nasirirani

توانمندي هاي ملي‌ در عرصه توليدات دفاعي در يكسال اخير(مهر-89)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[b]توانمندي هاي ملي‌
در عرصه توليدات دفاعيجام جم آنلاين: تامين «امنيت ملي» يكي از اهدافي است كه هر حكومت مردمي آن را دنبال مي‌كند. هم ملت‌ها و هم حكومت‌هاي مبتني بر ملت، به دنبال دستيابي به شرايطي
هستند كه در آن ملت بتواند فارغ از تهديد، زندگي كند. [/b]

[img]http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1389/07/24/100888515045.jpg[/img]

با توجه به شرايط منطقه‌اي و بين‌المللي، تامين ثبات سياسي كشور نيازمند برخورداري از توان دفاعي و نظامي مناسب است؛ نيازي كه بالا رفتن آمار توليدات دفاعي نشان مي‌دهد كه در سال‌هاي اخير شدت گرفته است.
در اين ميان بارها و بارها مسوولان نظامي و دفاعي كشور پيشرفت چشمگير دستاوردهاي نظامي را پس از انقلاب و در سال‌هاي اخير مرهون تحريم‌هاي پياپي دانسته‌اند كه تلاش مضاعف دانشمندان و متخصصان دفاعي كشور را در پي داشته است. صنعت نظامي ايران كه با توليد تفنگ برنو در سال 1340 فعاليت خود را آغاز كرد، امروز به گفته مسوولان روزهاي خودكفايي را مي‌گذراند. كشوري كه روزي تحت تحريم‌هاي گسترده كشورهاي غربي و شرقي و در روزهاي دفاع از خاك خود از خريد سيم خاردار هم محروم بود، امروز رشد و توسعه صنعتي در بخش‌هاي مختلف در زمينه توليد محصولات نظامي، از جمله تسليحات و تجهيزات زرهي، دريايي، موشكي، هوايي و... را تجربه مي‌كند. اين گزارش حاصل مرور جديدترين اين توليدات است كه به صورت دسته‌بندي ارائه شده است. در توضيح ويژگي‌هاي اين محصولات به اعلام وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع استناد شده است.

[b]صنايع هوايي [/b]
[b] 1ـ ساخت هواپيماهاي فوق سبك بدون سرنشين:[/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/_DSC0068.jpg[/img]
جنگ تحميلي عراق عليه ايران، زمينه بروز بسياري از نوآوري‌ها را براي نيروهاي مسلح فراهم كرد. يكي از اين نوآوري‌ها، ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين است. هم‌اكنون تمام كشورهاي دنيا با درك اهميت هواپيماهاي بي‌سرنشين، سرمايه‌گذاري بالايي را در اين زمينه آغاز كرده‌اند. شايد مهم‌ترين دليلي كه اين سرمايه‌گذاري‌ها را توجيه مي‌كند، اين باشد كه استفاده از آنها هيچ‌گونه خطري براي نيروهاي انساني ندارد.
ماموريت اين هواپيماها شامل مراقبت‌هاي گشتزني و ديده‌باني، گشت دريايي، عكسبرداري و فيلمبرداري در شب و البته تهاجمي است. البته اين هواپيماها مستقل عمل نمي‌كنند؛ بلكه مجموعه‌اي مفصل از تشكيلات كنترل زميني، ايستگاه‌هاي برنامه‌ريزي ماموريت، تجهيزات و... آنها را حمايت مي‌كند.
[b] الف)‌ هواپيماي بسيار پيشرفته بدون‌سرنشين رعد:[/b]
هواپيماي بدون سرنشين رعد، محصول هوشمند و تهاجمي است كه با دقت نقطه‌زني بالا اهداف مورد نظر را منهدم مي‌كند.
[b] ب)‌ هدهد:[/b]
اين هواپيماي بدون سرنشين، يكي از پيشرفته‌ترين محصولات نظامي ايران است. اين پرنده كه به منظور شناسايي مواضع دشمن ساخته شده، حداكثر سرعتش 250 كيلومتر بر ساعت است و سقف پرواز آن به 15 هزار پا مي‌رسد و مداومت پروازي آن بيش از 7 ساعت است.
