MR9

شکار ببر ، یک تاریخچه اطلاعاتی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

11 hours قبل , MR9 گفت:

8001.jpg

سلام - تبریک به مناسبت 8000 پست و 9 سال حضور در میلیتاری ، ایجاد یک تاپیک جدید به این دلیل ابتکار جالبی است .

  • Like 5
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بخش دوم 

 

90000_new.jpg

:lol:

هیولای جدید فلزی

با انتشار این عکس در روزنامه آلمانی نشنال زایتونگ ، بخش دهم اطلاعات نظامی ارتش بریتانیا ، موفق شد یک نسخه از این مطبوعه را بدست آورده و دراوایل ژانویه 1943 ، این نسخه از روزنامه برای بررسی بیشتر به دانشکده فناوری تانک و همچنین گروه طراحی تانک ارسال گردید . با توجه به حساسیت موضوع ، یک مهندس طراح حرفه ای مامور شد تا از روی عکس بدست آمده ، یک نمای بُرش خورده از این تانک را رسم کرده و از این طریف ابعاد اصلی سامانه زرهی نامبرده را بدست آورد .

 

5-22-2023_5-59-28_PM.jpg

اکتبر 1943 . تونس 

نخستین تانک تایگر منهدم شده سپاه آفریقایی ارتش آلمان 

تصویر بخوبی صدمات ناشی از اصابت پرتابه 6 پاوندی بریتانیایی به پیشانی ببر آلمانی را به تصویر کشیده است 

 

با این حال ، اطلاعات نظامی بریتانیا خبرنداشت  که تانک مورد نظر، به این دلیل که به تازگی از روی کشتی به سمت ساحل منتقل شده بود ، شنی های کوچکتری را بخود می دید و مضاف براین ، فشارشکن دهانه توپ اصلی نیز هنوز در جای خود قرار نداشت . به همین دلیل ، در 15 ژانویه 1943 ، بخش دهم اطلاعات نظامی بریتانیا یادداشت توجیهی ذیل را در اختیار مقامات مسئول قرار داد :

 

5-22-2023_5-59-38_PM.jpg 5-22-2023_6-01-20_PM.jpg

 

راست : روی جلد گزارش اطلاعاتی متفقین از کارایی تانک تایگر ورماخت 

چپ : سند محرمانه اداره اطلاعات نظامی ارتش بریتانیا که  چرچیل آن را مورد مطالعه قرار داده است 

نکته جالب این سند ، خط قرمزی است که چرچیل به دور واژه ای که تانک جدید آلمانی را درآن معرفی شده ، رسم کرده است .

 

خلاصه اطلاعات فنی شماره 97

از : اداره جنگ دفتر نخست وزیری ( بخش دهم اطلاعات نظامی ) ، 15 ژانویه 1943

خلاصه وضعیت تحلیلی از تانکی سنگین جدید ورماخت

براساس عکسی از تانکی که در ماه های اخیربرداشته شده و گفته میشود به احتمال زیاد جدیدترین تانک سنگین ارتش آلمان است ، می توان بطور قطع گفت که طرح تانک سنگین پانزر-6 به یک قبضه توپ 88 م.م که در برجک اصلی تانک قرار دارد ، مسلح شده است . طبق بررسی عکس فوق الذکر ، تخمین های تقریبی از ابعاد این تانک ، بدین شرح است :

ارتفاع کلی : 9 فوت و 6 اینچ

درازا : 21 فوت

عرض : 10 فوت تا 10 فوت و 9 اینچ

پهنای شنی :نزدیک به 2 فوت

قطر چرخ های جاده ای : تقریبا 3 فوت

 

5-22-2023_6-01-08_PM.jpg

 

تایگر به شماره بدنه 131 که توسط متفقین به غنمیت گرفته شده است 

 

 

بااین وصف بدلیل عدم وجود اطلاعات بیشتر ، سامانه تعلیق تایگر در طرح های فنی رسم شده به نمایش درنیامد ، در نتیجه با وجود اینکه مشخص بود چرخ های جاده ای تایگر ، بصورت دیسکی و زرهی هستند ، اما اطلاعات غیردقیق مانع از آن شده بود که مهندس طراح ، آرایش قرارگیری آنها را بطور دقیق تشخیص دهد و طبیعتا ، حدس طراح انگلیسی این بود که چرخ های جاده ای تایگر در یک خط مستقیم قرار دارد یا اینکه به مانند طراحی استاندارد نیمه شنی های آلمانی ، بصورت درهم قرار گرفته اند . بنابراین ، در نقشه رسم شده ، سامانه تعلیق به شکل موقت به هر دو صورت به نمایش درآمد ، در حالی که برای نوع دوم سامانه تعلیق ، نزدیکترین حدس به نمونه اصلی محسوب می شد .

