azimikia

موتور پرقدرت XLR99 ساخته شده برای هواپیمای X-15

امتیاز دادن به این موضوع:

0 ارسال ها در این موضوع

[center][img]http://upload7.ir/images/31648277532423676718.jpg[/img][/center]

[right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]موتور XLR99 اولین موتور موشک دارای شروع مجدد و بزرگترین دریچه ی کنترل سوخت مایع می باشد. طرح ساخت و توسعه این موتور در دهه ی 1950 توسط بخش ری اکشن موتورز شرکت شیمیایی Thiokol برای پرنده ی فوق العاده سریع و پرقدرت X-15 آغاز شد(مقاله مربوط به این پرنده توسط این حقیر پیشتر در انجمن ارتشی دات کام منتشر شده است). این موتور به طور اعجاب آوری می تواند تا 57،000 پوند معادل (254 کیلونیوتن) نیروی حرکتی و نیروی رانشی متغیری از 50 تا 100 درصد ارائه کند. همچنین این موتور قابلیت راه اندازی مجدد و استارت دوباره در صورت خاموش شدن را دارا می باشد.[/size][/font][/color][/right]

[center][img]http://upload7.ir/images/64893488958525078258.jpg[/img][/center]

[right][size=5][color=#FF0000][font=Tahoma]طراحی و توسعه [/font][/color][/size][/right]

[right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]این موتور"بیش از 10،000 پوند (4،500 کیلوگرم) اکسیژن مایع و گاز آمونیاک را در هر دقیقه به توربینش پمپ می کند و عملا بعد از حدود هر یک ساعت پرواز نیازمند تعمیرات اساسی می باشد. در زمان تست پرنده ی X-15 تقریبا زمانی دو برابری در آزمون ثبت شد، اما تا حد زیادی نا امن و ناپایدار نشان داد . سوخت هواپیمای X-15 برای حدود 83 ثانیه پرواز دوام می آورد در حالی که در نمونه ی پیشرفته تر و بعدی این هواپیما یعنی X-15A-2 سوخت برای بیش از 150 ثانیه دوام آورده و پرنده را به پرواز در می آورد .بنابراین و بر اساس تئوری هر XLR99 قادر خواهد بود، بین 20 و 40 پرواز قبل از تعمیرات اساسی انجام دهد.[/size][/font][/color][/right]


[center][img]http://upload7.ir/images/54063933394451615424.jpg[/img][/center]

[right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]مانند بسیاری دیگر از موتورهای موشک سوخت مایع، XLR99 ها هم با استفاده از یک سیستم خنک کننده احیا می شوند .سیستم خنک کردن این موتور به این شرح است که یک لوله ی نازک دارای محافظ " دور تا دور موتور و نازل خروجی در شبکه های ریزی کشیده شده که درون آن سوخت مصرفی موتور در جریان می باشد و با توجه به سرد بودن سوخت حرکتی درون لوله قبل از مصرف باعث میشود این موتور خنک نگه داشته شده و سوخت مصرفی نیز قبل از احتراق گرم شود و تولید انرژی بیشتری کند. ضمنا وزن پایه ی این موتور درحدود 910 پوند یا 413 کیلوگرم است. XLR-99 به طور انحصاری برای قدرت بخشیدن به هواپیمای X-15 طی تحقیقات ساخته شده است و البته پس از آزمایش های اولیه که توسط موتور XLR11 شکل گرفته بود.[/size][/font][/color][/right]


[center][img]http://upload7.ir/images/63169296800662696585.jpg[/img][/center]

[right][size=5][color=#FF0000][font=Tahoma]مشخصات[/font][/color][/size][/right]


[img]http://upload7.ir/images/99814078551997763835.jpg[/img]


[right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]سازنده: بخش صنعت هوا و فضا شرکت مواد شیمیایی Thiokol[/size][/font][/color][/right]


[right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]زمان تاسیس شرکت Thiokol: در تاریخ 5 دسامبر، 1929[/size][/font][/color][/right]


[right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]زمان انحلال شرکت Thiokol : در سال 2007[/size][/font][/color][/right]


[right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]سرنوشت : خریداری شده توسط گروه راه اندازی سیستم های ATK[/size][/font][/color][/right]


[right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]در ایالت یوتا، ایالات متحده آمریکا[/size][/font][/color][/right]


[right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]محصولات شرکت : موتورهای موشک[/size][/font][/color][/right]


[right][color=#333333][font=Tahoma][size=3]کارکنان: 15،000 نفر[/size][/font][/color][/right]


[right][size=3][color=#333333][font=Tahoma][color=#EE82EE]ارتشی دات کام / مجتبی کیا[/color][/font][/color][/size][/right]


[right][size=3][color=#333333][font=Tahoma][color=#EE82EE]لینک : [/color][/font][/color][/size][url="http://www.forum.arteshi.com/showthread.php?t=16130"]http://www.forum.art...ead.php?t=16130[/url][/right] ویرایش شده در توسط mjtkia
8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم