Recommended Posts

رئیس پدافند هوایی ارتش روسیه اعلام کرد که ارتش این کشور تا سال 2016 سامانه موشکی ضد هوایی S-500 را رسما به کار می‌گیرد.

 به گزارش مشرق، ایتارتاس نوشت: ژنرال ویکتور گومنی، رئیس پدافند هوایی ارتش روسیه در مصاحبه با رادیو بازتاب مسکو گفت: با پایان سال 2015 و در اوایل 2016 سیستم دفاع موشکی S-500 که مدرن‌ترین سیستم دفاع موشکی روسیه است، در نیروهای مسلح مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی گفت، که این سیستم‌های پیشرفته به هدف دفاع از حریم هوایی و همچنین مقابله با سلاح‌های مافوق صوت به کار گرفته خواهند شد.

 

منبع

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 سیاری:یگان‌های بیگانه باید محدوده رزمایش ارتش را ترک کنند

 

 

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه افتتاح 4 دستاورد این نیرو که در منطقه دوم دریایی بوشهر برگزار شد، با اشاره به ارتقا و تعمیر سیستم رانش شناورها اظهار داشت: این موضوع در دستور کار قرار گرفت و امروز موتور این شناورها بازسازی و اورهال شده و نتیجه آن را در سرعت و قدرت بیشتر شناورها مشاهده کردیم.
وی اظهار داشت: توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش در نوسازی و تجهیز ناوگان دریایی در آب‌های آزاد بین‌المللی از جمله خلیج عدن و شمال اقیانوس هند به نمایش درآمده و امروز دنیا می‌داند که جمهوری اسلامی ایران از چه توانمندی بالایی در حوزه دریایی برخوردار است.
سیاری برای نمونه به ناو موشک‌انداز شهید دریابان بایندور اشاره کرد و گفت: ‌این ناو 4 ماه در شمال اقیانوس هند دریانوردی کرد که نشان دهنده توانمندی بالای آن است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه این نیرو در برابر هر تهدیدی در هر کجا که لازم باشد، حاضر خواهد شد،‌گفت: به کشورهای منطقه می‌گوییم که توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی برای هیچ کدام از آنها تهدید نیست و ما به دنبال برقراری امنیت و حفظ ثبات در منطقه هستیم و معتقدیم که این امنیت و ثبات بدون حضور کشورهای فرامنطقه‌ای صورت می‌گیرد.
وی همچنین با اشاره به حضور ناوگروه‌های متعدد نداجا در آب‌های آزاد از جمله شمال اقیانوس هند، خلیج عدن، اقیانوس آرام، کانال سوئز، دریای سرخ و مدیترانه اظهار داشت: ما گام‌های بلندی در آب‌های آزاد خواهیم برداشت و به دنبال دور زدن آفریقا و ورود به اقیانوس اطلس و رسیدن به آب‌های دورتر هستیم.
سیاری همچنین به رزمایش دریایی ولایت 93 اشاره کرد وگفت: در این رزمایش که اوایل دی‌ماه برگزار می‌شود جدیدترین تسلیحات و تاکتیک‌ها و یگان‌های سطحی، زیرسطحی،‌ موشکی و موشک‌های ساحل به دریا به کار گرفته می‌شود.
وی در پایان با بیان اینکه این رزمایش در منطقه شمال اقیانوس هند تا مدار 10 درجه برگزار خواهد شد،‌ گفت: گستره محدوده رزمایش امسال نسبت به قبل بیشتر بوده و زمانی که آن را اعلام می‌کنیم یگان‌های بیگانه و فرامنطقه‌ای باید این منطقه را ترک کنند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گزارش گاردین از ورود انگلیس به خاورمیانه؛
 

سرویس بین الملل «فردا»- روزنامه گاردین 7 دسامبر 2014 (۱۶ آذر) در مقاله‌ای به ایجاد نخستین پایگاه نظامی داخلی انگلیس در غرب آسیا پس از چهار دهه غیبت پرداخت و نوشت: فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، می‌گوید این پایگاه نظامی جدید در بحرین، حضور نظامی نیروی دریایی سلطنتی در خلیج‌فارس را تضمین می‌کند. فیلیپ هاموند می‌گوید توسعه حضور دریایی بریتانیا در بحرین، بیان شفاف تعهد به منطقه است. بریتانیا برای نخستین‌بار پس از چهار دهه، پایگاه نظامی دائمی در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] ایجاد کرده است. چهار مین‌روب در بندر سلمان در بحرین فعال بوده‌اند؛ اما این تأسیسات نظامی جدید به پایگاهی برای کشتی‌های بزرگ‌تر از جمله ناوشکن‌ها و ناوهای هواپیمابر بدل خواهد شد.
 
در ادامه مقاله آمده است: وزیر خارجه بریتانیا تشریح کرد: «تقویت جای پای بریتانیا بر مبنای پیشینه سی‌ساله گشت‌های ما در خلیج‌فارس است و تنها نمونه‌ای از مشارکت فزاینده ما با شرکایمان در خلیج‌فارس به‌منظور مقابله با تهدیدات راهبردی و منطقه‌ای مشترک است.» مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا، نیز گفت بریتانیا حال بار دیگر پس از مدتی طولانی در خلیج‌فارس مستقر خواهد شد. خیزش دولت اسلامی (داعش)، هراس از ایران و تداوم بی‌ثباتی در منطقه به تصمیم برای ایجاد پایگاه نظامی جدید در منطقه سرعت بخشید. این پایگاه نظامی در مجاورت پایگاه نظامی مهم آمریکا (ناوگان پنجم) است. بحرین بیشتر هزینه 15 میلیون پوندی ساخت این پایگاه نظامی را تأمین خواهد کرد.
 
در پایان مقاله آمده است: شیخ خالد بن‌احمد بن‌محمد آل‌خلیفه، وزیر خارجه بحرین، گفت که «این توافق‌نامه تعهدش به‌منظور همکاری با بریتانیا و سایر کشورها به‌منظور مقابله با تهدیدات علیه امنیت منطقه‌ای را مورد تأکید قرار داد.» گروه‌های لابی از جمله دیده‌بان حقوق بشر از پیشینه حقوق بشری بحرین انتقاد کرده‌اند. بریتانیا، آمریکا و عربستان سعودی با وجود خیزش‌های بهار عربی پس از اعتراضات گسترده مارس 2011 از دولت بحرین حمایت کرده‌اند. این خیزش به لغو مسابقات فرمول یک منجر شد که قرار بود سال گذشته در بحرین برگزار شود. جان هورن از دیده‌بان بحرین در ماه می گفت: «ناامیدی فزاینده‌ای از حمایت مشهود دولت بریتانیا از بحرین وجود دارد؛ بریتانیا پیشینه‌ای طولانی و سیاه در حمایت از خشونت دولتی در بحرین و دفاع و حفاظت از مقامات بریتانیایی و بحرینی مسئول (این خشونت‌ها) دارد.» سال 1967 بریتانیا پایگاه دریایی مهم خود در منطقه را از عدن (بندر دریایی در یمن) به بحرین در خلیج‌فارس منتقل کرد. سال بعد دولت بریتانیا اعلام کرد پایگاه‌های نظامی خود در شرق کانال سوئز را تا سال 1971 خواهد بست.
 
