Recommended Posts

جزئیات جدیدی از بسته پیشنهادی ۱+۵ به ایران
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920115000518

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#0000ff]متن اظهارات علی باقری در تشریح وقایع روز اول مذاکرات آلماتی 2[/color]

متن اظهارات باقری چنین است:

امروز دور دیگری از گفتگوهای میان جمهوری اسلامی ایران و 5+1 در آلماتی قزاقستان برگزار شد.

در این دور ج.ا ایران پیشنهادهای مشخص و راهگشایی را برای پیشبرد روند گفتگوها ارائه کرد.

چند ماه گذشته ایران طرح جامعی را به نام طرح مسکو ارائه کرد. این طرح ابعاد مختلف روند گفتگوها را در بر می گرفت و مبنای و چارچوب هایی را که لازم است گفتگوها بر اساس آن استوار شود در دل آن دیده شده بود.

برای شکل گیری گفتگوهای جامع بین ایران و شش کشور برنامه عملیاتی ارائه شد که دربرگیرنده پیشنهادهای مشخص و راهگشایی برای حرکت گفتگوها به سمت جلو بود. بر اساس آنچه که برخی نام گذاشته اند گام هایی اعتمادساز باید توسط دو طرف برداشته شود که این گام ها دور جدیدی از همکاری ها میان طرفین را شکل می دهد.

جمهوری اسلامی ایران در این برنامه عملیاتی پیشنهادهای خود را به گونه ای تنظیم کرد که گام های متقابل به صورت هم جنس، متقابل و هم وزن برداشته شوند.

ایران تاکید کرد که این گام های اعتمادساز به عنوان بخشی از راه حل جامع موضوع دیده و نگریسته شود تا ما را به هدف نزدیک کند. این گام ها بخشی جدا و در کنار راه حل جامع نیست و نباید اینگونه تلقی شود.

در جلسه صبح دکتر جلیلی به صورت مشروح ابعاد این طرح عملیاتی را توضیح دادند. و در جلسه عصر نیز نمایندگان شش کشور سوالات و ابهامات خود را مطرح کردند که دکتر جلیلی به تفصیل به همه ابهام ها پاسخ دادند و فرصتی شد که ابعاد و زوایای بیشتری از پیشنهادهای ایران برای همه توضیح داده و بیشتر تبیین شود.

در حاشیه این اجلاس دیدارهایی بین اعضای هیئت ایرانی و برخی از نمایندگان شش کشور برگزار شد. عصر امروز ملاقات خوبی را با معان وزیر خارجه چین داشتیم. امشب نیز ملاقات پرمحتوایی با معاون وزیر خارجه روسیه داشتیم و احتمالا این دیدارهای دو جانبه ادامه پیدا کند و انتظار داریم که فردا دور دیگری از گفتگوها برگزار شود تا دیدگاه های تکمیلی طرف مقابل را درباره پیشنهادی های مشخص ج.ا.ا داشته باشیم.

امیدواریم طرف مقابل نسبت به این پیشنهادها برخوردی سازنده داشته باشد تا به نتایج ملموس دست یابیم.

[url="http://www.irannuc.ir/fa/content/1359"]پیوند[/url]


[color=#0000ff] راهبرد مذاکراتی ایران در روز نخست گفت وگوهای آلماتی2[/color]

دکتر علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز جمعه به خبرنگاران مستقر در آلماتی گفته است که این پیشنهاد «آغاز، ابعاد و سرانجام روند مذاکرات» را روشن می کند و. در چارچوب پیشنهادی قرار دارد که ایران در مسکو به گروه 1+5 ارائه کرده است.

متن بیانیه مطبوعاتی دکتر علی باقری در این باره چنین است: «در نشست صبح مذاکرات، ایران پیشنهادهای مشخص خود برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌های ایران و 1+5 را به طرف مقابل ارایه کرد. همان طور که از قبل توافق شده بود ایران و نمایندگان 6 کشور گفت ‌وگوهای خود را در آلماتی آغاز کردند. جمهوری اسلامی ایران چندماه قبل طرح جامعی را برای شکل‌گیری همکاری میان 7 کشور به طرف مقابل ارایه کرد. امروز نیز در نشست صبح دکتر جلیلی پیشنهادهای مشخص ایران را برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌های 1+5 با ایران به طرف مقابل ارایه کردند. این پیشنهادها در چارچوب طرح کلی ایران در مسکو تنظیم شده بود که ارایه شد. در این جلسه طرف ایرانی بر لحاظ کردن سه عنصر آغاز، ابعاد و سرانجام روند گفت‌وگوها تاکید کرد. ایران بر این باور است آن چه به عنوان گام اعتماد ساز از آن یاد می شود، یعنی مجموعه اقداماتی که دو طرف باید با هم توافق کنند که انجام دهند، بخشی از راه حل جامع است، نه چیزی غیر از راه حل جامع یا در کنار آن. بر این اساس پیشنهادی که امروز صبح دکتر جلیلی به 1+5 ارایه کردند چارچوب مشخصی را ارایه کرد و طبیعی است گفت‌وگوها امروز یا در صورت نیاز فردا ادامه می‌یابد تا دو طرف دیدگاه‌هایشان را تبادل کنند تا بستر جدیدی از همکاری‌ها شکل گیرد».

به نظر می رسد چند نکته در این میان حائز اهمیت اساسی است:

1- پیشنهاد جدیدی که ایران ارائه کرده پاسخ پیشنهاد 1+5 در آلماتی 1 نیست چرا که پاسخ این پیشنهاد در مذاکرات کارشناسی داده شده است بلکه پیشنهادی جامع است که درخواست های گروه 1+5 در پیشنهاد آلماتی را هم مدنظر قرار داده و برای آنها مابه ازایی متوازن پیشنهاد کرده است.

