mahdavi3d

عصر شاتلها به پايان رسيد _ تيرماه 1390/ آتلانتیس، آخرين ماموريت شاتلها

Recommended Posts

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=blue]ناسا پرتاب آتلانتیس را برای 8 جولای تصویب کرد و گزارشی از برنامه های ماموریتی که برای همیشه به عصر فضایی شاتلها پایان می دهد را ارائه کرد.[/color]

به گزارش خبرگزاری مهر، آخرین پرواز شاتل روز جمعه 8 جولای ساعت 11:26 به وقت محلی (19:56 به وقت ایران) از پایگاه کیپ کارناوال در مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام می شود تا به این ترتیب آغازی برای پایان عصر شاتلها رقم بخورد.
"داگ هارلی"، خلبان آخرین ماموریت عصر شاتلها است. وی در خصوص این ماموریت به مزاح گفت: "پرواز شاتل به معنی هل دادن بیش از 2 هزار تن بار در فضا است. به نظرتان می رسد که این کار را به آسانی انجام می دهیم اما اصلاً اینطور نیست."
پس از حادثه شاتل کلمبیا که در فوریه 2003 هنگام بازگشت به زمین دچار سانحه دلخراشی شد که با مرگ 7 سرنشین آن پایان یافت، تمام ماموریتهای بعدی شاتلها متوقف شد. به این ترتیب تنها وسیله ای که فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل می کرد، کپسول روسی سایوز بود.
مشکل کپسول سایوز این است که در هر ماموریت تنها می تواند سه سرنشین را به ایستگاه حمل کند. سرانجام در سال 2005 ناسا بار دیگر با پرتاب دیسکاوری، ماموریتهای فضایی شاتل را از سر گرفت و از آن زمان تا به امروز به مدت 6 سال پیاپی سه شاتل باقیمانده (دیسکاوری، اندیور و آتلانیس) را به ایستگاه فضایی فرستاده است. اکنون ناسا تنها چند روز به بستن آخرین سکوی پرتاب شاتلها پیش رو دارد.
قرار است آتلانتیس در این سفر "ماموریت سوخت گیری دوباره روباتیک" (Robotic Refuelling Mission) را به ایستگاه فضایی منتقل کند. این سیستم برای سوخت گیری ماهواره های فضایی آزمایش خواهد شد.
همچنین اتاقک چندعملکردی "رافائلو" که حداقل چهار تن وزن دارد از دیگر تجهیزاتی است که در آخرین ماموریت شاتل به ISS حمل خواهد شد.
سرنشینان این شاتل چهار فضانورد به نامهای "کریس فرگوسن" (فرمانده شاتل)، "داگ هارلی" (خلبان)، "رکس والهیم" و "سندی مگنوس" (مختصصان ماموریت) هستند که در ماموریت 12 روزه STS-135 برنامه های فشرده ای را انجام خواهند داد.
ویژگی آخرین پرواز شاتل در "لوگویی" است در روی این فضاپیما نقاشی شده است. این لوگو، طرحی در بزرگداشت 30 تاریخ شاتلها است.
ایده ساخت شاتلها را یک مهندس مرکز فضایی جانسون در هاستون به نام "بلیک دامسنیل" ارائه کرد. این دومین بار است که یک شاتل همراه با یک لوگوی نقاشی شده پرواز می کند.
اولین بار، در آخرین ماموریت شاتل اندیور اتفاق افتاد. در این ماموریت بر روی یکی از مخازن سوخت این شاتل که در اثر توفان کاترینا در سال 2005 آسیب دیده بود یک لوگو نقاشی شد.

[b][color=darkred]برنامه های آخرین ماموریت شاتل[/color][/b]
به نوشته سایت NextMe، بر طبق جدول زمانبدی شده، آتلانتیس 8 جولای پرتاب می شود و 10 جولای به ایستگاه فضایی بین المللی متصل می شود.
یک روز بعد، یعنی در 11 جولای، اتاقک "رافائلو" جایگزین اتاقک "هارمونی" می شود. 12 جولای، تنها برنامه پیاده روی فضایی این ماموریت برای تعمیر پمپ سوخت گیری موجود در ایستگاه فضایی انجام می شود.
شاتل روز 18 جولای از ایستگاه جدا می شود و 20 جولای با فرود در مرکز فضایی کندی رسماً به عصر شاتلها پایان می دهد.

