STORM

مسابقه تسليحات نيروي هوايي

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

خوب آرش جان شما باید اول مشخص کنید که منظورتون کدوم نمونه سیستم Buk هست . اول از همه باید به این امر اشاره کنم که سیستم Buk 6 مدل داره که مهمترینهاش به نظر من 9K37, 9K37Mهستند . خوب حالا ما اگر به Drift 9S18M1 یعنی همین رادار SA-17 بپردازیم یک ویژگی بسیار خوب و عالی رو داریم . و اون هم قابلیت حرکت اون هست . علاوه بر این با وجود سیستم های LKN04MW-0/OD قادر به درگیری همززمان با 6 هدف باشه . برد موشک های این پدافند متحرک بین 35 تا 50 کیلومتر هست و تقریبا می شه گفت یک پدافند بسیار مناسب برای مقابله با تهدیدات هوایی در مقابل سیستم ها و یا تاسیسات هست . در ضمن نباید سیستم های خودکار L4/SUQ و همچنین AML/PH4-O رو فراموش کرد که می توان گفت این سیستم ها در پدافند های قبلی یعنی SA-6 و SA-11 وجود نداره . بهترین نمونه 9K37 Buk /SA-11 Gadfly هست که در واقع برد راداری 42 و موشک هایی با همین برد و سرعت 3 تا 4ماخ / به نظر من اگر قرار هست برای منطقه و یا تاسیسات پدافند مناسبی ذاشته بشه بهتره از روش CC-333 استفاده بشه . یعنی استفاده از پدافند لایه ای . برای مثال ما اگر ایران رو در نظر بگیریم و اگر بخوایم برای نیروگاه اتمی بوشهر که یکی از مناطق بسیار حساس هست پدافندی رو مد نظر داشته باشیم برای پیروزی 98 در مقابل جنگنده ها و هواپیما های نظامی دشمن باید این مسئله رو رعایت بکنیم : ( البته فراموش نشه که این کار بودجه مناسبی نیاز داره ) نمونه های پدافندی : تور ام 1 اس-300 هاوک SA 2 اس-200 این سیستم ها باید با فاصله های قابل قبول قرار گیرند . یعنی اول از پدافند ها با برد بلند به پدافند های برد پایین یعنی از اول : اس-300 اس-200 SA 2 یا تور ام 1 هاوک یعنی اگر اس-300 قادر به نابودی شیء نشد اس-200 باید وارد عمل بشه ، بعد از اون اگر اس-200 قادر به انجام عملیات نشد تور ام 1 یا SA 2 وارد عمل بشه و اگر SA 2 یا تور ام 1 هم قادر به انجام نشد باید از هاوک کمک گرفت . و اگر هم از هاوک گذشت باید گفت تمام امید باید به توپ های ضد هوایی مثل سماوات باشه !! ولی گذشتن از همه ی این پدافند ها یعنی اس-300 و اس-200 و تور ام 1 کار چندان آسونی نیست و این سیستم ها در نوع خود بهترین پدافند های هوایی هستند . و البته بستگی داره که قرار هست با چند هدف درگیر بشند . تنها یک راه هست برای عبور از این دیوار پدافندی : وجود هواپیما های جنگ الکترونیک جنگنده هایی که وارد عمل می شن پنهانکار باشن( یعنی سطح مقطع راداری بسیار پایینی داشته باشند ) و به وسیله موشک های هوا به زمین هدایت شونده از فاصله دور بتونند موشک ها رو شلیک کنند که البته نباید فراموش کرد که یکی از کار های اصلی همین پدافند ها مقابله با موشک های هدایت شونده و بمب های لیزری هست . البته این بحث بسیار طولانی هست و الان هم دارن صدام می کنند برای ناهار :lol: بعد از ناهار در خدمتتون هستیم icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام.پنج تا هواپيما دارم اما لازم به تذكره كه فقط اسم دو تاش رو بلدم.بقيه با شما:

اولي: (نميدونم چيه)
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_1~37.jpg[/img]

دومي: (نميدونم چيه)
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_2~33.jpg[/img]

سومي: (اينو ميدونم)
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_3~28.jpg[/img]

چهارمي: (اينو خيلي مهمه كه بدونم چيه!)
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_4~28.jpg[/img]

پنجمي: (اينو ميدونم)
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_5~26.jpg[/img]

