SHAHRZAD

تاریخچه پیدایش زرادخانه های تسلیحاتی آمریکا

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

این مقاله گذری ست بر تاریخچه پیدایش زرادخانه های تسلیحاتی آمریکا از بدو پیدایش که مروری ست بر نحوه سیاستگذاری حاکمان دیکتاتور آمریکایی درمورد تسلیحات نظامی و برنامه های تسلیحاتی حکومت خودکامه خود .
آنچه دراینجا می خوانید مشخصات سلاحهایی است که به منظور افزایش قدرت استراتژیکی نیروهای زمینی – هوایی – دریایی آن کشور ساخته شده اند سلاحهایی که در غایت جز مرگ و خرابی و خون و اشک چیزی به ارمغان نداشته و نخواهند داشت . سلاحهایی که هم اکنون جزو ابتدایی ترین و قدیمی ترین سلاحها محسوب می شوند اما در سده خود مرگبارترین ها به شمار می رفته اند

سالها قبل کنگره امریکا برنامه تسلیحات جدید دولت ریگان را تصویب کرد این برنامه که شامل پرخرج ترینبرنامه های تسلیحاتی جهان در زمان صلح بود شامل مخرب ترین سلاحها می شد و به ظاهر هدف آن رساندن قدرت جنگی آمریکا به پایه قدرت نظامی شوروی بود که در سالهای قبل از آن توسعه فراوان یافته بود .
تولید 1 -B در دولت کارتر در سال 1977 متوقف ماند چون تصور می شد بیش از اندازه پرخرج است اما در دولت ریگان با دوبرابر قیمت آنروز شروع به تولید گشت هر فروند هواپیمای 1-B در آن زمان حدود 200 میلیون دلار خرج داشت و مخارج عملیاتی کردن یکصد فروند از این بمب افکن با سیستم کامل حدود 30 میلیارد دلار می شد برجسته ترین امتیاز این نوع هواپیما متحرک بودن بالهای آن بود وقتی بالها به طرف عقب و داخل بدنه جمع می شد عرض هواپیما از 7/41 متر به هنگام بلند شدن از زمین به 7/23 متر کاهش می یافت . از دیگر امتیازات این بمب افکن سرعت بیشتر آن نسبت به دیگر همتاهای سابق خویش بود ( حدود 1120 کیلومتر در ساعت ) قدرت مانور این هواپیما در ارتفاع کمتر از 60 متر نیز از امتیازات بزرگ آن در آن دوره محسوب می شد . قرار بود این هواپیما جانشین هواپیمای B-52 شود هواپیمایی که در سالهای قبل 25 سال در مقام اول بمب افکن ها جای داشت . هواپیمایی که می توانست 38 مگاتن بمب هیدروژنی حمل کند و با این ترتیب نیروی هوایی شوروی را تحت الشعاع قرار دهد ( قدرت بمبی که در هیروشیما منفجر شد حدود یک پنجاهم مگاتن بود )!
علت مخالفت کارتر با برنامه تولید B-1 آن بود که او چشم امید به بمب افکن استیلث دوخته بود این بمب افکن قادر بود از دید رادار دشمن مخفی بماند . این بمب افکن در دهه 1990 به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت .
نیروی هوایی آمریکا در سال 1986 اولین اسکادران B-1 را تحویل گرفت اما این هواپیما از بعضی جهات به هواپیمای استیلث شبیه بود برای مثال میزان ظاهر شدن آنها در برابر رادار دشمن به یک دهم نمونه های اولیه آن و یکصدم هواپیماهای B-52 موجود در آن سالها تقلیل یافته بود .
 موشک کروز
موشک کروز از پیچیده ترین و اغوا کننده ترین سلاحهای استراتژیک به شمار می رود موشک مزبور سلاحی ست (( خود هدایت شونده )) که نیروی محرکه مورد لزوم خود را تامین می کند و می تواند مسافتی معادل 2400 کیلومتر را در ارتفاعی پایین تر از 152 متر بپیماید موشک کروز را می توان از هوا دریا یا خُشکی پرتاب کرد کلاهک جنگی موشک هم می تواند اتمی باشد و هم معمولی . کامپیوتری که در داخل بدنه موشک قرار دارد و سیستم تصویری آن به طور مداوم مسیر پروازی موشک را به کمک نقشه منطقه ای که موشک از فراز آن در حال عبور است تصحیح می کند . تصویر راداری کروز به تصویر راداری یک پرنده شبیه است و تشخیص آن بسیار مشکل است و با آنکه حدود یک ملیون دلار برای ساختن هر موشک هزینه می شود می توان گفت با این قدرت آتش استراتژیکی قیمتی بسیار مناسب است . پنتاگون 11 ملیارد دلار سفارش خرید این موشک را در سالهای مربوط به دولت ریگان داد موشک های کروز را به صورت سه تایی بر روی بدنه هواپیمای B-52 سوار می کردند اما در سالهای بعد هواپیماهای B-1 به حمل آنها پرداختند نیروی هوایی آمریکا امیدوار بود این هواپیماها تا زمانی که دفاع ضد هوایی حریف را نابود سازد سالم و آماده خدمت باقی بماند در آن صورت بمب افکن ها سکوهای جالبی برای موشک های کروز بود .
