Arash

جنگ جــــــــــــــــهانی سوم !

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]جنگ عراق با ایران که در ایران با نام‌های «دفاع مقدس»، «جنگ تحمیلی»، و «جنگ هشت‌ساله»، و نزد اعراب با نام‌های «قادسیه صدام» و «جنگ اول خلیج» (به عربی: قادسیّة صدّام، حرب الخلیج الأولی) شناخته می‌شود، طولانی‌ترین نبرد کلاسیک در قرن بیستم و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود.


جنگ ایران و عراق، طولانی‌ترین جنگ متعارف کلاسیک در قرن بیستم بود. (جنگ ۱۵ ساله ویتنام متعارف و کلاسیک محسوب نمی‌شود) از بسیاری از جهات این جنگ خصوصیت‌های منحصربه‌فرد و مخصوص به خود را داشت.

این جنگ برخلاف جنگ هند و پاکستان یا جنگ اعراب و اسرائیل، یک برخورد شدید و کوتاه مدت نبود. در این جنگ، برخوردی میان آمریکا و شوروی به عنوان دو ابرقدرت روز دنیا وجود نداشت و این دو هریک طرفدار یکی از طرفین نبودند.

در جنگ ایران و عراق برخلاف جنگ جهانی دوم درگیری نظامی محدود به منطقه خاصی از دنیا بود. جنگ ایران و عراق نبردی بر سر خاک (مانند آنچه همزمان در جزایر فالکلند میان آرژانتین و بریتانیا درجریان بود) نبود. و سرانجام بر خلاف جنگ کره، جنگ بر سر سرمایه‌داری و سوسیالیسم نیز نبود.

در پایان این تراژدی انسانی هشت ساله میان ایران و عراق، تغییر عمده‌ای در ترکیب دو کشور به‌وجود نیامده‌بود. در پایان جنگ و در سال ۱۹۸۸ رهبران دو کشور (روح‌الله خمینی و صدام تکریتی) همان کسانی بودند که هشت سال پیش نیز زمام امور را به دست داشتند و مرزهای دو کشور همان مرزهایی بود که هشت سال قبل هم بر آن‌ها توافق وجود داشت.

یکی از بزرگترین اشتباهات استراتژیک عراق برای آغاز کردن طولانی‌ترین و خونین‌ترین جنگ پس از جنگ جهانی دوم، ارزیابی نادرست از میزان توان دفاعی ایران پیش از تجاوز آن کشور به ایران بود. اهداف سیاست خارجی عراق برای آغاز جنگ سیادت و رهبری بر اعراب بود.

رایج‌ترین توضیح برای ناکامی عراق این است که این هدف جاه‌طلبانه با استراتژی جنگی عراق که تهاجم به خاک ایران بود تناسبی نداشت. شکست عراق در دستیابی به یک پیروزی قاطع و سریع نشان می‌دهد که شکاف بزرگی میان اهداف بلندپروازانه صدام حسین و محدودیت‌های نظامی این کشور وجود داشته‌است. به بیان دیگر اشتباه عراق این بود که «لقمه‌ای بسیار بزرگتر» از دهانش برداشته بود.

علی‌رغم فجایع بیشمار و نابودی نسبی توان ارتش پنجم جهانی ایران در پی وقوع انقلاب و سیاستهای خائنانه و جاهلانه در پی گرفته شده ، اعدام و اخراج افسران ارشد و فرماندهان و همچنین مشکلات سازماندهی و هماهنگی، نیروی هوایی ایران در همان ابتدای جنگ به حکومت عراق نشان داد که نمی‌تواند منتظر یک پیروزی سریع و ارزان باشد.

خلبانان ایرانی تلاش بیشتری در دفاع نسبت به همکاران عراقی خود نشان دادند و ضربات سنگینی به‌خصوص در تاسیسات نفتی شمال عراق و نزدیک کرکوک وارد کردند. خلبانان ایرانی که اغلب در آمریکا آموزش دیده‌بودند، انگیزه و روحیه تهاجمی بیشتری برای قبول خطر داشتند.

همچنین برد پرواز و قابلیت حمل سلاح‌های بیشتر اف-۴ فانتوم ۲های ایران از میگ‌های ۲۳ عراقی بیشتر بود. بنابراین در مجموع در نبرد هوایی، نیروی هوایی ایران نتایج بهتری از نیروی هوایی عراق به دست آورد.

در نبرد زمینی، واکنش‌های ارتش عراق کند بود. در تمام حملات ایران، تنها واکنش نظامی و استراتژی جنگی عراق، تلاش برای عقب زدن نیروهای ایرانی با آتش مستقیم بود.

