sglaalpour

جنگ داخلی اسپانیا

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

جنگ داخلی اسپانیا یک درگیری بزرگ نظامی بود که از سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ پس از کودتای بخشی از ارتش علیه جمهوری اسپانیا رخ داد.

در این جنگ نیروهای طرفدار جناح چپ (معروف به«جمهوری‌خواهان») از نیروهای معروف به «ملی‌ها» شکست خوردند و دوره طولانی دیکتاتوری ژنرال فرانکو در اسپانیا آغاز شد که تا مرگ او در سال ۱۹۷۵ ادامه داشت.

بر قراری حکومت جمهوری در اسپانیا

در سال 1931 بعداز ده سالی آشوب سیاسی ، بر اثر قیام جمهوری خواهان آلفونس سیزدهم شاه اسپانیا از کشور گریخت و حکومت جمهوری برقرار شد . دولت جمهوری کمر به انجام یک برنامهٔ اصلاحات اجتماعی و اقتصادی بست . برای مبارزه با قدرت کلیسا که از ایام باستان در مملکت ریشه دوانیده بود ، قوانینی بر ضد طبقهٔ روحانیون به تصویب رسید و دیانت از حکومت تفکیک گردید ، فرقه یسوعیون ( ژزوئیت ها) منحل و اموال آنها توقیف شد . مدارس از حوزهٔ نظارت اهل دین بیرون آمد . نهضت قدیمی استقلال کاتالون با اعطای حق خودمختاری داخلی فروانی ، تسکین یافت . برای طبقهٔ زارعین ، دولت مشغول تکه تکه کردن املاک وسیع تر ملاکین مهم و تقسیم آن گردید . در پی اصلاحات دولت جمهوری خواه اسپانیا، آن قدر این اصلاحات اساسی بود که ملاکان مبرز و روحانیون را خشمگین کرد .

وقوع جنگ داخلی در اسپانیا

بعد از 1933 بیش از پیش زمام امور حکومت به دست عناصر محافظه کار افتاد که کابینهٔ آنها نه کفایتی از خود نشان می‌داد و نه مورد توجهٔ عامهٔ مردم بود و به همین دلیل اعتراضاتی در اسپانیا رخ داد . در فوریهٔ 1936 انتخابات جدیدی صورت گرفت . کلیهٔ عناصر جناح چپ ، یعنی جمهوری خواهان،سوسیالسیت ها ، آنارشیست ها و کمونیست ها دست به دست داده ، یک جبهه در برابر سلطنت طلبان ، روحانیون ، افسران ارتش تشکیل دادند . این جماعت ( جناح چپ )در انتخابات به پیروزی قاطعی نایل آمدند . پس از این واقعه در ژوئیهٔ 1936 یکی از ژنرال های ارتش به نام فرانسیسکو فرانکو بر ضد دولت جمهوری قیام کرد . او توانست بندر بارسلون را فتح کند و خود را آماده نمود تا پایتخت را نیز تسخیر کند . احزاب چپ ( جمهوری خواهان ،سوسیالسیت ها ،آنارشیست ها وکمونیست ها) برای مبارزه متحد شدند و تمامی مملکت دستخوش جنگ داخلی گردید .

عکس العمل دیگر کشورها در قبال جنگ داخلی اسپانیا

با وخیم شدن اوضاع در اسپانیا دول انگلستان و فرانسه تصمیم گرفتند نگذارند که جنگ داخلی اسپانیا بدل به مبارزه‌ای طولانی و عمومی گردد . به همین جهت دولیتن مذبور ارسال ملزومات جنگی را به دولت جمهوری اسپانیا ممنوع کردند . ایالات متحدهٔ آمریکا نیز جنگ داخلی اسپانیا را مشمول مقررات قانون بی طرفی شمرد . بنا به تشویق انگلستان و فرانسه ،27 دولت از جمله بسیاری از دولت های اروپایی موافقت کردند که در جنگ داخلی اسپانیا شرکت نجویند . اما دول آلمان ، ایتالیا و اتحاد جماهیر شوروی مداخله کردند . هیتلر و موسولینی به حمایت فرانکو برخاسته و جمهوری خواهان را به عنوان ملعبهٔ دست بلشویسم تخطئه نمودند و حال آنکه اتحاد جماهیر شوروی از جمهوری پشتیبانی کرده و یاغیان فرانکو را به مزدوری از برای فاشیزم بین المللی متهم گردانید . آلمان ها ، ایتالیایی ها و روس ها ملزومات جنگی به اسپانیا فرستادند . بمب افکنی فاشیست ها بر فراز شهرهای اسپانیا که اولین بمبارانهای هوایی مردم غیر نظامی در تاریخ بود ، مردم جهان را سخت متوحش ساخت . شوروی ، به علت بعد مسافت هم که شده قادر به عمل مشابهی نبود ، لکن هزاران نفر از اشخاصی که متمایل به جناح چپ و صاحب آرای آزادی خواهانه بودند به میل خویش ، از ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی روانهٔ اسپانیا گردیدند تا در صفوف قوای ثابت قدم به جمهوری اسپانیا ، مبارزه نمایند . جنگ داخلی اسپانیا کشورهای جهان را به دو گروه فاشیست و ضد فاشیست تقسیم نمود .

سرانجام جنگ

بالاخره پس از حدود سه سال جنگ و بعد از آن که یک میلیون نفر در اسپانیا کشته شدند جناح چپ یا جمهوری خواهان ، در سال 1939 در برابر لشکریان ژنرال فرانکو سر تسلیم فرود آوردند و وی توانست حکومت مستبدی نظیر رژیم فاشیست ،در تمامی کشوری که از پا در آمده بود ایجاد نماید .

http://fa.wikipedia.org/wiki/جنگ_داخلی_اسپانیا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تو جنگ اسپانيا المان تونست كه جنگنده هاي خودش رو تو يه صحنه ي جنگ واقعي ازمايش كنه
همچنين خلبانان الماني تو اين جنگ تجربه خود رو بالا بردن

يه جا خوندم كه وقتي ژنرال فرانكو به سمت پايتخت قصد پيشروي رو داشت سپاهش از چهار ستون تشكيل شده بود
و وقتي ازش در مورد ستون هاي سپاه ميپرسن گفت كه ما پنج ستون داريم....و ستون پنجم ما تو خود مادريد هستند......منظورش طرفدارانش تو پايتخت بود كه زمان جنگ بهش كمك ميكردن

و از اون زمان عبارت ستون پنجم رايج شده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.