SHAHRZAD

جنگنده های نامرئی چگونه به وجود آمدند

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[u]جنگنده های نامرئی (فقط بال )[/u]

[URL=http://uploadtak.com/viewer.php?file=54xegrocsm0cq8o6668.jpg][img]http://uploadtak.com/images/54xegrocsm0cq8o6668_thumb.jpg[/img][/URL]

تا به حال هیچ چشمی آنها را ندیده است آنهارا تحت عنوان پروژه های سری مخفیانه می سازند آنها از انظار مردم و حتی مطبوعات پنهان هستند چرا که نامرئی بودن مهمترین ویژگی آنهاست . شرق و غرب هر دو روی آنها کار می کنند و با وجود آنکه شرق و غرب درمورد خلع سلاح با یکدیگر مرتباً تشکیل جلسه می دهند لیکن طی یک توافق تلویحی پروژه بمب افکن نامرئی را نادیده گرفته اند مدل اسباب بازی آنها از مدتها قبل به بازار عرضه شده و بسیاری از بچه ها را سرگرم کرده است اما مقامات رسمی نه فقط در دست ساخت بودن آنها را انکار می کنند بلکه دراین باره نوعی سکوت اسرارآمیز پیشه کرده اند ولی معدودی اهل فن که از دور دستی برآتش دارند مقر آن ها را در انگلستان یا در ایالت نوادای آمریکا می دانند .
از سوی دیگر پنهان کاری ابرقدرت ها اقلا در این زمینه بخصوص معقول به نظر می رسد زیرا در چنین شرایطی که هزاران ماهواره زمین را از فضا زیر نظر دارد و جزئی ترین چیزها نیز از دید دوربین های نیرومند آنها دور نمی ماند سری نگه داشتن اینگونه پروژه ها بایستی الزامی باشد و جزء اسرار نظامی منظور گردد .
ولی تجربه و سابقه هر پروژه ای که کلیات آن افشا شد ولیکن مورد انکار قرار گرفت یا به سکوت برگزار شد چند سال بعد تحقق پیدا کرد .
از برای مثال بمب افکن ( فقط بال ب -2 ) را می توان نام برد که بدفعات مورد انکار قرار گرفته بود . به تحقیق دانسته شد که بمب افکن مذکور توسط کمپانی نروتروپ ساخته شده و کمپانی بوئینگ نقش مقاطعه کار دست دوم را بازی می کند و کمپانی جنرال الکتریک نیز در زمینه موتور آن صاحب نظر بوده است .
همچنین ATB ( حروف اختصاری ADVANCED TECHNOLOGY BOMBER – یا بمب افکن با تکنولوژی پیشرفته ) که با 170 تن وزن از (ب-1ب ) کمی کوچکتر بود نیز به پرواز درآمد .B1B یک بمب افکن استراتژیک است .
حقیقت این است که از بمب افکن های جدید با قابلیت استیلت ( نامرئی ) بودن عکس رسمی منعکس نمی شود استیلت ها طوری ساخته می شوند که به کلی از چشم رادارهای خصم درامان بمانند درباره آنها اصطلاح فقط بال مصداق دارد چون ترکیب ساخت انها طوری است که شخص ولو از نزدیک هم فقط بال و یک جفت بال را می بیند به این دلیل مناسب است که استیلت ها را به سپر ماهی یا سفره ماهی تشبیه کرده اند .
آن ها لبه تیزی ندارند موتور آنها حرارت پخش نمی کند و در ساخت آنها موادی به کار رفته که هرگونه تشعشع را جذب می کند ولی پس نمی دهد . مهندسین کارخانه های نظامی فقط بال ها را به عنوان ایده آل ترین بمب افکن ها تشخیص داده اند . ناگفته نماند که نورتروپ تجریه طولانی در این زمینه دارد . کدام دلیل واضح تر از اینکه نخستین هواپیماهای فقط بال برای اولین بار در سال 1984 توسط نورتروپ ساخته شده اند .
