mahdavi3d

رهبر انقلاب اعضای شورایعالی فضای مجازی را تعیین کردند

Recommended Posts

[align=justify]
[color=darkblue]رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی فضای مجازی را تعیین کردند.[/color]
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی ضمن دستور برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور، اعضای حقوقی و حقیقی این شورا را تعیین کردند. رهبر انقلاب اسلامی آثار چشمگیر شبکه جهانی اینترنت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، لزوم برنامه ریزی و هماهنگی به منظور پیشگیری از آسیب‌های ناشی از آن، و بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفید به مردم را از دلایل اصلی ضرورت تشکیل شورای عالی فضای مجازی برشمردند و تأکید کردند: این شورا وظیفه دارد مرکزی بنام مرکز ملّی فضای مجازی کشور ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، متن حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

گسترش فزاینده‌ فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی بویژه شبکه‌ی جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، و لزوم سرمایه گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره گیری حداکثری از فرصت های ناشی از آن در جهت پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب های ناشی از آن اقتضا می‌کند که نقطه‌ی کانونی متمرکزی برای سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور بوجود آید. به این مناسبت شورای عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی به ریاستِ رئیس جمهور تشکیل می گردد و لازم است به کلیه‌ی مصوبات آن ترتیب آثار قانونی داده شود.

اعضای حقوقی این شورا عبارتند از: رئیس جمهور (رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعضای حقیقی: حجج اسلام و آقایان: دکتر حمید شهریاری، سیّدجواد مظلومی، مهندس مسعود ابوطالبی، دکتر کامیار ثقفی، دکتر رسول جلیلی، دکتر محمد سرافراز و مهندس علیرضا شاه میرزایی می باشند که برای مدت سه سال تعیین می‌شوند.

این شورا وظیفه دارد مرکزی به نام مرکز ملّی فضای مجازی کشور ایجاد نماید تا اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت افزاری، نرم افزاری و محتوایی در چارچوب مصوّبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح تحقق یابد. نکات اساسی در مورد وظایف شورای عالی و مرکز ملّی فضای مجازی با تأکید بر توجه جدّی به آن، در پیوست این حکم ابلاغ می گردد.

در پایان انتظار دارم، ضمن تسریع در تشکیل مرکز ملّی فضای مجازی، رئیس و اعضای محترم شورا تلاش بایسته را در جهت دستیابی این مرکز به اهداف تعیین شده به کار برند. کلیه دستگاههای کشور موظف به همکاری همه جانبه با این مرکز می باشند.

سیّدعلی خامنه‌ای

17/اسفند ماه/1390

[color=olive]90/12/17[/color]
منبع: خبرگزاری فارس
http://farsnews.ir/newstext.php?nn=13901217000928[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify][color=darkred][b]جزئیات تشکیل شورایعالی فضای مجازی/ مقابله با آسیبهای فضای مجازی[/b][/color]

[color=darkblue]عضو شورایعالی فضای مجازی با اشاره به جزئیات و اهداف مدنظر برای تشکیل شورایعالی فضای مجازی گفت: زمان تشکیل اولین جلسه این شورا از سوی دبیرخانه این شورا اعلام و شرح وظایف و اختیارات آن مشخص می شود.[/color]
دکتر کامیار ثقفی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حکم ابلاغ شده مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل شورایعالی فضای مجازی اظهار داشت: فرمایش رهبری به نکاتی اشاره دارد که اولویت آن مربوط به بحث گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات با نگاه سرمایه گذاری هدفمند در این بخش است به نحوی که این موضوع را به عنوان یک فرصت تلقی فرمودند تا به عنوان ابزاری برای پیشرفت همه جانبه کشور مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در کنار این بحث، موضوع صیانت از آسیبهای ناشی از فضای مجازی را هم مطرح کردند که در این راستا نیاز به سیاستگذاری، تصمیم گیری و هماهنگیهای لازم وجود دارد.

وی با بیان اینکه بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند هر موضوع دیگری دارای یک سری فرصتها و تهدیدات است، اضافه کرد: نگاه غالب در تشکیل شورایعالی فضای مجازی با توجه به سوابقی که در این موضوع وجود دارد، تأکید بر وجود فرصتی است که استفاده از آن باید در جهت پیشرفت کشور باشد.
رئیس دانشگاه شاهد در مورد ضرورت تشکیل شورایعالی فضای مجازی تصریح کرد: اصل موضوع به لحاظ اجرایی که در حکم مقام معظم رهبری هم آمده است بحث تشکیل یک مرکز است که به لحاظ عملیاتی و اجرایی حوزه فضای مجازی را در کشور مدیریت کند.
وی گفت: ملاحظه بسیار مهم در این حکم آن است که تمام کسانی که در حوزه فناوری اطلاعات طی سالهای سال و از زمانی که بحث فناوری اطلاعات در کشور مطرح شده تا به امروز دست اندرکار آن بودند در این شورا حضور خواهند داشت چرا که به دلیل فرابخشی بودن این موضوع که در یک حوزه خاص خلاصه نمی شود، این شورا می تواند بخش فناوری اطلاعات را متمرکز کند.

عضو شورایعالی فضای مجازی با تاکید براینکه قوای مختلف در کشور و مجموعه های نهادی بسیاری به نوعی درگیر فناوری اطلاعات هستند، افزود: ضرورتا فناوری اطلاعات تابع یک وزارتخانه در دولت نمی تواند باشد و این موضوع هم موضوعی نیست که هرکس در حوزه مسئولیتی خود براساس تشخیص و اختیارات خودش بتواند عمل کند. براین اساس در برخی مواقع که در موضوعات مختلف تداخلهایی در کار پیش می آمد، نیاز به هماهنگ سازی این فضا به شدت احساس می شد که با تدبیر مقام معظم رهبری این قانون شکل گرفت.

ثقفی با اشاره به تشکیل شورایعالی فناوری اطلاعات که جایگاهش در دولت بود در حالیکه شورایعالی فضای مجازی فرابخشی است و ترکیب آن را تمامی وزارتخانه های کلیدی و مطرح و سازمانها و دستگاههای مرتبط این حوزه تشکیل می دهند، گفت: این شورا چیزی شبیه شورایعالی انقلاب فرهنگی است به نحوی که انواع شوراها در حوزه آموزش عالی وجود دارد اما شورایعالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری کلان را در این بخش انجام می دهد.
وی با بیان اینکه مدلهای مختلفی که تاکنون در زمینه سیاستگذاری فناوری اطلاعات به کار آمد، کارآمدی کافی را نداشته اند، به مهر گفت: لذا ضرورت داشته که با یک نگاه جامع تر و مقتدرتر به این عرصه ورود شود. در واقع ترکیبی که مقام معظم رهبری در بخش حقوقی این شورا منصوب فرمودند نشاندهنده اهمیت و اهتمام ایشان به این موضوع است چرا که حضور تمامی روسای قوا در این شورا نشان می دهد که در حد یک شورا در درون دولت نمی تواند موضوع فناوری اطلاعات سیاستگذاری شود.

عضو شورایعالی فضای مجازی در مورد تشکیل مرکز ملی فضای مجازی براساس این حکم نیز گفت: با تشکیل جلسات اولیه این شورا تشکیل این مرکز نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی در مورد زمان تشکیل اولین جلسه این شورا گفت : در این زمینه اطلاعی ندارم و این حکم چهارشنبه هفته گذشته به اعضا ابلاغ شده است و قاعدتا زمان تشکیل اولین جلسه آن باید از سوی دبیرخانه این شورا اعلام و شرح وظایف و اختیارات آن مشخص شود.
ثقفی به مهر گفت: دبیر شورایعالی فضای مجازی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است و اعضای حقیقی این شورا افرادی هستند که در بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات سالها است صاحبنظر بوده و می توانند به لحاظ تخصصی بخشی از نیازهای این شورا را تامین کنند.

[color=olive]۱۳۹۰/۱۲/۲۰[/color]
منبع: خبرگزاري مهر
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1554568
***********************

[color=darkred] یادداشت دکتر خاموشی؛
[b]جنگ نرم و عرصه مجازی/ ضرورت تشکیل شورای عالی فضای مجازی[/b][/color]

[color=darkblue]حجت‌الاسلام‌ دکتر سیدمهدی خاموشی در یادداشتی درباره ضرورت تشکیل شورای عالی فضای مجازی توسط رهبر معظم انقلاب، یادآور شده است: این شورا باید نسبت به شاخه‌های مختلف فضای مجازی طراحی و برنامه‌ریزی کند و نگاهی دقیق‌تر و کیفی‌تر به این فضا داشته باشد.[/color]
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)، در یادداشت رئیس سازمان تبلیغات اسلامی آمده است: مهم‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی ایران همانا فرهنگ آن است. دشمن نیز در انواع مبارزات خود با ملت ایران، مهم‌ترین نقطه‌ای را که هدف گرفته، بحث جنگ نرم و تهاجم فرهنگی است. رهبر معظم انقلاب در بیش از یک دهه‌ی گذشته بحث تهاجم فرهنگی، سپس ناتوی فرهنگی و سپس شبیخون فرهنگی را مطرح کرده‌اند. یعنی این‌که دشمن برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی راهی جز تهاجم در عرصه‌ی فرهنگ ندارد.

[b] جنگ نرم و عرصه‌ی مجازی[/b]
ما برای حفظ و اشاعه‌ی فرهنگ انقلاب اسلامی باید همه‌ی ظرفیت‌های خود را مورد نظر قرار دهیم. یکی از مهم‌ترین این ظرفیت‌ها فضای مجازی است. دشمن انواع تهمت‌ها و افتراها و انواع بدعت‌ها و خرافات را در این فضا طراحی کرده است و انواع دروغ‌پردازی‌ها را در ساحت‌های مختلف انقلاب اسلامی برای اثرگذاری بر گروه‌های مرجع و اندیشمندان تهیه دیده است.
ما باید از مرزهای فکری، مرزهای اعتقادی و مرزهای فرهنگی خود دفاع کنیم. بنابراین یکی از بسترهایی که در آن می‌توانیم برای رساندن پیام خودمان و مقابله با پیام‌های مخالفین و دشمنان انقلاب و اسلام و دشمنان عقاید بحق انقلاب اسلامی در جهان امروز بهره بگیریم، عرصه‌ی مجازی است. این شورا می‌تواند این طراحی‌ها را داشته باشد و برای مقابله در عرصه‌های مختلف این جنگ نرم، از گروه‌های مرجع، نویسندگان، اندیشمندان و صاحبان کالاهای فرهنگی بخواهد که در این فضا منسجم و روشمند ایفای نقش کنند.

