death-white

تحلیل و پیگیری تحولات سوریه (1)

Recommended Posts

[b] شبیه سازی درگیری ایران - آمریکا در سوریه[/b]

مرکز سیاست خاورمیانه‌ای سابان در اندیشکده بروکینگز در سپتامبر گذشته (شهریور ماه) هم‌زمان با کنفرانس سالانه خود، یک شبیه‌سازی یک‌روزه درباره مواجهه احتمالی ایران و آمریکا در سوریه بر مبنای سناریوی فرضی پیروزی قریب‌الوقوع گروه‌های مخالف بر بشار اسد، اجرا کرد.
این شبیه‌سازی نشان می‌داد که به رغم تغییر فضای روابط میان تهران و واشنگتن با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران، هنوز سوءتفاهم‌های میان دو طرف، ریسک بالایی در بر دارد.
این شبیه‌سازی، درس‌هایی برای سیاست خارجی آمریکا دارد و بر اهمیت ارتباطات، منازعه میان ایران و عربستان و دشواری‌های مداخله محدود نظامی آمریکا در سوریه تاکید می‌کند.
مطالعه این شبیه سازی نشان می دهد طرف آمریکایی وضعیت ها را چگونه دیده و چه سناریوهایی را مد نظر قرار داده است.
* ساختار سناریو
این شبیه‌سازی بر مبنای یک سناریوی سه‌ مرحله‌ای بنا نهاده شده بود. تیم آمریکایی به طور فرضی از اعضای کمیته رؤسای شورای امنیت ملی ایالات متحده و تیم ایرانی از اعضای شورای عالی امنیت ملی ایران تشکیل شده بود. زمان فرضی این شبیه‌سازی، ماه مارس سال 2015 تعیین شده بود.

[url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/10/26/476052_874.jpg"]http://www.mashreghn.../476052_874.jpg[/url]

