marshal1987

آیین نامه های ارتش جمهوری اسلامی ایران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[b]تعاريف و كليات[/b]
ماده 1- نيرو هاي مسلح جمهوري اسلامي ايران :
به ستاد فرماندهي كل قوا ، ارتش ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروي انتظامي و وزارت دفاع و سازمان هاي وابسته اطلاق مي گردد .
ماده 2- فرمان :
تدابير، دستورات و مصوبات شفاهي و كتبي مقام معظم فرماندهي كل قوا كه در رابطه با نيرو هاي مسلح ابلاغ مي گردد .
ماده 3- دستورات :
كليه تدابير ، ابلاغيه ها خط مشي و روش جاري و دستوراتي كه در رابطه با اداره امور يگان و سازمان در انجام ماموريت هاي محوله از طرف سلسله مراتب فرماندهي در نيرو هاي مسلح صادر مي گردد .
ماده 4- فرماندهي :
فرماندهي اختياري است كه يك فرد در خدمت به سبب شغل يا درجه و مسئوليتي كه دارد در راستاي انجام ماموريت هاي محوله به كار مي برد ، فرمانده مسئول اداره پرسنل واحد خود بوده و تنها مقامي است كه در قبال اعمالي كه واحد او انجام و يا از انجام آن بازمانده است ، مسئوليت دارد .
ماده 5- سرباز :
كليه اتباع ذكور دولت جمهوري اسلامي ايران كه مكلف به انجام خدمت وظيفه عمومي برابر مقررات قانون مي باشند از بدو ورود به خدمت سرباز ناميده مي شوند .
تبصره :عنوان افتخاري سرباز چنانكه مرسوم است براي كليه پرسنل نيرو هاي مسلح در هر درجه و مقامي كه باشد به كار مي رود .
ماده 6- انضباط در نيرو هاي مسلح جمهوري اسلامي ايران :
التزام عملي به ولايت فقيه ، آداب و سنن و احكام اسلامي و تبعيت از فرامين مقام معظم فرماندهي كل قوا ، قوانين و مقررات و دستورات سلسله مراتب فرماندهان و روسا و مديران .
تبصره1- دستور فرمانده :
از ملزم ساختم افراد جمعي يگان به انجام و يا خودداري از انجام كليه فعاليت هايي كه براي وصول به هدف هاي تعيين شده يگان ضروري تشخيص داده مي شود .
تبصره 2-دستورات بايد صريح ف روشن ، و قابل اجراء بوده و در حدود اختيارات و با رعايت قوانين و مقررات صادر گردد .
تبصره 3- دستوري كه داراي تمام يا يكي از جنبه هاي زير باشد خيانت است و دستور دهنده و مجري آن خائن محسوب مي شود .
(1)دستور جاسوسي به نفع دشمن و يا دولت هاي بيگانه و يا گروه هاي داخلي و يا خارجي مخالف نظام جمهوري اسلامي ايران .
(2)دستور حمله به موسسات و اجتماعات مجاز و هر گونه تشكيلات ملي ، دولتي و نيرو هاي مسلح و يا دستور خرابكاري در آنها .
(3)دستور حمله به مراكز و تاسيسات و ادارات رهبري .
تبصره 4- هرگاه دستوري كه صادر مي گردد خلاف شرع مقدس اسلام و فرامين مقام معظم فرماندهي كل قوا باشد قابل اجرا نبوده و دستور دهنده مسئول و قابل پيگرد است ضمن آنكه عدم اجراي اين قبيل دستورات بازخواست نداشته و مصون از تعقيب خواهد بود



ماده 19- نيرو هاي مسلح جمهوري اسلامي ايران از ستاد فرماندهي كل قوا ، ارتش جمهوري اسلامي ايران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ، نيروي انتظامي و وزارت دفاع و سازمان هاي وابسته تشكيل گرديده است ، عناصر و تركيبات متشكله آن به شرح زير مي باشد :
الف ) ستاد فرماندهي كل قوا :
به مجموعه سازمان فرماندهي كل قوا و سازمان ها و دفاتر پيوسته و وابسته و قسمت هايي كه بنا بر امور فرماندهي معظم كل قوا پشتيباني آنها به ستاد فرماندهي كل قوا محول شده است اطلاق مي گردد .
ب) ارتش جمهوري اسلامي ايران :
به مجموعه ستاد مشترك ، نيروي زميني ، نيروي هوايي ، نيروي دريايي و سازمان وابسته به آنها اطلاق مي گردد .
ج) سپاه پاسداران انقلاب اسلامي :
به مجموعه فرماندهي كل ، ستاد كل سپاه ، نيروي زميني ، نيروي هوايي ، نيروي دريايي ، نيروي مقاومت بسيج و نيروي قدس و سازمان هاي وابسته به آنها اطلاق مي گردد .
د)نيروي انتظامي :
به مجموعه شهرباني ، ژاندارمري ، و كميته انقلاب اسلامي اطلاق مي گردد .
ه) وزارت دفاع و پشتيباني نيرو هاي مسلح :
به مجموعه وزارت دفاع و كليه موسسات ، سازمان ها و شركت هاي تابع آن اطلاق مي گردد .
تبصره : دفتر عقيدتي سياسي فرماندهي كل قوا ، دفتر عمومي حفاظت اطلاعات فرماندهي كل قوا ، سازمان هاي عقيدتي سياسي و حفاظت و اطلاعات ارتش ، نمايندگي ولي فقيه و حفاظت و اطلاعات در سپاه ، عقيدتي سياسي و حفاظت اطلاعات در نيروي انتظامي و زارت دفاع و پشتيباني نيروي مسلح به عنوان بخشي از ستاد فرماندهي كل قوا، ارتش جمهوري اسلامي ايران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ، نيروي انتظامي و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح مي باشد كه با سلسله مراتب مستقل و متمركز مستقيماً تحت امر مقام معظم رهبري و در كنار نيروهاي مسلح انجام وظيفه مي نمايند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به منظور روشن شدن ارشديت بين پرسنل ستاد فرماندهي كل قوا، ارتش ، سپاه ، نيروي انتظامي و وزارت دفاع و پشتيباني نيرو هاي مسلح در برخورد ها و روابط سازماني و يا در دست گيري فرماندهي ، رياست يا مديريت هنگام بروز بحران و يا در تجمعات نظامي كه بر اساس سلسله مراتب (تابعيت ) تشكيل نشده باشد ، قواعد و مقررات ارشديتي بايد وجود داشته باشد كه ترتيب آن به شرح زير است :
الف : نظاميان :
(1) بين دو نظامي ، ارشد كسي است كه داراي درجه بالاتر باشد .
(2) بين نظاميان هم درجه ارشد كسي است كه درجه شغل سازماني وي بالاتر باشد .
(3) در صورت تساوي درجه و شغل سازماني ، دارنده درجه ثابت نسبت به دارنده درجه موقت ارشديت دارد .
(4) در صورت تساوي درجه و درجه شغل سازماني ، ارشد كسي است كه خدمت وي در درجه فعلي بيشتر باشد ، مگر در مورد سلسله مراتب فرماندهي يا رياست يا مديريت كه در اين صورت فرماندهي يا مديريت نسبت به مرئوس خود ارشد است .
