Recommended Posts

۹۴۰ مگاوات برق هسته ای در غروب روز شنبه ۹ اردیبهشت وارد شبکه توزیع برق کشور شد.

دکتر فریدون عباسی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام این مطلب افزود: این کار با انجام آزمایش های تجربی متعدد و استاندارد نیروگاهی صورت گرفته است.

وی گفت: به دلیل تاکیدی که بر بهره برداری ایمن و مقدماتی از نیروگاه بوشهر داریم مدیران و متخصصین فعال در پروژه نیروگاه اتمی بوشهر در چند ماه گذشته تلاش کردند ای نیروگاه را به سطح قابل قبولی از فعالیت برسانند و در این کار موفق شده اند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه پیش از این برق تامین شده نیروگاه اتمی بوشهر از ۲۲ بهمن سال ۹۰ به حدود ۷۳۰ مگاوات رسیده بود گفت: مطابق برنامه تنظیم شده بازبینی تجهیزات و سیستم ها در قدرت کنونی برای حصول اطمینان از عملکرد و ایمنی این نیروگاه در ماههای آینده ادامه خواهد داشت.


[url=http://www.alef.ir/vdcgzw9qzak9nz4.rpra.html?153000]منبع[/url]
[color=red]
ادغام شد
REZAT1980[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkred]استاندار بوشهر خبر داد
[b]تحویل قطعی نیروگاه اتمی بوشهر تا پایان پاییز امسال[/b][/color]
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910211001035

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب با رو به اتمام بودن تکميل نيروگاه بوشهر ديگه همه بايد علت مواضع اخير روسيه رو بر ضد ايران درک کرده باشن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
انرژی‌هسته‌ای - ایرنا نوشت:
'والری لیمارنكو' رییس 'اتم انرگوپروئكت' از شركت های تابعه شركت دولتی 'روس اتم' از آغاز مقدمات راه اندازی كامل و صد درصدی نیروگاه هسته ای بوشهر خبر داد.
وي در عین حال گفت: تاریخ دقیق راه اندازی صد درصدی نیروگاه هسته ای بوشهر در ایران مشخص نیست و در حال حاضر اقدامات مقدماتی در این زمینه جریان دارد. بلافاصله پس از آمادگی در این زمینه، اقدامات برای راه اندازی كامل را آغاز خواهیم كرد.
لیمارنكو گفت: برای راه اندازی كامل نیروگاه هسته ای بوشهر عجله نمی كنیم، زیرا ایمنی در اولویت فعالیت های ما قرار دارد.
پیش تر 'والری لیمارنكو' به ریانووستی گفته بود، مقام های اتمی روسیه امیدوارند كه بهره برداری صنعتی از نیروگاه هسته ای بوشهر تا پایان سال جاری میلادی انجام گیرد.وي اظهار داشت: قصد داریم نیروگاه هسته ای بوشهر را تا پایان سال جاری میلادی به مرحله تولید تجاری برق برسانیم. كار اصلی تولید تجاری برق در نیروگاه هسته ای در قالب آزمایش ماشین آلات امسال انجام می گیرد، ولی به احتمال زیاد امضای اسناد و مدارك مرتبط با آن به سال بعد موكول خواهد شد.
گفتني است، قرارداد تكمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر، ژانویه 1995 در تهران امضا و روسیه موظف شد كه یك راكتور آبی-آبی و سوخت هسته ای مورد نیاز آن را به ایران عرضه كرده و متخصصان ایرانی را آموزش دهد. ارزش این قرارداد حدود یك میلیارد دلار ارزیابی می شود كه از این میان قیمت نیروگاه نزدیك 850 میلیون دلار است و پیمانكار كل كارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه، موسسه روسی 'اتم استروی اكسپورت' است

منبع : http://www.shahrekhabar.com/newsview.jsp?rt=political1338829080204451
[color=red]
ادغام شد.
REZAT1980[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=blue][b]شرط تهران برای پذیرش«پروتکل الحاقی»[/b][/color]

[color=blue]بن بست در مذاکرات ایران و آژانس؟[/color]

نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی دور جدید مذاکرات خود را به پایان رساندند که بنا بر گزارش‌های رسیده از وین، این نشست، پایانی بحث برانگیز و مبهم داشت.

اگر چه علی اصغر سلطانیه،‌ نماینده کشورمان در آژانس در پایان این نشست اعلام کرد که خواسته‌ها و انتظارات‌ ایران در این گفت‌وگوها کاملا لحاظ شد اما بیانیه ناامید کننده آژانس خبر از شکست این دور از گفت‌وگوها دارد. این در حالی است که فضای قبل از این مذاکرات در کنار نامه ‌نگاری‌های روز‌های گذشته مقامات ایران و گروه1+5 حاکی از آن بود که فضای مذاکرات ایران و آژانس از ماهیت فنی و تخصصی عبور کرده و وارد فاز سیاسی شده است.

بر همین اساس به نظر می‌رسد عدم کسب نتیجه در مذاکرات وین،‌ روند گفت‌وگوهای مسکو را که کمتر از دو هفته دیگر آغاز خواهد شد، در هاله‌ای از ابهام فرو خواهد برد. بر خلاف فضای مثبت پیش از بغداد، رسانه‌های بین‌المللی، فضای رسانه‌ای قبل از نشست مسکو را متشنج ساخته‌اند.

در همین خصوص، «علی‌اصغر سلطانیه» هرگونه امکان تصویب «پروتکل الحاقی» توسط ایران را منوط به حل مسایل ایجاد شده در شورای امنیت با ارجاع غیرمنصفانه موضوع ایران به این نهاد بین‌المللی دانست و به 1+5 توصیه کرد از اظهارات و اقداماتی که فضا را آلوده می‌کند، پرهیز کنند. نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه «آسیا تایمز»، درباره نشست دو روزه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اینکه در این نشست درباره ایران چه اتفاقی رخ داده است، گفت: این یکی از نشست‌های معمول شورای حکام بود که به مسایل مختلفی از جمله عضویت در آژانس، تامین هسته‌ای، اجرای توافقات، دستور کار نشست‌های آینده و ... می‌پردازد.

او ادامه داد: من هشدار دادم که چند دولت غربی می‌خواهند آژانس را از اختیاراتش منحرف و در آن دخالت کنند. آنها در تلاشند «پادمان‌های ناشی از مواد هسته‌ای» را به «پادمان‌های برگرفته از اطلاعات جاسوسی» تبدیل کنند اما آژانس یک سازمان بین‌المللی فنی است، نه یک دستگاه جاسوسی. این دیپلمات ایرانی افزود: در نتیجه بازرسان آژانس توسط چند دولت عضو مجبور به وارد شدن به فعالیت‌های جاسوسی می‌شوند.

اطلاعاتی جعلی را از دستگاه‌های اطلاعاتی برخی کشورها یا اتهاماتی را درباره فعالیت‌هایی که شامل فعالیت‌های هسته‌ای نمی‌شود، دریافت می‌کنند. سلطانیه تاکید کرد: ‌این به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست و در نهایت به رابطه مطمئن که انتظار می‌رود میان دبیرخانه و دولت‌های عضو وجود داشته باشد، خدشه وارد می‌کند.

نماینده ایران در آژانس با اشاره به سفر اخیر «یوکیا آمانو»، مدیرکل آژانس به ایران افزود: «‌در پی دیدار اخیر مدیرکل از تهران، ما در تلاشیم فصل جدیدی را در روابط‌مان با آژانس بگشاییم و به این دلیل نشست دیگری برای مذاکره درباره مدالیته‌ای که رویکرد ساختاری را برای پوشش دادن همه مسایل مربوط در ضمیمه گزارش نوامبر 2011 آژانس درباره ایران فراهم کند، در تاریخ هشتم ژوئن برنامه‌ریزی شد.»

وی درباره گزارشاتی که مدعی پاکسازی در «سایت پارچین» است، گفت: متاسفانه ما در حدود 10 سال گذشته شاهد نمونه‌های بسیاری از چنین جنجال‌های بی‌اساسی که مبتنی بر اطلاعات جاسوسی بی‌پایه و اساس هستند، بوده‌ایم. به عنوان مثال در سال 2004 من بازرسان آژانس را در سایتی همراهی کردم که در گزارشات جاسوسی مبتنی بر تصاویر ماهواره‌ای به آن اشاره شده و جنجال‌ زیادی در آن زمان درباره یک معدن اورانیوم مخفی یا تاسیسات غنی‌سازی و امثال آن به راه انداخته بود اما بازرسان به وضوح تایید کردند که آن ادعا‌ها غلط بود و آن سایت یک کارخانه معمولی بود که هیچ چیز مشکوکی در آن وجود نداشت.

سلطانیه در پاسخ به این سوال که آیا تقاضای آژانس برای بازرسی از پارچین در دستور کار چارچوبی جدید برای همکاری قرار دارد، گفت: همان‌طور که گفتم همه مسایل مطرح شده در ضمیمه گزارش نوامبر در این مدالیته پوشش داده خواهد شد.

در ادامه «آسیاتایمز» این سوال را مطرح کرد که «با توجه به اینکه تقاضای آژانس فراتر از توافق پادمانی فعلی با ایران است، آیا مدالیته جدید در حکم اجرای بالقوه پروتکل الحاقی توسط ایران نیست و اگر این‌طور است شانس اینکه ایران در آینده به طور رسمی پروتکل الحاقی را بپذیرد، چقدر است که سلطانیه پاسخ داد: ایران به مدت دو سال و نیم «پروتکل الحاقی» را به اجرا درآورد تا اینکه به شکلی ناعادلانه به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شد. سپس مجلس به دولت دستور داد همکاری با آژانس را در چارچوب توافق پادمان محدود کند. بنابراین هرگونه امکان تصویب دوباره پروتکل الحاقی به حل مسایل در رابطه با شورای امنیت بستگی دارد.

