aryobarzan

سرنوشت غم انگیز بزرگترین ناوگان زیر دریایی تاریخ

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با تشكر از دوست عزيزمون جناب aryobarzan ، واقعا تاپیک عالی هست ولی در کل این آلمان ها واقعا چه جونورهایی بودنا !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=24]معروفترين و رايج ترين روايت از ماجرای U110 [/size]

در 9 می 1941 زیر دریائی U110 به فرماندهی کاپیتان Lemp به همراه زیردریائی U201 با یک کاروان حمل و نقل دریائی در شمال اقیانوس اطلس و جنوب ایسلند درگیر شدند.. U110 با شلیک یک اژدر به ناوشکن محافظ HMS Aubretia حمله کرد اما این اژدر به هدف نخورد و ناوشکن انگلیسی در ادامه موفق به تعیین موقعیت این زیردریائی و پاسخ به حمله آن شد.
در نتیجه U110 مورد اصابت قرار گرفته و دچار آسیب جدی شد که برای حفظ جان خدمه به سطح آب آمده و Lemp دستور داد همه خدمه از زیردریائی خارج شوند اما هنگامیکه که خدمه زیردریائی به عرشه آمدند هدف شلیک سنگین مسلسلهای دو ناوشکن انگلیسی به نام های HMS BULLDOG و HMS BROADWAY قرار گرفتند و تعدادی کشته شده و به آب افتادند.
علت شلیک انگلیسی ها این بود که تصور می کردند خدمه زیردریائی قصد دارند از طریق توپ مستقر بر عرشه به آنان شلیک نمایند. اما وقتی فهمیدند که آنان قصد تسلیم دارند شلیک را متوقف نمودند.
ناوشکن HMS BULLDOG وقتی فهمید که آلمان ها تسلیم شده اند آنان را به اسارت درآورد و بلافاصله به ناوشکن HMS BROADWAY که قصد حمله به زیردریائی را داشت پیام فرستاد که از این کار خوداری نماید تا جلوی آسیب بیشتر به این زیردریائی را بگیرد.
کاپیتان Lemp که تصور می نمود خارج کردن هوای فشرده زیردریائی سبب غرق آن خواهد شد به اوپراتور ماشین رمز نیروی دریائی آلمان در زیردریائی دستور داد پیام زیر را به ستاد فرماندهی مخابره نماید." زیردریائی درحال غرق شدن است".
Lemp سپس به دیگر مسئول ارتباط زیردریائی دستور داد کتابچه رمز و دستگاه رمز موسوم به Enigma را از بین ببرد اما او کوتاهی نمود و این کار را درست انجام نداد.
وقتی Lemp مشاهده کرد که زیردریائی غرق نخواهد شد با پرش به داخل آب به سوی U110 شنا نمود تا کتابچه رمز و ماشین Enigma را از بین ببرد ولی پس از آن کسی او را ندید. و احتمالا او توسط یک ملوان انگلیسی هدف قرار گرفت و کشته شده است که این موضوع براساس شهادت شاهدان آلمانی نقل گردیده اگرچه هرگز از سرنوشت او اطلاع دقیقی به دست نیامد.
اگر Lemp را کشته به حساب بیاوریم علاوه بر او 15 ملوان دیگر آلمانی نیز در جریان عملیات کشته شدند و 32 نفر به اسارت در آمدند.
یکی از افسران ناوشکن HMS BULLDOG فرماندهی زیردریائی را برعهده گرفت و هر چیز قابل حمل در آن توسط انگلیسی ها تخلیه گردید اما ماشین Enigma و کتاب رمز یافته نشد بنابراین یک اوپراتور رادیو از ناوشکن HMS BROADWAY به نام ویلیام استیوارت به زیردریائی رفت و موفق شد ماشین Enigma را که از اطاق رمز خارج شده بود به همراه کتابچه رمز نیروی دریائی آلمان بیابد و بدور از چشم اسرا آنرا به فرمانده رزم ناو خود تقدیم کند .
زیردریائی U110 توسط ناوشکن HMS BULLDOG به سوی شمال اسکاتلند هدایت شد اما قبل از رسیدن به مقصد ودر نزدیکی این جزایر به دلیل ورود آب به داخل آن غرق گردید.
وقتی خدمه این ناوشکن به ساحل رسیدند مقامات انگلیسی با هماهنگی قبلی به تمام خدمه این دو ناوشکن دستور دادند که در خصوص تصرف این زیردریایی به هیچ کس و لوبه نزدیک ترین افراد خود چیزی نگویند. همچنین خدمه این زیردریائی نیز به اسارت گاه ویژه ای جدا از بقیه اسرای جنگی اعزام کردند تا درز و نشت اطلاعات صحیح برای آلمانی ها سخت تر و دشوار تر گردد ودر ادامه بلافاصله مقامات انگلیسی خبر غرق نمودن یک زیردریائی در موقعیت U110 را اعلام نمودند.
بدین ترتیب فرماندهان بلندپایه آلمانی به تصور آنکه این زیردریائی در اولین لحظات غرق شده است از تغییر رمز ارتباطی یگانهای خود خودداری کردند .
اما اداره مرکز کشف رمز نیروی دریایی سلطنتی انگلستان در تمام مدت و پس از آن از هرگونه دستور و نیات آلمانها بسرعت مطلع می شد و تدابیر لازم برای مقابله با آن ها را اتخاذ می نمود.
آلمانها نبردهای دریایی را یکی پس از دیگر باختند وبالاخره متفقین فاتح جنگ دوم شدند در حالی که تنها عده معدودی از این راز با خبر بودند.
قابل توجه آنکه آمار شکارهای ماهیانه زیردریایی های آلمان دقیقا بعد از ماه می 1941(وقوع این حادثه)بطور متوسط به کمتر یک پنجم و آمار زیر دریایی های از دست رفته به طور متوسط ماهیانه بیش از 4 تا 8 برابر گردید.

