f117

آدولف تولکاچف و ارتباط با سازمان سيا

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

آدولف تولکاچف
آدولف تولكاچف، متولد 1927 در آكتيوبينسك، قراقستان، مرگ به سال 1986. وي يك مهندس الكترونيك بسیار خبرهء اتحاد شوروي بود كه بين سالهاي 1979 تا 1985، اطلاعاتی بسيار حياتي، در اختيار سازمان CIA قرار داد. وي در مركز اصلي استراتژيك طراحي رادار شركت فازاترون (Phazotron) كار مي‏كرد و يكي از طراحان ارشد اين شركت به شمار مي‏رفت. تولكاچف، اطلاعات كاملي از پروژه‏هايي نظير موشكهاي R-23، R-33‏، R-27، R-60 و S-300PMU1 را در اختيار سازمان CIA قرار داد. به جز اينها، وی اطلاعات كامل و نقشهء رادارهاي MiG-29، MiG-31، Su-27 و برخي اطلاعات مربوط به ساير سيستم‏هاي آويونيك را نيز به سازمان CIA واگذار كرده بود. ايالات متحده، بر اساس اطلاعاتي كه اين فرد در اختيارشان گذاشته بود، اطلاعات كاملي از نحوهء كار رادارهاي پيش‏اخطار شوروي و رادار منفعل فازبندي شدهء جنگندهء MiG-31 یعنی S-800 را بدست آورده بود. تولكاچف، عاقبت پس از اينكه رفت و آمد وي توسط KGB به دقت زير نظر گرفته شد، دستگير شد و به سال 1986 به جرم جاسوسي، تیرباران شد.



«رادار منفعل فازبندي شده» معادل كلمات Passive Phased Array Radar مي‏باشد. منفعل بودن يا Passive بودن رادار ميگ31، بدين معني است كه اين رادار، هنگام جستجو و قفل بر روي اهداف، تشعشع خاصي منتشر نمي‏كند و بنابراين قابل ردگيري توسط سيستم‏هايي نظير گيرندهء اخطار رادار (RWR) نمي‏باشد.





ارتباط با سازمان CIA

بي‏اعتمادي و تنفر شدید وي از رژيم كمونيستي شوروي، به زماني باز مي‏گشت كه پدر و مادر همسرش در زمان استالين مورد شكنجه و آزار شدید قرار گرفته و سپس كشته شده بودند. (البته شايد به دليل اينكه آنها يهودي بودند) تولكاچف به سازمان CIA گفته بود كه وي از Alexander Solzhenitsyn و Andrei Sakharov الهام گرفته است. (دو نفر از مخالفان كمونيسم و اصلاح‏طلبان روس)



تولكاچف، به مدتي طولاني سعي كرد با مقامات رسمي ايالات متحده تماس حاصل كند. اما وی به طور کاملن تصادفی، در خیابان با یکی روسای سازمان CIA که کارمند سفارت آمریکا نیز بود ملاقات می‏کند، اما سازمان CIA به دلیل نگرانی از زیر نظر گرفته شدن فعالیتهایش توسط KGB، بسیار محتاطانه عمل می‏کند.



سرانجام، ارزش اطلاعات تولکاچف به دلیل دارا بودن مستندات بسیار ارزشمند و غیرقابل چشم پوشی برای متخصصین آمریکایی، محرز می‏گردد. مدتی بعد، با تایید اطلاعات مربوط به رادار هواپیماهای ارسال شده (N011 و N019 و S-800) توسط نیروی هوایی ایالات متحده، اعتماد آمریکا به وی جلب می‏شود.

تصویر
تصویری از تولکاچف پیش از دستگیری که به سال ۱۹۸۵ توسط مامورین KGB به ثبت رسیده است و نشان دهندهء زیرنظر بودن فعالیتهایش بوده است.