در نبرد دریایی نیز ایران در همان ابتدای جنگ و طی عملیات مروارید، نیروی دریایی عراق را به کلی منهدم کرد و تا پایان جنگ برتری خود در خلیج فارس را حفظ نمود.

بر اساس آمارهای بین‌المللی، جنگ عراق و ایران ۶۲۷ میلیارد دلار هزینه برای دولت ایران و ۵۶۱ میلیارد دلار هزینه برای دولت عراق به همراه داشت. همچنین هزینه بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ برای ایران ۶۴۴ و برای عراق ۴۵۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

بر همین اساس در طول این جنگ ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ انسان کشته و زخمی شدند که از این میان ۲۶۲٬۰۰۰ ایرانی و ۱۰۵٬۰۰۰ عراقی کشته شده‌اند.

هزینه مالی مستقیم جنگ برای عراق شامل ۷۴ تا ۹۱ میلیارد دلار برای هدایت جنگ و ۴۱٬۹۴ میلیارد دلار واردات اقلام نظامی بود. ایران نیز حدود ۹۴ تا ۱۱۲ میلیارد دلار برای هدایت جنگ و ۱۱٬۲۶ میلیارد دلار برای واردات نظامی هزینه کرد.

هزینه غیرمستقیم ناشی از کاهش درآمدهای نفتی و تولیدات کشاورزی دو کشور نیز حدود ۵۶۱ میلیارد دلار برای عراق و ۶۲۷ میلیارد دلار برای ایران برآورد شده‌ است.

جنگ جهانی سوم
حضور 50 کشور جهان :

در طول جنگ ۸ساله، نزدیک به ۳۰ کشور انواع کمک‌های مالی، نظامی و تجاری را به عراق اعطا کردند که عمده کمک‌ها از سوی این کشورها بود.

اتحاد جماهیر شوروی
عربستان سعودی
مصر
اردن
کویت
فرانسه
آلمان
لهستان
سنگاپور
ایتالیا
آفریقای جنوبی
سوئد
رومانی
یوگوسلاوی
برزیل
چین
جمهوری چک
و ایالات متحده آمریکا

تعدادی از کشورهای جهان نیز به حمایت از ایران به صورت آشکار و پنهان پرداخته اند که عمده این کشورها :

اسرائیل
سوریه
لیبی
کره شمالی
ژاپن
هند
چین
و ایالات متحده آمریکا

توضیح این نکته ضروری است که هر دو طرف جنگ موضعی علیه اسرائیل داشتند . با این حال در ماجرای ایران کنترا اسرائیل به ایران اسلحه فروخت و کار ناتمام ایران در عملیات اوسیراک را با حمله به نیروگاه اتمی اوسیراک عراق در عملیات اپرا تمام کرد.

از دیدگاه اسرائیل، برد هر یک از طرفین در جنگ به منزله ظهور یک ابرقدرت منطقه‌ای دشمن اسرائیل بود. لذا با توجه به حمایت گسترده کشورهای جهان از عراق ، دولت اسرائیل سیاست موازنه قوا بین ایران و عراق را با حمایت از ایران در پیش گرفته بود.

از سوی دیگر ایالات متحده با توجه به رویکرد غرب ستیز و ضد صهیونیستی صدام جسین از حمایت عراق خودداری میکرد ، اما حمایت از متحدانی چون عربستان سعودی و کویت که رو در رو و آشکارا به نبرد با ایران وارد شده بودند حمایت از عراق از یکسو و واگذاری اسلحه مورد نیاز ایران به دولت اسرائیل حمایت از ایران در سوی دیگر مجادله محسوب می گردید.[/font][/size]

[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]ایران،دومین کشور آلوده به مین در جهان[/font][/size]

[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]4.2 میلیون هکتار از زمین های آلوده به مین ایران،هدیه ای دیگر از طرف کشور مسلمان عراق

گرچه جنگ ایران و عراق در سال 1367 پایان یافت اما پیامدهای مخاطره آمیز و نامطلوب آن همچنان به گونه های مختلف گریبانگیر کشور عزیزمان است.بی شک یکی از این پیامدهای آسیب زا،معضل مین گذاری عراقیان در کشور است؛معضلی که زندگی قربانیان خود و اطرافیان آنها را تا پایان عمر تحت تاثیر قرار می دهد.

محمدحسین امیراحمدی رییس مرکز مین زدایی ایران گفته است که پس از مصر،ایران دومین کشور آلوده به مین در جهان از نظر حجم و وسعت آلودگی است و هیچ کشوری از لحاظ تنوع،وسعت و توسعه مین‌ها به اندازه ایران گرفتار نیست.ایران تاکنون دو تفاهم نامه با طرف عراقی خود امضا کرده و قرار بر این بود که نقشه های مناطق آلوده در خاک ایران را در اختیار این کشور بگذارند "اما تا به امروز کشور عراق نقشه ای در اختیار ایران نگذاشته است.مقامات عراقی اکنون می گویند که نقشه ای موجود نیست".به استناد اطلاعات موجود در تفاهم نامه همکاری مشترک مین زدایی بشردوستانه ایران – عراق که در سال 1384 امضا شد،بیش از 20 میلیون مین از انواع مختلف در خاک ایران کارگذاشته شده است.

