Electro_officer

زیردریایی اتمی Type 092 کلاس Xia (ناوگان زیرسطحی چین 3)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تصویر
زیردریایی اتمی Type 092 Daqingyu (کد ناتو: Xia-class طبقه‌بندی چین: 09-II) اولین زیردریایی اتمی آسیایی با قابلیت شلیک موشک‌های بالستیک "SSBN" محسوب می‌شود که توسط PLAN ساخته‌شده‌است. این زیردریایی توسط آقای Huang Xuhua طراحی شده‌است و از مشتقات زیردریایی‌های کلاسSSN Han محسوب می‌شود.
این زیردریایی قادر است تعداد دوازده فروند موشک بالستیک SLBM JL-1 را حمل نماید و جز اولین اقدامات چین جهت توسعه‌ی تسلیحات هسته‌ای محسوب می‌شود که قابلیت تهاجم ثانوی second strike (این اصطلاح معمولا برای تسلیحات هسته‌ای به‌کار‌می‌رود.) مناسبی را برای این کشور فراهم‌کرده‌است.
چین برنامه‌ی ساخت زیردریایی‌های اتمی خود را حوالی سال 1960 آغاز کرد، در آن زمان این کشور بخشی از این پروژه را به فعالیت در ضمینه‌ی ساخت زیردریایی‌ با قابلیت شلیک موشک بالستیک اختصاص داده‌بود. در ژوئن 1967، PLAN این پروژه را به دو بخش تقسیم کرد، بخش اول منجر به ساخت زیردریایی‌های تهاجمی Type 091 شد و بخش دوم به ساخت زیردریایی‌ SSBN اختصاص یافت، که در ساخت این زیردریایی از تجربیات مهم ساخت زیردریایی‌های Type 091 استفاده‌شد. نتیجه‌ی تلاش‌های PLAN منجر به ساخت زیردریایی Type 092 شد.
ساخت زیردریایی در سپتامبر سال 1970 و در حوضچه‌ی Huludao واقع در استان Liaoning آغاز شد. طرح بدنه‌ی این زیردریایی تا حد زیادی با زیردریایی‌های Type 091 شباهت دارد با این تفاوت که طول آن بیشتر بوده و مجهز به مقر شلیک موشک بالستیک است. پیچیده‌ترین مساله در ساخت این زیردریایی مکانیسم شلیک موشک در زیر آب بود، که این فن‌آوری توسط موسسه‌ی تحقیقاتی Wuhan-based 713 بدست‌آمد. همچنین طراحی و ساخت سیستم‌های ناوبری زیردریایی (مانند سیستم‌های ماهواره‌ای) توسط موسسه‌ی تحقیقاتی Tianjin-based 707 انجام‌شد.
به علت پیچیدگی‌های زیاد و مشکلات فراوان، ساخت زیردریایی در سال 1970 آغازشد. این مشکلات تنها به مسائل فنی ختم نشد، مشکل جدیدی که روبروی پروژه قرارداشت مشکلات سیاسی بود که به علت وقوع انقلاب فرهنگی در چین بوجود آمد. این زیردریایی در سال 1981 یعنی تقریبا ده سال پس از شروع ساخت به‌آب‌انداخته‌شد و در گوست 1983 رسما وارد ناوگان زیرسطحی PLAN شد، اما موفقیت در شلیک موشک‌های بالستیک JL-1 SLBM تا مدت‌ها موفقیت‌آمیز نبود تا اینکه تست شلیک در سپتامبر 1987 با موفقیت انجام‌شد. با این وجود، این زیردریایی به علت مشکل در بدنه تا مدت‌ها به طور کامل عملیاتی نشد.