[b][color=darkred]تاریخچه آتلانتیس[/color][/b]
آتلانتیس، چهارمین شاتل ناسا است که در مارس 1985 ساخته شد و اولین شاتلی است که در سال 1999 مجهز به سیستم ارتباطات هوایی دیجیتال شد.
این شاتل در بزرگداشت اولین ناو اقیانوس شناسی آمریکا آتلانتیس نامگذاری شد و اولین پرواز خود را در 13 اکتبر 1985 انجام داد.
فرماندهی این ماموریت را که Sts 51-J نام داشت و با اهداف نظامی انجام می شد "کارل بابکو" به عهده داشت. از آنزمان تاکنون آتلانتیس در مجموع 32 پرواز انجام داده است که بسیاری از آنها نقش مهمی در اکتشافات فضایی داشته اند.
در سال 1989 این فضاپیما اولین کاوشگر فضایی را به سوی یک سیاره دیگر پرتاب کرد. در حقیقت، همراه با دو ماموریت آتلانتیس، کاوشگر "ماژلان" مستقیماً به سمت سیاره زهره (ونوس) و کاوشگر "گالیله" به سمت سیاره مشتری پرتاب شدند.
همچنین، آتلانتیس در ژوئن 1985 برای اولین بار در کنار ایستگاه فضایی روسی "میر" پهلو گرفت. این شاتل در مجموع 7 پرواز را به ایستگاه میر انجام داد و در یکی از ماموریتها با خود یک اتاقک تبادل فضانورد را به این ایستگاه برد.
اکنون این شاتل آماده است که سی و سومین ماموریت خود را آغاز کند.

[b][color=darkred]اظهارات رئیس ناسا[/color][/b]
به نوشته "مدیا ایناف"، چارلز بولدن، رئیس آژانس فضایی آمریکا در آستانه آغاز آخرین ماموریت شاتل اظهار داشت: "من به عنوان فضانورد سابق و رئیس فعلی ناسا اینجا هستم تا بگویم که پیشگامی آمریکا در فضا حداقل برای نیم قرن آینده ادامه خواهد یافت."
رئیس ناسا با تاکید بر اینکه 8 جولای، پرواز وداع با عصر شاتل انجام می شود، افزود: "این پایان برنامه شاتلهای فضایی است اما به معنی پایان ناسا و یا پایان فضاپیماهای با سرنشین ناسا نیست. ناسا برنامه ای قوی برای اکتشاف، توسعه فناوری و تحقیقات علمی فضایی دارد که در سالهای آینده آنها را پیگیری خواهد کرد."
برای مثال، ناسا در حال طراحی فضاپیماهایی است که بتوانند انسان را به مریخ و سایر اجرام منظومه شمسی برسانند.
همچنین ناسا مشغول ساخت فضاپیمایی با عنوان "وسیله سرنشین دار چند منظوره" (Multi-Purpose Crew Vehicle) است که برپایه پروژه کپسول "اوریون" بوده و قادر است چهار فضانورد را برای یک ماموریت حداکثر 21 روزه به فضا ببرد.

[b][color=darkred]تصاویری از آخرین شاتل[/color][/b]
در روزهای اخیر بسیاری از سایتهای خبری و در راس همه سایت ناسا عکسها و تصاویر ویژه ای در بزرگداشت 30 سال تاریخ شاتلها و آخرین وداع با عصر این فضاپیماها را منتشر کرده اند:


[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/665890_orig.jpg"]http://www.mehrnews....665890_orig.jpg[/url]
[color=blue]اولین پرواز با سرنشین آتلانتیس- در این ماموریت که STS-51J
نام داشت "کارول جی. بابکو" (فرمانده)، "رونالد جی. گراب" (خلبان)،
"دیوید سی. هیلمرز" و "ویلیام ای. پیلیز" (متخصصان ماموریت) شرکت داشتند[/color]

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/665901_orig.jpg"]http://www.mehrnews....665901_orig.jpg[/url]
[color=blue]قبل از پرتاب اولین شاتل (شاتل کلمبیا)- "باب کریپن" (راست) یک
فنجان قهوه می نوشد و "جان یانگ" (فرمانده) صبحانه می خورد[/color]

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/665897_orig.jpg"]http://www.mehrnews....665897_orig.jpg[/url]
[color=blue]فضانوردان ماموریت STS-135 (آخرین ماموریت آتلانتیس)- فرمانده
کریس فرگوسن (مرکز راست)، خلبان داگ هارلی (مرکز چپ)، "رکس والهیم"
و "سندی مگنوس"[/color]

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/665894_orig.jpg"]http://www.mehrnews....665894_orig.jpg[/url]
[color=blue]مهندسان، تکنسینها و فضانوردان آخرین ماموریت آتلانتیس در کنار
این شاتل در حالی که پارچه نوشته "ما پشت تو هستیم، آتلانتیس!" را
در دست گرفته اند[/color]

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/665902_orig.jpg"]http://www.mehrnews....665902_orig.jpg[/url]
[color=blue]موشکهای شتاب دهنده شاتل آماده اتصال به آتلانتیس[/color]

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/665891_orig.jpg"]http://www.mehrnews....665891_orig.jpg[/url]
[color=blue]فضانوردان از هواپیما پیاده می شوند[/color]

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/665896_orig.jpg"]http://www.mehrnews....665896_orig.jpg[/url]
[color=blue]آتلانتیس در آشیانه پیش از انتقال به سکوی پرتاب[/color]

[color=olive]۱۳۹۰/۰۴/۱۴[/color]
منبع: خبرگزاري مهر
[url="http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1351919"]http://www.mehrnews....?NewsID=1351919[/url]