راز Enigma تا چند دهه پس از پایان جنگ افشا نشد و این مسئله یکی از مخفی ترین اسرار جنگ بود و تا دهه 70 میلادی خبر رسانی رسمی درباره آن نشد تا اینکه در این سال یک موزه جنگی در آمریکا یک نمونه از آن را به معرض دید همگانی قرار داد که به ایجاد پرسشهایی درباره چگونگی دست یابی به آن و نقل و افشاء داستان فوق پس از بیش از 30 سال گردید.
حتی اگر صحت ادعای فوق را بپذیریم متوجه خطای فاحش فرمانده زیر دریایی در اتخاذ تصمیمی سرنوشت ساز (چندین اشتباه پی در پی و مکرر تا حدی که بوی تبانی و خیانت میدهد) و همچنین کوتاهی مسئول مربوطه در راستای عدم اطاعت صحیح از دستور و به طبع آن بد شانسی آلمانها که زیر دریای شان آنقدر باکیفیت بود و غرق نشد تا چنین افتضاحی به بار بیاید و کوتاهی اداره ضد اطلاعات نیروی دریایی آلمان در پی گیری دقیق ماجرا (جدا از اکتفا و اعتماد به اطلاعات منتشره توسط دشمن که مطمئنا فقط تامین کننده اهداف خود اوست)و عدم تغییر کد های ارتباطی تا مدتها و همچنین توانایی و مدیریت صحیح انگلیسی ها از فرصت بدست آمده در صحنه سازی و جلوگیری از افشا ماجرا می شویم. که وقوع چنین سلسله اتفاقات و سهل انگاری ها ی عجیب غریب از نیرویی نظامی خلاق و پیشرو دور از انتظار و واقعا غیر قابل تصور و به نظر محال می آید . و یا درغیر اینصورت باید به سرنوشت محتوم و بد فرجام آلمانها در جنگ ها ایمان بیاوریم که عوامل طوری مسلسل وار پشت هم قرار میگیرند که نتیجه اش فقط یک چیز باید باشد و آنهم شکست در اوج نبوغ.

ماشین Enigma یک گیرنده و فرستنده رمز بسیار پیچیده با چهار چرخ دنده و سیم کشی بسیار پیشرفته بود. شکستن رمز این ماشین بسیار مشکل و حتی غیر ممکن می نمود اما وقتی یک نمونه آن به شکلی که در بالا گفته شد بدست متفقین افتاد آنان از تمام نقشه ها و اهداف آلمان ها مطلع می شدند. در این ماشین با تنظیم چرخ دنده ها وقتی یک حرف توسط اوپراتور تایپ می شد دستگاه گیرنده حرفی متفاوت را تایپ می کرد.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ae/Enigma.jpg/170px-Enigma.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7b/Bundesarchiv_Bild_183-2007-0705-502%2C_Chiffriermaschine_%22Enigma%22.jpg/170px-Bundesarchiv_Bild_183-2007-0705-502%2C_Chiffriermaschine_%22Enigma%22.jpg


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Enigma_wiring_kleur.svg/354px-Enigma_wiring_kleur.svg.png

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/77/Enigma-printer-2.jpg/220px-Enigma-printer-2.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/45/Enigma-uhr-box.jpg/220px-Enigma-uhr-box.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/82/Kenngruppenheft.jpg/220px-Kenngruppenheft.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f3/Enigmas.jpg/440px-Enigmas.jpg