(5) در صورت تساوي شرايط بالا ارشد كسي است كه قدمت خدمت وي در درجه قبلي بيشتر باشد و به همين ترتيب به درجات قبل از آن .
(6) در صورت تساوي كليه شرايط بالا پرسنل كادر ثابت نسبت به پرسنل پيماني و وظيفه ارشد خواهد بود .
(7) در صورت تساوي كليه شرايط بالا ، ارشد كسي است كه نشان جنگي در درجه بالاتر داشته باشد .
(8) در صورت تساوي كليه شرايط بالا ، ارشد كسي است كه طبق دستور مقام بالاتر سمت فرماندهي يا رياست يا مديريت را عهده دار باشد .
(9) در صورت تساوي كليه شرايط بالا پرسنل رسته هاي رزمي نسبت به پرسنل رسته هاي پشتيباني رزمي و خدمات رزمي ارشديت دارند .
(10) در صورت تساوي كليه شرايط بالا اگر منظور از تعيين ارشد، عهده دار شدن فرماندهي در يك وضعيت بحراني باشد ، ارشديت و در نتيجه فرماندهي با پرسنلي است كه در آن محل و وضعيت ابواب جمعي بيشتري داشته باشد .
ب)بين كارمندان :
ارشد بين كارمندان با توجه به رتبه هاي خدمتي آنان طبق مقررات مذكور در بند الف اين ماده مي باشد .
پ) بين نظاميان و كارمندان :
ارشد بين نظاميان و كارمندان در مشاغل مشترك با توجه به ترتيب همطرازي درجات نظامي و رتبه هاي كارمندان مذكور در مواد 34 و 35 مقررات بند الف اين ماده بوده و صرف نظامي يا كارمند بودن موجب ارشديت پرسنل بر يكديگر نخواهد بود .
تبصره : با توجه به اينكه ارتقاء نظاميان از درجه سرتيپي به بالا در چارچوب نياز هاي محدود سازماني و با صدور فرمان مقام فرماندهي كل قوا تحقق مييابد و با نگرش به اينكه ارتقاء رتبه كارمندان داراي چنين امتيازي نمي باشد به منظور حفظ نظام فرماندهي و شيرازه تشكيلاتي نيرو هاي مسلح ، نظامياني كه به درجات سرتيپي به بالا ارتقاء يافته و يا در مشاغل درجات اخير الذكر انتصاب مي يابند به كليه كارمندان رتبه هاي 18 و 19 و 20 كه در مشاغل درجات فوق الاشاره قرار دارند ارشديت خواهند داشت .
ماده 37- ارشد ترين مقام در هر يك از بخش هاي نيرو هاي مسلح :
الف : رئيس ستاد فرماندهي معظم كل قوا ارشد ترين مقام در نيرو هاي مسلح جمهوري اسلامي ايران مي باشد .
ج) فرماندهي كل سپاه ارشدترين مقام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مي باشد .
د) فرماندهي نيروي انتظامي ارشد ترين مقام در نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
تبصره : در صورتي كه براي ارتش فرمانده تعيين شود فرمانده كل ارتش ارشد ترين مقام ارتش بوده و جاي ب و ج تعويض مي شود ، يعني ف[b]رمانده كل ارتش در رديف دوم و فرماندهي كل سپاه در رديف سوم قرار مي گيرد . [/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر مارشال خسته نباشي ، ادامه بده بسیار جالب بود ! icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ماده 78- [b]كليه پرسنل ملبس به لباس نظامي موظفند در هر موقع و هر مكان چه محل خدمت و چه غير از آن (به استثناي مواردي كه در اين آيين نامه ذكر مي شود ) انفراداً نسبت به پرسنل ارشد احترام نمايند .[/b]
ماده 79- رفتار ، گفتار و مكاتبات پرسنل با يكديگر صرفنظر از مقام و درجه يا رتبه بايد مودبانه باشد .
ماده 80- موقعيكه فرمانده يا رئيس به محل حضور يا تجمع افراد ابواب جمعي خود رسد ارشد افراد نظامي حاضر بايد عده را خبر دار كرده و براي عرض گزارش او استقبال نمايند و پس از معرفي خود وضع و تعداد نفرات عده و برنامه كار را گزارش داده و در صورت لزوم دستور او را دريافت دارد .
تبصره : هنگاميكه از رده هاي بالا فرمانده واحد ، كسي در داخل و يا محوطه نزديك آن قرار داشته باشد ب واحد فرمان خبر دار نمي شود و ليكن آمار واحد و برنامه كار و گزارش موارد ضروري به فرمانده ارائه مي گردد .
ماده 81- پرسنل براي خطاب به مقامات و درجات مختلف عناوين زير را به كار مي برند :
الف : نسبت به مقام معظم فرماندهي كل قوا : (مقام معظم )
ب: نسبت به روساي قواي سه گانه : (مقام محترم )
ج: نسبت به وزرا (جناب )
د: نسبت به درجات سرتيپ دومي – سرتيپي – سرلشگري – سپهبدي و ارتشبدي در ارتش – ژاندارمري – شهرباني (امیر )
ه: نسبت به درجات همطراز مذكور در بند (د) بالا در سپاه و كميته و بسيج : (سردار )
و : نسبت به درجات ستوان سومي تا سرهنگي داخل در نيرو هاي مسلح : (جناب )
ز: نسبت به ساير نظاميان بر حسب مورد در آجا ،ژاجا ، شاجا (سركار ) و در سپاه پاسداران و كميته انقلاب اسلامي (پاسدار ) و در بسيج (بسيجي ).
ح: نسبت به كارمندان در نيرو هاي مسلح ،كارمندان مرد تا رتبه 16 داخل (آقا ) و از رتبه 17 به بالا (جناب ) و كارمندان زن (سركار خانم ).
ماده 82- هرگاه يك نفر نظامي به منظور دريافت دستورات و يا جهت دادن گزارش شفاهي ، نزد مقام بالاتر حضور يابد به ترتيب زير بايد اداي احترام نمايند :
الف : نسبت به مقام بالا پس از اداي احترام دست را پايين انداخته و به حال خبر دار مي ايستد چنانچه حامل نامه بايد نامه را با دست چپ تقديم مي دارد.
ب: هنگام ترك حضور مافوق با اداي احترام عقب گرد كرده و مراجعت مي نمايد .
تبصره 1- در صورتيكه بالا دست در محل سرپوشيده باشد زير دست بايد قبل از ورود به محل مزبور كلاه خود را برداشته و به جالباسي كه در خارج از محل مذكور مي باشد قرار دهد و پس از ورود به محل با حال خبر دار اداء احترام نمايد .
تبصره 2- چنانچه به عللي مجبور باشد با كلاه به محل سرپوشيده داخل شود ، پس از اداي احترام كلاه خود را با دست راست از سر برداشته و به نحوي در دست چپ قرار دهد كه داخل كلاه به طرف بدن و نقاب آن رو به جلو باشد .
ماده 83- [b]دانشجوياني كه در پايان دوره تحصيلي به درجه ستواني نائل مي گردند فقط به درجات ستواني و به بالا ، اداي احترام مي نمايند [/b]، دانش آموزان آموزشگاه هاي نظامي اعم از كادر ثابت و وظيفه در مدت تحصيل ، كه لباس دانش آموزي در بر دارند به نظامياني كه درجات گروهباني يا رزم آوري و به بالا ، دارند اداي احترام خواهند نمود .
