SHAHRZAD

موشک کروز از دیدگاه فنی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[color=olive]موشک کروز از دیدگاه فنی [/color]
[color=olive][ موشک کروز براستی چیست ؟ [/color]


[URL=http://uploadtak.com/viewer.php?file=ukqhag6pav727wiaiu0.jpg][img]http://uploadtak.com/images/ukqhag6pav727wiaiu0_thumb.jpg[/img][/URL]
بمب اتمی بالدار و بدون سرنشین کروز در راه ماموریت. لقب سیگار پرنده بامسماترین نامی است که برای این سلاح انتخاب شده است


واژه موشک که به انگلیسی ( میسیل ) گفته می شود گو اینکه معرف راکت هدایت شونده است ولی درمورد کروز تمامی معنی را نمی رساند چرا که کروز بعوض اینکه موتور موشکی داشته باشد به یک موتور جت مجهز است و هرچند دارای بُرد نسبتاً زیادی است اما برخلاف موشک های بالستیکی به فاصله ای آنقدر دور شلیک نمی شوند که درمدارهای بالستیکی قرار بگیرند و مثل شهاب آسمانی با سرعت نور به زمین بازنمی گردند آنها را بایستی به شرح ذیل توصیف کرد ( مینی هواپیماهای تمام اتوماتیک بدون سرنشینی که با سرعتی زیر سرعت صوت و حتی کندتر از جت های مسافربری و در ارتفاع پایین به مقصد هدف از پیش تعیین شده شلیک می شوند ) .
عیناً لوله کاتیوشا

[URL=http://uploadtak.com/viewer.php?file=hokt6rjpu3i7a1huda7.jpg][img]http://uploadtak.com/images/hokt6rjpu3i7a1huda7_thumb.jpg[/img][/URL]

پرتاب آزمایشی یک موشک کروز از نوع تاماهاک . کروز مستقیما از روی یک کامیون ویژه موسوم به پایگاه متحرک شلیک شده . سکوی پرتاب کامیون 4 لوله دارد و مثل لوله های آتشبار کاتیوشا عمل می کند


اینک باید دید موشک کروز که همانا بمب بالدار است چگونه عمل می کند و علاوه بر این مزایا و ویژگی هایش کدامند ؟
قبل از معرفی کروز باید گفت که لوله اژدر افکنی که تاماهاک 56/5 متری و یک تُنی را شلیک می کند عیناً لوله های بمب افکن کامیونی است که کروزهای زمین به زمین را پرتاب می کند .
پرتاب شدن کروز از لوله های کامیون های غول پیکر عیناً شبیه لوله های شلیک کاتیوشا با کمک یک راکت با سوخت جامد صورت می گیرد .
به مجردی که کروز از لوله پرتاب شود چهار سیستم هدایت کننده کوچک مثل گل هایی که بشکفند از انتهای موشک بیرون می جهند همزمان یک جفت بال به طول سرتاسری 52/2 متر مثل تیغه چاقوی ضامن دار از وسط تنه خارج خواهد شد بمحض ورود هوا موتور کوچک جت نیز برق آسا روشن خواهد شد .
این موتور 66 کیلوگرم وزن و به اندازه 272 کیلوپوند نیروی پیشرانی دارد ناگفته نماند که تمامی رویدادهای برشمرده ظرف یکی دو ثانیه کارسازی می شوند بهر حال بعد از روشن شدن موتور سفر مرگبار کروز در ارتفاع بسیار بسیار پایین و به تعبیر دیگر همسطح نوک درختان و با سرعت نصف سرعت صوت ( قریب 600 تا 6520 کیلومتر در ساعت ) آغاز خواهد شد . به گواهی کارشناسان مسائل نظامی موشک کروز مالامال از مزایا است و در عین حال عمده ترین برتری آن که دقت در هدف گیری می باشد سایر مزایا را به طور چشمگیری تحت الشعاع قرارداده است .
دقت هدف یابی کروز به حدی است که در پایان گردش 3000 کیلومتری خود هدف را بدون اشتباه در محوطه ای به شعاع 80 متر پیدا کرده و دقیقا در مرکز دایره سقوط می کند .
سیستم هدایت خودکار کروز از نظر اصول الگوی سیستم هدایت اتوماتیکی است که در جت های مسافربری دورپرواز به کار می رفته است .
پیش از آنکه کروز رهسپار ماموریت شود ماموران برنامه ریز یک سلسله اطلاعات ضروری نظیر مختصات جغرافیایی هدف – نقشه دقیق فیمابین مبدا تا مقصد – مشخصات دقیق محل پرتاب – مشخصات هدف – فاصله تا هدف – موانع بین راه ( کوهها دره ها جنگل ها پیچ ها تیرهای برق کابل های فشار قوی و ...) محل دقیق پایگاه های راداری بین راه – نقاطی که می بایست موشک اوج بگیرد یا ارتفاع کم کند و یا به سمت و راست منحرف شود را به حافظه کامپیوتری آن می سپارند . در مجموع مسیر کروز را طوری تعیین می کنند که به منظور پرواز از زیر پوشش راداری حتی الامکان از میان دره ها عبور کند . در طول سفر سه دستگاه شتاب سنج فوق العاده حساس تمامی حرکات و مانورهای کروز را در کنترل خود می گیرند و حتی یک سانتیمتر انحراف از خط را به حافظه الکترونیکی گزارش می دهند . بجا است خاطر نشان شود که در کروزهای جدید وظیفه فوق الذکر لیزری شده است و غلط های پرواز به وسیله اشعه لیزر مشخص و کنترل می شود .