اقتباس و ترجمه از

http://www.uboat.net
و
http://en.wikipedia.org/wiki/Enigma_machine

ادامه دارد ......
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
معرفي كلاس Long Range boats

[size=24]تیپ IXC:[/size]
http://www.uboat.net/media/boats/types/ixc_2d.gif

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS_Mhk5T5PdzkY1zH2582YycPTDXSJ-5NjxCwh8ZVckXcr3rjr0

تعداد تولیدی 54 عدد به نامهای
U-66, U-67, U-68, U-125, U-126, U-127, U-128, U-129, U-130, U-131, U-153, U-154, U-155, U-156, U-157, U-158, U-159, U-160, U-161, U-162, U-163, U-164, U-165, U-166, U-171, U-172, U-173, U-174, U-175, U-176, U-501, U-502, U-503, U-504, U-505, U-506, U-507, U-508, U-509, U-510, U-511, U-512, U-513, U-514, U-515, U-516, U-517, U-518, U-519, U-520, U-521, U-522, U-523, U-524.

تاریخ تولید 1939 الی 1942

مشخصات :
کلاس: رزمی دریایی(برد بلند)
وزن : 1540 تن
طول : 76.76 متر
قطر : 6.76 متر
ارتفاع : 9.4 متر
قدرت : 4400 اسب بخار روی آب و 1000 اسب بخار زیر آب
سرعت : 18.3 گره دریایی روی آب و 7.3 گره دریایی زیر آب
برد عملیاتی :13450 مایل با سرعت متوسط 10گره دریایی روی آب و 63 مایل با سرعت 4 گره دریایی زیر آب
دریچه پرتاب اژدر :4 عدد در سینه و 2 عدد در پاشنه (22 عدد ظرفیت )
توانایی مین ریزی :دارد با توانایی حمل 44 الی 66 عدد
توپ دکل :2 عدد ( 105 میلیمتری روبه جلو و 45 میلیمتری رو به عقب با مهمات مخصوص و ضد کشتی)
توپ ضد هوایی : 1 عدد با کالیبر متفاوت
خدمه :48 تا 56 نفر
حداکثر عمق عملیاتی :230 متر

از مجموع 54 زیر دریایی فوق 1 عدد در لیست گم شده ها می باشد ( U519) و 1 عدد( U511) به خدمت نیروی دریایی ژاپن درامد و تا پایان جنگ در خدمت این نیرو بود و 1 عدد( U505) حین عملیات جنگی به تصرف متفقین درآمد(هنوز در موزه شهر شیگاگو نگهداری می شود) و 2 عدد پس از اعلام بیانیه تسلیم بی قید وشرط در محل ماموریت خود تسلیم متفقین شدند (U510,U517) و 2 عدد ( U129,U155) هم قبل از پایان نهایی جنگ از خدمت خارج شدند واما باقیمانده آنها به تعداد47 زیر در یایی در حین عملیلت جنگی غرق شدند .
که قریب به اتفاق غرق شدهها پس از واقعه U110 و لو رفتن کد های ارتباطی رخ داده است.

همانطور که می بینید فقط 7 تا از زیر دریایی این تیپ و نوع ِ توسط متفقین شکار نشدند که نشانه ظهور آثار شکست دریایی آلمان و برگشتن ورق جنگ به ضرر آنهاست .با این حال هنوز آمار شکار ها توسط uboat ها آنقدر بالا هست که تا حدودی مرهمی بر آلام و درد ِ فقدان زیر دریایی های از دست رفته باشد.

در مجموع 49عدد از زیردریایی های فوق (بغیر ازU503,U510,U519,U520,U127) موفق به غرق تعداد 598 کشتی با تناژ مجموع 3.477.039تن گردیدند.

موفق ترین زیردریایی این تیپ U66,U68 با آمار33 شکارطی 9 و 10 ماموریت با تناژ مجموع 200.021و197.998 تن میباشند.
بی شک ناکام ترین آنها U127,U503,U520 می باشند که در نخستین عملیات و بدون چشیدن حتی یک پیروزی اولین نبرد واقعی خود را به حریف واگذار و به اعماق دریا رفتند

مورد دیگر اینکه U510 پس از غرق 11 کشتی طی 7 ماموریت با تناژ مجموع 71.100 تن در طی جنگ و تسلیم خود در پایان جنگ به مدت 15 سال دیگر در خدمت نیروی دریایی فرانسه ماند که خود نشاندهنده کیفیت بالای ساخت این تجهیزات است.

