F14AA

سیستم سوخت رسانی هوا به هوا در F 14

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[size=5][color=#0000cd]بسم الله الرحمن الرحیم[/color][/size]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/f14-detail-refprob-03l.jpg[/img]

[color=#daa520]______________________________________________________________[/color]


به دلیل گسترش دامنه و زمان پایگاه هایی که F-14 درآن حضور داشت یک غلاف سوختگیری کاوشگر برای

این هواپیما طراحی گردید .

این غلاف توانایی جمع شدن در محفظه ای که برای آن تعبیه شده بود را داشت .

در ابتدا قرار بود درب سوختگیری پروب در F-14 های تحویلی به ایران حذف شود ولی بعدا این تصمیم عملی نشد.

در جنگ اول خلیج فارس درب سوختگیری پروب مشکلاتی را برای تامکت های نیروی دریایی و تانکر های

نیروی هوایی ایجاد کرد .

به یاد داشته باشد که تانکر های نیروی هوایی ایالات متحده از یک لوله ثابت برای سوخت دهی و این در حالی است

که تانکر های نیروی دریایی از شلنگ که در انتهای آن به صورت قیف یا (چتر) هست ,استفاده می کنند .

به همین دلیل در انتهای لوله ثابت تانکر های نیروی هوایی شلنگ و چتر تعبیه شد تا این مشکل بر طرف شود .

در این روش 475 گالن در دقیقه سوخت وارد مخازن هواپیما می شود .


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/f14-detail-refprob-10l.jpg[/img]

[color=#800080]سیستم سوخت رسانی [/color][color=#800080]پروب [/color]

سامانه ی سوخت رسانی probe and drogue یک روش سوخت رسانی با قابلیت سوخترسانی همزمان به چند هواپیما است.

در این روش یک شلنگ به مخزن آئرودینامیکی وصل شده و آن هم به تانکر سوخت متصل است و قسمت دیگر شلنگ به شکل چتر است

و با میله ی خارج شده از جنگنده یا دیگر هواپیماها اتصال برقرار می کند و عمل سوختگیری هوایی AAR یا IFR صورت می گیرد.

قسمت لنگر چتری به شکل توپ بدمینتون است. به این شکل چتری یا لنگر چتری Drogue می گویند.

هواپیمای گیرنده ی سوخت دارای یک میله ی سخت است که در دماغه ی هواپیما و یا در Fuselage نصب می شود که در هنگام استفاده نشدن از آن به داخل Retract می شود.

به این میله Probe می گویند.

این روش سوخت رسانی هم بدلیل استفاده از میله ی سوختگیر و لنگر چتری سوخت رسان probe and drogue نامیده شده است.

هواپیمای سوخت رسان به صورت مستقیم و تراز پرواز می کند و hose/drogue را خارج می کند که تعدادشان می تواند به بیش از دو شلنگ باشد.

این عمل اجازه می دهد تا جنگنده به رابط سوختگیر متصل شود.

جنگنده عقب سوخترسان پرواز می کند و drogue را تعقیب می کند.

فاصله ی سوختگیر تا سوخترسان یک فاصله ی معینی است و این فاصله به اندازه ی طول شلنگ است.



[color=#800080]مزایای این روش سوخت رسانی [/color]

1. طراحی ساده و ساخت بهینه و کم هزینه

2. استفاده ی چند شلنگ و لنگر چتری در یک pod که باعث می شود چند هواپیما از یک تانکر سوختگیری کنند

3. سوختگیری همزمان به چند هواپیما و در صورت سوخت رسانی به چهار هواپیما در یک زمان هزینه و زمان بسیار

کمی صرف می شود و در اجرای عملیات نقش به سزایی دارد

4. سوخت رسانی از فاصله ی دور

5. قابلیت سوخت رسانی هوایی به بالگرد



[color=#800080]معایب این روش سوخت رسانی [/color]

1. فشار کم جریان سوخت و قطر محدود شلنگ که مدت سوخت گیری را بالا می برد و برای هواپیماهای ترابری دوربرد

کارایی خاصی ندارد و نمی تواند در زمان کوتاه سوخت یک هواپیمای دوربرد را تامین کند

2. آسیب پذیری چتر که برخی مواقع سوخت رسانی را سخت و در برخی موارد غیر ممکن می کند

3. نصب شدن میله در جلوی هواپیما حساسیت و خطرپذیری را بالاتر می برد

[color=#DAA520]_[/color][color=#DAA520]_____________________________________________________________[/color]



[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/f14-detail-refprob-07l.jpg[/img]


[color=#40e0d0]___________________________________________________[/color]


[size=5][color=#800080]مترجم و گردآورنده :[/color][color=#0000cd]F 14 AA[/color][/size]

[size=5][color=#ff0000]هر گونه برداشت از این مطلب منوط به ذکر نام مترجم و منبع می باشد [/color][/size]

[size=5][color=#006400]منبع :[/color][size=4][color=#4b0082]www.anft.net و www.aerocenter.ir[/color][/size][/size]
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تو فیلم شهید بابایی می گفت ایرانی ها خود از انبارها وسایل سوخت رسانی هوایی را نصب کردند
حال واقعا تامکت ایرانی چه زمانی اولین بار اقدام به سوخت گیری هوایی کردند؟ زمان شاه یا بعد از انقلاب

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='arminheidari' timestamp='1342982514' post='261408']
تو فیلم شهید بابایی می گفت ایرانی ها خود از انبارها وسایل سوخت رسانی هوایی را نصب کردند
حال واقعا تامکت ایرانی چه زمانی اولین بار اقدام به سوخت گیری هوایی کردند؟ زمان شاه یا بعد از انقلاب
[/quote]

[color=#0000CD]سلام [/color]

[color=#0000CD]سوخت گیری هوایی تامکت در زمان قبل انقلاب انجام شد.[/color]

[color=#0000CD]در فیلم شوق پرواز اگه درست یادم باشه سوخت گیری در شب رو می خواستن انجام بدن یا یه همچین چیزی دقیق یادم نیست .[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.