-------------------------

[color=orange]عنوان تاپيك به‌روز رساني شد.
mahdavi3d[/color][/font][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=darkred][b]پایان روزی سرنوشت ساز در تاریخ ناسا/ آتلانتیس آخرین سفرش را آغاز کرد[/b][/color]

[color=blue]فصل آخر کتاب تاریخ پرواز شاتلهای ناسا به صفحه آخر خود رسید، با پرتاب موفقیت آمیز شاتل آتلانتیس، ناسا آخرین قدم را در برنامه 30 ساله شاتلهایش برداشت و بعد از این برای انجام فعالیتهای فضایی در ایستگاه بین المللی به روسیه نیازمند خواهد شد.[/color]

به گزارش خبرگزاری مهر، آخرین ماموریت آتلانتیس یک میلیون بازدیدکننده را در کیپ کاناورال و شهرهای اطراف آن گرد آورده بود تا پرواز آخر این سمبل فضایی را از نزدیک ببینند. سناتورها، فضانوردان و افراد مشهور دیگری نیز در میان بازدیدکنندگان حضور داشتند. اولین خلبان شاتلهای ناسا "رابرت کریپن" 73 ساله و "جان یانگ" یکی از فضانوردانی که بر روی ماه قدم گذاشته است نیز در میان تماشاچیان حضور داشته اند.

آتلانتیس با دو دقیقه تاخیر به دلیل نقصی که در سکوی پرتاب به وجود آمده بود، آخرین پرواز خود را به سوی ایستگاه فضایی آغاز کرد. پس از بازگشت و بازنشستگی این شاتل، ناسا برنامه های جدید خود برای سفر به یک سیارک و پس از آن به سوی مریخ در پیش رو خواهد داشت.

آخرین شاتل ناسا ملزومات و تجهیزات یک سال ایستگاه فضایی را با خود حمل کرد و قرار نیست در این ماموریت هیچ راهپیمایی فضایی توسط چهار فضانورد شاتل انجام بگیرد. آتلانتیس در زمان بازگشت نیز تا حد امکان زباله های ایجاد شده در ایستگاه را به همراه خود به زمین باز می گرداند.

از ابتدا برنامه شاتلهای ناسا برای دوره ای 50 ساله برنامه ریزی شده بود اما وقوع دو حادثه تاسف بار که منجر به مرگ 14 فضانورد و از بین رفتن شاتلهای کلمبیا و چلنجر شد، در این برنامه خلل ایجاد کرد. ناسا در طول یکسال هرگز بیش از 9 پرواز برای شاتلها در نظر نگرفته و هزینه این پروازها نیز هرگز فراتر از یک میلیارد دلار برای هر ماموریت نشده است.

آینده ای که برای آمریکا پیش بینی می شود، کشوری که اولین انسان را بر روی ماه فرود آورد، وابسته شدن به کشور روسیه است تا بتواند با کمک گرفتن از کپسولهای سایوز فضانوردان خود را به ایستگاه فضایی انتقال دهد، در این شرایط آمریکا برای هر جایگاه در کپسول سایوز باید 30 میلیون دلار بپردازد. البته این شرایط تا زمانی ادامه خواهد داشت که شرکتهای خصوصی بتوانند جایگزینی برای شاتلهای ناسا طراحی کرده و بسازند.

آتلانتیس در تاریخ 20 جولای 2011 و پس از اقامتی 12 روزه در فضا به زمین بازخواهد گشت. پس از بازگشت آتلانتیس بازنشته شدن آن در یکی از موزه های آمریکا، هزاران نفر از کارمندان ناسا که در بخش شاتلها مشغول به فعالیت بوده اند، از کار معلق خواهند شد، این در حالی است که پیش از این نیز هزاران نفر کار خود را به واسطه بازنشسته شدن دیسکاوری و اندیور از دست داده اند:

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/667371_orig.jpg"]http://www.mehrnews....667371_orig.jpg[/url]
[color=blue]شاتل آتلانتیس در انتظار فرا رسیدن آغاز آخرین سفر [/color]

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/667372_orig.jpg"]http://www.mehrnews....667372_orig.jpg[/url]
[color=blue]فضانوردان در حال ورود به شاتل آتلانتیس[/color]

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/667375_orig.jpg"]http://www.mehrnews....667375_orig.jpg[/url]
[color=blue]آتلانتیس با وجود نامناسب بود شرایط آب و هوایی سفر خود را آغاز کرد[/color]

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/667378_orig.jpg"]http://www.mehrnews....667378_orig.jpg[/url]
[color=blue]پرتاب با دو دقیقه تاخیر انجام شد[/color]

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/667377_orig.jpg"]http://www.mehrnews....667377_orig.jpg[/url]
[color=blue]بیش از یک میلیون نفر برای مشاهده پرتاب آتلانتیس در نزدیک پایگاه فضایی کندی گرد آمده بودند[/color]