2- این پیشنهاد به گونه ای تنظیم شده است که چیزی به عنوان گام اعتماد ساز خارج از چارچوب کلان مذاکرات را به رسمیت نمی شناسد. ظاهرا درخواست گروه 1+5 این است که ایران بدون نهایی شدن چارچوب و انتهای مذاکرات و بدون بحث در این باره، صرفا روی یک بده بستان بر سر گام اول مدنظر غربی ها –یعنی مسائل مرتبط با فردو و غنی سازی 20 درصد- مذاکره کند. گروه 1+5 نام این کار را برداشتن یک گام اعتمادساز از سوی ایران می گذارد که تازه راه را برای مذاکرات اصلی باز خواهد کرد. از دید ایران، بدون اینکه گام آخر از همین حالا معلوم باشد و روشن شود که این فرآیند بالاخره به کجا می خواهد برسد، گام اول برداشتنی نیست. بنابراین پیشنهاد جدید ایران دارای این ویژگی است که پیشنهاد 1+5 در آلماتی1 را در یک چارچوب بزرگ تر قرار می دهد تا روشن شود که گام های بعدی تا رسیدن به انتهای مسیر چیست و چگونه باید برداشته شود. اما شواهد نشان می دهتد گروه 1+5 خود را برای بحث درباره گام های بعدی آماده نکرده است.

برخی منابع می گویند این احتمال وجود دارد که مذاکرات آلماتی فقط یک روزه باشد.

[url="http://www.irannuc.ir/fa/content/1359"]پیوند[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گزارش اختصاصی "ایران هسته ای" از راهبرد مذاکراتی ایران در روز نخست گفت وگوهای آلماتی
[url="http://www.irannuc.ir/fa/content/1354"]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]اشتون: برای اولین بار وارد جزئیات شدیم/پس از مشورت با 1+5 با جلیلی تماس می‌گیرم[/b]


کاترین اشتون، سرپرست تیم مذاکره کننده 1+5 پس از پایان نشست دو روزه آلماتی 2 با حضور در کنفرانس خبری در محل هتل اینترکنتیننتال گفت: ما در 5 و 6 آوریل اجلاسی با ایران داشتیم و با آقای جلیلی و هیئت همراه او درباره نگرانی جامعه بین المللی گفت وگو کردیم.
وی افزود: مذاکرات ما درباره طرح اعتمادسازی که اخیرا به ایران اعلام کردیم طولانی و فشرده بود. در این گفت وگوها مشخص شد ایران و 1+5 فاصله ماهوی با هم دارند. از این رو قرار است ما برای مشورت به پایتخت هایمان برویم و من سپس با آقای جلیلی تماس می گیرم.
اشتون افزود: ما برای اولین بار وارد جزئیات شدیم طوری که قبلا تا این حد وارد مسائل ریز نشده بودیم. در گفت‌وگو سوالات و ابهامات مطرح شد. برای بار اول بحث‌های چالشی مطرح شد. ما باید برای حصول به راه حل سخت با هم کار کنیم.
سرپرست تیم مذاکره کننده 1+5 هیچ اشاره به برگزاری دور بعدی مذاکرات و زمان و مکان آن نکرد.
کاترین اشتون در بخش دیگری از این کنفرانس خبری پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد و در جواب پرسش خبرنگاری گفت: ما بسته پیشنهادی داریم که به اندازه کافی محتوی دارد که بر اساس آن اعتمادسازی را شروع کنیم.
وی در پاسخ به سئوالی عنوان کرد: گفت‌وگو برای گفت‌وگو نیست. این گفت‌وگوها قصد و نیت دارد و طی دو روز گذشته مفصل درباره جزئیات صحبت کرده‌ایم.
اشتون در پاسخ به سئوال دیگری هدف از مذاکرات را این عنوان کرد که ایران به طرح اعتمادسازی که 1+5 به آن ارائه داده، پاسخ دهد تا فضایی برای مذاکرات جامع ایجاد شود و در نهایت اعتماد بیشتری حاصل شود.
وی گفت: ما بارها گفته ایم که نقطه نهایی چه باشد و ما و آژانس و همه می دانیم که مرحله نهایی چیست. کاترین اشتون تنها به سئوالات خبرنگاران خارجی پاسخ داد و به سئوال خبرنگار صدا و سیما درباره اینکه چرا فقط ایران باید اعتمادسازی کند و 1+5 نه، پاسخی نداد.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920117000538 ویرایش شده در توسط mohsenazadi

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اشتون: برای اولین بار وارد جزئیات شدیم[/quote]
یعنی این چند دور قبلی چکار می کردند؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center]
[b] [size=4][font=tahoma,geneva,sans-serif]نقطه اختلاف ایران و 1+5 دقیقا کجاست؟ [/font][/size][/b]