[b] 2ـ نخستين هواپيماي تك‌سرنشين 2 موتوره كشور با نام فائز: [/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/513395_orig.jpg[/img]
هواپيماي تك‌سرنشين فائز 2 موتوره با سازه تمام كامپوزيت، وزن 175 كيلوگرم و سرعت 220 كيلومتر در ساعت از انعطاف و چالاكي خاصي برخوردار است. به‌كارگيري چتر به منظور بازيابي هواپيما به همراه خلبان در شرايط اضطراري، قابليت مونتاژ و بهره‌برداري در زماني كمتر از 5 دقيقه به واسطه طراحي و پيكره‌بندي جزبه‌جز، قابليت نصب و افزايش ظرفيت سوخت در بخش‌هاي بال و بدنه، امكان حمل و نقل آسان و قيمت ارزان، از ديگر ويژگي‌هاي اين هواپيماست.
هواپيماي فائز با قابليت آب‌نشيني و دوزيست بودن، حمل محموله‌هاي شناسايي، درماني، پشتيباني و پستي و ارتقا براي تبديل شدن به هواپيماي دونفره قادر است ماموريت‌هاي گشتزني، مراقبتي، تفريحي و ورزشي اكروباتيك را انجام دهد.
[b] 3ـ سامانه پدافند هوايي «مصباح 1»: [/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%2520-1_%7E1.JPG[/img]
سامانه پدافند هوايي مصباح 1 به منظور مقابله با حملات هوايي، انواع هواپيما، موشك‌هاي كروز، بالگردها و ساير تهديدات هوايي در ارتفاع پست طراحي و ساخته شده است. فرآيند طراحي اين سامانه پدافندي مبتني بر افزايش حجم آتش و كنترل آن توسط يك سيستم مطمئن صورت گرفته است. قدرت بالا در انهدام اهداف هوايي، كاهش خدمه مورد نياز نسبت به ساير توپ‌هاي پدافندي مشابه، واكنش سريع در برابر تهديدات، حجم آتش بالا با نواخت 4000 تير در دقيقه و افزايش دقت نشانه‌روي را از ويژگي‌هاي مهم سامانه «مصباح 1» برشمرد. اين سامانه از رادار جستجو سه‌بعدي و راهبر اپتيكي برخوردار است. رادار جستجوي سه‌بعدي ضمن تشخيص هواپيماي دوست از دشمن، اطلاعات سمت، ارتفاع و برد هدف را براي سيستم كنترل آتش ارسال مي‌كند.
[b] 4ـ پهباد جت بمب‌افكن كرار: [/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/6_8905310760_L600%7E0.jpg[/img]
پهباد كرار، نخستين هواپيماي بدون سرنشين جت كشور است و داراي موتور توربوجت است. اين هواپيما قادر به حمل انواع بمب براي انهدام اهداف مورد نظر، مداومت پروازي بالا در مسافت‌هاي دوردست، سرعت بسيار بالا، توان انجام ماموريت‌هاي مختلف با اهداف گوناگون است.
[b] 5ـ هواپيماي فجر 3: [/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1444234.jpg[/img]
هواپيماي فجر 3 تنها هواپيماي چهارنفره كشور است كه كليه مراحل طراحي و ساخت آن مطابق با آيين‌نامه‌هاي استاندارد بين‌المللJAR در داخل كشور انجام شده، اين هواپيما داراي سازه تمام‌كامپوزيت با سرعت 320 كيلومتر در ساعت است. آموزش خلباني، گشتزني مرزي، ترابري سبك، حمل مسافر ويژه، پست هوايي، عكسبرداري، فيلمبرداري و انجام پروازهاي تفريحي از كاربردهاي اين هواپيماست.
[b] 6 ـ پرواز رسمي هواپيماي ارتقايافته سي ـ 130: [/b]
هواپيماي سي ـ 130 در دهه 1970 وارد ناوگان هوايي نظامي ايران شد و به دليل قطع رابطه كارخانه سازنده و تحريم بين‌المللي پروژه ارتقاي آن متوقف و تاكنون صورت نگرفته بود؛ اما اكنون به گفته سردار وحيدي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، فعاليت‌هاي انجام گرفته در زمينه ارتقاي الكترواويونيك، بخش‌هاي سازه‌اي، بال و بدنه، موتور و متعلقات كه براي نخستين بار انجام گرفت، ضمن افزايش كارايي در زمينه‌هاي مختلف ترابري و نظامي به مزيت‌هاي ارزنده‌اي همچون تعميرات آسان، ازدياد مقدار ساعات كاري قطعات، افزايش ضريب ايمني و امنيتي پرواز منجر شد.