از آنجا که وی در استفاده از روشهای مرسوم سازمان CIA نظیر استفاده از مرکبهای ناپیدا در نوشتن (موسوم به dead drops)، مخالفت می کرد، ترتیب یک ملاقات خصوصی با وی داده می‏شود. به دلیل اینکه وی قادر بود حجم عظیمی از اطلاعات طبقه بندی شده و بسیار محرمانه را در اختیار CIA قرار دهد، دوربین‏های عکاسی بسیار کوچکی به شکل ساعت مچی در اختیار وی قرار می‏گیرد. انجام این ملاقات خصوصی، به دلیل احتمال شنود و کم شدن مخفی کاری، یک بدعت در روشهای ارتباطی سازمان CIA به شمار می‏رفت. اگرچه تولکاچف برای همکاری، درخواست پول کرد، اما به نطر می‏رسید که وی این پرداخت را به جهت خطرپذیری و ارزش تلاشش مطالبه می‏کند. سرانجام با پرداخت مبلغ سالیانه 200 هزار دلار آمریکا به عنوان حقوق، موافقت شد.




تصویر
تصویری نادر متعلق به سرویس ضداطلاعات شوروی: تولکاچف در بند مامورین KGB



اما در یکی از ملاقاتهای انجام شده در سال 1985، تولکاچف در معرض لو رفتن قرار می‏گیرد. این امر زمانی واقع می‏شود که وی سعی کرده بود یک افسر CIA را ملاقات کند که به ناگهان، توسط ماموران KGB محاصره شده و دستگیر می‏شود. وی جهت بازجویی، به مرکز اصلی KGB واقع در Lubyanka برده شده و زندانی می‏شود؛ ضمن اینکه از وی، ادوات مخصوص جاسوسی، نظیر دوربین‏های عکاسی بسیار کوچک، یافت می‏شود. سرانجام به سال 1986، آدولف تولکاچف توسط KGB تیرباران می‏شود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به قول دوستان رسم امانت داري بود خاين همه جا هست كاشكي همه ي خاين ها هم اينطوري بودن آدم ها خيلي سريع عصبي مي شوند بايد در مورد چنين افرادي شكل برخورد فرق داشته باشد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این فرد مثل سرهنگ نیروی هوایی خودمون که اطلاعات را به عراقیها میداد خائن است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این فرد مثل سرهنگ نیروی هوایی خودمون که اطلاعات را به عراقیها میداد خائن است.

اگه ممکنه در این مورد کمی توضیح بدید و توانایی اطلاعاتی ایران در اون زمان چگونه بوده؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از ماجرای جاسوسی این فرد خبر ندارم ولی تو سایتهای دیگه خوندم یکی از افسران رده بالای نیروی هوایی بود که از تمام طرحهای عملیاتی آگاه و آنها را به عراقیها میداد! دلیل تلفات سنگین نیروی هوایی در یکی دو سال اول جنگ نیز همین موضوع بود. در هر عملیات جنگنده های ایرانی با انبوهی از هواپیماها و ضد هواییهای عراقی که اتفاقا در مسیر عملیات قرار داشتند مواجه میشدند!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سعيد جان يكي نبود چند تا بود بنده از 2 - 3 تا از تيز پروازان نيروي هوايي اين مسئله را سئوال كردم اونها متفاقا مي گفتند ما غروب توي اتاقهاي مخصوص برنامه ريزي مي كرديم و صبح حمله ولي وقتي وارد منطقه عمليات مي شديم مي ديدم تمامي ضد هوايي ها و موشكها دقيقا به سويي كه ما مي آييم نشانه رفتند و درست قبل از رسيد ما هم هواپيماهاي شكاري بلند مي شدند . بعدها بعد از 3 سال كه از جنگ گذشت و با توجه به مشخص نشدن ماهيت ايم منافقين تصميم به جابجايي نفرات گرفته شد كه خوشبختانه ايت امر جواب داد و در حدود سالهاي 5 جنگ بود كه اين منافقين يك به يك شناسايي شدند . :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نه سرب کمه نمی دونم کسی فیلم اره 3 رو دیده یا نه اون تیکه اخر هست اون قاتل سیاه پوسته رو دیدین چیکار کرد باید همین کارو باهاشون کرد خیلی حال میده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.