[right]دکتر سعید جلیلی رییس هیئت مذاکره کننده ایران روز پنج شنبه در دانشگاه فارابی آلماتی اعلام کرد کلید حرکت مذاکرات رو به جلو یک کلمه است و آن هم اینکه 1+5 صریحا بگوید حق غنی سازی ایران را قبول دارد.[/right]
[right]روز بعد، دکتر علی باقری در جمع خبرنگاران به 4 نکته مهم اشاره کرد:[/right]
[right]1- اینکه ایران در مذاکرات آلماتی 2 طرح جدیدی ارائه کرده که چارچوب پیشنهاد مسکو در آن حفظ شده است.[/right]
[right]2- باقری گفت در طرح ایران چگونگی آغاز و انجام مذاکرات و مسیری که باید بین این دو طی شود تشریح شده است.[/right]
[right]3- باقری گفت در عین حال ایران ایده ای عملیاتی برای اجرای طرح مسکو در قالب گام های کوچک ارائه کرده است.[/right]
[right]4- باقری همچنین اضافه کرد که ایران برداشتن گام های اعتماد ساز را بخشی از یک طرح جامع برای حل مسئله می داند نه جدای از آن یا به موازات آن.[/right]
[right]از طرف مقابل، دیپلمات های گروه 1+5 عمدتا بر دو نکته تاکید کردند:[/right]
[right]1- نکته اول اینکه مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون گفت که گروه 1+5 انتظار دارد ایران در این دور از مذاکرات پاسخی ملموش و روشن به پیشنهاد ارائه شده در مذاکرات آلماتی 1 بدهد. اما دیپلمات های غربی تا غروب روز جمعه دائما به رسانه های غربی گفته اند که ایران هنوز پاسخی با آن درجه از صراحت که آنها انتظار دارند به پیشنهاد آنها نداده است.[/right]
[right]2- دومین نکته هم اینکه دیپلمات های ناشناس غربی تاکید کردند که ایران مجددا پیشنهادهای مسکو را در آلماتی تکرار کرده و این برای آنها ناامید کننده بوده است.[/right]
[right]این کدها را یک بار دیگر مرور کنید. حالا باید به این سوال جواب داد که ماجرا دقیقا چیست و اختلاف کجاست؟[/right]
[right]صورت مسئله این است: گروه 1+5 در آلماتی 1 پیشنهادی به ایران ارائه کرده است که ناظر به نگرانی های فوری اعضای این گروه خصوصا امریکا درباره تحولات فنی رخ داده در تاسیسات فردو بویژه موضوع انباشت مواد و غنی سازی 20 درصد است. پیشنهاد این گروه، ذیل عنوان «کاهش آمادگی فردو» خواستار آن شده است که ایران بدون تعطیل کردن فردو اقدامات فنی در آن انجام بدهدکه نگرانی فوری غرب از ناحیه این تاسیسات رفع شود. از جمله این اقدامات تعلیق غنی سازی اورانیوم در این تاسیسات است. در مقابل این گروه برای اولین بار اعلام کرده است که حاضر است بخش هایی از تحریم های یک جانبه اعمال شده علیه ایران در حوزه های پتروشیمی و طلا را تعلیق کند.[/right]
[right]به گزارش ایران هسته‌ای، ایران پیشنهاد آلماتی 1 را رد نکرد. اگر به بیانیه پایانی ایران که پس از مذاکرات آلماتی 1 صادر شد مراجعه شود روشن است که ایران تاکید کرده است که این پیشنهاد را تا آنجا که به معنای نزدیک شدن جزئی 1+5 به دیدگاه های ایران است مثبت تلقی می کند ولی عقیده دارد هنوز مسیری طولانی تا رسیدن به نتیجه نهایی باید طی شود.[/right]
[right]اگر دقیق باشیم، در واقع ایران پیشنهاد آلماتی 1 را رد نکرد بلکه دو دسته سوال درباره آن مطرح کرد:[/right]
[right]1- این پیشنهاد در چه چارچوبی مطرح شده است؟[/right]
[right]2- آیا این پیشنهاد متوازن است؟[/right]
[right]بنابراین دو مسئله [b]چارچوب[/b] و [b]توازن[/b]، مهم ترین مسائلی است که ایران در مذاکرات امروز، درباره پیشنهاد آلماتی 1 مدنظر داشته است.[/right]
[right]مقصود از مسئله چارچوب چیست؟ مقصود این است که پیشنهاد آلماتی صرفا ناظر به یک بخش از برنامه هسته ای ایران است، یعنی بخشی که در فردو قرار دارد و امریکا ادعا می کند از بابت آن نگرانی فوری دارد. سوال ایران این است که اگر پیشنهاد آلماتی را یک گام از یک سلسله گام در نظر بگیریم، گام های بعدی چیست؟ فرض کنیم درباره پیشنهاد آلماتی توافقی حاصل شد. سوال ایران این است که آیا قرار است غربی ها بعد از آنکه نگرانی شان درباره فردو رفع شد سراغ دیگر تاسیسات ایران بویژه غنی سازی 5 درصد در نطنز بروند؟ علاوه براین، پیشنهاد آلماتی تنها لغو چند مورد از تحریم ها را که اتفاقا از دید ایران خیلی هم مهم نیست پیشنهاد می دهد. سوال ایران این است که غرب قرار است لغو بقیه تحریم ها را به انجام چه اقدامی از جانب ایران مشروط کند؟ [b]اگر قرار باشد ایران در گام اول بخش های مهمی از برنامه هسته ای خود را روی میز بگذارد در حالی که بخش عمده تحریم ها در این گام لغو نمی شود، آیا عملا دست خود را برای چانه زنی های ییشتر در گام های بعدی خالی نکرده است؟[/b] این سوالات در کنار اعلام صریح مقام های غربی پس از مذاکرات آلماتی 1 مبنی بر اینکه پس از فردو، سراغ نطنز و اراک خواهند رفت و تحریم بانک و نفت را به منظور چانه زنی در آن مقطع نگه داشته اند، ظاهرا ایران را مصمم کرده است که تکلیف چارچوب مذاکرات همین ابتدای کار باید روشن شود. این دقیقا به این معناست که غرب باید تکلیف این موضوع را روشن کند که وقتی مسئله 20 درصد حل شد، مسئله 5 درصد پذیرفته شده خواهد بود یا نه. در حالی که غرب در این باره سکوت کرده و حتی از اعتراف زبانی به حق غنی سازی 5 درصدی ایران طفره می رود، به نظر از دید ایران معامله درباره غنی سازی 20 درصد صرفا افتادن در یک دام است.[/right]
[right][b]جمله دکتر جلیلی مبنی بر اینکه اعتراف غربی ها به حق غنی سازی ایران کلمه ای است که می تواند راه مذاکرات را به جلو باز کند دقیقا اشاره به این مسئله است که پیشنهاد آلماتی در کدام چارچوب قرار دارد. اگر پیشنهاد آلماتی بخشی از چارچوبی است که در انتهای آن تحریم ها لغو می شود و حق غنی سازی 5 درصدی ایران به رسمیت شناخته می شود آن وقت به طور جدی قابل بررسی است اما اگر این پیشنهاد بخشی از چارچوبی است که می خواهد داشته های با ارزش ایران را با امتیازهای با ارزش متوسط مبادله کند و دست ایران را برای مراحل بعدی چالش هسته ای خالی نماید، آن وقت ایران پیشنهاد قابل بررسی نخواهد بود. [/b][/right]
[right]این موضعی است که ظاهرا غربی ها را گیر انداخته است چرا که آنها نه مایلند و نه آمادگی دارند که درباره یک چارچوب جامع که از همین ابتدای کار، ابتدا تا انتهای فرآیند را روشن کند، مذاکره کنند. ایران این موضوع را درک می کند که ممکن است به دلایل متعدد که در اینجا جای پرداختن به آن نیست غربی ها آمادگی بحث درباره گام های بعدی را نداشته باشند. از دید ایران این مسئله اگرچه بسیار مهم است ولی به معنای بن بست در مذاکرات نیست. غرب می تواند صریحا بگوید که آماده انجام یک بحث جامع نیست و فقط روی گام اول فکر کرده است. از دید ایران این ایرادی ندارد ولی وقتی بنا باشد درباره گام اول بدون روشن شدن گام های بعدی مذاکره شود آن وقت شکل این مذاکره نمی تواند آنطوری باشد که در پیشنهاد آلماتی 1 مطرح شده است.[/right]
[right]اینجاست که پای مسئله دوم به میان می آید یعنی مسئله توازن. ایران معتقد است اساسا در کل فرآیند داده و ستانده های هرگونه طرح مذاکراتی باید متوازن باشد یعنی ارزش آنچه از ایران خواسته می شود باید با ارزش آنچه به ایران داده می شود برابر باشد. بویژه اگر تکلیف گام های بعدی روشن نباشد و مذاکرات صرفا بر گام اول متمرکز شود، آن وقت مسئله توازن داده و سانده های دو طرف در گام اول اهمیت بیشتری پیدا می کند. علت اصلی این امر آن است که اگر ایران یک پیشنهاد نامتوازن را درگام اول بپذیرد نگرانی های فوری طرف مقابل را رفع می کند ولی نگرانی های فوری خودش رفع نمی شود. به تعبیر صریح تر، اگر ایران موضوع 20 درصد و فردو را هم وزن لغو تحریم طلا و پتروشیمی بداند، آن وقت تحریم نفت و بانک را که مسائلی بسیار جدی تر است، باید هم وزن چه چیزی فرض کند؟[/right]
[right]به نظر می رسد دید ایران این است که برای اینکه بتواند قدرت مذاکراتی خود را در آینده حفظ کند باید گام های درخواستی پیشنهاد آلماتی تغییر کرده و به اصطلاح متوازن شود. این متوازن سازی می تواند به دو شکل انجام شود. اگر غرب همچنان همان خواسته های خود در پیشنهاد آلماتی را حفظ کند آن وقت باید ما به ازایی را که ارائه می دهد از تعلیق تحریم طلا و پتروشیمی بسیار بالاتر ببرد. از دید ایران و مطابق طرحی که ایران در مسکو پیشنهاد کرده ما به ازای تعلیق غنی سازی 20 درصد لغو کلیه تحریم های یک جانبه است نه لغو گوشه ای از آن. شکل دوم متوازن سازی هم این است که غرب نخواهد ما به ازای بیشتری به ایران بپردازد و آمادگی لغو کلیه تحریم های یک جانبه را نداشته باشد. آن وقت اتفاقی که باید بیفتد این است که باید درخواست های خود را کم کند. ایران ایده هایی در این باره که اگر غرب نخواهد تحریم بیشتری را لغو کند و فقط روی تعلیق تحریم طلا و پتروشیمی جمع بندی کرده باشد آن وقت چه چیزهایی از جانب ایران قابل ارائه است که هم وزن این دو باشد، دارد و در مذاکرات آلماتی 2 ارائه کرده است.[/right]
[right]بنابراین، [b]به طور کاملا خلاصه مسئله این است که از دید ایران پیشنهاد آلماتی 1 باید چارچوب بندی و متوازن شود. [/b]ایران به نوبه خود این کار را انجام داده و با مندرج کردن پیشنهاد آلماتی 1 درون پیشنهاد مسکو هم چارچوب آن را مشخص کرده و هم الگویی برای متوزان سازی آن پیشنهاد نموده است. حالا این دیگر به غرب بستگی دارد که انعطاف مذاکراتی لازم را داشته باشد یا نه.[/right][/center]