خب گفتم بعد مدتي اين تاپيكو بيارم رو اسكرول. :mrgreen: :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سومي بايد داكوتا باشه
karkas عزيز با توجه به فرمايشات شما اگه دشمن با هواپيماي جنگ الكترونيك شروع به حمله كنه مثلا اف 18 گراولر و يا از هوا گردهاي استيلت استفاده كنه تكليف چيه :oops:
بعد هم بن نظر شما آيا ايران اين بودجه نظامي رو داره كه از همه مناطق استراتژيك خودش از اين دفاع چند لايه اسفاده بكنه ويا به نظرت بهتر اينه كه به جاي تمركز روي پدافند موشكي و سرازير كردن بودجه به طرف اون كمي هم به فكر مجهز كردن نيروي هوايي به هواپيماهاي پيش اخطار باشيم
منتظر نظر هستم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]عزيز با توجه به فرمايشات شما اگه دشمن با هواپيماي جنگ الكترونيك شروع به حمله كنه مثلا اف 18 گراولر و يا از هوا گردهاي استيلت استفاده كنه تكليف چيه[/quote]

خوب اول از همه بستگی ذاره که قراره با چه پدافندی روبرو بشه . ایران حدود 2 سال پیش دست به ساخت سیستم ......... ( اسم این سیستم رو در تاپیکی که اقا سعید قفل کرد زدم ولی مثل اینکه نباید می گفتم بنابراین بهتره نگم) زد که در واقع می تونه امواج EMC/U0LL رو خنثی کنه یعنی همون سیگنال هایی که در اکثر جنگنده های امریکایی برای جنگ الکترونیک استفاده می شه . با توجه به خنثی کردن 97 درصدی این سیگنال تقریبا می شه گفت که از این پس قادر خواهیم بود با جنگنده هایی مثل اف-18 و جنگنده های دیگه مقابله کنیم ولی من اطلاعی در مورد تعداد این سیستم ها ندارم .

شما می تونی با مراجعه به این لینک از یک سری اطلاعات که خود فرمانده نیروی هوایی گفتند دیدن کنید :

http://www.iritn.com/?action=show&type=news&id=1539

مشکل اصلی ما با هواپیما هایی شروع خواهد شد که برای این کار ساخته شدند . مثل اون هواپیما بود که الان اسمش یادم نمی یاد . که یک نوک بسیار بزرگ داشت . از اون هواپیما ها قدرت جنگ الکترونیکشون چندین برابر قدرت جنگ الکترونیک اف-18 گرولر هست . ولی حتی برای اون هم خوشبختانه مسئولین محترم جمهوری اسلامی اقدامات عالی رو انجام دادند .

اگر اون تاپیک ادامه پیدا می کرد می گفتم اسم این سیستم ها چیه ولی مثل اینکه این مسائل مشکل امنیتی داره.

[quote]بعد هم بن نظر شما آيا ايران اين بودجه نظامي رو داره كه از همه مناطق استراتژيك خودش از اين دفاع چند لايه اسفاده بكنه ويا به نظرت بهتر اينه كه به جاي تمركز روي پدافند موشكي و سرازير كردن بودجه به طرف اون كمي هم به فكر مجهز كردن نيروي هوايي به هواپيماهاي پيش اخطار باشيم
منتظر نظر هستم
[/quote]

راستش در کل هر دوش رو باید در نیروی هوایی بهش توجه داشته باشیم .

بودجه نظامی روسیه 30 میلیارد دلاره ولی چطور می تونه با این 30 میلیارد دلار دومین قدرت دنیا باشه و بتونه یک چنین سیستم ها ، ناو شکن ها ، ضد هوایی ها و چنین جنگنده هایی مثل میگ-31 و 35 و سوخو 35 بی ام تولید کنه . همه ی اینها به خودکفایی بستگی داره .

ولی از طرفی دیگه درسته . حداکثر اگر همین آواکسی که در اختیار داریم عملیاتی باشه حداکثر به 1 یا 2 فروند دیگر اواکس برای پوشش بسیار خوب کشور نیازمندیم.

بهتره بر روی پدافند سرمایه گذاری بکنیم . هم خرج کمتری داره و هم بسیار عالی و خوب عمل می کنه .