در طول سال های پس از جنگ،مردم ایران از جمله کودکان بسیاری قربانی مستقیم یا غیرمستقیم مین گذاری در ایران هستند اما به گواه آمار موجود،زنان به عنوان بخشی از این جامعه آماری وضعیت اسفناکی دارند.در مطالعه تحقیقاتی که در استانهای غربی و جنوب غربی ایران یعنی استانهای آذربایجان غربی،کرمانشاه،خوزستان،ایلام و کردستان در بین سال های 1367 تا 1382 خورشیدی درباره ی زنان و دختران مصدوم یا کشته شده توسط انفجار مین انجام داده اند به نتایج جالب توجه و غم انگیزی رسیده اند.جنگ ایران و عراق در سال 1367 به پایان رسید. در دوره ی 15 ساله ی پس از جنگ یعنی بین سال های 1367 و 1382 خورشیدی تعداد 252 زن و دختر در استان های پنجگانه بالا توسط انفجار مین کشته شده یا مبتلا به نقص عضوگردیده اند.کلیه 252 حادثه به تایید مقام های رسمی درمانگاه ها و مراکز درمانی آن استان ها رسیده است.سن متوسط این قربانیان 19 سال است.لازم به یاد آوری است که شمار کل کشته شدگان زن و مرد و معلولان ناشی از انفجار مین دراین 5 استان در این دوره ی 15 ساله برابر 3708 نفر بوده است.از آنجا که زنان کمتر از خانه بیرون می روند،تعداد قربانیان مرد به نسبت آنان بالاتر بوده است.به طوری که براساس اطلاعات به دست آمده، تعداد قربانیان مرد 3456 نفر است(بیشتر دامداران و کشاورزان).در میان استان ها بالاترین شمار کشتار به استان کردستان تعلق دارد.طبق آمار به دست آمده از این تحقیق،47 در صد از زنان در این مطالعه مجبور به قطع عضو و 21 درصد آنها به مرگ منتهی شده است.

بنا به گفته خبرگزاری فارس،ایران به عنوان دومین کشور آلوده به مین جهان،تا کنون بیش از 10 میلیارد تومان از سال 85 بابت خسارات ناشی از مین‌های بجا مانده به آسیب‌دیدگان پرداخت کرده است.

این خسارات در سال 1385، دوازده میلیارد و 919 میلیون ریال، در سال 1386، دوازده میلیارد و 303 میلیون ریال، در سال 1387، شانزده میلیارد و 162 میلیون ریال، در سال 1388، بیست میلیارد و 717 میلیون ریال، در سال 1389، بیست و یک میلیارد و 38 میلیون ریال و در سال 1390، نوزده میلیارد و 187 میلیون ریال، جمعا به میزان 102 میلیارد و 326 میلیون ریال بوده است.

البته بر اساس گفته های امیر سرتیپ دوم همتی،فرمانده قرارگاه مركزی پاكسازی ارتش:
"به صورت تقریبی حدود 4.2 میلیون هكتار از زمین های كشور آلوده به مین بوده كه از همان سال 59 كه عملیات ثامن‌الائمه انجام شد، عملیات پاكسازی نیز آغاز شد.یعنی در واقع بعد از شكست محاصره آبادان،یگان‌های مهندسی نیروی زمینی ارتش اقدام به پاكسازی مین‌ها كردند تا یک ایمنی نسبی برای مردم و همین‌ طور سربازانی كه در این منطقه رفت و آمد داشتند،به وجود آید.برای اینکه پاكسازی به صورت شاخص و به شكل كامل انجام شود بعد از پایان جنگ در سال 67،عملیات پاکسازی اصلی آغاز شد و نیروی زمینی ارتش با 20 گردان مهندسی رزمی در 3 استان كرمانشاه،‌ایلام و خوزستان كار پاكسازی را شروع كرد.

تا کنون نزدیک به 4 میلیون هكتار به طور كامل پاكسازی شده است و با توجه به این‌كه علاوه بر ارتش،سپاه و بخش خصوصی نیز وارد عمل شده‌اند پیش‌بینی می‌شود تا یكی دو سال آینده كار پاكسازی به اتمام رسیده و كامل انجام شود.

