nasirirani

عطسه آمریکا و سرماخوردگی جهان(کاهش شدید قیمت نفت)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام به دوستان عزیز
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/59461_orig.jpg[/img]
ادامه یافتن بحران اقتصاد جهانی و نگرانی سرمایه گذاران در خصوص میزان تقاضای نفت موجب کاهش شدید قیمت این ماده در بازارهای جهانی شد
همانطور که شاهد هستیم قیمت نفت به طرز فاجعه بار و کاملا مشکوکی(برای نجات اقتصاد غرب) در حال سقوط می باشد و این کاهش به حدی سریع است که حتی مسولین کشور را چه در بعد اقتصادی و چه کاهش قدرت ایران در استفاده از اهرم انرژی نگران کرده است و وزیر نفت کشورمان در بدو ورود به وین خواستار کاهش دو میلیون بشکه ای تولید اوپک شده است
سرعت تحولات اقتصادی آمریکا در حدی است که اوپک می بایست چابک تر از این واکنش نشان دهد در غیر این صورت، مشکلات اقتصادی آمریکا به طور مستقیم دامن صادرکنندگان نفت را نیز خواهد گرفت. بیماری اقتصاد آمریکا چنان وخیم است که اگر به موقع چاره اندیشی نشود ممکن است این بار سرماخوردگی آمریکا به درد بی درمان اقتصاد جهان از جمله صادرکنندگان نفت تبدیل شود.
در روزهائی نه چندان دور کاهش قیمت نفت عاملی بود برای شکوفائی و رشد بازارهای جهانی. هر کاهش قیمت نفت بلافاصله تاثیر مثبت خود را آشکار می کرد و بازارهای بورس را رونقی نسبی می بخشید. اما امروز گوئی همه فرمول های گذشته فرو ریخته اند. با نزدیک شدن خطر یک رکود بزرگ در اقتصاد جهانی بخصوص در آمریکا تقاضا در بازارهای واقعی مصرف و نیز در میان معامله گران قماری (Speculators) که به گفته ای هفتاد درصد تقاضای بازار نفت را تشکیل می دهند بدون آنکه قطره ای از نفت خریداری شده (در قالب قراردادهای آتی) را مصرف کنند، به شدت کاهش یافته است.
با توجه به کاهش شدید قیمت نفت به دلایلل مختلف از جمله بحران اقتصادی غرب ,نامتعادل بودن میزان تولید و مصرف ,کاهش شدید تقاضا بخصوص با اعلام امریکا به بالا بودن حجم نفت ذخیره شده این کشور بطبع شاهد پیامد های ناگواری بر روی اقتصاد وابسته به نفت کشور و حتی کاهش قدرت ایران در ضمینه استفاده از اهرم انرژی خواهیم بود

با این تفاسیر
1-مهمترین خطرات کاهش 50 درصدی قیمت نفت را بر ایران چگونه ارزیابی می کنید بخصوص با بسته شدن بودجه با نفت 55 دلار و احتمال کاهش قیمت نفت در آینده به زیر این قیمت؟شاید تا چند ماه دیگه برای فروش نفت باید یه پولی هم بدیم :mrgreen:
2-تحلیل شما در مورد راهکارهای ایران برای مقابله با این پدیده و همچنین کاهش اثر پیامدهای بحران اقتصادی غرب در این بخش را چگونه می دانید؟
3-اثرات این پدیده بر اهداف و پروژه های نظامی ایران بخصوص در قسمت خرید تسلیحات از کشورهای دیگر را چگونه ارزیابی می کنید

باتشکر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه! ای بابا دلار شد 1004 تومن! آقا الان یک بشکه نفت قیمتش چنده؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران به کمتر از 66 دلار رسیده که این روند نزولی همچنان ادامه داره واقعا فاجعست اگر کمتر از 55 دلار بشه اوضاع خطری میشه!
متاسفانه صادرات نفت سنگین ایران به چین هم 50 درصد کاهش یافته به دلیل افزایش تولید نفت عربستان .... :mrgreen: و افزایش صادرات این کشور به چین با قیمت پایین

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اشکال نداره دوست عزیزم! در عوض ذخایر نفتش خیلی خیلی زودتر از ما تموم می شه! :mrgreen: ببینم بعدش می خوان سوسمار صادر کنند؟! هرچند که همین حجاج حدود 8 میلیارد دلار براشون درامد زایی دارند!! ولی بهرحال ما هم خاکمون حاصلخیزتره هم منابع بیشتری داریم! از نظر نیروی انسانی و فناوری هم بالاتر هستیم!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب یکمی راجب اقتصاد عربستان بحث کنیم!