نماینده دایم ایران در آژانس در پاسخ به این سوال که آیا اجرای مدالیته جدید به امکان رفتار معمول با پرونده هسته‌ای ایران منجر خواهد شد یا خیر، گفت: ما مصمم هستیم با دبیرخانه، به‌ویژه مدیرکل، تعاملی عمیق داشته باشیم با این انتظار که این مساله فورا پایان یابد. او تاکید کرد: متاسفانه مساله ایران سیاسی شده و با طرح بسیاری از مسایل قدیمی و نامربوط آلت دست واقع شده است.

این دیپلمات ایرانی افزود: ما چند سال قبل توافق‌ دیگری - یک برنامه عمل - با آژانس داشتیم که خواستار برخورد معمول با مساله ایران پس از حل کلیه مسایل باقیمانده بود که در واقع همگی به نفع ایران حل شد اما متاسفانه این اتفاق فقط در نتیجه دخالت‌ برخی دولت‌ها رخ نداد. وی گفت: ایران یکی از قاطع‌ترین بازرسی‌ها در تاریخ آژانس را با توجه به بیش از چهار هزار نفر‌ - روز بازرسی و صد بازرسی اعلام شده در ایران داشته است. این بازرسی‌ها تایید کرد که حتی یک گرم از مواد هسته‌ای ما به سوی اهداف نظامی منحرف نشده و گزارشات مختلف مدیرکل فعلی و مدیرکل پیشین نیز این را تایید می‌کنند.

این دیپلمات ایرانی درباره اینکه آیا به نشست مسکو خوشبین است یا خیر، تصریح کرد: در آستانه نشست مسکو به طرف مقابل توصیه می‌کنم از هرگونه اظهارات و ابتکاراتی که می‌تواند به ایجاد فضای منفی منجر شود، خودداری کند.


لینک
http://irdiplomatic.com/view-18541.html


================================


[color=blue][b]آنچه آژانس باید برای نهایی شدن مدالیته بپذیرد[/b][/color]

ایران هسته ای- اگر چه رسانه های غربی مذاکرات ایران و آژانس در روز جمعه 19 خرداد 1391 (8 ژوئن 2012) را «ناامیدکننده» خوانده اند، ولی کارشناسان در تهران می گویند این مذاکراتی پیچیده و زمان بر است و نباید انتظار داشت که طرف ایرانی از دقت درباره جزئیات صرف نظر کند.
تیم ایران به سرپرستی دکتر علی اصغر سلطانیه جمعه گذشته با تیمی از آژانس به ریاست هرمان ناکارتس، معاون یوکیا آمانو درباره نهایی کردن رهیافت ساختاری یا همان مدالیته برای حل و فصل مسائل باقی مانده به مذاکره پرداخت.

این چندمین مذاکره دو طرف درباره این موضوع در ماه های اخیر است.

پس از پایان مذاکرات، ناکارتس به خبرنگاران گفت: «تیم آژانس در فضای سازنده و با امید و نیت نهایی کردن پیش نویس به نشست آمد. ما پیش نویسی را ارائه کردیم که نگرانی های اولیه ایران را برطرف می کرد اما پیشرفتی حاصل نشد و در حقیقت ایران موضوعاتی را مطرح کرد که از قبل نیز مطرح کرده بود و موضوعات جدیدی اضافه کرد».

سلطانیه نیز در این مورد گفت: «من می خواهم نتیجه بگیرم که همه چیز در مسیر درستی قرار دارد. ما به کار خود ادامه می دهیم و مطمئن هستیم که کارها به بهترین راه ممکن پیش خواهد رفت. ما آماده ایم همه ابهامات را برطرف و به سراسر جهان ثابت کنیم فعالیت های هسته ای ما فقط برای مقاصد صلح آمیز است و هیچ یک از ادعاهای آنها درست نیست؛ اما برای این کار نیاز به زمان، بردباری و فضای آرام داریم».

با این وجود، کارشناسان عقیده دارند که دو نکته کلیدی هست که آژانس باید رویکرد خود نسبت به آنها را معین کند تا بتوان مدالیته را نهایی کرد.

اول- آژانس باید رویکرد پلکانی و گام به گام را بذیرد و تعهد کند که پس از پایان این موضوعات، موضوع جدیدی را پیش نخواهد کشید. در عین حال، لازمه پذیرش رویکرد گام به گام این است که رسیدگی به هر بسته از موضوعات صرفا پس از نهایی شدن بسته قبلی آغاز شود.

دوم- آژانس باید بالاخره تکلیف خود را با این موضوع روشن کند که آیا می خواهد اصل اسناد مورد ادعا را در اختیار ایران بگذارد یا نه. برای ورود به بحث جدی و محتوایی این یک ضرورت غیر قابل اجتناب است.

بر این مبناست که کارشناسان عقیده دارند موضوع پارچین در مذاکرات ایران و آژانس یک موضوع اصلی نیست. ایران برای ارائه دسترسی به پارچین آمده است منتها ابتدا باید جدول کاری که دسترسی به پارچین بر مبنای آن صورات می گیرد نهایی شود.


لینک
http://www.rajanews.com/Detail.asp?id=128791

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که "سرگئی لاوروف" چهارشنبه هفته جاری برای بحث و مذاکره با مقامات ایران درباره مذاکرات ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در مسکو و همچنین مسئله سوریه وارد تهران می‌شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از مقامات وزارت خارجه روسیه در خصوص سفر لاوروف به تهران اعلام کرد: تمرکز بر وضعیت خاورمیانه و آفریقای شمالی است و همچنین تأکید بر فرایند کنونی انتقال قدرت در جهان عرب و سوریه است.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910322000572

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
الان برای اینکه من پست متوالی ندم چیکار باید بکنم :surprised:
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
سیگنالهایی از سمت ایران برای مذاکره بر سر کاهش درجه غنی سازی اورانیوم ارسال شده است .
پذیرش پروپوزال پنج بعلاوه یک ، غربی ها به عنوان یک گام مثبت از اون یاد می کنند

http://www.reuters.com/article/2012/06/11/eu-iran-idUSL5E8HBGD320120611
http://www.washingtonpost.com/opinions/a-step-forward-in-iranian-nuclear-talks/2012/06/11/gJQAAptvVV_story.html

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
[b]5+1 آماده گفت‌وگو درباره پیشنهادات 5 گانه ایران در مسکو است[/b]
خبرگزاری فارس: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی تلفنی با جلیلی اظهار داشت: ما آماده‌ایم تا در مسکو درباره پیشنهادهای 5 گانه ایران در بغداد اعم از موضوعات هسته‌ای و غیر هسته‌ای گفت‌وگو کنیم.
خبرگزاری فارس: 5+1 آماده گفت‌وگو درباره پیشنهادات 5 گانه ایران در مسکو است

ه گزارش خبرگزاری فارس، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده کشورهای 1+5 در تماس تلفنی با سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت‌وگو کرد.

اشتون در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار داشت: ما آماده‌ایم تا در مسکو درباره پیشنهادهای 5 گانه جمهوری اسلامی ایران در بغداد اعم از موضوعات هسته‌ای و غیر هسته‌ای گفت‌وگو کنیم.

وی با تأکید بر لزوم موفقیت آمیز بودن نشست مسکو ابراز امیدواری کرد که بتوان بر اساس 5 پیشنهاد ایران و پیشنهاد 1+5 به نقاط مشترک دست یافت.

رئیس هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران نیز در این تماس تلفنی اظهار داشت: عدم آمادگی طرف مقابل در 20 روز گذشته برای گفت‌وگوهای کارشناسی و معاونین، موجب ایجاد وقفه در پیشرفت گفت‌وگوهایی سازنده و رو به جلو شده است.

جلیلی در این گفت‌وگو لزوم احترام به توافق‌های استانبول و بغداد را مورد تأکید کرد.

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی ضمن تأکید بر اینکه در مسکو محورهای 5 گانه پیشنهاد ایران را به روشنی بیان خواهیم کرد، اظهار داشت: پاسخ مناسب به این محورها می‌تواند موجب پیشرفت گفت‌وگوها شود.
منبع :
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910323000122


:mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=blue][b]پکن برای حل جامع و پیشبرد مسالمت‌آمیز مذاکرات هسته‌ای ایران در مسکو آماده است[/b][/color]

به گزارش فارس به نقل از شینهوا، یک سخنگوی وزارت خارجه چین از همه طرف‌های درگیر در مذاکرات 1+5 و ایران در مورد برنامه هسته‌ای ایران خواست که انعطاف پذیری و عمل گرایی بیشتری در مذاکرات آتی در مسکو داشته باشند.

"لیو ویمین" سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبر خود در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات آتی میان ایران و گروه 1+5 در مسکو گفت: همه طرف‌های مذاکره باید به نگرانی‌های یکدیگر احترام بگذارند و به دنبال راه حلی مسالمت آمیز برای حل این موضوع باشند.

وی تصریح کرد: چین فعالانه به تلاش برای ارتقای صلح و پیشبرد مذاکرات متعهد است و آماده است در زمینه حل جامع و مناسب موضوع هسته‌ای ایران همکاری گسترده‌ای داشته باشد.

شینهوا نوشت: آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران 23 و 24 مه در بغداد برگزار شد و طرفین ضمن ارائه پیشنهاداتی به یکدیگر موافقت کردند که دور بعدی مذاکرات در مسکو برگزار شود.

لینک
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910323000260

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=blue][b]برداشتن گام‌های عملی برای شکست مذاکرات برگزار نشده![/b][/color]

دور جدید مذکرات ایران با گروه ۱+۵ در قالب نشست استانبول از فروردین ماه سال جاری به میزبانی ترکیه آغاز و دور دوم این مذاکرات سوم خرداد ماه جاری در بغداد برگزار شد.

در پایان مذاکرات بغداد نیز توافق شد دور بعدی مذاکرات ایران با ۱+۵ روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد (۱۸ و ۱۹ ژوئن) در مسکو برگزار شود.

حال در شرایطی در آستانه برگزاری دور سوم مذاکرات ایران با 1+5 در مسکو به سر می‌بریم که "نشانه‌های از عدم پایبندی طرف‌های غربی به توافقات به دست آمده" در قالب نشست‌های استانبول و بغداد و طرح درخواست‌های زیاده‌خواهانه طرف‌های غربی به چشم می‌خورد.

در حالی که پس از مذاکرات استانبول، دو طرف به مفید و سازنده بودن این مذاکرات اذعان داشتند اما نشست بغداد به دلایل مختلف از جمله اعمال فشار صهیونیست‌ها دستاورد خاصی در پی‌نداشت جز توافق درباره نشست بعدی؛ به گونه‌ای که یک مقام آگاه ایرانی در خصوص این مذاکرات اعلام کرد "گروه ۱+۵ مذاکرات بغداد را ناکام و فضای سختی را در مذاکرات ایجاد می‌کند و آنچه در استانبول شنیده بودیم نسبت به مذاکرات بغداد پر‌ اهمیت‌تر بود."

همان طور که پیش از آغاز مذاکرات بغداد، آژانس انرژی هسته‌ای به صورت یک‌جانبه نشست وین را که قرار بود در آن "اسنادی مبنی بر فعالیت هسته‌ای غیر صلح‌آمیز ایران" ارائه شود، لغو کرد تا مانع از افشای "دست خالی" طرف‌های غربی در خصوص این ادعا شود و زمینه اعمال فشار بر ایران در خلال مذاکرات بغداد را فراهم کند حال در آستانه مذاکرات مسکو نیز نشانه‌هایی از زمینه‌چینی طرف‌های غربی برای تحمیل خواسته‌های زیاده‌خواهانه خود و بر خلاف توافقات استانبول و بغداد قابل ردیابی است.

در نشست بغداد توافق شد که دو طرف پیش از مذاکرات مسکو چندین جلسه با حضور کارشناسان خود تشکیل دهند و دستور کار نشست مسکو را مشخص کنند اما با وجود نامه باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی به معاون کارترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نه تنها پاسخ قابل انتظاری از "هلگا اشمیت" دریافت نشد. اشمیت دومین نامه باقری اعلام آمادگی برای نشست کارشناسان را در کمال ناباوری اینگونه پاسخ داد:

«اجازه دهید بگویم از موضوعاتی که در نامه‌هایتان اخیرتان مطرح کرده‌اید، قدری متعجب شدم. تمایل دارم خاطرنشان کنم که در خلال مذاکراتمان در بغداد، گروه 3+3، طرح مشخصی ارائه کرد که در آن از یک سو نگرانی‌های اصلی ما از فعالیت‌های غنی‌سازی 20 درصدی شما مشخص شده بود و از سوی دیگر فرصت‌های جالبی برای همکاری ایران، هم در زمینه مسائل هسته‌ای و هم در حوزه‌های دیگری که به نفع ایران خواهد بود، ارائه شده بود.»

در همین حال، کلینتون، وزیر خارجه آمریکا هم خواستار برداشتن آنچه "گام‌های عملی ایران" نامیده، شده و این در حالی است که غربی ها خود حاضر به هیچ اقدام عملی نیستند و از پذیرفتن طرح "گام‌ها متقابل و همزمان" هم سرباز می زنند. در واقع در این مدت هیچ نشانه‌ای از حسن نیت طرف‌های غربی علی‌الخصوص آمریکا ـ که در واقع مجری سیاست‌های دیکته شده صهیونیست‌ها هستند ـ مشاهده نشده است.

در واقع باید علت بهانه‌جویی‌های طرف‌های غربی و تلاش برای تحمیل خواسته‌های خارج از چارچوب توافقات صورت گرفته در قالب مذاکرات اخیر را در "اعمال فشار صهیونیست‌ها" جست‌وجو کرد به گونه‌ای که پیش از آغاز مذاکرات بغداد شاهد طرح صریح و روشن درخواست‌های صهیونیست‌ها برای به شکست کشاندن مذاکرات بغداد بودیم.

برای روشن شدن این مسئله قابل توجه است که در سفر اشتون به عنوان نماینده گروه 1+5 به اراضی اشغالی آن هم در آستانه مذاکرات بغداد،‌ نخست وزیر اسرائیل به صراحت اعلام کرد "برای موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات بغداد، ایران باید همه فعالیت‌های غنی‌سازی را تعلیق کند، همه اورانیوم غنی شده خود را به بیرون از کشور انتقال دهد و تأسیسات هسته‌ای فردو را نیز تعطیل کند" که دقیقا این خواسته‌های صهیونیست‌ها در نشست بغداد از سوی طرف‌های غربی نیز طرح شد و اکنون هم خلاف توافقات صورت گرفته، در دستور کار غرب قرار گرفته است.

حال باید دید که در نشست مسکو نیز طرف‌های غربی بر شیپور خواسته‌های یک‌جانبه خود از ایران خواهند دمید و بدون اعتنا به توافق بر سر برداشتن "گام‌های متقابل و همزمان" صرفا مجددا ساز درخواست تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد، توقیف فعالیت در تاسیسات فردو و تحویل اورانیوم ۲۰ درصد به کشور ثالث را ساز خواهند کرد.

با این اوصاف جای این سؤال وجود دارد که در صورت اصرار گروه 1+5 بر خواسته‌های غیرقانی و خارج از چارچوب NPT و درخواست تعلیق غنی‌سازی 20 درصد بدون این که طرف‌های غربی کوچکترین گامی برای اثبات حسن نیت خود بردارند، چه سود و توجیه منطقی در این مذاکرات برای ایران وجود خواهد داشت؟
در توضیح این مطلب باید گفت که با وجود طرح درخواست‌های زیاده‌خواهانه 1+5 از ایران در نشست بغداد از جمله تعلیق غنی‌سازی 20 درصد، طرف‌های غربی درباره "کاهش تحریم‌ها" هیچ تعهدی به ایران ارائه نکردند و کاهش تحریم‌ها را منوط به "گام‌های عملی" ایران کردند!
و این در حالی است که برای دست‌یابی به اجرای توافقات و گام‌های دوجانبه، ارائه تضمین قطعی برای کاهش تحریم‌ها و برداشتن گام عملی از سوی طرف‌های غربی در این خصوص، حداقل مطالبه‌ای است که می‌توان از مذاکرات ایران با 1+5 انتظار داشت.
بر هر حال مذاکرات مسکو فرصتی است که گروه 1+5 می‌تواند از خلال این مذاکرات، حسن نیت خود در قبال ایران را با برداشتن‌ گام‌های عملی از جمله در مسئله "تحریم‌ها" و عدم طرح درخواست‌های زیاده‌خواهانه مانند تعلیق غنی‌سازی 20 درصد نشان دهد؛ فرصتی که ممکن است خیلی زود از دست برود.

لینک
http://www.jahannews.com/vdcdj50xsyt0xo6.2a2y.html


===============================================
[color=blue]
[b]تحركات گسترده غرب براي شكست مذاكرات مسكو[/b][/color]

هدي دهقان بذرافشان -پس از شكل‌گيري پرونده هسته‌اي ايران در شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ۲۰۰۳، ‌همزمان مذاكرات سياسي ميان ايران و سه كشور اروپايي (انگليس، آلمان و فرانسه) آغاز شد.
در بررسی شکلی اين مذاكرات جداي از نتايج آن، به طور رفت و برگشت در پايتخت‌هاي دو طرف مذاکرات برگزار مي‌شد، اما با از هم پاشيدن اين مذاكرات پس از ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شورای امنیت سازمان ملل در بهمن ۱۳۸۴ (فوريه ۲۰۰۶) پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت (انگليس، فرانسه، آمريكا، روسيه ، چين و آمريكا) به علاوه آلمان در مقابل ایران قرار گرفتند، البته تغییرات سیاسی در برخی پایتخت‌های اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس رویکرد مستقل اروپا در برابر آمریکا در بحث ایران را کمرنگ کرد و آن‌ها پشت سر آمریکا در برابر ایران صف آرایی کردند.
در اين ميان طرفين براي برگزاری مذاکرات كشوري را انتخاب می‌کردند که نسبت به دیگر کشورها، مواضع و نگاهی منصفانه و بی‌طرف‌تر در موضوع مورد بحث دو طرف داشتند. از این رو تاکنون چند دور مذاکره در ژنو، استانبول و نیز اخیرا در بغداد صورت گرفته است. اما پس از حدود شش سال مذاکرات در پایتخت‌های بی‌طرف، ایران و ۱+۵ در پایان نشست بغداد که سوم و چهارم خرداد در بغداد برگزار شد، توافق کردند که مذاکرات بعدی میان‌شان در مسکو، پایتخت روسیه یکی از کشورهای عضو گروه ۱+۵ و طرف مذاکره با ایران انجام شود.
در اين ميان رسيدن به پيشرفت در مذاكرات مستلزم گام متقابل و متوازن دو طرف است؛ ايران آمادگي خود را براي برداشتن گام متقابل متوازن پيش از استانبول اعلام كرد و انتظار است ۱+۵ گام متوازن و كافي در برابر ايران بردارد. مسكو مي‌تواند با توجه به ميزباني مذاكرات، ديگر كشورهاي عضو ۱+۵ را به برداشتن اين گام سوق دهد و به نوعي اشتباهات گذشته خود (راي به چهار قطعنامه ضد ايراني در شوراي امنيت) را جبران كند. در اين ميان رويكرد غرب به مذاكرات امري قابل توجه است. كشورهاي غربي در روزهاي اخير فضايي منفي را در قبال مذاكرات در پيش گرفته‌اند چنانكه اشميت معاون كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و نماينده گروه ۱+۵ با فرافكني‌هاي غير منطقي به نامه ايران باقري معاون سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران درباره برگزاري نشست معاونين ( اشميت و باقري) پاسخ داد. غربي‌ها در روزهاي اخير بارديگر زياده خواهي تعليق غني سازي ۲۰ درصد را مطرح كرده‌اند
در همين حال ابهاماتي را در روند مذاكرات ايجاد كرده‌اند. با توجه به رويكرد منفي غربي‌ها اين سوال مطرح است آينده مذاكرات به كجا ختم خواهد شد؟ سياست روز در گفت‌وگو با كارشناسان به بررسي ابعاد مواضع غرب و تاثير آن بر مذاكرات مسكو پرداخته كه در ذيل مي‌آيد.