ارتش از همان دوران جنگ كار پاكسازی را انجام می‌داده است یعنی هر منطقه‌ای كه بعد از عملیات آفندی آزاد می‌شد،توسط یگان مهندسی رزمی مورد بررسی قرار می‌گرفت،منتها كار پاكسازی از سال 67 به صورت رسمی با ساخت 3 قرارگاه پاكسازی در 3 استان كرمانشاه،ایلام و خوزستان توسط ارتش آغاز شد و تا الان هم ادامه دارد.

این تصمیمی بود كه ستاد كل گرفت.شاید یكی از دلایل نحوه چگونگی تقسیم استان‌ها بین ارتش و سپاه مربوط به این مساله باشد كه چون نگهداری از مرزهای استان‌های خوزستان،‌ایلام و كرمانشاه از ابتدا به عهده ارتش بود،پاكسازی زمین ها این استان‌ها نیز به ارتش سپرده شد.

علاوه بر ارتش،سپاه و شركت‌های خصوصی نیز به عنوان پیمانكار در این كار حضور دارند.

میزان آلودگی استان‌ها با یكدیگر متفاوت است و استان خوزستان به خاطر این‌كه از حساسیت خاصی در زمان جنگ برخوردار بود و بیشترین عملیات‌ها در این استان انجام می‌شد،‌بیشترین میزان آلودگی را دارد. هر چه به سمت استان‌های شمال غربی می‌رویم از میزان این آلودگی كاسته می‌شود.

نمی‌شود خیلی دقیق گفت كه مین‌زدایی در كدام استان سخت‌تر و در كدام‌ یک راحت‌تر است.هر استانی شرایط خودش را دارد.مثلا در خوزستان مناطقی داریم مثل چزابه و فكه كه رملی هستند و در این مناطق مین‌هایی به عمق یک یا 2 متری رفته‌اند كه یافتن آنها كار بسیار سخت و زمانبری است.استان‌های غربی كشور نیز مشكل خاص خود را دارند.مین‌ها بر اثر بارندگی جابه‌جا شده و درون شیارهایی افتاده‌اند كه یافتن و خنثی‌كردن آنها نیز سخت و وقت گیر است.برای همین نمی‌شود گفت كه در كدام منطقه كار راحت‌تر است و در كدام سخت‌تر با این حال آن گونه كه نیروهای درگیر این كار می‌گویند، مین‌یابی در مناطق رملی سخت‌تر است.بخصوص كه گرما نیز به علت نوع لباسی كه موقع مین‌یابی استفاده می‌شود،سختی كار را افزایش می‌دهد."


در آبان سالی که گذشت(سال 91 خورشیدی)،متاسفانه در پی انفجار یک مین در هنگام عملیات مین زدایی در نزدیکی روستای پیران از توابع مریوان،شش نفر از اعضای تیم مین زدایی جان خود را از دست دادند.تاکنون آمار رسمی از تعداد کشته‌ها و زخمی‌های "خنثی کنندگان مین" در ایران منتشر نشده است.[/font][/size]

[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]منابع : [/font][/size]
[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]پیج اسلحه برتر در فی س ک[/font][/size]
http://www1.jamejamonline.ir/newstext2.aspx?newsnum=100811764630
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910120001404
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%86%DA%AF_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D9%88_%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر بنده آمارها کاملا جانبدارانه و به طرف عراق بود!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]آمار و ارقام مربوط به ویکی پدیا هست . که کلان زیاد معتبر نیست و به نظر من هم درست نیستن هزینه های ما بیشتر از عراق نبوده چه برسه که حتی اگه این آمار رو قبول کنیم بسیاری از تجهیزات و ... به صورت وام به عراق داده شد و در نتیجه بعد از جنگ میزان هزینه های عراق و خسارت های وارده خیلی بیشتر از آمار نوشته شده هست هر چند چیزی که به این گونه آمار ها دامن میزنه متاسفانه برمیگرده به خودمون که آمار درستی از هزینه های ما در زمان جنگ منتشر نشده بنابر این هر کسی میتونه بیاد یه آمار بده و ما هم نمیتونیم با سند و مدرک بگیم نخیر شما اینجا رو اشتباه کردین ولی از قدیم گفتن کاچی به از هیچی[/font][/size]

[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif][url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%86%DA%AF_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D9%88_%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82"]http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%86%DA%AF_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D9%88_%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82[/url][/font][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='arash666' timestamp='1374447645' post='323166']
[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]آمار و ارقام مربوط به ویکی پدیا هست . که کلان زیاد معتبر نیست و به نظر من هم درست نیستن هزینه های ما بیشتر از عراق نبوده چه برسه که حتی اگه این آمار رو قبول کنیم بسیاری از تجهیزات و ... به صورت وام به عراق داده شد و در نتیجه بعد از جنگ میزان هزینه های عراق و خسارت های وارده خیلی بیشتر از آمار نوشته شده هست هر چند چیزی که به این گونه آمار ها دامن میزنه متاسفانه برمیگرده به خودمون که آمار درستی از هزینه های ما در زمان جنگ منتشر نشده بنابر این هر کسی میتونه بیاد یه آمار بده و ما هم نمیتونیم با سند و مدرک بگیم نخیر شما اینجا رو اشتباه کردین ولی از قدیم گفتن کاچی به از هیچی[/font][/size]

