در غیر این صورت اگر چراغ یک سره روشن یا یک سره خاموش ماند در هر دو صورت Transponder برای پرواز قابل اعتماد نیست .

نکته مهم : امواجی که SSR به طرف هواپیما میفرستد روی فرکانس 1030 MHZ و دریافت آن روی فرکانس 1090 MHZ است .
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من هم دوباره از شما حامد جان تشکر میکنم.

[size=9]دوستان هم تشکر کنند جای دوری نمیره.[/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

زحمات آقا حامد برای سایت از قدیم بوده و تازگی نداره، برای بنده نوعی که تاپیک ایشون خیلی به موقع بود چون تونستم از تاپیک اخیر خودم یه لینک بهش بدم تا بچه ها در مورد تراسپوندر بیشتر بدونن.

آقا حامد باز هم ممنون.

آقا سعید شما هم این گزینه تشکر رو راه بندازی جای دوری نمی ره!

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]سلام بر استاد خوبم حامد عزیز... با تشکر از زحماتی که برای ترجمه این مقالات ارزشمند میکشید.با جرات میتونم بگم هیچ اطلاعی از این نوع سیستم ها نداشتم.البته نگران نباشید،اینگونه مقالات مخاطب خوشون رو داره،بیشتر به علاقه افراد بر میگرده که دوست دارند نقش خبرنگار مجازی بازی کنند یا علاقه مند به علوم نظامی...
راستی این مقاله خودتون هست دیگه؟ ظاهرا بعضیا با نام خوشون در وبلاگ هاشون ثبت کردند!
موفق باشید.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

راستی این مقاله خودتون هست دیگه؟ ظاهرا بعضیا با نام خوشون در وبلاگ هاشون ثبت کردند!



اين مقاله براي اولين بار توسط بنده در فضاي فارسي اينترنت قرار گرفته.قسمتهايي از بخش دوم هم قبلا در ارتباط با تاپيك رادار در سايت قرار گرفته بود.

از لطف همه دوستان عزيز تشكر مي كنم. icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.