بحرین در سال 1971 استقلال خود از بریتانیا را اعلام کرد و پیمان دوستی جدید با بریتانیا به امضا رساند. همچنین این کشور با آمریکا توافقی به امضا رساند که مطابق آن، به بحرین اجازه داده شد آمریکا تأسیسات نظامی و دریایی خود در این کشور را حفظ کند.

بنابراین به نظر می رسد حکومت بحرین در حدود چهار دهه‌ای که به‌ظاهر استقلال ‌یافته، به سبب وابستگی شدید به اجانب همیشه سرافکنده بوده است. ضعف شدید حکام این کشور و نداشتن اعتماد به‌نفس، آنان را واداشته تا برای سرپا ماندن و قرار داشتن در بین کشورهای مستقل، در خدمت قدرت‌های استعمار فرامنطقه‌ای قرار گیرند. وابستگی و دلگرمی به اجانب سبب شده تا زمامداران بحرین هیچ‌گاه نتوانند مشروعیت سیاسی داخلی پیدا کنند و پیوسته حکومتی متزلزل و عاریتی داشته‌اند. تاریخ چنین حکومت‌هایی نشان داده که نمی‌توانند پایدار بمانند؛ به‌ویژه در موقعیتی مانند بحرین که مخالفان داخلی آن، فعال و آشتی‌ناپذیرند.

 

منبع

ویرایش شده در توسط amir313
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نیجریه یک هواپیمای روسی حامل تسلیحات نظامی را توقیف کرد

 

نیجریه یک فروند هواپیمای باری روسی را که محموله‌ای نظامی به قصد چاد حمل می‌کرد را توقیف کرد. خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر نوشت که این هواپیما که خدمه پرواز آن فرانسوی صحبت می‌کردند، روز گذشته ناچار به فرود اضطراری در فرودگاه شهر «کانو» واقع در شمال نیجریه شد. مقامات امنیتی این کشور با تائید این خبر، از اعلام اطلاعات بیشتر خودداری کردند. براساس این گزارش، این هواپیما در مسیر «بانگوئی» پایتخت آفریقای مرکزی به «انجامنا» پایتخت چاد در حال حرکت بود و به دلیل بسته بودن فرودگاه چاد ناچار به فرود در کانو شد. پس از اینکه 5 خدمه پرواز دستگیر شدند، در جریان بازرسی این هواپیما، 2 فروند بالگرد، جیپ ضدگلوله و چندین جعبه تسلیحات نظامی دیگر کشف شد. هنوز مشخص نشده که این محموله با چه هدفی منتقل شده و سفارت روسیه در ابوجا هم به این اقدام واکنشی نشان نداده است

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آمریکا، هند را در مقابل چین تجهیز می کند

 

دهلی نو- ایرنا - آمریکا با تجهیز نیروی دریایی هند به شش فروند بالگرد چندمنظوره که ارزش آن یک میلیارد دلار برآورد می شود، در صدد مقابله با پکن است.

 

روزنامه تریبیون چاپ دهلی روز یکشنبه در گزارشی نوشت: هند این بالگردها را برای مقابله با خطرات روزافزون چین در اقیانوس هند به کار می گیرد.

مقدمات خرید این ابزار پیشرفته نظامی، قرار است بزودی از طریق شرکت آمریکایی 'سیکورسکای' فراهم شود.

نیروی دریایی هند شاخه ای از نیروهای مسلح است و معمولا یک امیر چهارستاره با درجه دریابد هدایت این نیرو را به عهده دارد.

وظیفه اصلی نیروی دریایی هند حفظ امنیت مرزهای آبی این کشور است و دهلی از مرزهای آبی برای کمک به روابط فرامرزی از راه شرکت در تمرینات مشترک ، بازدید از بنادر و ماموریت ها استفاده می کند.

در تیر ماه 92 هند از اولین ناو هواپیمابر ساخت این کشور پرده برداری کرد و با این اقدام، توانست پس از کشورهای روسیه، فرانسه، انگلیس و آمریکا اولین تولید کننده ناو هواپیمابر باشد.

 

منبع

ویرایش شده در توسط amir313
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) از شناسایی هواپیمای جاسوسی u2 در نزدیکی مرزهای کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی دقایقی قبل در پنجمین سالگرد 44 شهید دانشکده فنی مشهد که در دانشگاه منظری مشهد مقدس برگزار شد گفت: جرقه اصلی شانزده آذر در سال 1332 توسط سه دانشجوی شهید دانشگاه تهران زده شد.

وی ادامه داد: دلیل این امر این بود که ایران آن زمان با بریتانیا رابطه نداشته باشد و نیکسون آمریکایی به ایران سفر نکند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هرچه توانستند ما را تخریب کردند، اما ما غافل نبودیم، چراکه جمهوری اسلامی کارگاه انسان‌ساز امام راحل (ره) است.

امیر اسماعیلی تصریح کرد: دشمنان ما با یک دست کمک و با دست دیگر خنجر می‌زنند که نمونه آن مذاکرات هسته‌ای است که افکار مسئولان 1+5 تزلزل دارد که در مدت یکسال پیش چند بار حرف‌هایشان عوض شده و ثبات ندارند.

وی عنوان کرد: کار راهبردی را نمی‌شود در لحظه تصمیم‌گیری کرد که این بی‌ثباتی از افتخارات مستکبران و متجاوزان است، بسیجیان ما همان مسلمانان لشکر پیامبر اکرم(ص) هستند که لرزه بر وجود دشمنان می‌اندازند، چراکه ما در جنگ تحمیلی هشت سال دفاع مقدس تنها مقاومت کردیم و هیچ تاریخ‌نگاری ثبت نکرده است که جمهوری اسلامی کوچکترین ناجوانمردی انجام داده باشد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) در ارتباط با پدافند هوایی نیز بیان کرد: نوع حملات و دفاع نسبت به گذشته تغییر کرده است که بر همین اساس مقام معظم رهبری در سال 87 دستور تشکیل پدافند هوایی را صادر کردند و بعد از 6 سال امروز در یک هزار و 600 نقطه از ایران اسلامی سپاه و ارتش داخل قرار‌گاه‌های پدافند در دل کوه، صحرا و بیابان آماده مقابله با تهدیدات دشمن هستند.

امیر اسماعیلی تشریح کرد: پدافند 24 ساعته بدون توجه به هیچ عامل طبیعی آسمان کشور را رصد می‌کند، اگر لحظه‌ای غفلت کنیم ماجرای ایساف، بمب‌های هوایی و هواپیماربایی پیش می‌آید، پدافند باید در کسری از ثانیه اقدام کند و به دلیل حساسیت و اقدام مؤثر باید سیستم به‌روز داشته باشیم.

وی اضافه کرد: هفته گذشته هواپیمای جاسوسی u2 در نزدیکی مرز‌های کشور ما دیده شد که سامانه موشکی فعال شد و به آن اخطار دادیم که مجبور به برگشت شد، هواپیمای جاسوسی u2 که در هیچ‌کدام از کشورهای منطقه نباید دیده شود، اما با تجهیزات ما شناسایی شد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) همچنین در ارتباط با هرمس، چنین توضیح داد: هرمس مانند سوزنی در انبار کاه است و باید مواظب باشیم که برای انهدام آن برای مسافران هواپیماها اتفاقی نیفتد که با هماهنگی سپاه و ارتش این موضوع هم حل شد.