تصویر
تا کنون هیچ واحد دیگری از این کلاس ساخته‌نشده‌است و ChangZheng 6 با شماره‌ی تخصیص 406 اولین و تنها زیردریایی کلاس خود محسوب می‌شود. این زیردریایی از سال 1980 در پایگاه دریایی Qingdao مستقر است. استفاده از ChangZheng 6 تاکنون تنها منحصر به محدوده‌های دریایی چین بوده ‌است و این زیردریایی هرگز از محدوده‌ی آب‌های چین خارج نشده‌است. در فاصله‌ی سال‌های 1995 تا 2001 یک سری بروزرسانی‌های پایه‌ای بر روی زیردریایی صورت‌گرفت تا بتواند موشک‌های جدید JL-1A SLBM را شلیک کند.
به علت اینکه ChangZheng 6 یگانه زیردریایی کلاس خود است انجام پروژه‌های موشکی مخصوص این زیردریایی برای PLAN مقرون به‌صرفه نیست. چراکه انجام چنین پروژه‌هایی نیازمند به داشتن حداقل سه زیردریایی از یک کلاس است تا حداقل یکی از آنها در هر حال آماده‌ی شلیک باشد. با این وجود ساخت این زیردریایی PLAN را به تجربیات مهم و گرانبهایی رساند که از آنها در ساخت زیردریایی‌های موشکی جدید Type 094 استفاده‌خواهد‌شد.
زیردریایی Type 092 قادر است 12 فروند موشک JuLang-1 (کد ناتو: CSS-N-3)، سوخت جامد، دومرحله‌ای، و با قابلیت شلیک از زیردریایی را حمل کند. هر موشک مجهز به یک کلاهک هسته‌ای 25~50kT (این واحد برای کلاهک هسته‌ای استفاده میشه) است. جهت شلیک این موشک‌ها دو ردیف مقر شلیک موشک در پشت برج هدایت زیردریایی و در عرشه‌ای برجسته قراردارد. موشک variant JL-1 دارای برد تقریبی 2500 کیلومتر است و دقت آن 600 متر است. (که البته برای یک موشک هسته‌ای چنین خطایی، اصولا خطا محسوب نمی‌شود.) مدل ارتقا یافته‌ی این موشک JL-1A با برد 2500 کیلومتر است که دقت آن افزایش یافته‌است.
اولین آزمایش موفقیت‌آمیز این موشک در خشکی و در سال 1981 اتفاق افتاد، اولین آزمایش دریایی توسط یک زیردریایی کلاس Golf و در اکتبر سال 1982 انجام‌شد و اولین آزمایش دریایی موشک توسط زیردریایی Type 092 در 15 سپتامبر سال 1980 انجام شد.
تصویر
به عقیده‌ی سایت FAS.org و سایت ویکیپدیا بروزرسانی‌هایی که در سال 1985 شروع شدند جهت ایجاد قابلیت شلیک موشک‌های JL-2 " CSS-NX-4" مجهز به چهار کلاهک 90kT یا یک کلاهک 250kT و دارای برد 8000 کیلومتر است. همچنین به گفته‌ی سایت مذکور زیردریایی دوم از این کلاس نیز ساخته‌شد و در سال 1982 به‌آب‌انداخته‌شد اما در حال حاضر وضعیت آن مشخص نیست. طبق بعضی اطلاعات غیرموثق این زیردریایی در سال 1985 بر اثر یک تصادف از‌ بین‌رفت.
این زیردریایی دارای شش مقر اژدر 533 میلیمتری است، و در کل تعداد دوازده اژدر Yu-3 "SET-65E" (هدایت از داخل، برد 15 کیلومتر با سرعت 40 گره، سر جنگی 205 کیلوگرمی) را حمل می‌کند و از یک سیستم کنترل/نبرد چندگانه استفاده‌می‌کند که وظیفه‌ی کنترل آتش اژدرها و موشک‌ها را به عهده‌دارد.
همانند زیردریایی‌های Type 091، زیردریایی Type 092 از سوخت هسته‌ای استفاده‌می‌کند که دارای یک مخزن فشار بخار PWR است و قدرتی معادل 90کیلووات را ایجاد می‌کند که توسط یک محور شفت به پروانه منتقل می شود.