تبصره 1- ترتيب ارشديت محصلين مراكز فرهنگي و آموزشي نيرو هاي مسلح عبارت است از : دانشجويان دوره دوم دانشكده علوم نظامي / انتظامي ، دانشجويان دوره اول علوم نظامي / انتظامي ، دانش آموزان آموزشگاه هاي نظامي / انتظامي .
تبصره 2- دانشجويان و دانش آموزان دوره هاي پايين تر با رعايت ارشديت مقرر در تبصره 1 بالا بايستي به دانشجويان و دانش آموزان دوره بالاتر احترام بگذارند .
تبصره 3- دانشجويان و دانش آموزان همكلاس بايد به ارشد خود كه داراي درجات گروهباني يا رزم آوري افتخاري دانشجويي و دانش آموزي مي باشند اداي احترام نمايند .
تبصره 4- اداي احترام دانشجويان و دانش آموزان نسبت به معلمان (اساتيد ، دبيران و مربيان ) خود از هر درجه يا رتبه اي كه باشند تا پايان دوره آموزشي الزامي مي باشد .
ماده 84- در مواقع اداي احترامات دسته جمعي در حال خبر دار پرسنل در پاسخ سلام مقامات و فرماندهان ، روسا و مديران كه در بدو ورود به جمع پرسنل اداء مي شود بايستي حسب مورد به نحو زير پاسخ دهند :
الف : پاسخ سلام يا درود :
(1) – نسبت به مقام معظم فرماندهي كل قوا : الله اكبر پاينده رهبر :
(2) – نسبت به روساي قواي سه گانه و ديگر مقامات ، فرماندهان ، روسا و مديران پس از ذكر سلام يا درود (حسب مورد ) عناوين مذكور در ماده 81 همين آيين نامه بيان خواهد شد .
ب: پاسخ تشويق مقامات و فرماندهان كه در مراسم به صورت (خيلي خوب ) بيان مي شود حسب مورد به شرح زير است :
(1)- نسبت به مقام معظم فرماندهي كل قوا (الله اكبر پاينده رهبر )
(2)- نسبت به روساي قواي سه گانه (الله اكبر پاينده رهبر )
(3)- نسبت به وزرا ء (الله اكبر پاينده رهبر )
(4)- نسب به فرماندهان ، روسا و مديران در نيرو هاي مسلح حسب مورد ز سرتيپ 2 داخل به بالا ( درود تيمسار ، سردار ) و از ستوان سوم تا سرهنگ داخل ( درود جناب )و ساير درجات (درود سركار ف پاسدار ، بسيجي )
ماده 85[b]- در اماكن عمومي ، اتوبوس ها و واگن هاي قطار و هواپيماها به محض ورود يك نفر بالا دست رفتار زير دست به شرح زير خواهد بود :
الف – در صورتيكه هر دو نفر (بالا دست و زير دست ) با لباس نظامي باشند زير دست بايد از جاي خود برخواسته و اداي احترام نمايد .
ب- چنانچه هر دو يا يكي از آنان لباس غير نظامي در بر داشته باشند اداي احترام و تعارف ها مطلوب و طبق نزاكت است ولي اجباري نمي باشد .[/b]
ماده 86- استعمال دخانيات در حضور مافوق (در هنگام خدمت ) ممنوع است .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]تشويقات و تنبيهات انضباطي[/b]

ماده 109- اقدامات انضباطي بايد يكنواخت ، مداوم و پيگير بوده و براي تشويق افراديكه وظيفه خود را به نحو احسن اجراء نموده و يا خدمت فوق العاده انجام مي دهد ، و مواخذه و تنبيه متخلفين با توجه به مقررات اين آيين نامه به مرحله اجراء گذرانده شود .
ماده 110- انجام هر عمل يا ترك فعلي كه بر خلاف مقررات و دستورات و نظم و ترتيب و شئون جامعه نيرو هاي مسلح باشد تخلف ناميده شده و تخلفاتي كه تنبيه آن در اختيار فرماندهان ، روسا ، و مديران گذاشته شده است تخلفات انضباطي ناميده مي شود .
ماده111- هدف از تنبيه ، اصلاح فرد متخلف ، تنبه و آگاهي ديگران مي باشد و تنبيه نبايد جنبه انتقامي داشته باشد .
ماده 112- چون قدرداني از خدمات فوق العاده و اعمال برجسته افراد خدمتگذار و همچنين تنبيه عناصر خطا كار از عوامل موثر فرماندهي و مديريت است ، لذا فرماندهان ، روسا و مديران بايد در تشويق و تنبيه پرسنل تحت امر ، اصول زير را كاملاً مورد توجه قرار دهند :
الف : هر فرمانده در هنگام تنبيه يا تشويق زير دستان خود ، علاوه بر ساماندهي ،بايد نقش يك نفر قاضي را ايفا نمايد . يعني مانند بازپرس تمام دلايلي كه بر له يا عليه زير دست است سنجيده ، سپس عمل ارتكابي را با نوع و ميزان تنبيه يا تشويق تطبيق داده مثل يك قاضي در حدود اختيارات خود ، دستور صادر نمايد .
ب: در تعيين تنبيه يا تشويق بايد سوابق خدمتي و روحيه زير دستان و اوضاع و احوال ، علل ارتكاب اعمال و ميزان آگاهي متخلف از مقررات خدمتي و آثار ناشي از عدم اجراي آنها مورد توجه قرار گيرد .
ج: قبل از تعيين تنبيه يا تشويق ، فرمانده رئيس يا مدير بايد تامل و تعمق كافي نموده و پس از اينكه اجراي آنرا ضروري تشخيص داد با قاطعيت و سريعاً آنرا اجرا نمايد ، تا زير دستان تصور ننمايند فرمانده ، رئيس يا مدير در تعيين تشويق يا تنبيه دچار ترديد يا دو دلي است .
د: تشويق يا تنبيه بايد مبتني بر مصالح خدمتي بوده و خالي از هر نوع حب و بغض باشد .
ه : تشويق فقط در ازاء خدمات فوق العاده ، اعمال برجسته و حسن انجام وظيفه پرسنل تحت امر به عمل مي آيد و انجام خدمت عادي نبايد موجب تشويق يا امتيازي گردد .
و : تشويقات و تنبيهات انضباطي بايد به منظور بهبود خدمت و انضباط عمومي بوده و طوري انجام گردد كه زير دستان به بيطرفي و عدالت فرماندهان و روسا و مديران معتقد گردند .
ز: تاخير در اجراي تنبيه يا تشويق موجب تقليل اثرات آن مي گردد .
ح : هرگاه فرمانده را ، در مقابل زير دستانش تنبيه يا سرزنش نمايند ، موجب سلب اعتماد زير دستانش خواهد شد . تنبيه و سرزنش فرمانده در مقابل زير دستان ، فقط در صورتي مجاز است كه خطاي متخلف مستوجب تنبيه فوري بوده يا براي تبنيه ديگران ضروري تشخيص داده شود .
