rezatizi

توپ خودکششی تی-5-52 ( T-5-52)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

 

 

tj2r64r3jj0rpstqwkp9.jpg

 

 

thumb_tj2r64r3jj0rpstqwkp9.jpg

 

 



توپخانه خودكششی 155 میلیمتری T5-52

این توپ توسط شركت جنگ افزارسازی Denel (آفریقای جنوبی) طراحی و ساخته شده است . نخستین نمونه این سامانه در سال 2002 رونمائی شد. این سامانه ساخت آفریقای جنوبی مشابه سامانه توپخانه كامیون پایه Caesar فرانسوی است كه برای رفع نیازهای ارتش هند طراحی و ساخته شده است. بهینه سازیهای این توپ به پایان رسیده اما فروش آن هنوز به تائید نرسیده است.

توپ T5 كه قبلا به آن Condor نیز می گفتند به یك لوله 155-mm / L45 مجهز است. اما نمونه اخیر با نام T5-52 ، مجهز به لوله توپ G5-2000 است كه بر روی یك كامیون نصب شده است. این توپ با مهمات 155-mm استاندارد NATO سازگاری دارد. گلوله ها به صورت خودكار توسط یك صفحه خوراك دهنده (سینی) و سنبه به خزانه توپ منتقل می شود. خرجگذاری به صورت نیمه خودكار انجام می شود.
thumb_eehtv4xwgtxhs5vgfpp.gif
نمایش برد گلوله های مختلف این توپ


حداكثر برد آتش این توپ با مهمات معمولی به 45.2 كیلومتر و با گلوله مجهز به خرج موشكی VLAP (گلوله مجهز به سیستم افزایش سرعت) به 55 كیلومتر میرسد. این نوع گلوله نیز توسط شركت Denel طراحی و ساخته است. مهمات مصرفی از نوع برد بلند بوده و سبب شده تا برد گلوله های این سامانه توپخانه از برد سامانه های مشابه موجود بیشتر باشد . توپخانه T5-52 توانائی شلیك گلوله های همزمان MRSI یا انفجارچند مرحله ای را نیز دارد. در این حالت 6 گلوله برای انهدام همزمان یك هدف شلیك می شوند. در این حالت توپخانه در دو نقش هویتزر و خمپاره انداز فعالیت می نماید. این سامانه توانائی اجرای آتش به صورت 360 درجه را دارد اما برای راحتی در گلوله گذاری می بایست به قوس 80 درجه برسد. خودروی حامل ، توانائی شلیك گلوله مستقیم را نیز دارد.

توپخانه T5-52 دارای 4 نفر خدمه مستقیم و 2 نفر خدمه اضافه برای آماده سازی و گلوله گذاری می باشد . چهار نفر خدمه مستقیم می توانند توپ را درعرض 60 ثانیه آماده عملیات كنند. تعداد 27 گلوله توسط كامیون حامل توپ حمل می شود.
thumb_3a5wifoyokap0ceu0lnb.gif
نمایش زاویه حركت عمودی لوله توپ


این توپ بر روی شاسی كامیون اصلاح شده 8x8 ساخت Tatra نصب شده است. ( همانند شاسی توپ ATMOS-2000 ساخت اسرائیل ) این كامیون در هندوستان و تحت امتیازتولید شده است. موتور 265 kW این كامیون از نوع دیزلی توربوشارژ با دور 355 hp می باشد. گیربكس این خودرو از نوع 10 دنده و دستی میباشد برای ایجاد ثبات بیشتر هنگام شلیك از سه جك در اطراف كامیون استفاده است. اطاق كامیون مقاوم سازی نشده و اطاق مقاوم در برابر گلوله های 5.56-mm به صورت یك آپشن در دسترس خواهد بود.این كامیون با یكبار سوختگیری قادر به طی مسافتی 600 كیلومتری با سرعت 85 كیلومتر در ساعت است.
تجهیزات نصب شده بر روی كامیون شامل لوله ، گهواره توپ با سیستم یكپارچه ضربه گیر ( پس زدن ) ، سامانه نقاله گلوله و صفحه خوراك دهنده (سینی) و سنبه گلوله گذاری است.

در صورتی كه سیستم هیدرولیك سامانه T5-52 از كارافتاده باشد ، با كمك یك T5-52 دیگر به صورت back-up میتوان سامانه هیدرولیك را راه اندازی و توپخانه را عملیاتی نمود.
thumb_42y7gkl3sv5gyig5exw.gif
نمایش شعاع چرخش لوله توپ


سازویرگ توپخانه شامل یك لوله توپ با یك شعله پوش دو دهانه است كه در انتهای آن مكانیزم متحرك الكتریكی اجرای آتش قرار دارد.
سامانه فرماندهی ونظارت این توپ شامل سامانه ناوبری خودكار، سامانه مخابراتی ، سامانه محاسبه سرعت خروج گلوله از دهانه لوله و رایانه مدیریت توپخانه است كه در مجموع برای اجرای آتش غیر مستقیم بكار می روند.
یك سایت كمكی اپتیكی/مكانیكی بر روی محور توپ نصب شده تا با یكپارچه شدن با سامانه هدفگیری بتواند بعنوان یك سامانه back-up برای هدفگیری و اجرای آتش غیرمستقیم بكار رود. یك سایت تلسكوپی نیز بر روی سیستم قبلی افزوده شده تا بتواند امكان هدفگیری و اجرای آتش مستقیم تا فاصله 3.000 متری را فراهم نماید.
thumb_29hbee1mwcxexoa6.jpg
thumb_800px-G6_shells_and_charges-001.jp
thumb_48v264butj8yk5q8okqd.jpg
مشخصات فنی :
ورود به خدمت :
نفرات لازم : 6 نفر
ابعاد و وزن :
وزن : 28 تن
طول : 10.1 متر
عرض : 2.9 متر
ارتفاع : 3.48 متر
جنگ افزار :
لوله توپ : mm-155
حداكثر برد : 55 كیلومتر
حداكثر نرخ آتش : 8 گلوله در دقیقه
زاویه لوله : -3 تا +75 درجه
زاویه چرخش : 80 تا 360 درجه
حمل مهمات : 27 گلوله
كشنده
نوع موتور : دیزلی
قدرت موتور : 355 اسب
حداكثر سرعت در جاده : 85 كیلومتر در ساعت
شعاع عملیاتی : 600 كیلومتر ( با یكبار سوختگیری)


http://persia-military.blogfa.com/post/467/توپخانه-خودكششی-155-میلیمتری-T5-52-آفریقای-جنوبی
http://www.military-today.com/artillery/t5_52.htm
http://persia-milita...llery/t5_52.htm

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

اون هویتزر بومی خودمون خیلی شبیه اینه اینطور نیست؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.