[b]* فرضیات سناریو[/b]
طبق فرضیات سناریو، در زمان مذکور دولت اسد به شدت تضعیف شده و دولت روسیه نیز به علت خریدهای کلان تسلیحاتی از سوی کشورهای عربی خلیج فارس، عرضه تسلیحات به سوریه را تقریبا متوقف کرده است. در سوی مقابل، کشورهای عربی و غربی عرضه تسلیحات خصوصا موشک‌های ضد هوایی قابل حمل و مهمات پیشرفته ضد تانک به مخالفان اسد را افزایش داده‌اند. این قدرت تسلیحاتی مخالفان، سبب تضعیف قدرت دولت اسد شده است که هم‌زمان با توقف کمک‌های تسلیحاتی روسیه نیز مواجه است. بر مبنای این فرضیات، دولت اسد در عرصه جنگ زمینی شکست‌های مهمی خورده به طوری که درعا در جنوب و عدلیب و حلب در شمال را از دست داده و در تمامی این مناطق، گروه‌های افراطی سلفی اقدام به قتل عام گسترده فرقه‌ای کرده‌اند. از این رو، جمعیت زیادی از علویان و سایر اقلیت‌ها به سمت سایر مناطق سوریه فرار کرده و آواره شده‌اند. بنابراین دولت اسد که انتظار حملات شدید به حماه، حمص و دمشق را دارد، می‌داند که با توجه به تسلیحاتش قدرت کافی برای مقابله با این حملات را نخواهد داشت.
بر مبنای سایر فرضیات این سناریو، به علت وخیم شدن اوضاع دولت سوریه، بی‌ثباتی در لبنان و عراق نیز تشدید شده و گروه‌های سلفی حملات گسترده‌ای علیه حزب‌الله در لبنان و دولت شیعه عراق، ترتیب داده‌اند. بدین ترتیب، حزب‌الله لبنان مجبور شده نیروهای خود را از سوریه خارج کند و به لبنان بازگرداند که این مسئله به تضعیف بیشتر سوریه منجر شده است.
[b]* گام اول[/b]
مطابق شبیه‌سازی، در مرحله اول، به علت شکست وساطت روسیه برای خلع سلاح شیمیایی سوریه به دلیل عدم تبعیت کامل دولت سوریه از خواسته‌های غرب، آمریکا حمله نظامی محدودی به سوریه ترتیب داده است. به همین دلیل، دولت اسد از ایران قویا خواسته که به آمریکا هشدار دهد که در صورت تکرار اینگونه حملات، در جنگ مداخله خواهد کرد. البته گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد همین حمله محدود آمریکا سبب هراس دولت اسد از ادامه استفاده از سلاح‌های شیمیایی شده است.
طبق این سناریو، تیم ایرانی با توجه به شرایط سوریه به این نتیجه رسیده که کار دولت اسد، تمام‌شده است. تیم ایرانی همچنین معتقد است که ایران بیش از آن که با غرب و آمریکا مواجه باشد، با عربستان، ترکیه و قطر مواجه است؛ بنابراین ایران به علت تضعیف موقعیت و اثرگذاری‌اش در غائله سوریه، دیگر تمایل به دخالت بیشتر در این کشور نخواهد داشت و دیگر گزینه حفظ دولت اسد، اولویت ایران نیست.
بر مبنای این وضعیت، ایران اقدامات ذیل را انجام خواهد داد:
· درخواست از حزب‌الله برای تمرکز در لبنان و عدم دخالت در سوریه
· پیشنهاد به اسد برای فرار به ایران
· تاکید بر عدم استفاده دولت اسد از سلاح‌ شیمیایی
· تلاش برای تشدید ناآرامی‌ها در بحرین و یمن برای اعمال فشار به عربستان
در مقابل، تیم آمریکایی بر چگونگی مواجهه با شرایطی که دولت اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده و ایران نیز بر حمایت‌ از دولت اسد افزوده، تمرکز دارد. یک گروه، معتقد به افزایش فشار نظامی به سوریه هم از طریق کمک تسلیحاتی به مخالفان و هم از طریق حمله مستقیم دولت آمریکا هستند.
اما گروه دیگر معتقدند که گزینه انتقال آرام قدرت در سوریه، راهکار بهتری است چون حتما حمایت ایران را نیز به دنبال خواهد داشت و مانع خونریزی بیشتر و روی کار آمدن گروه‌های تندرو همچون سلفی‌ها در سوریه می‌شود.
در نهایت، تیم آمریکایی راهکار دوم را برمی‌گزیند با این شرط که هشدار شدید داده شود که هرگونه پاسخ نامناسب ایران به این پیشنهاد، موجب تغییر مسیر آمریکا به افزایش حملات نظامی خواهد شد.
بدین ترتیب، تیم آمریکایی از طریق عمان، عراق و سوئیس پیام اعلام آمادگی برای یافتن راهکاری صلح‌آمیز برای پایان دادن به جنگ در سوریه به ایران ارسال می‌کنند. این پیام حاوی اصولی شامل برکناری اسد، روی کارآمدن یک دولت فراگیر و منزوی شدن هر چه بیشتر سلفی‌ها است. در عین حال،‌ در این پیام هشدار داده شده که در صورت استفاده اسد از سلاح شیمیایی، آمریکا پاسخ شدیدی خواهد داد.
[b]* گام دوم[/b]
مرحله بعد در جولای 2015 شروع می‌شود. در این تاریخ، تحت فشارهای ایران، دولت اسد از استفاده از سلاح‌های شیمیایی خودداری می‌کند اما با وجود افزایش محسوس کمک‌های ایران، دولت سوریه مناطق حیاتی همچون حماه را از دست داده و حمص و دمشق نیز تحت فشار مخالفان قرار گرفته است. در این زمان، کمک‌های تسلیحاتی غرب و کشورهای عربی به جبهه مخالفان افزایش یافته است.
در لبنان نیز با کمک‌های کشورهای عربی به گروه‌های سنی، جنگ فرقه‌ای میان حزب‌الله و شبه نظامیان سنی بالا گرفته است. در نتیجه حزب‌الله کاملا از سوریه بیرون رفته است. در بحرین نیز اعتراض‌های روزانه شیعیان شدید شده است. هم‌زمان در یک حمله تروریستی به هتلی در دوحه قطر 70 نفر از جمله 17 آمریکایی کشته می‌شوند. اما در عراق به علت تلاش‌های سنگین ایران، خشونت‌ها کاسته شده و فضا تا حدودی آرام گشته است.
در این اوضاع وحشتناک، بشار اسد، برادرش ماهر را به دیدار قاسم سلیمانی فرمان نیروی قدس ایران و مرد محوری تهران در سوریه می‌فرستد و به اطلاع وی می‌رساند که سوریه چاره‌ای جز استفاده از سلاح شیمیایی ندارد.
تحلیل تیم آمریکایی این است که تشدید بحران در بحرین و قطر، پیامی از جانب ایران است که می‌گوید در قبال افزایش حمایت غرب از مخالفان اسد، ایران اقدام هم‌تراز انجام می‌دهد. همچنین ایران به پیشنهاد آمریکایی‌ها پاسخ نداده و عدم تمایل خود برای همکاری در موضوع سوریه را بیان می‌کند.
در این وضعیت، مهمترین هدف آمریکایی‌ها این است که چگونه مانع استفاده دولت در آستانه سقوط اسد از سلاح شیمیایی شوند و چگونه ایران را به توقف تداوم حمایت از دولت اسد و اقدام متقابل در کشورهای عربی، قانع کنند.
تیم آمریکایی تصمیم می‌گیرد دوباره پیامی مشابه حاوی پیشنهاد همکاری برای انتقال آرام قدرت در سوریه همراه با چاشنی تهدید عدم همکاری به ایران بفرستد.
اما تیم ایرانی باتوجه به شرایط تصمیم‌ می‌گیرد که 10 هزار نیروی ورزیده سپاهی را برای تقویت جبهه دولت اسد به سوریه بفرستد تا دولت اسد مجبور به استفاده از سلاح شیمیایی نشود. این واقعه برای تیم آمریکایی بسیار شوک‌آور خواهد بود.
[b]* گام سوم[/b]
[b]در اوایل پاییز 2015، به علت اعزام نیروهای فراوان سپاه ایران، وضعیت جنگ در سوریه تغییر کرده است. نیروهای ایرانی با شکست شدید گروه‌های مخالف، فشار آنها از دمشق و حمص را برداشته و حماه و عدلیب را نیز بازپس گرفته‌اند و در حال پیشروی به سمت حلب هستند و هر آن احتمال شکست مخالفان می‌رود. [/b]
در لبنان نیز حزب‌الله شکست سختی به سلفی‌ها و شبه نظامیان سنی وارد کرده است.
در این وضعیت، تیم آمریکایی تصمیمات ذیل را اتخاذ می کند:
- ایجاد مناطق امن برای گروه مخالفان سوری با پوشش هوایی آمریکا برای جلوگیری از پیشروی نظامیان ایران و سوریه
- افزایش فراوان تسلیحات سبک و سنگین به مخالفان
- تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه و افزایش حمایت نظامی از ترکیه و اردن
در این نقطه، سناریوی شبیه‌سازی پایان می‌یابد.
[url="http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/10/26/476054_817.pdf"]دانلود متن به زبان اصلی[/url] ویرایش شده در توسط saberin
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من همیشه برام سواله وه این سناریو ها رو کی مطرح میکنه؟واقعا مغز تو کلش نیست؟ تا سال 2015 اوضاع سوریه چیزی میشه که ایران میخواد.اونموقع که دمشق در آستانه سقوط بود شاید چنین تحلیل هایی قابل قبول بود.اما حالا که ورق برگشته و حتی حلب هم برای تروریستها نا امن شده امریکا باید شرایط ایران رو بپذیره.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='patak' timestamp='1389910091' post='359777']
من همیشه برام سواله وه این سناریو ها رو کی مطرح میکنه؟واقعا مغز تو کلش نیست؟ تا سال 2015 اوضاع سوریه چیزی میشه که ایران میخواد.اونموقع که دمشق در آستانه سقوط بود شاید چنین تحلیل هایی قابل قبول بود.اما حالا که ورق برگشته و حتی حلب هم برای تروریستها نا امن شده امریکا باید شرایط ایران رو بپذیره.
[/quote]