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/204667/%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%81-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-15-%D8%AF%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%A7-%DA%A9%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D8%AA

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#0000ff]وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی:
باید ضرب الاجل مشخصی برای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم ایران تعیین شود.[/color]

دولت اسرائیل بار دیگر بر بی نتیجه بودن مذاکره با ایران تأکید کرده و خواستار تعیین ضرب الاجل برای حکومت این کشور شده است، اما دولت آمریکا می‌گوید که به رغم ناکامی مذاکرات اخیر، به تلاش دیپلماتیک برای حل بحران اتمی ایران پایبند است.

یووال اشتاینیتس، وزیر امور استراتژیک اسرائیل امروز یکشنبه ۱۸ فروردین از آمریکا و کشورهای غربی خواست که با تعیین ضرب الاجلی کوتاه مدت برای ایران، مانع از آن شوند که این کشور مثل کره شمالی به یک تهدید اتمی تبدیل شود.او گفت: “نه تحریم کافی است نه مذاکره. وقت آن رسیده که برای خطر نظامی ایران خط قرمز تعیین شود، یک خط قرمز کاملا واضح از طرف جامعه جهانی، آمریکا و کشورهای غربی”.همزمان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که به ترکیه سفر کرده است، گفت که دولت باراک اوباما با وجود شرایط پیچیده ای که درپیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران برای مذاکرات اتمی ایجاد کرده است، قصد دارد به این مذاکرات ادامه دهد.او در عین حال تأکید کرد که روند مذاکرات نمی تواند برای همیشه ادامه یابد.او گفت که تلاش دیپلماسی کار دشواری است و نیاز به صبر دارد.

دور اخیر مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ دیروز در آلماتی قزاقستان بدون نتیجه به پایان رسید در حالیکه به گفته کاترین اشتون، رئیس مذاکره کنندگان ۱+۵، مواضع طرفین “فاصله زیادی” با یکدیگر داشت.یووال اشتاینیتس که مسئول امور ایران در دولت اسرائیل است، در واکنش به این مذاکرات به رادیو ارتش اسرائیل گفت: “ما از اول هم هشدار داده بودیم، از نحوه انجام این مذاکرات معلوم است که این نقشه ای است برای خریدن وقت. ایرانیها در حالیکه اورانیوم غنی می کنند راه خود را با گفتگو و خنده به سمت بمب اتمی باز می‌کنند. ما موضع کاملا روشنی در این باره داشته ایم و دنیا هم به تدریج دارد متوجه آن می‌شود.”

او وضعیت ایران را با نمونه کره شمالی مقایسه کرد و گفت: “فکر می‌کنم آنچه در حال حاضر در کره اتفاق می افتد به همه نشان می‌دهد که متوقف کردن فعالیتهای هسته ای ایران چقدر فوریت دارد.”"جامعه بین المللی به کره شمالی فرصت داد تا به سلاح هسته ای دست پیدا کند و این کشور حالا کره جنوبی، ژاپن و حتی آمریکا را به استفاده از آن تهدید می‌کند. تصور کنید اگر در دو سال آینده رژیم تندرو افراطی تهران به سلاح هسته ای دست پیدا کند چه اتفاقی برای اسرائیل و اروپا و آمریکا و کل دنیا خواهد افتاد.”