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/667379_orig.jpg"]http://www.mehrnews....667379_orig.jpg[/url]
[color=blue]آتلانتیس آخرین شاتل باقی مانده از برنامه شاتلهای ناسا به شمار می رود[/color]

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/667373_orig.jpg"]http://www.mehrnews....667373_orig.jpg[/url]
[color=blue]تصویری هوایی از لحظه پرتاب آتلانتیس[/color]

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/667370_orig.jpg"]http://www.mehrnews....667370_orig.jpg[/url]
[color=blue]آتلانتیس تجهیزات ضروری یک سال ایستگاه را به همراه خود به فضا برد[/color]

منبع: خبرگزاري مهر
[url="http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1354444"]http://www.mehrnews....?NewsID=1354444[/url][/font][/size]

[i][size=2][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=violet]ببخشيد كه پست پشت سر هم دادم، امكان ويرايش نبود![/color][/font][/size][/i] ویرایش شده در توسط mahdavi3d

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[font=tahoma,geneva,sans-serif][size=3][color=darkred][b]آتلانتیس به ایستگاه فضایی رسید[/b][/color]

[color=blue]آخرین شاتل ناسا عصر روز یکشنبه پس از دو روز سفر به ایستگاه فضایی بین المللی متصل شد و چهار سرنشین این فضاپیما مورد استقبال فضانوردان ساکن ایستگاه قرار گرفتند.[/color]

به گزارش خبرگزاری مهر، شاتل آتلانتیس روز گذشته ساعت 15:07 به وقت گرینویچ (16:37 به وقت ایران) به ایستگاه فضایی بین المللی متصل شد. این آخرین اتصال یک شاتل به ISS است و به همین دلیل از نظر تاریخ از اهمیت بسیاری برخوردار است.
به محض اتصال شاتل، "ران گاران" فضانورد ساکن ایستگاه در یک تماس رادیویی اعلام کرد: "آتلانیس رسید. برای آخرین بار به ایستگاه فضایی بین المللی خوش آمدید."
دریچه ورودی میان ISS و شاتل در ساعت 16:47 به وقت گرینویچ (20:17 به وقت ایران) باز و سرنشینان شاتل وارد ایستگاه فضایی بین المللی شدند.
6 فضانورد ساکن ایستگاه شامل "آندری بوریسنکو" فرمانده ایستگاه، الکساندر ساموکوتیاف و سرگی ولکوف، دو فضانورد روس، ران گاران و مایک فاسم دو فضانورد ناسا و ساتوشی فوروکاوا فضانورد ژاپنی از چهار فضانورد شاتل استقبال کردند.
براساس گزارش اسپیس، این دوازدهمین دیدار آتلانتیس با لابراتوار مدارگرد است. در طول عصر شاتلها در مجموع 37 بار یک شاتل به ایستگاه فضایی بین المللی متصل شده است.
این ماموریت، سی و سومین پرواز آتلانیتس و صد و سی و پنجمین پرواز برنامه شاتلهای ناسا است.
آخرین ماموریت شاتل در مجموع 12 روز به طول می انجامد. با اتصال آتلانتیس، تعداد فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین المللی به 10 نفر رسید.

منبع: خبرگزاري مهر
[url="http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1356573"]http://www.mehrnews....?NewsID=1356573[/url]

----------------

[color=darkred][b]عجیب ترین مسافران شاتلها[/b][/color]

[color=blue]شاتلهای ناسا در طول 30 سال برنامه های مستمر خود علاوه براینکه میزبان فضانوردان بودند مسافران دیگری نیز داشتند که در این گزارش عجیب ترین این مهمانان معرفی می شوند.[/color]

به گزارش خبرگزاری مهر، شاتلهای ناسا در مدت 30 سال فعالیت و در مجموع 135 ماموریت، بیش از 350 فضانورد را به مدار بردند. اما انسانها تنها مسافران این فضاپیماها نبودند و در این ماموریتها مسافران عجیبی فضانوردان را همراهی می کردند.
در آخرین ماموریت تاریخ شاتلها که آتلانتیس مشغول انجام آن است یک دستگاه "آی- فن" و یک نمونه جهش یافته از باکتری "سالمونلا" به ایستگاه فضایی بین المللی می روند.
در این راستا، مجله "وایر" به طبقه بندی عجیب ترین مسافران شاتل در طول تاریخ برنامه های 5 فضاپیمای ناسا پرداخته است.

[b]قورباغه ای در آستانه مادر شدن[/b]
یک قورباغه ماده در ماموریت سپتامبر 1992 یکی از مسافران شاتل اندیور را تشکیل می داد. هدف از این سفر، کشف این نکته بود که بچه قورباغه ها در شرایط جاذبه صفر چگونه بزرگ می شوند.
در این آزمایش، نیمی از تخمها در سانتریفوژی که جاذبه زمین را شبیه سازی می کرد گذاشته شدند و نیم دیگر در شرایط جاذبه صفر باقی ماندند.
زمانی که قورباغه ها متولد شدند همگی عادی به نظر می رسیدند اما زمانی که به زمین بازگشتند آنهایی که در شرایط بدون جاذبه بزرگ شده بودند قدرت تشخیص بالا و پایین را از دست دادند. به طوریکه قادر نبودند برای گرفتن اولین نفس در دوران بزرگسالی خود را به سطح آب برسانند و بنابراین با خطر غرق شدن مواجه شدند.

