ALI

هویتزر/توپ کششی ام-1955/ دی-20 ( M1955 / D20)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

M1955 / D20


توپ دی 20 در حال حاضر یکی از پرکاربر ترین توپ های یگان های توپخانه ای روسیه به شمار می رود. این توپ در دهه 50 طراحی شد و به تعداد انبوه در خلال جنگ سرد به تولید رسید و نه تنها شوروی بلکه کشورهای هم پیمان با او نیز از این توپ به مقیاس وسیعی استفاده می کردند. این توپ هم اکنون تحت لیسانس در کشورهایی نیز در حال تولید است. این توپ از کالیبر استاندارد شرقی یعنی 152 میلیمتر استفاده می کند.
مشخصات این توپ :
وزن : 5700 کیلوگرم
طول : 8.7 متر
طول لوله : 5.195 متر
عرض در حالت بسته قابل حمل : 2.35 متر
ارتفاع در حالت بسته قابل حمل : 1.98 متر
این توپ دارای دو پیستون هیدرولیک برای مهار لگد می باشد. ریتم آتش این توپ در حالت شلیک سریع معادل 5 گلوله در دقیقه و در حالت تداوم شلیک معادل 1 گلوله در دقیقه می باشد. البته یک مدل بهینه سازی شده این توپ با نام کیتین نیز در ارتش روسیه وجود دارد که ریتم آتش آن در حالت شلیک سریع معادل 8 گلوله در دقیقه می باشد.این توپ توانایی شلیک مهمات استاندارد 152 میلیمتری را دارد. همچنین گلوله های هوشمند نیمه فعال کراسنوپول نیز از این توپ قابل شلیک می باشد.برد این توپ با گلوله های قدیمی 17 کیلومتر و با گلوله های راکتی معادل 24.5 کیلومتر است.

 


تصاویر این توپ

thumb_800px-Howitzer_D-20.jpgthumb_800px-Obuzier_in_pozitie_de_tragerthumb_m84g_01.jpgthumb_m84g_02.jpg



thumb_m84g_03.jpgthumb_m84g_04.jpgthumb_d20.jpg


 

  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا...

هویتزر/توپ 152 م.م دی-20 ارتش اوکراین

تهدیدها و مسیرهای خنثی سازی آن

 

d-20-4.jpg

 

هویتزر دی-20 ارتش اوکراین حین اجرای آتش

 

در جریان عملیات نظامی ارتش روسیه درخاک اوکراین ، دوطرف شاهد بکارگیری توپ/هویتزرهای دی-20 از سوی ارتش اوکراین بودند که بعنوان یکی از قدیمی ترین تسلیحات توپخانه ای در دوره اتحاد شوروی سابق شناخته می شود . ارتش اوکراین با استفاده از این سلاح ها  اجرای حملات دوربرد بر علیه مناطق مسکونی در دونباس را در دستورکار خود قرار داده است ، با این وصف ، برخی تحلیلگران نظامی ، کاربرد این سلاح را در میدان نبرد اوکراین با محدودیتهایی مشخصی روبرو دیده اند که  تعداد کم آنها در حوزه اثر گذاری بر صحنه نبرد نیز مزید بر علت شد تا بیلان این هویتزر تا امروز مورد بررسی قرار گیرد .

 

d-20-2.jpg

 

میراث اتحاد شوروی سابق

توپ/ هویتزر دی-20 ( با شناسه روسی  GRAU-52-P-546) در اواخر دهه 40 میلادی ، توسط دفتر طراحی OKB-9 بعنوان یک جایگزین برای توپهای قدیمی تر ML-20 توسعه پیدا نمود و پس از گذراندن آزمایش های میدانی در اوایل دهه 50 میلادی وارد خدمت گردید و با اتمام تست های صورت گرفته در شرایط عملیاتی ، خط تولید آن برای تحویل انبوه به ارتش سرخ و سپس صادرات آغاز گردید .با این حال ، پس از فروپاشی اتحاد شوروی و تقسیم تسلیحات برجای مانده از ارتش سرخ ، تعداد قابل توجهی از هویتزرهای دی -20 در اختیار سازمان رزم ارتش جمهوری های تازه تشکیل شده قرار گرفت و براساس داده های موجود ، ارتش اوکراین در آغاز دهه نود میلادی ، چند صد قبضه از این جنگ افزار را در اختیار داشت که این امر باعث شد تا روند عملیاتی نگاه داشتن و استفاده از آنها در رزمایش ها فراهم گردد.  علاوه براین ، تعدادی ازاین هویتزرها به کشورهای ثالت فروخته شد ، مابقی نیز در انبارها بصورت ذخیره قرار گرفت و در نهایت تعدادی نیز برای کاربردهای غیرنظامی ( ایجاد مکان های یادبود) استفاده شد .