قبل از آغاز هرچیزی باید بگم که جمعیت عربستان به سرعت با افزایش رشد اقتصادی در حال افزایش است و این خودش خیلی تهدید کننده به نظر می رسه!

[b][color=red]اقتصاد عربستان[/color][/b]

اقتصاد عربستان (سعودی). بر پایه نفت خام استوار است، تقریبا 75% از درآمدهای بودجه ای دولت و 90% درآمدهای صادراتی از صنعت نفت بدست می آید. صنعت نفت 45% تولید ناویژه داخلی عربستان را شامل می شود. در مقایسه با 40% از طرف بحش خصوصی، عربستان رسماً دارای 250 بیلیون بشکه (4.1×1010 m3) ذخیره نفت است، و حدود 24% ذخایر نفت خام شناخته شده در جهان را دارا است.

[b][color=red]توسعه[/color][/b]

عربستان یکی از معدود کشورها با سریعترین رشد در جهان است، درآمد سرانه در این کشور 20.000$ (در سال 2007)، بوده است،[color=red] (متاسفانه)[/color] عربستان ساخت شش شهر اقتصادی ([color=red](حیف) [/color]شاه عبدالله). که در سال 2020 تکمیل می شودند را آغاز کرده است. این شش شهر صنعتی اقتصاد عربستان را دگرگون خواهند کرد، و همچنین درآمد سرانه را به میزان بالایی خواهند رساند. شاه عربستان اعلام کرده است که افزایش درآمد سرانه از 15.000$ (در سال 2006) به 33.000$ (در سال 2020) خواهد رسید. شهرها در اطراف عربستان گسترش خواهند یافت تا گوناگونی هر یک از مناطق و اقتصادشان را توسعه دهند، و شهرها باعث افزایش GDP به 150$ بیلیون دلار خواهند شد.

بهرحال شهرهای حومه ریاض و جده هم تا سال 2020 287$ بیلیون دلار نیز به این بخش اهدا خواهند کرد.

[color=red]خوشبختانه همین مطلبی که الان عنوان می کنم تا حدودی باعث ضعف در اقتصاد عربستان می شه![/color]

[b][color=red]نیروی کار خارجی[/color][/b]

با وجود تلاشهای دولت برای توسعه سعودی سازی، مردان و زنان زیادی از جنوب، و جنوب شرقی (هند، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، فیلیپین، نپال، سری لانکا)، و شرق اسیا و، آفریقا (مصر)، و کشورهای خاورمیانه به عربستان جهت پیدا کردن کار وارد می شوند. همچنین تعدادی از مردم از آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، و اروپا نیز در این بین به چشم می خورند. صدها هزار کارگر کم تجربه و کارگر متخصص از کشورهای درحال توسعه به عربستان مهاجرت می کنند، هرچند گاهی فقط برای مدت زمانی کوتاه. اگرچه آمار دقیق مشخص نیست، ولی متخصصان با مهارت در بانکداری و خدمات شغلی در پادشاهی (عربستان) جوایی کار هستند.

.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]عطسه آمریکا و سرماخوردگی جهان[/quote]

دوست عزیز به آینده کاری ندارم در همین لحظه هم کار اقتصاد آمریکا و به تبع اون جهان از عطسه و این حرفا گذشته معتبرترین بورسای جهان حدود 50% ارزش خودشون رو از دست دادن.
شرکت جنرال موتوز آمریکا که به گفته ای بزرگترین شرکت اتومبیل سازی جهانه سهامش به کمترین میزان از دهه 50 میلادی رسیده.
چندین بانک و موءسسه اعتباری عظیم ورشکست شدن.(بیر اشترنز لمن برادرز و.....)
و..........