امیر اسماعیلی به روز دانشجو اشاره کرد و عنوان داشت: ما هرچه داریم از شهدا است، اما خیلی از این شهدا از دانشجویان و طلبه‌ها بودند که نشان می‌دهد همه چیز از دانشگاه شروع می‌شود که شهیدان زین‌الدین و اوحدی از نمونه‌های دانشگاه ما هستند.

وی تأکید کرد: زرق و برق دشمن تعیین‌کننده میدان نبرد نبوده، این را ما ثابت کردیم و دشمنان می‌دانند که اگر به جمهوری اسلامی ایران دست‌درازی کنند نابود می‌شوند و اگر بار دیگر توفیق دفاع پیدا کنیم از خداوند می‌خواهم شرمنده شهدا نشویم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الأنبیاء در پایان افزود: کشور‌های منطقه از متحدین فرا منطقه‌ای گله دارند که چرا هر روز به‌ وسیله‌ هواپیماها از آنها جاسوسی می‌شود، اما امروز هیچکس جرأت تجاوز به خاک ما را ندارد.
 

 

--------------------------------------------------------

 

 

همزمان با افتتاح نمایشگاه پژوهش و فناوری از پهپاد سلیمان و کوچکترین ربات پرنده در لرستان رونمایی شد.
به گزارش مشرق، ظهر امروز در حاشیه نمایشگاه پژوهش از پهپاد سلیمان رونمایی شد.

در این مراسم مدیر طرح پهپاد سلیمان گفت: پهپاد سلیمان توسط پژوهشگران لرستانی و طی یک سال و نیم کار و پژوهش ساخته شده است و طراحی آن به گونه‌ای است که با هم آمیختگی و پیوستگی بال و بدنه آن امکان حمل 33 کیلوگرم محموله را در فضای بیش از 6 فوت مکعب به ما می‌دهد.

مرضیه احترامی بیان کرد: از ویژگی‌های این پهپاد نشست و برخواست در حداقل مکان 6 متر مربع است و مناسب برای جنگال و رادار گریز بودن آن است.

وی افزود: این پهپاد در مواردی چون تقویت برقراری ارتباط، شنود و دریافت سیگنال‌های دشمن، جنگ الکترونیک، دیدبانی دریایی، مختل کردن رادارها، تهیه نقشه‌های هوایی، جنگلبانی و .... قابلیت استفاده دارد.

احترامی گفت: برای این پهپاد 40 میلیون تومان هزینه شده و برای پهپاد اصلی و بزرگتر نیز 200 میلیون هزینه انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کار ثبت اختراع این پهپاد به نام پارک علم وفناوری لرستان در حال انجام است و به منظور استفاده از آن با یک سری دستگاه‌ها مذاکراتی نیز صورت گرفته است.
 
ویرایش شده در توسط amir313
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کماندوهای «نوهد» به خلیج عدن می‌روند

 

بنابر تدبیر فرمانده کل ارتش، کماندوهای تیپ ۶۵ نوهد نیروی زمینی برای مقابله با دزدان دریایی با برخی ناوگروه‌های ارتش به آب‌های آزاد می‌روند

تعدادی از تکاوران تیپ 65 نوهد (نیروهای ویژه هوابُرد) قرار است برای حضور در ماموریت‌های حفاظت از کشتی‌های تجاری ایران به آبهای آزاد و خلیج عدن اعزام شوند. تیپ 65 نوهد (کلاه‌سبز‌ها) معروف‌ترین یگان تکاوری نیروی زمینی ارتش است که در هرگونه شرایط محیطی، تاکتیکی و جنگی، توانایی انجام هر مأموریتی به صورت نبرد تن به تن، چریکی، پارتیزانی، انجام پرش، چتربازی و سقوط آزاد در زمین، هوا و آب و مناطق کویری و کوهستانی، غواصی، رهایی گروگان، عملیات روانی، حفاظت از شخصیتها را دارد. پرسنل این یگان با بهره‌گیری از جدیدترین علوم نوین نظامی، مهارت‌های ویژه و تخصصی را در طول خدمت در دورههای مختلف آموزش می‌بینند که از جمله این اقدامات می‌توان به انجام تست‌های متعدد ورزشی برای مشخص شدن آمادگی جسمی نیروهای داوطلب ورود، دوره آموزشی چتربازی اتوماتیک، زندگی در کویر، جنگل و کوهستان اشاره کرد. یک کلاه سبز باید بتواند در همه مناطق جغرافیایی مأموریتش را به خوبی اجرا کند و تنها نیروهایی که با موفقیت این آموزش‌ها را پشت سر بگذارند، می‌توانند در دوره‌های هوابردی شرکت کنند. تخریب، اطلاعات و عملیات، بهداری، مخابرات و سلاحهای انفرادی و جمعی 5 مهارتی هستند که در دورههای هوابردی به نیروها آموزش داده می‌شود. با توجه به این آموزشها، کلاه سبزها توانایی انجام هر نوع مأموریت در داخل و خارج از مرزهای کشور را دارند. کارکنان آموزش دیده این یگان قادرند انواع عملیات‌های آزادسازی اسرا و گروگان‌ها از دست دشمن را در تمام شرایط محیطی و آب و هوایی به اجرا بگذارند. امیر کیومرث حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با تایید این خبر گفت: بنابر تدبیر سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش، در حال برنامه‌ریزی برای حضور کماندوهای تیپ 65 نوهد در برخی عملیات‌های نیروی دریایی هستیم. وی افزود: به دنبال این هستیم تا کماندوهای تیپ 65 نوهد نزاجا با ناوگروه‌های نیروی دریایی اعزام شوند و در مقابله با دزدان دریایی شرکت داشته باشند. جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: حضور این کماندوها قرار است بنا به تدبیر فرمانده نزاجا در چند مأموریت گزینشی صورت بگیرد. به گزارش فارس، بیش از 5 سال است که ناوگروه‌های دریایی ارتش در راستای حراست از منافع جمهوری اسلامی در آبهای دوردست، به این مناطق خصوصا دریای سرخ و خلیج عدن اعزام می‌شوند. تاکنون 32 ناوگروه به این ماموریت‌ها اعزام شده و توانسته‌اند در 160 درگیری با دزدان دریایی، کشتی‌های ایرانی و خارجی را از چنگ آنها نجات دهند. غالب این درگیری‌ها توسط تفنگداران دریایی ارتش انجام شده است. 

ناوگروههای 32گانه ارتش تاکنون بیش از 2هزار کشتی تجاری و نفتکش ایرانی و خارجی را در آبهای بین‌المللی اسکورت کرده‌اند. 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان یه سوال اینکه نیرو دریایی خودش SBS داره چرا نوهد باید بره یعنی اینو باید به معنای نیاز وافر اون عملیات ها به رهایی گروگان در نظر بگیریم ؟ یا عدم موفقیت تفنگدارا تو بعضی از عملیاتها ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نوهد خیلی وقته عملیات انجام نداده به خاطر همین نوهد رو فرستادن تا شرایط واقعی رو براشون ایجاد کنن

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
 
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ونزوئلا چند سال است از پهپادهای ایرانی استفاده می‌کند، گفت: در سفر اخیر به مکزیک، آنها هم خواستار استفاده از پهپادهای ما بودند.