 

6b825f3c0d99fc5cada4d5a8712455c9.gif

 

اما براساس اطلاعات مندرج در میلیتاری بالانس ، تا سال 14-2013 ارتش اوکراین چیزی در حدود 215 قبضه از این هویتزرها را در خدمت خود نگاه داشته بود ولی میزان مهمات موجودو همچنین تعداد توپهای آماده بخدمت در پرده ای از ابهام قرار داشت.  در همین راستا ، درسال 2013 وزارت دفاع اوکراین با انتشار تصاویری از تمرینات تیپ55 توپخانه ارتش این کشور ، نشان داد که فقط یک آتشبار متشکل از 6 قبضه هویتزر آماده عملیات بوده و بعد از وقایع کریمه هم همان آتشبار تنها با 4 قبضه به نمایش گذاشته شد . از سوئی دیگر ، تصاویری که در شبکه های مجازی از سوی پرسنل ارتش اوکراین منتشر شد ، نشان میداد که تجهیزات مزبور ، چندان شرایط خوبی بلحاظ تعمیرو نگهداری ندارند و برای مدتهای طولانی شلیک نکرده بودند .

 

d-20-5.jpg

 

دی-20 منهدم شده اوکراینی -اوت 2014

 

هویتزرهایی برای یک جنگ همه جانبه !!!

در انتهای بهار 2014 ، ارتش اوکراین یگان دارنده این هویتزرها که شامل 4 قبضه دی-20 می شد را در نزدیکترین منطقه به بخش های جدایی طلب دونتسک / لوهانسک مستقر نمود و برای چند ماه این توپها ماموریت اجرای آتش را علیه آماج های غیرنظامی ،برعهده گرفتند ، هر چند در اوت همان سال ، حداقل 1 تا 2 قبضه از این هویتزرها به غنیمت عناصر رزمی جمهوری دونتسک درآمدند.

 

4-27-2022_12-44-11_PM.jpg

 

یک مجموعه دی-20/ کِشنده اوکراینی ، چند ثانیه قبل از انهدام - 2022

 

همزمان با چنین شرایطی که یگان کاربر با کمبود توپهای عملیاتی موجه شد ، ارتش اوکراین تصمیم گرفت تا اقداماتی  را برای بازگرداندن توپهای انبار شده صورت دهد و تعدادی از این سلاح ها پس از تعمیرات لازم در کارگاه های فنی به خدمت عملیاتی بازگردانده شدند تا برای استفاده به دونباس اعزام شوند ، اما روند بازسازی گرچه در ابتدا سریع بود ، اما با گذشت زمان ، بتدریج کاهش پیدا کرد .

با این وصف ، سلاح های بازسازی شده به مانند گذشته برای گلوله باران مواضع شبه نظامیان دونتسک/ لوهانسک وارد عمل شده  ولی بدلیل استاندارد نبودن تعمیرات صورت گرفته بر روی این توپها ، به تقریب بخش قبل توجهی از نمونه های تازه عملیاتی شده ، از کار افتادند و این مساله نشان داد که روند بازسازی این سلاح ها نیازمند دوره طولانی تری است . اگر چه در جریان همین درگیرهای پراکنده ، مجددا ارتش اوکراین و شبه نظامیان جمهوری دونتسک با رها کردن مواضع خود، باعث شدند باردیگر تعدادی از این سلاح ها ، دست به دست شوند .

 

d-20-3.jpg d-20-6.jpg

 

راست : تمرینات ارتش اوکراین با هویتزرهای دی-20 سال 2014

چپ : درگیرهای سال 2014 اوکراین-روسیه / انهدام یک قبضه دی-20 اوکراینی

 

 

اما پس ازفروکش کردن نسبی درگیرهای فرسایشی و کاهش روند گلوله باران ( قبل از جنگ 2022) ارتش اوکراین مرتبا از توپهای کالیبر152 م.م خود برای ادامه نبرد فرسایشی استفاده مینمود که برخی معتقدند تعدادی از هویتزرهای دی-20 نیز بصورت محدود کاربرد داشتند ولی در مجموع بدلیل کثرت استفاده و قدیمی بودن این سلاح ها ، انهدام یا به غنمیت گرفته شدن توسط طرف مقابل ، تعداد هویتزرهای عملیاتی / ذخیره ارتش این کشور بصورت قابل ملاحضه ای کاهش پیدا کرده که برخی معتقدند این رقم به 130 قبضه می رسد .