ط: فرماندهان ، مديران و روسا موظفند علل بي انضباطي و ناراحتي هاي مرئوسين خود را جستجو نموده و در رفع آن اقدام نمايند .
س: براي تخلف يا تقصيري كه تشخيص كه تشخيص متخلف يا متخلفين مقدور نيست ، نبايد عده اي را دسته جمعي تنبيه كرد ، زيرا نسبت به افراد با انضباط ، بي عدالتي شده و آنان را از خدمت دلسرد كرده و اعتماد آنان را نسبت به فرماندهان و مديران و روسا سلب مي نمايد .
ك: پرسنلي كه از قسمتي به قسمت ديگر مامور مي شوند براي خدمات برجسته و يا تخلفاتي كه مرتبط با ماموريت انجام مي دهند ، مستقيماً از طرف فرماندهان ، روسا و مديران محل ماموريت ، برحسب مورد تشويق يا تنبيه مي شوند و در ساير موارد ، اجراي تشويقات و تنبيهات ، مربوط به فرماندهان روسا و مديران سازمان اصلي آنان خواهد بود .
تبصره : در كليه موارد ، اعمالي كه منجر به تشويق يا تنبيه پرسنل مي گردد فرماندهان ، روسا و مديران بايستي علت تنبيه و تشويق را به پرسنل تفهيم نموده و در اسرع وقت آنرا به مورد اجرا گذارند .
ماده 113- موارد مذكور در جداول شماره 2 و 3 (نوع خدمات برجسته و حداكثر تشويقات ) به شرح زير ، خدمات برجسته محسوب شده و پرسنلي كه خدمات مزبور را انجام مي دهند تشويقات متناسب ، به شرح جداول مزبور درباره آنان به مورد اجرا گذاشته مي شود :
الف : حضور مستمر در محل خدمت يا ماموريت و انجام وظايف و ماموريت ها به نحو احسن و انجام خدمت موثر خارج از وقت مقرر .
ب: انجام اقدامات مفيد و موثر در امر توسعه آموزش هاي نظامي ، عقيدتي و پرورش جسماني پرسنل .
ج : صرفه جويي و به كار بردن ابتكار و دقت فوق العاده در مصرف اقلام و وسايل و تجهيزات به ويژه تجهيزات حساس و كمياب و گران قيمت .
د : اقدامات موثر در حفظ و نگه داري اموال و اسناد نظامي و دولتي .
ه : سرعت و دقت فوق العاده در اجراي دستورات سلسله مراتب و رعايت اصول مديريت و روش رهبري عده ها .
و : به كار بردن ابتكار لازم در برقراري سيستم هاي موثر حفاظتي ، حفظ و آماده به كار نگه داشتن و تعمير و بازسازي سلاح ، تجهيزات ، ارتقاء روحيه پرسنل به نحو احسن .
ز: بالا بردن چشمگير روحيه پرسنل و توان رزمي يگان ، با اعمال مديريت فوق العاده و رفتار شايسته و اجراي مانور هاي موفق مبتني بر تهديدات واقعي .
ح : انجام اقدامات ستادي موثر و فوق العاده جهت كسب موفقيت در ماموريت و عمليات (تهيه طرح ها و دستورات )رعايت به موقع اصول تاكتيك و دستورات رزمي و غير رزمي و در جهت نيل به پيروزي خودي و شكست دشمن .
ي: نوآوري در راستاي خود كفايي ، تقويت بنيه دفاعي و استحكامات و خطوط پدافندي .
ك : كسب اخبار و اطلاعات مفيد از دشمن و انجام اقدامات موثر در جلوگيري از پخش شايعات زيان بخش .
ل: نمونه و سرمشق بودن براي زير دستان با ايثار ، از خود گذشتگي و اقدامات متهورانه در ماموريت و ميدان نبرد .
م : مقاومت در هنگام اسارت و تلاش براي فرار از اسارت دشمن و رهايي از گروگان گيري و كمك به همرزمان در اين زمينه ، تلاش فوق العاده براي نجات جان افراد همرزم و هم ميهنان .
ن : اجراي موفقيت آميز ماموريت هاي پدافندي و تلاش چشمگير در حفظ مواضع و مناطق استحفاظي در مقابل دشمن ، به اسارت درآوردن نفرات دشمن .
ص: اجراي موفقيت آميز ماموريت هاي آفندي و ابراز رشادت و جسارت فوق العاده در اشغال اهداف مورد نظر و به دست آوردن غنائم جنگي از دشمن .
ض: شركت داوطلبانه در عمليات مخاطره آميزه و ابراز شجاعت فوق العاده و ايثار در انجام ماموريت هاي عملياتي و مقابله با اشرار ، قاچاقچيان و سارقين مسلح و عوامل ضد انقلاب .
ماده 114- پرسنل نيرو هاي مسلح به مقتضاي حسن انجام وظيفه ، ابراز رشادت ، لياقت ، ايثار و فداكاري ، ابتكار و خلاقيت و انجام خدمات فوق العاده ، حسب مورد به صورت فردي يا جمعي به شرح زير مورد تشويق قرار مي گيرند :
الف : تشويق شفاهي .
ب: تشويق كتبي .
ج : تشويق در دستور قسمتي
د : تشويق در دستور نيرو يا سازمان
ه : تشويق در فرمان
و : مرخصي تشويقي حداكثر به مدت 30 روز در سال
ز: پاداش و جوائز
ح : اعطاي نشان
ط: رفع اثرات مترتبه تنبيهات
ي: ارشديت
تبصره : اعطاء درجه تشويقي از طريق ارشديت به ميزاني كه منجر به نيل به درجه بالاتر گردد انجام مي شود .
ماده 115- نحوه اجراي تشويق :
الف : تشويق شفاهي در مقابل عده يا به طور انفرادي به عمل مي آيد و تشويق كتبي به شكل نامه به تشويق شونده ابلاغ و براي انعكاس در پرونده خدمتي او به مراجع مربوطه ارسال مي گردد .
ب: براي تشويق در دستور قسمتي ، فرمانده ، رئيس يا مدير مربوطه مشخصات تشويق شونده را با ذكر علل تشويق به فرمانده ، مدير يا رئيس قسمتي كه دستور در اختيار اوست گزارش مي نمايد و مقام مزبور با توجه به مصالح خدمتي و مقتضيات ، اجازه درج مراتب را در دستور قسمتي بايد به اطلاع كليه پرسنل آن قسمت برسد .
ماده 116- موارد زير تخلف محسوب شده و درباره مرتكبين آنها ، تنبيهات انضباطي برابر جداول نوع تخلفات اعمال مي گردد (جداول شماره 4 و 5 ):
الف : عدم آراستگي ، نامناسب بودن وضع ظاهري و عدم توجه به نظافت شخصي .
ب: عدم رعايت ادب ، عدم رعايت سلسله مراتب و احترامات نظامي و اداري .
ج: بد رفتاري نسبت به پرسنل جمعي .
د : بي توجهي به آموزش : فرماندهان و مسئولين نسبت به آموزش و دانشجويان و دانش آموزان نسبت به فراگيري آموزش .
ه: بي توجهي و عدم رعايت زمان حضور در محل خدمت يا ماموريت و غيبتي كه منجر به فرار نشود .
