Electro_officer

سری زیردریایی‌های اتمی Type 091 (ناوگان زیرسطحی چین 2)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تصویر
سری زیردریایی‌های اتمی Type 091 (کد ناتو: Han-class طبقه‌بندی چینی: 09-I) اولین سری زیردریایی‌های اتمی SSN نیروی دریایی چین PLAN هستند. طراح اصلی این سری زیردریایی‌ها آقای Huang Xuhua است. اولین زیردریایی از این کلاس در سال 1974 و آخرین آنها در سال 1990 وارد خدمت‌شد. این زیردریایی‌ها اولین نسل از زیردریایی‌های اتمی PLAN محسوب می‌شوند.
اولین جهش چین به سوی ساخت زیردریایی‌های اتمی در سال 1958 شروع شد. مدت‌ها قبل از اینکه این کشور اقدام به ساخت زیردریایی‌های دیزل-الکتریک کند. با توجه به نبود هیچگونه کمک خارجی، پروژه با مشکلات فنی و مالی فراوانی روبرو شد و در سال 1963 به حالت تعلیق در‌آمد. در سال 1965 رهبران چینی تصمیم گرفتند ادامه‌ی پروژه را با ساخت یک راکتور زمینی جهت انجام‌ شبیه‌سازی‌ها، مجددا آغارکنند. همچنین PLAN تصمیم گرفت پروژه را در دو شاخه ادامه دهد، اول ساخت زیردریایی اتمی تهاجمی و پس از آن ساخت زیردریایی اتمی با قابلیت شلیک موشک‌های بالستیک.
تیمی از محققان ارشد اتمی و مقامات عالیرتبه‌ی دولتی تشکیل شد تا مراحل ساخت و طراحی زیردریایی را زیر نظر بگیرند. تجهیزات مورد نیاز جهت ساخت اواخر سال 1969 فراهم‌شدند که شامل راکتور اتمی زمینی واقع در استان Sichuan، حوضچه‌ی ساخت زیردریایی در Huludao واقع در استان Liaoning، تجهیزات آزمایشی اژدر، موشک بالستیک و سیستم سونار در یکی از بنادر شرقی، می‌شد. ساخت و طراحی اولین زیردریایی از این کلاس زیردریایی، زیردریایی تهاجمی ChangZheng 1 با شماره‌ی تخصیص 401 در سال 1968 آغاز شد. اولین راکتور اتمی جهت استفاده در زیردریایی در سال 1972 ساخته‌شد.
اولین زیردریایی با شماره‌ی تخصیص 401 در دسامبر 1970 به آب انداخته‌شد، در سال 1971 راکتور این زیردریایی به‌کارانداخته‌شد. آزمایشات دریایی زیردریایی در آگوست 1971 آغازشد. این زیردریایی در آگوست 1974 رسما وارد ناوگان زیرسطحی PLAN شد. اما این زیردریایی تا حوالی سال 1980 دچار مشکلات اساسی بود چرا که در شلیک اژدرها و سیستم کنترل آتش نقص داشت. طبق اخبار (البته غیرموثق) بدست‌آمده از بعضی منابع چین از فرانسه جهت رفع این مشکلات و همچنین در بدست‌اوردن فن‌آوری سونار و راکتور کمک گرفته‌است.
پس از موفقیت در ساخت زیردریایی اول 4 فروند زیردریایی دیگر "402 تا 405" در فاصله‌ی سال‌های 1977 تا 1990 به‌آب‌انداخته شدند. تمامی 5 زیردریایی در ناوگان شمال خدمت می‌کنند. محل اسقرار این زیردریایی‌ها در مقر مخصوص زیردریایی‌های اتمی واقع در غاری در کوه‌های Qingdao است. دو زیر دریایی اول یعنی 401 و 402 در سال 1980 از خدمت خارج‌شده و پس انجام بروزرسانی‌ها و تعمیرات در سال 1990 مجددا وارد خدمت شدند. این دو زیردریایی در سال‌های 2000 تا 2001 از خدمت خارج‌شدند. در سال 1998 دو زیردریایی 403 و 404 نیز جهت انجام تعمیرات از خدمت خارج‌شده و در سال 2000 مجددا به ناوگان PLAN پیوستند
تصویر
به نظر می‌رسید این زیردریایی‌ها نسبت به نمونه‌های روسی و آمریکایی خود از عملکرد سطح پایینی در سیستم‌های آتش، سونار و مقدار صدای راکتور برخوردار باشد. به همین دلیل بر روی این کلاس بروزرسانی‌هایی انجام شد که به این موارد می‌توان اشاره کرد: سطح زیردریایی‌ها با لایه‌ای آکوستیک جهت ازبین‌بردن اثر صدا، پوشانده‌شد، این زیردریایی‌ها به اژدر‌های هدایت‌شونده‌ی پیشرفته‌ای مجهز شدند همچنین قابلیت شلیک موشک‌های ضدکشتی YJ-8 به زیردریایی‌ها اضافه‌شد.
زیردریایی‌های تهاجمی Type 091 دراری طرح بدنه‌ای قطره‌ای شکل و دولایه‌ هستند. این زیردریایی‌ها از چهار سکان استفاده‌می‌کنند، انرژی مکانیکی مورد نیاز توسط یک محور شفت بزرگ به پروانه منتقل می‌شود. بدنه‌ی زیردریایی توسط دیواره‌هایی (اصطلاحا Watertight Bulkhead) به هفت قسمت تقسیم می‌شود که برج هدایت روی قسمت دوم قراردارد که در دو طرف آن دو باله دیده‌می‌شود، همچنین در بالای برج هدایت تعدادی دکل مربوط به پریسکوپ، آنتن راداری، آنتن رادیویی و ارتباط ماهواره‌ای و دکل ناوبری وجود دارد. طبق اطلاعات یکی از منابع در زیردریایی‌های شماره‌ی 403 به بعد 8 متر به طول زیردریایی در عقب برج هدایت افزوده‌شده‌است اما این خبر تایید‌نشده‌است.