به گزارش خبرگزاری فارس، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای قرارگاه پدافند هوایی، با حضور در جمع دانشجویان پدافند به دستاوردهای صنعت دفاعی کشورمان اشاره کرد و گفت: بنده اخیرا به مکزیک رفتم و آنها اعلام کردند که خواستار پهپادهای ایرانی هستند.

وی افزود: ونزوئلا هم چند سال است از پهپادهای ما استفاده می کند.

بروجردی تصریح کرد: خواب آمریکایی ها مبنی بر محدود کردن توان موشکی ایران هیچگاه تعبیر نخواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارات روز گذشته وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌ها علیه ایران را ادامه می‌دهند، این اظهارات را «لاطائلات» خواند و گفت: همانطور که ملت ایران در جنگ سخت پیروز شدند، در جنگ اقتصادی نیز آمریکا را شکست خواهند داد.

بروجردی دستاوردهای صنعت دفاعی ایران خصوصا پدافند هوایی را منحصر به فرد عنوان کرد و گفت: نباید تردید داشت که هیچ کشوری جرات تکرار حوادث جنگ تحمیلی علیه کشورمان را ندارد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی با ادعای داشتن چهارمین ارتش دنیا از دوستان نزدیک ما مانند حزب‌الله، جهاد و حماس 5 بار شکست خورده است و امروز شرایطی در کشور ما ایجاد شده که مصون از هر تعرض بیگانه‌ای است.

بروجردی همچنین با اشاره به بودجه دفاعی اظهار داشت: تمام تلاش خود را در مجلس برای حمایت‌های بودجه‌ای خواهیم داشت تا نیروهای مسلح و پدافند هوایی بتوانند کار خود را با اقتدار به پیش ببرند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از جلسه روز گذشته با علی لاریجانی در خصوص ردیف بودجه دفاعی خبر داد و افزود: با توجه به وضعیت منطقه که در غرب و شرق کشور بحران داریم و آمریکا و رژیم صهیونیستی تهدیدهای بالقوه هستند، طبیعی است که باید روز به روز این توانمندی‌ها را بیشتر کنیم و اگر دولت بودجه اختصاص یافته را به صورت صد در صد به  نیروهای نظامی اختصاص دهد قطعا پاسخگوی نیاز نیروهای مسلح خواهد بود.
 

منبع

ویرایش شده در توسط amir313
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هند از آمریکا بالگرد می خرد

 

هند 16 فروند بالگرد برای نیروی دریایی خود خریداری می کند.

هند اعلام کرد که بالگرد سی هاوک ساخت شرکت آمریکایی سیکورسکی را برای استفاده توسط نیروی دریایی ارتش این کشور خریداری می کند. هندوستان قصد دارد تا 16 فروند از این بالگرد را خریداری کند و بر اساس اخبار موجود امکان سفارش تا 8 فروند بالگرد دیگر از این مدل نیز موجود است.
قابلیت حمل موشک های ضد کشتی ، سامانه های سونار ضد زیردریایی و اژدر و نقش جستجو و نجات از جمله قابلیتهای این بالگرد به حساب می آید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سی و دومین ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به شمال اقیانوس هند و خلیج عدن در ادامه ماموریت خود صبح امروز (دوشنبه) وارد بندر صلاله در کشور عمان شد.

به گزارش ایرنا، این ناوگروه رزمی که ماموریت خود را از منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در (بندرعباس) آغاز کرده بود در مسیر انجام ماموریت خود به منظور تامین امنیت خطوط مواصلاتی کشورمان پس از عبور از تنگه هرمز، راس الکوه، دریای عمان، راس الحد، دریای عربی، جزیره مصیره، راس المدرکه، مجمع الجزایر کوریا و موریا، راس المربط، المکلا، راس الفرتاک، راس الکلب، خلیج عدن، کشور جیبوتی، جاروب، بندر لاسک، شارخط، الشیر، راس الزولوما، الخَور، راس الاراه وارد بندر صلاله کشور عمان شده است.

سی و دومین ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش به شمال اقیانوس هند و خلیج عدن از ابتدای آغاز ماموریت خود از بندرعباس تا کنون 5 هزار و 200 مایل دریایی معادل 9 هزار و 620 کیلومتر را طی کرده است.

ناخدا یکم عرشه و ستاد سید حسین شریفی نسب هنگام ورود این ناوگروه رزمی به بندر صلاله در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا گفت: ناوگروه نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرفرماندهی و ناو جمهوری اسلامی ایران (بوشهر) به عنوان پشتیبانی در پی حضور مقتدرانه در آب های آزاد و بین المللی و با هدف تثبیت صلح و امنیت پایدار، تحکیم روابط دوستانه، اعلام پیام صلح و دوستی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه وارد بندر صلاله شدند.

وی خاطر نشان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مصمم است با حضور مداوم و مقتدرانه در آب های آزاد و بین المللی ضمن حراست از منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پیام آور صلح و امنیت در منطقه حساس و راهبردی شمال اقیانوس هند باشد.

فرمانده سی و دومین ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به آب های آزاد و بین المللی توضیح داد: در زمان حاضر تثبیت صلح و امنیت پایدار جز از راه توسعه فرهنگ اعتدال، مدارا و گفت و گو به دست نمی آید از این رو چنانچه ما به عنوان سفیدپوشان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سفیران صلح و دوستی به الزامات این گفتمان پایبند باشیم می توان امید بست که دیگران نیز این شیوه را برگزیده و این راه را بپیمایند.

ناخدا شریفی نسب اضافه کرد: تعمیق چنین فرهنگ و گفتمانی نیاز به گسترش آموزش حقوق و کرامت انسان فارغ از هرگونه رنگ و تعلقی در میان گروه های مرجع جامعه به ویژه نخبگان سیاسی، فرماندهان عالیرتبه نظامی، روحانیون مذهبی، اساتید دانشگاهی و نخبگان اجتماعی دارد.

کشور عمان در جنوب غربی آسیا از شمال به تنگه هرمز و دریای عمان، از شرق و جنوب به دریای عربی، از جنوب غربی به کشور یمن، از غرب به عربستان و از شمال غربی به امارات متحده عربی محدود می شود و وسعت این کشور 309 هزار و 500 کیلومتر مربع و جمعیت آن 4 میلیون نفر است.

روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان در سال های اخیر و پس از به قدرت رسیدن «سلطان قابوس» هر روز شاهد توسعه و گسترش است.

مشارکت سازنده نظام مقدس جمهوری اسلامی در طرح های عمرانی و بشردوستانه در عمان روابط دو کشور را روز به روز توسعه داده است.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
 
هند 16 فروند بالگرد برای نیروی دریایی خود خریداری می کند.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق ، هند اعلام کرد که بالگرد سی هاوک ساخت شرکت آمریکایی سیکورسکی را برای استفاده توسط نیروی دریایی ارتش این کشور خریداری می کند. هندوستان قصد دارد تا 16 فروند از این بالگرد را خریداری کند و بر اساس اخبار موجود امکان سفارش تا 8 فروند بالگرد دیگر از این مدل نیز موجود است.