[b]میمونهای بی اشتها[/b]
شماره 3165 و شماره 384-80 دو میمونی بودند که در می 1985 همراه با شاتل چلنجر به مدار رفتند. هدف از ماموریت این دو مسافر که اشتیاق چندانی به این سفر نداشتند درک این نکته بود که روش غذا خوردن میمونها در فضا چه تغییری می کند. نتیجه این آزمایش دقیقاً همان بود که در مورد فضانوردان رخ می دهد: اشتهای خود را از دست دادند.

[b]ورود اولین مهره داران به فضا در 1994[/b]
جنکی، کوزمو، میکی و یومه اسامی چهار نمونه ماهی بادکنکی شفافی بودند که به عنوان اولین مهره داران در جولای 1994 مسافران شاتل کلمبیا بودند. هدف از این ماموریت بررسی امکان آبزی پروری در فضا بود.

[b]سفر تلخ پروانه[/b]
سفر به فضا برای پروانه ای در اکتبر 1994 سوار شاتل اندیور شد به خوبی پیش نرفت. به طوریکه چرخه زندگی لارو (نوزاد کرمی شکل) کوتاه شد و پروانه بزرگسال عقیم ماند.

[b]کرمهای نماتود تنها بازماندگان فاجعه کلمبیا[/b]
کرمهای نماتود تنها بازماندگان سوپر مقاوم حادثه دلخراش شاتل کلمبیا در اول فوریه 2003 بودند. این شاتل در مرحله بازگشت به زمین دچار حادثه شد و تمام فضانوردان آن جان باختند.
این کرمها تا سه ماه پس از این حادثه توانستند 4 تا 5 نسل نیز تولید مثل کنند.

[b]تولید عسل بیشتر در فضا[/b]
در یکی از اولین سفرهای عصر شاتلها که توسط شاتل چلنجر در سال 1984 انجام شد 3 هزار زنبور عسل فضانوردان را همراهی می کردند.
تنها یک هفته زندگی در فضا برای این زنبورها کافی بود که شروع به ساخت کندوهایی بسیار دیدنی کنند.

[b]موشها در شرایط جاذبه صفر[/b]
شرایط برای موشهایی که در سال 1998 با شاتل کمبیا به فضا رفتند چندان مناسب نبود. این جوندگان در شرایط جاذبه صفر مشکلاتی را در جهت یابی فضایی پیدا کردند. همچنین استخوانها و ماهیچه های آنها تحلیل رفت. در نمونه موشهایی که در فضا به دنیا آمدند محققان مشاهده کردند که بعضی از مناطق مغزی آنها توسعه نیافته اند.

[b]ده پا؛ قربانی آخرین ماموریت اندیور[/b]
در آخرین ماموریت شاتل اندیور که ماه می 2011 انجام شد یک نمونه ده پا (سپیداج یا ماهی مرکب) مهمان این شاتل بود.
اما این مسافر بیچاره در راه علم قربانی شد.
در حقیقت این حیوان موضوع اصلی تحقیقات دانشمندان نبود بلکه باکتریهایی که داخل روده این موجود دریایی زندگی می کردند، افتخار این آزمایشات را به نام خود به ثبت رساندند.

منبع: خبرگزاري مهر
[url="http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1356046"]http://www.mehrnews....?NewsID=1356046[/url][/size]

[i][size=2][color=violet]ببخشيد كه پست پشت سر هم دادم، امكان ويرايش نبود! [/color][/size][/i][/font] ویرایش شده در توسط mahdavi3d

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مقاله کاملا خوبی بود ممنون!
فقط یه سوال در حال حاضر شاتل ها رفتن تو موزه دیگه برای همیشه ؟ یعنی دیگه امکان هیچ پروازی رو ندارن دیگه!
بی حمت اگه میشه اگر فیلمی از اون حادثه ی شاتل دارین یا لینک هست بزارین ممنون میشم!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ناسا دارد به پیمانکاران خصوصی پول می‌دهد تا وسایل حمل انسان به مدار بسازند (برای جایگزینی شاتل‌ها). تا وقتی این وسایل ساخته و آماده‌ی استفاده بشوند (حداقل تا سال ۲۰۱۵، ۲۰۱۶)، روسیه انحصار ارسال انسان به فضا را با فناوری سایوز خود در اختیار خواهد داشت و آمریکا مجبور است به ازای هر فضانوردش که به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رود بیش از ۴۰ میلیون دلار به روسیه بپردازد.
امیدوارم ما قبل از پیمانکاران خصوصی آمریکایی فضانوردمان را به مدار بفرستیم! البته چین هم مشغول است و هر چند سال یک بار یک فضانورد به مدار می‌فرستد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=darkred][b]آتلانتیس آماده خداحافظی با ایستگاه فضایی/ تصاویری از آخرین ماموریت شاتلها[/b][/color]

