mahdavi3d

پنج ماموریت آب و هوایی و علوم زمین ناسا در سال 2014

Recommended Posts

کسى ميدونه بودجه ناسا چقدره؟؟ آيا در آمدى هم داره يا صرفا ى سازمان تحقيقاتيه؟؟

بزرگوار معمولا اینگونه سوالات کلی را بهتر است شخصا جستجو نمایید. ویکی‌پدیا هم بهترین ابزار برای آشنایی اولیه است:

سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا)  :

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7

 

بودجه ناسا:

http://en.wikipedia.org/wiki/Budget_of_NASA

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اتصال ابزار Rapidscat به ایستگاه فضایی بین‌المللی با موفقیت به انجام رسید.

فعالسازی‌ سیستم‌ها و وارسی‌های مقدماتی به منظور شروع اکتساب داده‌های اولیه برای فرایند کالیبراسیون و تنظیم دقیق جهت اطمینان از بالاترین کیفیت داده ممکن، در روزهای آتی انجام خواهد شد.

http://www.spaceflight101.com/dragon-spx-4-mission-updates.html

 

5808983_orig.jpg

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10058/695696_orig.jpg]thumb_695696_orig.jpg[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10058/7861810_orig.jpg]thumb_7861810_orig.jpg[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10058/6889235_orig.jpg]thumb_6889235_orig.jpg[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10058/6259831_orig.jpg]thumb_6259831_orig.jpg[/url]

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10058/rapidscat20140515-full.jpg]thumb_rapidscat20140515-full.jpg[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10058/1388546_orig.jpg]thumb_1388546_orig.jpg[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10058/2644965_orig.jpg]thumb_2644965_orig.jpg[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10058/CRX-4001.jpg]thumb_CRX-4001.jpg[/url]

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کیفیت داده‌های ارسالی ISS-RapidScat از سنجش بادهای اقیانوسی در مقایسه با سایر ماموریت‌های فضایی که چنین قابلیتی ارایه می‌کنند، تحسین تیم علمی ماموریت را برانگیخته است.

 

cf9ca606749953316b8a8e0ba4f6324445bd92a2

 

normal_pia18824_fig1-full.jpg

تصویر بالا طوفان حاره‌ای Simon را نشان می‌دهد که در تاریخ 4 اکتبر،

در حال نزدیک شدن به شبه‌جزیره باخا کالیفرنیا مکزیک توسط RapidScat مشاهده شده است.

 

علاوه بر ابزار لیزری - سامانه پایش ابرها و ذرات معلق (CATS) - با کاربرد اندازه گیری محل و توزیع ابرها، ذرات آلاینده، گرد و غبار و دود در جَو، که در ماموریت بعدی خدمات‌رسانی فضاپیمای دراگون در ماه دسامبر به ایستگاه حمل خواهد شد و بر روی بخش خارجی ماژول ژاپنی ایستگاه نصب می‌شود، ابزارهای مشاهده و علوم زمین دیگری هم در سال‌های پیش‌رو برای ISS مد نظر هست.

ناسا در نظر دارد - آزمایش آئروسل و گاز استراتوسفر3 (SAGE 3) - را برای مطالعه لایه ازن و تغییرات آب‌وهوایی به همراه حسگر تصویرساز صاعقه برای شناسایی و تعیین محل حملات صاعقه بر فراز مناطق استوایی و عرض‌های متوسط در سال 2016 پرتاب کند.
دو ابزار دیگر در اواخر دهه جاری به ایستگاه پرتاب می‌شوند: - تغییرات پویای اکوسیستم جهانی (GEDI) - که به مطالعه ساختار سایبان جنگل می‌پردازد - و آزمایش رادیومتر حرارتی فضابورد اکوسیستم (ECOSTRESS) - که به بررسی مصرف آب و تنش آبی در پوشش گیاهی خواهد پرداخت.
همچنین ماموریت‌های رصد زمینی تجاری از طریق ایستگاه فضایی بین‌المللی در برنامه قرار دارد. در این راستا شرکت کانادایی UrtheCast به تازگی اعلام کرد که دوربینهای اپتیکی با رزلوشن زیاد و تصویرسازهای راداری برای نصب در خارج ماژول Tranquility در سال 2017، توسعه خواهد داد.

http://www.spaceflightnow.com/falcon9/013/141012rapidscat/#.VDu8ohYasf0

http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=4325

 