“ما فکر می کنیم بدون یک تهدید قابل توجه و ملموس – از جمله یک برنامه زمان بندی کوتاه – محال است که ایران برنامه هسته ای اش را کنار بگذارد.” اشتاینیتس بدون اینکه درباره این ضرب الاجل توضیح بیشتری بدهد فقط اشاره کرد که مهلت ایران نباید بیشتر از “چند هفته یا چند ماه” باشد.بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که از دوستان نزدیک اشتاینیتس است پیشتر نیمه سال ۲۰۱۳ را ضرب الاجل ایران دانسته بود، هرچند بعدا شماری از مقامات اسرائیلی بطور غیر رسمی گفتند که این طرح کنار گذاشته شده است.گفته می شود که دولت آمریکا در مورد اقدامات یک جانبه احتمالی علیه ایران به اسرائیل هشدار داده است.

[url="http://www.tabnak.ir/fa/news/296299/رژیم-صهیونیستی-خواهان-تعیین-ضرب‌الاجل-برای-ایران-شد"][color=#0000ff]پیوند[/color][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Electro_officer' timestamp='1365355639' post='306148']
یکی در یکی دو خط به من بگه کلا آخرش چی شد!؟
[/quote]
باید تا یکی دو هفته دیگه صبر کرد تا اینجا شاید رخداد چشمگیری از آلماتی 2 به چشم نیامده باشه اما زمانی که این 6 کشور رسما { در سطوح عالی سیاسی } نسبت به یشنهاد ایران پاسخ بدند میشه با قطعیت نظر داد .
ولی در کل نکته مثبت و شاید در ادامه منفی {!} این نشست تایید این موضوع بود که جزییات مورد بحث طرف غربی در ادوار گذشته از طرف ما مطرح شده . ویرایش شده در توسط ssadeghs

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Electro_officer' timestamp='1365355639' post='306148']
یکی در یکی دو خط به من بگه کلا آخرش چی شد!؟
[/quote]
هيچي، تابلوه كه غربيها منتظر نتيجه انتخابات خردادماه هستند و احتمالا آشوب و ماهي گيري از آب گل آلودو اينجور چيزا! فعلا مي خوان قضيه رو كش بدن. :chicken:
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#0000ff]متن کامل بیانیه ها و اظهارات 1+5 پس از مذاکرات آلماتی 2[/color]
دولت های غربی و طرف های مذاکراتی ایران در مذاکرات آلماتی، واکنش هایی متفاوت به نتیجه این مذاکرات نشان دادند.

1[color=#800080]. خلاصه اظهارات اشتون در کنفرانس مطبوعاتی در جمع خبرنگاران، 17/1/1392.[/color]
این گفتگوها هدفمند بودند و در دو روز گذشته، همانطور که گفتم ما مذاکراتی بسیار فشرده داشتیم. در واقع، ما در این گفتگوها به صورتی گسترده تر از گذشته، وارد جزئیات شدیم و این تلاش ها همچنان در این مسیر ادامه خواهند داشت. هدف از تحریم ها، آوردن فشار برای کارآمد کردن این فرایند است و من باور دارم که باید تا جایی که برای ما امکان دارد، با سختی تلاش کنیم تا اطمینان حاصل شود موفق می شویم و نتایج دلخواه را به دست می آوریم. برای نخستین بار بود که شاهد بحث و گفتگو درباره جزئیات مسائل بودیم به شکلی که سوال های مربوط در حوزه هایی که باید بحث شوند مطرح و پاسخ آن به صورت مستقیم، داده شود تا بتوانیم پیش رویم. این موضوعی بسیار مهم است ولی در خصوص مسائل اصلی، مواضع ما همچنان از هم دور است.

2. [color=#800080]منابع غربی در 4 منبع مختلف پس از مذاکرات، اظهاراتی را از یک منبع امریکایی درباره مذاکرات آلماتی 2 نقل کرده اند. متن دقیق این اظهارات چنین است:[/color]
2-1- شش کشور (آمریکا ، روسیه ، چین ، فرانسه ، انگلیس و آلمان) موضع خود را در این مذاکرات «عادلانه و متوازن» می دانند و احتمال داد آنها موضع خود را تغییر ندهند. هیچ «فروپاشی» در مذاکرات هسته ای با ایران رخ نداده و قدرتهای بزرگ که برای مهار برنامه هسته ای ایران بر این کشور فشار می آورند قصد دارند راه دیپلماتیک را ادامه دهند.

شش قدرت جهانی برای انتخاب بهترین روش برای تعامل با این منازعه که به وقوع جنگی جدید در خاورمیانه تهدید می کند به زمان نیاز دارند. پیشرفت زیادی حاصل نشد اما (مذاکرات) از بین هم نرفته است. ایران احتمالا در آینده با تحریمهای اقتصادی بیشتری مواجه خواهد شد و دولتهای غربی برای تشدید فشارها بر این کشور تلاش می کنند اما گفت نشانه های مثبتی در گفتگوهای آلماتی وجود داشت. گفتگوها بین ما بسیار طبیعی تر و اساسی تر از گفتگوهای گذشته بود.[1]

2-2- [color=#0000ff]ایوان واتسون، گزارش سی ان ان از آلماتی[/color]، 18/1/1392: یکی از مقامات ارشد آمریکایی به من گفته که بر خلاف برخی ناامیدی ها از موضع ایرانی ها، اینکه ایرانی ها خواستار چیزهای زیادی بودند و پیشنهادهای کمی دادند، بر خلاف این در خلال مذاکرات، مذاکرات صادقانه و آزادی بین دو طرف به وجود آمد.در حقیقت این مقام ارشد آمریکایی به ما گفت که دکتر سعید جلیلی مذاکره کننده هسته ای ایران بیش از نیم ساعت به صورت پرسش و پاسخ با مقام ارشد آمریکایی در این مذاکرات گفتگو کرد.