[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif][url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%86%DA%AF_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D9%88_%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82"]http://fa.wikipedia....نگ_ایران_و_عراق[/url][/font][/size]
[/quote]
من هم قبول دارم كه آمار درستي در دست نيست اما هزينه هاي ما بنظرم بيش از عراق هست البته در بحث اقتصادي نه در جريان تلفات جنگ
در زمان جنگ ما مورد تحريم واقع شديم پس هر گونه تجهيزات رو كه ميخواستيم اجبارا از بازار سياه آنهم با قيمت مضاعف تهيه مي كرديم ولي صدام چنين مشكلي نداشت ما در طي جنگ زمين زيادي رو از دست داديم كه براي باز پس گيري اون هزينه هاي خيلي زيادي كرديم عراقي ها به هر شهري كه وارد شدن اونجا رو تخريب كردن نمونه واضح و كاملش خرمشهر هست كه با خاك يكسان شد ولي ما با مناطق متصرفه از خاك عراق چنين نكرديم
عراق در طي جنگ به جنگ شهرها رو آورد و بصورت منظم و با برنامه از شهرهاي مرزي گرفته تا قم تهران اصفهان و شهرهاي مركزي ديگر ايران رو با انواع مختلف سلاح از توپخانه و موشك گرفته تا بمباران هوايي و استفاده از سلاح شيميايي هدف قرار داد البته بيشتر از سلاح شيميايي در جبهه ها عليه ما استفاده كرد همين موارد ذكر شده باعث شد تا هزينه هاي جنگ براي ما بسيار پرنگ تر نسبت به عراق باشه ما كلا در نبرد خيلي كم و اونهم بصورت موردي و جهت تلافي كردن و جلوگيري از اقدامات بيشتر صدام عليه شهرهامون اونهم تازه بصورت اعلامي بعضي از شهرهاي عراق رو بمبارون كرديم كه همين رويكرد هزينه هاي ما رو خيلي بالا برد مضاف بر اين كه ما يك سيستم نوپاي جديدي داشتيم كه هم در بعد اقتصادي و هم نظامي دچار آشفتگي زيادي بود و در داخل هم معارضان زيادي ادعاي حكومت داشتند همين جريان باعث مي شد هزينه هاي امنيتي و نظامي ما خيلي بالا رود ولي عراق چنين مشكلي نداشت يك سيستم ديكتاتوري مقتدر و بدونرقيب از لحاظ اقتصادي هم پشتوانه مناسبي داشت از چند سال قبل هم شروع به تجهيز نيروهاي نظامي خودش كرده بود و ميشه گفت هدفمند دنبال كسب پيروزي بود اما نيروهاي ايراني دچار از هم گسيختگي شده و بعد از انقلاب هم با تصفيه هاي زيادي روبرو شدند و عده اي هم به خارج از كشور پناهنده شدن اين موضوع هم نبايد از نظرها پنهان بمونه كه پشتيباني اطلاعاتي ايات متحده از عراق بارها باعث شد كه عمليات هاي ما يا دچار شكست بشوند يا با هزينه هاي بيشتري به سر انجام برسند
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right]من کاری ندارم چقدر خسارت خوردیم یکی بگه چقدرش رو پس گرفتیم !!!!! افتخار ما شده یک وجب خاک از دست ندادیم خوب این فاز اول جنگ بود چقدر ازش بهره برداری کردیم چقدر جبران کردیم چقدر غاصب رو به سزای عملش نشوندیم ؟؟؟؟ [/right]
[right]جنگ 8 ساله رو اگر ما برده باشیم بعدش ما بازانده مسلم هستیم[/right]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]با صحبت های جناب life موافقم ولی یه چیزی خیلی ناراحتم کرد که در بحث غرامت های جنگی در ویکی نوشته شده که اینجا هم میذارمش[/font][/size]

