sorena_ir_army

ايران پروژه ساخت پيشرفته ترين ليزر جهان را کليد زد

Recommended Posts

ايران پروژه ساخت پيشرفته ترين ليزر جهان را کليد زد

پروژه ملي طراحي و ساخت ليزر فمتو ثانيه به عنوان پيشرفته ترين و کاربردي ترين ليزر جهان مورد استفاده در عرصه پزشکي به ويژه در درمان هاي پرتويي سرطان، صنايع مختلف و انرژي هسته اي وارد فاز اجرايي شد. به گفته معاون پژوهشي وزير علوم، ليزر فمتوثانيه در حال حاضر کاربردي ترين و پيشرفته ترين ليزر در جهان است که فناوري ساخت آن تنها در اختيار چند کشور پيشرفته همچون آمريکا، آلمان، روسيه و چين است که اين نوع ليزر را در حوزه هاي مختلف صنعت و پزشکي به کار گرفته اند. فاز مطالعاتي طراحي و ساخت ليزر فمتوثانيه از سال ۷۵ در کشور ما آغاز شد و با تاييد انجام اين پروژه در کميسيون دائمي شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري (عتف) اين پروژه به طور رسمي وارد فاز اجرايي شد و طبق زمان بندي ها، قرار شد در يک افق ۵ ساله به نتيجه برسد.

دکتر مهدي نژاد نوري هم چنين با بيان اين که استفاده از ليزر فمتوثانيه در زندگي امروز و آينده بشر الزامي است، خاطرنشان کرد: ليزرهاي فمتوثانيه امروزه در جهان يکي از توانمندترين ليزرها هستند که کاربردهاي زيادي دارند و در آينده نيز اين کاربردها افزايش خواهد يافت. به طور نمونه در بحث پزشکي اين ليزرها در درمان سرطان کاربردهاي بسيار زيادي دارند به نحوي که با استفاده از اين نوع ليزر مي توان سلول هاي سرطاني را بدون آسيب ديدگي سلول هاي سالم به طور کامل از بين برد.

وي اضافه کرد: به علاوه در بحث تشخيص مواد و اين که در درون يک ماده چه نوع ترکيباتي وجود دارد يا در حوزه صنايع غذايي و انرژي هسته اي و ... اين نوع ليزر کاربردهاي وسيعي دارد و به نوعي مي تواند حتي جايگزين فناوري هايي شود که تا پيش از اين در اين حوزه ها به کار گرفته مي شد. به گفته معاون پژوهشي وزير علوم، فناوري هاي ليزري که در حال حاضر در بخش هاي گوناگون پزشکي، صنعتي و ... مورد استفاده قرار مي گيرد، داراي تجهيزات حجيم و بعضا اثرگذاري پايين است. اما ليزرهاي فمتوثانيه مي تواند در حجم هاي کوچک ، اثربخشي بالا و طول عمر بيشتر و کيفيت بهتر به کار گرفته شود.

وي تصريح کرد: در حال حاضر در دنيا بسياري از کشورهاي صاحب فناوري به شکل گسترده از اين نوع ليزر در صنايع مختلف استفاده مي کنند. مهدي نژاد در ادامه افزود: تحقيقات براي طراحي و ساخت ليزرهاي بسيار پيشرفته فمتوثانيه از سال ۷۵ آغاز شده است و در حال حاضر نيز مراکز مختلفي توانمندي هاي بسيار خوبي در رابطه با طراحي و ساخت اين نوع ليزر و کاربرد آن به دست آورده اند، اما ساخت اين نوع ليزر ۵سال زمان نياز دارد.

وي اضافه کرد: در شصت و چهارمين جلسه کميسيون دائمي شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري (عتف) مسئولان دانشگاه شهيد بهشتي ابعاد مختلف پروژه طراحي و ساخت ليزرهاي فمتوثانيه را تشريح کردند و آثار و کارکردهاي مختلف آن را توضيح دادند که پس از بحث و بررسي موضوع در اين جلسه، اجراي اين پروژه به عنوان يک پروژه در سطح ملي مورد تاييد اعضاي کميسيون قرار گرفت. اما در رابطه با اين بحث که اين پروژه با مشارکت چه بخش هايي انجام شود و دستگاه ها و نهادهاي مختلف چه نقشي را در تحقق اين پروژه داشته باشند، مقرر شد يک کارگروه تخصصي متشکل از ذي نفعان تشکيل و با بررسي ابعاد موضوع نتايج نهايي به کميسيون تخصصي شوراي عتف ارائه شود تا پروژه به عنوان يک پروژه ملي و به صورت هدفمند به طور کامل اجرايي شود.

وي تصريح کرد: بديهي است که در چنين پروژه هايي يک افق ۵ساله بايد درنظر گرفته شود تا بتوانيم به نتايج مطلوب برسيم چرا که اين نوع ليزر يک فناوري فوق پيشرفته است و بخش زيادي از توانمندي هاي آن در دنيا نيز هنوز به کار گرفته نشده است و فناوري جديدي محسوب مي شود. وي در تعريف اين نوع ليزر خاطرنشان کرد: ليزرهاي فمتوثانيه با توليد پالس هاي کوتاه (۱۰ به توان ۱۵-) زمينه وسيعي را براي کاربردهاي مختلف فراهم مي کنند پالس هاي توليدي اين نوع ليزرها امکان ايجاد پرتوهاي الکتروني و پروتوني را فراهم مي کنند. به نحوي که به طور مثال در عرصه پزشکي مي توان در زمينه درمان هاي پرتويي سرطان از اين نوع ليزر به نحوي بسيار تاثيرگذار استفاده کرد.

[url=http://fraeesi.ir/post-1173.aspx]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
انشالله که همه ی این پروژه ها زودتر عملیاتی بشن

واقعا به نفع کل دنیا بود اگه ایران تحریم نمی کردن ، دست و بالمون بستن همش تو ده تا کشور صدریم اگه تحریم نبودیم که الان دنیا بخاطر ماها گلستان بود ( چه نوشابه ای وا کردم ) :?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه ما تحریم نبودیم بعضی وطنی ها به هیچ دانشمند وطنی اجازه کار که چه عرض کنم حتی اجازه فکر کردن هم نمیدادن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درسته انسان تو سختي قدر چيزهاش(منابع)رو ميدونه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه شرایط واسه بازگشت چند میلیون نیروی متخصص ایرانی در خارج از کشور به وجود بیاد ایران زاپن خاورمیانه که سهله آمریکای خاورمیانه خواهد شد (منظور در پیشرفت) ولی حیف که مسولین همه فکر و ذکرشون موی جوونا یا حجاب خانم هاست و مسایل اصلی رو به حاشیه میبرن راستی من تا حالا یکی دوبار تو پستام به دولت انتقاد کرم ویرایش شده کسانی که میگن ازادی بیان در ایران هست بیان بگن چرا این کارو میکنن؟میترسن سایت فیلتر بشه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.