 موشک ام ایکس
موشکهای MX در سال های 1986 به بعد به خدمت گرفته شدند ارزش هر موشک MX در آن موقع حدود 13 ملیون دلار بود موشک مزبور از نوع بالستیکی قاره پیما به شمار می رفت که دقت آن دو برابر موشک( مینت من 3 ) بود . تعداد 10 کلاهک به جای سه کلاهک داشت و از قابلیت انتقال بیشتری برخوردار بود . دیرزمانی بود که این سوال در ذهن سازندگان آن مطرح می گشت که موشک های مزبور را باید در کجا تولید و در کجا نگهداری کرد زرادخانه های آمریکا از نظر پایگاه های زمینی تولید موشک های بالستیکی قاره پیما در آن سالها آسیب پذیر گشته بود و در اولین حمله روس ها از بین می رفت دولت ریگان طرح کارتر را که هر موشک ام ایکس باید در میان 23 پناهگاه سیمانی مخفی نگه داشته باشند تا به سادگی هدف بمب افکن های روسی قرار نگیرند مردود اعلام کرد و به جای آن طرح جدیدی را ارائه داد که باید سیلوهای مخصوص تیتان یا مینت من مورد استفاده قرار گیرد و موشک های جدید در آنجا نگهداری شود طرح ریگان به عنوان مُسکن پذیرفته شد اما کسی را قانع نکرد مذاکراتی نیز پیرامون ساختن تونل های پرتاب در زیرزمین یا حفاظت از آنها با سیستم های ضد بالستیکی یا حتی جای دادن تعداد 100 موشک تولید شده در هواپیماهای گشتی نیز در آن سالها صورت پذیرفت .
تریدنت
تریدنت زیردریایی وسیع و بی صدایی است که قادر است هفته ها بلکه ماه ها در زیر آب آماده حمله باقی بماند و بعنوان جزئی از زرادخانه استراتژِکی آمریکا مورد استفاده قرار گیرد 41 زیر دریایی که به حمل موشک های پولاریس و پوزئیدون می پردازند و هر یک حدود 7/170 متر طول دارند قادرند موشک تریدنت را حمل کنند از سال 1971 تا چندین سال بعد از آن پنتاگون به توسعه این نوع زیر دریایی ها مشغول بود .
بعد از گذشت دوسال از برنامه تسلیحاتی ریگان و صرف 40 درصد بودجه اضافی زیر دریایی آمریکایی به نام اُهایو بعنوان اولین تریدنت بخدمت گرفته شد در طرح دفاعی ریگان حداقل 15 فروند از این زیر دریایی به ارزش هر فروند 1/1 ملیارد دلار منظور شده بود که هر سال یک فروند از آن ساخته می شد در ابتدا هر فروند از این زیر دریایی با 24 موشک تریدنت 1 که حدود 4000 مایل دریایی بُرد داشت مجهز بود .
بُرد موشک های تریدنت 1 دو برابر برد موشک های قدیمی پوزئیدون بود نیروی دریایی آمریکا مشغول ایجاد تغییراتی در سیستم زیردریایی های حامل پوزئیدون گشت تا بتوانند به حمل موشک های تریدنت 1 نیز بپردازند موشک هایی که از زیردریایی ها پرتاب می شدند در مقایسه با موشک هایی که از سکوهای زمینی پرتاب می شدند از دقت کمتری برخوردار بودند اما وقتی در اواخر دهه 1980 موشک های تریدنت 2 بر عرشه زیردریایی ها قرار گرفتند نقش عمده ای را در سیاست دفاعی آمریکا به عهده گرفتند از آنجا که ارزش یک زیردریایی بیشتر به آرامش و کم صدا بودن آن بستگی دارد نیروی دریایی آمریکا فرکانس بسیار ضعیفی را ایجاد کرد تا بتواند در اعماق اقیانوس ها با زیردریایی تریدنت تماس برقرار کند ( در آن سالها تمام زیردریایی ها می بایست به سطح اقیانوس می آمدند تا بتوانند با محیط خارج از زیردریایی تماس برقرار کنند به این جهت این خطر وجود داشت که محل آنها کشف شود ) پس از سال 1985 پیام ها از شبکه فرستنده ای که حدود 215 کیلومتر مربع از میشیگان و ویسکونسین را در زیر پوشش خود داشت پخش می شد این نوع ارسال پیام فوق العاده آهسته بود – مثلا برای ارسال یک پیام کوتاه حدود 15 دقیقه وقت لازم بود – اما کارایی دستگاه های فرستنده در آن بود که می توانستند فرامین را با جزئیات بیشتری برای تریدنت هایی که در کمین گاه هستند بازگو کنند .
هواپیمای تی آر – یک