[b] سونامی اطلاعات[/b]
از طرفی به تعبیر رهبر انقلاب، ما امروز در یک سونامی اطلاعات قرار داریم. این پدیده الزاماتی دارد که باید به آنها توجه ویژه کنیم. مثلاً‌ امروزه جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی در فضای مجازی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و مطالبه‌کنندگان و شنوندگان و دریافت‌کنندگان زیادی در جهان دارد. در مقابل، دشمن هم جبهه‌ی فرهنگی تقابل با انقلاب را شکل داده است. بر همین اساس ما باید یک آرایش منطقی و نظام‌مند برای رساندن پیام خود و مقابله با ترفندهای دشمن در این عرصه داشته باشیم.
نکته دوم در زمینه‌ی توسعه‌ی فناوری این است که بشر امروزی با فناوری زندگی می‌کند. ما باید هر چه بیشتر این فناوری را برای تأثیر بر روابط اجتماعی و نیز امکان‌سنجی برای تسهیل بیشتر خدمات اجتماعی، خدمات دولتی و روابطی که مردم به آن نیاز دارند، استخدام کنیم. بنابراین اهمیت این موضوع آن‌قدر فوق‌العاده است که رهبر انقلاب لازم دیدند یک شورای خاص و یک سازمان مستقل ویژه تشکیل شود که فقط کارکردش در زمینه‌ی فناوری فضای مجازی و مهندسی این فضا باشد.
البته به‌طور طبیعی در طول سال‌های اخیر نیز بین اندیشمندان فرهنگی و متخصصین فناوری و رهبر انقلاب مراودات زیادی صورت گرفته است و از این طریق دغدغه‌های اهالی فرهنگ و علما و دانشمندان و حوزویان و گروه‌های مرجع خدمت ایشان ارائه شده است. نظرات کارشناسی شوراهای تخصصی متشکل از متخصصین فرهنگی، زیرساختی، آموزشی و تحقیقاتی فضای مجازی، منجر به این شد که این شورا ابلاغیه‌اش را از رهبر معظم انقلاب دریافت کند. این شورا باید نسبت به شاخه‌های مختلف فضای مجازی، اعم از تولید و دریافت اطلاعات، پالایش اطلاعات وارداتی به کشور، فرستادن اطلاعات، ابزارهای نوین اطلاعاتی و ... طراحی و برنامه‌ریزی کند و باید نگاهی دقیق‌تر و کیفی‌تر به این فضا داشته باشد.

[i][color=violet][size=9]ببخشيد كه ارسال متوالي دادم. امكان ويرايش نبود[/size][/color][/i][/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify][color=darkred]در گفتگو با مهر مطرح شد؛
[b]رفع سردرگمی در حوزه فناوری اطلاعات با تشکیل شورای عالی فضای مجازی[/b][/color]

[color=darkblue]یک کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به حکم رهبر معظم انقلاب برای تشکیل شورایعالی فضای مجازی یکی از چالشهای فناوری اطلاعات در کشور را نبود متولی مشخص دانست و گفت: شورایعالی می تواند نقش موثری در رفع سردرگمی در حوزه فناوری اطلاعات ایفا کند.[/color]
دکتر علی اکبر جلالی - عضو هیئت علمی دانشگاه علم وصنعت در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حکم ابلاغ شده مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل شورایعالی فضای مجازی با بیان اینکه در سالهای گذشته معمولا سیاستهای توسعه فناوری اطلاعات کشور براساس دانش مسئولانی که در راس آنها وزارت ارتباطات قرار داشت اعمال می شد، اظهار داشت: یکی از چالشهای اساسی در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ما نبود یک متولی مشخص در طول سالهای گذشته بوده و بر این اساس شورایعالی فضای مجازی اگر بتواند یک مرجع مشخص و مسئولیت پذیر در مقابل سیاستگذاریهایی که در این بخش انجام می شود باشد، می تواند نقش موثری در توسعه ICT ایفا کند و حتی بسیاری از مشکلاتی که در این بخش با آن مواجه هستیم را برطرف کند.

[b]شورایعالی فضای مجازی و یک استراتژی مشخص برای IT[/b]
وی گفت: برای مثال طرح سیاستهایی مانند اینترنت ملی در حدود 5 سال و مجددا طرح اینترنت پاک که با تغییر مسئول دیگر به سیاست جدیدی تبدیل شده و نیز محدود کردن اینترنت به سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه برای کاربران حقیقی از جمله سیاستهایی بوده که عملا بدون وجود یک استراتژی و برنامه مشخص در جامعه مطرح شده و بدون اینکه مسئولیتی برای آگاهی اذهان عمومی داشته باشد در حد یک شعار باقی ماندند.
جلالی اضافه کرد: در سالهای اخیر در حوزه دسترسی به سایتهای مختلف نیز بعضی محدودسازیهای متفاوتی از فیلترینگ سخت، کاهش سرعت اینترنت و محدودسازی دسترسی به ایمیلهای معروف را شاهد بوده ایم که در مقابل آن هیچ پاسخگویی وجود نداشته است؛ این در حالی است که امروزه فناوری اطلاعات به عنوان محور توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته که نتایج آن نیز نشان داده اگر از این پدیده به درستی و با برنامه مشخصی همراه با درنظر گرفتن مسائل امنیتی استفاده شود قطعا در درآمد ناخالص ملی و افزایش اشتغال نقش موثری خواهد داشت.

[b]شورایعالی فضای مجازی و نقش متولی در توسعه IT [/b]
این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه هم اکنون دولت دهم خود را دولت الکترونیک نامیده و به صورت پراکنده در سطح کشور نیز اقدامات نسبتا خوبی در این زمینه انجام شده، ادامه داد: پتانسیل فناوری اطلاعات و کاربردهای آن به حدی زیاد است که می تواند بسیاری از مشکلات امروز کشور را در حوزه های مختلف به ویژه اقتصاد اشتغال حل کند. بنابراین به طور قطع شورایعالی فضای مجازی که مسئولان ارشد نظام در آن حضور دارند، می تواند با تولید یک استراتژی درازمدت، اقدامات موثری را انجام دهد که نقش بانی گری توسعه ICT یکی از آنها می تواند باشد.

[b]شورایعالی فضای مجازی و تحقق استراتژی چشم انداز [/b]
این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت از جمله استراتژی هایی که می تواند در طول برنامه های 5 ساله پنجم، ششم و هفتم، کشور ما را به چشم انداز ایران 1404 برساند را به ترتیب دولت الکترونیک، ایران الکترونیک و ایران همراه نامید و به مهر گفت: از آنجا که دولت دهم خود را دولت الکترونیک نام نهاده این شعار باید برای برنامه پنجم توسعه هم استفاده شود. برای برنامه ششم توسعه هم باید به دنبال یک سیستم یکپارچه برای تبادل اطلاعات و ارائه خدمات در کل کشور و در میان همه نهادها و مردم تا بخش خصوصی و دولتی باشیم که شعار ایران الکترونیکی می تواند ما را به این هدف برساند.
وی افزود: از آنجا که سرعت توسعه ICT و کاربردهای آن به اندازه ای زیاد است که اگر فاصله خود را در طول برنامه های پنجم و ششم جبران نکنیم عاقبت خوبی نخواهیم داشت لذا با شعار "دولت همراه " در برنامه هفتم اقتصادی باید بستر لازم را از نظر سخت افزاری و نرم افزاری و منابع انسانی به گونه ای فراهم کنیم که همراه با جهان باشیم.
دکتر جلالی ادامه داد: این به این معنی است که سرعت دسترسی به اینترنت و شبکه های محلی مانند سایر کشورهای توسعه یافته باشد و از نظر امنیتی نیز چنان قوی شده باشیم که هیچگونه نگرانی از این بابت وجود نداشته باشد و مردم و بنگاههای دولتی و خصوصی بتوانند با تمام دنیا رابطه فرهنگی اقتصادی برقرار کنند. در چنین شرایطی نیازمند هستیم که بدانیم ابزار همراه مانند تلفنهای هوشمند که به شدت در حال توسعه هستند در این راستا بسیار مفید خواهند بود.

[b]لزوم تهیه استراتژی فناورانه تا پایان برنامه چشم انداز[/b]
وی با بیان اینکه در کشور استراتژی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن وجود ندارد، پیشنهاد کرد که تهیه این استراتژی حداقل تا پایان برنامه چشم انداز 1404 جزء اولین کار شورایعالی فضای مجازی کشور باشد و در تاسیس مرکز پیش بینی شده برای پیگیری امور به گونه ای عمل شود که تمام دستگاهها و مردم بدانند که یک مرجع مسئول و متولی برای توسعه این پدیده در کشور به وجود آمده و این مرجع پاسخگوی تمامی اقداماتی که در سطح کشور صورت می گیرد خواهد بود.

[b]شورایعالی فضای مجازی و لزوم توجه به مقوله شایسته سالاری[/b]
این کارشناس فناوری اطلاعات گفت: تجربه عقب ماندگی چند سال اخیر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نشان می دهد که باید با مسائل مرتبط با فناوری و کاربردهای آن به صورت باز روبرو شد و در عین حال مباحث امنیتی به عنوان یکی از لایه های تاثیرگذار بتواند به توسعه کاربردهای فناوری منجر شود.
وی افزود: در حالیکه نزدیک به 65 درصد مردم بسیاری از کشورهای توسعه یافته از اینترنت سرعت بالا استفاده می کنند در کشور ما هنوز این رقم نزدیک به 2 درصد است و با این وجود نگرانی زیادی در بین مسئولان وجود دارد که اگر این نگرانیها ادامه یابد قطعا دیگر اقدامات تاثیر زیادی در توسعه نخواهد داشت و همچنان عقب مانده در فناوری باقی می مانیم.

[b]شورایعالی فضای مجازی و زمینه های مساعد توسعه فناوری[/b]
جلالی به مهر گفت: ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه برنامه های نسبتا خوبی را در حوزه توسعه دولت الکترونیک تبیین کرده و در کنار آن سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری در 26 بند که بند 15 و 16 آن مستقیما به دولت الکترونیک اشاره داشته و بر مبنای آن، یکی از 10 برنامه اصلی دولت الکترونیک تبیین شده و در نهایت مواد 36 تا 40 قانون خدمات کشوری در حوزه توسعه فناوری های اطلاعات همه زمینه مساعدی را برای شورایعالی فضای مجازی ایجاد کرده اند تا با سرعت بتواند فضای جدیدی در کشور تبیین کند تا فناوری اطلاعات از سردرگمی و نامناسب بودن وضعیت موجود خلاص شود.