ضمنا U511 طی ماموریت در خلیج عدن و اقیانوس هند خود را به پایگاه دریایی پنانگ در مالایا رساند(بعنوان اولین زیر دریایی آلمانی )وبعدا با نام RO 500 در خدمت نیروی دریایی امپراطوری ژاپن ادامه فعالیت داد تا پایان جنگ که تسلیم نیروهای امریکایی گردید.

از نکات قابل توجه دیگر اینکه تعداد 8 زیر دریایی(U127,U131,U165,U171,U501,U503,U512,U520) در اولین ماموریت رزمی و 10 زیر دریایی در دومین ماموریت رزمی خود طعمه متفقین گردیده و غرق شده اند و کلا فقط 2 زیردریایی از این کلاس موفق به طی کردن موفق حداکثر 10 ماموریت رزمی خود گردیده است .

در نتیجه هزاران افسر و خدمه که بزرگترین و با ارزش ترین سرمایه یک یگان نظامی محسوب می شوند بدون آنکه فرصت تجربه اندوزی بیشتری را داشته و یا بتوانند از اندوخته های علمی و فنی وهمچنین تجهیزات نو و آکبند خود استفاده ِ درخور و بجا یی داشته باشند به راحتی تسلیم مرگ یا دشمن گردیدند.


و آخرین مطلب اینکه جوانترین فرمانده زیر دریایی با 20 سال و 3 ماه سن به نام Ferdinand von Friedeburg در U155 خدمت می کرد و سالها پس از جنگ نیز زندگی کرد.(21 می 1924 الی 17 می 2010) و دیگر اینکه U172 درسال 1942 موفق به غرق کشتی باری انگلیسی به نام Orcades با 23.456 تن محموله نزدیک کیپ تاون آفریقای جنوبی گردید که سومین رکورد سنگین ترین کشتی غرق گشته بوسیله زیر دریایی های آلمان در جنگ دوم می باشد .

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ52o2U6CjZ4siMLDxTbvMPxniaPWcizrVAF2DAga0x3SJkMu4X

http://www.uboat.net/media/boats/photos/u156_laconia.jpg

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRCxURSkw49wLdAxZOv6t2dwA0il9Y9CHgkpK1obN40JGYahUXyFg

اقتباس و ترجمه از
http://www.uboat.net

ادامه دارد ......

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از آمار تلفات معلومه كه وضعيت داره فرق مي كنه !

هميشه برام سوال بود كه آلمان با توجه به زيردريايي هاش چرا نتونست در جنگ دريايي دوام بياره!

ممنون ، يك گوشه تاريك در ذهنم روشن شد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پسر....فوق العاده بود!!

عجب تکلونوژی داشتن این نازیها!!!

مهارت جنگیدن این ماشین جنگی تو تاریخ بینظیر میمونه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من تو یه جا شنیدم که وقتی نازیا یه جا رو میگرفتن در عرض چند ماه کارخانه اسلحه سازی می ساختن.
یعنی راسته؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از شما بابت مقالعه خوبتون.

براي كسب اطلاعات منبع دار فراماسونري و ... به سايت زير برويد كامل و جامع است :

www.alvadossadegh.com/‏

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از همه عزيزان كه به اين تايپيك توجه داشتند.
و با اظهار نظرهايشان اين تايپيك را پربارتر و انگيزه بنده را در ادامه كار بيشتر نمودند.

پيشاپيش سال جديد و آغار بهار طبيعت را به تمامي هموطنان و كاربران محترم سايت تيريك مي گويم.

بيش از 20 صفحه مطلب ديگر درباره موضوع فوق آماده كرده ام كه اگر قسمت بود در سال جديد در خدمتتان هستم .

بدرود ......

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
داداش دستت درد نكنه ، تا میتونی ادامه بده و تاپیک رو جامع و کامل کن فقط اگر از عکسم استفاده کنی خیلی بهتر میشه ! :cry:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]از آمار تلفات معلومه كه وضعيت داره فرق مي كنه !

هميشه برام سوال بود كه آلمان با توجه به زيردريايي هاش چرا نتونست در جنگ دريايي دوام بياره!

ممنون ، يك گوشه تاريك در ذهنم روشن شد .[/quote]

آلمان بعد از مورد حمله قرار گرفتن توسط نیروی دریایی سلطنتی نابود شد :cry:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا مقاله فوق العاده ای بود.امیدوارم در ادمه هم همینطور باشه.
این سایتم درباره ظهور و فراماسونری است(البته واسه انگلیسی زبانها :cry: )
[url]www.wakeupproject.com[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]از آمار تلفات معلومه كه وضعيت داره فرق مي كنه !