 

5-22-2023_6-00-52_PM.jpg

 

تایگر به شماره برجک 131 که در سال 1943 در آفریقای شمالی به غنمیت متفقین درآمده است 

این تانک اکنون در موزه  زرهی باوینگتون به شکل عملیاتی نگهداری می شود 

 

در سایر بخش ها نیز روند به همین صورت بود ، بطوریکه نوع قرارگیری توپ اصلی روی برجک و طراحی جلوی بدنه ، شباهت نزدیکی به نمونه   G تایگر دارد هر چند صفحه شیبدارجلویی به نسبت کوتاهتر دیده می شود . علاوه براین ، در طراحی مهندس انگلیسی ، ابرسازه درست بر روی بخش نصب شنی ها قرار گرفته و تمامی عرض آن را می پوشاند که این به نوبه خود ، مشکل فضای قرارگیری مهمات دوتکه ( جدا بودن پرتابه و خرج پرتاب ، از نگاه بخش فنی اطلاعات نظامی بریتانیا ) را تا حدودی منطقی می ساخت .

 

5-22-2023_6-00-22_PM.jpg

 

آزمایش های صورت گرفته توسط ارتش بریتانیا بر روی بدنه تایگر و پانتر با استفاده از مهمات ضد زره توپ 3 اینچی 

 

پس از کش و قوس های فراوان و کسب داده های اطلاعاتی افزون تر ، بخش دهم اطلاعات نظامی بریتانیا گزارش های بیشتری را برای مراکز مربوطه ارسال نمود ولی نکته جالب اینجاست که درمتن گزارش های ارسالی از سوی این بخش ، هرگز از واژه "تایگر" استفاده نشد که این به احتمال  بسیار نشان می دهد که  ارتش انگلیس درآن زمان ، هنوز از نام این تانک اطلاع نداشت . بعنوان مثال بخشی از سند اداره دهم از اطلاعات نظامی بریتانیا در مورد تانک جدید آلمانی چنین آمده است :

 

5-22-2023_6-00-08_PM.jpg

 

آزمایش های صورت گرفته توسط ارتش بریتانیا با استفاده از مهمات ضد زره 6 پاوندی بر روی برجک و بدنه تایگر 

 

در ادامه بررسی های صورت گرفته  که از سوم نوامبر 1942 آغازشد ، این اداره درژانویه 1943 مشخصات تانک پانزر-6 را از یک سندآلمانی که در شمال آفریقا بدست آمده را چنین تحلیل نموده است

وزن : 56 تن

طول 20 فوت و 4 اینچ

درازا ( با محاسبه طول توپ اصلی ) : 27 فوت و 0.75 اینچ

عرض : 9 فوت و 53.5 اینچ

اطلاعات فوق الذکر از روی  یک پانزر-6 آلمانی که بدلیل نقص فنی رها شده و امکان بازیابی آن نیز وجود نداشت ، برداشته و مشخصات بیشتری از این تانک به محض دریافت ، برای مراکز مسئول ارسال خواهد شد .

 

5-22-2023_5-57-03_PM.jpg

 

نمای جانبی پانزر-6 سری E ورماخت در دشتهای پهناور روسیه به شماره بدنه /برجک 121 

 

 

در 5 فوریه 1943 مطبوعات بریتانیا به نقل از گزارش جنگی خبرگزاری رویترز که نبرد میان واحدهای زرهی انگلیسی و یگان های پانزر مجهز به تایگر را در محور جاده  رووبا ( به وقوع پیوسته در 20 ژانویه 1943 ) درتلاش بودند که به مردم اطمینان دهند ، وجود عناوینی نظیر غیرقابل توقف بودن تانک جدید نازی ها با وجود حضور توپ های 6 پاوندی قابل درهم شکستن است . چنین روندی یک هدیه آسمانی برای متفقین بشمارمی رفت به همین دلیل ، داستان خبرنگار رویتزر بسرعت در جامعه پخش شد و رسانه ها بطور مرتب این مساله را به مردم القاء کنند که تایگر آلمانی ، شکست ناپذیر نیست و می توان آن را متوقف نمود .