[color=olive]۱۳۹۰/۱۲/۲۲[/color]
منبع: خبرگزاري مهر
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1557554
*******************

[color=darkred] شهریاری اعلام کرد؛
[b]جزئیات برنامه‌های شورایعالی فضای مجازی/ شناسایی 650سایت معاند نظام[/b][/color]

[color=darkblue]عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی در تشریح جزئیات برنامه های شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: این شورا به هیچ وجه امنیتی نیست و با ایجاد آن تلاش می شود، سرویسهای خارجی محدود و کنترل شوند تا کاربران رغبت بیشتری به استفاده از خدمات داخلی داشته باشند.[/color]
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حمید شهریاری امروز سه شنبه اشکال اساسی در سطح کلان فناوری اطلاعات و ارتباطات را تعدد نهادهای سیاستگذار در این بخش عنوان کرد و با بیان اینکه این تعدد دستگاهها و نهادهای سیاستگذار با وجود قانونی بودن طی سنوات اخیر به نوعی جامعه فناوری اطلاعات را دچار تشویش کرده اند، اظهار داشت: ایجاد و تشکیل شورایعالی فضای مجازی با توجه به این ناهماهنگی در فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ضروری بود و باید یک نهاد فرابخشی و فراقوه ای تصدی هماهنگی بخشهای مختلف در حوزه سیاستگذاری این عرصه را عهده دار می شد.
وی با اشاره به توسعه شبکه های اجتماعی که تهدیدهای بسیاری را برای کشور به وجود آورده و نیز فرصتهایی بسیار کارآمد که بر بستر اینترنت عرضه شده است، خاطرنشان کرد: امروز بخشی از این فضا ما را دچار نگرانی کرده چرا که برخی از این بستر برای مبادله اطلاعات و بعضا ابزار جاسوسی استفاده می کنند اما در کنار این، اینترنت فرصتهای بسیاری همچون رشد اقتصادی کشور و اشتغال زایی را به همراه دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت.
عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: به طور قطع ایجاد شورایعالی فضای مجازی توجه به ضرورت دوم این بحث که همان بهره گیری از فرصتهای این حوزه است، بوده و هدف اصلی آن نیز این نخواهد بود که وظیفه نهادی دستگاههای مختلف را در این بخش برعهده گیرد بلکه این شورا برای هماهنگی و جهت دار کردن فعالیت دستگاهها به وجود آمده است.

[b]شورای عالی فضای مجازی یک روزه به وجود نیامده است[/b]
عضو شورایعالی فضای مجازی تعریف پروژه های ملی و توزیع و تقسیم آن بین دستگاهها را از جمله اهداف این شورا برشمرد و اضافه کرد: روند ایجاد شورایعالی فضای مجازی روند طولانی بوده و وقت بسیار زیادی با همکاری و همفکری کارشناسان این حوزه صرف آن شده است؛ از حدود یک سال گذشته نیز دفتر مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع فعال شد و با جلسات مستمر هفتگی با حضور هر سه قوه و افرادی که در سطح ملی واجد تجربه در این بخش بودند به ترسیم وضعیت موجود رسیدیم که در اختیار مقام معظم رهبری قرار گرفت.
وی تصریح کرد: این توهم که ایجاد این شورا یک تصمیم یکی دوماهه بوده اصلا درست نیست و ترکیب اصلی این شورا و اعضای حقیقی و حقوقی آن نشان از تدبیر و درایت بر تشکیل این شورا دارد.
شهریاری با اشاره به ترکیب مدنظر اعضای حقیقی و حقوقی برای تشکیل شورایعالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: برای تهدیدهای فضای مجازی حضور وزیر اطلاعات، برای مقوله های فرهنگی و تمرکز بر محتوا و ترویج هویت ایرانی اسلامی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ، ریاست سازمانهای تبلیغات اسلامی و صدا و سیما و برای نگهبانی از مرزهای ملی و جنگ سایبری سپاه پاسداران در این شورا حضور دارند.

[b]عدم امنیتی بودن شورای عالی فضای مجازی[/b]
به گزارش مهر، شهریاری با اشاره به اینکه ترکیب حقیقی و حقوقی این شورا هیچ فضای امنیتی را ایجاد نکرده کرده است، افزود: من مسئول انتخاب اشخاص در این شورا نبوده ام اما یکی از نگرانیهای جدی من این بود که تصور شود این شورا یک شورای امنیتی در فضای مجازی است اما حضور نهادهای امنیتی در این شورا غالب بر مقوله های فرهنگی و تخصصی آن نیست و به این ترتیب این شورا به هیچ وجه امنیتی نخواهد بود.
وی تصمیم گیری برای توسعه های اپراتورهای ارتباطی و فناوری اطلاعات ، شبکه ملی اطلاعات ، تصمیمات مربوط به سرویس های مالتی مدیا و دیگر پروژه های ملی را از جمله برنامه های این شورا عنوان کرد و گفت: این شورا آمده تا در کنار توجه به تهدیدها، فرصتهای حداکثری را در حوزه فناوری اطلاعات در اختیار مردم قرار دهد.

[b]دبیر شورا به پیشنهاد رئیس جمهور انتخاب می شود[/b]
عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی با اشاره به ایجاد مرکز ملی فضای مجازی که باید در ذیل این شورا تشکیل شود، تاکید کرد که دبیر شورا و رئیس این مرکز به پیشنهاد رئیس جمهور که رئیس شورایعالی فضای مجازی است و تایید مقام معظم رهبری انتخاب خواهد شد.
وی پیش بینی کرد که با توجه به اهمیت این مقوله و اقدامات و مطالعاتی که باید در این عرصه صورت گیرد، تشکیل این مرکز و تعیین وظایف و برنامه های آن بیش از 1.5 سال زمان ببرد.
شهریاری خاطرنشان کرد: بزودی پیوست تشکیل شورایعالی فضای مجازی و وظایف مدنظر در آن از سوی دفتر مقام معظم رهبری اعلام خواهد شد و در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

[b]اعتبارات مالی این شورا در اختیار رئیس جمهور است[/b]
وی گفت: اعتبارات ملی شورایعالی فضای مجازی طبق قانون در اختیار رئیس جمهور است که از جمله وظایف آن نیز ایجاد مرکز، چارت تشکیلاتی و تعیین بودجه خواهد بود.
شهریاری افزود: البته در این راستا بودجه های شوراهای موجود فناوری اطلاعات می تواند در اختیار این شورا قرار گیرد.

[b]جایگزینی و محدودسازی سرویس های خارجی [/b]
عضو شورایعالی فضای مجازی با اشاره به تاسیس این شورا و ساماندهی سرویس های فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله گام های مدنظر این شورا را جایگزینی سرویس ها و اطلاعات خارجی در فضای مجازی عنوان کرد و گفت: گام دوم در این عرصه محدودسازی سرویس ها و کنترل سرویس های خارجی بعد از جایگزینی است تا کاربران رغبت بیشتری به استفاده از خدمات داخلی داشته باشند.
وی با اشاره به راه اندازی ایمیل ملی در این زمینه تاکید کرد و گفت: با راه اندازی این ایمیل و بکارگیری فناوریهای روز و قابل استفاده برای کاربران می توان آن را جایگزین ایمیل های موجود خارجی کرد.
شهریاری گام سوم در این زمینه را بومی سازی سرویس های موجود پس از محدودسازی برشمرد و در مورد گام پنجم نیز گفت: نوآوری و ابداع سرویس های جدید گام نهایی در این بخش است تا دیگر نیاز به سرویس های خارجی احساس نشود.

[b]ساماندهی فناوری اطلاعات و ارتباطات ظرف 5 سال[/b]
وی با بیان اینکه با تشکیل این شورا پیش بینی می شود که ظرف 5 سال آینده ساماندهی کاملی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در تمامی مقوله های فرصت و تهدید و نوآوری به وجود آید تصریح کرد که حتی می توان دراین شورا به مقوله انرژی هسته ای نیز نگاهی پررنگ داشت.

[b]شناسایی 650 سایت اینترنتی معاند نظام[/b]
عضو شورایعالی فضای مجازی با اشاره به سطوح مختلف امنیت در فضای سایبر که شامل تهدیدات خلاف امنیت ملی، خلاف امنیت اجتماعی و امنیت فرهنگی و امنیت اطلاعاتی می شود، خاطرنشان کرد: در حوزه امنیت اطلاعات که در برخی مواقع محدودیت و مسدودیت برخی سایتها را الزامی کرده است، موفق به شناسایی 650 سایت ایجاد شده برای مقابله با نظام، 39 سایت پشتیبان گروههای مضلین و چندین سایت ترویج سبک زندگی غربی به معنای غیراسلامی شده ایم.
وی افزود: همچنین تعارض قومیتی و مذهبی ، ترویج شیطان پرستی ، توزیع کالاهای غیرمجاز و شکاف نسلی از دیگر تهدیدهای امنیتی است که در این زمینه موفق به شناسایی گروههای مروج شده ایم.

[color=olive]۱۳۹۰/۱۲/۲۳[/color]
منبع: خبرگزاري مهر
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1559452

[color=violet][i][size=9]ببخشيد كه ارسال متوالي دادم. امكان ويرايش نبود[/size][/i][/color][/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify][color=darkred]ضرغامی به فارس خبر داد
[b]اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی شنبه برگزار می‌شود[/b][/color]

[color=darkblue]رئیس سازمان صداوسیما به عنوان یکی از اعضاء حقوقی شورای عالی فضای مجازی از برگزاری اولین جلسه این شورا در روز شنبه خبر داد.[/color]
سیدعزت‌الله ضرغامی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت: اولین جلسه اعضای شورای عالی فضای مجازی شنبه همین هفته (۲۷ اسفند ماه) با حضور رئیس جمهور، روسای قوا و اعضاء جلسه برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: من مطمئن هستم که پس از برگزاری جلسات با سرعت بالایی دستورات مقام معظم رهبری پیگیری و انجام خواهد شد.
به گزارش فارس، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی در ۱۷ اسفند ماه سال جاری ضمن دستور برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور، اعضای حقوقی و حقیقی این شورا را تعیین کردند.
رهبر انقلاب اسلامی آثار چشمگیر شبکه جهانی اینترنت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، لزوم برنامه ریزی و هماهنگی به منظور صیانت از آسیب های ناشی از آن، و بهره گیری حداکثری از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفید به مردم را از دلایل اصلی ضرورت تشکیل شورای عالی فضای مجازی برشمردند و تأکید کردند: این شورا وظیفه دارد مرکزی بنام مرکز ملّی فضای مجازی کشور ایجاد کند.

[color=olive]90/12/25 [/color]
منبع: خبرگزاری فارس
http://farsnews.ir/newstext.php?nn=13901225000592

[i][size=9][color=violet]ببخشيد كه ارسال متوالي دادم. امكان ويرايش نبود[/color][/size][/i][/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]یکی خلاصش کنه
دقیقا وظیفه و اختیارات این شورا چیه؟[/quote]



اختیارش همون چیزی هست که نباید نیروهای آتش به اختیار داشته باشن ! همون چیزی که باعث شد عزیزان صد ها پست در محکومیتش ارسال کنند !!


توجه داشته باشین که مدتی قبل بی دلیل و بدون پاسخگویی به ملت قسمت اعظمی از ایمیل ها چند بار قطع شد و بسیاری از سایتها مسدود شدن ، عزیزان گله مند هم بخاطر این قضیه کلی دسته گل نثار نظام کردن ؛ و الان دیگه باید گفت این اجازه از اون سازمانها گرفته شده به احتمال زیاد به چنین شورایی داده میشه ؛..