[color=blue]فرافکني غرب براي امتياز‌گيري از ايران [/color]
حسن لاسجردي کارشناس مسائل سياسي در ارتباط با پافشاري کشورهاي غربي نسبت به تعليق غني‌سازي ۲۰ درصد گفت: هم‌اکنون ايران تلاش مي‌کند تا از چند ظرفيت خود از جمله ظرفيت‌هاي فني، ارتقاي دانش فناوري در بخش هسته‌اي و ظرفيت ارتباطات ديپلماتيک استفاده کند.
وي افزود: بعد از نشست استانبول نزديک يک سال و نيم مذاکرات هدفمندي بين ما و غربي‌ها وجود نداشت اما برخي مسائل از جمله چالش‌هاي جهان امروز، کشمکش‌هاي سياسي و اقتصادي، بي‌ثباتي در منطقه، بحران‌هاي منطقه‌اي از جمله انقلاب‌هاي کنوني در برخي کشورها از جمله مصر و نيز فروپاشي اقتصاد اروپا موجب شد تا دولت‌ها بر سر ميز مذاکره بيايند و نشست بغداد برگزار شود.
اين کارشناس مسائل سياسي گفت: در نشست بغداد دو طرف خواهان گفتگوهاي سازنده بودند و مي‌خواستند منافع و امتيازات احتمالي بين دو طرف تقسيم شود و مذاکره نتيجه مثبتي براي طرفين داشته باشد. وي با اشاره به اينکه هميشه غربي‌ها در آستانه مذاکرات از يک نوع رفتار خاص پيروي مي‌کنند گفت: سياست غربي‌ها براي تامين خواسته‌هايشان، ايجاد حربه‌هاي فشار از جمله تبليغات و اقدامات رسانه‌اي بر عليه طرف مقابل است که اين رفتار به نوعي متداول در جامعه غربي شده است که از اين طريق کشور مذکور را در موضع ضعف قرار داد. تا بتوانند امتيازات لازم را کسب کنند.
وي گفت: اگر ايران با دلايل منطقي پايبندي خود را بر خواسته‌هاي خويش از جمله بحث هسته‌اي و غني‌سازي ۲۰ درصد داشته باشد به طور حتم رايزني‌ها در نشست مسکو مي‌تواند موثر واقع شود.
وي در خصوص دورنماي موفقيت مسکو نيز گفت: اگر مذاکرات آتي در مسکو با هدف دستيابي به موفقيت و رسيدن به نتيجه مطلوب طراحي شود به طور حتم اين مذاکرات پيرو مذاکرات بغداد نتيجه موثر خواهد داشت و اما اگر غربي‌ها دوباره يک نوع بازي سياسي را براي ايران صورت دهند تا بتوانند ايران را نسبت به خواسته‌هاي خود مجبور کنند اين نشست نتيجه مثبتي دربرنخواهد داشت.
اين کارشناس سياسي تصريح کرد: فضاي جديد حاکم در جامعه جهاني شرايط مساعدي را براي جمهوري اسلامي ايران فراهم کرد که اگر مخالفان اصلي ايران که آمريکا و اسرائيل مي‌باشند سر جاي خود بنشينند ايران مي‌تواند امتيازات لازم را در نشست مسکو بگيرد.

[color=blue]غربي ها متاثر از ديدگاه اسرائيل و آمريکا [/color]
سيامک باقري کارشناس ديگر مسائل سياسي نيز در مورد روند مذاکرات در مسکو گفت: کشورهاي غربي بيشتر متاثر از ديدگاه‌هاي رژيم صهيونيستي و اسرائيل هستند به همين دليل سعي مي‌کنند ايران را مجاب و يا در بسياري از مواقع از حربه فشار و تهديد و زور استفاده کرده تا بحث غني‌سازي ۲۰ درصد ايران را متوقف کنند.
وي افزود: هر نوع کوتاهي از سوي غرب در مسائل هسته‌اي و ديگر مسائل ايران خودشان متضرر خواهند شد چرا که ايران چه با تهديد چه بدون تحريم و فشار از حق طبيعي خود دفاع و نسبت به آن باثبات برخورد خواهد کرد و مسير و هدفي که براي خود تعريف کرده را با قدرت پيش خواهد برد.
وي با بيان اينكه اگر بخواهيم مذاکرات مسکو نتيجه مثبتي داشته باشد بايد دخالت‌هاي اسرائيل از بين بروند گفت: تا زماني که دخالت‌هاي اسرائيل و آمريکا در جوامع بين‌الملل وجود داشته باشد هر نوع نشست و مذاکره و جلسه‌اي از سوي کشورهاي غربي با ايران نتيجه موثري نخواهد داشت و غرب بايد خود را از افکار و برنامه‌ريزي‌هاي اسرائيل و آمريکا مستقل کنند. وي خاطر نشان کرد: آنها همچنين بايد حق طبيعي ايران براي دستيابي به فناوري هسته‌اي که در چارچوب قوانين مشخص شده است را بپذيرند و آن را در دستور کار خود قرار دهند در اين صورت هرگونه مذاکره با ايران مي‌تواند به سود دو طرف تمام شود.
[color=blue]
مذاکرات مسکو در هاله‌اي از ابهام [/color]
محمد صادق الحسيني کارشناس مسائل سياسي نيز با اشاره به اينکه مذاکرات مسکو را در هاله‌اي از ابهام پيش‌بيني کرد گفت: وقتي مخالفاني همچون آمريکا و انگليس بر سر راه ايران براي تعليق غني‌سازي ايران وجود دارد و توطئه‌هاي مختلف از سوي آن کشورها برعليه ايران مي‌شود به طور حتم مذاکره مسکو سازنده و هدفمند نخواهد بود.
وي افزود: جهان بايد حق طبيعي ايران را نسبت به داشتن فناوري هسته‌اي بپذيرد و به طور واقع بينانه به آن نگاه کند چرا که محروم کردن کشوري از حقوق خود در خيلي از مسائل از جمله همين بحث هسته‌اي و سياسي کردن يک موضع ساده جز بر هم زدن ارتباطات و ايجاد بحران براي کشورهاي منطقه نتيجه‌ ديگري را به بار نخواهد داشت.
وي موفقيت مسکو را در تعهد به معاهدات غرب در قبال ايران دانست و گفت: پذيرفتن حق ايران در داشتن غني‌سازي ۲۰ درصد و افزايش دانش فناوري هسته‌اي ، همچنين تشکيل جلسه‌اي در سطح معاونان (باقري معاون جليلي، اشميت معاون ا شتون) قبل از نشست سعي شود براي تنظيم يکسري چارچوب ها و قوانين کاري نشست آتي را با نتايج مثبتي همراه خواهد کرد.
[color=blue]
بازي غرب روي تشك هسته‌اي [/color]
مهدي مطهرنيا يكي ديگر از كارشناسان مسائل سياسي نيز در خصوص مذاكرات آتي در مسكو گفت :آنچه که در ارتباط با مذاکرات مسکو بايد در نظر گرفت مرحله گذار از پرونده هسته‌‌اي ايران از امنيتي- نظامي به نظامي- امنيتي است. غرب بر آن است که زمينه پرور تهديد حمله نظامي در چارچوب آخرين مرحله جنگ‌رواني در تئوري جنگ‌هاي نا متعادل با ايران برآيد.
وي افزود: آنچه که از مذاکرات استانبول و بغداد نشان داده شده است يک موضع‌گيري آشکار محکم و رو به تعادل در مذاکرات برخواسته‌هاي غرب در پرونده هسته‌اي ايران است که با وجود ادبيات مدبرانه آن در بيان تعليق غني‌سازي اورانيوم به ميزان ۲۰ درصد در سياست اعمالي خود تعليق غني‌سازي را دنبال مي‌کند.
وي گفت: غرب مي‌پذيرد که غني‌سازي ايران بالاي ۵ درصد را متوقف و غني‌سازي زير ۵ درصد را در صورت قبول پروتکل الحاقي دارا باشد تاکيد به پروتکل الحاقي گرچه صريح بيان نمي‌شود اما تاکيد آژانس بر بازرسي‌هاي عمومي، نظامي و ملاقات با اشخاص و آني بودن بازرسي‌ها همه در چارچوب پادمان الحاقي قرار دارد.
وي تصريح کرد: لذا غرب بر آن است که فن زشت و زيبا را بر عليه ايران به روي تشك هسته‌اي به کار برد به عبارت ديگر از روش‌هاي جودو استفاده کرده و حرکت ايران براي بازگشت به پرونده هسته‌اي و NPt را به گونه‌اي مديريت کند که فن مخالف را به کار برد و ايران دوباره به مسئله قبول پروتکل الحاقي بازگرداند
وي اشاره كرد در اين مسير است تاکيد آشکار را بر ۲۰ درصد قرار مي‌دهد اما پافشاري بر اين تاکيد در قبول غني‌سازي ۵/۳ تا ۵ درصدي در ايران با اين پيش‌فرض‌ها قابل قبول است. در اين جاست که بايد بگويم که غرب بيش از مذاکرات مسکو در مرحله نخست زمينه‌هاي اميد بخشي به مذاکرات را افزايش و با در نظر گرفتن رفتار سياسي مسئولان ايراني و پيش‌بيني آن از مقاومت موجود در اين ارتباط به نفع خود سود برده و در افکار عمومي ملت‌هاي جهان اين نکته را تزريق مي‌کنند که با وجود تلاش‌هاي غرب براي حل و فصل پرونده هسته‌اي از طريق مذاکرات موجود حتي در قالب آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي ايران در عمل پايبند مذاکرات نيست و اين فضاسازي با توجه به اينکه مذاکرات آتي در مسکو خواهد بود و شکست احتمالي د رمسکو به واسطه جايگاه روسيه در قبال ايران در پرونده هسته‌اي مي‌تواند نقطه آغاز براي گذار از امنيتي- نظامي به نظامي- امنيتي باشد همان گونه که پرونده ايران در زمان ارسال به شوراي امنيت از وضعيت فني ـ حقوقي به حقوقي ـ سياسي و سپس با قطعنامه‌هاي موجود در اين ارتباط از وضعيت سياسي ـ امنيتي به امنيتي ـ نظامي تبديل شد.