همچنين سردار وحيدي، جلوگيري از زمينگيرشدن هواپيماها، تقليل چشمگير هزينه و سيستم‌هاي پروازي و تعميراتي، تقليل تعداد قطعات الكترواويونيكي و به‌روز نمودن آن، سازگاري با مديريت سيستم‌هاي ترافيكي غيرنظامي نوين، يكسان‌سازي در سيستم‌هاي الكترواويونيكي و چندمنظوره‌شدن هواپيماهاي سي ـ 130 در ماموريت‌هاي مختلف را بخشي از دستاوردهاي اين پروژه در ابعاد ملي مي‌داند.
[b] صنايع زرهي و خودرويي[/b]
[b] 1ـ خودروي تاكتيكي 4‌/‌3 تن «كويران»: [/b]
طراحي و ساخت خودروي تاكتيكي كويران به دليل قابليت بهره‌برداري در مناطق ناهموار و صعب‌العبور، تحرك عملياتي نيروهاي مسلح را در حوزه رزم زميني به نحو مطلوبي افزايش مي‌دهد. اين خودرو با شعاع عملياتي 500 كيلومتر و توانايي عبور از شيب طولي 70 درصد و شيب عرضي 35 درصد در شرايط عملياتي و قابليت گذر از رودخانه‌هاي با عمق 70 سانتيمتر به عنوان خودروي فرماندهي، نيروبر، آمبولانس و حمل راكت‌انداز 107 م.م و خمپاره‌انداز 120 م.م كاربرد دارد.
[b] 2ـ نفربر زرهي رخش:[/b]
اين نفربر، مخصوص جنگ‌هاي نامتقارن طراحي شده و با سرعت حدود 90 كيلومتر در ساعت، ظرفيت جابه‌جايي 10 نفر با تجهيزات كماندويي را داراست. رخش همچنين مجهز به يك مسلسل تمام‌اتوماتيك است. اين زره‌پوش، تمام اطراف خود را به وسيله دوربين‌هاي مداربسته مشاهده مي‌كند. اين ويژگي، به هدايت‌كنندگان رخش امكان اين را مي‌دهد كه از حمله‌هاي ناگهاني و نيز نصب مين‌هاي چسبان از طرف دشمن آگاه شوند.
[b] صنايع تسليحاتي[/b]
[b] 1ـ افتتاح خط توليد دوربردترين مهمات توپخانه كشور:[/b]
مهمات دوربرد پيشرفته 130 ميليمتري بيس‌بليد راكتي (HERA)، با برد 42 كيلومتر براي تخريب مواضع و استحكامات دشمن در فواصل دوردست مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد. اين مهمات مثل يك موشك بالستيك عمل مي‌كند و سوخت آن جامد است. با توليد انبوه و تحويل اين مهمات به يگان‌هاي توپخانه‌اي، نيروهاي مسلح توان رزمي و عملياتي آن به نحو چشمگيري افزايش مي‌يابد.
[b] 2ـ سامانه خمپاره‌انداز 120 ميليمتري برد بلند «رزم»:[/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/6_8907031055_L600.jpg[/img]
خمپاره‌انداز 120 م.م قبلا با برد 6200 متر توليد مي‌شد كه متعارف توليد جهان بود؛ اما با افزايش 5‌/‌2 برابري، برد اين خمپاره تا 16 كيلومتر افزايش يافت كه مي‌تواند در محدوده برد يك توپخانه، اجراي آتش كند. حاضر شدن به هنگام عمليات در كوتاه‌ترين زمان ممكن حدود 30 ثانيه و قدرت تحرك و چابكي به دليل قابليت نصب روي خودروي تاكتيكي كويران از ويژگي‌هاي اين سامانه است.

[b]تيربار اخگر[/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Multimedia%255Cpics%255C1389%255C7%255CPhoto%255C110%7E0.JPG[/img]
با برد 2 هزار كيلومتر و توانايي شليك 5 هزار گلوله در دقيقه

[b] صنايع دريايي[/b]
[b] 1ـ قايق پرنده «باور 2»: [/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/576401_orig.jpg[/img]
باور 2 طراحي و ساخت مشترك سازمان‌هاي صنايع دريايي و هوايي و دانشگاه صنعتي مالك اشتر وزارت دفاع، يك وسيله سطحي است كه ماموريت گشتزني و شناسايي روي دريا را انجام مي‌دهد. مسلح شدن به تيربار، دوربين‌هاي ديد در شب و ديد در روز، ضبط و ارسال تصاوير و اطلاعات مورد نظر از ويژگي اين قايق است.
[b] 2ـ تندرو و راكت‌انداز سراج 1: [/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/_DSC0155.jpg[/img]
شناور سراج 1، يك شناور تندرو تهاجمي راكت‌انداز براي مناطق با آب و هواي گرمسيري طراحي شده است. براي طراحي و ساخت اين شناور، از پيشرفته‌ترين و جديدترين فناوري‌ها استفاده شده است. سرعت، كارايي و قدرت مانور شناور سراج بالا و بدنه شناور سراج يك فايبرگلاس و مجهز به امكانات پيشرفته بومي مخابراتي و ناوبري الكترونيكي است.
طراحي كابين در شناور سراج 1 به گونه‌اي است كه در سرعت بالا در داخل كابين، ارتفاعات و سروصدا احساس نمي‌شود. همچنين در شرايط طوفاني دريا، سرنشينان آنان، شدت امواج را احساس نمي‌كنند.
[b] 3ـ نسل جديد شناور موشك‌انداز ذوالفقار:[/b]
نسل جديد شناور موشك‌انداز ذوالفقار، يك شناور گشت دريايي است و طراحي آن براساس حمله سريع به كشتي‌هاي دشمن انجام شده و مجهز به موشك و تيربار است. كارآيي مناسب، سرعت بالا، مانور سريع و دريانوردي خوب، از ويژگي‌هاي نسل جديد شناور ذوالفقار به شمار مي‌رود. بدنه اين شناور براساس استانداردهاي جهاني طراحي و ساخته شده است و از پيشرفته‌ترين تجهيزات بومي مخابراتي، ناوبري و الكترونيكي برخوردار است.
[b] 4ـ ناوشكن جماران:[/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/516375_orig.jpg[/img]
ناوشكن جماران محصول مشترك نيروي دريايي ارتش، وزارت دفاع و متخصصان كشورمان در بخش خصوصي است. ساخت اين شناور در سال 76 به دستور مستقيم فرمانده معظم كل قوا آغاز شد.
سيستم‌هاي الكترونيكي، اپتيكي، مخابراتي، ناوبري، جنگ‌افزاري و تسليحاتي اين شناور توسط متخصصان وزارت دفاع طراحي، توليد و روي بدنه اين شناور نصب شده است. تجهيزات الكترونيكي و اپتيكي ناوشكن جماران نيز شامل سونار، مخابرات زيرآبي، كنترل آتش توپ‌هاي 40 و 76 ميليمتري، پردازشگر راداري، عمق‌سنج، ساعت شناور، بادسنج، سرعت‌سنج، جايرو مغناطيسي، رادارهاي ناوبري باندهاي اس و ايكس، يكپارچه‌سازي رادار هوايي، سيستم كامل هواشناسي، سكوي موشك و اژدر، قبضه سينه، پاشنه و قطب‌نماي مغناطيسي بخشي از تجهيزات بومي است كه توسط صنايع الكترونيك وزارت دفاع در ناوشكن جماران نصب و راه‌اندازي شده است.
[b] 5 ـ ناوچه درفش:[/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1_8807071506_L600%7E0.jpg[/img]
اين ناوچه متناسب با شرايط جوي درياي خزر، بر اساس نياز عملياتي نيروي دريايي ارتش و در راستاي ماموريت‌هاي محوله ساخته شده است. اين شناور مجهز به انواع سلاح‌هاي سبك و سنگين بوده و از سرعت عمل بسيار بالايي براي شناسايي اهداف مورد نظر برخوردار است.
[b] 6 ـ لندينگ كرافت:[/b]
اين شناور هزار تني، توانايي حمل سوخت، آب شيرين و ماشين‌آلات تا 800 تن را داراست و از سرعتي معادل 12 گره دريايي برخوردار است.