و : تظاهر به بيماري و عدم سلامت (تمارض ) در صورتيكه به تاييد پزشك نظامي برسد .
ز: عدم احساس مسئوليت و بي تفاوتي در خدمت ، عدم رعايت قوانين و مقررات آيين نامه ها ، بخش نامه ها ، دستور العمل ها و ساير دستورات .
ح : سستي و سهل انگاري در انجام وظيفه و اجراي دستورات در زمينه هاي عملياتي ، اداري و تداركاتي .
ط: تاخير غير موجه و عدم دقت در ارائه گزارشات و حقايقي كه در انجام ماموريت يگان موثر است و اظهارات و گزارشات خلاف واقع و كتمان حقيقت .
ي: سستي و سهل انگاري در مقابله با تبليغات و عمليات رواني دشمن .
ك : پخش شايعات در جهت تخريب روحيه پرسنل خودي .
ل: سستي و سهل انگاري در امور نگهباني ،پاسداري ،ديده باني ، ديده وري در مناطق رزمي ، غير رزمي و حياتي كشور .
م : قصور ، تقصير در حفظ و نگه داري جنگ افزار ، تجهيزات ، مهمات و هرگونه اموال و اسرار و اسناد نظامي و دولتي و تسليم مدارك و اسناد به افرادي كه حق دريافت آن را ندارند .
ن : ارتكاب اعمال و رفتار بر خلاف شئون نظامي كه به موجب مقررات تعيين و ابلاغ مي گردد و تظاهر به خلاف شرع مبين اسلام .
ص: قصور و تقصير و سهل انگاري در به كار گيري توان و امكانات دفاعي جهت انجام ماموريت در مقابل دشمن . قصور در جلوگيري از فرار و از هم پاشيدگي پرسنل جمعي و همچنين جمع آوري پرسنل پراكنده به هنگام رزم .
ض: قصور و تقصير و سهل انگاري در حفظ مواضع و مناطق استحفاظي در مقابل دشمن و اشرار ، قاچاقچيان و سارقين مسلح و عوامل ضد انقلاب .
ماده 117- تنبيهاتي كه به علت تخلفات پرسنل اعمال مي شود به شرح زير است :
الف : توبيخ شفاهي
ب: توبيخ كتبي
ج : توبيخ در دستور قسمتي
د : توبيخ در دستور نيرو يا سازمان
ه: توبيخ در فرمان
و : خدمت شبانه روزي در قسمت ، حداكثر تا 30 روز
ز: بازداشت غير قابل تمديد در بازداشتگاه ، حداكثر تا 30 روز
ح : كسر از حقوق حداكثر به ميزان يك پنجم و حداكثر به مدت 4 ماه .
ط: انتظار خدمت حداكثر تا 6 ماه
ي: بدون كاري حداكثر تا 3ماه
ك : محروميت از ترفيع به مدت محدود و حداكثر دو سال در زمان صلح و چهر سال در زمان جنگ
ل: تنزيل درجه يا رتبه براي مدت محدود يا دايم .
م : معافيت از خدمت
ن : اخراج از خدمت
تبصره : اعمال تنبيهات مذكور در بند هاي (ز) و (ح) اين ماده منوط به تفويض اختيار از سوي مقام معظم فرماندهي كل قوا (مقام رهبري ) به فرماندهان مي باشد كه با تصويب اين آيين نامه از طرف معظم له به منزله تفويض اختيار مندرج در تبصره 1 ماده 103 قانون ارتش و مقررات مشابه در سپاه و نيروي انتظامي با توجه به جداول حدود اختيارات به فرماندهان ، روسا و مديران خواهد بود .
ماده 118- فرماندهان ، روسا و مديران مي توانند در حدود اختيارات ، تنبيهات انضباطي مندرج در اين آيين نامه را كه اجراي آن مستلزم انجام تشريفات نيست ، نسبت به پرسنل متخلف در يگان يا قسمت تابعه خود مستقيماً به مرحله اجرا گذارند ولي اگر متخلف جزو يگان يا قسمت ديگر باشد ، بايد تنبيه او را با ذكر علت از فرمانده ، رئيس يا مدير يگان متبوع فرد متخلف درخواست نمايد .
تبصره : هر گاه پرسنل به هر علت ديگري از قسمت خود به دور باشد و مرتكب تخلفي گردد ، فرمانده اي كه در حوزه مسئوليت او تخلف ،ارتكاب يافته در صورت محرز بودن تخلف ، مي تواند به علت بعد مسافت از قسمت سازماني متخلف ، كه اجراي مقررات موجب تاخير در تنبيه متخلف مي گردد ، با رعايت حدود اختيارات بر طبق مقررات نسبت به تنبيه متخلف اقدام و نتيجه را به قسمت وي اعلام نمايد .
ماده 119- به محض اينكه دستور تنبيهي صادر مي شود ، مقامي كه تنبيه را مقرر داشته است بايد بدون تاخير مراتب را به متخلف ابلاغ نمايد .
تبصره : در مواردي كه متخلف عهده دار نگهباني يا پاسداري باشد ممكن است تنبيه او به بعد از خاتمه نگهباني و يا پاسداري موكول گردد .
ماده 120- تنبيهات پرسنل بايد در سوابق خدمتي آنان منعكس گردد .
ماده 121- هرگاه فرماندهان ، روسا و مديران متوجه گردند اختيارات او از لحاظ اجراي تنبيهات به اندازه اي نيست كه بتوانند تنبيه مناسبي نسبت به متخلف اعمال كند در حدود اختيارات ،متخلف را تنبيه نموده و نسبت به تنبيه بيشتر از اختيارات خود ، از مقام بالاتر تقاضا مي نمايد .
ماده 122- فرماندهان ، روسا و مديران قسمت هاي مستقل ( مانند گردان و تيپ ) مي توانند از اختيارات مقام يك رده بالاتر استفاده نمايند .
ماده 123- پرسنلي كه از قسمتي به قسمت ديگر مامور مي شوند براي تخلفاتي كه مربوط به انجام ماموريت آنان مي باشد ، مستقيماً از طرف فرماندهان ، روسا و مديران محل ماموريت تنبيه مي شوند و در ساير موارد ، اجراي تنبيه مربوط به فرمانده ،مدير يا رئيس اصلي آنان خواهد بود .
تبصره : در مورد ماموري به سازمان هاي كشوري ، اعمال تنبيه انضباطي موكول به اعلام تخلف از طرف سازمان كشوري به قسمت اصلي پرسنل متخلف بود و دستور تنبيه از طرف فرمانده مربوطه صادر مي گردد .
ماده 124- پرسنلي كه در بيمارستانهاي نيروهاي مسلح تحت معالجه باشد هرگاه مرتكب تخلفي شود كه مستلزم تنبيه انضباطي باشد ، مدير بيمارستان چگونگي تخلف را به فرمانده ، رئيس يا مدير مربوطه اطلاع داده و تقاضاي تنبيه خاطي را نمايد . اجراي تنبيه مقرره پس از بهبودي و رفع نقاهت خواهد بود .
ماده 125- پرسنلي كه به بازداشت در بازداشتگاه تنبيه مي شوند ، بدون خدمت بوده و تا پايان تنبيه نبايد هيچ يك از وظايف مربوط به شغل خود را انجام دهند .