آنها که به نام ( ب -35 ) و (ب – 49 ) عرضه شدند هم ملخی بودند هم موتور جت داشتند معذلک به دلیل عدم علاقه و بی توجهی نیروی هوایی آمریکا از گردونه تولید خارج شدند .
استیلت دیگری که به وسیله کمپانی لاکهید ساخته شده و ایضا جزء اسرار نظامی به شمار می آید اف 19 نام دارد . مقر اصلی این استیلت ایالت نوادا گزارش شده ولی بعضی ها مدعی هستند آن را در یکی از فرودگاه های نظامی آمریکا در خاک انگلیس مشاهده کرده اند و ظاهرا چند توریست آلمانی که خواسته بودند دورادور از آن عکس بگیرند با ماموران امنیتی سروکارپیدا کرده بودند .
با این وصف پنتاگون و لاکهید وجود چنین استیلتی را تکذیب و انکار کرده بودند معذلک از توانایی های اف 19 خبرهایی جسته و گریخته به خارج درز کرده است مثلا گفته شده که این استیلت به سیستم نامرئی ساخته شده شکاری بمب افکن سبکی است که زیر سرعت صوت پرواز می کند حدود 15 تن وزن دارد به دو موتورساخت جنرال الکتریک از نوع F404-GE-400 مجهز است و برای هر یک از موتورها KN48 نیروی پیشرانی برآورد شده است . سطحش تاشو است چنان تاشو که می توان آنرا تا کرد و با هواپیمای ویژه حمل و نقل مدل C-5A گالکسی نیروی هوایی آمریکا به محل ماموریت پرواز داد. بُرد آن نیز 1500 کیلومتر محاسبه شده است نشریه YANES ALL THE WORLDS AIRKRAFT سرگذشت این نشریه را چنین بازگو کرده است به نوشته نشریه مذکور نوعی هواپیما با علامت EXPERIMENTAL STEALTH مجهز به دو توربین ساخت جنرال الکتریک هرکدام باقدرت پیشرانی 46 NK در سال 1977 تست شده بود همچنین گفته می شد از این مدل در آن سالها به طور آزمایشی 5 تا 7 فروند ساخته شده است که دو فروند از آنها در جریان آزمایش سقوط کردند و از بین رفتند .
اف -19 ظاهراً با الهام از XST ساخته شد و اولین فروند آن در سال 1982 تحت پرواز آزمایشی قرار گرفت .
همچنین با اطمینان می شود گفت که تا سالهای 1990 حداقل 60 فروند اف – 19 ساخته شده و به نیروی هوایی آمریکا اضافه گشته است . البته فقط این آمریکا نیست که در مسیر ساختم نامرئی ها گام برمی دارد بلکه شوروی هم طبق معمول از رقیب عقب نمانده است این واقعیت از عکس های جاسوسی که ماهواره ها به زمین فرستاده اند مدت زمانی ست که کشف شده است .
منابع غرب می گویند دست کم ( میگ ب -37 ) که ناتو آن را در اصطلاح خود FERRET و برای ناتو مایه نگرانی شده است جنبه نامرئیدارد.
ناتوتاسال90 ناوگانیمرکباز18 فروند هواپیمای هشدار دهنده E-3A در اختیار داشت که از ارتفاع زیادی قادر بودند حتی هواپیماهای هشدار دهنده را کشف کرده به پایگاه زمینی گزارش دهندتعداد دیگری از این نوع هواپیماهای هشدار دهنده طی سالهای بعد به فرانسه و انگلیس نیز سرویس دادند .
پیرامون میگ ب – 37 این اطلاعات را می توان ارائه داد:
40/15 متر طول دارد و فاصله میان دو نوک بال هایش 80/10 متر می باشد .