البته این رو هم باید در نظر گرفت که تنها قیمت نفت کاهش پیدا نکرده.
قیمت تمامی کالاهای مصرفی کاهش پیدا کرده مثلا قیمت گندم 1/3 شده قیمت برنج به شدت کاهش پیدا کرده و....... از این لحاظ که نگاه کنیم که ایران یه کشور وارد کنندس این میتونه تا حدی جبران کنه.

اعضای اوپک در زمینه این کاهش میتونن اقدامات موءثری انجام بدن که البته نیاز به اتحاد و تصمیم گیری مستقل داره که از بعضی از اونا بعیده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این جالبه که معلوم نیست کی روی نفت قیمت میذاره که یروز بالا میره یه روز پایین
ولی فکر کنم خریدهای گسترده طولانی برای مدت زیاد باعث گرانی در قیمت نفت شد که آمریکا هم دلار چاپ کرد و خرید.حالا اقتصادش بطور کاملا مشکوکی دچار مشکل شده و میخواد به همون نسبت پولهای رفته رو برگردونه دیگه نفت کم میخره اینبار قیمت میاد پایین حتی بیشتر از قبل ضمن اینکه یه چندتا جنگ هم راه میندازه یا ناامنی درست میکنه با فروش اسلحه به کشور های نفتی مثل اعراب پولهاشو بر میگردونه که در نهایت خرید نفت براش خیلی ارزون یا بعبارتی مفت در میاد.
بهترین اقدام جلوگیری از تنش با اعرابه حتی بستن توافقنامه های امنیتی با اونها خوب و بموقع است اگر صورت بگیره. گذاشتن مانور های بزرگ به منظور نشان دادن برتری ( چون با کم شدن خرید نفت بهتره تا کمتر سرمایه گذاری صورت بگیره و باید بیشر سرمایه های خارجی رو جذب کرد که قدرتنمایی میتونه ریسک سرمایه گذاری رو پایین بیاره ) اعلام مشکلات پیش بینی نشده در بحث تولید نفت(مثلا قطع کنیم بعد بگیم اشکال پیش اومد) که راه خوبی نیست . در کل اجماع برای کاهش تولید شاید بتونه کاری انجام بده ولی احتمال سقوط قیمت تا 30 دلار هم هست اگر کاری صورت نگیره :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خبر خوش!

[b][align=center][color=red]افزایش 38 درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی![/color][/align][/b]

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از 13 میلیارد دلار صادرات کالای غیر نفتی در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت : این رقم در مقایسه با پارسال 38 درصد افزایش دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر مهدی غضنفری گذشتن صادرات غیر نفتی ایران را از مرز21میلیون دلار موفقیت بزرگ دولت نهم دانست و گفت : سازمان توسعه تجارت ایران به بنگاههای صادرکننده صد در صد خصوصی برای کالاهایی با ارزش افزوده 1 تا 3 درصد جوایز صادراتی اعطا می کند .

معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه بیش از400 میلیارد تومان برای جوایز صادراتی اختصاص یافته است، افزود: نظم بخشی به مسیرهای حمل و نقل دریایی، ایجاد نمایشگاه و مراکزتجاری در خارج از کشور و کمک به پایانه های صادراتی مهم ترین اقدام سازمان توسعه تجارت در حمایت از تجار و بازرگانان ایرانی است .

وی گفت : به دستور رئیس جمهور در روز ملی صادرات به سرمایه بانک ملی توسعه صادرات 50 میلیارد ریال افزوده شد که پیش بینی می شود با این اقدام تسهیلات بانکی در صادرات از 2 به 7 در صد افزایش یابد .

این مسئول همچنین گفت: بانک ها هم می توانند از حساب ذخیره ارزی 100 میلون دلار سپرده به صادر کنندگان پرداخت کنند .

[color=red][b]همچنین توی همین فارس یا بازتاب بود که خوندم یکی از مقامهای مسئول قول داده بود تا 10 سال آینده صادرات غیر نفتی به 300 میلیارد دلار برسه!! [/b][/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]خبر خوش!

[b][align=center][color=red
[color=red][b]همچنین توی همین فارس یا بازتاب بود که خوندم یکی از مقامهای مسئول قول داده بود تا 10 سال آینده صادرات غیر نفتی به 300 میلیارد دلار برسه!! [/b][/color][/quote]

اين ديگه اخر خبر خوش بود. منم قول ميدم بشه 400 ميليارد دلار ! ولي بايد يه نگاهي به اقتصاد همسايه بندازيم و همچنين بحث تجارت جهاني تا يكم كوتاه بيايم.