سخن شما منطقی است.
ولی متن این سناریو در ژانویه 2013 (1 سال پیش) نوشته شده است. در آن موقع هنوز اثری از استفاده سلاح شیمیایی در سوریه و موضوع امحا آن وجود نداشت. هم اکنون که بررسی می کنیم سناریوی وحشتناک آن ها معلوم می شود و این که با حربه سلاح شیمیایی و تسلیح مخالفین و ... چه خوابی برای سوریه دیده بودند که خدا را شکر همه آن ها نقش بر آب شد.
[color=#0000ff]طبق اعلام نظر کارشناسان مطلع، دیگر در عرصه میدانی (روی زمین) امکان شکست اسد وجود ندارد و فعالیت ها بیش تر در عرصه سیاسی و گرفتن حداکثر امتیاز در این عرصه متمرکز شده است که ان شاء الله در آن میدان هم پیروزی نصیب مقاومت خواهد شد.[/color] ویرایش شده در توسط saberin
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
الان معلومه از آغاز درگیریها چند نفر کلا در سوریه مردن؟

در پایان این جنگ بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی پیروز خواهد شد اصلا کسی تو سوریه پیدا میشه که از دولت حرف شنوی داشته باشه؟
وقتی هر کس حداقل چندتا از عزیزانش رو از دست داده هیچ وقت به دولتی که مسببش هست گوش نمیده.

اصلا کسایی که اخبار پیشروی ارتش رو پیگیری میکنن باور دارن که روزی این جنگ با این پیشروی ها تموم بشه؟
واقعیت اینه که تا وقتی پول هست این جنگ ادامه داره پون هیزمش فراهم هست.

به نظر من تو این شرایط یک اجماع جهانی برا نابودی هر دو طرف جنگ لازمه.یک ارتش چند ملیتی بریزن تو سوریه هر کسی که سلاح دستشه بکشن تا تمام بشه.
  • Upvote 4
  • Downvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یعنی پیشنهاد دادی رفیق در حد برزیل!
یه ارتش چند ملیتی بریزه و هر کی سلاح دستشه بکشه!!!
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='A10' timestamp='1389923595' post='359795']
به نظر من تو این شرایط یک اجماع جهانی برا نابودی هر دو طرف جنگ لازمه.یک ارتش چند ملیتی بریزن تو سوریه هر کسی که سلاح دستشه بکشن تا تمام بشه.
[/quote]
اینجوری که عملا میشه جنگ جهانی!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نیازی به کشت و کشتار و جنگ جهانی نیست.
برگزاری یک انتخابات با حضور ناظران بین المللی و اجماع جهانی و البته بدون پیش شرط (یعنی امکان کاندیداتوری اسد در آن) همه چیز را به نفع مقاومت رقم خواهد زد. آن چه که در ژنو دو به آن امیدواری وجود دارد. ویرایش شده در توسط saberin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='A10' timestamp='1389923595' post='359795']
در پایان این جنگ بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی پیروز خواهد شد اصلا کسی تو سوریه پیدا میشه که از دولت حرف شنوی داشته باشه؟
وقتی هر کس حداقل چندتا از عزیزانش رو از دست داده هیچ وقت به دولتی که مسببش هست گوش نمیده.
[/quote]اشتباه میکنی ، ایران هم هشت سال جنگید و خیلی هم شهید و جانباز داد ولی باز هم مردم پایبند به حکومت شدند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Srbazazry' timestamp='1389943932' post='359809']
اشتباه میکنی ، ایران هم هشت سال جنگید و خیلی هم شهید و جانباز داد ولی باز هم مردم پایبند به حکومت شدند.
[/quote]
سخن شما متین. ولی مردم ایران با کشوربیگانه (عراق سابق) جنگیدند نه حکومت خودشون که بخوان وفاداریشونو از دست بدن.
به طور کلی اینجاست که نقش یک فرد عادل و فراجناحی در هدایت مردم و دولت ها نمایان می شه (رهبری حکومت). اگه سوریه در جهت اقناع مردم (بویژه در استان های سنی نشین با تأکید بر مناطق درگیر) اقدامات مناسب را انجام ندهد، چه برگزاری انتخابات و چه یک جنگ جهانی، تأثیری در آینده سوریه نخواهد داشت.
بشار اسد بعد ازجنگ با حافظ اسد و بشار اسد قبل از جنگ بسیار متفاوت خواهد بود.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جمع کنید بابا ! هر جا که نشستیم به انتظار انتخابات و کنفرانسات و چه میدونم صلح کار به جایی نرسیده! جواب موشک رو فقط موشک میده والسلام!!

و صد البته بشکه! :mrgreen:

دوستانی که براشون مقدور هست کلیپ شبیخون حزب الله به ابن کلب ها رو در قلمون آپلود کنه بچه ها جیگرشون حال بیاد!


راستی دیروز وزیر کار دولت سوریه اعلام کرد تیپ احفاد الرسول لجازه ورود مواد غذایی به یرموک رو نمی ده!

[size=5]احفاد الرسول=حماس![/size]
  • Upvote 14
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Azarakhsh' timestamp='1389944479' post='359814']
جمع کنید بابا ! هر جا که نشستیم به انتظار انتخابات و کنفرانسات و چه میدونم صلح کار به جایی نرسیده! جواب موشک رو فقط موشک میده والسلام!!

و صد البته بشکه! :mrgreen:

دوستانی که براشون مقدور هست کلیپ شبیخون حزب الله به ابن کلب ها رو در قلمون آپلود کنه بچه ها جیگرشون حال بیاد!