هميشه برام سوال بود كه آلمان با توجه به زيردريايي هاش چرا نتونست در جنگ دريايي دوام بياره!

ممنون ، يك گوشه تاريك در ذهنم روشن شد .[/quote]

آلمان بعد از مورد حمله قرار گرفتن توسط نیروی دریایی سلطنتی نابود شد :mrgreen:[/quote]

جهت اطلاع دوستان كه عرض كنم که :

تا قبل از پایان 1941 (ورود نیروی تازه نفس آمریکایی با امکانات فوق العاده صنعتی و علمی و تسلیحاتی )

نسبت تلفات كشتي هاي نظامي آلمان به انگليس از نظر تعداد 1 به 8 و از نظر تناژ 1 به 10 بودو تا آخر جنگ اين نسبت تقريبا حفظ شد(با تغيير جزيي به نفع انگليسي ها)
نسبت تلفات زير درياييهاي آلمان به انگليس از نظر تعداد 3 به 1 و تا پايان جنگ اين نسبت به نفع انگليسي ها تقريبا 8 برابر ديگر افزايش يافت و به نسبت 11 به 1 رسید ( با توجه به گستردگي ناوگان سطحي انگليسي ها توجهي به زير سطح نداشتند و كل ناوگان زير دريايي انگليس اعم از رزمي يا آموزشي و ميدجت و حمل كماندو در کل جنگ به 214 عدد محدود مي شد كه تا پایان سال 41 یکی به تصرف آلمانها در آمد 23 تا را غرق كردند و بقيه هم اصلا تا اين تاريخ جرات رويارويي با ناوگان دريايي آلمانها را نداشتند و هيچ نقش و ارزش و اهميت استراتژيكي تا پايان جنگ بعهده نداشتند)
نسبت تلفات كشتي هاي ترابري و پشتيبان و كمك رسان آلمان به انگليس 1 به 64 و از نظر تناژ 1 به 106 بود كه تا پايان جنگ اين نسبت به نفع آلمانها بيش از 1.3 برابر شده و به نسبت 1 به 86 رسید (البته با در نظر گرفتن اینکه آلمانها با توجه به گستردگي ارتباطات زميني احتياج چنداني به ترابري دريايي نداشتند و برعكس انگليسي ها به دليل موقعيت جغرافيايي تمامي مراوداتشان دريايي بوده اين اختلاف فاحش و تحقير آميز از ديد متفقين تا حدودي توجيه پذير است )

حالا حق اظهار نظر و مقايسه با خودتان...

كه برتري را چه ميدانيد و نابودي را چه
و اينكه در پايان جنگ تلفات كداميك بيشتر ( بيشتر نگوييد بلكه بگوييد چند برابر)و تسلط و برتري و جايگاه جهاني و دريايي كداميك نيست و نابود شد

با اينهمه توجه داشته باشيد اگر آمريكايي ها و توانايي عظيم نيروي ناو گروه هاي اسكورت و نبرد آنها نبود انگليسي ها عليرغم گستردگي فوق العاده و تنوع امكانات دريايي شان ( که همان زمان چندین برابر آلمانها بود ) به تنهايي و در تقابل 1 به 1 نه تنها هيچ شانس قطعي و شكننده اي در مقابل نيروي دريايي آلمان نداشتند بلكه بسيار آسيب پذير و دست و پا بسته مينمودند و مطمعنا در نبرهای رودر رو مثل نبرد دونكرك بايد همه چيزشان را ميگذاشتند و تا بندر گاهاي خودشان در ميرفتند!

در ادامه با برسي روند نبرد های دریایی و اراپه آمار دقيق تلفات دو طرف که مورد تایید انگلیسی ها هم می باشد به وضوح اينراخواهيد ديد.

ادامه دارد ......

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
معرفي كلاس Long Range boats


تیپ IXC/40 :

http://uboat.net/media/boats/types/ixc_2d.gif

http://uboat.net/media/boats/photos/u805.jpg

تعداد تولیدی 87 عدد به نامهای
U-167 , U-168 , U-169, U-170, U-183, U-184, U-185, U-186, U-187, U-188, U-189, U-190, U-191, U-192, U-193, U-194, U-525, U-526, U-527, U-528, U-529, U-530, U-531, U-532, U-533, U-534, U-535, U-536, U-537, U-538, U-539, U-540, U-541, U-542, U-543, U-544, U-545, U-546, U-547, U-548, U-549, U-550, U-801, U-802, U-803, U-804, U-805, U-806, U-841, U-842, U-843, U-844, U-845, U-846, U-853, U-854, U-855, U-856, U-857, U-858, U-865, U-866, U-867, U-868, U-869, U-870, U-877, U-878, U-879, U-880, U-881, U-889, U-1221, U-1222, U-1223, U-1224, U-1225,
U-1226, U-1227, U-1228, U-1229, U-1230, U-1231, U-1232, U-1233, U-1234, U-1235.