من از این عکس العمل مهم رهبری با این سرعت واقعا بهت زده شدم ؛ حرکت بسیار هوشمندانه ای بود ...
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify][color=darkred]حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمید شهریاری پاسخ می‌دهد
[b]مأموریت‌های شورای عالی فضای مجازی چیست[/b][/color]

[color=darkblue]رهبر معظم انقلاب از سال 1368 با تأسیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، حضوری فعال و تأثیرگذار در فناوری اطلاعات کشور داشته‌اند و این دوراندیشی ایشان در 22 سال پیش قابل توجه است.[/color]
به گزارش خبرگزاری فارس،پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای درباره شورای عالی فضای مجازی و وظایف و ماموریت های آن،گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمید شهریاری، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و عضو شورای مذکور انجام داده است که به شرح زیر است:
[b]به نظر شما، جایگاه و اهمیت تشکیل شورای عالی فضای مجازی چیست؟[/b]
واقعیت این است که امروزه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی فضایی را به وجود آورده که «جامعه‌ی اطلاعاتی» در آن شکل گرفته که جامعه‌ را به سوی ساختاری دانش‌بنیان پیش می‌برد. این فضا تمام ساحت‌های حیات بشری را آن‌گونه تحت تأثیر قرار داده است که دنیای ما را در کمیت و کیفیت دچار تحولاتی عمیق ساخته است. در این میان، فضای تبادل اطلاعات با ابزارهایی قابل حمل مانند تلفن‌ها و رایانه‌های همراه در دسترس همگان قرار گرفته است و همه‌ی شهروندان می‌توانند در تولید محتوا و عرضه‌ی آن مشارکت کنند. بخش‌های خصوصی و دولتی نیز می‌توانند خدمات مضاعف خود را در تمام طول شبانه‌روز عرضه کنند و فرصت‌های مضاعفی را برای همه‌ی شهروندان پدید آورند. البته در کنار این فرصت‌ها، تهدیدهای امنیتی و اجتماعی و فرهنگی نیز به نحو فزاینده‌ای گسترش یافته است؛ از جنگ سایبری گرفته تا حملات رد خدمات و تولید اطلاعات مستهجن و خلاف اخلاق. همه‌ی این تهدیدها لزوم رسیدگی جدی به این فضای جدید را نشان می‌دهد و بخشی از اهمیتی است که موجب تأسیس این شورای مهم است.

[b]شورای عالی مجازی بر اساس شرح وظیفه‌ی خود چه حوزه های مأموریتی را می تواند پوشش دهد؟[/b]
این شورا سیاست‌گذار اصلی و محوری فضای مجازی کشور‌ خواهد بود. برنامه‌ریزی کلان، نظام‌سازی، تعریف و تعیین قلمرو پروژه‌های ملی و نظارت بر آنها، تقسیم کار ملی بین دستگاه‌های اجرایی فعال و ایجاد هماهنگی بین آنها در این حوزه در کنار پایش مستمر فرصت‌ها و تهدیدهای این حوزه و نیز ایجاد بسترهای لازم برای تولید محتوای بومی متناسب با هویت ایرانی- اسلامی از مسئولیت‌های اصلی این شورا به حساب می‌آید.

[b]به نظر شما تأکیدات رهبر معظم انقلاب و اهتمام ایشان نسبت به زمینه های پیشرفت کشور و لزوم مواجهه فعال و خردمندانه با موضوعاتی از این دست چه نقشی در فرایند تشکیل این شورا داشته است؟[/b]
رهبر معظم انقلاب از سال 1368 با تأسیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، حضوری فعال و تأثیرگذار در فناوری اطلاعات کشور داشته‌اند. این دوراندیشی ایشان در 22 سال پیش قابل توجه است. همچنین در تغییر سیاست‌های سازمان تبلیغات اسلامی و بهره‌مندی از فناوری اطلاعات در این سازمان نیز توصیه‌هایی مهمی داشته‌اند. پس از آن و در تمام سیاست‌های ابلاغی، ایشان به تمام حوزه‌ها و از جمله حوزه‌های فرهنگی، دولتی و قضایی همواره لزوم استفاده‌ی حداکثری از فناوری اطلاعات و ارتباطات را گوشزد کرده‌اند. ایشان همچنین در دستورهای اکید خود به مجموعه‌ی مدیران کشور، همواره توجه به حوزه‌های مختلف فضای مجازی را به عنوان امری بسیار مهم و جدی در مکتوبات و تذکرهای شفاهی مشهود توصیه کرده‌اند.
یکی دیگر از سیاست‌گذاری‌های مهم، تصویب سیاست‌های شبکه‌های اطلاع‌رسانی رایانه‌ای در سال 1380 است که رهبر معظم انقلاب آن را ابلاغ نمودند و هنوز بسیاری از بندهای آن شایسته‌ی توجه ویژه در این حوزه و بر زمین مانده است. علیرغم تذکرات مؤکد ایشان به نخبگان و دست‌اندرکاران، مدتی طول کشید تا دیگر نخبگان کشور به اهمیت این حوزه توجه عمیق‌تری داشته باشند.

از پنج سال پیش که بنده دبیری شورای عالی اطلاع‌رسانی را بر عهده داشته‌ام، همواره بر این عقیده بوده‌ام که فضای تبادل اطلاعات کشور نیازمند رسیدگی حاکمیتی است. هنگامی که سند جامعه‌ی اطلاعاتی نیز تهیه می‌شد، چندین جلسه‌ی نخبگانی تشکیل شد و در آن این امر مورد تأکید و تأیید بسیاری از نخبگان این فن نیز قرار گرفت. برای توفیق این حوزه لازم می‌نماید که حاکمیت برای تحقق اهداف نظام در این حوزه حضوری فعال داشته باشد. مدتی طول کشید که نخبگان حوزه‌ی فناوری اطلاعات بتوانند توجیهاتی کافی برای نخبگان حوزه‌ی فرهنگ ارائه دهند؛ این‌که این حوزه تا چه حد می‌تواند در فرهنگ تأثیرگذار باشد. چون تأثیر این حوزه در اقتصاد قبل از این روشن شده بود.
از سوی دیگر ایجاد خدمات جذاب بر این بستر و تولید محتوای انبوه در شبکه و نیز توسعه‌ی شبکه‌های اجتماعی طی پنج سال اخیر موجب حصول این نتیجه‌گیری شد که ایجاد شورایی جامع که بتواند سیاست‌گذار اصلی این حوزه باشد، ضروری است. از سوی دیگر ادغام شوراهای موازی نیز با مشکلاتی مواجه شد و متوقف ماند. نهایتاً مجموعه‌ی این امور و عدم توجه کافی دیگران به حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، موجب شد که رهبر انقلاب به این جمع‌بندی برسند که باید شخصاً وارد میدان شوند و توجه دیگر نخبگان کشور را به این حوزه جلب کنند. بالاخره در یک روند راهبردی که در کمال موشکافی و با مشارکت بسیاری از نخبگان و دست‌اندرکاران این حوزه انجام گرفت، طرح تأسیس این شورای عالی مهم به دستور ایشان تدوین شده و حکم آن صادر گردید.

نکته‌ی بسیار جالب در کلمات ایشان برای بنده این بود که این حوزه به اندازه‌ی انقلاب اسلامی اهمیت دارد. ایشان در مقام تشبیه فرمودند که این فضا مثل یک رودخانه‌ی پر از آب و خروشان است که می‌آید و دائماً هم بر آب آن افزوده و خروشان‌تر می‌شود. اگر ما برای این رودخانه تدبیر کنیم و برنامه داشته باشیم؛ زه‌کشی کنیم و هدایت کنیم این رودخانه را تا به سد بریزد، می‌شود فرصت. اگر رهایش کنیم و برنامه‌ای برای آن نداشته باشیم، می‌شود یک تهدید. ایشان تأکید بسیاری بر اهمیت این فضا و لزوم مدیریت آن داشتند؛ به گونه‌ای که همه‌ی ارکان نظام باید نقش خاص خود را با حضوری فعال در این فضا ایفا کنند.
به نظر من علت این موضوع آن است که وقتی مردم و امام خمینی رحمة‌الله‌علیه نهال انقلاب اسلامی را کاشتند، مستکبران عالم آن را تهدیدی برای منافع خود دانستند. در این میان پیدایش فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی، فرصت‌ها و تهدیدهای انقلاب را چنان برجسته کرده که استمرار و تکامل انقلاب اسلامی منوط به توجه خاص و جدی و سرمایه‌گذاری نظام در این زمینه است. این یکی از جهاتی است که حوزه‌ی فضای مجازی را در نظر رهبری معظم به اندازه‌ی خود انقلاب اسلامی پراهمیت کرده است.

[color=olive]90/12/26[/color]
منبع: خبرگزاری فارس
http://farsnews.ir/newstext.php?nn=13901226000466[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پس وظايفشون فيلتر كردن و قطع كردن جيميلو و... و كلا اينترنت پاك هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] ترکیب حقیقی و حقوقی این شورا هیچ فضای امنیتی را ایجاد نکرده کرده است [/quote]

باید دید که تعریف ایشان از فضای امنیتی چیست!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify][color=darkred]با حضور سران سه قوه تشکیل شد؛
[b]اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی[/b][/color]

[color=darkblue]به گزارش گرداب، اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور سران سه قوه و به ریاست رئیس جمهور تشكیل جلسه داد.[/color]
این جلسه که عصر دیروز (شنبه) با حضور اعضای حقوقی و حقیقی این شورا در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، دكتر "محمود احمدی نژاد"، رئیس شورای عالی فضای مجازی به اهمیت و جایگاه این شورا در كشور اشاره كرد و گفت: «همانطور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند در شرایط فعلی كشور و جهان، فضای مجازی از جایگاه ویژه برخوردار است، به طوری كه امروزه ابعاد گسترده آن در زندگی فردی و اجتماعی انسانها نقش بسزایی را ایفا می كند.»
رئیس جمهور با اشاره به ابعاد مختلف مدیریت فضای مجازی در كشور، اظهار داشت: «در شرایط كنونی مركز ملی فضای مجازی می تواند به عنوان نقطه ای متمركز در سیاست‌گذاری ها و تصمیم‌گیری های كلان كشور در عرصه سخت افزاری، نرم افزاری و صیانت از آسیب های این فضا تاثیرگذار باشد.»
دكتر احمدی نژاد در ادامه فضای مجازی را فضای نامحدود توصیف كرد و گفت: «از آنجایی كه فضای مجازی، فضای نامحدود است و در آن مرزها برداشته شده، باید تلاش شود تا با برنامه ریزی دقیق از فضای سایبری در راستای اهداف و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده كرد.»
در این جلسه همچنین اعضای این شورا به بیان دیدگاه و نقطه نظرات خود در خصوص نحوه شكل گیری مركز ملی فضای مجازی، مبانی، فرصت ها وبهره گیری ازفرصت های ملی، پرداختند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ 1390.12.17 طی حكمی ضمن تاكید بر تشكیل شورای عالی فضای مجازی كشور، اعضای حقیقی و حقوقی آن را منصوب كردند كه ریاست این شورا بر عهده رئیس جمهور است.