 

5-22-2023_5-58-17_PM.jpg

 

نخستین طرح گرافیکی بخش دهم از اداره اطلاعات نظامی ارتش بریتانیا از جدیدترین تانک سنگین ورماخت براساس 

اطلاعات رسیده از ارتش هشتم در آفریقای شمالی و اداره اطلاعات نظامی ارتش سرخ 

 

بااین وصف ، در 15 فوریه 1943 ، سرتیپ تی. لیون . اسمیت که  جمعی ستاد فرماندهی توپخانه سلطنتی ارتش بریتانیا محسوب می شد ، خلاصه گزارشی را به رده های مافق خود ارائه نمود که درآن مجموعه اطلاعات بدست آمده از تایگر موجود بود . در این گزارش ، جزئیاتی درخصوص شکست مهمات توپ 6 پاوندی بریتانیایی وجود نداشت ولی یکسری موارد که اداره اطلاعات نظامی خواستار آن بود را می شد مشاهده کرد

 

5-22-2023_5-57-32_PM.jpg

 

اسکن پیام محرمانه اطلاعات اولیه از تانک سنگین ورماخت که از  سوی شعبه دهم اطلاعات نظامی

به دفاتر اطلاعاتی مرکزی ارتش متفقین شامل ایالات متحده ، کانادا و همچنین ستاد ارتش هشتم مستقر در آفریقای شمالی ارسال شده بود 

 

 

-- محرمانه

آر.ای.0/2/ اچ .کیو.آر. ای ، لشکر ششم زرهی . 15فوریه 1943

تمامی اطلاعات موجود از تانک آلمانی پانزر-6 غربال شده و از تمامی شاهدان در خصوص چگونگی رویارویی میان تانک های واحد زرهی سلطنتی و عناصر پانزر آلمانی در 20 ژانویه 1943 ( جاده رووبا) مصاحبه بعمل آمده و علاوه براین ، جغرافیای منطقه نبرد نیز بررسی گردید . در این بررسی ها مشخص شد که دو تانک های طلایه دار ( پیشرو ) ارتش آلمان در بردی کمتر از 500 یارد ، با واحدهای انگلیسی درگیر نشده و تمامی تجهیزات انهدامی  نیز از پهلو مورد اصابت قرار گرفته اند . در نتیجه تا لحظه ارسال این گزارش ، ثابت شده که  توپ 6 پاوندی انگلیسی می تواند به شکل موثری با پانزرهای جدید آلمانی درگیر شود و امیدوارم که این تحلیل اشتباه نباشد و بعدها ، عکس آن ثابت نشود . در جریان این نبرد ، 16 تانک آلمانی دست به عقب نشینی زده و منطقه مورد نظر را ترک کرده بودند .

نقطه عطف و برگشتگاه :

درگیری های زرهی میان واحدهای تانک متفقین و پانزرهای سپاه آفریقایی ورماخت در بیابان های شمال آفریقا یک مزیت عمده برای متفقین در پی داشت و آن ، به غنمیت گرفتن فناوری های آلمانی ، من جمله تانکهای جدید تایگر بود . این روند ، فرصتی را برای عناصر بخش دهم اطلاعات نظامی ارتش بریتانیا فراهم آورد که آزمایش های مختلف از جمله شلیک از فواصل مختلف ، تاثیر مین های ضد تانک را درشرایط واقعی بر روی نمونه های به غنمیت گرفته شده ( البته بصورت منهدم شده )  صورت دهند و مضاف بر تهیه یک گزارش فنی مفصل ، نمونه هایی از قطعات بدست آمده از تانکهای آلمانی را به لندن ارسال نمایند . این اطلاعات باعث شد تا تصویر دقیق تری از قابلیتهای رزمی تایگر در اختیار ارتشهای متفقین قرار گیرد ، بدین ترتیب ، با  مقایسه میان اطلاعات دریافتی از سوی مسکو ( 9 نوامبر 1942 ) و گزارش رسیده از صحنه نبرد شمال آفریقا  میتوان بطور دقیق تاریخی که وینستون چرچیل ، برای نخستین بار از تهدید تایگر مطلع شد را مشخص نمود .