راستی دیروز وزیر کار دولت سوریه اعلام کرد تیپ احفاد الرسول لجازه ورود مواد غذایی به یرموک رو نمی ده!

[size=5]احفاد الرسول=حماس![/size]
[/quote]

در مورد برگزاری انتخابات و یا ادامه جنگ متأسفانه یا خوشبختانه می شه گفت (یعنی می گویند) تقریباً روی زمین نبرد، دو طرف (اسد و مخالفین) به یک همطرازی رسیده اند. یعنی نه مخالفین قدرت پیشروی شگرفی دارند و نه اسد توانایی بازپس گیری همه مناطق اشغال شده را. در نتیجه تنها راه حل، راه حل سیاسی است. نکته ای که هم اسد، هم ایران، هم روسیه و هم آمریکا به آن رسیده اند. (عربستان را هنوز مطمئن نیستم.)
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[font=tahoma,geneva,sans-serif]سوریه در 24 ساعت گذشته

تحولات میدانی

[size=4][color=#FF0000]ورود ارتش سوریه به شهر صنعتی حلب و محاصره عناصر مسلح در آن[/color][/size]

در ادامه عملیات ارتش سوریه در حلب، این یگان‌ها امروز از محور شمالی وارد شهر صنعتی حلب شدند و گروه‌های مسلح را در ورودی اصلی این شهر محاصره کردند.

[color=#ff0000][size=4]دفع حمله تروریست‌ها برای نفوذ به بوستان‌های داریا در ریف دمشق[/size][/color]

واحدهای ارتش سوریه حمله گروه‌های تروریستی برای نفوذ به بوستان‌های «داریا» و از آنجا به سمت «المعضمیه» در ریف دمشق را دفع کردند.

[color=#ff0000][size=4]بازداشت‌های گسترده داعش/حمله ارتش به داعش در شهر رقه[/size][/color]

گروه داعش در حالی به بازداشت‌های گسترده‌ علیه عناصر دیگر گروه‌های مسلح در شهر رقه ادامه داد که یگان‌های ارتش سوریه نیز چندین مرکز تجمع این گروه تروریستی را هدف قرار داده و منهدم کردند.

[color=#ff0000][size=4]درگیری‌های شدید ارتش آزاد و داعش در سراقب در ریف ادلب[/size][/color]

همزمان با درگیری‌های شدید 2 گروه تروریستی ارتش آزاد و داعش در شهر سراقب در ریف ادلب، شماری زیادی از اهالی این شهر خانه‌های خود را ترک کردند و به مناطق امن پناه بردند.

تحولات سیاسی

[size=4][color=#FF0000]کری: سوریه به بزرگترین مرکز جذب تروریست‌ها تبدیل شده/ مخالفان در ژنو 2 شرکت کنند[/color][/size]

وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری درباره حضور یا عدم حضور مخالفان سوری در کنفرانس ژنو 2 گفت که واشنگتن خواستار رأی مثبت مخالفان برای شرکت در این کنفرانس است.

[color=#ff0000][size=4]ابراهیمی: شورای ملی هماهنگی سوریه در ژنو 2 شرکت نمی‌کند[/size][/color]

نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب از تصمیم شورای ملی هماهنگی سوریه برای عدم شرکت در نشست ژنو 2 خبر داد.

[size=4][color=#FF0000]ظریف: در صورت دعوت، در ژنو 2 مشارکت می‌کنیم[/color][/size]

وزیر امور خارجه کشورمان که به پایتخت روسیه سفر کرده است ابراز داشت که در صورت دعوت، ایران در ژنو 2 مشارکت خواهد کرد.

[url="http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921027000004"]http://www.farsnews....=13921027000004[/url][/font]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='iMosi' timestamp='1389889193' post='359718']
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10226/1512255_196169797246866_1341667658_o.jpg[/img][/center]
[/quote]
آقا این را چجوری زدند که هم ملخ اصلی و هم دم بالگرد قطع شد اما بدنه اصلی کاملا سالم مونده؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='saberin' timestamp='1389944429' post='359813']
سخن شما متین. ولی مردم ایران با کشوربیگانه (عراق سابق) جنگیدند نه حکومت خودشون که بخوان وفاداریشونو از دست بدن.
[/quote]همه ی مخالفین که در سوریه میجنگند سوری نیستن تعداد زیادی شون خارجی هستن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.