[color=olive]۲۸ اسفند ۱۳۹۰[/color]
منبع: گرداب
http://www.gerdab.ir/fa/news/10096/%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C[/align]****************

[b][color=darkred] گزارش تصويري[/color][/b]
:lol:
http://www.dolat.ir/NSite/FullStory/Photo/?Serv=2&Id=213141

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#0000cd]دبیر شورایعالی فضای مجازی با بیان اینکه از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواسته ایم که طرح شبکه ملی اطلاعات را به شورایعالی فضای مجازی ارسال کند، گفت: باید درباره جزئیات طرح شبکه ملی اطلاعات بررسی دقیقی انجام شود.[/color]

[b]ساماندهی نظام صدور مجوز برای فعالیتهای فضای مجازی[/b]
به گزارش خبرنگار مهر، مهدی اخوان بهابادی در نخستین نشست رسانه ای خود به عنوان دبیر شورایعالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور، در جلسه پرسش و پاسخ خبرنگاران مطالعه و رصد وضعیت فعلی دستگاههای کشور در بخش فضای مجازی را از مهمترین اولویت های شورایعالی فضای مجازی و به تبع آن مرکز ذیل آن عنوان کرد و گفت: تقسیم کار و مسئولیت بین فعالان این بخش از دیگر برنامه های این مرکز است تا بخش خصوصی برای دریافت مجوز، دچار سردرگمی تعدد دستگاهها نشود.
وی در این راستا ساماندهی نظام صدور پروانه و مجوز برای فعالیتهای فضای مجازی کشور را گام جدی مرکز ملی فضای مجازی عنوان کرد و گفت: در راستای ارتقای فعالیتهای فرهنگی و محتوایی و اقتصادی درصدد اجرایی کردن تلویزیون تعاملی با همکاری سازمان صدا و سیما در کل کشور هستیم.

[b]حملات سنگین سایبری دشمنان علیه ایران موفقیت آمیز نبود[/b]
دکتر اخوان تمرکز بر مدیریت مقابله با حملات سایبری به کشور را از دیگر وظایف شورایعالی فضای مجازی عنوان کرد و گفت: همزمان با مذاکرات هسته ای ایران در روسیه، کشورهای معلوم الحال حملات سنگین سایبری برای ایران تدارک دیده و سعی کرده بودند به هر نحو ممکن با این حملات به تاسیسات اصلی و حیاتی کشور آسیب رسانی کنند که کوچکترین موفقیتی در این زمینه نصیبشان نشد به حدی این حملات شکست خورد که حتی دشمنان جرات کوچکترین اظهارنظری به خود ندادند.

[b]تولیدکننده های محتوا در فضای مجازی فعالتر عمل کنند[/b]
وی مشکل فعلی فضای مجازی کشور را کمبود محتوا در این بخش و کم رنگ بودن فعالیت تولیدکنندگان محتوای فضای مجازی عنوان کرد و گفت: باید کاری کنیم که ارائه کنندگان محتوا در کشور به این نتیجه برسند که این بخش صرفه اقتصادی دارد و به این حوزه ورود کنند؛ این باعث تحول عظیم در حوزه خدمات وب خواهد شد و در نهایت نرخ ارائه خدمات مربوط به وب در کشور کاهش می یابد. براین اساس تجاری سازی فعالیتهای فضای مجازی برای تولیدکنندگان داخلی و به صرفه کردن آن از نظر اقتصادی از جمله اولین اقدامات مرکز ملی فضای مجازی خواهد بود.

[b]اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی به تصویب می رسد[/b]
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه اساسنامه تشکیل این مرکز تدوین شده و باید در شورایعالی فضای مجازی به تصویب اعضا برسد، تصریح کرد: تاکنون شورایعالی فضای مجازی 4 جلسه را با حضور رئیس جمهور به عنوان رئیس این شورا تشکیل داده است و در اولین جلسه ای که بعد از این خواهد داشت اساسنامه این مرکز نیز مصوب خواهد شد.
به گفته وی عدم انتخاب دبیر برای شورایعالی و مرکز ملی فضای مجازی سبب شد تا اخبار مربوط به برگزاری جلسات این شورا اطلاع رسانی عمومی نشود.

[b]استفاده از ساختمان مرکز تحقیقات مخابرات برای مرکز ملی فضای مجازی[/b]
به گزارش مهر، اخوان بهابادی که پیش از این ریاست مرکز تحقیقات مخابرات ایران را عهده دار بود از هماهنگی شورایعالی فضای مجازی با رئیس جمهور و وزارت ارتباطات برای استقرار مرکز ملی فضای مجازی در محل مرکز تحقیقات مخابرات ایران خبر داد و گفت: براساس تکلیف مقام معظم رهبری باید هرچه سریعتر مرکز ملی فضای مجازی ایجاد شود که براین اساس قرار شد از امکانات اولیه موجود در این زمینه استفاده شود که استقرار در ساختمان مرکز تحقیقات مخابرات ایران به صورت توافقی با دولت تعیین تکلیف شد.

[b]شورایعالی فضای مجازی درگیر اجرای فیلترینگ نخواهد شد[/b]
رئیس شورایعالی فضای مجازی در پاسخ به این سوال که آیا این شورا به صورت مستقیم بر بحث فیلترینگ نظارت خواهد داشت یا خیر، تصریح کرد که طبیعتا شورایعالی در آن سطح نخواهد بود که به صورت مستقیم بر عملکرد کارگروه تعیین مصادیق جرایم رایانه ای دخالت داشته باشد و فعالیت پالایش فضای مجازی نیز توسط مرکز ملی فضای مجازی انجام نخواهد شد چرا که این مرکز درگیر کارهای اجرایی نبوده و تنها تصمیم گیری و هماهنگی و نظارت بر عملکرد دستگاهها را عهده دار خواهد بود و سیاستهای کلی را ابلاغ می‌کند.
وی همچنین گفت: شوراهای فعال در ذیل وزارتخانه ها و کارگروهها و کمیته های حوزه فضای مجازی ازاین پس با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی فعالیت خود را ادامه خواهند داد که این به معنای انحلال این تشکلها نخواهد بود.
اخوان در مورد جزئیات پیوست حکم مقام معظم رهبری در مورد تشکیل شورایعالی فضای مجازی نیز تاکید کرد که جزییات پیوست به مرور اطلاع رسانی خواهد شد تا مورد اقدامات خصمانه دشمنان نظام قرار نگیرد و از طرفی همه موضوعات آن قابل انتشار نیست.

[b]لزوم بررسی دقیق طرح شبکه ملی اطلاعات[/b]
دبیر شورایعالی فضای مجازی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر برنامه های این شورا برای طرح کلان ایجاد شبکه ملی اینترنت تاکید کرد: از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستیم که طرح ایجاد شبکه ملی اطلاعات را به شورایعالی فضای مجازی ارسال کند چرا که جزییات این طرح باید بررسی دقیق شود تا اگر تصمیماتی است اجرایی و عملیاتی شود؛ هم اکنون در حوزه تعریف شده برای شبکه ملی اطلاعات طرح های مشابه در کشور مانند IP تی وی و IP مدیا داریم که توسط صدا و سیما در حال پیگیری است و از آنجا که زمینه های اشتراکی در این طرح ها وجود دارد و باید بر روی مراکز داده داخلی شکل گیرند، باید بررسی دقیقی با جزییات صورت گیرد تا چنانچه ممکن است در قالب طرح مشترک و یا جداگانه با توجه به تصمیم گیریهای مراجع این طرحها راه اندازی شود اما در نهایت امید می رود که ارائه خدمات چندرسانه ای امسال برای مردم ممکن شود.

[b]پیاده سازی طرح اتصال فیبرنوری منازل توسط بخش خصوصی[/b]
اخوان در پاسخ به سوال دیگر مهر در زمینه برنامه های شورایعالی فضای مجازی برای طرح کلان اتصال فیبرنوری به منازل نیز گفت: دراین زمینه نیز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درخواست اطلاعات خواهیم داشت تا بتوانیم جزییات این طرح را بازبینی مجدد کنیم اما در نهایت و به صورت کلان ما به دنبال این هستیم که بخش خصوصی اصل این فعالیت را عهده دار شود و دولت از اینکه متصدی این بخش باشد اجتناب کند.

[b]وزارت ارتباطات مکلف به هماهنگی با شورایعالی فضای مجازی است[/b]
به گزارش مهر، معاون سابق وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که شورایعالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات به هیچ وجه در عرض هم نبوده و در طول هم قرار می گیرند و گفت: وزارت ارتباطات مکلف به هماهنگی با شورایعالی فضای مجازی است و برای فعالیتهای خود نیازمند به اخذ تاییدیه در چهارچوب مصوبات شورا خواهد بود.
وی در مورد بودجه دستگاهها و نهادهای فعال در حوزه مجازی نیز گفت: تصمیم گیری بودجه برای دستگاهها و طرحهای حوزه فضای مجای به صورت متمرکز انجام می‌شود اما به صورت متمرکز هزینه نخواهد شد.
اخوان بهابادی گفت: جایگاه این شورا در حدی است که در صورت نیاز به یک طرح جدید به کشور تعیین تکلیف به دستگاهها خواهد کرد و رهنمودهای آن را ارائه می‌کند که پروانه ای صادر شود.[/font][/size]


[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#ff8c00]۱۳۹۱/۰۴/۰۶[/color][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]منبع: خبرگزاری مهر[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1635832[/font][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باز هم بزرگی رهبر و هوش به موقع ایشون که کار رو در تجمیع تمام امور در شورایی کردن .
این کار از خیلی از موازی کاریها ، صرف زمان و هزینه زیاد ، چند باره کاری و هوپوشانی امور دنیای سایبر جلوگیری می کنه.برای من هم مثل جناب واریور تعجب در این هست چطور دولت و قوه مقننه قبلا این احساس نیازها رو نمی کنن که همه بارها باید روی دوش رهبر باشه. آخه ایشون باید به جای چند نفر کار و فکر کنن.
دفتر امام خامنه ای از چند سال پیش و به طور روشن از سفر قم در بخش دنیای سایبر وارد شده و برخی امور رو انجام میدادن که بعد از سفر استان کرمانشاه تصمیمیاتی برای این بخش ها گرفته شد و نهایتا فکر می کنم این نتیجه اون کارها هست.
به هر حال کار بزرگی هست و به جا و به موقع.ان شا الله برکات رو همه می بینیم.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#800000]اخوان بهابادی خبرداد:
[b]تشکیل 3 کمیسیون عالی در مرکز ملی فضای مجازی/ ارائه اینترنت سالم[/b][/color]