مجل استقرار ابزارهای علوم‌زمین بر ایستگاه فضایی ISS در تصویر زیر:

thumb_hMvxWXjg3mIVWis.jpg

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

SMAP

normal_PIA17898.jpg

 

ناسا در پی پرتاب ماهواره کنش‌های فعال و غیر فعال رطوبت خاک (SMAP) است. ماهواره‌ای که در زمان عملیاتی شدنش قادر به ارایه سطوح بی‌سابقه‌ای از جزئیات رطوبت خاک با راندمان و سرعتی فراتر از فناوری موجود است. این اطلاعات می‌تواند کشاورزان را برای تصمیم‌سازی‌های بهتر کشاورزی یاری دهد.
نوع دیگر مشاهده رطوبت خاک به صورت اندازه‌گیری‌های نقطه‌ای است که روشی غیرقابل اعتماد است و قرائت دقیق را برای یک ناحیه بزرگ، دشوار می‌سازد. اما SMAP نه تنها آن مشکل را ندارد بلکه در مقیاس جهانی اقدام به نقشه‌برداری از کل کره زمین در هر دو یا سه روز می‌کند.
ماهواره در مدار نزدیک-قطبی خورشد-آهنگ قرار می‌گیرد و توسط رادیومتر باند-L و رادار باند-L به اسکن 5 سانتی‌متر بالایی خاک سیاره زمین خواهد پرداخت. با توجه به رزولوشن 50 کیلومتری آن که برای ارایه اطلاعات رطوبت به صورت مزرعه-به-مزرعه به کشاورزان مفید نحواهد بود اما با این وجود هنوز هم جامع‌ترین و دقیق‌ترین نقشه رطوبت تا به امروز به شمار خواهد رفت.
به گفته  Narendra Das دانشمند چرخه کربن و آب در ماموریت SMAP، اگر کشاورزان دیمی‌کار از رطوبت خاک اطلاع داشته باشند می‌توانند کاشت خود را برای به حداکثر رساندن بازدهی محصول برنامه‌ریزی کنند. همچنین SMAP می‌تواند به پیش‌بینی اینکه خشکسالی‌ها تا چه حد جدی خواهند بود کمک کند و بدین‌ترتیب با داده‌هایی که ارایه می‌شود کشاورزان را در برنامه‌ریزی بازیابی از خشکسالی یاری می‌رساند.
امید است اطلاعاتی که ماهواره در مدت فعالیت خود جمع‌آوری می‌کند برای درک بهتر فرآیندهایی که آب، انرژی، و چرخه کربن را در سیاره ما به هم مرتبط می‌سازد، مورد استفاده واقع شود. همچنین امیدواریم این امکان را برایمان به وجود آورد که مدل‌های آب و هوایی و اقلیمی دقیق‌تری ایجاد کنیم.

 

فضاپیما از روش تثبیت سه‌-محوره با کمک چرخ‌های واکنشی استفاده می‌کند. در عین حال بخشی از آن با نرخ 13 دور بر دقیقه گردش می‌کند. ساختار اصلی فضاپیما از آلومینیوم ساخته شده و باس ماهواره از یک شکل جعبه‌ای پنج‌وجهی بهره می‌برد.

توان الکتریکی مورد نیاز رصدخانه از طریق یک آرایه خورشیدی با سه پانل ثابت تامین می‌شود که 1400 وات توان برای باطری‌های لیتیوم-یون با ظرفیت کل 74 آمپر-ساعت فراهم می‌کند.

اَویونیک و الکترونیک قدرت فضاپیما بر مبنای یک طراحی امتحان-پس‌-داده JPL برای ماموریت‌های بین سیاره‌ای است، و از کامپیوتر پرواز تجاری RAD750 استفاده می‌کند، معماری گذرگاه برای زیرسیستم C&DH مبتنی بر PCI، و باس داده 1553 برای فرمان و تله‌متری استفاده شده است. برخی قابلیت‌های جدید از جمله 128 گیگابایت NVM (حافظه غیر فرار) قادر به انطباق با حجم ذخیره‌سازی و نرخ انتقال بسیار بیشتر داده‌های علمی نسبت به قبل است (130 مگابیت بر ثانیه زمین‌-سو در مقابل 6 مگابیت بر ثانیه معمول در ماموریت‌های سیاره‌ای - حداکثر نرخ زمین-سوی باند اِکسکنترل واسط مهندسی جدید، اینترفیس خورشیدی با ظرفیت بالا، و کنترل‌کننده باس قدرت جدید اضافه شده است.