[color=blue]فضانوردانی که در آخرین ماموریت آخرین شاتل ناسا حضور دارند روز یکشنبه چمدان بزرگ خود را از زباله ها و تجهیزات اضافی ایستگاه فضایی جمع کرده و خود را برای خداحافظی با ایستگاه فضایی و بازگشت به زمین آماده کردند.[/color]

به گزارش خبرگزاری مهر، فضانوردانی که به همراه آتلانتیس به زمین باز خواهند گشت آخرین قطعات و وسایل را در محفظه "رافائلو" قرار دادند، بیش از دو هزار و 540 کیلوگرم از ابزار، تجهیزات، قطعات کهنه، فومهای بسته بندی و زباله در این مخزن که بزرگی آن به اندازه یک اتوبوس است، به زمین بازگردانده می شوند. این محموله بزرگ صبح روز دوشنبه از ایستگاه فضایی به شاتل آتلانتیس متصل شد.

آتلانتیس روز سه شنبه 19 جولای 2011 پس از بازدید یک هفته ای از ایستگاه فضایی بین المللی از ایستگاه فضایی جدا خواهد شد تا با بازگشتش به فلوریدا، آخرین برگه از تاریخ پر فراز و نشیب پرواز شاتلهای ناسا را برای همیشه ورق زده و آن را به پایان برساند.

ناسا با بازگشت شاتل آتلانتیس به زمین سه شاتل خود را بازنشسته کرده و آنها را روانه سه موزه مختلف خواهد کرد تا پس از فراغت از برنامه شاتلها بتواند بر روی ارسال فضانورد به مدارهای بالاتر از مدارهای کنونی بیاندیشد. ناسا اکنون تمرکز خود را بر روی سفر به یک سیارک تا سال 2025 و سفر به مریخ و فراتر از آن تا سال 2030 قرار داده است.

در ادامه تصاویری از آخرین ماموریت شاتل فضایی آتلانتیس را در ایستگاه فضایی بین المللی مشاهده می کنید:

[color=blue][url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/669772_orig.jpg"]http://www.mehrnews....669772_orig.jpg[/url]
STS-135
در آخرین ماموریت شاتل آتلانتیس به ایستگاه فضایی تجهیزات و قطعات مورد
به ایستگاه انتقال پیدا کردند، تصویری از سکوی بار شاتل به همراه مکانیزم اتصال آن به ایستگاه


[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/669775_orig.jpg"]http://www.mehrnews....669775_orig.jpg[/url]
آتلانتیس بر فراز جزایر باهاماس در سواحل فلوریدا، میامی به ایستگاه فضایی متصل شد

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/669770_orig.jpg"]http://www.mehrnews....669770_orig.jpg[/url]
میوه خوشامد گویی
کمی پس از اتصال شاتل به ایستگاه، سرنشینان شاتل سوغاتی خوشایندی را
تقدیم ساکنان ایستگاه کردند، مقادیری میوه تازه!

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/669771_orig.jpg"]http://www.mehrnews....669771_orig.jpg[/url]
"کریس فرگوسن" فرمانده شاتل و "ساتوشی فوروکاوا" فضانورد ژاپنی
در حال تست لباس فضانوردی برای اجرای راهپیمایی فضایی در 12 جولای 2011

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/669769_orig.jpg"]http://www.mehrnews....669769_orig.jpg[/url]
طی راهپیمایی 5/6 ساعته مخزن آمونیاک ایستگاه تعمیر شده و
سیستمی برای آزمایش بازوی روباتیک به ایستگاه وصل شد،
در این تصویر فضانورد "مایک فوسام" در انتهای ایستگاه فضایی دیده می شود

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/669767_orig.jpg"]http://www.mehrnews....669767_orig.jpg[/url]
مایک فوسام در حین راهپیمایی فضایی

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/669768_orig.jpg"]http://www.mehrnews....669768_orig.jpg[/url]
فضانورد "ران گاران" مخزن آسیب دیده آمونیاک را به سوی مخزن بار آتلانتیس حمل می کند

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/669766_orig.jpg"]http://www.mehrnews....669766_orig.jpg[/url]
فضانورد "سندی مگنوس" در حال شنا در میانه مخزن بار "رافائلو"

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/669765_orig.jpg"]http://www.mehrnews....669765_orig.jpg[/url]
پیک نیک فضایی
6 فضانورد ناسا، یک فضانورد ژاپنی و سه فضانورد روسی
در مراسم پیک نیک ویژه ای در شاتل آتلانتیس حاضر شدند[/color]

منبع: خبرگزاري مهر
[url="http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1360386"]http://www.mehrnews....?NewsID=1360386[/url]

--------------

[color=darkred][b]تصاویر دیدنی شفقهای جنوبی از ایستگاه فضایی بین المللی[/b][/color]

[color=blue]یک فضانورد ساکن ایستگاه فضایی تصاویری دیدنی از شفقهای جنوبی زمین گرفته است که در این عکسها شاتل آتلانتیس نیز دیده می شود.[/color]

به گزارش خبرگزاری مهر، آخرین پرواز شاتل آتلانتیس در تصاویری از شفقهای جنوبی زمین جاودانه شد. در این تصاویر پانورامیک نمایی از شاتل آتلانتیس، ایستگاه فضایی و زمین خودنمایی می کنند.