[color=#0000CD]دبیر شورایعالی فضای مجازی کشور از تشکیل 3 کمیسیون عالی در ذیل مرکز ملی فضای مجازی خبر داد و گفت: این 3 کمیسیون شامل کمیسیون عالی تنطیم مقررات فضای مجازی کشور، کمیسیون عالی ارتقا تولید محتوای فضای مجازی و کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی است.[/color]
به گزارش خبرنگار مهر، مهدی اخوان بهابادی در نشست هم اندیشی با فعالان فضای وب که توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال برگزار شد، از مجوز تشکیل کمیسیونهای عالی در ذیل مرکز ملی فضای مجازی خبر داد و گفت: خبر تشکیل این کمیسیونهای عالی به همه دستگاههای کشور ابلاغ شده است.
وی یکی از این کمیسیونهای عالی را کمیسیون تنطیم مقررات فضای مجازی کشور عنوان کرد و گفت: تمامی مقررات اعم از محتوایی و فنی و سایر مقررات در این کمیسیون مطرح می شود.
اخوان کمیسیون دوم را کمیسیون عالی ارتقا تولید محتوای فضای مجازی اعلام کرد که در بحث تولید محتوا فعالیت می کند و گفت: سومین کمیسیون عالی مرکز ملی فضای مجازی را کمیسیون امنیت فضای مجازی تشکیل می دهد که در حوزه پرداختن به امنیت ملی در فضای سایبر فعالیت خواهد داشت.
دبیر شورایعالی فضای مجازی با اشاره به اظهارات فعالان فضای وب در خصوص تعدد مراجع تصمیم گیر در کشور، یکی از دلایل تشکیل شورایعالی فضای مجازی را این موضوع اعلام کرد و گفت: شورایعالی فضای مجازی تشکیل شد تا مرجع تصمیم گیری و سیاستگذاری در کشور یک نهاد باشد و هرکس بنا به مسئولیتی که دارد خود را متولی این فضا نداند.
وی با بیان اینکه زمان اندکی از تشکیل شورایعالی فضای مجازی می گذرد و باید برای تحقق اهداف به آینده امیدوار بود اضافه کرد: لزوم برپایی نشستها و جلسات هم اندیشی ثابت و هفتگی با فعالان وب احساس می‌شود.
اخوان بهابادی با تاکید براینکه فضای وب باید برای عموم مردم و نه برای جمعیت خاص دیده شود، ادامه داد: همان طور که در یک جامعه همه افراد با تفکرات سیاسی، مذهبی و غیره وجود دارند در فضای وب هم باید این موضوع درنظر گرفته شده و همین شرایط حاکم شود.
وی گفت: نباید ناراحت فعالیت تشکلهای مختلف با تصمیمهای متفاوت و تفکرات خاص در فضای وب باشیم بلکه باید با سرویس دهی و تولید محتوای مناسب و ایجاد زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری در کشور فعالیتها در فضای مجازی را ساماندهی کنیم.
دبیر شورایعالی فضای مجازی همچنین به صدور مجوز فعالیت فعالان فضای مجازی و سردرگمی هایی که این فعالان برای دریافت مجوز دارند، اشاره کرد و گفت: شورایعالی فضای مجازی این مشکلات را نیز حل خواهد کرد.
وی تولید محتوا را در حکم رهبری مبنی بر تشکیل شورایعالی فضای مجازی مقدم بر هر چیز دیگری برشمرد و خاطرنشان کرد: ایجاد سرویس، تامین امنیت و پیاده سازی زیرساختهای فنی و در نهایت تولید محتوا برای استفاده کاربران مواردی است که در حکم رهبری به آن تاکید شده است.
اخوان بهابادی درباره پیاده سازی طرح اینترنت پاک نیز گفت: شما اسمش را هرچه می خواهید بگذارید اما موضوع این است که قصد داریم اینترنت را در کشور در حد سالم تری نسبت به دنیا ارائه کنیم. طبیعی است که یک شبه نمی توان اینترنت پاک ارائه داد اما مسیر باید به سمت پیشرفت و رشد و بهبود باشد.[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#FF8C00]۱۳۹۱/۰۵/۲۵[/color]
منبع: [url="http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1673543"]خبرگزاري مهر[/url][/font][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#800000]گفت‌وگوی متفاوت ایسنا با دبیر شورای عالی فضای مجازی:
[b]اینترنت ملی اشتباه است/ نقش مقامات بالا در قطعی جی‌میل/ فیلترینگ کاهش می‌یابد[/b][/color]

مهدی اخوان بهابادی را بسیاری به عنوان یکی از نخبگان کشور که رتبه یک کنکور را از آن خود کرده بود می‌شناسند که طی سال‌های اخیر پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرده است.
اخوان از آذرماه 1388 فعالیت‌های اجرایی خود را به عنوان معاون آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز کرد و دی ماه همان سال به سرپرستی بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی کشور (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) و سپس در اردیبهشت‌ماه 89 به سمت قائم‌ مقامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در فناوری و امور بین‌الملل منصوب شد. اما پیشرفت‌های او به همین جا محدود نشده و او سال گذشته در قالب حکمی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی شناخته شد.
اکنون مدتی است اخوان به عنوان دبیر این شورا و رییس مرکز ملی فضای مجازی مشغول فعالیت است. پس از انتصاب او به این سمت چندین بار برای مصاحبه با دبیرخانه شورا تماس گرفتیم و درنهایت قرار بر این شد که در تاریخ 22 آذرماه بازدیدی از ایسنا داشته باشد. مشروح صحبت‌های او را در این گزارش می‌خوانید.

[b][i]خدمات باند پهن شاه‌کلید فعالیت شورای عالی مجازی[/i]
- آقای بهابادی طی مدتی که از عمر شورا می‌گذرد شاید دستاورد‌های این شورا برای مردم و حتی جامعه مطبوعاتی هنوز ملموس نباشد. از اولین نشست خبری تا افتتاحیه‌ی الکامپ که خبر رونمایی از شبکه‌ی چند رسانه‌یی را اعلام کردید، شاید کمتر خبری از این شورا و فعالیت‌های آن منتشر شده باشد. فکر نمی‌کنید زمان آن رسیده که کمی بیشتر درباره‌ی فعالیت‌های شورا توضیح داده و در کل بگویید در زمینه‌های مختلف و از جمله مبحث مهمی چون دفاع سایبری شورای عالی فضای مجازی چه اقداماتی در دست انجام دارد؟[/b]
* پیش از انجام هر عملی لازم بود شورای عالی فضای مجازی ابتدا حرکتی در راستای ایجاد ساختار و سازو‌کار قانونی داشته باشد. به عبارت دیگر این شورا باید حتما مقدماتی آماده می‌کرد تا براساس آن‌ها بتواند حرکت کند و در این مدت عمده وقت شورا صرف این موضوع شد و درنهایت خروجی کار به ایجاد ساختار مرکز ملی فضای مجازی و سه کمیسیون عالی تنظیم مقررات، امنیت و تولید محتوای فضای مجازی منجر شد که البته درباره این کمیسیون‌ها لازم بود مواردی مانند ترکیب، شرح وظیفه و حد و حدود و آیین‌نامه‌هایی اداری، استخدامی، نحوه تعامل با مجلس، نیروهای مسلح و سایر قوا نیز تدوین و مشخص شود. در واقع شاید بتوان گفت این موارد اولین خروجی‌های ما بوده که ما را در گذر از حالت بالقوه به بالفعل کمک می‌کند.
اما پس از تدوین این ساختارها بحث شروع به کار خدمات باند پهن در داخل کشور به عنوان شاه‌کلید ما خواهد بود و این که در داخل کشور خدمات حوزه‌ فن‌آوری اطلاعات را به صورت تصویری، صوتی، متنی در اختیار کاربران قرار دهیم، مقدمه هر تحولی در زمینه فناوری اطلاعات خواهد بود که در این زمینه صدا‌وسیما، وزارتخانه‌های ارشاد، ارتباطات، دستگاه‌های امنیتی و ... هر یک نظراتی داشته‌اند و این مورد موضوعی بوده که اگرچه طی چندین سال در کشور قفل بود اما شورای عالی فضای مجازی در دی‌ماه امسال اولین پروانه برای فعالیت رسمی در این بخش را واگذار خواهد کرد.

[b]- این‌بار قرار است از طریق مزایده این پروانه واگذار شود؟[/b]
**ان‌شاء‌الله.

[i][b]انحصار صوت و تصویر در دستان صداوسیما؟[/b][/i]
[b]- اما یکی از بحث‌های دیگری که در عرصه فضای مجازی کشور مطرح است، بحث فناوری‌های نوین و برخی کمبودهای قانونی مرتبط با آنهاست. به عنوان مثال اکنون مراکز مختلف و به تازگی اپراتور سوم ارتباطات در زمینه انتشار صوت و تصویر به این بهانه که انتشار این موارد در انحصار صدا و سیماست از این کار بازماند. شورا در این زمینه چه برنامه‌ای دارد؟[/b]
** در ارتباط با اپراتور سوم در پروانه رایتل این موضوعات به‌طور دقیق مشخص شده است که به عنوان مثال چه نوع تصاویر و چه نوع فیلم‌هایی از چه طریق و با چه مجوزی می توانند در این بخش پخش شوند. اما در کل در زمینه تصویر در حال حاضر تفکیکی که صورت گرفته در دو سرویس خاص بوده است. در این میان یکی از این سرویس‌ها شبیه شبکه فیلم‌های خانگی فعلی اقدام می‌کند و نوعی بانک فیلم محسوب می‌شود که کاربر می‌تواند انتخاب کند چه فیلمی را در قالب آن ببیند.
بخش دیگر بخشی است که اصطلاحا دارای کنداکتور است و به آن در اصطلاح شبکه رادیو تلویزیونی اطلاق می‌شود. به عنوان مثال شما می‌دانید ساعت 21 اخبار پخش می‌شود یا در یک ساعت خاص یک سریال پخش می‌شود و یک برنامه‌ی زمانی دارد و از بانک فیلم متفاوت است.
متولی این دو بخش هم در کشور متفاوت است و در حالی که مجوز فیلمهای شبکه نمایش خانگی را وزارت ارشاد صادر می‌کند، در زمینه پخش شبکه‌های رادیو تلویزیونی سازمان صدا‌وسیما است که تصمیم می‌گیرد. در این میان گاه برداشت‌های اشتباهی در ارتباط با حیطه انحصار صدا‌وسیما و این که این انحصار به چه شکل می‌تواند باشد ایجاد می‌شود و درنهایت نظر نهایی را شورای نگهبان اعلام خواهد کرد که در این زمینه نظر خود را هم گفته است.

[b]- فعلا گویا صحبت بر این است که انحصار در دست صدا‌و‌سیما باشد و لاغیر...[/b]
**خیر. این‌گونه نیست و شخص رییس سازمان صدا‌وسیما تا جایی که من در جریان هستم، چنین دیدگاهی ندارد و معتقد نیست هر نوع صوت و تصویری در انحصار صدا‌وسیماست، بلکه بر این باور هستند که باید شبکه‌های رادیو و تلویزیونی در اختیار صدا‌وسیما باشد که این هم حرف درستی است و ما هم قبول داریم اما فراتر از آن قابل تعریف است.