لینک
http://www.siasatrooz.ir/vdceze8f.jh8eoi9bbj.html

=======================================

[color=blue][b]شكست مذاكرات مسكو به نفع غرب نيست[/b][/color]

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛ آسيا تايمز در اين مقاله كه تحت عنوان "خطرات بن بست مذاكرات هسته اي مسكو" منتشر كرده، مي نويسد؛ در خصوص مذاكراتي كه براي روزهاي 18 و 19 ژوئن در مسكو ميان ايران و گروه 1+5 برنامه ريزي شده، بدبيني هايي وجود دارد.
با اين وجود، هردو طرف به موفقيت آن اميد زيادي بسته اند، حتي اگر اين موفقيت دست كم به معني توافق بر ادامه مذاكرات باشد.
اما ايران فقط وقتي به پاي ميز مذاكره بر مي گردد كه تحريم هاي يكجانبه آمريكا و اتحاديه اروپا تا آن زمان به اجرا در نيامده باشد.
اگر گروه 1+5 بر خواسته نامعقول خود مبني بر توقف كامل فعاليت هاي هسته اي از سوي ايران اصرار بورزد، مذاكرات به شكست مي انجامد.
شكست مذاكرات تقريبا به طور خودكار منجر به اجراي تحريم هاي برنامه ريزي شده عليه ايران خواهد شد.
از روز 28 ژوئن آمريكا قانون جديد خود را كه عليه بانك مركزي ايران است، به اجرا در مي آورد. طبق اين قانون، هر شركت خارجي كه با بانك مركزي ايران وارد معامله شود، حق دسترسي به بازارهاي آمريكا را نخواهد داشت.

به گفته سناتور رابرت مندز؛ قانون جديد خيلي سادۀ غربي به جهان مي گويد: "شما مي توانيد يا با ايران معامله كنيد، يا با آمريكا، اما با هردو نمي توانيد".
بلافاصله پس از اين قانون، اتحاديه اروپا از روز اول ژوئيه خريد نفت ايران را كه معادل 20 درصد نفت ايران است، تحريم خواهد كرد.
اگر خريداران اصلي نفت ايران در آسيا شامل چين، ژاپن، هند و كره جنوبي نيز تحت فشار فزاينده آمريكا، خريد نفت از ايران را كاهش دهند، آن وقت صادرات نفت ايران روزانه يك ميليون بشكه در روز كاهش مي يابد.

علاوه بر اين، مقامات خزانه داري آمريكا نيز تهديد كرده اند؛ "در صورت شكست مذاكرات مسكو، ما به افزايش فشارها ادامه خواهيم داد".
اما آسيا تايمز با وجود برشمردن اين خطرات براي ايران مي نويسد؛ اما فرض نابودي نظام اسلامي كاملا غلط است و تمام نشانه ها و علائم حاكي از تفكري متفاوت تهران است. تهران قصد دارد به هر قيمتي در برابر فشارها مقاومت كند.

[color=blue]دلايل غلط بودن فرض قدرتهاي غربي در خصوص نابودي نظام اسلامي در صورت شكست مذاكرات مسكو به اين شرح است:[/color]

اول اينكه حتي اگر صادرات نفت ايران از 2.2 به 1.2 ميليون بشكه در روز كاهش يابد، با توجه به افزايش چشمگير قيمت نفت كه حتي با كاهش صادرات ايران بيشتر هم خواهد بود، تهران مي تواند از فروش نفت خود درآمد بالايي كسب كند.
همچنين؛ ايران 100 ميليارد دلار ذخاير ارزي دارد. اين منابع مالي مي تواند به ايران كمك كند به حيات خود ادامه دهد.
علاوه بر اين، به خطر افتادن بقاي نظام اسلامي، منجر به سرعت گرفتن غني سازي اورانيوم به سوي توانمندي نظامي (در صورت لزوم) خواهد شد، كه آمريكا و هم پيمانانش ادعا كرده اند.

دوم، همانطور كه بسياري از نظرسنجي ها نشان داده اند، فعاليتهاي هسته اي ايران از حمايت فراوان مردمي برخوردار است.
از نظر مردم ايران، برنامه هسته اي همانند ملي كردن صنعت نفت توسط محمد مصدق است كه توسط آمريكا و انگليس از قدرت ساقط شد.
آن واقعه جراحتي را در بين مردم ايران برجاي گذاشته كه روابط ايران_ غرب را همچنان به دردسر مي اندازد. بر اين تمايلات ملي گرايانه بايد فرهنگ مقاومت مردم بخصوص در برابر فشار خارجي را نيز افزود.
بنابراين، هرگونه تقاضاي غير معقول از سوي قدرت هاي غربي در خصوص فعاليت هسته اي ايران، منجر به خشم عمومي ايرانيان خواهد شد.

سوم آنكه، آيت الله خامنه اي رهبر معظم ايران بارها گفته است؛ فعاليت هسته اي ملت از حق و شان ملي آنها قابل تفكيك نيست و تسليم شدن در برابر فشارها براي جمهوري اسلامي خطرناك تر از مقاومت و رويارويي با آمريكا است.
وي معتقد است؛ آمريكا به دنبال تغيير نظام ايران است و "پايان فشارهاي آمريكا فقط وقتي اتفاق خواهد افتاد كه مقامات ايران اعلام كنند، آماده اند بر سر اسلام و جمهوري اسلامي با آنها مصالحه كنند".
آيت الله خامنه اي حتي سعيد جليلي مذاكره كننده ارشد هسته اي ايران را به عنوان نماينده خصوصي خود نيز منصوب كرده و بنابراين خود را مستقيما با هرگونه پيامد تهديدآميز مرتبط كرده است.
بنابراين، در صورت شكست مذاكرات مسكو، رهبر ايران براي رويارويي با غرب، به گزينه هاي افراطي روي خواهد آورد.

اين گزينه ها ممكن است شامل اختلال (نه لزوما انسداد) عبور و مرور كشتي ها در مسير نفتي حياتي تنگه هرمز باشد، گزينه اي كه يكي از گزينه هاي بسيار خطرناك است.
اقدام احتمالي ديگر ايران مي تواند تهديد به خروج از معاهده ان پي تي باشد. طبق قوانين اين معاهده، هريك از كشورهاي امضاء كننده آن مي توانند با اطلاع رساني به آژانس بين المللي انرژي اتمي سه ماه قبل از خروج، نسبت به خروج از اين معاهده اقدام كنند.
ايران مي تواند باقي ماندن در معاهده مذكور را به لغو تحريم ها مشروط كند.
اختلال در آبراه تنگه هرمز و خروج از معاهده ان پي تي ممكن است باعث يك رشته اقدامات تلافي جويانه (از سوي غرب) و نهايتا منجر به برخورد نظامي بشود كه پانتا، وزير دفاع آمريكا گفته؛ در اين صورت "ما (آمريكا) پشيمان خواهيم شد".

جنگ بر سر فعاليت هسته اي ايران در اين مقطع كه خاورميانه در بحران سياسي_ اقتصادي است، قطعا همه كشورهاي دخيل را به جهنم مي كشاند. بيداري اسلامي باعث شد اسلام سياسي به عنوان يك نيروي قدرتمند به خصوص در مصر دوباره احيا شود، ناآرامي در سوريه ادامه دارد و در عراق يك توازن و تعامل شكننده بين گروه هاي شيعه، سني و كرد وجود دارد.

اين قضيه كاملا قطعي است كه هرگونه حمله به ايران، باعث گسترده شدن آتش جنگ به خارج از مرزهاي ايران خواهد شد، نبايد اين حقيقت را فراموش كنيم كه ايران يك نظام اسلامي و هنوز هم كشوري انقلابي است.
بنابراين، جنگ با ايران قطعا فراتر از ويراني و بي ثباتي خواهد رفت، اين جنگ ممكن است در واقع منجر به پيدايش چيزي شود كه قرار بود از آن ممانعت به عمل آيد، يعني خاورميانه هسته اي.
دولت اوباما نبايد خواهان تشديد درگيري ميان ايران و آمريكا در سال انتخاباتي باشد، زيرا اين درگيري مي تواند منجر به افزايش سرسام آور قيمت نفت و بنزين شود.