[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif][quote][/font][/size]
[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]در سال ۱۹۹۱ [url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1_%D9%BE%D8%B1%D8%B2_%D8%AF%DA%A9%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%B1"]خاویر پرز دکوئیار[/url] ([url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1%DA%A9%D9%84_%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%85%D9%84%D9%84_%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF"]دبیرکل وقت سازمان ملل متحد[/url]) رسماً بر اساس نظر [url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87_%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1_%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C_%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%85%D9%84%D9%84_%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF"]گروه ناظر نظامی سازمان ملل متحد[/url]، عراق را آغازگر جنگ معرفی کرده و از خواسته ایران برای دریافت [url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%BA%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%AA_%D8%AC%D9%86%DA%AF%DB%8C"]غرامت جنگی[/url] پشتیبانی کرد.[url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%86%DA%AF_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D9%88_%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82#cite_note-119"][۱۱۸][/url] خسارات وارده به ایران در طول جنگ ۸ ساله ۹۷ میلیارد دلار برآورد شد. در حالی که فقط خسارات مستقیم وارده به کویت توسط عراق در جنگ اول خلیج فارس ۲۴۰ میلیارد دلار برآورد شده بود.[url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%86%DA%AF_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D9%88_%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82#cite_note-120"][۱۱۹][/url][/font][/size]
[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]در شهریور ۱۳۸۹، [url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86_%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA_%D9%85%D9%84%DB%8C_%D9%88_%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA_%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C_%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3_%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C"]کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی[/url] با تهیه طرحی دولت را ملزم به پیگیری اخذ غرامت‌های جنگ کرده‌است. ولی تا به حال [url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA_%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%88%D8%AF_%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C_%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF"]دولت محمود احمدی نژاد[/url] برای پیشبرد این مقصود هیچ عملی انجام نداده‌است، گفته می‌شود اختلافات بین دولت و مجلس باعث عدم واکنش دولت به این طرح است.[url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%86%DA%AF_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D9%88_%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82#cite_note-121"][۱۲۰][/url][/font][/size]
[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif][/quote][/font][/size]

[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]حالا سوالی که برام پیش اومد اینه که این 97 میلیارد همونه یا نسبت به تغییرات تورمی افزایش پیدا میکنه یا نسبت به تغییرات قیمت نفت بالا میره . خلاصه در حال حاضر اگه در خواست غرامت کنیم عراق چه مقدار پول رو باید به ما تحویل بده[/font][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اون طرحی که شما می فرمایید مجلس تصویب کرده و دولت پیگیری نکرد جریان داره برادر
در جریان انتخابات عراق که رقابت اصلی بین نورالمالکی و ایاد العلاوی بود که ایران از نوری المالکی حمایت می کرد و عربستان سعودی و امریکا از ایادالعلاوی
ایران این طرح رو تصویب کرد تا اگر نامزد مورد نظرش رای نیاورد و کاندیدای مورد نظر جبهه غرب پیروز شد بتواند با استفاده از این حربه جلوی تحرکات محور عراقی مخالف با ایران رو بگیره که خوب به اینجا ها نرسید ولی در کل در نظر داشته باشید اگر الان حکومت عراق بطور نسبی رابطه خوبی با ما داره بخاطر صرف هزینه های بسیار زیادی هست که انجام شده که شاید اگر اعلام شود دست کمی از غرامت جنگ نداشته باشد و این یک سرمایه گذاری بلند مدت هستش فقط یک نمونه کوچک از کمک های نظامی ایران به دولت بغداد رو که شنیدم می گم تحویل 50 عراده تانک T72 به عراق بجهت بازسازی ارتش آن کشور
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از جناب آرش

[quote name='arash666' timestamp='1374441689' post='323147']
...
[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]بر اساس آمارهای بین‌المللی، جنگ عراق و ایران ۶۲۷ میلیارد دلار هزینه برای دولت ایران و ۵۶۱ میلیارد دلار هزینه برای دولت عراق به همراه داشت. همچنین هزینه بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ برای ایران ۶۴۴ و برای عراق ۴۵۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود.[/font][/size]
[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]...[/font][/size]
[/quote]

این عراق بود که بارها نیروی زمینی و هوایی خودشو در جنگ تحمیلی بازسازی کرد اونوقت چرا بر اساس این آمار ما 67 میلیارد بیشتر هزینه کردیم ما که 2/3 جنگ رو از روی ناچاری با سلاح سبک و امواج انسانی جنگیدیم حتی یه دونه تانک و هواپیما که تقریبا اقلام درشت و هزینه بر یک کشور در حال جنگ هستن رو کسی بهمون نفروخت( یادم هست سال 65 پسر بچه ای بودم که با بزرگترها پای تلویزیون نشسته بود با یکی از مسئولان اون موقع مصاحبه میکردن داشت از یکی از موفقیتها در عرصه جنگ میگفت این جملش هیپوقت یادم نمیره که:"هیچ کشوری حاضر نیست به ما حتی انبارهای مهمات از رده خارجشو بفروشه".) .این آمار جانبدارانه و مقرضانه است.