2-3- [color=#0000ff]گزارش خبرگزاری رویترز از آلماتی [/color]، 17/1/1392: یک مسئول بلندپایه آمریکایی روز شنبه اعلام کرد هنوز مشخص نشده است دور جدیدی از گفتگوهای هسته ای با ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار خواهد شد یا نه. پس از دو روز گفتگوها در آلماتی پایتخت قزاقستان که هیچ نتیجه ای نداشت ، این مسئول آمریکایی درباره اینکه آیا نشست دیگری پیش از انتخابات ایران برگزار خواهد شد یا نه گفت :« نمی دانیم ، بعید نیست.»

2-4- [color=#0000ff]جرج جان، گزارش ای پی از نیویورک[/color]، 17/1/1392. یک مقام ارشد امریکا اشاره کرد که مقامات ایران پیشنهاد پنج به علاوه یک را در زمینه لغو محدود تحریم ها در ازای تحقق خواسته آنها مبنی بر توقف غنی سازی 20 درصدی اورانیوم ، در نشست ماه گذشته طرفین، یک «نقطه عطف » توصیف کرده اند. این مقام امریکایی خاطرنشان کرد دولت امریکا از این که این لحن در مذاکرات آلماتی دو مطرح نشد ، ناامید شده است.

3[color=#800080]. موضع روسیه از زبان سرگی ریابکوف در گفت وگو با خبرگزاری ایتارتاس در آلماتی، 17/1/1392.[/color]
- به اعتقاد روسیه همه حقوق ایران از جمله حق غنی سازی اورانیوم باید در ازای کنترل و نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای بر برنامه هسته ای این کشور به رسمیت شناخته شود. از جنبه انتظارات ایرانی ها ، آنها از موضع کشورهای غربی ناامید شدند. ما نیز ناامید شدیم. روسیه معتقد است باید همه حقوق ایران از جمله حق غنی سازی اورانیوم آن در ازای نظارت و کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته ای ایران، به رسمیت شناخته شود.» «روسیه به وضوح اعلام می کند که به رسمیت شناختن همه حقوق ایران در معاهده «ان پی تی» از جمله حق غنی سازی اورانیوم در ازای نظارت و کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته ای ایران ، الگوی نهایی است. این الگو می تواند تا هر سطحی گسترش یابد.» ما معتقدیم اگر چنین توافقی صورت گیرد، همه تحریم ها باید لغو شود.» روسیه از این که پنج به علاوه یک و ایران در این دور از مذاکرات به پیشرفتی دست نیافتند ، متأسف است. ما در ارتباط با کار و فضای گفتگوها ، حرکت روبه جلو داشتیم اما متأسفانه نتوانستیم مواضع دو طرف را درباره بسیاری از جنبه ها هماهنگ کنیم. تا کنون یافتن نقاط مشترکی که بتوان گفت سرانجام به پیشرفت هایی رسیدیم ، تقریبا دشوار بوده است.» با توجه به چندین دور مذاکرات، روسیه به این ارزیابی رسیده است که مذاکرات شکل یک دور باطل را پیدا کرده است. ما در آلماتی نمی توانیم به مصالحه دست یابیم.» روسیه مخالفت سیاست شرکای غربی خود برای اعمال تحریم ها علیه ایران است.» ما معتقدیم که در روند مذاکرات هیچ گونه وقفه ای نباید وجود داشته باشد ، ما تقریبا تجربه دشواری داریم از این که گفتگوها به شکلی نامنظم و ناپیوسته برگزار می شود. دو دور نشست در آلماتی نمونه ای از نوع دیگری از کار است ، نمونه ای از پیشرفت و تحرک درحال انجام. »

4.[color=#800080] بیانیه یووال اشتینیتز وزیر امور راهبردی اسرائیل[/color]
زمان آن رسیده است که جامعه بین المللی موضع شدیدتری در برابر ایران اتخاذ کند و به مقامات این کشور به صراحت تذکر دهد که نمایش مضحک مذاکرات در حال پایان یافتن است. بدون یک تهدید ملموس و جدی که در آن یک جدول زمانی کوتاه مدت، شفاف و قطعی نیز پیش بینی شده باشد، متلاشی کردن برنامه هسته ای ایران غیرممکن خواهد بود.

5. [color=#800080]بیانیه ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس، 18/1/1392.[/color]
انگلیس به همراه دیگر شرکای عضو گروه پنج به علاوه یک با حسن نیت و برای مذاکره با ایران روانه قزاقستان شد. بحث های طولانی درباره برخی مسائل صورت گرفت،‌ اما هنوز اختلافات گسترده ای بین دو طرف وجود دارد. موضع کنونی ایران از آن چه که برای دستیابی به گشایش دیپلماتیک در مسئله لازم است بسیار دور است. «ما از ایران می خواهیم که به دقت مشخص کند که آیا خواستار ادامه وضعیت کنونی و تشدید فشارها و افزایش انزوای خود است یا این که می خواهد در مذاکره ای جدی وارد شود.»

[url="http://www.irannuc.ir/fa/content/1366"]پیوند[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جلیلی: تهران می تواند غنی سازی اورانیوم را به منظور ارتقای اعتماد گروه "پنج علاوه یک" به تعلیق کند
http://persian.ruvr.ru/2013_04_07/110137660/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اينجور كه مشخصه دنبال كشتن زمان هستن كه رييس جمهور اينده ايران مشخص بشه براي مذاكرات اينده.
قبل از سال نو وزير امور خارجه امريكا اعلام كرده بود ما منتظر پيام مقام معظم رهبري در شروع سال نو هستيم
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#0000ff]رابطه آلماتی ۲ با جنجال کره‌شمالی [/color]

شايد تيتر يادداشت پيش روي در نگاه اول، «عجيب»! تلقي شود و اين پرسش احتمالي را در پي داشته باشد كه ميان مذاكرات ايران و كشورهاي 1+5 در «آلماتي» پايتخت قزاقستان و مناقشه اي كه اين روزها به بهانه آزمايش بمب اتمي در كره شمالي، ميان واشنگتن و «پيونگ يانگ» در جريان است چه رابطه اي مي توان يافت؟! ولي اين ماجرا، از زاويه ديگري نيز قابل بررسي است و درباره مناقشه اخير در شبه جزيره كره، احتمال ديگري نيز در ميان است. احتمالي كه اگر هم درصد آن اندك باشد، به دليل اهميت موضوع نبايد از كنار آن به سادگي عبور كرد و در اين باره گفتني هايي هست؛