يك نظرسنجي انجام شده توسط واشنگتن پست، در ماه مارس نشان داد كه ميزان محبوبيت اوباما عمدتا به دليل افزايش قيمت بنزين، بشدت كاهش يافته است.
آمريكا بجاي آنكه از ديپلماسي شكست خورده و تحريم ها به عنوان ابزاري براي مشروعيت بخشيدن به جنگ و بهانه جويي براي حمله به ايران استفاده كند، بايد با پيدا كردن يك فرمول گام به گام مورد قبول دوطرف تنش ها را كاهش دهد.
گروه 1+5 بايد تهيه سوخت براي رآكتور تحقيقاتي تهران را تضمين كرده و تمام تحريم هاي جديد را به حالت تعليق درآورد.
طرفين بايد در مورد ادامه مذاكرات در فاصله كوتاه موافقت كنند و در اين فاصله، اقدامات اعتمادساز انجام دهند.

لینک
http://www.yjc.ir/fa/news/3988933/شکست-مذاکرات-مسکو-به-نفع-غرب-نیست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18]
تلاش جنگ طلبان آمریکایی برای ضربه زدن به مذاکرات ایران[/size]
از حدود یک هفته پیش و با نزدیک شدن هر چه بیشتر به زمان برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در مسکو، محافل جنگ طلب آمریکایی بار دیگر فعالیت های خود را برای عقیم گذاشتن مذاکرات آغاز کرده اند. جدیدترین نمود این فعالیت ها، در مصوبات و بیانیه های کنگره آمریکا قابل مشاهده است.
کد خبر: ۲۵۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۷
از حدود یک هفته پیش و با نزدیک شدن هر چه بیشتر به زمان برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در مسکو، محافل جنگ طلب آمریکایی بار دیگر فعالیت های خود را برای عقیم گذاشتن مذاکرات آغاز کرده اند. جدیدترین نمود این فعالیت ها، در مصوبات و بیانیه های کنگره آمریکا قابل مشاهده است.

به گزارش «تابناک»، تنها چند روز پس از آنکه مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه ای را علیه فعالیت های هسته ای ایران به تصویب رساند، امروز نیز خبر مطرح شدن شروط جدیدی از سوی برخی سناتورهای آمریکایی در این رابطه منتشر شده است.

در قطعنامه ای که با 401 رأی موافق در برابر تنها 11 رأی مخالف درباره مسئله هسته ای ایران به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسیده، از باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور خواسته شده با هرگونه که سیاستی که متکی بر «دربرگیری» (Containment) در پاسخ به «تهدید هسته ای ایران» باشد، خودداری کند.

پایگاه تحلیلی «آسیا تایمز» با اشاره به اینکه این ماجرا عملاً راه هرگونه مذاکره میان ایالات متحده و ایران را می بندد و در اصل، به رئیس جمهور می گوید هیچ چیزی کمتر از جنگ و یا تهدید به جنگ در رابطه با ایران قابل پذیرش نیست.

علاوه بر این، به باور آسیا تایمز و شماری دیگر از منابع خبری و تحلیلی، هدف اصلی از تصویب این قطعنامه، اخلال در مذاکرات آتی ایران و 1+5 درباره پرونده هسته ای ایران در مسکو است.

در این قطعنامه که پیش نویس آن پیش از این مطرح شده و مورد انتقاد شمار زیادی از ناظران و تحلیلگران قرار گرفته بود، خط قرمز آمریکا در تعامل با مسئله هسته ای ایران نیز تغییر کرده است. پیش از این، «دستیابی» ایران به سلاح هسته ای به عنوان خط قرمز آمریکا معرفی می شد، اما اکنون این خط به «توانایی دستیابی» به سلاح هسته ای تغییر پیدا کرده است.

بعضی از اعضای کنگره استدلال می کنند از آنجایی که ایران هم اکنون نیز تخصص و دانش فنی لازم برای تولید سلاح هسته ای را در اختیار دارد، عملاً دولت آمریکا می تواند با این استدلال هر زمان که بخواهد با ایران وارد جنگ شود.

از سوی دیگر و هم راستا با این ماجرا، دیروز نیز 44 سناتور آمریکایی در نامه ای به باراک اوباما از وی خواستند در صورت عدم موافقت ایران با شروط مورد نظر آن ها، به مذاکره با ایران خاتمه داده شود.

آن ها در تشریح شروط مورد نظر خود گفته اند ایران باید تأسیسات هسته ای فردو را تعطیل کند، غنی سازی بالای 5 درصد را به طور کامل متوقف کند و همه حجم اورانیوم بالای 5 درصدی که در اختیار دارد را به خارج از کشور انتقال دهد.

آن ها همچنین از اوباما خواسته اند تحریم های تصویب شده درباره خرید نفت ایران از سوی دیگر کشورها را کاهش ندهد و یا به تأخیر نیندازد. به گفته آن ها، تنها در صورتی می توان در رابطه با ایران به نتایج دیپلماتیک دست یافت که تحریم ها دائمی و فلج کننده باشند.

به این ترتیب، به نظر می رسد طی روزهای اخیر کمپین جنگ طلبان آمریکایی تحرک بیشتری پیدا کرده و هدف خود را ضربه زدن به امکان هرگونه توافقی با ایران قرار داده است.

آنچه واضح است اینکه، اگر این فشار کنگره بر اوباما ادامه پیدا کرده و وی مجبور به تأمین نظرات آنان شود، نه تنها نمی توان از مذاکرات مسکو امید رسیدن به توافق را داشت، بلکه حتی در این شرایط احتمال تقابل طرفین مطرح می شود.

در شرایطی که از یک سو ایران همواره اعلام کرده در پی دستیابی به سلاح هسته ای نیست و از سوی دیگر، بر حق خود برای داشتن دانش و فناوری صلح آمیز هسته ای تأکید کرده، طرح چنین مباحث و تصویب چنین مصوباتی در کنگره آمریکا، تنها نشان دهنده رویکرد غیرمنطقی و جنگ طلبانه نمایندگان این کشور است.


http://www.tabnak.ir/fa/news/251703/%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B6%D8%B1%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86[color=red][/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=blue] [b]4 دلیل برای اثبات عدم جدیت آمریکا در مذاکرات مسکو[/b][/color]

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از سایت ایران هسته ای، تیم آمریکایی به ریاست "وندی شرمن" معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا و با همراهی پونیت تالوار مسئول میز ایران در شورای امنیت ملی امریکا، گری سیمور مشاور ارشد باراک اوباما در امور خلع سلاح، و رابرت آینهورن دستیار وزیر امور خارجه امریکا در امور خلع سلاح روز یکشنبه وارد مسکو شده است.

اگرچه آمریکایی ها در هفته منتهی به مذاکرات مکرر گفته اند که قصد دارند در این مذاکرات مسیری مشخص را پیش روی ایران قرار بدهند، اما به نظر نمی رسد که خود آمادگی ورود به یک مسیر مشخص مذاکراتی را داشته باشد.

کارشناسان عقیده دارند حداقل 4 دلیل وجود دارد که باعث می شود تیم آمریکایی به عنوان تصمیم گیرنده اصلی در 1+5 -آمادگی ورود به بحث جدی و سازنده را نداشته باشد.

[color=blue] 1- فشار اسراییل.[/color] به نظر می رسد تفاهم پشت پرده آمریکایی‌ها با اسراییل این است که در مذاکرات صرفا روز تعلیق 20 درصد و عدم لغو تحریم‌ها تمرکز کنند و به راه حل های دیگر مجال طرح جدی ندهند.
[color=blue]
2- انتخابات اوباما. [/color]روشن است که باراک اوباما به این دلیل که در مبارزات انتخاباتی از جانب رقبای جمهوری خواهش متهم به کوتاه آمدن در مقابل ایران نشود، آمادگی تبدیل هیچ بحثی به یک توافق با ایران را نخواهد داشت. بنابراین جدی شدن تیم آمریکا در مذاکرات تا قبل از نوامبر قابل تحقق نیست.

[color=blue] 3- سیاست تغییر رژیم. [/color]سومین عامل این است که به نظر می رسد دولت اوباما اساسا نگران موضوع هسته‌ای ایران نیست، چرا که می‌داند ایران قصدی برای ساخت سلاح هسته ای ندارد. هدف اصلی دولت آمریکا همانطور که در سخنرانی دکتر جلیلی در مجلس هم آمده پی گیری سیاست تغییر رژیم در ایران با بهانه کردن موضوعات مختلف از جمله موضوع هسته ای است. بنابراین، دولت آمریکا اساسا به دلیل راهبرد کلان خود در قبال ایران آمادگی ورود جدی به مذاکرات را نخواهد داشت.

[color=blue] 4- پایبند نبودن به توافقات گذشته. [/color]عملا هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که آمریکایی ها به اصول توافق شده در مذاکرات استانبول 2 و بغداد پای بند باشند. از جمله این اصول این است که مذاکرات باید گام به گام، مبتنی بر اصل عدم متقابل، مبتنی بر یک مدالیته جامع و بر مبنای ان پی تی باشد. رفتار آمریکا در بغداد کاملا نشان داد که این کشور در عمل به توافقات جلیل اشتون در استانبول چندان جدی نیست و بعید است که در مسکو هم وضعیتی غیر از این رخ بدهد.