تصویر
خصوصیات
محل ساخت: حوضچه‌ی Huludao
خدمه: 140 نفر
طول: 120 متر
قطر: 10 متر
آبخور: 8 متر
دیسپلیسمنت در حالت غوطه‌ور(وزن): 6500 تن
سرعت در حالت غوطه‌ور: 22 گره
حداکثر عمق حرکت: 300 متر
برد عملیاتی: نامحدود
موشک‌ها: 12 فروند موشک JL-1 ، با برد 2500 کیلومتر و خطای 600 متر، مجهز به یک کلاهک هسته‌ای
اژدر‌ها: شش مقر اژدر 533 میلیمتری واقع در دماغه با قابلیت شلیک اژدر Yu-3(هدایت از داخل با برد 15 کیلومتر و سرعت 40 گره)
رادار: کاوش سطحی باندI
سیستم جنگ الکترونیک: رادار پیش‌اخطار Type 921A
سونار: سونار فعال/غیرفعال، بسامد متوسط، کاوش/درگیری
پیشران: سوخت هسته‌ای، یک راکتور فشار بخار، توربو-الکتریک، قدرت 90مگاوات، یک محور شفت
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
منابع:
http://www.sinodefence.com/navy/sub/type092xia.asp
http://www.sinodefence.com/navy/sub/type092xia-specifications.asp
http://en.wikipedia.org/wiki/Type_092_submarine
http://www.fas.org/nuke/guide/china/slbm/type_92.htm
توجه!
کلیه‌ی حقوق این مطلب متعلق به مترجم و سایت میلیتاری می‌باشد و استفاده از آن منوط به کسب اجازه از مدبران سایت می‌باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله خوب ميشه زير دريايي اتمي با موشك بالستيك هم درست كرد ولي بازدارندگي نداره زير دريايي هاي اتمي مجهز به كلاهك هسته اي به اين علت بازدارندگي دارند كه دشمن حتي اگه كل خاك يه كشور رو مورد حمله اتمي قرار بده باز هم يه زير دريايي در زير ابها وجود داره تا مقابله به مثل كنه راستي مگه ايران ميتونه زير دريايي اتمي داشته باشه؟ ايا اين با سخنان مسولان مبني بر عدم استفاده از بخش نظامي انرژي هسته اي در تضاد نيست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظرم وقتي كه اوضاع به نفع ما پيش ميرفت و روسيه نيازش به متحدينش بيشتر از دوستي با امريكا بود ميتوانيم اروم اروم بمب اتم رو رو كار بياريم البته فقط براي بازدارندگيش نه حمله و كشتار جمعي اگه اين كار را نكنيم شايد خودمون طعمه بي ازار سلاح هسته اي شديم:!: :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ساخت اولين زيردريايي‌هاي اتمي تو چين هم با فشار شديد غرب روبرو بود ولي چيني‌ها با وجود مشكلات فني و سياسي با پشتكار بي‌نظيرشون موفق شدند. ما هم بايد از تجربيات چيني‌ها استفاده كنيم. :!:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار مفید و خوب بود. بله درسته با برنامه و پشتکار. قدرت نظامی یک کشور به قدرت اقتصادی و تکنولوژی ان کشور بستگی زیادی دارد. ما از نظر برنامه و رشد اقتصادی و تکنولوژی با چین در زمانی که در وضعیت ما بود تفاوت زیادی داریم. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسیار مفید و خوب بود. بله درسته با برنامه و پشتکار. قدرت نظامی یک کشور به قدرت اقتصادی و تکنولوژی ان کشور بستگی زیادی دارد.
ما از نظر برنامه و رشد اقتصادی و تکنولوژی با چین در زمانی که در وضعیت ما بود تفاوت زیادی داریم.






icon_cheesygrin

Hans جان منظورت اینه که عقبیم یا جلوییم؟ من نظرم اینه که اونا بهتر عمل کردند. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.