مدت‌هاست که این گمان وجود دارد که زیردریایی‌های شماره‌ی 403 به بعد دارای 8 متر طول بیشتر است تا بتواند موشک‌های YJ-82 را شلیک کند و سیستم کنترل آتش بهتری روی آنها نصب شود. با وجود اینکه این خبر تایید نشده اما مشخص است که PLAN توانایی استفاده از این موشک را در زیردریایی‌های خود دارد چراکه از این موشک‌ها در زیردریایی‌های Type 039 خود استفاده‌می‌کند.
موشک YJ-82 را می توان از مقر اژدر 533 میلیمتری شلیک کرد. این موشک از سیستم راداری هدایت داخلی "active radar homing" استفاده‌می‌کند و دارای یک موتور سوخت جامد است. این موشک دارای برد 42 تا 80 کیلومتر است، سرعت آن در حدود 0.9 ماخ است و شیوه‌ی حرکت آن حرکت در سطح "Sea Skimming" می‌باشد. سر جنگی موشک 165 کیلوگرم بوده و از یک فیوز تاخیر مجاورتی "" time delayed impact proximity استفاده‌می‌کند.
زیردریایی‌های این کلاس دارای شش مقر اژدر 533 میلیمتری بوده و تعداد 24 اژدر را حمل می‌کنند. این اژدر ها می‌توانند Yu-3 "SET-65E" (هدایت از داخل، برد 15 کیلومتر با سرعت 40 گره، سرجنگی 205 کیلوگرم) و یا Yu-1 "Type 53-51" (غیرهدایت‌شونده، برد 9.2 کیلومتر با سرعت 39 گره و یا 3.7 کیلومتر با سرعت 51 گره، سرجنگی 400 کیلوگرم)، باشند. علاوه‌براین، این زیردریایی ها قادر به حمل 36 مین هستند.
زیردریایی‌های Type 091 از یک سیستم کنترل آتش چندگانه استفاده‌می‌کنند که می‌تواند کنترل شلیک اژدرها (و موشک‌ها؟) را انجام دهد. حسگرهای زیردریایی شامل رادار کاوش سطحی باندI (کد ناتو: Snoop Tray)، سیستم سوناری فعال/غیرفعال و بسامد متوسط کاوش-درگیری، یک سیستم سونار غیرفعال دون بسامد DUUX-5، است. همچنین این زیردریایی‌ها از یک سیستم راداری پیش‌اخطار Type 921-A استفاده‌می‌کنند.
پیشران زیردریایی اتمی، توربو-الکتریک ارنج و شامل یک راکتور فشار بخارpressurized water"" PWR است و قدرتی معادل 90مگاوات تولید می‌کند که از طریق یک محور شفت به پروانه منتقل می‌شود.
لیست زیردریایی‌های این کلاس
تصویر
خصوصیات
کلاس: Han
طول: 98متر
قطر: 10متر
آبخور: 7.3متر
سرعت
غوطه‌ور: 25 گره (46 کیلومتربرساعت)
شناور: 12 گره (22 کیلومتربرساعت)
خدمه: 75 نفر
پیشران: اتمی توربو-الکتریک دارای یک راکتور فشاربخار و یک محور شفت، قدرت 90مگاوات یا 12000 اسب بخار
تسلیحات
موشک سطح به سطح: C-801 کروز ضد کشتی هدایت از داخل با برد 22مایل دریایی با سرعت 9.0 ماخ
اژدر: دارای 6 مقر اژدر 533 میلیمتری با قبلیت شلیک SET-65E هدایت از داخل با برد 8.1 مایل دریایی با سرعت 39گره و اژدر Type 53-51 غیرهدایت‌شونده با برد 5مایل دریایی و سرعت 39 گره و یا 2 مایل دریایی 51 گره
مین: قابلیت حمل 36 مین دریایی
حسگرها
رادار: کاوش سطحی باندI
سونار: سونار بسامد متوسط فعال/غیرفعال کاوش-درگیری و سونار درگیری غیرفعال DUUX-5
سیستم جنگ الکترونیک: رادار پیش‌اخطار type 921-A
زیردریایی اول با شماره‌ی تخصیص 401 در سال 1970 به‌آب‌انداخته‌شد.
تصویر
زیردریایی دوم 402
تصویر
403 در حال بازگشت به پایگاه
تصویر
404 به صورت آزمایشی به ناوگان PLAN پیوسته‌است.
تصویر
لایه‌های‌ آکوستیک در این تصویر مشخص است.
تصویر
منابع:
گلوبال سکیوریتی
http://en.wikipedia.org/wiki/Type_091_submarine
http://www.sinodefence.com/navy/sub/091.asp
توجه!
کلیه‌ی حقوق این مطلب برای مترجم و سایت میلیتاری محفوظ بوده و استفاده از آن منوط به کسب اجازه از مدیران سایت می‌باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نكنه جالب بود اين سايت به افرادي مثل شما نياز داره تا بار علميشو بالا ببره متاسفانه بعضي از دوستان كه اكثريت هم هستن دوست دارند با بحثهاي بي محتوا وقت خودشونو تلف كنن ميشه از مقايسه گردش تاپيك شما و بعضي دوستان كه تاپيك داغ درست ميكنن اينو فهميد فقط ميتونم بگم متاسفم موفق باشي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی عالی بود . دستت درد نکنه . ولی :