سیستم کنترل وضعیت از یک ردیاب ستاره‌ای و 12 سنسور خورشیدی برای تعیین وضعیت بهره می‌برد. یک واحد اندازه‌گیری اینرسیایی اطلاعات لازم را بین نوبت‌های به‌روزرسانی ستاره‌ای محیا می‌کند. سه گشتاورساز مغناطیسی کنترل لازم برای مدیریت تکانه چرخ‌های واکنشی بر مبنای اطلاعات دریافتی از یک مگنتومتر سه‌-محوره فراهم می‌کنند.

زیر سیستم حرارتی بر مبنای طراحی غیرفعال در نظر گرفته شده است. پوشش MLI (عایق حرارتی چند لایه) برای نگه‌داشتن گرمای گرمکن و در عین حال عبور گرمای تجهیزات الکترونیکی بهینه شده است. گرمکن در صورت نیاز استفاده می‌شود. باتری به صورت حرارتی از پانل رادیاتور پشتیبان جدا شده و با به کارگیری رادیاتور، MLI و گرمکن اختصاصی در فضای باز نصب شده است.

زیرسیستم پیشرانش از هشت تراستر تک‌سوخت 4.5 نیوتونی که از طریق یک تانک سوخت هیدرازین از جنس تیتانیوم تغذیه می‌شود، تشکیل شده است.

لینک-زمین‌سوی محموله در باند-اِکس و نرخ 80 مگابیت بر ثانیه عمل می‌کند. تله‌متری و فرمان از طریق باند-اِس و نرخ 2.5 مگابیت بر ثانیه انجام می‌شود.

 

نام ابزار فضاپیما برگرفته از نام این ماموریت 915 میلیون دلاری است. آنتن، همانند اغلب ابزارهای مایکروویو، زیر سیستم غالب ماموریت و تعیین کننده عملکرد نهایی اندازه‌گیری و محل استقرار فضاپیما است.
موارد کلیدی تعیین شده توسط گروه علم ماموریت SMAP عبارت‌اند از:
1) اندازه‌گیری توسط رادیومتر دو قطبی باند-Lء(H و V خطی)
2)
اندازه گیری توسط رادار سار باند-L خطی HH، VV و HV
3) یک نوار پویش وسیع برای اطمینان از تازه‌سازی جهانی سه‌-روزه برای این اندازه‌گیری‌ها (1000 کیلومتر عرض نوار در ارتفاع مداری منتخب 680 کیلومتر).

 

4658984984.jpg

 

SMAP_Auto19.jpeg

 

با توجه به رزولوشن مورد نیاز رادار و رادیومتر در باند-L، دیافراگم آنتن نسبتا بزرگ مورد نیاز است. همچنین یک سیستم آنتن/فید مشترک برای رادیومتر و رادار استفاده می‌شود. معماری کلی SMAP در شکل بالا نشان داده شده که شامل RBA گَردان (بوم بازتاب‌دهنده)، فیدر، زیر سیستم الکترونیک رادیومتر، و زیر سیستم الکترونیک رادار است.

یک ساختار آنتن اسکن مخروطی گسترش‌پذیر 6 متری برای طراحی ابزار برگزیده شده است. Astro Aerospaceء(یک واحد تجاری نورثروپ گرومن) در سال 2009 قراردادی از طرف JPL برای طراحی و توسعه RBA دریافت کرد. آنتن، شامل یک بازتابنده ساخت AstroMeshTM و نیز یک آنتن شیپوری تک-فید مشترک برای رادار و رادیومتر باند-L است. رزولوشن رادیومتر بر اساس شیوه‌های استاندارد چون رد اثر روزنه-واقعی آنتن تعریف می‌شود، در عین حال اندازه گیری‌های راداری با وضوح بالاتر با استفاده از پردازش SAR (رادار روزنه مصنوعی) حاصل می‌شود.

 

SMAP_Auto1A.jpeg

 

thumb_SMAP_AutoB.jpeg thumb_SMAP_Auto21.jpeg thumb_SMAP_Auto12.jpeg thumb_SMAP_AutoC.jpeg

 

بازتاب‌دهنده از یک خرپای پیرامونی متشکل از لوله‌های کامپوزیت تشکیل شده که شبکه‌های نوار تقویت شده با الیاف در جلو و عقب را پشتیبانی می‌کند. سطح بازتابنده از شبکه مش-سیم از جنس مولیبدن با روکش طلا تشکیل شده که با اتصال به شبکه‌ای در طرف دیگر، فاصله‌گذاری‌های لازم برای ایجاد شکل سهموی مش را ایجاد می‌کند.