لینک
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910327001324

منتقل شد به اخبار عمومی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کد خبر: ۲۵۲۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۸
دور دوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 دقایقی پیش آغاز شده است و خبرنگاران اعزامی به مسکو در حال مخابره اخبار لحظه به لحظه این مذاکرات هستند .
به گزارش تابناک و به نقل از مشرق، بر اساس گزارش خبرگزاری های رسمی و غیر رسمی گزارش لحظه به لحظه مذاکرات ایران و غرب از صبح تا کنون به شرح زیر است :

هیئت های 1+5 در حال ورود به محل برگزاری نشست مسکو در هتل "حلقه طلایی" هستند.

* نشست ایران و 1+5 قرار است ساعت 11:30 به وقت تهران (11 به وقت مسکو) در هتل حلقه طلایی برگزار شود.

*'سرگئی ریابكوف' معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاكره كننده ارشد هسته ای این كشور ، لی یو چنگ معاون وزیر خارجه چین و 'مایكل مان' سخنگوی اشتون از نخستین كسانی بودند كه وارد محل برگزاری مذاكرات در مجاورت ساختمان وزارت امور خارجه روسیه شدند.

*مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته در هتل مذکور برای خبرنگاران غربی نشست توجیهی برگزار کرده است.

*علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و لی یو چنگ معاون وزیر خارجه چین دیروز در محل سفارت ایران در مسکو دیدار و گفت وگو کردند.

*بر خلاف اخبار اعلام شده جلیلی و اشتون شب گذشته با هم دیدار نکردند.

*مذاکرات علاوه بر امروز در روز سه‌شنبه نیز ادامه دارد که در پایان آن نشست خبری دبیر شورای عالی امنیت ملی برگزار می‌شود.

* رویترز ضمن اذعان به ناتوانی بازارهای جهانی از تحمل افزایش قیمت نفت در اثر افزایش تنش‌های منطقه‌ای اذعان کرد که هرچند محدودیت زمانی وجود دارد اما اشتون حاضر است تا هر زمان لازم برای حصول توافق با ایران در مسکو بماند.

* کاترين اشتون، شب گذشته پس از گفتگوي تلفني با وزير خارجه روسيه درباره مذاکرات ايران و '1+5' تاکيد کرد؛ به مذاکرات جدي، بر اساس رويکرد گام به گام و اقدام متقابل، متعهد هستيم و اميدواريم به توافق نهايي با تهران برسيم.

* روزنامه روسی "کامرسانت" مدعی شد از جزییات طرحی اطلاع یافته‌اند که در جریان مذاکرات دو روزه در مسکو مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اگر ایران با یکی از مفاد این طرح موافقت کند، تحریم‌های بین المللی علیه این کشور متوقف خواهد شد. البته موضع گیری واحدی در این خصوص بین شرکت کنندگان در این مذاکرات وجود ندارد. آمریکا از اجازه دادن به ایران برای ادامه غنی سازی ناخرسند است و مایل است که همه ذخایر اورانیوم غنی سازی از ایران به کشور ثالثی انتقال یابد و مقامات تهران هم با این مسئله بشدت مخالفند.

* سعید جلیلی، رئیس هیئت مذاکره کننده ایران، پس از احوالپرسی با کاترین اشتون، همتای غربی خود در هتل گلدن رینگ، وارد محل مذاکرات شد.

* مذاکرات ایران و گروه 1+5 ساعت 11 به وقت تهران (11:30 به وقت مسکو) با حضور هئیت‌هایی از ایران، 1+5 (آلمان، انگلیس، آمریکا، فرانسه، روسیه و چین) و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل "حلقه طلایی" مسکو آغاز شد.

* روزنامه نیزاویسیمایا چاپ مسکو: اگر چه پیش بینی نتایج مذاکرات مسکو بسیار دشوار است، با این حال به نظر می‌رسد طرف های مذاکره از آمادگی مطلوبی برای گفت‌وگوی سازنده درباره یکی از حادترین مسائل در سیاست جهانی برخوردار باشند.

این گزارش با اشاره به نام هتل "حلقه طلایی" که در مقابل ساختمان وزارت امور خارجه روسیه واقع شده است، پیشرفت‌های هسته ای ایران به خصوص اورانیوم غنی شده را نیز "حلقه ای طلایی" توصیف کرده که غرب نمی تواند به راحتی از دستان ایران خارج کند.

* مایکل مان، سخنگوی آمریکایی کاترین اشتون، با هدف فضاسازی رسانه ای همزمان با آغاز مذاکرات در مسکو، در جمع خبرنگاران حضور یافت.

* در حالی که بیش از چند دقیقه از آغاز دور اول مذاکرات ایران و گره 1+5 در هتل گولدن رینگ مسکو نمی گذرد، یک دیپلمات که عضو هیئت ایرانی در مسکو محسوب می شود، گفت: «1+5 در دور اول مذاکرات با یک رهیافت منسجم از جانب تیم ایران مواجه خواهد شد».

وی اضافه کرد: «ایران یک راهبرد مذاکراتی 3 گامی را در این مذاکرات در پیش خواهد گرفت.

* تیم مذاکره کننده ایرانی، انتقاد از فرصت سوزی غرب پس از نشست بغداد، بحث جدی و محتوایی درباره محور مدنظر 1+5 و تبیین محورهای پنج گانه ایران را راهبرد سه گامی ایران در مسکو اعلام کرد.

* سخنگوی کاترین اشتون گفت که دور اول مذاکرات ایران و ۱+۵ در مسکو که ساعت ۱۱ به وقت محلی در هتل "حلقه طلایی" آغاز شد، تا ساعت ۱۳ به وقت مسکو (۱۳:۳۰ به وقت تهران)ادامه خواهد داشت.

* خانم ماجا کوسیجانکیک، سخنگوی رسمی کاترین اشتون، بار دیگر در نشست مسکو نیز جای خود را به مایکل مان، مشاور رسانه ای سفیر آمریکا در بغداد داد. مان توانسته بود در بغداد در نبود کوسیجانکیک، جنجال رسانه ای خوبی را برای تیم غربی خلق کند.

* روزنامه هاآرتص در گزارشی برای نخستین بار اذعان کرد که غرب در مذاکرات با ایران درخواست‌های اسرائیل را مطرح کرده است.

* "سرگی ریباکوف" معاون وزیر خارجه روسیه معتقد است که روسیه این مذاکرات را ریشه‌ای آماده کرده و امیدوار است که مذاکرات گروه ۱+۵ با موفقیت انجام شود.

وی گفت بدون شک این مذاکرات هیچ انحرافی نسبت به مذاکرات بغداد نخواهد داشت و ما تلاش می‌کنیم که روند مذاکرات به تأخیر نیفتد.

* سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پیش از ورود به نشست ایران و 1+5 در مسکو در گفت‌وگویی عنوان کرد: این نشست آزمونی برای 1+5 است که نشان دهند با پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مخالفند یا خیر.

* سخنگوی کاترین اشتون گفت که گروه ۱+۵ در مذاکرات امروز مسکو درباره پیشنهادات پنجگانه ارائه شده از سوی ایران در بغداد گفت‌وگو می‌کند.

* سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از دور اول مذاکرات مسکو با هم دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

* جلیلی حدود 40 دقیقه بعد در وقت تنفس، برای نماز و ناهار از جلسه خارج می شود

* در مذاکرات پیش از ظهر امروز در مسکو بین ایران و 1+5 محورهای مد نظر هیئت ایرانی مطرح شد/ مذاکرات عصر امروز نیز ادامه می یابد

* مقامات رژیم صهیونیستی با اظهار نظری عجیب سعی در به حاشیه بردن مذاکرات بین دو طرف دارند. با آغاز دور جدیدی از مذاکرات بین ایران و طرف غربی، مقامات رژیم صهیونیستی یک بار دیگر با دخالتی آشکار در روند مذاکرات اعلام کردند که غرب باید تهدیدها علیه ایران را علنی تر کند.

* یک مقام آگاه با اعلام اینکه ایران در دور اول مذاکرات با گروه 1+5 پیشنهادات پنجگانه خود را ارائه کرده است گفت: ایران در این دور از مذاکرات محورهای 5 گانه خود را به تفصیل برای طرف مقابل شرح داد و این پیشنهادها بین دو طرف مورد بحث قرار گرفت.
نماینده جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد محورهای 5 گانه شرح داده شده کاملاً با یکدیگر مرتبط و به هم پیوسته هستند و باید در فضای احترام متقابل دنبال شوند.

* سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات ایران و 1+5 بعدازظهر امروز (دوشنبه) با نماینده روسیه در گروه مزبور دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

* یکی از مقامات ايراني گفت: زمان محدود است و ما براي هميشه منتظر نخواهيم ماند و در صورتي که تحريم‌ها برداشته نشود، بحث غني سازي 20 در صدي بررسي نخواهد شد.

*********

مشروح مذاکرات بعد از ظهر

*دور دوم مذاکرات هیئت ایرانی و گروه 1+5 دقایقی قبل آغاز شد

* یک منبع مرتبط با تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مسکو گفت که روسیه و چین نسبت به دورهای قبلی مذاکرات راهبرد فعال تری را در پیش گرفته‌اند.

*روس‌ها مصمم هستند محتوای مقاله ولادیمیر پوتین حین مبارزات انتخاباتی اخیر در روسیه را که در آن تاکید شده بود غنی سازی حق ایران است، به دستور کار درونی گروه 1+5 تبدیل کنند.