تاریخ تولید 1940 الی 1944

مشخصات :
کلاس: رزمی دریایی(برد بلند)
وزن : 1545 تن
طول : 76.76 متر
قطر : 6.86 متر
ارتفاع : 9.6 متر
قدرت : 4400 اسب بخار روی آب و 1000 اسب بخار زیر آب
سرعت : 19 گره دریایی روی آب و 7.3 گره دریایی زیر آب
برد عملیاتی :13850 مایل با سرعت متوسط 10گره دریایی روی آب و 63 مایل با سرعت 4 گره دریایی زیر آب
دریچه پرتاب اژدر :4 عدد در سینه و 2 عدد در پاشنه (22 عدد ظرفیت )
توانایی مین ریزی :دارد با توانایی حمل 44 الی 66 عدد
توپ دکل :2 عدد ( 105 میلیمتری روبه جلو و 45 میلیمتری رو به عقب با مهمات مخصوص و ضد کشتی)
توپ ضد هوایی : 1 عدد با کالیبر متفاوت
خدمه :48 تا 56 نفر
حداکثر عمق عملیاتی :230 متر

از مجموع 87 زیر دریایی فوق 5 عدد در لیست گم شده ها می باشد ( U184,U193,U855,U857,U865,U1226) و 1 عدد( U1224) به خدمت نیروی دریایی ژاپن درامد و 8 عدد ( U167,U188,U545,U547,U1223,U1227,U1232,U1234) هم قبل از پایان نهایی جنگ از خدمت خارج شدند و16 عدد پس از اعلام بیانیه تسلیم بی قید وشرط در محل ماموریت خود تسلیم متفقین شدند و اما باقیمانده آنها به تعداد55 زیر دریایی در حین عملیلت جنگی غرق شدند .

در کل 39عدد از زیردریایی های فوق موفق به غرق تعداد 78 کشتی با تناژ مجموع 406.498تن گردیدند.

موفق ترین زیردریایی این تیپ U185, U188 با آمار9 شکارطی 3 ماموریت جنگی با تناژ مجموع 50.915 و62.761
تن میباشند.
بی شک ناکام ترین آنها U803,U854 می باشند که در بدون انجام عملیات جنگی و کسب ِحداقل افتخار ورود به صحنه نبرد در حین تمرین آموزشی غرق گشته و به اعماق دریا رفتند.
همچنین U805 در اولین ماموریت جنگی خود به دلیل اعلام تسلیم بلاشرط آلمان در محل ماموریت خود به صورت نو و آکبند تسلیم نیروهای آمریکایی شد.

ضمنا U1224 با نام جدید Ro 501 در سال 1944 تحویل نیروی دریایی امپراتوری ژاپن گردید و در همان سال بدون ثبت شکاری توسط آمریکایی ها غرق گردید

از نکات قابل توجه دیگر اینکه 47 زیر دریایی در اولین ماموریت رزمی و 8 زیر دریایی در دومین ماموریت رزمی خود تسلیم ِ ناپدید ِ از خدمت خارج و یا توسط متفقین غرق شده اند و جالبتر آنکه هچکدام موفق به ثبت هیچ شکاری نشده ودست خالی صحنه بزرگترین جنگ تاریخ را ترک کردند.

در کل فقط یک زیردریایی از این نوع و تیپ (U530) موفق به طی کردن موفق 7 ماموریت رزمی با ثبت آمار 3 شکار با تناژ کلی 22.278 تن خود گردید.
همانطور که ملاحظه می کنید هرچه به سالهای پایانی جنگ نزدیک می شویم (1944و 1945) آثار اضمحلال و ازهم گسیختی نیروی عظیم نظامی آلمان عیان تر و قابل هضم تر میگردد.