خرپای پیرامونی به یک توپی اصلی و آن نیز به نوبه خود به یک بازوی دو بخشی متصل است. بازو از دو لوله گرافیت/اپوکسی ساخته شده که توسط لولا به هم متصل هستند. ساختار، این امکان را برای بازتاب‌دهنده پیچانده‌شده ایجاد می‌کند که برای تطبیق با شرایط فیرینگ وسیله پرتابگر، فشرده شود. بازو با اعمال پایروتکنیک‌ها و باز شدن مهارهای زمان پرتاب، گشوده می‌شود.

 

جِرم ابزار SMAP،ء356 کیلوگرم، جرم خالص فضاپیما 868 کیلوگرم، جرم سوخت 80 کیلوگرم و در نهایت جرم کل 1122 کیلوگرم است.

 

پرتاب توسط راکت دلتا-2 کمپانی ULA و از وندنبرگ کالیفرنیا انجام خواهد شد. تاریخ پرتاب (کماکان در دست بررسی است) در حال حاضر برای 29 ژانویه 2015 میلادی (9 بهمن 1393 هجری‌شمسی) تعیین شده است.

 

منابع و اطلاعات بیشتر:

https://directory.eoportal.org/web/eoportal/satellite-missions/s/smap

http://www.gizmag.com/nasa-satellite-soil-moisture-smap-drought/33473/
http://www.spacenews.com/article/civil-space/42210nasa-soil-mapping-spacecraft-delivered-to-delta-2-launch-site

 

اطلاعات بسیار بیشتری در هندبوک ماموریت - مشاهده و دریافت از طریق لینک‌ زیر:

https://smap.jpl.nasa.gov/files/smap2/SMAP_Handbook_FINAL_1_JULY_2014_Web.pdf

 

 

تصاویری از فضاپیما:

 

normal_IMG_2006.jpg

 

thumb_SMAP_Jason_Major.jpg thumb_bolden20130813b-full.jpg thumb_tn-vsl-me-0815-jplearth-pg-005.jpg thumb_Yoder_HB_SMAP_Team_15Jan20143.jpeg

 

thumb_AQ0NVA1.jpg thumb_26847941564.jpg thumb_la-sci-sn-nasa-charles-bolden-jpl- thumb_DSC04032.jpg

 

 

گزارش تصویری پیرامون آماده‌سازی راکت دلتا-II که در این ماموریت استفاده خواهد شد:

 

normal_2014-3292.jpg

 

thumb_2014-3164.jpg thumb_2014-3162.jpg thumb_2014-2844.jpg thumb_2014-2837.jpg

 

thumb_2014-3361.jpg thumb_2014-3324.jpg thumb_2014-3282.jpg thumb_2014-3172.jpg

 

thumb_2014-3608.jpg thumb_2014-3598.jpg thumb_2014-3596.jpg thumb_2014-3364.jpg

 

thumb_2014-3616-s.jpg thumb_2014-3613.jpg thumb_2014-3615.jpg thumb_2014-3610.jpg thumb_2014-3607.jpg thumb_2014-3166.jpg

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کپسول فضایی دراگون پس از ماموریتی پنج هفته‌ای و انتقال محموله‌هایی به ایستگاه فضایی (از جمله ابزار RapidScat) و بازگرداندن محموله‌هایی دیگر از ایستگاه، با موفقیت به زمین بازگشت و در اقیانوس فرود آمد. + اینک اسپیس‌اکس می‌تواند امیدوار باشد که ماموریت CRS-5 شامل محموله‌هایی از جمله ابزار لیزری سامانه پایش ابرها و ذرات معلق (CATS) را در زمانی پس از یک دسامبر به مقصد ایستگاه فضایی پرتاب کند +.

 

6268793_orig.jpg

Photo: SpaceX
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

normal_11232.jpg

برای مشاهده اندازه بزرگتر روی تصویر کلیک کنید.

http://www.jpl.nasa.gov/infographics/infographic.view.php?id=11232

 

PIA18828_ip.jpg

 

2014-4268-s65.jpg

 

thumb_SMAP2.jpg thumb_SMAP.jpg thumb_B1MdLmaIQAEPefX_large~0.jpg thumb_smap20141015_1.jpg

 

[hr]

دو ویدئو راجع به ماموریت:

 

SMAPsGlobalImpact_-_NASAs_SoilMoisture_0

دانلود (حجم: 62.5 مگابایت)

http://trainbit.com/files/2810721884/SMAPsGlobalImpact_-_NASAs_SoilMoisture_1001.mp4