تمام وسایل گرانبهایی که در سالهای اولیه پایه ریزی زرادخانه های مرگبار آمریکایی به نام سیستم دفاعی آمریکا ساخته شده اند از کلاهک اتمی برخوردار نبودند دلیل آن نیز این بود که در زمان درگیری و آشوبهای منطقه ای و جنگ های واقعی برتری کامل بدست بیاید . نیروی هوایی آمریکا یک سیستم ارتباطی به نام TR-1 به وجود آورده بود که اولین ان در در دولت ریگان وارد خدمت شد و 34 فروند دیگر تا سال 1987 بتدریج وارد خدمت گشت ارزش هر فروند از این هواپیما حدود 10 ملیون دلار بود در هواپیمای TR-1 بعضی از وسایل اغفال کننده راداری که در بمب افکن های استیلث وجود دارد بکار گرفته شده بود اما شکل ظاهری آن در اسمان بسیار شبیه به هواپیمای جاسوسی U-2 می شد که در زمان ریاست جمهوری آیزانهاور شهرت جهانی داشت . وسایلی که در این هواپیما بکار رفته بود نسبت به U-2 با دگرگونی های بسیاری همراه بود در حالیکه این هواپیما در ارتفاع 7 هزار پایی (280/21 متری ) پرواز می کرد می توانست از دو طرف مرزهای دشمن را تماشا کند و بدون اینکه با هواپیمای مهاجم دشمن روبرو شود به جاسوسی بپردازد ( قسمت اعظم جاسوسی ها در زمان صلح به وسیله ماهواره ها ادامه خواهد یافت ) ماموریت های TR-1 از هدف های بخصوصی تشکیل می شد . یکی از سخنگویان نیروی هوایی آمریکا در آن سالها در سخنانی اظهار داشت ( وقتی شما از صحنه نبرد صحبت می کنید احتمالا این هواپیما ناظر گفتگوی شماست و در این حال شما از یک ارتباط ظریف بین شناسایی تاکتیکی و استراتژِکی سخن می گویید )
هواپیمای TR-1 اولین هواپیمایی بود که اگر جنگ زمینی اروپا را تهدید می کرد از آن مطلع شده و برخورد اتمی را احتمالاً آغاز می کرد .
*مقابله با تاسیسات شوروی
علیرغم منطق وارونه ای که در استراتژی دفاعی نهفته است سلاحهای نکبت باری نظیر ام ایکس – تریدنت و همتاهای روسی آنها نباید مورد استفاده قرار گیرند هر یک از طرفین تنها مایل است که از طرف دیگر زهر چشمی بگیرد اما این طرز تفکر در موراد طرحهای تاکتیکی هسته ای – موشک های کوتاه بُردی که در صورت شکست نیروهای معمولی یکطرف وارد عمل می شود – عاقلانه نیست . این خطر همواره وجود دارد که تبادل تاکتیک های هسته ای به تبادل استراتژیکی هسته ای بدل شود . کشورهای بلوک شوروی در اروپا از امتیازات بالایی برخوردارند و بسیار مایلند که در این محل از لانه های خود بیرون بیایند . روس ها موشک های اس 20 خود را که مجهز به سه کلاهک جنگی است و میان برد نیز می باشد همیشه آماده پرتاب دارند و آمریکا نیز ساختن بمب نوترونی را به پایان برده است بعلت اینکه بمب های نوترونی نیروی انفجاری ضعیفی دارند اما به عکس تشعشعات مرگباری را ایجاد می کنند می توانند سربازان دشمن را در شمار وسیعی نابود کرده و تانکها را از پیشروی بازدارند اما در عین حال به شهرها و تاسیسات صنعتی آسیبی وارد نسازند . در مذاکراتی که در خلال سالهای دولت ریگان انجام شد نمایندگان آمریکا خاطر نشان کردند که روس ها حدود 600 موشک خود را به سوی اروپای غربی نشانه رفته اند و در عین حال از آمریکا می خواهند که تولید 572 پرشینگ 2 که در آن سالها تولید می شد را متوقف سازند از سر گرفتن تولید بمب نوترونی به این بهانه حق دیگری بود که آمریکا برای خود قائل شد .
هر چندین سال با پیشرفت تولید انواع سلاحهای مرگبار اتمی و غیر اتمی دور جدید مذاکراتی بی سرانجام و بلا فایده بر سر محدود کردن سلاحهای استراتژِیکی آغاز می شود اما باز هم با این حال ایالات متحده آمریکا و روسیه آنقدر به ریختن بودجه های هنگفت در زرادخانه های مرگ آفرین خود ادامه خواهند داد که گویی فردایی وجود ندارد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر مطلب ترجمه خودتون هست در انتها قيد كنيد و اگر نيست لينك منبعش رو قرار بديد تا منتقل بشه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منابع رو در یک تایپیک جدا به طور واضح عرض کردم مربوط به مجله دانستنیها می باشد و این مجلات تا جایی که آرشیو آن در دسترس اینجانب است مربوط به سال 1360 تا 1370 است . تمامی مقالات از همین منبع می باشد