براساس یک روند جاری در دفتر نخست وزیری ، چرچیل ، هر روز در ساعات اولیه صبح ، روگرفتی از پیام های رهگیری شده ورماخت را در قالب یک بسته اطلاعاتی دریافت و مطالعه می نمود و اغلب از یک خودکار قرمز برای حاشیه نویسی یا اظهار نظر در خصوص یک مورد خاص استفاده می نمود . دست راست وی ، فرمانده ستاد امپراتوری ، ویسکونت آلن بروک که بعدها و درسال 1944 به درجه فیلدمارشالی ارتقاء پیدا نمود نیز معمولا این گزارش ها را مطالعه نموده و نظرات خود را در حاشیه آن درج می کرد.

بااین حال ، بروک بعنوان رئیس کمیته های ستاد کل ، مهمترین مشاور نظامی چرچیل محسوب می شد . به همین دلیل ، برخی پیام های رمزگشایی شده  ورماخت قبل از همه دراختیار وی گذاشته می شد و این فرآیند درساعت 8:37 دقیقه صبح روز 26 نوامبر 1942 نیز تکرار شد با این تفاوت که  درآن روز بخصوص ، پیامی با بالاترین درجه محرمانگی به وی تسلیم گردید .

 

4~149.jpg

 

آزمایش های صورت گرفته توسط ارتش بریتانیا بر روی بدنه تایگر و پانتر با استفاده از مهمات ضد زره توپ 17 پاوندی 

 

 

این پیام در صبح روز 25 نوامبر 1942 توسط فیلدمارشال آلبرت کسلرینگ برای ژنرال والتر نهرینگ ارسال شده که فرمانده واحدهای آلمانی در تونس محسوب می شود . متن پیان بدین شرح است :

" من ، توجه شما را به نظر پیشوا ( هیتلر) در خصوص استفاده از تانکهای تایگر برای تغییر روند جنگ جلب می کنم "

این سند تاریخی ، بطور دقیق مشخص می کند که چرچیل و ستاد نظامی وی ، برای اولین بار به وجود یک تانک جدید آلمانی که عنوان " تایگر " را برخود داشت ، پی برده بودند . به همین دلیل ، وی با کشیدن یک خط قرمز به دور عبارت " تانک تایگر "  خطاب به بروک چنین نوشت که این دیگر چیست ؟!!!

بروک که رئیس ستاد امپراتوری محسوب می شد ، در 28 نوامبر 1942 چنین پاسخ داد :

-- محرمانه

اداره جنگ دفتر نخست وزیری .وایت هال ، لندن

گزارش ضمیمه شده به این سند ، مجموعه اطلاعاتی محرمانه ای است که پیش از این خصوص تانک تایگر جمع آوری شده  و ابتدا تصور می شد که  یک تانک روسی به وزن 50 تن است که اکنون می دانیم یک پانزر آلمانی است که با سرشناسه اولیه پانزر-6 شناخته میشود و مشخصات آن شرح ذیل است :

وزن : 57 تن در حالت رزمی

طول : 20 فوت و 3 اینچ

عرض : 11 فوت و 8 اینچ

ضخامت زره :  تصور می شود حدود 100م.م ( 3.9 اینچ )

تسلیحات : توپ اصلی کالیبر 88 م.م ( 3.46 اینچی ) که احتمالا تفاوت چندانی با توپ چند منظوره فلاک-36 ندارد .

سرعت و عملکرد :  جزئیات چندانی از این مولفه دردسترس نیست ولی یک گزارش محرمانه به غنمیت گرفته شده از یک دسته پانزر آلمانی وجود دارد که درآن ذکر شده  هر دسته زرهی ورماخت ، شامل 6 دستگاه تایگر و شش دستگاه پانزر3 است که پانزر 3 بیشتر بعنوان تانک اسکورت کننده عمل می کند . دسته های زرهی ورماخت در اغلب موارد بصورت ترکیبی عمل می کنند ولی کاربرد تانک اسکورت کننده ، جدید بوده  و ممکن است نشان دهنده تحرک پائین تایگرها باشد .

28 نوامبر 1942

 

بدین ترتیب ، اکنون ، تهدید تایگر ، شناخته شده بود و اطلاعات نظامی بریتانیا درصدد برآمد تا با برنامه ریزی ، چند نمونه از این تانک را به غنیمت گرفته تا آزمایش های لازم به منظور شناخت بهترین روش برای از کارانداختن آنها ، شناخته و سپس بصورت استاندارد آموزش داده شود .

 

 

پی نوشت :

1- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری )  بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند.

2- ادامه دارد ...  

 

  • Like 2
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.