ماده 126- پرسنلي كه به خدمت شبانه روزي در قسمت تنبيه مي شوند ، پس از انجام خدمات محوله بايد در قسمت مربوطه باقي بمانند .
ماده 127- براي پرسنل از درجات ستواني داخل به بالا و معادل آن كه به بازداشت در بازداشتگاه تنبيه مي شوند ، نگهبان گمارده نمي شود و مجاز به استفاده از لباس نظامي خواهند بود .
ماده 128- براي پرسنلي كه به بازداشت در بازداشتگاه تنبيه و به مناسبت اهميت تخلف و يا به موجب اوامر صادره بايد تحت مراقبت قرار گيرند يا به دستور مقامات قضايي بازداشت و زنداني مي گردند بايستي نگهبان گمارده شود .
تبصره : مشمولين اين ماده در تمام مدتي كه در بازداشتگاه مي باشند مجاز به استفاده از لباس نظامي نمي باشند .
ماده 129- ايام بازنشستگي پرسنل وظيفه كه در طي خدمت مقرره به بازداشت در بازداشتگاه تنبيه مي شوند ، جزو خدمت قانوني آنان محسوب نمي گردد .
ماده 130- هر مقامي كه تنبيهي را مقرر مي دارد ، مي تواند ضمن ابلاغ ، اجراي آن را تا مدت 3 ماه به تعويق اندازد ، هرگاه در اين مدت كسي كه تنبيه شده است مرتكب تخلف ديگري نشود ، اجرا و اثرات تنبيه مذكور به كلي به كلي منتفي و در صورتيكه در مهلت مزبور ، مستوجب تنبيه ديگري نشود اين تنبيه با تنبيه اول توماً اجرا خواهد شد . اين مهلت فقط به متخلفيني داده مي شود كه داراي رفتار شايسته بوده و احتمال مي رود از اين فرصت استفاده نموده و خبط و خطاي خود را با انجام خدمت جبران نمايد .
تبصره 1- هرگاه مجموع دو تنبيه از حدود مقرر در پيوست اي اين آيين نامه تجاوز نمايد در اين صورت تنبيه در دو نوبت و به فاصله هشت روز اجرا خواهد شد .
تبصره 2- لغو تمام يا قسمتي از تنبيه انضباطي كه مقرر شده ، از طريق مقام تنبيه كننده ابلاغ مي شود .
ماده 131- تنبيه مرئوسين به كسر حقوق ، با توجه به نكات زير عمل مي گردد :
الف : كسر حقوق حداكثر به ميزان يك پنجم ، حداكثر به مدت چهار ماه .
ب: موقعي اين تنبيه اعمال شود كه اثر آن بنا به تشخيص فرمانده ، رئيس يا مدير از تنبيهات ديگر غير از انتظار خدمت و بدون كاري بيشتر باشد .
ج: به ازاء هر روز غيبت غير موجه ، كسر حقوق معادل وجوه دريافتي يك روز .
ماده 132- تنبيه كنندگان مي توانند نسبت به رفتار يا تنبيهاتي كه به نا حق ، غير قانوني درباره آنها مقرر شده ، اول به مقامي كه تنبيه را تعيين نموده شكايت نمايند ، در صورت عدم رسيدگي به يك رده بالاتر از مقامي كه تنبيه را تعيين نموده شكايت نمايند ولي اين شكايت بايد انفرادي به عمل آمد و از طرف اشخاص ديگر يا به طور اجتماع نباشد و رونوشت آن را به مقام تنبيه كننده ارسال دارد .
تبصره : شكايت راجع به تنبيهات مانع از اجراي تنبيه مقرره نخواهد شد .
ماده 133- شكايت راجع به تنبيهات فقط موقعي مجاز است كه 24 ساعت از اجراي تنبيه گذشته باشد و در اين صورت شخصي شاكي بايد از مقامي كه تنبيه را مقرر داشته تقاضاي ملاقات نموده و اعتراض خود را بيان نمايد .
ماده 134- مقاماتي كه تنبيه را مقرر داشته اند ، مي توانند حين اجراي تنبيه انضباطي چنانچه متخلف رفتار شايسته باشد از بقيه يا قسمتي از تنبيه صرف نظر نمايند .
ماده 135- رسيدگي به تخلفات پرسنل كه فرمانده نيروي مربوطه براي آنان پيشنهاد محروميت از ترفيع ، تنزيل درجه يا رتبه ، معافيت از خدمت يا اخراج از خدمت مي دهد و همچنين رسيدگي به شكايت پرسنل از رده هاي بالاتر در امور خدمتي در هيئت هاي مندرج در مواد 104 و 105 قانون ارتش و هيئت هاي مشابه در ستاد فرماندهي كل قوا ، سپاه و نيروي انتظامي به عمل مي آيد .
تبصره : ذي نفع نسبت به آراء قابل اجراي هر دو هيات (هيات مندرج در مواد 104 و 105 قانون ارتش و هيات هاي مشابه در ستاد فرماندهي كل قوا ، سپاه و نيروي انتظامي ) مي تواند به مراجع صالحه قضايي تظلم نمايد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]اصول فرماندهي و سلسله مراتب[/b]
15- فرماندهي كل نيرو هاي مسلح جمهوري اسلامي ايران با مقام معظم رهبري (ولايت فقيه ) است فرماندهان ، روسا و مديران در تمام سلسله مراتب در حدود اختيارات مصوب سازماني از طرف معظم له ، فرماندهي ، رياست و يا مديريت خواهند شد .
ماده16- چنانچه مقام معظم فرماندهي كل قوا تمام و يا قسمتي از اختيارات خود را به شخص ديگري تفويض فرمايند ، دستورات آن شخص در حدود اختيارات تفويض شده لازم الاجراء خواهد بود .
ماده 17- ستاد فرماندهي كل قوا در طول ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران، ستاد كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ، ستاد نيروي انتظامي و در رده بالاتر از آنها است و بر حسب ماموريت و فرامين و تدابير ابلاغي مقام معظم فرماندهي كل قوا انجام وظيفه مي نمايد .
ماده 18- وزارت دفاع و پشتيباني نيرو هاي مسلح جمهوري اسلامي ايران تابع قوانين و مقررات نيروهاي مسلح بوده و بخشي از دولت است كه مسئوليت پشتيباني نيرو هاي مسلح را در قالب قوانين و تدابير مقام معظم فرماندهي كل قوا بر عهده دارد .
ماده 19- نيرو هاي مسلح جمهوري اسلامي ايران از ستاد فرماندهي كل قوا ، ارتش جمهوري اسلامي ايران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ، نيروي انتظامي و وزارت دفاع و سازمان هاي وابسته تشكيل گرديده است ، عناصر و تركيبات متشكله آن به شرح زير مي باشد :
الف ) ستاد فرماندهي كل قوا :
به مجموعه سازمان فرماندهي كل قوا و سازمان ها و دفاتر پيوسته و وابسته و قسمت هايي كه بنا بر امور فرماندهي معظم كل قوا پشتيباني آنها به ستاد فرماندهي كل قوا محول شده است اطلاق مي گردد .