[quote name='arash666' timestamp='1374441689' post='323147']
[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]در طول جنگ ۸ساله، نزدیک به ۳۰ کشور انواع کمک‌های مالی، نظامی و تجاری را به عراق اعطا کردند که عمده کمک‌ها از سوی این کشورها بود.
اتحاد جماهیر شوروی
عربستان سعودی
مصر
اردن
کویت
فرانسه
آلمان
لهستان
سنگاپور
ایتالیا
آفریقای جنوبی
سوئد
رومانی
یوگوسلاوی
برزیل
چین
جمهوری چک
و ایالات متحده آمریکا[/font][/size]
[/quote]

آیا دیپلماسی ما این کشورها رو که دستشون تا آرنج به خون ملت ما آغشته هست رو به حال خودشون رها میکنه؟ آیا هیچ اقدامی در راستای تنبیه یا هر اقدام مشابه ای صورت گرفته یا قرار هست بگیره یا لااقل گذاشتیم به حسابشون تا به قول معروف "باشه سر پل خر بگیری"؟ کسی از دوستان و اساتید میتونه به من جواب بده، بحث جنگ تحمیلی که میشه این موضوع فکرمو مشغول میکنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امریکا و اسراییل با ایران بودن؟
بیشترین تلفات مربوط به مین در منطقه ماست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

البته این مقاله جهت داره ...

از همون بند اولش که شروع می کنه می گه نیروهای ارتش اعدام شده بودند ....

بعدش صدام و امام رو در کنار هم می زنه و می گه ، در آخر هر دو بر سر کار بودند ...

بعدش هم جهت تطهیر آمریکا و اسرائیل قدم بر می داره و ایران رو وام دار اونها نشون می ده

بعد مشتی آمار من در آوردی می گه ...

بعد هم کلا می زنه تو جاده خاکی و در مورد مین ها حرف می زنه ....


از نظر من ارزشی نداره ، تو فروم ها و وبلاگ های ایرانی مطالب بسیار بسیار پخته تری نسبت به اون سایت معلوم الحال هست ...
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]متن اصلی که مال ویکی هست حالا ادمین پیج یه چیزایی از خودش اضاهف کرده اولش در مورد آمار و ارقام هم که باز مال ویکی هست . قسمت مین رو هم خودم اضافه کردم به آخرش چون مربوط به دوره جنگ هستندر مورد قضیه اسرائیل و آمریکا هم ما به طور مستقیم خرید نداشتیم ولی با واسطه از اون ها گرفتیم به طوری که خیلی از قطعاتی که برای فعال نگه داشتن فانتم ها و تامکت ها لازم داشتیم و تو اون بره توانایی ساختش رو نداشتیم از همین دو کشور تامیین میشد .[/font][/size]
[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]اون دو کشور هم عاشق چشم و ابروی ما نبودن که این تجهیزات رو بدن با دادن اون تجهیزات به ما جنگ طولانی تر میشو و توازن قوا بین دو کشور به وجود میومد بنابراین دو کشور خسارات بیشتری به هم میزدند و در این هین نفوذ آمریکا در خاورمیانه بشتر از قبل میشد و همینطور که در این 8 سال اسرائیل آرامترین روز های خودش در دو دهه رو داشت چون کل اعراب به جای اینکه با هم بر علیه اسرائیل متحد بشن . داشتن با هم بر علیه ایران میجنگیدن پس اگه ایران زود ضعیف میشد و قافیه رو میباخت دوباره تمام کشور های عرب با روحیه مضاعف دوباره به سمت اسرائیل جهت گیری میکردند پس آمریکا و اسرائیل مقداری تجهیزات رو به صورت واسطه به ایران میفروختند که از معرفترین آنها قضیه ایران کنترا ویا ایران گیت هست در هر صورت من از متن جانبداری نمیکنم اینجا قرار دادم تا راجبش بحث بشه . هر چند همین متن باعث شد این مطلب رو بفهمم که به ازای 8 سال جنگ ایران و عراق ، عراق تنها 97 میلیارد دلار رو باید به ایران بده ولی به کویت که در اصل جنگی هم بینشون نشد 240 میلیارد دلار که انصاف شورای امنیت ملی رو به نمایش گذاشته[/font][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='farhad1124' timestamp='1374496001' post='323273']
با تشکر از جناب آرش

[quote name='arash666' timestamp='1374441689' post='323147']
...
[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]بر اساس آمارهای بین‌المللی، جنگ عراق و ایران ۶۲۷ میلیارد دلار هزینه برای دولت ایران و ۵۶۱ میلیارد دلار هزینه برای دولت عراق به همراه داشت. همچنین هزینه بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ برای ایران ۶۴۴ و برای عراق ۴۵۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود.[/font][/size]
[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]...[/font][/size]
[/quote]