کارشناسان ناسا در توضیح این تصاویر اظهار داشتند: "شفق جنوبی را می توان در خط افق زمین در میان تعدادی از ستارگان دید."

براساس گزارش اسپیس، پیش از این اعتقاد براین بود که شفقهای شمالی و جنوبی قرینه یکدیگر هستند. به طوریکه تحقیقات دانشمندان ناسا در سال 2005 نشان می داد که هر دو شفق از ذرات تابیده شده از خورشید که در میدان مغناطیسی زمین از مسیر خود منحرف شده اند تشکیل می شوند.

با انحراف در میدان مغناطیسی زمین این ذرات به سمت قطبهای سیاره در طول خطوطی که دو نیمکره را در این میدان مغناطیسی به هم متصل می کنند مهاجرت می کنند.

به محض آنکه این ذرات وارد یونیسفر می شوند با نیتروژن و اکسیژن ترکیب شده و تحریک می شوند و پرتوها، طاقها و یا نوارهای نوری را به لایه های بالاتر اتمسفر می تابانند (یونیسفر لایه ای از اتمسفر است که در آن گازها یونیزه شده و بنابراین از نظر الکتریکی باردار می شوند). اثرات فصلی و چند 10 درجه تفاوت در طول جغرافیایی قطبین موجب می شود که این شفقها متقارن به نظر برسند.

اما در سال 2009 گروهی از پژوهشگران نروژی کشف کردند که این دو شفق قطبی هیچ شباهتی به هم ندارند و هریک به طور کاملا مستقل از دیگری تشکیل می شود.

این محققان دریافتند که لکه های مشاهده در شفق جنوبی در مدت زمستان دائمی هستند در حالی که این لکه ها در شفق شمالی تابستانی به صورت گذرا رویت می شوند.

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/669976_orig.jpg"]http://www.mehrnews....669976_orig.jpg[/url]
[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/669972_orig.jpg"]http://www.mehrnews....669972_orig.jpg[/url]
[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/669971_orig.jpg"]http://www.mehrnews....669971_orig.jpg[/url]

منبع: خبرگزاري مهر
[url="http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1360669"]http://www.mehrnews....?NewsID=1360669[/url][/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=darkred]خداحافظ ایستگاه فضایی؛
[b]وداع نهایی آخرین شاتل ناسا با ایستگاه فضایی/ آتلانتیس ایستگاه را ترک کرد[/b][/color]

[color=blue]آخرین شاتل ناسا برای همیشه ایستگاه فضایی بین المللی را ترک کرد تا پس از طی چند صد کیلومتر مسافت خود را برای آخرین فرود در پایگاه فضایی کندی آماده کند.[/color]

به گزارش خبرگزاری مهر، زمانی که آتلانتیس در روز پنجشنبه به زمین برسد به برنامه 30 ساله "کشتی های فضایی قابل استفاده مجدد" ناسا پایان خواهد بخشید.

"کریس فرگوسن" فرمانده آتلانتیس همزمان با دور شدن شاتلش از ایستگاه فضایی گفت: خداحافظ ISS، مایه افتخار ما باش. چهار سرنشین آتلانتیس پیش از ترک کردن همیشگی ایستگاه فضایی دو هدیه را به سرنشینان ایستگاه اهدا کردند، یک مدل از شاتل آتلانتیس و پرچم کوچکی که در اولین ماموریت شاتلها در سال 1981 به فضا سفر کرده بود.

"ران گاران" فضانورد ارشد ایستگاه فضایی نیز در هنگام جدا شدن آتلانتیس از 12 سفر این شاتل به ایستگاه برای تکمیل و ساخت "این تاسیسات مدارگرد تحقیقاتی شگفت انگیز" و به پایان رساندن 37 ماموریت فضایی که تا کنون توسط شاتلها انجام گرفته تشکر کرد.

بر اساس گزارش بی بی سی، قرار است آتلانتیس روز پنجشنبه به همراه 2.5 تن از مواد اضافی و زباله های ایستگاه در پایگاه فضایی کندی فرود بیاید و 30 روز بعد، برنامه شاتلهای ناسا به صورت رسمی به پایان خود خواهد رسید.