817585_702.jpg

قابلیت حمل موشک های ضد کشتی ، سامانه های سونار ضد زیردریایی و اژدر و نقش جستجو و نجات از جمله قابلیتهای این بالگرد به حساب می آید.
ویرایش شده در توسط sultanamir
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مشرق گزارش می‌دهد؛
 

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، استفاده از سامانه‌های ردیابی غیرفعال یا پسیو برای کشف و ردگیری اهداف، امروزه به یکی از روش های قابل اتکا برای انواع سامانه‌های مستقر بر سطح (زمین و دریا) و نیز هواگردهای مختلف تبدیل شده است.

رصد اهداف هوایی با تجهیزاتی غیر از رادار در ایران به طور گسترده در زمان جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه ایران مورد استفاده قرار گرفت که با ابتکار شهید ستاری، مغز متفکر پدافند هوایی ایران، شبکه دیده‌بانی در نواحی جنگی خصوصاً در مرزها ایجاد شد که دیده‌بان‌های آموزش دیده پس از شناسایی اهداف به صورت چشمی و با دوربین، اطلاعات کسب شده را به مراکز پدافند هوایی ارائه می دادند.

هر چند در آن زمان هدف از این کار پوشش نقاط کور راداری با توجه به عدم امکان تأمین سامانه‌های راداری بیشتر بود اما ارزش بالای این شبکه دیده‌بانی و سایر مزیت های آن از جمله عدم اطلاع دشمن از دیده شدن توسط پدافند نیز خیلی زود آشکار گردید.

در نتیجه در سال های بعد نیز تقویت شبکه دیده‌بانی، مسلح سازی آنان و تجهیز به لوازم پیشرفته همچنان در دستور کار قرار داشت. اما در سال های اخیر نیز که پدافند هوایی به گفته فرمانده کل قوا و مقام معظم رهبری در اولویت اول قرار دارد و خصوصاً با تأکیدات ایشان بر  اهمیت ویژه بخش دیده‌بانی، یگان های پدافندی کشور با کمک متخصصان وزارت دفاع و سایر بخش های تحقیقاتی نیروهای مسلح موفق به توسعه نمونه‌های مختلفی از سامانه‌های دیده‌بانی و رصد الکترواپتیکی اهداف هوایی و سطحی شده اند.

سامانه‌های کشف و ردگیری الکترواپتیکی از مهمترین انواع سامانه‌های غیرفعال (Passive) هستند که در سامانه‌های پدافند هوایی توپخانه ای و موشکی، شناورهای دریایی، پاسگاه‌های مرزبانی و انواع هواگردهای سرنشین‌دار و بی سرنشین مورد استفاده قرار می گیرد. این سامانه‌ها با استفاده از قابلیت‌های پردازش تصویر امکان ردگیری اهداف متحرک را نیز داشته و امکان ارسال داده‌های حرکتی هدف را به مراکز فرماندهی و سامانه‌های تسلیحاتی دارند.

1- سامانه حرارتی دیده‌بان

این سامانه که محصولی بومی از صنایع الکترونیک وزارت دفاع است به صورت استاندارد دارای یک دوربین حرارتی غیرسرد شونده بوده و دوربین به همراه تجهیزات کنترل از راه دور آن بر روی یک سه پایه مشابه گونه مورد استفاده در پرتابگر زمینی موشک های ضد زره توفان نصب شده است. با استفاده از سامانه کنترل از راه دور قابلیت حرکت در تمام جهات و باز و بسته شدن پوشش دوربین آن ایجاد می شود.
 

 
818170_139.jpg
سامانه دیده‌بان و دستگاه کنترل از راه دور آن

«دیده‌بان» ضمن برخورداری از قابلیت زوم خودکار برای کاربردهای نظارتی، بازرسی، دیده‌بانی و حفاظت از محیط پیرامونی طراحی شده و امکان تجهیز به دوربین دید در روز، فاصله یاب و موقعیت یاب را نیز دارد. به نظر می رسد دوربین استاندارد این سامانه از نوع «تابش150» باشد که این دوربین 7 کیلوگرمی دارای 2 میدان دید مجزا، قابلیت زوم الکترونیکی، امکان قطبش تصویر و توانایی تنظیم بهره (Gain) و روشنایی تصویر به صورت دستی و خودکار است.

2- سداد102

سامانه سداد102 به عنوان یک سامانه برد بلند نظارت الکترواپتیکی در 2 نوع ساخته شده است: نوع 102CT دارای دوربین دید در روز و شب و نوع 102C فقط با دوربین دید در روز. این سامانه برای عملکرد بالا در محیط های عملیاتی سخت و خشن، طراحی شده و به سامانه‌های گرمایش و سرمایش نیز مجهز است.
 

 
818171_810.jpg
سامانه‌های سداد102

از دیگر توانمندی های سداد102 باید به پایدارساز تصویر، قابلیت ضبط و پخش تصاویر، کنترل رایانه ای تصاویر CCD، توانایی تشخیص اهداف متحرک، عدم وارد کردن ضربه توسط موتور در موقعیت های مختلف حرکت با بهره گیری از یک نرم افزار ویژه کنترلی، ردگیری اهداف با استفاده از 4 الگوریتم مختلف و توانایی تحلیل و ارتقاء تصویر با روش super view اشاره کرد.
 

 
818172_413.jpg
نمونه CT از سامانه سداد 102

دوربین CCD دید در روز و شب این سامانه قابلیت زورم تا 100 برابر را داشته و لنز آن بین 10 تا 100 میلیمتر تغییر طول می دهد. میدان دید این دوربین نیز از 0.26 تا 26 درجه متغیر است. دوربین حرارتی نصب شده در مدل 102CT نیز از نوع میکروبلومتر با میدان دید 6 درجه بوده و فاصله کانونی آن 150 میلیمتر است. این سامانه در دو محور افقی و عمودی قابلیت حرکت با میزان دقت تفکیک کنترل موقعیت 0.0072 درجه را داشته و سرعت دوران آن حول محورها تا 8 درجه بر ثانیه، دامنه چرخش آن در افق، 340  و در بلندا 40 درجه به هر یک از جهات بالا و پائین است.

3- سداد103

این سامانه نیز در رده برد بلند برای نظارت الکترواپتیکی بر محیط های خشکی و دریایی خصوصاً مرزها، حفاظت از ساختمان های بسیار مهم و تأمین امنیت فرودگاه ها و اماکن نظامی ساخته شده است. طراحی ماژولار یا بخش-بخش آن سبب می شود تا برای تغییر و تطبیق با پارامترهای مأموریتی متنوع کارایی بالایی داشته باشد. حسگرها و تجهیزات کنترلی مختلفی با آن قابل ترکیب بوده که شامل دوربین‌های دید مرئی و فروسرخ دیجیتال دارای لنز و فاصله کانونی متغیر و مسافت یاب لیزری (به صورت امکان اضافه) می شود.
 