[i][b]کاهش سایت‌های فیلتر شده در کشور[/b][/i]
[b]- اما یکی از بحث‌های مهم دیگری که در این عرصه وجود دارد بحث فیلترینگ یا پالایش سایت‌هاست. از ابتدا اعلام کرده بودید که شورا به‌طور مستقیم وارد بحث فیلترینگ نخواهد شد. در حال حاضر گاهی گفته می‌شود 95 درصد فیلترینگ به دلیل درخواست مردم است، اما از سوی دیگر کاربران گلایه‌های متعددی نسبت به حجم بالای سایت‌های فیلتر‌شده دارند و از سوی دیگر این مساله بازار خوبی برای انواع فیلتر‌شکن‌ها و از جمله vpn ایجاد کرده است. آیا شورا در این زمینه تصمیم جدیدی ندارد؟[/b]
* درباره‌ی بحث فیلترینگ از ابتدا هم گفته‌ایم که یکی از تکالیف شورای عالی فضای مجازی با توجه به این‌که قرار است در این حوزه قانون‌گذاری انجام دهد همین موضوع است، اما به هر حال در اجرا ورود نخواهیم کرد، چرا که کمیته تعیین مصادیق جرائم رایانه‌یی وجود دارد و آن‌ها در حال فعالیت هستند، اما در زمینه‌ی سیاست‌گذاری در این بخش حتما شورای عالی ورود پیدا خواهد کرد و اخیرا نیز جلسه‌ای در این زمینه داشتیم. جلسات ما معمولا ساعت 6 برگزار می‌شود که امروز هم جلسه‌ای برگزار شد و یکی از موضوعات مطرح شده در آن همان بحث فیلترینگ بود و کار گروهی برای این موضوع تشکیل شد.
این کارگروه برای سیاست‌گذاری و تدوین سیاست‌هایی که در ارتباط با پالایش سایت‌ها وجود دارد، قرار است وارد مرحله بررسی شود و طی هفته‌های آتی پیشنهادات خود را ارائه کند چرا که در حال حاضر انتقاداتی در زمینه نحوه‌ی فیلترینگ وجود دارد که قرار بر آن شده است که این کارگروه به‌طور تخصصی بر روی این موضوع کار کند و پیشنهادات خود را ارائه کند.
اکنون ما خیل عظیمی از کاربران فضای مجازی را داریم که می‌خواهند استفاده عادی خود را داشته باشند، اما بعضا به دلیل اشتباهاتی که در زمینه‌ی اجرای پالایش صورت گرفته با مشکلات متعدد مواجه می‌شوند. در این میان ما باید تدبیری بیندیشیم که در عین این‌که فضا برای استفاده کاربر سالم باشد.

[i][b]نقش مقامات بالا در موضوع اینترنت[/b][/i]
[b]- آقای بهابادی می‌شود صراحتا درباره سرعت اینترنت سخن بگویید؟ گفته می‌شود در زمینه‌ پهنای باند همواره محدودیت‌هایی از سوی سطوح عالی کشور و یا به عبارتی "مقامات بالا" وجود دارد. آیا شورای عالی فضای مجازی که با عالی‌ترین مقامات کشور جلسه دارد، در این رابطه صحبتی نکرده است؟[/b]
** یک بار از قول من این موضوع را بنویسید تا موضوع تمام شود. خود من نیز چندی پیش در مصاحبه‌ای که به نقل از یکی از مسوولان کشور منتشر شده بود، دیدم که گفته شده بود ما متولی سرعت اینترنت نیستیم و فرد دیگری به ما گفته که سرعت اینترنت را کاهش دهیم اما این موضوع کذب محض است.
سرعت خدمات برروی شبکه تا این لحظه توسط وزارت ارتباطات تعیین می‌شده است البته پیش از این اعلام شده بود که دسترسی به ترافیک بین‌المللی باید حد و مرز مشخصی داشته باشد که این محدودیت هم در همه کشور‌ها بدون اعلام لحاظ می‌شود و دلیل آن هم ریشه در مسائل اقتصادی دارد چرا که منطقی نیست که ما تمام نیاز کاربرانمان را با ترافیک بین‌المللی جواب دهیم.
به عنوان مثال اگر قرار است مطلبی که توسط یک شرکت کانادایی میزبانی می‌شود را صد هزار کاربر ببینند، اگر یک نفر آن را ببیند دلیلی ندارد سایر کاربران هم از ترافیک بین‌الملل استفاده کنند. یکبار این اطلاعات را می‌آورید داخل کشور و بقیه درخواست‌ها را با ترافیک داخلی پاسخ می‌دهید که در اصطلاح علمی به چنین شبکه‌ای CDN گفته می‌شود و اکنون اصل اینترنت دنیا بر ‌روی CDN می چرخد و همه کشورها اطلاعات را گرفته و در مراکز داخلی نگهداری و باز پخش می‌کنند.
اما باید توجه داشت که داخل کشور هیچ محدودیتی در زمینه سرعت و پهنای باند اینترنت وجود نداشته و ندارد اما ممکن است دستگاه‌ها وظایف خود را انجام نداده و به جای تامین اطلاعات در داخل کشور ترجیح داده باشند، بدون این‌که سرمایه‌گذاری خاصی صورت دهند از ترافیک بین‌الملل استفاده کنند که این موضوع مشکلاتی در کشور ایجاد کرده است. به هر حال از دید ما محدودیتی برای عرضه‌ی پهنای باند داخلی وجود نداشته و پیش از این هم مسوولان وزارت ارتباطات می‌توانستند با بهره‌گیری از سرویس‌های داخلی فضا را توسعه دهند، اما متاسفانه این فضا توسعه‌ی کافی پیدا نکرد.

[b]- پس خود شما هم قبول دارید که در این فضا توسعه کافی صورت نگرفته است؟[/b]
**بله، قطعا توسعه کافی صورت نگرفته و ما در فضای فن‌آوری اطلاعات به طور قطع وضعیت مناسبی نداریم. شاید برخی این گونه توجیه کنند که از بالا گفته شده که نگذاریم مردم با سرعت بالا به پهنای باند کافی دسترسی داشته باشند، اما آیا از بالا گفته شده که مردم حتی از امکان مداوای الکترونیکی خود و امکانات بهداشتی الکترونیک و پزشک از راه دور بی‌بهره باشند؟ آیا از بالا گفته شده است از چنین سرویسی استفاده نشود؟ این سرویس ممکن است پهنای باند بالایی هم نیاز داشته باشد اما آیا کسی گفته این کار را نکنید؟...

[i][b]تغییر نام شبکه ملی اطلاعات[/b][/i]
[b]- با این حساب طبق گفته‌ی شما می توان این طور استنباط کرد که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، بخش مهمی از مشکلات برطرف خواهد شد؟[/b]
** به‌طور قطع ما اسم این شبکه را شبکه‌ی ملی اطلاعات نخواهیم گذاشت، چرا که شبکه ملی اطلاعات تکلیفی است که با تفاهم مجلس به برنامه آمده و بر دوش وزارت ارتباطات قرار گرفته است. حال اگر این موضوع به معنای آن باشد که دولت می‌خواهد شبکه ملی ایجاد کند ما مخالف هستیم، اما اگر منظور این است که همان بخش خصوصی توسعه پیدا کند و ظرفیت‌های خود را گسترش دهد، منظور ما هم همین است.

[b]- زمانی گفته بودید یک‌بار برای همیشه اعلام خواهیم کرد این شبکه چه زمانی افتتاح خواهد شد. این زمان مشخص چه تاریخی خواهد بود؟[/b]
** این برداشت که شبکه‌ی ملی اطلاعات که شبکه‌ای به صورت یکپارچه است در یک روز خاص راه‌اندازی شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، اصلا وجود ندارد و اگر این‌گونه بود تا به حال بار‌ها و بارها این شبکه افتتاح شده بود، اما اگر منظور اجرایی شدن سرویس‌ها و خدمات با افزایش پهنای باند داخلی باشد، باید بگویم در بخش خدمات تصویری ما مجوزهای لازم را دی‌ماه صادر خواهیم کرد و شرکتی هم که این پروانه را بگیرد، ظرف مهلتی منطقی آن را اجرا خواهد کرد.

[b]- اما با وجود تمام این موارد به نظر می‌رسد با توجه به سرعتی که در زمینه‌ی نرم‌افزار و سخت‌افزار ایجاد شده، سیاست‌گذاران و متولیان اینترنت از این تحولات جا مانده‌اند...[/b]
** به دلیل این موضوع ما نباید گله کنیم. به عنوان مثال اپراتور‌های مخابراتی مختلفی در حال حاضر در کشور در حال فعالیت هستند. نیازی نیست ما به آن‌ها اعلام کنیم باید برای ما یک شبکه ملی اطلاعات ایجاد کنید. آن‌ها خودشان اگر ببینند در سیستم کلان کشور صدور مجوز دسترسی به خدمات باند وسیع فراهم است، خودشان فکر می‌کنند و براساس منافع اقتصادی خود انواع و اقسام سرویس‌ها را جایگزین می‌کنند آن هم بدون این‌که حاکمیت دخالتی داشته باشد. حاکمیت باید رابطه‌ای که با فعالان بخش هماهنگ می‌کند، حداکثر در حد سیاست‌گذاری کلان و یا صدور مجوز‌ها باشد یا نظارت.

[b]- اما گاه این اعمال نظرهای حاکمیتی جلوی کار را می‌گیرد. به عنوان مثال در زمینه اپراتور سوم ارتباطی ...[/b]
** این‌گونه نیست. من این را به شما اطمینان می‌دهم.

[b]- یعنی آن‌ها خودشان برای خود مشکل تراشی کرده‌اند؟[/b]
** توسعه رایتل در مهلت مقرر صورت نگرفت و به همین دلیل این اپراتور برای افزایش دوره‌ی انحصار درخواست‌های متعددی به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ارائه کرد و درنهایت هم این سازمان این درخواست‌ها را پذیرفت و مهلت آن را افزایش داد. به هرحال در مباحث اقتصادی شرکت‌ها با یکدیگر رقیب هستند و قطعا این چند اپراتور نهایت سعی خود را خواهند کرد که هر کدام برترین باشند چراکه وقتی شرکتی در این عرصه پا می‌گذارد باید قدرت رقابت داشته باشد.
ما در حال حاضر در کل پروژه‌هایی که وجود دارند سعی داریم از فعالان این بخش‌ها عکس‌العمل‌ها را دریابیم که احساس می‌کنند در چه مواردی حاکمیتی به عنوان مانع پیشبرد اهداف آن‌ها به شمار می‌رود. این موارد را بررسی کرده و تلاش می‌کنیم این موانع یکی پس از دیگری برطرف شوند و بر این باوریم با برداشتن این موانع آب رودخانه خود حرکت خواهد کرد و نیازی نیست در آن آبی ریخته شود. البته براین باوریم که باید مسیر این رودخانه را حاکمیت تعیین کند که مسیر رودخانه به سمت بیابان نرود یا شهری را نابود نکند. در کل نیز هر حاکمیت دو نقش عمده دارد که یکی از آن‌ها به تعیین مسیر کلی و ایجاد قوانین و صدور مجوز و دیگری به برداشتن موانع از پیش پای فعالان عرصه برمی‌گردد و اگر این دو مورد انجام شود، مابقی حرکت را خودبخش خصوصی انجام خواهد داد.

[b]- چقدر امیدوار باشیم که به این زودی‌ها به این نقطه برسیم...[/b]
** بسیار بسیار امیدوار باشید چرا که نشانه‌هایی وجود دارد که ازاین پس با صدور انواع و اقسام مجوز‌ها روند بهتری خواهیم داشت و ما در مرکز ملی فضای مجازی صدور انواع مجوز‌ها را یکی از کارهای اصلی خود قرار داده‌ایم تا با ارائه‌ی آنها سد‌ها و موانع برداشته شود.