 

اسکرین‌شات

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10058/SMAPsGlobalImpact_-_NASAs_SoilMoisture_05.jpg]thumb_SMAPsGlobalImpact_-_NASAs_SoilMois[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10058/SMAPsGlobalImpact_-_NASAs_SoilMoisture_04.jpg]thumb_SMAPsGlobalImpact_-_NASAs_SoilMois[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10058/SMAPsGlobalImpact_-_NASAs_SoilMoisture_03.jpg]thumb_SMAPsGlobalImpact_-_NASAs_SoilMois[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10058/SMAPsGlobalImpact_-_NASAs_SoilMoisture_02.jpg]thumb_SMAPsGlobalImpact_-_NASAs_SoilMois[/url]

 

 

SMAPAtWork_-_NASAs_SoilMoisture_01.jpg

دانلود (حجم: 50.67 مگابایت)

http://trainbit.com/files/1810721884/SMAPAtWork_-_NASAs_SoilMoisture_1001.mp4

 

اسکرین‌شات

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10058/SMAPAtWork_-_NASAs_SoilMoisture_05.jpg]thumb_SMAPAtWork_-_NASAs_SoilMoisture_05[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10058/SMAPAtWork_-_NASAs_SoilMoisture_04.jpg]thumb_SMAPAtWork_-_NASAs_SoilMoisture_04[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10058/SMAPAtWork_-_NASAs_SoilMoisture_03.jpg]thumb_SMAPAtWork_-_NASAs_SoilMoisture_03[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10058/SMAPAtWork_-_NASAs_SoilMoisture_02.jpg]thumb_SMAPAtWork_-_NASAs_SoilMoisture_02[/url]

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک ویدئو که چندان بی‌ارتباط به این تاپیک و ماموریت OCO-2 نیست.

این مصورسازی، حاصل اجرای نوعی شبیه‌سازی به نام Nature Run است که توسط یک مدل کامپیوتری به نام GEOS-5 برای دی‌اکسید کربن اجرا شده است.

به گفته دفتر GMAO مرکز گودارد ناسا، رزولوشن اکتسابی آنها 64 برابر بهتر از مدل‌های آب و هوایی نوعی است.

شبیه‌سازی مربوطه توسط یک ابرایانه به مدت 75 روز پیاده شده و نزیک به 4 پتابایت داده تولید کرده است. آنها برای این کار داده‌های جوی را از مه 2005 تا ژوئن 2007 لحاظ کرده‌اند.

ویدئوی زیر وضعیت غلظت کربن‌دی‌اکسید جو زمین را در طول سال 2006 به تصویر کشیده است.

مشاهدات ماهواره ای OCO-2 به همراه مدل‌های کامپیوتری به دانشمندان کمک می‌کند تا به درک بهتری از فرایندهایی که غلظت دی اکسیدکربن را در جو زمین درایو می‌کنند، برسند.

http://www.cnet.com/news/hypnotic-nasa-video-makes-earths-carbon-dioxide-gorgeous/

http://svs.gsfc.nasa.gov/cgi-bin/details.cgi?aid=11719

 

نفس کشیدن زمین در طول یک سال را در چند دقیقه ببینید:

 

NASA-AYear_intheLife_ofEarths_CO2_01.jpg

دانلود (حجم: 70.6 مگابایت)

http://trainbit.com/files/5296821884/NASA-AYear_intheLife_ofEarths_CO2_1001.mp4

 

اسکرین‌شات

thumb_NASA-AYear_intheLife_ofEarths_CO2_ thumb_NASA-AYear_intheLife_ofEarths_CO2_ thumb_NASA-AYear_intheLife_ofEarths_CO2_ thumb_NASA-AYear_intheLife_ofEarths_CO2_

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

CATS

548477496.jpg

 

Cats_Payload.jpg

 

سامانه پایش ابرها و ذرات معلق (CATS) در قسمت بار بیرونی فضاپیمای دراگون نصب شده است. پرتاب در قالب ماموریت CRS-5 اینک برای 6 ژانویه 2015 میلادی تنظیم شده است.

 

برای اطلاعات بیشتر راجع به این محموله، بروشور آن از طریق لینک‌های زیر (هر کدام به دلخواه) قابل دریافت است:

thumb_586465864.jpg

http://trainbit.com/files/6633321884/ISS-CATS_Final_508.pdf

[لینک اصلی]

ویرایش شده در توسط mahdavi3d

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.