[URL=http://uploadtak.com/viewer.php?file=txpjlonnj6e1unfl58.jpg][img]http://uploadtak.com/images/txpjlonnj6e1unfl58_thumb.jpg[/img][/URL]
نمونه ای از سیستم اشعه لیزر که در کروز مورد استفاده قرار می گیرد



با اینهمه هرگاه دستگاهی موسوم به سیستم ترکوم که علامت اختصاری ( Terraincounter-Matching ) می باشد اختراع نمی شد کروز ناقص العضو و یا شاید ناقص الخلقه باقی می ماند . سیستم ترکوم کروز را صد در صد تکمیل کرده است . سیستم نامبرده به شرح زیر عمل می کند :
نقشه های دیژتالیزه ( نقشه هایی که به نواحی کوچک تقیم بندی و کد گذاری شده ) مناطقی که قرار می شد موشک از رویشان عبور کند به کامپیوتر کروز سپرده می شود ارتفاع سنج راداری موشک در نقطه های معینی از نقاط بین راه علائم زمین را با محتوای نقشه ها مطابقت می دهد . برای مثال هرگاه در نقشه فلان نقطه با یک تپه مشخص شده باشد و ارتفاع سنج راداری در نقطه معهود تپه ای را مشاهده نکند بفوریت برای یافتن تپه اقدام می کند در نتیجه تخلف از مسیر به طور اتوماتیک اصلاح می شود .
در اوایل سفر بازبینی های اصلاحی ترکوم هر 20 تا 30 دقیقه یکبار انجام خواهد گرفت لیکن در لحظات پایانی سفر به نسبت نزدیک شدن موشک به هدف بازبینی ها نیز تداوم زیادتری پیدا خواهند کرد .
ارتفاع سنج راداری وظیفه کنترل ارتفاع پرواز نسبت به پستی و بلندی های زمین را نیز به عهده دارد . یعنی ترتیبی می دهد که ارتفاع پرواز کروز حتی یک لحظه از 30 متری بالای سطح زمین تجاوز نکند .
ترسناکی و مرگباری کروزها هنگامی قابل فهم خواهد شد که بدانیم آنها کلاهک اتمی حمل می کنند قدرت تخریبی کلاهک اتمی هر کروز 200 کیلو تن معادل چهاربرابر نیروی تخریبی بمب اتمی که آمریکایی ها بر روی هیروشیما انداختند می باشد .
اما از آنجائیکه کلاهک اتمی سنگین وزن است کروز ناچار است سوخت کمتری حمل کند در نتیجه بُردش از 3000 کیلومتر به 900 کیلومتر تنزل پیدا می کند . اما برای ارتقاء بُرد تا مرز نهایی یعنی 3000 کیلومتری اقدامات و طرح های مجدانه ای انجام شده است کروزها نیروی محرکه پروازی شان را مدیون موتور جت کوچک مدل F-107 هستند که این موتور کوچک در کارخانه ویلیامز تولید می شود و کارخانه مذکور در زمینه تولید مینی موتورهای ویژه بمب های بالدار همتا ندارد . F-107 به عکس موتورهای قدیم ساخت ویلیامز به دستگاهی مجهز است که مصرف سوخت را تا حداکثر ممکن کاهش می دهد . ایضاً به همین مناسبت است که کروز با بهره گیری از باک چند صد لیتری امکان پیدا می کند تا آن همه دور پرواز کند .
ایرادهای وارده بر کروز
در میان کارشناسان نظامی آمریکا و ناتو هستند کسانی که کروز را بدون عیب نمی دانند در مواردی هم نسبت به کاربرد آن به خود شک راه می دهند . گروه اخیر می گویند این قبول که سیستم ترکوم کلیه علائم بین راهی منعکس در نقشه را ارزیابی می کند لیکن اگر ماموریت کروز طوری باشد که مجبور شود از روی دریا یا یک بیابان برهوت بدون حتی یک علامت فرضاً از روی اراضی استپی شوروی پرواز کند از سیستم ترکوم چه کاری ساخته است ؟ مسلماً هیچ کار . زیرا نقشه های دیژیتالیزه مسیر پرواز فقط نواری به پهنای دو تا سه کیلومتر طرفین خط مسیر را شامل می شوند . لذا هرگاه کروز در ضمن پرواز از روی فلان استپ یا فلان دریا از خط خارج شود شود امکان اصلاح مسیر به هیچ وجه وجود نخواهد داشت و کروز در این وضع مانند راننده اتومبیلی خواهد بود که جاده را گم کرده و نقشه جاده مربوطه را هم نداشته باشد .
ولی طراحان و تکنسین های کروز ضمن قبول وارد بودن ایراد اظهار عقیده کرده اند که در چنان موقعیت هایی سیستم هدایت کننده موشک به کمک خواهد شتافت و غلط خارج شدن از خط را جلوگیری خواهد کرد . علاوه بر این تاماک هایی هم که مجبورند همسطح دریا حرکت کنند نظیر موشک های هدایت شونده اگزوسه که در جنگ فالکلند به کار گرفته شد به رادار ردیاب یا جستجوگر مجهز می باشند موشک کورموران ساخت آلمان که برای نیروی دریایی آن کشور تولید شده نیز ایضاً به همین شیوه عمل می کند
نقشه های جغرافیایی دیژیتالیزه که به حافظه کامپیوتر کروز سپرده می شوند عموما توسط ماهواره های جاسوسی از روی خاک دشمن نقشه برداری و عکس برداری شده اند . مضاف بر این نقشه ها پس از وصول به زمین توسط جغرافیدانان و نقشه خوان های ارتشی سانتیمتر به سانتیمتر شناسایی ارزشیابی و کد گذاری می شوند .
اینک مهمترین سوال مطرح می شود :آیا موشک کروز چنانکه درباره اش تبلیغ می شود براستی آسیب ناپذیر است ؟