در جنگ گرجستان ما دیدیدم که اصلا می شه گفت گرجستان جنگنده های آنچنانی نداشت که قابلیت انجام عملیات های هوا به هوا رو انجام بده . ولی دیدیم که تعداد زیادی از جنگنده های روسی رو منهدم کنه و این هم فقط به خاطر دارا بودن به سیستم های پدافندی زیاد بود .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]

یعنی اول از پدافند ها با برد بلند به پدافند های برد پایین یعنی از اول :

اس-300
اس-200
SA 2 یا تور ام 1
هاوک

:oops:[/quote]

يك سوال؟!! آرش جان شما برد پدافند SA-2 رو با TOR-M1 يكي لحاظ كردين؟؟ 20 كيلومتر SA-2 برد مفيد داره ولي ماله تور 6 كيلومتر هست!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارش جان .درست می گید و مثل همیشه من دوباره سر زدن پست دچار اشتباه شدم . ممنون که گفتی .


گر منظور شما از لحاظ برد موشک باشه اساسا موشک V-750 بیش از 45 کیلومتر برد داره .
و برد موشک9M330تور ام 1 هم حداکثر بین 12 تا 20 کیلومتر هست .

خوب شد این موضوع رو گفتید .

بهتره جدولمون رو اینطوری بنویسیم :

اس-300
اس-200
SA-2
هاوک
تور ام 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ارش جان .درست می گید و مثل همیشه من دوباره سر زدن پست دچار اشتباه شدم . ممنون که گفتی .


گر منظور شما از لحاظ برد موشک باشه اساسا موشک V-750 بیش از 45 کیلومتر برد داره .
و برد موشک9M330تور ام 1 هم حداکثر بین 12 تا 20 کیلومتر هست .

خوب شد این موضوع رو گفتید .

بهتره جدولمون رو اینطوری بنویسیم :

اس-300
اس-200
SA-2
هاوک
تور ام 1[/quote]

خواهش ميكنم.
ولي يه گله اي هم دارم ...و تو شروع اين بحث سوال اساسي من بود و روش پافشاري كرده بودم و اون جايگاه سيستم پدافندي BUK-M1 يا M2 بود.
كه جا داره بيشتر در مورد اين سيستم پدافندي بحث كنيم و جايگاهش رو مشخص تر.
ممنون

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته فکر نکنم مربوط به موضوع این تاپیک باشد و آرش جان یه تاپیک مجزا ایجاد کنن تا در این مورد بحث کنیم و پستهای مرتبط را از این تاپیک منتقل میکنم.

قبلا در یک بحث پدافندی توضیح داده بودم که پدافند ضدهوایی به سه صورت است.

1- موشکی
دوربرد ، +100 کیلومتر
میانبرد ، 20 الی 100 کیلومتر
کوتاه و میانبرد ، 10 الی 20 کیلومتر
کوتاه برد ، کمتر از 10 کیلومتر

2- انسانی (بخشی از موشکی هست)
مانند موشکهای دوش پرتاب

3- توپخانه (پدافندهای کلاسیک و قدیمی)
توپهای ضدهوایی برای دفاع نقطه ای

حال میرسیم به نوع پدافندی که برای یک منطقه باید اعمال شود. قدرت پدافند بستگی مستقیم دارد به ارزش استراتژیک یا تاکتیکی منطقه مورد نظر. اگر منطقه استراتژیک باشد برای دفاع از پدافندهای چند لایه با رادارهای پیش اخطار دوربرد استفاده شده و اگر تاکتیکی باشد که انواع مختلف دارد از پدافندهای دوش پرتاب گرفته تا موشکهای میانبرد در آن منطقه بکار میرود.

در تعیین نوع پدافند یک منطقه همچنین به توان هجومی دشمن باید توجه شود.

از پدافندهای نامبرد توسط دوستان اس300 و اس200 دوربرد ، باک و هاوک سام2 میانبرد و تور کوتاه به میانبرد است.

حال برای دفاع از یک منطقه استراتژیک که به پدافند چند لایه نیاز است برای هر برد یک نوع پدافند نصب میشود.