[b]1-[/b] روز يكشنبه هفته جاري- 18/1/92- طي يادداشتي در كيهان و با عنوان «دو خط موازي كه يكديگر را قطع كردند!» با اشاره به شواهد و ارائه اسنادي به نقل از مقامات رسمي آمريكايي و اروپايي آورده بوديم كه آمريكا در چالش هسته اي 10 ساله خود با ايران به بن بست رسيده است و خط تحريم اگرچه براي جمهوري اسلامي ايران مشكلاتي درپي داشته است ولي برخلاف انتظار آمريكا نه فقط آنگونه كه خانم كلينتون ادعا مي كرد و نتانياهو، آرزوي آن را در سر مي پروراند، تحريم ها «فلج اقتصادي» ايران را به دنبال نداشته و مانع ادامه فعاليت هسته اي و پيشرفت خيزش گونه علمي و تكنولوژيك كشورمان نشده است، بلكه بحران اقتصادي بي سابقه آمريكا طي 50 سال اخير (اعتراف «گيتنر» وزير خزانه داري آمريكا) و بحران مشابه در اروپا، باعث شده است كه به جاي ايران، آمريكا و متحدان اروپايي آن در آستانه فلج اقتصادي قرار گيرند تا آنجا كه «هاآرتص» با عصبانيت مي نويسد «آرامش در ايران، دهن كجي به تحريم هاست»، گاردين توضيح مي دهد كه «بحران اقتصادي غرب، تحريم ها را به نفع ايران رقم زده است» واشنگتن پست طي گزارشي نتيجه مي گيرد كه «دود تحريم ها به چشم آمريكا رفته است» و اين همه در حالي است كه ايستادگي و مقاومت 10 ساله ايران در برابر باج خواهي آمريكا و متحدانش، الگوي عزت آفريني از «مقاومت پيروز» را به دنياي برانگيخته و ملتهب كنوني- جنبش ضد سرمايه داري وال استريت در غرب و بيداري اسلامي در منطقه- پمپاژ كرده است...

با اين اشاره مختصر كه در يادداشت مورد اشاره كيهان با توضيح و تفصيل بيشتر آمده بود مي توان نتيجه گرفت كه «آمريكا اگر به چالش هسته اي پايان بدهد، الگوي ديگري از پيروزي برخاسته از مقاومت را به نام جمهوري اسلامي ايران ثبت كرده است. الگويي كه موج فراگير بيداري اسلامي را شتاب بيشتري مي دهد و چنانچه به چالش هسته اي ادامه بدهد، اين چالش در حالي كه اهرم تحريم ها از كار افتاده و يا لااقل كند شده است، نتيجه از قبل طراحي شده و مطلوب آمريكا را در پي نخواهد داشت.»

[b]2-[/b] حضور پرقدرت و مثال زدني تيم مذاكره كننده كشورمان در مذاكرات هسته اي با گروه كشورهاي 1+5 كه با استدلال قوي، اسناد فني و حقوقي مستحكم -FIRM DOCUMENTS- همراه بوده است، آخرين اميدهاي حريف را براي چانه زني هاي يكسويه در مذاكرات، بر باد داده است. گفتني است در جريان مذاكرات جانبي «آلماتي 2»، نمايندگان 1+5 در مقابل استدلال قوي و اسناد فني و حقوقي مستحكمي كه دكتر جليلي ارائه كرده بود، آچمز شده و چاره اي جز اعتراف ضمني نداشتند و هنگامي كه نماينده انگليس براي تغيير فضا، سؤالي را پيش كشيد و دكتر جليلي آغاز به پاسخ كرد، خانم «وندي شرمن» نماينده آمريكا كه به جاي ماموريت اسمي كاترين اشتون، رهبري واقعي گروه 1+5 را برعهده دارد، دست نوشته اي پيش روي وي گذاشته و او را مجبور به سكوت كرد! و نماينده يكي ديگر از كشورهاي 1+5 در پاسخ به اين سؤال آقاي دكتر جليلي كه آيا نظر كنوني خود را در جلسه رسمي نيز مطرح خواهي كرد؟ گفت؛ از من چنين انتظاري نداشته باشيد!

همين جا بايد متذكر شد كه قبل از مذاكرات آلماتي يك، با اطلاع از درخشش استدلال ها و استنادهاي تيم هسته اي كشورمان، طي يادداشتي با عنوان نقطه پايان كجاست؟!- 9/12/91- پيشنهاد كرده بوديم جمهوري اسلامي ايران متن مذاكرات را به صورت مكتوب و صوتي و تصويري در سطح جهان منتشر كند و آورده بوديم «اين اقدام مي تواند ترفند آمريكا و متحدانش و چنته خالي از قانون و منطق آنها را فاش كند» اين پيشنهاد اگرچه - نمي دانيم به چه علت- با موافقت مسئولان محترم كشورمان روبرو نشد ولي بلافاصله واكنش سراسيمه رسانه ها و مقامات رسمي حريف را برانگيخت.

«آلن اير» سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در مصاحبه اي كه شتابزده به نظر مي رسيد گفت «نمي توان با حضور رسانه ها مذاكره كرد» و خبرگزاري فرانسه به نقل از «جو بايدن» معاون رئيس جمهور آمريكا نوشت كه وي در ملاقات با «فرانسوا اولاند» رئيس جمهور فرانسه بر ضرورت غيرعلني بودن مذاكرات تاكيد كرده است و شبكه بين المللي بي بي سي - B.B.C.WORLD- پيشنهاد علني بودن مذاكرات را ناممكن! توصيف كرد و... و صد البته هنوز هم دير نشده است، مخصوصا آن كه تيم هسته اي كشورمان در مذاكرات آلماتي 2 با درخشش استدلال ها و استنادهاي حقوقي، فني به مراتب برجسته تري حاضر شده است تا آنجا كه به نوشته واشنگتن پست، خانم اشتون بعد از پايان دور دوم مذاكرات و در حالي كه انتظار مي رفت در مقابل مستندات ارائه شده از سوي دكتر جليلي و تيم همراه وي، پاسخي ارائه كند، اعلام كرد؛ نمايندگان 1+5 به پايتخت هاي خود بازخواهند گشت و بعد از مشورت و رايزني، نتيجه- بخوانيد پاسخ استدلال ها و استنادهاي مستحكم جليلي- را در يك تماس تلفني به اطلاع ايشان خواهد رساند.