در پاسخ باید گفت مهمترین خطری که موشک های دورپرواز را تهدید می کند امکان کشف آنها در طول خط مسیر است . اما کروز را به علت اینکه در ارتفاع نزدیک به سطح زمین یعنی زیر پوشش راداری پرواز می کند چنان خطری او را تهدید نخواهد کرد . با این وصف تشعشعات لو دهنده ارتفاع سنج راداری را نباید از نظر دور داشت مثلاً دشمن می تواند با ضبط علائم تشعشعی در کار ارتفاع سنج راداری آنچنان اختلال کند که کروز از راه خود به بیراهه بیفتد یا اینکه با بهره گیری از اختلال های الکترونیکی ارتفاع غلطی به آن تحمیل کند و ترتیبی دهد که بیش از اندازه به زمین نزدیک شود و در نتیجه قبل از رسیدن به هدف سقوط کند .
خطر موقعی جدی تر به نظر خواهد آمد که بدانیم بر اساس گزارش سازمان مرکزی جاسوسی آمریکا ( سیا ) شوروی دستگاه های اخلالگر الکترونیکی کاملا قوی و مجهزی در اختیار دارد و آنها را در حساس ترین و سوق الجیشی ترین نقاط خاک خود و در محدوده پیمان ورشو نصب کرده است و از آنجایی که در استپ های شوروی علائم راهنمایی قابل اتکایی یافت نمی شود شوروی ها می توانند مسیر کروزها را پیش بینی کنند .
مضاف بر این از قرار اطلاع روس ها برای تهیه یک سیستم ضد کروزی فعالیت زیادی را انجام داده اند و به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یافته اند برای مثال یک فروند میگ 20 مجهز به رادار داپلر ضربه ای که کلیه جوانب هواپیما را زیر پوشش قرار می دهد موفق شده بود که شبه کروزی را که نزدیک به سطح زمین پرواز می کرده شناسایی و شکار کند . علاوه بر این روس ها موشک ضد موشکی را هم در اختیار دارند که معمولا روی زمین استقرار می یابد ولی در حین ماموریت ابتدا اوج گرفته سپس از بالا همچون عقاب به سمت موشک کروز کورس می بندد .
البته آمریکا هم با این ریسک بیگانه نیست زیرا با تکمیل موشک ( هاک ) موشک زمین به هوایی ساخته که ضد موشک اندر موشک است و وظیفه اش شکار کردن موشک هایی است که به قصد انهدام کروزها پرتاب می شوند .
از سوی دیگر آمریکایی ها تصمیم دارند در صورت لزوم و به منظور فلج کردن سیستم دفاع ضد موشکی دشمن برای هر ماموریت نه یک کروز بلکه به اندازه یک گله موشک را به سفر گردشی گسیل دارند . مسلم است حریف هرقدر توانا باشد و سیستم دفاع ضد موشکی اش به هر اندازه که قوی باشد هرگز نخواهد توانست با صدها کروزی که پی در پی در یک خط سیر یا خط های سیر متعدد به سمت یک هدف حیاتی پرواز می کنند مقابله نماید .
کارشناسان آمریکایی برآورد کرده اند که هر زمان روسیه خواسته باشد سیستم دفاع ضد موشکی صد در صد موثری کارسازی کند می بایست حداقل فشار یک هزینه 50 میلیارد دلاری را تحمل کند حال آنکه هزینه 8000 موشک کروزی که تا سال 1989 تولید شدند از 20 میلیارد دلار ( قیمت هر واحد 8/1 میلیون دلار ) تجاوز نکرده بود .
از آنجایی که کروز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است تیم های فراوانی در جهت رفع نقایص بهبود کمیت ها و کیفیت ها و بالا بردن سطح تکنولوژی و قوه تخریبی آن به طور مداوم و خستگی ناپذیر سرگرم فعالیت هستند .
پایگاه های موشک کروز
محل های استقرار موشک های کروز را می توان به شرح ذیل نام برد . ( کومیو) در شمال ایتالیا . ( گرین هام کامان ) و مولسورت ) در جنوب بریتانیا . ( فلورن ) در جنوب شرقی بلژیک و نیز یک پایگاه در هلند .
از میان 464 موشکی که آمریکا برای اروپای مرکزی در دهه 90 در نظر گرفته بود 96 عدد در پایگاهی نزدیک هونسروک از توابع هاسلباخ آلمان غربی ( که در واقع همان محلی بود که قبلا موشک های زمین به هوای ( نیک ) استقرار داشتند ) نصب گردید . سیلوی موشکی هونسروک اولین مرکز پرتاب موشک های هسته ای بود که می توانست از داخل خاک آلمان غربی قلب شوروی را هدف قرار دهد .
ناگفته نگذاریم که سیلوی موشکی هونسروک ثابت نیست بلکه در مواقع ضروری یا کاملتر بگوئیم اضطراری می تواند بفوریت تغییر مکان داده و از نقطه ای دیگر مبادرت به حمله نماید .
ناتو امیدوار بود که کروزها بتوانند خطر 300 فروند موشک میان بُرد SS-20 را که همگی اروپای مرکزی را نشانه گرفته بودند خنثی کند .
اما نکته دیگری که مشخص شد این بود :از قرار گزارش ماهواره های جاسوسی مشخص شده بود که شوروی موشکی مخوف تر از SS20 تدارک دیده است موشک جدید که SSC-X-4 نامیده می شد از قماش ( هاک ) آمریکایی بود منتها چون بُرد آن از 3000 کیلومتر زیادتر بود دست کم از این بابت بر هاک برتری داشت . آمریکا برای مقابله با موشک جدید روس ها به بهبود کیفیت و در درجه اول به افزایش میزان سرعت تا حداقل دوبرابرکردن کروز امید بست زیرا موشکی که میان مبداء و مقصد حدود 5 ساعت در راه باشد با درنظر گرفتن پیشرفت های تکنولوژیکی امروزی بسیار ساده کشف شدنی و مهار شدنی خواهد بود .

[URL=http://uploadtak.com/viewer.php?file=khyvteha1i6q5v9fu24l.jpg][img]http://uploadtak.com/images/khyvteha1i6q5v9fu24l_thumb.jpg[/img][/URL]
چگونگی هدفگیری اصابت آزمایشی موشک کروز به یک رزمناو



با این حساب می شود اطمینان حاصل کرد که جنگ جهانی بعدی جنگ روبات ها و هواپیماهای بدون سرنشین و بمب های اتمی مخوف بالدار خواهد بود . زمینه طوری فراهم شده است که در جنگ جهانی بعدی طرفین متخاصم یکدیگر را هرگز نبینند و به قول معروف چشمشان به چشم یکدیگر هرگز نیفتد . این جنگ را تکنولوژی هسته ای از راه دور اداره خواهد کرد .
در این میان چه چیز نصیب تمدن و بشریت خواهد شد ؟ هیچ . بدون شک نابودی همه دستاوردهای بشر در طول تاریخ .


منبع :
مجله دانستنیها- سال پنجم شماره 15- شماره مسلسل 108

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر ولی باز هم متاسفانه امکان انتقال نیست
استفاده از فونت قرمز
عدم آپلود عکس در گالری سایت
مقاله بدون منبع است

موقتا قفل شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.