منبع: خبرگزاري مهر
[url="http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1362522"]http://www.mehrnews....?NewsID=1362522[/url][/font][/size]

[i][size=2][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=violet]ببخشيد كه پست پشت سر هم دادم، امكان ويرايش نبود! [/color][/font][/size][/i] ویرایش شده در توسط mahdavi3d

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=darkred][b]تصوير پدر و پسری، 30 سال پيش و امروز در اولين و آخرين مراسم ماموريت شاتل ها[/b][/color]

[color=blue]پدر و پسری که در مراسم اولین ماموریت شاتلهای ناسا حضور داشته اند، با حضور در مراسم آخرین ماموریت شاتلها و ثبت و انتشار تصویری مشابه با تصویری که 30 سال پیش گرفته شده بود، توجه بسیاری از علاقمندان به شاتلها را به خود جلب کردند.[/color]

به گزارش خبرگزاری مهر، شاتل آتلانتیس فردا به زمین خواهد نشست، رویدادی که در تاریخ فعالیتهای فضایی ناسا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود زیرا پرونده یکی از تاثیرگذارترین برنامه های این سازمان برای همیشه بسته شده و دورانی جدید و شاید دشوارتر از پیش، این بار بدون حضور شاتلها آغاز خواهد شد.

افرد بسیاری در این دوران 30 ساله از فعالیتهای شاتلها شاهد پرتاب و فرود این فضاپیماها بوده اند، اما در این میان یک پدر و پسر از طرفداران ویژه شاتلها به شمار می روند و علاقه آنها به فعالیتهای فضایی در روزهای اخیر به شدت خبرساز شده، زیرا این دو در سال 1981 شاهد آغاز ماموریت STS-1 و در 8 جولای 2011 نیز نظاره گر آغاز ماموریت STS-135 بوده اند.

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/671119_orig.jpg"]http://www.mehrnews....671119_orig.jpg[/url]
[color=blue]پدر و پسری که شاهد اولین و آخرین پرواز شاتلها بوده اند[/color]

"کریس بری" و پدرش "کنت بری" حضور در مراسم پرتاب شاتل آتلانتیس و آغاز ماموریت STS-135 را از دست ندادند و با ثبت تصویری مشابه با عکسی که 30 سال پیش در زمان آغاز اولین ماموریت شاتلهای ناسا گرفته شده بود و قرار دادن آن بر روی وب سایت Flickr، پایان دوران شاتلها را به شیوه خود در تاریخ به ثبت رساندند.

این عکس بیش از 700 هزار بار بر روی Flickr به نمایش درآمده و در نشریات مهمی مانند واشنگتن پست و ان بی سی نیز منتشر شده است.

"کریس بری" در سال 1981 نوجوانی 13 ساله و پدرش مردی 39 ساله بود، این پدر و پسر نسبت به برنامه های فضایی علاقه ویژه ای داشته و از اینکه شاهد اولین پرتاب شاتلهای ناسا هستند، بسیار خشنود و راضی بودند.

30 سال بعد کریس به مدیر فنی موسسه تجارت تعاملی و یک موسیقیدان تبدیل شده که توانسته بلیط حضور در مراسم آخرین پرتاب شاتل آتلانتیس را ببرد. از این رو وی و پدرش تصمیم گرفتند حین حضور در این مراسم تصویری مشابه عکس 30 سال پیش را به ثبت برسانند.

[url="http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/07/671118_orig.jpg"]http://www.mehrnews....671118_orig.jpg[/url]
[color=blue]شاتل آتلانتیس در حال دورشدن از ایستگاه فضایی[/color]

شاتل آتلانتیس روز گذشته برای همیشه از ایستگاه فضایی بین المللی جدا شد و قرار است فردا برای آخرین بار در پایگاه فضایی کندی فرود بیاید، مراسمی که برای بسیاری از کارمندان، مهندسان و علاقمندان برنامه شاتلها که به گونه ای با این فضاپیماهای کهنه کار در تعامل بوده اند، بسیار غم انگیز خواهد بود.

منبع: خبرگزاري مهر
[url="http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1363120"]http://www.mehrnews....?NewsID=1363120[/url]

-----------------------

اين عكس تقديم به دوستان:
[url="http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/shuttlemissions/sts135/multimedia/gallery/fd12atlantis.html"]http://www.nasa.gov/...12atlantis.html[/url][/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/shuttlemissions/sts135/multimedia/gallery/landing.html"]http://www.nasa.gov/...ry/landing.html[/url]

[size=5][color=darkred]لحظاتي پيش شاتل آتلانتيس به زمين نشست.
پس از 30 سال و 135 پرواز شاتل ها
[b]عصر شاتل ها به پايان رسيد[/b][/color][/size]

به طور عملي، عصر شاتل ها تمام شد. وليكن يك ماه ديگر در يك مراسم رسمي، پايان عصر شاتل ها به طور رسمي اعلام خواهد شد.[/font][/size][/center]

[size=2][font=tahoma,geneva,sans-serif][i][color=violet]ببخشيد كه پست پشت سر هم دادم، مي خواستم تاپيك بالا بيايد! [/color][/i][/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.