ب) ارتش جمهوري اسلامي ايران :
به مجموعه ستاد مشترك ، نيروي زميني ، نيروي هوايي ، نيروي دريايي و سازمان وابسته به آنها اطلاق مي گردد .
ج) سپاه پاسداران انقلاب اسلامي :
به مجموعه فرماندهي كل ، ستاد كل سپاه ، نيروي زميني ، نيروي هوايي ، نيروي دريايي ، نيروي مقاومت بسيج و نيروي قدس و سازمان هاي وابسته به آنها اطلاق مي گردد .
د)نيروي انتظامي :
به مجموعه شهرباني ، ژاندارمري ، و كميته انقلاب اسلامي اطلاق مي گردد .
ه) وزارت دفاع و پشتيباني نيرو هاي مسلح :
به مجموعه وزارت دفاع و كليه موسسات ، سازمان ها و شركت هاي تابع آن اطلاق مي گردد .
تبصره : دفتر عقيدتي سياسي فرماندهي كل قوا ، دفتر عمومي حفاظت اطلاعات فرماندهي كل قوا ، سازمان هاي عقيدتي سياسي و حفاظت و اطلاعات ارتش ، نمايندگي ولي فقيه و حفاظت و اطلاعات در سپاه ، عقيدتي سياسي و حفاظت اطلاعات در نيروي انتظامي و زارت دفاع و پشتيباني نيروي مسلح به عنوان بخشي از ستاد فرماندهي كل قوا، ارتش جمهوري اسلامي ايران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ، نيروي انتظامي و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح مي باشد كه با سلسله مراتب مستقل و متمركز مستقيماً تحت امر مقام معظم رهبري و در كنار نيروهاي مسلح انجام وظيفه مي نمايند .
ماده 20- نيرو هاي مسلح جمهوري اسلامي ايران از بالاترين مقام تا پايين ترين رده به وسيله فرماندهان ، روسا يا مديران كه از طرف مقام معظم فرماندهي كل قوا ، فرماندهي يا رياست يا مديريت دارند مانند حلقه هاي زنجير بهم پيوسته بوده كه در اصطلاح آن را سلسله مراتب گويند .
ماده 21- ستاد فرماندهي كل قوا ، ستاد فرماندهي معظم كل قوا در نيرو هاي مسلح بوده و معظم له را در اداره امور نيروهاي مسلح ياري مي نمايد.
ماده 22- سلسله مراتب در ارتش ، سپاه و نيروي انتظامي كه هر يك بخشي از نيرو هاي مسلح را تشكيل مي دهند به شرح زير مي باشد :
رديف ارتش جمهوري اسلامي ايران
1 نيروي زميني نيروي هوايي نيروي دريايي
2 فرمانده نيرو فرمانده نيرو فرمانده نيرو
3 فرمانده لشگر فرمانده منطقه و پايگاه فرمانده ناوگان و منطقه
4 فرمانده تيپ فرمانده گروه و تيپ فرمانده ناو تيپ
5 فرمانده گردان فرمانده گردان فرمانده ناو گروه
6 فرمانده گروهان فرمانده گروهان فرمانده ناو
7 فرمانده دسته فرمانده دسته

رديف نيروي انتظامي
1 ژاندارمري شهرباني كميته انقلاب اسلامي
2 فرمانده ژاجا رئيس شهرباني فرمانده كل كميته
3 فرمانده ناحيه رئيس شهرباني استان --
4 فرمانده هنگ رئيس شهرباني شهرستان --
5 فرمانده گردان رئيس كلانتري --
6 فرمانده گروهان -- --
7 فرمانده پايگاه -- --

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي
رديف فرمانده كل قوا سپاه پاسداران انقلاب اسلامي
1 نيروي زميني نيروي هوايي نيروي دريايي نيروي مقاومت بسيج نيروي قدس
2 فرمانده نيرو فرمانده نيرو فرمانده نيرو فرمانده نيرو فرمانده نيرو
3 فرمانده سپاه فرمانده فرمانده منطقه فرمانده منطقه --
4 فرمانده لشگر فرمانده فرمانده ناحيه فرمانده ناحيه --
5 فرمانده تيپ فرمانده گردان فرمانده پايگاه فرمانده پايگاه --
6 فرمانده گردان فرمانده -- فرمانده در رده مقاومت --
7 فرمانده گردان فرمانده --- --- ---
8 فرمانده دسته --- -- --- --

تبصره – سلسله مراتب تشكيل دهنده نيروي انتظامي از جمله كميته انقلاب اسلامي و ساير يگانها و سازمان هاي تابعه آن اساس تركيبات سازماني نيروي خواهد بود و همچنين سلسله مراتب عناصر تشكيل دهنده نيروي قدس طبق تركيبات سازماني خواهد بود .
ماده 23- مسير اعمال فرماندهي در يگانهايي كه فاقد ستاد مي باشند مستقيم و بدون واسطه بوده ، ليكن در يگانهايي كه داراي ستاد هستند فرمانده ، از طريق ستاد مربوطه با يگان هاي تابعه ارتباط برقرار مي سازد . بنابراين ستادها در سلسله مراتب فرماندهي نميباشند ولي اجراي امور فرماندهي را تسهيل مي نمايند . بديعي است كه هيچ يك از ستادها چه نسبت به نيروها و چه نسبت به يكديگر در سلسله مراتب فرماندهي قرار ندارند .
ماده 24- فرماندهان ، روسا و مديران مسئول نظارت مداوم بر اجراي مقررات در سلسله مراتب رده مربوطه مي باشند .
ماده 25- فرماندهان ، روسا و مديران بايد با توجه به مقررات و آيين نامه ها و وضعيت يگان يا قسمت مربوط خط مشي خود را با صدور دستور العمل هاي تكميلي و روش هاي جاري تعيين نموده و دانش پرسنل جمعي را ارتقاء داده و آنان را به اجراي صحيح مقررات و انجام وظايف محوله آشنا سازند .
ماده 26- دستورات هماهنگي :
تكاليف ثابت و يا وظايف مشابه و يا دستوراتي كه اجراي آنها مستلزم مشاركت و هماهنگي چندين فرمانده ، رئيس يا مدير باشد و بايستي به وسيله يگانها يا عناصر تحت امر آنان به طور هماهنگ به مرحله اجرا درآيد به نام دستورات هماهنگي ناميده شده ، بايستي از طرف مقامي كه بر همه آنها سمت فرماندهي يا رياست يا مديريت دارد صادر شود و وظايف و حدود مسئوليت هاي هر يك در آن مشخص گردد .
ماده 27- دستورات بايد ساده ، صريح و روشن ، قابل اجرا و منطبق با دستورات مسلم شرع و فرامين مقام معظم فرماندهي كل قوا و قوانين و مقررات مصوب بوده و در حدود اختيارات و با رعايت مقررات صادر گردد .
ماده 28-دستورات صادره براي رده هاي بالا كلي و در مورد دره هاي پايين تر بايستي به نسبت پايين بودن رده دستور گيرنده ، مشروح باشد .
ماده 29- فرمانده ، رئيس يا مدير دستورات را به طور ساده و روشن راساً صادر نموده و اختيارات انتخاب راه كار را در حدود مقدورات جهت اجراي دستورات به پرسنل خود محول مي كند . به هر حال اين امر مانع نظارت فرمانده ، رئيس يا مدير نخواهد بود .
