hamed_713

قیچی باد پديده اي مبهم و خطرناك در پرواز

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

واژه قیچی باد به پدیده ای جوی اتلاق می شود که گاهی خلبانان را با مشکل روبرو می کند. این پدیده جوی ارتباط مستقیمی با شرایط جغراقیایی و آب و هوایی محل دارد. البته پارامتری که خطر برخورد با قیچی باد را دو چندان می کند٬ حجم ترافیک هوایی(نظامي و غير نظامي) منطقه است.بررسي اثرات قيچي باد (wind shear) به ويژه در فاز نشست هواپيماها در حركت طولي و نحوه تاثيرگذاري آن روي عملكرد اين فاز از ديد ايمني هوايي حايز اهميت ويژه اي است .

قیچی باد معمولآ در ارتفاعات پایین تر از ۱۰۰۰ پا بیشترین خطر را دارد و به همین دلیل بیشتر هواپیماها به هنگام فرود در معرض خطر آن قرار می گیرند. برای مثال اگر خلبان کم تجربه هواپیما یی در معرض قیچی باد قرار گیرد٬ اولین نشانه ای که دریافت خواهد کرد٬ افزایش سرعت باد روبرو است. این افزایش سرعت ٬ خلبان را به طور غریزی وادار می کند تا قدرت موتورها را کاهش دهد تا در الگوی تقرب به باند فرود مشکلی ایجاد نشود. به همین ترتیب که خلبان در جبهه هوای مذکور جلو می رود ٬ جهت باد از جلو به عقب هواپیما منتقل می گردد. این انتقال سبب کاهش یکباره نیروی برآ و نزول ناگهانی هواپیما خواهد شد و در نهایت ٬ اگر این پدیده با کم تجربگی خلبان همراه گردد٬ موجب سقوط هواپیما می شود.



منبع مطلب
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام با عرض پوزش من فكر مي كردم قيچي باد از عقب به سمت جلوه هواپيما مي وزه و جون اين باد باعث كم شدن سرعت عبور الياف هوا از روي ايرفويل ميشه و در نتيجه كاهش برا و بقيه قضايا !!! ميشه يكم توضيح بيشتري بدين چون من همچين يكم نفهميدم بادي كه از روبه رو مياد جطور باعث كاهش برا ميشه من برعكس فكر ميكنم ضمن اينكه فكر ميكنم اگه باد از روبه رو بياد خلبان بايد براي عقب نموندن از الگوي تقرب بايد قدرت موتورش رو زياد كنه ممنون ميشم اگه توضيح بيشتري بديد تا اگه من اشتباه مي كنم متوجه بشم. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
hamed_713 عزيز ضمن تشكر از ارسال اين مطالب جالب و خوندني ميشه يه ترتيبي اتخاز كني تا همه اينگونه اصطلاحات پروازي رو در يك تاپيك جمع كني اگه اين كار رو بكني خيلي معركه ميشه icon_cheesygrin icon_cheesygrin :o icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام با عرض پوزش من فكر مي كردم قيچي باد از عقب به سمت جلوه هواپيما مي وزه و جون اين باد باعث كم شدن سرعت عبور الياف هوا از روي ايرفويل ميشه و در نتيجه كاهش برا و بقيه قضايا !!!


درسته حق با شماست.اما باد از روبه رو يكي از نشانه هاي برخورد با اين پديده است. و ادامه قضايا از پشت هواپيما اتفاق مي افتد.كه اگر پشت هواپیمای کم سرعت قرار بگیرد باعث می شود حرکت پرنده آهنین بسیار کند شود و مانند قطعه سنگ بزرگ به زمین بخورد.

در مناطقي که بیشتر شاهد قیچی باد هستند به طور معمول دستگاه های ویژه ای قرار دارد که خلبانان را هنگام فرود از خطر آگاه می کند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حامد جان بسیار عالی بود. اگه بیشتر توضیح بدی ممنون میشم. این اتفاق چه زمانهایی اتفاق می افته و راههای مقابله با اون چی هست؟ icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منم در باره هشدار دهنده قيچي باد خوندم ولي هنوز هم خطر بزرگي به حساب مياد و همه قيچي بادها كشف نمي شن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حامد جان دستت درد نکنه. بله این پدیده حتی برای خلبانان باتجربه خطرناک بوده و بعضی از سقوط های نزدیک باند به این علت است. مثلا جنگنده میگ29 رو در نظر بگیرید. سرعت فرود 280 کیلومتر بر ساعت داره و حالا یه خلبان تازه کار با این پدیده روبرو میشه و میبینه که سرعت هواپیما ناگهان به بیش از 320 کیلومتر بر ساعت افزایش یافت! علت اینه که هواپیما با زاویه منفی به سمت زمین حرکت میکنه و علاوه بر نیروی موتور ، نیروی وزن هم باعث افزایش سرعت میشود. این خلبان دور موتور رو کاهش میده تا سرعت رو به 280 کیلومتر بر ساعت برساند! غافل از پدیده قیچی باد! یهو جریان باد معکوس میشه و سرعت هواپیما پائین میکشه مثلا به 220 کیلومتر بر ساعت! تو این سرعت میگ29 عین یه تیکه سنگ هست و اصلا نمیشه کنترلش کرد و بصورت آروم و دماغه رو به بالا میاد تو زمین! راه حل اینه که بجای کاهش دور موتور برای لحظاتی از ترمز هوایی استفاده شود. میشه با افزایش زاویه حمله هم سرعت هواپیما رو کاهش داد.
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.