 

152_mm_howitzer_D-20_belong_to_Military_

 

هویتزر دی -20 نیروی زمینی ارتش ایران ، جنگ ایران و عراق

 

 

آغاز روند غیرنظامی سازی اوکراین ( سال 2022 )

در فوریه 2022 ارتش اوکراین بدون سابقه قبلی و پس از سالها سکوت نسبی ، ناگهان گلوله باران منظم خاک جمهوری دونتسک و لوهانسک را از سر گرفت و از سویی دیگر ، ردگیری ثبت سفارش های خرید / تحویل مهمات 152 م.م که امکان استفاده از آنها در هویتزرهای دی-20 نیز وجود داشت ، نشان میداد که ارتش اوکراین درصدد اجرای تحرکات جدیدی در منطقه است و بطور طبیعی این گلوله باران ، بدون مجازات نمتاند  و ارتش روسیه ، عملیاتی  را برای اتمام این روند در فوریه 2022 آغاز نمود و درجریان این عملیات ، بعنوان بخشی از کاهش توان توپخانه ای این کشور ، ترکیب بدون سرنشین ها و نیروی هوایی ارتش روسیه به شکل سیستماتیک درصدد برآمد تا مواضع استقرار این توپها را شناسایی و سپس منهدم نماید که این امر در میانه ماه مارس به یکباره اوج گرفت و ویدئوهای متعددی از انهدام این توپها در جریان عقب نشینی یا در مواضع استقرار خود منتشر شد . با این حال ، تعداد دقیق هویتزرهای منهدم شده اوکراینی هنوز مشخص نیست ولی به احتمال بسیار زیاد ، ذخیره موجودی این سلاح تا حدودی کاهش پیدا نموده یا خواهد کرد .

 

4-27-2022_12-43-47_PM.jpg

 

دو مجموعه دی-20 / کِشنده رها شده اوکراینی از دریچه دید بدون سرنشین روسی

 

پتانسیل رزمی دی-20

توپ/ هویتزر دی-20 یک جنگ افزار کالیبر 152 م.م است  که برای درگیری با طیف متنوعی از اهداف در خط مقدم نبرد یا اجرای آتش علیه اهدافی در عمق دفاع دشمن طرای شده است که برای راه اندازی و آتش به 8 خدمه نیاز دارد . این سلاح در میانه قرن بیستم توسعه پیدا نمود ولی تا کنون توانسته نیازمندهای عملیاتی و رزمی کاربران آن را تامین نماید . بخش اصلی این سلاح ، لوله آن بشمارمی آید که با کالیبر 152.4 م.م بوده و درازی آن نیز 27 برابر کالیبرآن است . این توپ از ابتدای طراحی ، به یک فشارشکن دهانه دو بخشی مجهز شد ، در حالی که  سامانه انتهایی توپ ( breech) از نوع عمودی نیمه اتوماتیک است .

 

DPICM_Ammunition.jpg Frag-HE2C_OF-32.jpg

 

راست : مهمات متعارف دو منظوره بهبودیافته (DPICM) / درگیری های اوکراین سال 2022

چپ : مهمات استاندارد محترقه شدید/ ترکش شونده ( شدید الانفجار ) 152 م.م  OF-32

 

 
 

تثبیت کننده ها ( دافع ) آن از نوع هیدرولیکی  است .  بخش نگه دارنده لوله توپ ، یک حامل چرخدار باطراحی کلاسیک بوده که از دو قسمت تشکیل شده است . بخش تحتانی که به دو چرخ متحرک ، قنداق جلویی و دافع های کشویی بوده و بخش فوقانی که پایه های اصلی توپ ، مکانیزم هدایت آتش و پوشش فلزی ترکش گیر خدمه روی آن نصب می گردد . براساس اطلاعات موجود ، سامانه هدفگیری این هویتزر 85 درجه در سمت و از 5- درجه تا45+ درجه درارتفاع می تواند تنظیم شود . این هویتزر 152 م.م  قابلیت استفاده از پرتابه های متنوعی را داراست که گونه استاندارد آن ، مهمات ترکش شوند ه شدید الانفجار بوده ، در حالی که امکان استفاده از مهمات هدایت شوند کراسنوپل را نیز دارد و به مانند همه هویتزرهای روسی ، امکان استفاده از سلاح های هسته ای تاکتیکی را نیز داراست . پوکه فلزی مهمات این هویتزر قابلیت حمل مقدار متغییری از خرج پرتاب را دارد ولی در حداکثر میزان استاندارد ، امکان پرتاب یک پرتابه شدید الانفجار را به یک هدف در فاصله 17200 متری را داشته ، در حالی که این برد میتواند تا 24000 متر نیز افزایش یابد . جرم کلی این هویتزر تا 5600 کیلوگرم تخمین زده میشود و با اتصال به یک کِشنده مناسب ، امکان حرکت با سرعت 60 کیلومتر در ساعت ، درمسیرهای جاده ای  را دارد .

 

پی نوشت :

منبع1

3-استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری )  بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند.

4- بروزرسانی تاپیک ، احیاء تصاویر و پستها ، هفتم اردیبهشت سال یک هزار و چهارصد و یک

  • Like 4
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
7 hours قبل , MR9 گفت:

بروزرسانی تاپیک ، احیاء تصاویر و پستها ، هفتم اردیبهشت سال یک هزار و چهارصد و یک

سلام و خدا قوت - ان شاالله که استاد محترم رسته توپخانه در عین بروزرسانی تاپیکهای قدیمی همچنان گوشه چشمی به نیروی هوایی داشته باشند :D

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.