ماده 30- در سلسله مراتب فرماندهي ، هر كس موظف است در چارچوب مسئوليتي كه به عهده دارد ابتكار خود را براي حسن انجام ماموريت به كار اندازد .
ماده 31- براي آنكه ابتكار در هر رده به صورت صحيح اعمال شود لازم است حدود اختيارات هر كس به طور روشن مشخص گردد .
ماده 32- نظارت فرماندهان ، روسا مديران به كار پرسنل جمعي نبايد طوري باشد كه قدرت ابتكار زير دست را از بين ببرد ، و به نام اينكه تمام مسئوليت ها متوجه فرماندهان ، روسا و مديران مي باشد در جزئيات كارها دخالت نموده و براي انجام دستورات صادره شخصاً راه كار تهيه و تعيين نمايد ، بلكه بايد ضمن نظارت چنانچه تشخيص دادند كه راه كار پرسنل جمعي درست نمي باشد ، آنها را هدايت و رهبري كنند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر داري از روي كتاب تايپ ميكني ؟

اگه اينجوري كه دمت خيلي گرم !

فكر كنم نسخه اينترنتيش هم بايد پيدا بشه ؟ icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از اینترنته.... سایت حقوقی مجلس شورای اسلامی ایران .... کتاب آیین نامه انضباطی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ماده 51- پذيرش فرماندهي و مديريت در نيرو هاي مسلح جمهوري اسلامي ايران بر اساس تكاليف شرعيه و اطاعت از نظام ولايي فرماندهي است .
ماده 52- اساسي ترين مسئوليت ذاتي فرماندهان ،روسا و مديران عبارتند از :
الف : كوشش در جهت تعالي بخشيدن به شخصيت اسلامي و انساني و حفظ و ارتقاء روحيه پرسنل يگان جمعي .
ب: نيل به بهترين بازده در جهت انجام ماموريت يگان يا سازمان مربوط .
ج: تعليم و تربيت پرسنل لايق و مستعد به منظور جايگزيني و جانشيني در مواقع لزوم .
ماده 53- فرماندهان ، روسا و مديران با اعمال كنترل و نظارت در يگان يا سازمان از نحوه انجام وظيفه پرسنل وقف يافته ، در جهت پيشرفت آنان با تشويق و ترغيب عناصر وظيفه شناس و پر تلاش و ارشاد عناصر كم كار و بي انضباط ، مديريت خود را اعمال نموده و ضمن ريشه يابي تخلف ، تنبيه را به عنوان آخرين ابزار تربيتي در مورد پرسنل به كار برد .
ماده 54- فرماندهان ، روسا و مديران ، مسئول اصلي حفظ و اعتلاء آمادگي رزمي و بالا بردن سطح انضباط و نگه داري (وسايل – جنگ افزار – ساز و برگ ) و بهداشت و سازمان خود مي باشند .
ماده 55- هر گونه بي انضباطي ، سستي و سهل انگاري در خدمت ، غير قابل اغماض بوده ، فرماندهان ، روسا و مديران موظفند با هوشياري علل نارسايي را دريافته و سريعاً با استفاده از اختيارات قانوني و اعمال مديريت از آن جلوگيري نمايند .
ماده 56-چون حفظ استعداد رزمي و كارايي يگان ، سازمان يا قسمت از مهمترين مسئوليت هاي فرماندهان ، روسا و مديران به شمار مي رود ، لذا بايستي با اتخاذ روش هاي صحيح دايماً در جريان قدرت رزمي و كارايي يگان ، سازمان يا قسمت مربوط باشند و پيشنهادات ضروري را در حفظ و بالا بردن آن با رعايت مقررات گزارش نمايند .
ماده 57- رفتار و روش فرماندهان، روسا و مديران بايد بهترين نمونه و الگوي انضباط معنوي و ظاهري براي پرسنل باشد و از لحاظ ديانت ، تقوي ، مهارت ،شهامت ، بردباري ، حسن رفتار و رعايت اخلاق اسلامي نيز براي پرسنل جمعي خود نمونه باشند .
ماده 58- فرماندهان ، روسا و مديران بايستي حس اعتقاد و وفاداري به دين مبين اسلام و ميهن اسلامي را با اتخاذ روش هاي صحيح در پرسنل جمعي خود تقويت نمايند و رعايت احترام به ساير اديان رسمي شناخته شده در قانون اساسي جمهوري اسلامي را نيز مورد توجه قرار دهند .
ماده 59- فرماندهان ، روسا و مديران موظفند از وجود آموزش ها و آمادگي هاي يگان براي جلوگيري از وقوع حوادث و مقابله با آنها اطمينان حاصل نموده و در صورت بروز حوادث و سوانح اقدامات ضروري را برابر طرح ها و پيش بيني ها معموله به مورد اجرا گذارده و جريان را بي درنگ به مقامات بالا گزارش نمايند .
ماده 60- فرماندهان ، روسا و مديران مسئول دريافت و تقسيم صحيح و به موقع استحقاقي قانوني پرسنل جمعي مي باشند .
ماده 61- فرماندهان ، روسا و مديران موظفند در كشف و شناسايي فعاليت هاي سياسي ممنوعه پرسنل و نفوذ جريانات و تشكل هاي سياسي در يگان ، سازمان و قسمت خود با حفاظت اطلاعات مربوطه ، همكاري هاي لازم را معمول دارند .
ماده 62- نظر به اينكه اقدامات تاميني و حفاظتي در هر رده از وظايف اصلي فرماندهان بوده و بايستي در سرباز خانه ، اماكن نظامي ، انتظامي ، همچنين به هنگام راه پيمايي آموزشي و تاكتيكي ، آموزش تير اندازي ، كارهاي فني و انجام خدمات داخلي و نگهباني ، اقدامات تاميني لازم را به عمل آورده و ضمن تهيه و ابلاغ روش جاري و دستورات مقتضي به پرسنل جمعي ، اجراي صحيح اقدامات مزبور را از آنان بخواهند . بديهي است فرماندهان ، روسا و مديران نيز در حوزه مسئوليت خود ملزم به اجراي اقدامات بالا مي باشند .
ماده 63- فرماندهان ، روسا و مديران ،مسئول آموزش يگان يا سازمان و پيشرفت دانش نظامي ، تخصصي پرسنل مربوط به خود مي باشند و در زمينه رشد فرهنگ اسلامي همكاري لازم را با عقيدتي سياسي يگان نمايند .
ماده 64- فرماندهان ، روسا و مديران بايستي دايماً در جريان وضع جاري يگان ، سازمان و قسمت مربوط بوده و از آمار پرسنل ، جنگ افزار ، مهمات ، وسايل ترابري و ساير اموال دولتي خود اطلاع داشته باشند .
ماده 65- فرماندهان ، روسا و مديران مسئول اصلي اجراي دقيق روش هاي نگه داري و تعمير در يگان مربوطه مي باشند و موظفند در حفظ و آماده نگه داشتن اموال و تجهيزات در يگان خود و حسن استفاده از آنها تلاش مي نمايند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.