 
818173_864.jpg
سامانه سداد103 با تجهیزات کامل

نصب، راه اندازی و تغییر تجهیزات این سامانه ساده بوده و از الگوریتم‌های جدید و پیشرفته پردازش تصویر بهره می برد. این سامانه قابلیت نظارت روی نقاط از پیش تعیین شده در اطراف خود را داشته و از قابلیت بالایی در شبکه شدن با سایر سامانه‌های نظارتی و کنترلی برخوردار است. سداد103 قابلیت حذف لرزش تصویر را تا درصد بسیار بالایی از ارتفاع و عرض تصویر داشته و توانایی بهبود تصویر با الگوریتم‌هایی همچون Super view و DDE را دارد.
 

818189_829.jpg
سداد103 نصب شده روی 3 پایه

میدان دید حسگر سرد شونده آن در حالت وسیع 7.3*9.2 درجه بوده و قابلیت تنظیم بهره و روشنایی را به هر دو صورت دستی و خودکار دارد. قابلیت عملکرد این سامانه در محدوده دمایی 40- تا 50+، زمان مورد نیاز برای راه اندازی آن کمتر از 7 دقیقه و توان مصرفی آن 14 وات است. دوربین مرئی این سامانه قابلیت زوم تا 110 برابر را داشته و فاصله کانونی لنز آن از 10 تا 1100 میلیمتر تغییر می کند.
 

818190_112.jpg

توانمندی های بالای سداد103 سبب شده تا به طور گسترده در طرح جامع مرزبانی کشور (پروژه شهید کاوه) در کنار رادار بصیر-110 مورد استفاده قرار گیرد.

4- سداد201 T

سداد201T نیز یک سامانه نظارت الکترواپتیکی برد بلند بوده که برای دیده‌بانی خودکار مرزهای زمینی، دریایی و ساحلی در تمام شرایط آب و هوایی طراحی و ساخته شده است. این سامانه به کمک بهره مندی از الگوریتم‌های پیشرفته از قابلیت تشخیص و ردیابی خودکار اهداف هوایی و عمل به عنوان سامانه کنترل آتش نیز برخوردار است. همچنین با استفاده از نرم افزار مخصوصی این سامانه می تواند با دقت بالا مسیر حرکت 3 بُعدی اهداف را از اطلاعات تصویری آن استخراج نماید.
 

818191_614.jpg
سامانه سداد201T

حسگر دید مرئی آن یک دوربین CCD با قابلیت عملکرد در روز و شب بوده که فاصله کانونی لنز آن از 10 تا 1000 میلیمتر و زوم تا 100 برابر قابلیت تغییر داشته، میدان دید آن از 0.26 تا 26 درجه بوده و دوربین حرارتی به کار رفته در سداد201T نیز از نوع سرد شونده با قالب آرایه 256*320 است. این سامانه قابلیت دوران در دو محور افقی و عمودی با دقت 0.0036 درجه با نرخ دوران قابل توجه تا 200 درجه بر ثانیه، بازه دوران افقی 360 درجه و دوران عمودی 90 درجه به هر یک از دو سمت بالا و پائین را دارد که همین مشخصات عملکردی به ایفای نقش آن به عنوان یک سامانه کارامد در برابر اهداف هوایی کمک می نماید.

به گزارش مشرق، گونه های دیگری از خانواده سامانه‌های مراقبت و شناسایی الکترواپتیکی هوشمند سداد مانند نمونه‌های استقراری سداد402 و 403 و نمونه متحرک خودرویی سداد404 نیز توسعه یافته است که قابلیت نظارت خودکار در محیط پیرامونی 360 درجه را دارند. نمونه سداد404 که به دوربین دید مرئی، حرارتی و مسافت یاب لیزری و یک دوربین هدفگیری دقیق «جویا» مجهز است بر روی یک دکل باز شونده به صورت تلسکوپی نصب شده که امکان زیرنظر داشتن مسافت های بیشتری را به آن می دهد.
 

 
818192_797.jpg
سامانه سداد404
 

818193_302.jpg
دوربین جویا-7

5- راصد32

راصد32 یک سامانه کشف و شناسایی با تجهیزات الکترواپتیک است که با همکاری مشترک متخصصان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الأنبیاء و وزارت دفاع طراحی و ساخته شده. با استفاده از راصد32، دیده‌بان‌های پدافند هوایی می توانند اطلاعاتی همچون سمت، ارتفاع، سرعت و نوع اهداف پرنده را در محدوده بیش از 15 کیلومتر به مراکز کنترل منطقه ای پدافند هوایی در یک لحظه و تنها با فشردن یک کلید انتقال دهد.

بدین ترتیب سامانه‌های راصد32 در بخش کشف و شناسایی، تکمیل کننده شبکه دیده‌بانی در کل کشور بوده که اطلاعات حیاتی اهداف را بدون اطلاع یافتن آنها با دقت، سرعت بالا و بدون خطا ارسال کرده و نفرات دیده‌بان بصری را از برقراری ارتباط با بیسیم بی نیاز می کنند. در نتیجه اطلاعات شبکه یکپارچه پدافند هوایی از وضعیت تهدیدات هوایی در زمان بسیار کوتاهی به روز می شود.

این سامانه برای اولین بار در رزمایش مدافعان آسمان ولایت4 در سال 1391 عملیاتی شد اما هنوز تصاویر و مشخصات کاملی از آن اعلام نشده است. راصد32 که به تولید انبوه رسیده و در اختیار یگان های پدافند هوایی در سراسر کشور خصوصاً مناطق حساس و مراکز هسته ای قرار گرفته با تکمیل کردن اطلاعات حاصله از رادارها سبب ایجاد اشراف کاملی از صحنه نبرد برای فرماندهان و کمک به تصمیم گیری بهتر توسط آنان می شود.

6- صافات

سامانه الکترواپتیکی صافات دارای چند نوع است که به نظر می رسد اصلی ترین کاربرد آن در آتشبار توپ های پدافند هوایی 100 میلیمتری است که در ارتفاعات متوسط عمل می کند. گونه ای از سامانه صافات نیز برای اولین بار در فروردین 1390 به نمایش در آمد که به عنوان ردگیر اپتیکی به آتشبار توپ های 35 میلیمتری اورلیکن افزوده شد.



 818174_343.jpg
سامانه صافات

به کمک این سامانه، هدایت آتش به سمت هدف در زمان مناسب با توجه به شرایط دینامیکی آن و اصابت با احتمال زیاد با حجم آتش و دقت بالا توسط توپ های ضد هوایی ممکن می شود. این در حالی است که به دلیل ماهیت غیرفعال بودن عملکرد صافات در زمان عدم استفاده از مسافت یاب لیزری، این سامانه به هیچ وجه توسط دشمن کشف نمی‌شود اما به راحتی دشمن را کشف می‌کند. این سامانه به دلیل ابعاد نه چندان بزرگ و وزن مناسب از تحرک بالایی برخوردار بوده و عملکرد آن برای شرایط رزمی در رزمایش مدافعان آسمان ولایت4 سنجیده شده است.
 

 818176_210.png
گونه‌ای از صافات در رزمایش

بر اساس تصاویر منتشر شده صافات علاوه بر دوربین‌های دوربرد دید در روز و شب، از مسافت یاب لیزری و دوربین جویا برای افزایش دقت هدفگیری برخوردار بوده و در نرم افزارهای این سامانه انواع تکنیک های بهینه برای عملکرد مؤثرتر و افزایش هوشمندی در برابر تغییر شرایط لحاظ شده است.
 