منبع : مجله دانستنیها

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نظرتون راجع به هواپیمای b2 چیه؟
امریکا در جنگ عراق زیاد از این هواپیما استفاده نکرد چرا ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام و تشکر از مقاله خوبتون.

[quote]نظرتون راجع به هواپیمای b2 چیه؟
امریکا در جنگ عراق زیاد از این هواپیما استفاده نکرد چرا ؟[/quote]

البته بقول شما [b]زیاد[/b] استفاده نکرد.

دلیلش هم ساده است؛ بی 1 و حتی هواپیماهای سبک با هزینه ای بسیار پایینتر همون کار رو انجام می دادن و نیازی به بی 2 نبود. (عراق با چی میخواست بی1 رو بزنه که امریکا مجبور باشه بی2 استفاده کنه؟!)


یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]همون B1 - LANCER هم بمب افکن بسیار بد خرجی است و استفاده از آن در آمریکا کاهش یافته است ، دیگه چه برسه به بی 2 اسپرایت .

در عراق بیشتر از هلی کوپتر و جنگنده های چند منظوره ( مثل فالکون ) استفاده شد ، که دارای هزینه های نگهداری کمی هستند .[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از مقاله جالبتون


بی-2 که باید خیلی خرج داشته باشه
فکر کنم بی-2 برای بمباران باید از جزیره Diego Garcia پرواز مستقیم میکرد
50 خورده ای ساعت توی راه برای رسیدن به محل ماموریت بودند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.