دوربردترین پدافند شامل اس200 یا اس300 است. حالا هر کدام را داشتیم و ارزش استراتژیک منطقه چقدر بود؟ آیا یک پایگاه هوایی بزرگ هست؟ یک پایگاه موشکی هست؟ یک کارخانه ذوب آهن هست؟ یک ایستگاه فضایی هست؟

بعد از آن یکی از پدافندهای هاوک ، باک یا سام2 که هر کدام را داشتیم؟

سپس بصورت ترکیبی و برای ماموریتهای مختلف از تور یا پانتسیر و موشکهای دوش پرتاب و توپهای کلاسیک استفاده میشود. البته این لایه آخری در یک پدافند استراتژیک زیاد مهم نیست چون تسلیحاتی که به این پایگاهها حمله ور میشن معمولا استراتژیک هستن و باید در بردهای بلند و متوسط منهدم بشن و فرصت برای درگیری نزدیک نیست.

حال یک مثال عملی را بررسی میکنیم. کارخانه ذوب آهنی را در مرکز کشور در نظر بگیرید. این کارخانه یک هدف استراتژیک و جزو هدفهای اولیه در جنگ محسوب میشود. برای پدافند اس300 و باک و پانتسیر را فرض کنیم در دسترس نیست.

اولین لایه پدافندی شامل یک رادار پیش اخطار با پوشش 360 درجه و پدافند اس200 میباشد. این رادار حداقل 300 کیلومتر برد مفید لازم دارد. برد رادار پیش اخطار اس200 600 کیلومتر است ولی این رادار قدیمی بوده و در برابر تهدیدات جدید ضعیف! یک گردان اس200 استاندارد از 6 پرتابگر تشکیل میشود. به علت دقت کم این سیستم در برابر هدفهای آیرودینامیک ماموریت اصلی زدن هدفهای بالستیک میباشد. پرتابگرهای این سیستم قابلیت چرخش به اطراف را داشته و میتواند منطقه وسیعی را پوشش دهد. پس با توجه به امکانات دشمن حداقل به 1 و حداکثر به میزان لازم از اس200 لازم است.
هدف: مقابله با موشکهای بالستیک و بمب افکنهای استراتژیک

لایه پدافندی دوم از هاوک یا سام2 تشکیل میشود. بصورت استاندارد هر گردان هاوک از 4 و سام2 از 6 پرتابگر تشکیل میشود. برد مفید درگیری در این پدافند تا 50 کیلومتر است. معمولا 360 درجه به چند قسمت تقسیم و برای هر زاویه یک گردان مستقر میکنند. کارخانه در مرکز ایران قرار دارد. اگر آمریکا حمله کند مسیرهای احتمالی از جنوب ، غرب و شمال غرب میباشد. احتمال حمله از شمال و شرق کمتر است. پس اولویت با جنوب و غرب است. برای هر کدام حداقل 1 گردان و برای شمال و شرق کلا 1 گردان کافی است.
هدف: مقابله با جنگنده ها ، موشکهای کروز و بمب افکنهای تاکتیکی

لایه بعدی پدافندی کوتاه به میانبرد است. از تور ام1 استفاده میکنیم. هر گردان شامل 15 الی 20 دستگاه پرتابگر با 3 الی 5 گروهان است. هدف اصلی این لایه مقابله موشکی با موشکهای کروز و جنگنده ها در لایه آخر است. 1 الی 2 گروهان (4 الی 8 پرتابگر) کافی است.
هدف: مقابله با موشکهای کروز ، جنگنده ها و بمبهای هدایت شونده

لایه پدافندی بعدی از توپهای ضدهوایی 23 و 35 و 57 میلیمتری تشکیل میشود. از این آتشبارها برای محافظت از پدافندهای موشکی استفاده شده و تعدادی نیز برای دفاع از کارخانه بکار میرود. هر گردان اس200 ، هاوک ... حداقل به 1 گروهان از این آتشبارها نیاز دارد.
هدف: محافظت از پدافندهای موشکی ، مقابله با هدفهای ارتفاع پائین و مقابله با موشکهای کروز

پس برای دفاع از کارخانه ذوب آهن مذکور به حداقل 1 گردان اس200 ، 3 گردان سام2 ، 2 گروهان تور و 6 گروهان آتشبار برای دفاع از واحدهای موشکی و تا 4 گروهان آتشبار برای دفاع از کارخانه نیاز است. موشکهای دوش پرتاب هم در نقاط کور و مسیرهای پروازی ارتفاع پست استفاده میشوند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.