 
818175_482.jpg
سامانه صافات

7- ردگیر الکترواپتیکی سامانه‌های موشکی میانبرد

این سامانه برای اولین بار در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در اردیبهشت 1393 به عنوان بخشی از سامانه پدافند هوایی رعد-2 و سپس در نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع در شهریورماه همین سال مشاهده شد.



 
818177_201.jpg
سامانه ردگیری الکترواپتیکی با برد بالای 50 کیلومتر

در سامانه رعد-2 برای ایجاد قابلیت عملکرد مؤثر در شرایط جنگ الکترونیک سنگین دشمن و نیز اجرای عملیات بدون انتشار علائم و غافلگیر کردن دشمن از سامانه‌های الکترواپتیکی مختلفی برای کشف هدف در برد حدود 80 کیلومتر و ردگیری در برد بالای 50 کیلومتر که برای سامانه‌های اپتیکی برد بالایی محسوب می شود استفاده شده است.
 

 
818178_961.jpg
سامانه ردگیری الکترواپتیک در جلوی تصویر

در تصویر فوق سامانه ردگیری برد بلند مشاهده می شود که از 4 دوربین اصلی تشکیل شده که در کنار هم زاویه دید مناسبی را فراهم می کنند. همچنین با گردش سامانه حول محور عمودی خود، پویش در صفحه افقی نیز ممکن شده و در نتیجه سامانه می تواند 360 درجه پیرامون خود را پوشش دهد. سایر تجهیزات کشف و شناسایی اپتیکی سامانه رعد-2 نیز در تصویر زیر نمایش داده شده است.
 

 
818179_509.jpg
تجهیزات الکترواپتیکی سامانه رعد-2؛ ردگیر در تصویر چپ دیده می شود

8- سامانه نظارت الکترواپتیکی و راداری

این سامانه یک مجموعه دوربرد است که هم به صورت خودکار و هم با رایانه از دور کنترل و برای عملکرد در شب و روز و تمام شرایط جوی طراحی شده است. این سامانه شامل یک رادار بصیر-110 و دوربین‌های دید در روز، دوربین حرارتی، مسافت یاب، جهت یاب و زیرسامانه‌های کنترل و نمایش اطلاعات است. البته نمونه‌های مختلفی از این سامانه برای کاربردهای نظامی، انتظامی و حتی غیرنظامی توسعه یافته که قابلیت نصب روی سکوهای ثابت و خودروها را دارد.



 
818180_283.jpg
سامانه EOSS

به گزارش مشرق، سامانه نظارت الکترواپتیکی (EOSS: Electro-Optical Surveillance System) از یک دوربین دید در روز با قدرت تفکیک بالا که قابلیت زوم لنز با فاصله کانونی متغیر، دوربین حرارتی تصویرساز سردشونده با کارایی بالا و قابلیت کنترل از راه دور در دو محور افقی و عمودی برای کل مجموعه تشکیل شده است. این مجموعه می تواند بر روی یک برج بازشونده به صورت تلسکوپی یا روی 3 پایه ثابت پایدار نصب شود. سامانه EOSS از قابلیت بسیار بالایی در شبکه شدن با سایر سامانه‌های نظارتی برخوردار است.

 

 818181_978.jpg
عملکرد شبکه‌ای سامانه EOSS

رادار این مجموعه نیز برای استفاده در مأموریت‌های مراقبت زمینی و پایش مرزها ساخته شده. با کمک داده‌های تولیدی این رادار کار مدیریت منطقه تحت پوشش و دیده‌بانی سامانه‌ای ممکن شده و حتی نوع اهداف نیز تشخیص داده می‌شود.
 

 
818182_491.jpg
بصیر-110

رادار بصیر-110 به سامانه مکانیابی جهانی نیز مجهز بوده و توانایی تشخیص سرعت اهداف را دارد. شبکه‌سازی و کنترل از راه دور، فرستنده و گیرنده از نوع نیمه هادی، برخورداری از کنسول و سامانه پردازش رایانه‌ای و کارکرد در باند X از دیگر قابلیت‌های رادار بصیر است. برد آشکارسازی بصیر برای نفر پیاده 6 کیلومتر، برای خودروی سبک 12، خودروی سنگین 20 و برای بالگردها 25 کیلومتر است.

9- تجهیزات الکترواپتیکی سامانه یا زهرا-3

سابقه سامانه پدافند هوایی موشکی کوتاه برد یا زهراء به دهه 1370 باز می گردد. پس از کسب تجارب عملیاتی مختلف در رزمایش‌ها نمونه روزآمد شده نیمه متحرک آن با نام یازهراء-3 و نمونه تمام متحرک با نام حرز نهم به ترتیب در سال‌های 91 و 92 رونمایی شدند.

از جمله بهسازی‌های اجرا شده روی این سامانه، افزودن مجموعه کاملی از سامانه‌های الکترواپتیکی شامل دوربین‌های دید در روز و شب برای ردگیری موشک و هدف و مسافت یاب لیزری است. این سامانه‌ها که امکان کشف و ردگیری اهداف هوایی را در برد کوتاه به صورت بسیار سریع و با دقت بالا فراهم می کنند.
 

 
818183_839.jpg
تجهیزات الکترواپتیکی سامانه یازهراء-3 (تصویر بالا) و حرز نهم (تصویر پائین)

با این تجهیزات الکترواپتیکی سامانه‌های یازهراء-3 و حرز نهم می توانند بدون نیاز به بهره گیری از رادار برای غافلگیر کردن دشمن، یا در شرایطی که به دلیل هجمه سنگین جنگ الکترونیک دشمن یا خطر موشک های ضد رادار امکان کار آن فراهم نیست فرایند کشف و ردگیری هدف و هدایت موشک به سمت آن را بر عهده بگیرد. این سامانه‌ها در یازهراء-3 در سمت چپ آنتن رادار و در حرز نهم در سمت چپ و بالای آن چیده شده اند.

10- سامانه‌های دریایی

مزیت های سامانه‌های الکترواپتیکی آن قدر قابل توجه است که متخصصان دفاعی کشورمان برای تجهیز یگان های دریایی کوچک و بزرگ نیز دست به کار شده و نمونه‌هایی از سامانه‌های دیده‌بانی و ردگیری الکترواپتیکی را برای کار در محیط دریا و نصب روی شناورهای دریایی توسعه داده اند.

در این سامانه‌ها علاوه بر انواع دوربین‌ها، مسافت یاب لیزری و سامانه کنترل از راه دور با 2 درجه آزادی، یک نیاز بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد و آن هم پایدارسازی کل مجموعه دستکم در 2 محور است. با توجه به شرایط دینامیکی شناورها روی آب که همواره با تکان ها و نوساناتی با دامنه ها و فرکانس های مختلف بسته به وضعیت دریا و سرعت شناور همراه است برای ایجاد عملکرد قابل اتکا در سامانه‌های الکترواپتیکی دریایی نیاز به پایدارساز برای حذف نوسانات وارده از شناور به سامانه است که پیچیدگی این دسته از تجهیزات دیده‌بانی و ردگیری الکترواپتیکی را دوچندان می نماید.