1) علت خروج از خدمت دو زیردریایی اول نشت مواد رادیاکتیو بود که 10 سال طول کشید .

2) شنیده شده که زیردریایی اول با یک زیردریایی اتمی روسی به نام Victor-III برخورد جزئی داشته که مسئولین هر دو طرف این جریان را هرگز تکذیب نکردند .

3) این زیردریایی قدیمی قراره با زیردریایی 093/09III Shang class جایگزین بشه .

4) زیردریایی های سوم ، چهارم و پنجم با مواد جاذب امواج رادار پوشش داده شدند .

5) به هفت قسمت تقسیم کردن بدنه فقط در زیردریایی دوم به بعد اتفاق افتاده نه قبل از آن .

6) زیردریایی های دوم به بعد به سونار پیشرفته H/SQG-262B مجهز شدند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بابك جان دستت درد نكنه. مثل اينكه اينجا كسي به جز شماها به تاپيك‌هاي اينچنيني بها نمي‌ده! :!:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شما دوتا ماشاالله انقدر کارتون خوبه که دیگه کسی نمی تونه چیزی اضافه کنه. این که ما چیزی این پایین نمی نویسیم دلیل بهاندادن نیس. :!:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار عالی بود.مطمئن باش اگه یه وقت چیزی بدونم و ببینم در مقالت نیست می ذارم. مطلبهایت عالی هست. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.