توجه داشته باشید که در این کلاس واین تیپ آمار تولید زیر دریاییهای آلمان 9 عدد بیشتر از آمار کل کشتی های شکار شده متفقین توسط همین گروه است!!! یعنی بطور متوسط هر Uboat کمتر از یک کشتی شکار داشته که با توجه به صرف هزینه های طراحی ِ ساخت ِ تولید و آموزش پرسنل و خدمه و پشتیبانی چنین تجهیزاتی در مقایسه با کشتی های باری و تجاری و احیانا حتی نظامی ِ واقعا یک شکست مطلق و افتضاح به تمام عیار است .
همانطور که می بینید متفقین یک بازی تمام باخت را درآغاز جنگ ِ به تدریج و درطی 5 سال تبدیل به جنگی همکف و نهایتا تمام ضرر و پر هزینه برای حریف خود تبدیل کردند و با قرار گیری در موقعیت برتر استراتژی و نظامی خواب و خیال را از چشم حریف آلمانی و مغرور خود ربوده و شرایط خود را به او مو به مو دیکته کردنذ.


http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTvz0jxtkahfBQu645OjHyR42YKoJb037lrHv7BZw_277NI_P7j

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRptdeRa3WocbJj2L8aKl3K4XstrWn_hzGE3IwrMsvicDtg_Dc6

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRl6T9CLfbm04rICbL-CoPnwcLYZwriEtCqc3H1sb-2M8GDI4MP


اقتباس و ترجمه از
http://www.uboat.net

ادامه دارد ......

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تبريك سال نو به همه اعضا محترم سايت
اولين مطلب را در سال جديد لود ميكنم
موفق باشيد




[size=24]نبرد شجاع دلان (ماجرایU549 )[/size]

در غروب 29 می 1944 در900 مایلی جنوب غربی پرتغال و حاشیه شرقی اقیانوس اطلس ِ زیردریایی U549 (تیپ IXC/40) در دومین ماموریت جنگی خود (بدون ثبت موفقیتی در كسب شکار ) با یک ناو گروه اسکورت امریکایی ( ناو گروه اسکورت شامل مجموعه کاملی از ناوچه های رزمی ِ ناو ِ نبرد ناو و ناو هواپیما بر است) رودررو و به ناچار درگیر می گردد.

قابل توجه آنکه در سالهای 44 و 45 به دلیل افزایش قابل توجه توانایی های ضد زیر سطحی متفقین نتیجه رویارویی انفرادی در پهنه اقیانوس با یک ناو گروه های اسکورت برای فرمانده و پرسنل زیر دریایی کاملا مشخص و محرز و مسلم بود آنها باید یا فرار ( با احتمال بسیار بالای شناسایی توسط یگانهای هوایی دشمن وتعقیب و نهايتا غرق ) را انتخاب و یا به ناچار سریعا تسلیم شده و جان خود را بی دلیل به خطر نمی انداختند( به سرنوشت مشابه U110 دچار می شدند ) و یا درگیر شده و مرگ شجاعانه را به تسلیم شدن ترجیح می دادند.

وسرانجام در لحظات محدود باقیمانده تیم فرماندهی U549 نبرد و مرگ دور از وطن و درژرفای تاریک اقیانوس را انتخاب کرده و کلیه خدمه در این راه باهم هم قسم شدند.

و بلافاصله با تصمیم فرمانده زیر دریایی کاپیتان Detlev Krankenhagen بدون فوت وقت ابتدا U549 در راستای حرکت ناو گروه به عمق 200 متری شیرجه رفته ومدتی را بصورت سکوت و سکون سپری کرده و سپس با توجه به محاسبه دقیق موقعیت و سرعت ناو گروه و سرعت زیر دریایی با شیب 30 درجه و از عمق 200 متری به سمت سطح حرکت کرده وضمن محاسبه دقیق در تعیین موقعیت با عبور از خط اسکورت ناو های محافظ گذشته و مستقیما وارد حلقه کشتی ها رزمی گروه میگردد (این حرکت بدور از تاکتیک جنگی زیر دریایی هاست و در حقیقت خودکشی عینی و سردادن غزل خداحافظیست)

وِ‌ در ساعت 20:13 ِ بلافاصله و بدون درنگ با قرار گیری در عمق 8 متری سطح آب و بالا بردن پریسکوپ خود با موفقیت سر گروه و کشتی فرماندهی یگان دریایی مزبور یعنی ناو هواپیما بر اسکورت USS Block Island را شناسایی و در خط آتش مستقیم اژدرهای خود قرار داده و قبل از آنکه فرصت عکس العمل را به مجموعه کشتی های رزمی مقابل بدهد در میان بهت و حیرت امریکایی ها ِ با شلیک 3 اژدر پی در پی به آن حمله مینماید که 2 تا از آنها به هدف اصابت کرده و باعث صدمه شدید به USS Block Island می گردد و بلا فاصله در سطح آب با گردش به چپ وبارگذاری سریع و مجدداژدرها ِ خود را آماده حمله ای دیگر کرده