لازم به ذکر است هر چند آب و هوای دریا خصوصاً در شرایط طوفانی عموماً مانع عملکرد دوربین‌های دید در روز می شود اما دوربین‌های حرارتی موجود با کمی کاهش برد همچنان به کار خود در این شرایط ادامه می دهند.

 

818184_188.jpg
سامانه الکترواپتیکی روی ناوچه‌های رده سینا

3 نمونه سامانه کشف و الکترواپتیکی ایرانی برای شناورهای دریایی تا کنون مشاهده شده که یک نمونه بر روی چندین فروند از ناوچه های رده سینای تولید ایران و نیز ناوچه گرز که از خریدهای قبل از انقلاب نیروی دریایی است نصب شده و نمونه دیگر که جدیدتر و بزرگتر بوده و تجهیزات بیشتری نیز دارد روی دومین فروند از ناوشکن های بومی رده جماران یعنی ناوشکن دماوند نصب شده است.
 

 
818185_487.jpg
سامانه الکترواپتیکی ناوشکن دماوند

همچنین بر روی هر یک ناوشکن های سبلان و الوند نیز تا کنون به تعداد 2 دستگاه، گونه ای از سامانه‌های ردگیری الکترواپتیکی مشاهده شده که ممکن است از خانواده سداد باشد. در شناورهای دریایی یکی از مهمترین تسلیحاتی که از اطلاعات تولیدی این سامانه‌ها بهره می برد توپ اصلی نصب شده در جلوی ناو است که هم کاربردهای ضد هوایی و هم ضد سطحی دارد.
 

 
818186_690.jpg
سامانه‌های الکترواپتیکی روی ناوشکن سبلان

سامانه‌های معرفی شده در این گزارش تمام دستاوردهای صنعت دفاعی کشور در این زمینه نبوده و برخی انواع چنین تجهیزاتی هنوز رونمایی نگردیده و یا اطلاعات کافی از آنها منتشر نشده است. با این وجود تولید انبوه و استفاده از آنها در مناطق غرب و شرق کشور در مواجهه با تهدیدات مختلف نه تنها کارامدی آنها را اثبات نموده بلکه سبب بهسازی و توسعه نمونه‌های بهتر نیز شده است به طوری که امروزه حتی سامانه‌های الکترواپتیکی نصب شده روی پهپادهای ایرانی قابلیت ردگیری اهداف متحرک زمینی و حتی هوایی را دارند.
 

 
818187_163.jpg
ردگیری هدف زمینی توسط سامانه عقاب-6 در پهپاد شاهد-129
 

818188_277.jpg
ردگیری هدف هوایی توسط سامانه عقاب-6 در پهپاد شاهد-129
 

818194_612.jpg
ردگیری هدف هوایی توسط سامانه پدافند هوایی موشکی مرصاد

به گزارش مشرق، کارایی بالای سامانه‌های مراقبت و شناسایی الکترواپتیکی ایرانی البته پیش از این در میدان عمل نیز نشان داده شده که از مهمترین نتایج عملیاتی این تجهیزات باید به ردگیری پهپاد فوق پیشرفته RQ-170 آمریکایی برای اولین بار در سال 1388 یعنی 2 سال قبل از تصرف آن توسط نیروهای مسلح کشورمان اشاره نمود.
 

 
818195_297.jpg
ردگیری الکترواپتیکی پهپاد RQ-170 آمریکایی در سال 1388

ترکیب این تجهیزات با نبوغ برنامه‌نویسان جوان ایرانی نیز در نهایت به خلق سامانه‌هایی با هوشمندی بالا و قابلیت تطبیق و حفظ کارایی عملیاتی در حد مطلوب با شرایط مختلف شده که ساز و برگ رزمندگان اسلام را کامل تر نموده است.

 

منبع

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط MR9
      با سلام
      آزمایش سامانه دریاپایه "lora"

      طبق اخبار منتشر شده ، صنایع هوا- فضای رژیم عبری (IAI) موفق شده تا آزمایشات سامانه تسلیحات توپخانه ای برد بلند ( Long-Range Artillery weapon system) خود را با موفقیت به اتمام رساند که این تستها ، عمدتاً بعنوان  بخشی از برنامه  تبلیغاتی و همچنین گسترش رزمی  که در نهایت منجر به خرید آن توسط IDF خواهد شد ، در نظر گرفته شده است . در این آزمایش ، یک تیر موشک از روی عرشه یک شناور غیر نظامی ، بسوی یک هدف در عمق دریا شلیک گردید . سامانه تسلیحاتی LORA ، در رده  راکتهای توپخانه ای تاکتیکی  برد بلند قرار دارد  که توسط بخش MALAM از صنایع IAI توسعه پیدا نموده  است .

      براساس اطلاعات موجود این سامانه برای انهدام اهداف در بردی فراتر از 400 کیلومتر و با دقتی در حدود 10 متر طراحی و از یک سکوی دریاپایه به مورد آزمایش قرار گرفت . به گفته تحلیلگران دفاعی ، گونه آزمایشی این سامانه راکتی به این دلیل از روی یک شناور غیر نظامی به سوی هدف شلیک گردید تا کارشناسان فنی قادر باشند تا کاراکترهای این سلاح را بطور کامل بررسی و تجزیه و تحلیل کنند . این سامانه رزمی ، از یک تریلر بعنوان پست فرماندهی و یک لانچر زمینی تشکیل شده و می تواند اهداف مورد نظر را در برد مشخص شده ، با دقت مورد اصابت قرار دهد  . در این تست رزمی ، سامانه های اصلی و جانبی و هم راکت شلیک شده ، با موفقیت عمل نموده و رضایت ناظران را برآورده کردند .

      بواز لِوی ، معاون اجرایی IAI و مدیر سیستم های تسلیحات راکتی این شرکت در این زمینه معتقد است :
      " این تست ، یکی از پیچیده ترین آزمایشات IAI در یک دهه گذشته بشمار می رود ، چرا که این رویداد ، یک طرح تمام عیار عملیاتی شامل ارزیابی نحوه مانور سامانه ، نحوه عملکرد در مرحله نهایی (ترمینال ) و همچنین دقت در انهدام هدف ، می گردید . وی تاکید نمود که  این سامانه به بلوغ خود نزدیک شده و یک ترکیب بسیار پیشرفته را برای کاربران احتمالی آن به ارمغان خواهد آورد .
      پی نوشت :
      علی الظاهر ، جمهوری اسلامی ایران ، تنها کشوری نیست که روی سامانه های موشکی تاکتیکی با دقت بالا مشغول کار هست !!!!
      صرفاً برای میلیتاری / مترجم  MR9
       
    • توسط Ahmad6644
      اندونزی به دنبال خرید 6 فروند جنگنده‌ی سوخو است
       
      مقامات اندونزی روز گذشته اعلام کردند که به دنبال خرید 6 فروند جنگنده‌ی روسی سوخوی SU-30 هستند. این قرارداد که در کنار نمایشگاه هوایی روسیه (MAKS-2007) و در روز اول آن منعقد شده است ارزشی در حدود 330 تا 350 میلیون دلار در برخواهد داشت. این جنگنده‌ها که تکنولوژی آنها به اواسط دهه‌ی 90 بازمی‌گردد، به صورت تدریجی و از سال آینده تحویل داده خواهند شد.

      منبع : AVIA.IR
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.