این عراق بود که بارها نیروی زمینی و هوایی خودشو در جنگ تحمیلی بازسازی کرد اونوقت چرا بر اساس این آمار ما 67 میلیارد بیشتر هزینه کردیم ما که 2/3 جنگ رو از روی ناچاری با سلاح سبک و امواج انسانی جنگیدیم حتی یه دونه تانک و هواپیما که تقریبا اقلام درشت و هزینه بر یک کشور در حال جنگ هستن رو کسی بهمون نفروخت( یادم هست سال 65 پسر بچه ای بودم که با بزرگترها پای تلویزیون نشسته بود با یکی از مسئولان اون موقع مصاحبه میکردن داشت از یکی از موفقیتها در عرصه جنگ میگفت این جملش هیپوقت یادم نمیره که:"هیچ کشوری حاضر نیست به ما حتی انبارهای مهمات از رده خارجشو بفروشه".) .این آمار جانبدارانه و مقرضانه است.

[quote name='arash666' timestamp='1374441689' post='323147']
[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]در طول جنگ ۸ساله، نزدیک به ۳۰ کشور انواع کمک‌های مالی، نظامی و تجاری را به عراق اعطا کردند که عمده کمک‌ها از سوی این کشورها بود.
اتحاد جماهیر شوروی
عربستان سعودی
مصر
اردن
کویت
فرانسه
آلمان
لهستان
سنگاپور
ایتالیا
آفریقای جنوبی
سوئد
رومانی
یوگوسلاوی
برزیل
چین
جمهوری چک
و ایالات متحده آمریکا[/font][/size]
[/quote]

آیا دیپلماسی ما این کشورها رو که دستشون تا آرنج به خون ملت ما آغشته هست رو به حال خودشون رها میکنه؟ آیا هیچ اقدامی در راستای تنبیه یا هر اقدام مشابه ای صورت گرفته یا قرار هست بگیره یا لااقل گذاشتیم به حسابشون تا به قول معروف "باشه سر پل خر بگیری"؟ کسی از دوستان و اساتید میتونه به من جواب بده، بحث جنگ تحمیلی که میشه این موضوع فکرمو مشغول میکنه.
[/quote]
برادر گرامی شما واقعیت رو میگید این که خیلی از کشورهای دنیا در تجهیز صدام کمک کردن و دست شون به خون پاک مردم بیگناه ما آلوده است یک مطلبه و مطلب بعدی اینه که در واقع اونها بنوعی تجارت کردن و در این تجارتشون هم هیچ خبر از فضایل اخلاقی نیست بلکه این تجارت با رذال اخلاقی گره خورده اونها براشون مهم نبود که کی حق می گه و که تجاوز کاره اونها دنبال منافع تجاری و سیاسی خودشون بودند و هستند همین الان هم اگه اتفاقی بیفته دوباره همین جریان تکرار میشه و باید عرض کنم توان فعلی جمهور اسلامی ایران بقدری نیست که بتونه با همه این کشور ها درگیر بشه یا بقول شما اونها رو تنبیه کنه ما الان خودمون در گیر مسائل زیادی هستیم که نباید هزینه مضاعفی ایجاد کنیم ما در برهه هایی در بعد از جنگ از برخی از همین کشورها حتی سلاح و مهمات هم تهیه کردیم و با بعضی هم یک ارتباطات خاصی داریم که خب مشخصه نمی خواهیم این رابطه ها بهم بخوره به هر حال با هر مشقت و سختی که بود جنگ گذشت وظیفه امروز دولت و نظام اینه که تا حد ممکن نیروهای مسلح رو توانمند بسازن که جلوی تهدیدات بایستیم و قدرت دفاع از سرزمین و آرمانهای خودمون را داشته باشیم و اینکه حالا به هر نوعی و به هر وسیله ای وقتی شما قدرتمند شدید این اقتدار شماست که روی چنین برنامه هایی تاثیر میذاره و به نوعی صحنه کارزار و میچینه هر چه قوی تر باشی دشمنانت بیشتر احتیاط می کنند و در زمان آغاز جنگ ما قوی نبودیم به هزار و یک دلیل و یکسری آمدند و سو استفاده کردند و این جنگ هم برای ما با تمام مشقتش مشق رزم و سیاست و اقتصاد بود که باعث شد اولا متوجه بشیم که تنهاییم ثانیا دشمنان و بدخواهان رو بشناسیم و ثالثا روی پای خودمون بایستم این درسی هست که خیلی از کشورها نمی دانند و آنهایی هم که می دانند خیلی ها نمی توانند به آن عمل کنند چون استقلالی در برابر قدرت های مسلم جهان ندارند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.