و در ساعت 20:35 به ناو محافظ USS Barr با شلیک 3 اژدر پی در پی دیگر حمله می کند که یکی به هدف اصابت کرده و سرانجام هنگام غوص به عمق برای دوری از شلیک مستقیم توپها و خروج از حلقه محافظین جهت بار گذاری مجدد ازدرهای خود و تدارک حمله سوم هدف چندین حمله پی در پی و بی وقفه بمب های زیر آبی رزم ناو های دیگر گروه منجمله USS Eugene E. Elmore و USS Ahrens قرار گرفته و در زیر آب کاملا منهدم و با کلیه پرسنل شجاعش ( 57 خدمه و افسر ) غرق می گردد.


http://uboat.net/media/allies/warships/am/uss_block_island.jpg

http://uboat.net/media/allies/warships/am/uss_barr.jpg


اما این پایان ماجرا نبود زیرا ناو هواپیما براسکورت USS Block Island با تناژ 9.393 تن و توانایی حمل 24 هواپیما (2 اسکادران) ساعتی بعد بر اثر شدت آسیب های وارده به پهلو خوابیده وطی 6 ساعت غرق می گردد و تلاش خدمه براي حفظ و نجات آن و ترميم آسيب ديدگي ها بي نتيجه مي ماند و از مجموع 957 نفر خدمه 6 تا کشته و بقیه توسط ناوهای محافظ نجات یافتند .

ناو اسکورت USS Barr به تناژ 1.300 تن هم به شدت آسیب و از 212 خدمه آن 16 نفر کشته گردیدند که ناو مذکور پس از یدک و انتقال به بندری امن تا پایان جنگ از خدمت خارج و نهایتا در سال 1946 باز سازی گردیده و تا سال 1969 در خدمت نیروی دریایی امریکا باقی ماند.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/USS_Block_Island_%28CVE-21%29_leaving_Norfolk%2C_October_15%2C_1943.jpg/300px-USS_Block_Island_%28CVE-21%29_leaving_Norfolk%2C_October_15%2C_1943.jpg

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTco1MFJOelc1bWrTYRtM__W8EoDItOUTDJBdXBw5k-7ITIj9HvdQ

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSN3giYbSushEc6_anyoO8lV0bWNtyM8lgF9GGoyK8tK0E-cM6B

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSIIbGOuGFewZCdLo7GlmHWzAq158XAjTV55jZZlTc6JuJJ6AD_

نکته پایانی اینکه USS Block Island تنها ناو هواپیما بر اسکورت غرق شده آمریکایی توسط زیر دریایی ها ی آلمان طی جنگ دوم جهانی میباشد و این در حالی بود که ناو گروه اسکورت هنگام حمله ِکاملا آماده و در شرایط کامل جنگی قرار داشته وبنا به گزارش فرمانده ناو گروه و فرمانده هان رزم ناو های همراه ِمتوجه حضور U549 در منطقه گردیده و فقط در حال شناسایی دقیق موقعیت مکانی جهت حمله با هواپیما های اژدر افکن خود و جلوگیری از فرار آن بودند.

همچنین قابل ذکر است ناو گروه مزبور تا قبل از این درگیری با همین تکنیک ورعایت اصل تعقیب و گریز چند ساعته ِ سابقه غرق موفق 6 زیردریایی (U66, U220, U603, U709, U801, U1059) را در کارنامه خود داشته بود.
جمعبندی آنکه از دید فنی و تحلیل آکادمیک سرنوشت U549 ساعتی قبل از شروع ماجرا و درگیری ِحتمی و مشخص شده و راه فرار و گریزی از آن در پهنه اقیانوس آنهم در رقابت با ناو گروه مجهز امریکایی و امکانات و توانایی های رزمی هوایی ِ سطحی و زیر سطحی آن نبود و نهایتا چند ساعت بیشتر زندگی خدمه و پرسنل آن و این تعقیب و گریز ادامه می یافت (با توجه به تیپ زیر دریایی در بهترین شرایط حداکثر 17 ساعت بعد باید به سطح آب می آمد ) فقط آن چیزی که قابل محاسبه و اندازه گیری ریاضی و عددی نبود پیش بینی جسارت و شجاعت فرمانده و پرسنل U549 در استقبال از مرگ با عزت و افتخار بود که تاوان سنگینش را USS Block Island و فرمانده آن و اعتبار نیروی دریایی آمریکا پرداختند.


http://uboat.net/media/men/commanders/krankenhagen_detlev.jpg
كاپيتان Detlev Krankenhagen(1917-1944 )




اقتباس و ترجمه از
http://www.uboat.net

http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Block_Island_(CVE-21)

http://en.wikipedia.org/wiki/German_submarine_U-549

ادامه دارد ......

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.