همه شواهد كه به نمونه هايي از آن اشاره شد به وضوح نشان مي دهد كه انتشار متن مذاكرات «پاشنه آشيل» آمريكاست و معلوم نيست به چه علت تيم هسته اي كشورمان از آن اجتناب مي ورزد؟!

[b]3-[/b] اكنون به نكته آغازين اين نوشته بازمي گرديم و احتمال آن كه مناقشه اخير ميان آمريكا و كره شمالي يك «پروژه فريب» بوده و به منظور دامن زدن به ترفند «ايران هراسي» و زمينه سازي براي خروج آمريكا از بن بست در چالش هسته اي با ايران طراحي شده باشد را به ارزيابي مي نشينيم. قبل از ورود به اين ارزيابي بايد اشاره كرد كه؛

آمريكا بيش از 7 هزار و 600 كلاهك هسته اي آماده نصب روي موشك هاي بالستيك و قاره پيما دارد و تاكنون 715 آزمايش هسته اي انجام داده است. فرانسه 300 كلاهك هسته اي آماده نصب داشته و تا امروز 210 بار دست به آزمايش هسته اي زده است و انگليس متحد ديگر آمريكا داراي 225 كلاهك هسته اي است و 45 بار آزمايش اتمي انجام داده است. رژيم صهيونيستي، صاحب نزديك به 200 كلاهك هسته اي است، اگرچه همواره تعداد واقعي كلاهك هاي هسته اي خود و تعداد آزمايش هاي اتمي انجام گرفته را پنهان نگه داشته است و اما، اين همه در حالي است كه كره شمالي كمتر از 10 كلاهك هسته اي دارد و تاكنون فقط 3 بار دست به آزمايش هسته اي زده است.

اكنون جاي اين سؤال است كه آيا- حداكثر- 10 كلاهك هسته اي كره شمالي در مقابل 7 هزار و 600 كلاهك هسته اي آمريكا و مجموعه 725 كلاهك هسته اي آماده نصب متحدان استراتژيك آمريكا- فرانسه، انگليس و اسرائيل- در حد و اندازه اي هست كه تهديد كره شمالي به حمله هسته اي عليه آمريكا بتواند اينهمه سر و صدا و هياهوي آمريكا و متحدانش را در پي داشته باشد؟! مخصوصا آن كه آزمايش هسته اي اخير كره شمالي سومين آزمايش اتمي اين كشور است و 2 آزمايش قبلي كره شمالي فقط با اخم ديپلماتيك غرب روبرو شده و مذاكرات 6گانه- آمريكا، ژاپن، كره شمالي، كره جنوبي، چين و روسيه- را در پي داشت و اين حجم انبوه از هياهوي تبليغاتي را به دنبال نداشت!

[b]4-[/b] همزمان با هياهوي اخير درباره تهديد اتمي كره شمالي عليه آمريكا و كره جنوبي، دولتمردان آمريكايي، انگليسي، فرانسوي، رژيم صهيونيستي و رسانه هاي غربي با استناد به آنچه كه از آن با عنوان «خطر سلاح هسته اي كره شمالي عليه جامعه جهاني»! ياد مي كنند، درباره خطر دستيابي جمهوري اسلامي ايران هشدار مي دهند! نتانياهو يقه چاك مي دهد كه «خطر حمله اتمي كره شمالي، ضرورت برخورد قاطع با جمهوري اسلامي ايران را بيشتر از هر زمان ديگري گوشزد مي كند»! ديويد كامرون نخست وزير انگليس با اشاره به تهديد اتمي كره شمالي، از ضرورت مقابله با ايران اسلامي ياد مي كند و اوباما، اولاند و... اين ترجيع بند را تكرار مي كنند كه «تهديد اتمي كره شمالي براي غرب مي تواند يك هشدار جدي درباره دستيابي ايران به سلاح اتمي باشد»!

اشاره به خطر ايران با استناد به آزمايش هسته اي كره شمالي به اندازه اي پرحجم است كه انگار جمهوري اسلامي ايران دست به آزمايش هسته اي - از نوع انفجار براي توليد سلاح اتمي- زده است! و اين احتمال را قوت مي بخشد كه ماجراي اخير و تبليغات پر سر و صداي غرب درباره خطر حمله اتمي كره شمالي فقط يك بازي مسخره و صحنه سازي براي توهم پراكني نسبت به تلاش ايران براي توليد سلاح هسته اي باشد. يعني دقيقا همان توهمي كه در چالش 10 ساله هسته اي و بازرسي هاي پي درپي و پيوسته آژانس از تاسيسات هسته اي ايران كمترين نشانه اي از آن به دست نيامده است.

از اين روي و با توجه به موارد ياد شده، اين احتمال قوت مي گيرد كه آمريكا بعد از ناكامي در چالش هسته اي 10 ساله با ايران اسلامي، در پي آن است كه اين چالش را از «آلماتي» به «پيونگ يانگ» منتقل كند، چرا كه پشت ميز مذاكره بايد استدلال و سند فني و حقوقي ارائه كرد ولي در بازي اخير - به زعم آمريكا- هياهو و جنجال مي تواند جايگزين سند و استدلال شود!

در اين ميان، آنچه به كره شمالي مربوط مي شود، اين كه مراقب پروژه فريب آمريكا باشد چرا كه شواهد موجود از احتمال اين فريب خوردگي حكايت مي كند و آنچه به ايران اسلامي مربوط است، اين كه، جمهوري اسلامي ايران، بن بست آمريكا و متحدانش و تلاش آنان براي خروج آبرومندانه از اين بن بست تحقيركننده را درك مي كند و به قول حضرت آقا تنها راه باقيمانده براي آمريكا، اعتراف به حق قانوني ايران اسلامي است و اين كه آمريكا و متحدانش در يك بازي دوسر باخت وارد شده اند كه راه خروجي غير از پذيرش باخت ندارد.
[url="http://fararu.com/fa/news/146243/کشف-کیهان-از-رابطه-آلماتی-۲-با-جنجال-کره‌شمالی"]پیوند[/url]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.