[b] صنايع موشكي[/b]
[b] 1) موشك قيام1، نخستين موشك بدون بالك كشور:[/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/7_8905290333_L600%7E0.jpg[/img]
موشك قيام1 نسل جديدي از موشك‌هاي زمين به زمين كشورمان با سوخت مايع است كه به صورت كاملا بومي طراحي و ساخته شده است. موشك قيام1 به شكلي طراحي شده كه امكان رهگيري آن توسط سامانه‌هاي ضدموشكي دشمن بشدت كاهش يافته. حذف بالك‌ها در اين موشك موجب كاهش ابعاد و در نتيجه افزايش چابكي آن شده است. به دليل سيستم نشانه روي هوشمند موشك قيام1 زمان آماده‌سازي آن براي شليك نيز كاهش چشمگيري يافته است. اين موشك قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بسيار بالا مورد اصابت قرار دهد.
[b] 2) موشك كروز نصر1: [/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/8_8812161115_L600.jpg[/img]
موشك نصر يك از نوع موشك كروز است كه قادر است شناورهاي 3هزار تني را منهدم كند. اين موشك در كلاس موشك‌هاي كوتاه برد است كه در حال حاضر قابليت شليك از ساحل و انواع شناورها را دارد و در آينده نزديك امكان شليك از بالگرد و زيردريايي نيز به قابليت‌هاي تاكتيكي آن اضافه مي‌شود.
[b] 3) موشك پيشرفته ضدزره توفان5: [/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/7_8811171221_L600.jpg[/img]
موشك توفان5 يكي از پيشرفته‌ترين موشك‌هاي ضدزره است و داراي دو سر جنگي است كه با وارد كردن نيروي مخرب و ويرانگر به هدف، قادر است با عمق نفوذ بالا خودروهاي زرهي، تانك و نفربر را منهدم كند.
[b] 4) موشك ضدبالگرد قائم:[/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/8_8811171221_L600.jpg[/img]
موشك ضد بالگرد قائم يك موشك نيمه سنگين هدايت‌شونده كه قادر است اهداف هوايي با سرعت كم و ارتفاع پايين بخصوص بالگردهاي تهاجمي مجهز به سطوح مقاوم شبه‌زره را منهدم كند. موشك هدايت‌شونده ضدبالگرد قائم به دليل هدايت توسط پرتوهاي ليزر، در مقابل جنگ الكترونيك و ايجاد اختلالات عملكرد از جانب دشمن كاملا مقاوم است.
[b] 5) موشك بهينه شده سجيل2:[/b]
ويژگي بسيار مهم در موشك بهينه شده سجيل2 نسبت به نسل‌هاي قبلي، با توجه به سرعت ورود به جو و سرعت بسيار بالا در هنگام اصابت به زمين و استفاده از پوشش‌هاي ضدراداري انهدام آن توسط موشك‌هاي ضدموشك امكان‌پذير نيست. اين موشك با داشتن سوخت جامد مركب يك موشك دومرحله‌اي با قدرت مانور و توانمندي‌هاي بسيار عالي است كه مي‌تواند در قدرت تاكتيكي و تكنيكي نيروهاي مسلح ما تحول بسيار عمده‌اي محسوب شود. دقت فوق‌العاده و بسيار بالا از ديگر ويژگي‌هاي اين موشك به شمار مي‌رود. از ويژگي ديگر موشك بهينه شده سجيل2 و سيستم پرتاب آن سرعت عمل بسيار بالا براي استقرار، پرتاب و خروج از محل پرتاب است.
[b] 6) فاتح 110: [/b]
اين موشك زمين به زمين هدايت‌شونده، از جمله موشك‌هاي كوتاه برد است كه از سوخت جامد بهره مي‌برد و دقت بالايي در انهدام اهداف تعيين شده دارد.
فاتح 110 موشكي سطح به سطح است كه توانايي هدف قرار دادن اهدافي در 200 كيلومتري را داراست. 30 شهريور سال جاري نخستين محموله نسل سوم موشك فاتح 110،‌ به نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تحويل شد.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100888516713
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مر30 نصیر جان من که مشتاقانه منتظر تولید اس(سامانه ی پدافند هوایی برد بلند وطنی)300 هستم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.