[i][b]ایمیل و موتور جستجوی بومی نه ملی[/b][/i]
[b]- درباره زیرساخت‌های شبکه‌ای که ممکن است ملی نامیده یا نامیده نشود هم برنامه‌ای دارید؟ به هرحال کار به کجا خواهد کشید و آیا شورا به پروژه‌هایی مانند فخر و فجر یا سایت‌های جست‌وجوگر یا ای‌میل‌های فارسی ‌که سال‌هاست درباره‌ی آن‌ها صحبت می‌شود ورود خواهد کرد؟[/b]
** به شخصه به راه‌اندازی ای‌میل‌ یا جست‌وجوگر ملی اعتقادی ندارم شما اگر در دنیا یک نمونه ای‌میل یا جست‌وجوگر ملی پیدا کردید به ما بگویید تا ما دومین آن‌ها باشیم. در زمینه‌ی اینترنت هم که کلا خود واژه اینترنت ملی اشتباه است.
ما حرف‌هایی مانند آنچه درباره اینترنت ملی مطرح می‌شود و حرف‌های غیرکارشناسی و غیرتخصصی را خیلی جدی فرض نمی‌کنیم. کشور‌های غربی که خودشان اینترنت را ابداع کرده‌اند، همانچه مدنظر ماست را سال‌ها قبل انجام داده‌اند و شبکه‌های داخلی خود را تقویت کرده‌اند و شما اگر بخواهید به اطلاعات داخل آن‌ها دسترسی پیدا کنید با سرعت بسیار‌بسیار بالا مواجه خواهید شد و اگر بخواهید همان اطلاعات را نسبت به کشور دیگری داشته باشید با سرعت کمتری مواجه خواهید شد که البته این موضوع را کاربران به هیچ عنوان حس نمی‌کنند، چرا که موضوع یک موضوع تکنیکی است و اصلا لازم هم نبوده این موضوع به سطح جامعه کشیده شود. این را ما اصلا افتخار بالایی نمی‌دانستیم که گفته شود می‌خواهیم اینترنت ملی ایجاد کنیم چرا که این حرف اشتباه است.

[i][b]اینترنت ملی نمی‌شود[/b][/i]
[b]- پس شورا به اینترنت ملی اعتقاد ندارد؟[/b]
** خیر و قرار هم نیست چنین شبکه‌ای ایجاد کنیم و من حداقل از جایگاه دبیر شورای عالی می‌گویم که هیچ‌گونه تصمیمی برای ایجاد اینترنت ملی نداریم. آنچه ایجاد می‌شود همان اینترنت است اما تاکنون اینترنت در داخل کشور توسعه پیدا نکرده و کار زیرساختی قوی‌ روی آن صورت نگرفته که ما می‌خواهیم این کار زیرساختی را انجام دهیم.
شما زمانی که یک خودرو را هم می‌خواهید به داخل کشور بیاورید، برای تعمیرگاه‌های آن نیاز به آموزش دارید. اینترنت هم همین‌طور است. تاکنون اینترنت مانند یک لوله آب وارد کشور شده و کل هنری که به خرج دادیم این است که گفته‌ایم همین لوله آبی که می‌آید تبدیل به لوله‌های کوچک‌تر کنیم. در این میان هیچ کس نگفته با بخشی از این آب بریم یک استخر یا حوضچه ایجاد کنیم تا آب ذخیره شود یا بگوید مثلا اگر زمانی این آب قطع شد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این همان اینترنت است.
گاهی وقتی با شرکت‌های خارجی دیگر مذاکره می‌کردیم می‌گفتند این سرویس و خدماتی که شما برروی آن کار می‌کنید، چیزی است که شرکت‌های ما چندین سال است آنها را ارائه می‌کنند. لذا من معتقد به خدمات ملی نیستم و بر این باورم که خدمات باید بومی باشد، حتی به واژه بومی هم به این معنا که حتما نفر ایرانی از صفر تا 100 آن برنامه را نوشته باشد، اعتقاد ندارم چرا که در دنیا زمان چنین طرح‌هایی گذشته و قرار نیست ما چرخ را از اول اختراع کنیم.
علم دنیا تا کنون تا جایی پیشرفت کرده و ما باید از آنجا به بعدش را ارتقاء دهیم، اشکال ندارد اگر مثلا در زمینه جست‌وجوگر شرکت خارجی بیاید و داخل کشور بگوید با ضوابط شما می‌توانیم بیاییم و سرویس ارائه کنیم. اما روند کار نباید مانند حال باشد که یک شرکت فعال باشد و نه حاکمیت و نه مردم حتی یک ریال از درآمدهای آن نفع نبرند.
طبق یکی از گزارش‌هایی که به من ارائه شد، یکی از این شرکت‌ها سال گذشته در داخل کشور 400 میلیارد تومان درآمد کسب کرده و هیچ مالیاتی هم پرداخت نکرده است. آن وقت یک بقال یا یک کارمند که 500 یا یک میلیون تومان درآمد دارند، می‌گوییم باید مالیات و عوارض بدهند. این موارد باید ساماندهی شود. کشور‌های دیگر هم این کار را کرده‌اند و به راحتی هم در دنیا مقبول افتاده و مردم در دنیا چنین چیزی را می‌پذیرند. بالاخره وقتی یک شرکت می‌خواهد فعالیت کند، باید به قوانین آن کشور و حاکمیت آن احترام بگذارد.

[i][b]مروری بر دلایل قطع جی میل[/b][/i]
[b]- اما تاکیداتی که طی این سال‌ها به طور دائم صورت گرفته و کاربران را به استفاده از خدماتی مانند ای‌میل‌های ایرانی دعوت کرده، نگرانی‌هایی به وجود آورد که ممکن است افراد تحت کنترل قرار گیرند و یا دسترسی آن‌ها به خدمات خارجی محدود شود...[/b]
**امیدواریم این روند اصلاح شود. شاید این موضوع به دلیل کج‌سلیقگی‌هایی باشد که اتفاق افتاده، اما شما فکر می‌کنید اعضای شورای عالی فضای مجازی که هستند؟ آنها هم بخشی از همین مردم هستند. ما در این شورا چند عضو استاد دانشگاه داریم و با این فضا به‌طور روزمره کار می‌کنیم. بنابراین این‌گونه نیست که از مشکلات بی‌خبر باشیم. در این میان دغدغه‌ی مردم هم دغدغه‌ی ماست.

[b]نقش مسوولان بالا در قطع جی‌میل و فیلترینگ[/b]
زمانی که بدون اطلاع قبلی جی‌میل در داخل کشور قطع می‌شود به همان اندازه که مردم عصبانی می‌شوند ما هم عصبانی می‌شویم و وقتی پیگیری می‌کنیم با همان جمله همیشگی مواجه می‌شویم و همین مسوولان می‌گویند از بالا گفته‌اند. میرویم با بالا صحبت می‌کنیم می‌گویند ما کی گفتیم؟ ما گفتیم فیلمی که توهین به حضرت رسول (ص) کرده صحیح نیست بگذارید داخل کشور پخش شود. این چه ربطی به ای‌میل دارد؟ بعد می‌پرسیم چرا ای‌میل را قطع کردید توجیهاتی می‌آورند و مثلا می‌گویند ما از نظر فنی توانایی نداشتیم تفکیک کنیم همه را قطع کردیم و درنهایت به رده‌های پایین که می‌رسیم می‌بینیم یک کارشناس است که می‌نشیند و درباره‌ی موضوعات شخصا تصمیم‌گیری می‌کند و بعد هم که از او می‌پرسیم می‌گوید بالا.
در این میان بالا هم خوشبختانه معلوم نیست و هیچ وقت کسی بازخواست نمی‌شود که بگوید آن بالایی که به او گفته چه کسی بوده و کجا بوده است؟ اما حالا خوشبختانه با راه‌اندازی شورای عالی فضای مجازی دیگر به بالا هم دسترسی خواهیم داشت.

[b]- از فیلترینگ جی‌میل گفتید. خود شما در مواجهه با سایت‌های فیلتر شده چه می‌کنید؟[/b]
**(با خنده) همان کاری که همه مردم می‌کنند.

[b]- در حال حاضر سایت پیوندها سومین سایت پربازدید کشور است که گویای مراجعه فراوان به این سایت و بالا‌ بودن آمار سایت‌های فیلتر‌ شده است.[/b]
**چهارمین رتبه را دارد اما این روند اصلاح خواهد شد و حجم سایت های پالایش شده کاهش خواهد یافت.

[b]- آیا می‌توان به‌طور حدسی گفت چند درصد از حجم فیلترینگ کاهش پیدا خواهد کرد؟[/b]
**نه، رقم که نمی‌توان گفت اما اکنون محتواهای ناسالمی وجود دارد که متاسفانه بعضا به آن‌ها دسترسی وجود دارد، محتواهایی که از نظر عموم مردم سالم نیستند، از سوی دیگر محتواهای سالم متعددی هم وجود دارد که دسترسی به آنها امکان ندارد.
ما حتما به فیلترینگ در داخل کشور نیاز داریم وبه هیچ عنوان اینگونه نیست که بخواهیم ادعا کنیم کلا فیلتر را بر خواهیم داشت، در تمام دنیا هم بحث فیلترینگ اعمال می‌شود، اما باید اصول آن به نحوی ترسیم شده باشد که تنها محتواهایی که به جامعه ضرر می‌زنند، محدود شوند. اما اکنون شما با بسیاری سایت‌ها مواجهید که دهها یا صد‌ها صفحه مختلف دارند و مثلا در یکی از این صفحات یک محتوای نامناسب قرار گرفته و به دنبال آن همه صفحات و کل سایت فیلتر شده است.

[i][b]ساماندهی فیلترشکن‌ها[/b][/i]
[b]- VPNچطور آیا بومی خواهد شد؟[/b]
**بله، VPN در حال حاضر در دستور کار است.

[b]- VPN بومی؟[/b]
**نخیر. VPN دو کاربرد مختلف دارد که در یکی از این کاربردها یک کانال امن ارتباطاتی محسوب می‌شود که بسیاری از فعالیت‌های روزانه ما از جمله فعالیت‌های بانکی، هواپیمایی و ... در بستر آن انجام می‌شود. اما اتفاقی که اکنون داخل کشور می‌افتد این جنبه ماجرا نیست و VPN به عنوان فیلتر‌شکن استفاده می‌شود که متاسفانه به طور عمومی این اتفاق صورت می‌گیرد و دلیل این اتفاق هم این است که در حوزه‌ی پالایش یا فیلترینگ دقت لازم را نکرده‌ایم و به دست خودمان مردم را به سمت استفاده از VPN و انواع فیلترشکن سوق داده‌ایم، در حالی که در دنیا این‌گونه نیست لذا معتقدیم باید نوعی بازنگری در سیاست‌های فیلترینگ صورت بگیرد و به دنبال کاهش سایت‌های فیلتر شده با کاهش میزان استفاده از فیلتر‌شکن‌ها مواجه شویم. علاوه بر این باید به صورت عمومی هم نوعی بازنگری و ساماندهی در کاربرد‌های عمومی VPN صورت بگیرد.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: محبوبه نقره‌خامه[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#FF8C00]۲ دی ۱۳۹۱[/color][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]منبع: [url="http://isna.ir/fa/news/91100200475/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%AF%D8%B1"]ايسنا[/url][/font][/size]

[color=#ee82ee][i][size=1][font=tahoma,geneva,sans-serif]ببخشيد كه ارسال متوالي دادم. تاپيك بالا بيايد.[/font][/size][/i][/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.