*این بار فشار زیادی از سوی روسیه و چین روی 1+5 بویژه آمریکا وجود خواهد داشت تا در مذاکرات منطقی رفتار کنند.

http://www.tabnak.ir/fa/news/252095/%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%B8%D9%87%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-15%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B9-%D8%B4%D8%AF

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red]
تهدیدات رژیم صهیونیستی، همزمان با مذاکرات مسکو[/color]
در حالی که مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مسکو در جریان است، اخبار برخی رسانه ها از طرح خواسته هایی جدید از سوی رژیم صهیونیستی از کشورهای عضو این گروه حکایت دارد. در همین حال، مقامات این رژیم نیز لحن تند و جنگ طلبانه ای را در رابطه با این مذاکرات در پیش گرفته اند
کد خبر: ۲۵۲۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۸
در حالی که مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مسکو در جریان است، اخبار برخی رسانه ها از طرح خواسته ای جدید از سوی رژیم صهیونیستی حکایت دارند که پیش از این، از کشورهای غربی درخواست شده است. آن ها انتظار دارند موارد موردنظرشان در مذاکرات امروز با ایران لحاظ شود.

به گزارش «تابناک»، رژیم صهیونیستی از متحدان غربی خود خواشته در جریان مذاکرات مسکو، ایران را تهدید به انجام اقدام نظامی کرده و به ایران اعلام کنند که «همه گزینه ها روی میز است».

شبکه خبری «راشاتودی» ضمن انتشار این خبر، به نقل از یک مقام رژیم صهیونیستی نوشت این رژیم معتقد است برای موفقیت در مذاکرات، جامعه بین المللی باید سه اقدام انجام دهد: «تقاضاهای خود را کاملاً روشن کرده و یک برنامه زمانی مشخص برای آن ارائه دهد؛ فشار اقتصادی و دیپلماتیک را افزایش دهد؛ و با بیان اینکه یک گزینه نظامی معتبر و در دسترس وجود دارد، این فشارها را تکمیل نماید».

این مقام اسرائیلی که نخواسته نامش فاش شود، همچنین گفته در دولت اسرائیل این احساس وجود دارد که ایرانی ها این موضوع را که طرف مقابلشان در صورت عدم توقف برنامه هسته ای، واقعاً دست به اقدام نظامی می زند، هنوز باور نکرده اند.

وی همچنین گفته: «ما از جامعه بین المللی می خواهیم بگوید این تقاضاهای ماست؛ این تحریم های ماست؛ موافقت کنید. وگرنه...».

در همین حال، «شیمون پرز»، رئیس رژیم صهیونیستی نیز امروز در مصاحبه با شبکه خبری «سی. ان. ان»، ضمن بیان این ادعا که زمان برای ایران به پایان رسیده، اظهار داشت در صورت عدم موافقت ایران با خواسته های غرب، ممکن است امور به سمت وقوع یک جنگ پیش برود.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران بین المللی، موفقیت مذاکرات مسکو تنها در صورت رعایت اصل احترام متقابل و عمل متقابل امکان پذیر خواهد بود.

در مجموع، هرچند بسیار بعید به نظر می رسد که کشورهای 1+5 واقعاً چنین مسائلی را در مذاکرات مسکو مطرح کنند، اما اظهارات این مقام اسرائیلی، از بخشی از فشارهای غیرمنطقی موجود در مسیر رسیدن ایران و غرب به توافقی بر سر برنامه هسته ای ایران پرده برمی دارد.

به نظر می رسد رژیم صهیونیستی در تلاش است تا آخرین لحظات ممکن، با طرح موضوع امکان حمله به ایران، فشار را بر روی مذاکره کنندگان کشورمان حفظ کرده و از این راه، به زعم خود آنان را وادار به پذیرش درخواست های خود کنند. با این حال، ایران اعلام کرده با رهیافتی مشخص و برنامه ای منسجم وارد مذاکرات شده و تحت تأثیر تهدیدها، حقوق قانونی خود را رها نخواهد کرد.

http://www.tabnak.ir/fa/news/252073/%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%B5%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%88[color=red][/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18]راهبرد 3 گامی ایران در مذاکرات امروز مسکو[/size]
ولین روز مذاکرات ایران و 1+5 درباره برنامه هسته ای ایران در مسکو در جریان است و مطابق گزارش های پیشین، قرار است پیشنهادهای هر دو طرف در این مذاکرات مورد بحث قرار گیرد. در همین حال، یک دیپلمات عضو تیم مذاکره کننده ایران که نخواست نامش فاش شود گفت این تیم در دور اول مذاکرات در مسکو که در حال برگزاری است ، راهبردی سه مرحله ای پیش گرفته است.
کد خبر: ۲۵۲۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۴
اولین روز مذاکرات ایران و 1+5 درباره برنامه هسته ای ایران در مسکو در جریان است و مطابق گزارش های پیشین، قرار است پیشنهادهای هر دو طرف در این مذاکرات مورد بحث قرار گیرد. با این حال، اخبار متنوعی درباره محتوای دقیق پیشنهادهای هر یک از طرفین در این مذاکرات به گوش می رسد.

به گزارش «تابناک»، گفت و گوهای ایران و 1+5 ساعت 11:30 دقیقه به وقت تهران در هتل «حلقه طلایی» در مسکو آغاز شد و قرار است امروز و فردا ادامه داشته باشد. این در حالی است که از روز گذشته تاکنون، اخبار زیاد و گاه متفاوتی درباره محتوای این مذاکرات منتشر می شود.

آنچه رسانه های غربی تقریباً بر آن اتفاق نظر دارند، این است که پیشنهادهای 1+5 در مسکو، کم و بیش همان مواردی را شامل می شود که در دور پیشین مذاکرات در بغداد درباره آن صحبت شده، اما توافقی صورت نگرفته بود.

این موارد شامل درخواست از ایران برای تعلیق غنی سازی 20 درصدی، خارج کردن همه حجم اورانیوم 20 درصد غنی شده از ایران و همچنین تعطیلی تأسیسات غنی سازی اورانیوم در «فردو» است. در مقابل، 1+5 اعلام کرده برای تأمین سوخت هسته ای با ایران همکاری خواهد کرد و ایزوتوپ های لازم برای رآکتور پزشکی تهران را در اختیار ایران قرار خواهد داد.

اما محور مهم دیگر، بحث تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران است. باز هم آن گونه که از اخبار رسانه های غربی و اظهارنظرهای پراکنده برخی دیپلمات های آمریکایی و اروپایی برمی آید، غرب در مذاکرات مسکو هیچ برنامه ای برای بحث از کاهش تحریم ها و یا تعلیق تحریم های تصویب شده علیه ایران ندارد. تنها چیزی که غرب حاضر شده درباره تحریم ها با آن موافقت کند، عدم تصویب تحریم های جدید علیه ایران است.

این در حالی است که خود تحلیلگران غربی نیز از برداشته شدن تحریم ها به عنوان یکی از شروط مهم و اساسی ایران یاد می کنند و معتقدند در صورت عدم موافقت غرب با این موضوع، امکان موفقیت مذاکرات بسیار پایین است. در این رابطه، این روزها مطبوعات غربی به گفته های سید حسین موسویان، مذاکره کننده ارشد سابق کشورمان اشاره می کنند که گفته بود غرب از ایران می خواهد الماس خود را تحویل بدهد و به جای آن بادام زمینی تحویل بگیرد.

در نقطه مقابل، ایران با یک خواسته دارای اولویت و بنیادین وارد مذاکرات شده و آن، به رسمیت شناخته شدن حق ایران در غنی سازی اورانیوم در هر سطحی، بر اساس معاهده منع گسترش (ان. پی. تی) است. در حقیقت، ایران معتقد است ابتدا باید غرب حق قانونی ایران را در زمینه غنی سازی به رسمیت بشناسد و تنها پس از انجام این کار است که می توان درباره ادامه یا تعلیق غنی سازی 20 درصدی به مذاکره پرداخت.

علاوه بر این، یک دیپلمات نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران گفته این تیم در دور اول مذاکرات در مسکو یک راهبرد 3 گامی را در پیش گرفته است و 1+5 در دور اول مذاکرات با یک رهیافت منسجم از جانب تیم ایران مواجه خواهد شد.

به گفته وی، ایران یک راهبرد مذاکراتی 3 گامی را در این مذاکرات در پیش خواهد گرفت. گام اول از این راهبرد انتقاد از فرصت سوزی یک ماهه گروه 1+5 از مذاکرات بغداد به این سو و عدم برگزاری نشست معاونین است. بر این اساس، 1+5 کاملا در این باره توجیه خواهد شد که به این ترتیب به امکان پیشرفت در مسکو ضربه زده است.

این دیپلمات ایرانی که نخواسته نامش فاش شود، گام دوم راهبرد ایران را «ورود جدی و محتوایی به بحث درباره محور مدنظر 1+5» نامیده و گفته: «ایران پاسخ هایی روشن، مستند و مبتنی بر NPT به پیشنهادهای غرب آماده کرده است که به تفصیل برای تیم 1+5 توضیح داده خواهد شد». وی این امر را روشن ترین دلیل بر جدیت ایران در مذاکرات مسکو دانست.

این عضو هیئت ایرانی در مسکو در ادامه اضافه کرد: «گام سوم راهبرد ایران تبیین 5 محور پیشنهادی ایران در بغداد به نحو تفصیلی تر و روشن تر است تا پای بندی گروه 1+5 به تعهد خود درباره درگیر شدن در بحث جدی درباره این موارد به آزمون گذاشته شود».

پیش از این نیز کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در گفت و گوی تلفنی توافق کرده بودند تا پیشنهادهای هر دو طرف در مذاکرات مسکو مطرح شده و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

به این ترتیب، باید دید ایران و 1+5 تا چه حد می توانند در نزدیک کردن دیدگاه هایشان به یکدیگر و احتمالاً رسیدن به توافقی در زمینه های موردنظر طرفین، موفق عمل کنند[color=red][/color]

http://www.tabnak.ir/fa/news/252060/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF-3-%DA%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%88

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.