نامرئی قبلاً هم وجود داشته اند :
[URL=http://uploadtak.com/viewer.php?file=9eqy9zv09bh0qt16ud8.jpg][img]http://uploadtak.com/images/9eqy9zv09bh0qt16ud8_thumb.jpg[/img][/URL]


الزامی ندارد که همه نامرئی ها بمب افکن یا شکاری بمب افکن باشند چرا که نامرئی بودن از اکتشافی ها شروع شد یکی از ابتدایی ترین اکتشافی ها ( U-2 ) بود . این هواپیما همان اکتشافی استراتژیکی جنجال برانگیز بود که در روز اول ماه مه 1960 طی یک پرواز شناسایی بر فراز خاک شوروی در ناحیه سورد لووسک به وسیله روس ها سرنگون شد و باورز – خلبان آن – به اسارت درآمد .
سقوط U-2 چنان افتضاح سیاسی به بارآورد که آمریکا خود را با زحمت بسیار از تنگناهای آن خلاص کرد.
تازه بعد از سقوط این هواپیما بود افکار عمومی جهان متوجه شد چنان هواپیمایی وجود دارد و متعاقبا مختصات U-2 نیز کم کم به خارج درز کرد .
سرگذشت متولد شدن U-2 از مذاکراتی که اواخر سال 1952 میان اعضای کمیسیون های CIA و USAF ترتیب یافت و به اتخاذ تصمیم منتهی گشت شروع شد .
U مخفف واژه UTILITY است و استیلتی به معنای ( جند منظوره ) است .
به هر حال اول اوت 1955 اولین نمونه از دو نمونه ساخته شده موسوم به ANGEL-1 با خلبانی سرخلبان آزمایشی تونی لوویه از زمین بلند شد . یک فروند T-33 نیز با خلبانی باب ماتی و به سرنشینی کلی جانسون به منظور نظارت از نزدیک انجل 1 را بدرقه کرد و چون پرواز موفقیت آمیز از آب درآمد در سال بعد 48 فروند ( از سری 6675-56 تا 6722 ) را تحویل داد . در سری اخیر کوشش شد پرواز مرتفع تر و دور از نظر تر باشد ضمنا خود هواپیما نیز جنبه استتاری و ضد راداری پیدا کند .
در فروندهای مذکور موتور تیپ Y57P37A مارک ( پرات اندوینتی ) نصب شد ولی در عمل کاشف به عمل آمد هواپیماهای مذکور برای عملیات اکتشافی و استتاری در ارتفاعات بالا نقطه ضعف هایی دارند از سوی دیگر تجهیزات تکمیلی که زمان به زمان به آن ها اضافه شد وزن استارت را افزایش داد . براثر تجدید نظرهایی که به عمل آمد اکتشافی ها U-2B خوانده شدند .
در این گیرودار تعدادی از U-2A های مورد تجدید نظر قرار گرفته تحت عنوان اکتشافی هواشناس و تمرینی دونفره به خدمت گرفته شدند .
از نوع آخر لاکهید در سال 1956 تا دهه 90 5 سری بیرون داد . لاکهید در این راه آنقدر استمرار کرد تا به فرآورده ای موسوم به ( بلک برد ) منتهی گردید و پس از آن نوبت به نسل استیلت های حقیقی رسید که در آغاز مقاله شرح آنها نوشته شد .




منبع : مجله دانستنیها
شماره 5 - شماره مسلسل 211-
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون.
بالاخره يه روزم نوبته هواپيمايه نامريي ما ميرسه.ولي فكر ميكنم ما بايد روي پروژه نامريي كردن جنگ افزار از طريقه نانو تمركز كنيم نه نامريي كردنه راداري از طريقه علم سازه.چون هزينش براي ما زياده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
icon_cheesygrin :mrgreen:
نپرسید بهتره ..
اما باور کنید خیلی قدیمی نیست !
اگرم باشه حداقل واسه اطلاعات عمومی بد نیست
icon_arrowd

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برای منم جالب بود مخصوصا ایتکه چند سال پیش خبر لباس های نامریی ارتش روسیه تو اخبار پخش شده بود

آدم یاد بازی متال گیر میندازه icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شنل نامرئي . يه نگاهي بهش بندازين بد نيست:

http://www.itnewsway.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=630

به نظر من يه سرباز نامرئى ميتونه با يه چاقو دخل يه گردان رو بياره. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یعنی چی یعنی جنگنده ای که نمیشه دید !!!! خوب حالا با این زد هوایی های چینی چطور بزنیمشون icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]یعنی چی یعنی جنگنده ای که نمیشه دید !!!! خوب حالا با این زد هوایی های چینی چطور بزنیمشون icon_cheesygrin[/quote]


ابتدا نيت كرده و سپس ... :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين ديده نشدن احتمالا يني همون رادار گريز بودن قرار نيست كه حتما هواپيما رو با چشم ببيني كه بگي هست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خيلي راحته !!! يا يه رادار پسيو ساده ! و بعد رهگيري يا پدافند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.