فرصت كمي داريم تا شرايط عضو شدن در تجارت جهاني رو بدست بياريم وگرنه نه كسي چيزي ميخره و نه ميفروشه. :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]فرصت كمي داريم تا شرايط عضو شدن در تجارت جهاني رو بدست بياريم وگرنه نه كسي چيزي ميخره و نه ميفروشه.[/quote]

شرمنده armani جان ولی این تصور چندان درستی نیست عضویت در سازمان تجارت جهانی بنا به درخواست کشورها و برای بدست آوردن امتیزات این عضویت هست اجباری در اون نیست.
ضمن اینکه آمریکا در هر صورت و در شرایط فعلی از عضویت ایران جلوگیری میکنه.
اون بخش مربوط به ممنوعیت خرید و فروش شایعه ای بود که در گذشته عده ای بنا به مصالحی مطرح کردن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]فرصت كمي داريم تا شرايط عضو شدن در تجارت جهاني رو بدست بياريم وگرنه نه كسي چيزي ميخره و نه ميفروشه.[/quote]

شرمنده armani جان ولی این تصور چندان درستی نیست عضویت در سازمان تجارت جهانی بنا به درخواست کشورها و برای بدست آوردن امتیزات این عضویت هست اجباری در اون نیست.
ضمن اینکه آمریکا در هر صورت و در شرایط فعلی از عضویت ایران جلوگیری میکنه.
اون بخش مربوط به ممنوعیت خرید و فروش شایعه ای بود که در گذشته عده ای بنا به مصالحی مطرح کردن.[/quote]


سلام دوست عزيز

بنده كاملا واقفم به اين مساله. شما در صورتي ميتونيد صادرات به كشوري داشته باشيد كه كالاي خاصي رو كه پيش بيني شده ازش بخريد. اگر اجباري نبود چرا كشورها براي عضويت اينقدر يقه پاره ميكنن و نه اصلا چرا ما اصرار داريم عضو بشيم و چندين بار عضويتمون رد شد؟ كشورهاي زيادي عضو اين سازمان هستند و تعداد ي هنوز عضو نشدند.

بازرسان اين سازمان دائما در حال امد و شد به كشورمون هستند. من در جريان بازرسي در بخشي از اون هستم كه ميگم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تا سال 2007 اگر اشتباه نكنم حدود 160 كشور عضو شده اند. ( اين يعني همه كشورهايي كه در تكنولوژي و اقتصاد سرشون به تنشون ميارزه نه زنگبار.)

ميدونيد كه مرجع حل اختلافات تجارت هست و تعرفه هاي گمركي رو كنترل ميكنه؟

و از موارد مهم منشورش رفتارهاي يكسان در صادرات و و اردات هست.

من تصور نميكنم عزيز جان :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من امروز داشتم یکی از مقالات اکونومیست رو درباره عضویت ایران در تجارت جهان می خوندم، کارشناسان اکونومیست عقیده دارند که عدم وجود کپی رایت در ایران یکی از علل اصلی است که مانع ورود ایران به سازمان تجارت جهانی می شه! و اتخاذ چنین تصمیمی برای وضعیت اقتصادی کنونی ایران به صرفه نیست!

راستی برادر من از خودم اون 300 میلیارد دلار رو نگفتم! بهرحال بهتر از عربستانه که چشمش تنها به ذخایر نفتشه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کپی رایت مسئله بسیار مهمیه ولی از طرفی ما رو هم دچار مشکل میکنه و از طرفه دیگه به تولید و صادرات نرم افزارمون کمک اساسی میکنه :mrgreen: حالا خدایش این نر افزار ها که داریم استفاده میکنیم حلاله :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یه خبر خوش دیگه
سران اوپک برای کاهش یک و نیم میلیون بشکه ای تولید نفت به توافق رسیدند که بلافاصله کاخ سفید و همچنین دولت انگلیس (گردون بران) واکنش نشان داده و ابراز تاسف کردند

انشا الله که سیر نزولی قیمت نفت کمتر و متوقف خواهد شد و دوباره افزایش خواهد یافت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.